Joululahjaongelmaa + kummius + muuta siihen liittyvää hankaluutta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Eli ensimmäinen kummilapseni pääsi kesällä ripille. Hän on oikeasti velipuoleni eli meillä on sama äiti, mutta eri isä.

Itse en ole omilta kummeiltani saanut enää mitään ripille pääsyn jälkeen kuten eivät sisaruksenikaan ja aika yleisesti sellainen käytäntö tuntuu vallitsevan. Toki se ei mikään sääntökään ole.

Mutta koska itselläni on kolme pientä lasta sekä meillä on myös pieniä kummilapsia niin oli ajatellut, että en osta enää kummipojalleni mitään. En osta muillekaan sisaruspuolilleni joululahjoja. Olen kotihoidontuella ja koska lahjottavia on paljon niin pakko rajoittaa ostelua, vaikka halua muistamiseen olisi. Ostamme kuitenkin myös jouluna pienet muistamiset omien lastemme kaikille kummeille ja pidän sitä tärkeämpänä kuin ostaa joululahja jo ripille päässeelle kummilapselleni. Etenkin kun olen kokenut aika pitkälti olevani hänelle vain se lahja-automaatti vaikka sisaruksia olemmekin, mutta etäisiä. (johtuu lähinnä välimatkastakin)

Tänään kuitenkin kyläilin äitini luona ja tämä poika sanoi, että hän tahtoisi minulta joululahjaksi jotain mikä maksaa 50 euroa.

!!!!!!

En minä ole koskaan ostanut hänelle tuon hintaista lahjaa enkä kenellekään muullekaan kummilapselle. Tai ylipäätään kenellekään muulle kuin omille lapsilleni ja miehelle.

Juuri ostin kaksi lahjaa toiselle kummilapselleni ja ne maksoivat yhteensä 20e, vaikka lahjojen todellinen arvo oli yhteensä 60e. Löysin ne kuitenkin tarjouksesta.

Mutta mitä minä nyt teen? Velipuoleni olettaa selvästi, että ostan hänelle jotain mutta minä olin jo meinannut etten osta. Pitäisikö vain olla ostamatta ja pysyä hiljaa vai sanoa asiasta hänelle?

Lisäksi äitini vieressä juuri ennen tuota veljeni lahjatoivetta ilmoitti, että hän ei aio ostaa lahjoja kuin "omilleen" eli vieäl kotona asuville lapsilleen. Eli ei edes meidän lapsille, jotka ovat hänen lapsenlapsiaan siis luonnollisestikin.

Minusta on reilunta ilmoittaa, että et aio lahjoa, ei tule turhia odotuksia. Jos muita sisaruksiasi muistat lahjalla, niin silloin tasapuolisuuden vuoksi kuuluisi lahjoa myös kummilapsenasi oleva velipuolesi.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Minusta on reilunta ilmoittaa, että et aio lahjoa, ei tule turhia odotuksia. Jos muita sisaruksiasi muistat lahjalla, niin silloin tasapuolisuuden vuoksi kuuluisi lahjoa myös kummilapsenasi oleva velipuolesi.

No hyvänen aika... tietenkään en osta muillekaan. Kirjoitin tuohon, että en osta enkä ole ostanutkaan muille sisaruspuolilleni joululahjoja.

Ihan TÄYSILLE sisaruksilleni ostan jotain pientä, koska heidän kanssaan olen läheinen ja paljon tekemisissä ja he ovat kaikki meidän jonkun lapsen kummeja. Ostamme lahjat myös niille kummeille, jotka ei ole sukua.

Olen opiskelija ja minulla on kummityttö, jota olen muistanut. No kerran kun olin antanut kummitytölle lahjan hänen isoveljensä tuli sanomaan, että hän haluaa sellaista ja sellaista että tuopa kaupasta hänelle myös sitä. Kummilapseni vanhemmat eivät puhuneet mitään.Minulle tilanne oli kiusallinen, koska olin juuri viimeisillä rahoillani saanut ostettua kummilapselleni lahjan.

Alkuperäinen kirjoittaja sivusta oma juttu:
Olen opiskelija ja minulla on kummityttö, jota olen muistanut. No kerran kun olin antanut kummitytölle lahjan hänen isoveljensä tuli sanomaan, että hän haluaa sellaista ja sellaista että tuopa kaupasta hänelle myös sitä. Kummilapseni vanhemmat eivät puhuneet mitään.Minulle tilanne oli kiusallinen, koska olin juuri viimeisillä rahoillani saanut ostettua kummilapselleni lahjan.

Minuakin vaivaannuttaa tuo, koska on ihan tiedossa ettei se raha puussa kasva täälläkään. Äitini vetoaa siihen rahattomuuteensa ettei osta joululahjoja, mutta itse en voi kuvitella tilannetta etten ostaisi ollenkaan lahjoja joten siitä syystä ostelen niitä jo toukokuusta alkaen ettei tarvi joulukuussa panikoida rahojen vähyyttä.

Mutta esim. alkuvuonna kun tällä kummipojallani oli syntymäpäivät niin hän ihan suoraan pyysi minulta rahaa lahjaksi. Sanoi että 30e ois sopiva. Annoin lopulta 20e.

siis suoraan sanottna koko porukka vaikutatte todella vastenmielisiltä ja rahanahneilta. sinä haluat lahjoa lastesi kummit mieluummin kuin köyhän velipuolesi (kai ostat kummeilta jotain suosiota ja kalliita lahjoja omilles?)
äitisi ei aio muistaa mitenkään lapsenlapsiaan. sinä olet jo miettinyt että nyt ei senttiäkään kummilapseen.
ja velipuolesi ilmoittelee sinulle mitä voit ostaa hänelle...
no se nyt lienee sallittua koska poika on vielä itsekkäässä iässä, teini? nuori joka tapauksessa.

tosi rahanahne kuva tulee teidän perheestä. kylpekää rahassanne ja ostakaa vaan itsellenne lahjoja.

Juttele tämän kummipojan äidin kanssa ja sanoe ttä sinä muistat ripillepääsyn jälkeen seuraavan kerran kun hän pääsee ylioppilaaksi tai valmistuu ammattiin. Johonkin se muitamisen raja on vedettävä, ja kun se kerran on yleinen käytäntö tuo ripille pääsy niin se on siinä. Minä omalle kummipojalle vielä ostin lahjan tänävuonna, synttärilahjan kun on kerran vasta sen jälkeen synttärit ja konella muulla on alkuvuodesta ettei tule siitä rangaistusta. Huomasin kyllä ettei karkkipussia enempää odottanutkaan, että äitinsä oli jo puhunut, oli iloisesti yllättynyt sitten lahjasta. No jouluna tulee pettymään, saa suklaarasian niinkuin sisarensakin.

Mä olen kanssa vähän sitä mieltä että kyllä nuo synttäri ja joululahjojen osto kummilapsille loppuu siinä kun ripille pääsevät, siis myös meijän suvussa semmoinen käytäntö.
Tosin tämä kummipoikasi ei varmastikkaan ole asiasta perillä saatikka ajatellut asiaa joten olisin varmaan sanonut asiasta asiallisesti kun poika puhui siitä lahjasta äidilläsi.

Alkuperäinen kirjoittaja no huh:
siis suoraan sanottna koko porukka vaikutatte todella vastenmielisiltä ja rahanahneilta. sinä haluat lahjoa lastesi kummit mieluummin kuin köyhän velipuolesi (kai ostat kummeilta jotain suosiota ja kalliita lahjoja omilles?)
äitisi ei aio muistaa mitenkään lapsenlapsiaan. sinä olet jo miettinyt että nyt ei senttiäkään kummilapseen.
ja velipuolesi ilmoittelee sinulle mitä voit ostaa hänelle...
no se nyt lienee sallittua koska poika on vielä itsekkäässä iässä, teini? nuori joka tapauksessa.

tosi rahanahne kuva tulee teidän perheestä. kylpekää rahassanne ja ostakaa vaan itsellenne lahjoja.

No jopas taas luit melkoisia juttuja rivien välistä. Huhhu!

Ensinnäkään täällä EI kylvetä missään rahassa. Kuten kerroin niin olen kotihoidontuella ja mies tienaa kuussa 2000e ja siitä verot veks, että ei nyt ihan kauhean hulvatonta.

Ja tykkään antaa lahjoja ja ostaisin lahjat vaikka puolituntemattomillekin vain ilahduttaakseni, mutta valitettavasti tuo kotihoidontuki ei riitä siihen.

Omituinen ajatusmaailma sinulla jos meinaat, että ostan lastemme kummeille lahjat sen takia, jotta he saisivat sitten kummeiltaan mahdollisimman kalliita lahjoja. Minä ostan kummeille lahjat, koska minusta kummius ei ole mitään yksipuolista vaan kummilapsi saa muistaa myös kummiaan. Ja koska lapsemme ovat niin pieniä vielä niin minä hoidan sen muistamispuolen heidän puolestaan. On sekumma kn mikään ei kelpaa. Täällä monet valittaa, että kokevat itsensä vain lahja-.automaateiksi ja että eivät saa mitään vastavuoroisuutta kummilapselta ja heidän perheeltään. Ja sitten kun minä pidän tapana muistaa kummeja pienellä lahjalla jouluna niin minä haalinkin sillä oikeasti vain kalliimpia lahjoja lapsilleni. Eli mikään ei ole hyvä ilmeisesti. Muistaa pitää mutta siinäkin kuvitellaan olevan jotain taka-ajatusta.

Ja kerrottakoon, että tänään eräs kaveri kysyi minulta, että mitä toivon joululahjaksi ja kerroin että en mitään. Minun paras lahjani on se, kun näen jouluaattona lasteni ilon heidän avatessaan omia lahjojaan.

Että tälläinen rahanahne paska minä olen.

Alkuperäinen kirjoittaja siis:
ostat mieluummin varakkaille aikuisille (lastesi kummeille) kuin köyhälle nuorelle velipuolellesi lahjan. oukkidoukki.

Siis mistä tämä köyhä velipuoli ajatus nyt tuli? Veikkaanpa, että hänell on enemmän rahaa tilillään kuin minulla.

Ja minä ostan lasteni kummeille (joiden varallisuudesta en muuten tiedä, mistähän sinä päättelit heidät varakkaiksi) pienet muistamiset, koska haluan että he saavat jotain vastavuoroisesti myös. Ja ne lahjat on arvoltaan 10-15e eli muistaminen on ajatuksentasolla aika pitkälti eikä siinä, että ostaisin heille jotain arvokasta.

Ihmettelen kyllä nyt suuresti tätä ja tuli tosi paska olo siitä, että minut leimataan joksikin rahanahneeksi paskaksi vain sen takia, että minulla on tapana muistaa pienesti myös omien lasteni kummeja. Ilmeisesti vain palstalaisille ei kelpaa mikään.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Ihmettelen kyllä nyt suuresti tätä ja tuli tosi paska olo siitä, että minut leimataan joksikin rahanahneeksi paskaksi vain sen takia, että minulla on tapana muistaa pienesti myös omien lasteni kummeja. Ilmeisesti vain palstalaisille ei kelpaa mikään.

mä ymmärrän sua täysin ja ihmettelen kyllä näitä sun saamia vastauksia. Ahneelta kuulostaa kummipoikas ja jossain määrin kyllä äitiskin, kun viittii pyytää pulesta. Jaksuja vaikeeseen tilanteeseen. Niin ja kyllä itsekin muistan pojan kummeja.

Vai luetko sinä vain sellaiset vastaukset että saat rypeä itsesäälissä yms. ja jätät asialliset vastaukset huomiotta?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Vai luetko sinä vain sellaiset vastaukset että saat rypeä itsesäälissä yms. ja jätät asialliset vastaukset huomiotta?

En ryve itsesäälissä. Ei ole moiseen tarvetta. Kiitos kysymästä.

Ja luin kyllä asiallisetkin vastaukset, mutta nuo muutamat vastaukset oli niin tyrmääviä ja omituisia oletuksia täynnä, että piti ihan erikseen kommentoida.

Yhteistyössä