Mä en kestä näitä kysymyksiä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ruikutusta ja valitusta
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

Ruikutusta ja valitusta

Vieras
Miehen nuuka veli kysyi, että sopiiko minulle, että he ostaa avovaimonsa/tyttöystävänsä kanssa pari muumimukia lahjaksi kummitytölleen joka nyt siis 2,5v eikä osta 4,5 v pojallemme mitään. Antavat kuulemma sitten jonkun herkkukorin meille missä pojallekin tavallaan lahja.

Perusteeksi sanoi, että kun on kolmaskin lapsi tulossa niin hän ei jaksa kaikille miettiä mitä ostaa.

Minä totesin, että enhän minä voi sanoa mitä ketäkin ostaa lahjaksi ja kenelle. Sanoi, että kielsinhän minä aikoinaan sen rahajutunkin. Eli olisivat säästäneet kummitytölle jotain 20 euroa kerrallaan synttäri- ja joululahjana salaa tytöltä. Eli kukaan meistä ei olisi tiennyt, että paljonko tilille menee rahaa eikä tyttö olisi saanut tietää, että jotain rahaa säästetään. Sitten saisi ne joskus kun pääsee ripille. Mies ja minä sillon molemmat todettiin, että se nostaa lapsemme eri arvoiseen asemaan, koska toiselle lapselle ei ole tälläistä emmekä halunneet sitä. Lisäksi tyttö kuvittelisi sitten ettei saa kummeiltaan mitään ja veli taas saa lahjat. Eli kerroimme mielipiteemme siitä, emme tietenkään muuten lahjoista mitään ohjeita anna.

Minua vain harmittaa tämä asia. Joka vuosi sama. Jouluna ja synttärinä. Ei kiinnosta keksiä lahjoja eikä raaskisi ostaamitään ja plaaplaaplaa. Kuka sellaista valitusta jaksaa kuunnella. Olen sanonu, että jos lahjan osto tuntuu pakolta niin ei pidä ostaa mitään. Kummius ei ole lahja-automaattina oloa, mutta heille se on sitä. He kokevat sen vain niin.

Ihmettelen myös sitä miten suuri rasite on keksiä kahdelle tai kolmelle lapselle lahja, kun ei kerran muuten osta melkeinp kenellekään lahjaa. No ehkä se on rasite, jos kerran ei ole sitä antamisen iloa asiassa.

Lisäksi miehen veli jaksaa aina muistuttaa siitä miten minun sisarukseni sitten muistavat lapsiamme. Äskenkin mainitsi, että ne tietysti ostaa jokainen molemmille. Niinkuin ostavatkin ja se on heille ilo. Yksi heistä ei toistaiseksi vielä edes ole kummankaan kummi vaan tulee kummiksi vasta tälle kolmannelle lapsellemme. Silti hänkin avovaimoineen ostaa lapsillemme ihan mielellään lahjat, vaikka tosiaan kukaan ei ole pakottamassa.

Arvatkaa millaista on keksiä tuollaiselle pariskunnalle lahjaa, jotka ei ole kiitollisia mistään. Viime vuonnakaan tämä tyttöystävä ei edes kiittänyt ja kun osa lahjaa oli kaksi sellaista kaunista koristetyynyä (neutraalia) niin niistä oli todennut kuulemma vain, että saa niihin ainakin tyynynpääliset vaihdettua.... Joo.. ole hyvä vaan. :DD

koristetyynyt on huono lahja. Antaa toisten sisustaa itse kotinsa. Niitä saa joka paikasta halvalla ja en edes tiedä, miksi niitä jotkut ostavat.

Muumimuki on kallis ja tarpeellinen. Miksi heidän pitäisi kaikille teidän lapsille ostaa.

Kuulostaa, että sinä olet se vaikea ja vaativa.

Ja muutenkin kuulostat todella rahanahneelta.
En minä saanut lapsena kummeilta lahjoja, enkä sitä miettinyt. Eivät lapset mieti tuollaisia, jos ei opeta miettimään (mieti itse/pakota kummeja ostamaan lahjoja).
Älä ole rahanahne. Sano, että kortti on hyvä lahja heiltä, muistaminen, jos et itsekään kunnollisia lahjoja osta heille. Huonoin mahdollinen lahja on ostaa sisustuskrääsää TOISTEN kotiin (=koristetyyny).

En minä mitään vaatinut. Sanoin että en ala määrätä mitä lahjoja he antaa ja kenelle. Tänne vain ihmettelin sitä miten toisilta on hukassa tuo antamisen ilo. Enkä arvostellut muumimukien antamista. Ne on meillä ihan käytössä. Tosin niitä käyttää kaikki eikä vain se, joka on lahjan saanut.

Eikä tarvi ostaa kaikille. Mutta tarviiko marmattaa. En minä ainakaan marmata, jos en jollekin aio ostaa lahjaa että "en kyllä osta sun lapsilles kun en keksi niille mitään ja kun menee niin paljon rahaa". Sitä on sitten vaan ostamatta ja jättää narinat muualle.

Ja se ei ollut pointti mitä annoin tälle tyttöystävälle (oli muutakin kuin koristetyynyt) vaan se, että hän ei katsonut tarpeelliseksi kiittää. Olen itsekin saanut joskus jotain itselleni epäsopivia lahjoja, mutta aina olen osannut kiittää.

Enkä ole mikään rahanahne. Jos luit kunnolla niin näit, että olen kertonut heille, että kummius ei ole lahjojen ostamista ja ei todellakaan pidä ostaa mitään, jos se on pakkoa. Enkä ole arvostellut heidän lahjansa arvoa missään tai mitään. Ainoastaan en halunnut, että he salaa säästelevät rahaa lapselle kun muilla lapsilla ei ole sellaista ja se asettaa lapset eriarvoiseen asemaan. Jos olisin rahanahne niin kaiketi olisin nimenomaan halunnut himoissani kaikki rahat heiltä tytölle.

muumimuki kuulostaa oikein kivalta lahjalta ja sehän saattaa vaikka nostaa arvoaan ;)

eikä tuo rahan laittaminenkaan huono idea ollut. siis minun mielestäni.

toiset vaan ei osaa kiittää, ei sille mitään voi. toivottavasti aika opettaa.

Alkuperäinen kirjoittaja alkup.:
Enkä ole mikään rahanahne. Jos luit kunnolla niin näit, että olen kertonut heille, että kummius ei ole lahjojen ostamista ja ei todellakaan pidä ostaa mitään, jos se on pakkoa. Enkä ole arvostellut heidän lahjansa arvoa missään tai mitään. Ainoastaan en halunnut, että he salaa säästelevät rahaa lapselle kun muilla lapsilla ei ole sellaista ja se asettaa lapset eriarvoiseen asemaan. Jos olisin rahanahne niin kaiketi olisin nimenomaan halunnut himoissani kaikki rahat heiltä tytölle.

No joo, kuulostihan se rahahomma vähän epämääräseltä. En olis sellasta omallekaan vekaralle halunnu.

Alkuperäinen kirjoittaja adolfiina:
muumimuki kuulostaa oikein kivalta lahjalta ja sehän saattaa vaikka nostaa arvoaan ;)

Joo en missään sanonut, että muumimuki ois huono. En todellakaan kirjoittanut mihinkään niin.

Kirjoitin vain, että en jaksa sitä joka kerta tapahtuvaa rutinaa siitä, että en jaksa enkä halua ostaa. Olen sanonut, että älkää ihmeessä ostako.

Mutta mies myös oli sitä mieltä, että rahaa ei säästetä salaa toiselle lapselle koska meillä muut lapset jää eriarvoiseen asemaan. Itselläni on kolme sisarusta ja jos joku heistä olisi kerännyt jonkun potin 15 vuotiaana niin olisi ollut melko katkera pala.

Ei kukaan haluaisi saada lahjaksi koristetyynyä.
Ehkä koki loukkauksena. Niitä on niin monenlaisia ja kaikki haluavat itse oman kotinsa sisustaa mieleisekseen. Huonompaa lahjaa ei ole, ja sinä täällä valitat ja ruikutat.

Minä ymmärrän hyvin sinua ap! Meillä vähän samanmoisia ongelmia, joten tiedän millaista se on. Ja samalla lailla ajattelen juuri tuota antamisen iloa :-) Minä mietin lahjat yhdeksälle lapselle, eikä tuota yhtään tuskaa :-D! Ja aikuiset vielä päällä, mutta minä nautin suunnattomasti lahjojen ostosta ja antamisesta!
Tsemppiä, et ole yksin ajatustesi kanssa!

Joo en missään sanonut, että muumimuki ois huono. En todellakaan kirjoittanut mihinkään niin.

Kirjoitin vain, että en jaksa sitä joka kerta tapahtuvaa rutinaa siitä, että en jaksa enkä halua ostaa. Olen sanonut, että älkää ihmeessä ostako.

Mutta mies myös oli sitä mieltä, että rahaa ei säästetä salaa toiselle lapselle koska meillä muut lapset jää eriarvoiseen asemaan. Itselläni on kolme sisarusta ja jos joku heistä olisi kerännyt jonkun potin 15 vuotiaana niin olisi ollut melko katkera pala.

No meillä anoppi avasi tilin isommalle kun syntyi. Ei siellä paljon mitään ole, pari sataa. Pienemmälle ei ole avannut. Ei kai minulla ole siihen nokan koputtamista, mitä joku haluaa lapsilleni antaa? Vai onko? Voinko kieltää tai määrätä mitä lapseni saavat?`
Eihän aina kaikkea voi saada saman verran. Vai voiko?

Alkuperäinen kirjoittaja täh:
Ehkä koki loukkauksena. Niitä on niin monenlaisia ja kaikki haluavat itse oman kotinsa sisustaa mieleisekseen. Huonompaa lahjaa ei ole, ja sinä täällä valitat ja ruikutat.

Mikä riivattu on sinun ongelmasi? Mene nukkumaan jos pitää narista joka asiasta :-) Tuntuu, että mitä ikinä ap sanoo, niin sinulla on siihen vain negatiivista sanottavaa :-D

Alkuperäinen kirjoittaja täh:

Se on ihan sama, vaikka minä olisin antanut niille kirkkaan keltaisen kastelukannun lahjaksi. Lahjasta kiitetään. Se oli pointti.

Ja koristetyynyn päälle saa tosiaan toisen päälisen. Niin ajattelin kun annoin sen, että saa siihen sitten mieleisen päälisen. Eikä edes ollut muuttanut kotoa pois kun annoin sen. Ostin siis koristetyynyt ja sellaiset tuikkujutut. Molemmat neutraaleja. Itse osaisin kiittää ja olisin kiitollinen, jos saisin. Mutta tänä vuonna en ole nähnyt vaivaa sen enempää. Ostin Iittalan Kivi tuikun ja sillä hyvä.

Ehdota, että antavat molemmille lapsille yhden muumimukin sen sijaan, että toinen saisi kaksi ja toinen ei yhtään. Meidän suvussa on aina ollut tapana, että sisarusten lapsille ja jopa serkkujen lapsille ostetaan lahjat. Vanhemman pojan kummitäti ja tytön kummitäti ( molemmat lapsuudenystäviäni ) ostavat kaikille kolmelle lapselleni lahjan. Olen sanonut ettei tarvitse, koska emme ole edes sukulaisia, mutta ostavat silti. Luulisi, että jokaisella olisi varaa edes 5? lahjaan. Saa olla eri mieltä
;)

Alkuperäinen kirjoittaja Tyttöni Tuulispää:
Ehdota, että antavat molemmille lapsille yhden muumimukin sen sijaan, että toinen saisi kaksi ja toinen ei yhtään. Meidän suvussa on aina ollut tapana, että sisarusten lapsille ja jopa serkkujen lapsille ostetaan lahjat. Vanhemman pojan kummitäti ja tytön kummitäti ( molemmat lapsuudenystäviäni ) ostavat kaikille kolmelle lapselleni lahjan. Olen sanonut ettei tarvitse, koska emme ole edes sukulaisia, mutta ostavat silti. Luulisi, että jokaisella olisi varaa edes 5? lahjaan. Saa olla eri mieltä
;)

No ensin se ostikin ne mukit molemmille mutta aikookin nyt antaa ne vain toiselle.

en kyllä ymmärrä, että aikuisille ihmisille ostetaan krääsää kuten sisustustyynyjä tai tuikkuja. Niitähän pursuaa paikat muutenkin. Vielä kiitosta odotat.
Sinuna tekisin palveluksen ja ehdottaisin että ette kukaan ostele lahjoja. He ilmeisesti ostavat kalliita kunnollisia lahjoja sinun lapsille, ja sinä ostat krääsää.
Sitten kehtaat valittaa kun he valittavat rahan menoa.
He ovat sellaisia ihmisiä. Miksi et kiellä heitä ostamasta sinun ahneelle perheelle lahjoja?

Ja mitä tuohon rahan säästämiseen tulee, niin kuulin vasta kuukausi sitten, että esikoisen kummitäti on pojan synnyttyä avannut hänelle tilin ja laittanut sinne joka kuukausi 5?. Eipä tullut mieleenkään ajatella, että muut lapset ovat eriarvoisessa asemassa. Poika saa aikuisena ostaa rahoilla jotain järkevää ja tarpeellista.

Toi "täh" tyyppi on tosi säälittävä noitten juttujensa kans eikä selkeesti mitään tapoja. Eikä ymmärrä lukemaansa. Ap ei ole arvostellut lasten saamien lahjojen arvoa missään kohtaa. Arvosteli vain sitä mitä pitikin eli lahjasta kiitetään, oli se mieleinen tai ei.

Ja jos ap antaa iittalan kivi tuikun niin ei se kovin halpaa krääsää ole...

Alkuperäinen kirjoittaja niin:

No meillä anoppi avasi tilin isommalle kun syntyi. Ei siellä paljon mitään ole, pari sataa. Pienemmälle ei ole avannut. Ei kai minulla ole siihen nokan koputtamista, mitä joku haluaa lapsilleni antaa? Vai onko? Voinko kieltää tai määrätä mitä lapseni saavat?`

niin näytti kirjoittavan sellaisia ajatuksia joita tulee myös minulle. jos kummit laittaa 20e tilille kaksi kertaa vuodesta (synttärinä ja jouluna) niin se on 40e vuodessa. 400e 10 vuodessa ja 600e 15 vuodessa. onko tämä raha määrä sellainen josta kannattaa olla kateellinen tai katkera, siis sisarusten aikanaan koska ovathan he saaneet kummeiltaan omat lahjansa?

jokainen tekee tietysti niinkuin haluaa ja me ihmiset ajatellaan niin monella tavalla.

Alkuperäinen kirjoittaja niin:

niin näytti kirjoittavan sellaisia ajatuksia joita tulee myös minulle. jos kummit laittaa 20e tilille kaksi kertaa vuodesta (synttärinä ja jouluna) niin se on 40e vuodessa. 400e 10 vuodessa ja 600e 15 vuodessa. onko tämä raha määrä sellainen josta kannattaa olla kateellinen tai katkera, siis sisarusten aikanaan koska ovathan he saaneet kummeiltaan omat lahjansa?

jokainen tekee tietysti niinkuin haluaa ja me ihmiset ajatellaan niin monella tavalla.

Aivan. Ap:lla jotain muuta kaunaa tätä pariskuntaa kohtaan. Ihan ok olisi ollut tuo idea ja heidän ei olisi tarvinnut miettiä lahjaa, jos se on heille vaikeaa, jos heillä ei ole vielä omia lapsia.

Ihmeellistä touhua ap:lta. Kieltää antamasta lapselleen lahjaa.

Ja ostaa sisustuskrääsää ja odotella kiitoksia.

Toki mua harmittaisi jos lapseni saisi lahjoja vain sen takia että joku kokee että on pakko antaa jotain, se kun ei ole tarkoitus, mutta muuten ihmettelen tätä ihmettelyä. Yksi tai kaksi lahjaa sinne tai tänne, tuskin muksutkaan laskeskelevat että kuka sai ja kuinka monta ja keneltä, heille itse varmasti keskittyvät saamiinsa lahjoihin, eikä niihin mitkä jäi saamatta.

Eikä nyt varmaan ole piheistäkään ihmisistä kysymys, pihimmät ihmiset nimittäin antaisivat yhden muumimukin, eikä paria. ;) Ja onhan se toki että joskus on vaikea keksiä lahjoja, mutta toisaalta sitä mä en käsitä että miksi joululahjaan pitää laittaa useita kymppejä, mä olen löytänyt paljon kivoja juttuja pienille reilusti alle kymmenelläkin eurolla. Sitä paitsi, kuka nyt miettii muutenkaan lahjojen rahallista arvoa? Ei lapset ainakaan.

Yhteistyössä