***JOULUKUUN VAUVAMASUT 2009*** huhtikuussa

raparperitaivas - teillä siis on ultra lääkärineuvolassa? Meillä päin ei ole, joten varmaan siksi nämä erot. Nt-ultra on 3,5 viikkoa ennen lääkärineuvolaa, eli lääkärineuvola on sitten rv 14+1...

Niin ja lantionpohjalihasjumppaohjeita jo tulikin. Pääsääntö lienee, että toisena päivänä tekee nopeasti supistavia (äkkiä jännittää lihakset "täysille", pitää 5 sekuntia näin ja rentoutus) ja toisena päivänä hitaasti supistavia harjoituksia (jännittää 5 sekunnin aikana lihakset "täysille" ja siitä rentoutus). Näin olen itse toiminut ja olen välttynyt karkailuongelmilta. Niin ja kun näitä säännöllisesti tekee, niin itse ainakin alan monesti jumppaamaan lantionpohjaa ihan automaattisesti, siis ilman että pitää sitä erikseen muistaa. Tsemppiä kaikille treenaamiseen :flower:
 
Tännehän on kertynyt tekstiä o_O Olen suoraan sanoen ihan pihalla xD Mutta joo en uskalla kommentoida oikeen mihinkään mitään, niinpä käännän asian omaan napaani tai tarkemmin mahaani xD Kävin viime torstaina lääkärin pakeilla kun oli kamalat oikeanpuolen kivut ja terkka epäili kohdunulkoista, niinhän siinä sit kävi et ultraan ja sieltä se toki ja kaiveli näytteitä ja paineli ja tunnusteli ja sit lopulta ultrasi ja pieni ihmehän sieltä löytyi, vastasi viikkoja 6+5 ja kokoa oli 8.8mm, sydän kovasti sykki <3 ja oli aivan oikeassa paikassa, ainut mikä sai minut huolestumaan oli sikiön viereltä löytynyt hematooma :S Mutta aika näyttää, jospa se katoaisi itsestään...
 
ninalle oikein isot pahoittelut :( Voimahaleja :hug:
Ja vatukka, toivottavasti sinulla kaikki menee hyvin, eikä hematooma aiheuttaisi nyt raskauden aikana mitään ylimääräistä.
Kaikki tekstit kyllä luin, mut niin oon tööt etten enää muista juuri mitään. Oon niin mielettömän väsyny, et nukahdin istualteen ku juniori katto pikku kakkosta |O
Pakko varmaan pian hakea saikkua jos ei tämä tästä parane. Eihän tästä tuu mitään ku koti on ku sikolätti ku en jaksa kerta kaikkiaan tehdä yhtään mitään töiden lisäksi. Eikä varmasti auta yhtään se et on pojan kans käytännössä katsoen kaksistaan viikot (pojan isä kulkee muualla töissä, on ma-to pois kotoa). Mun äiti on kyl tässä auttelemassa, mut hälläki omat työt ja harrastukset, niin.. Eikä tosiaan vielä tiedä raskaudesta, niin pitää nyt kärsiä ja olla vaan hiljaa (valittaa miehelle ;) )
Meinasin kattoo kiekkoo, ei vaan jaksa enää. Pakko mennä nukkuun, aamulla taas töihin..
Hyviä öitä mammat :)
 
vkloppu mökillä ja nettipimennossa, joten oon ihan pihalla teiän jutuista.. sen verran selailin et pahoittelut ninalle ja lidlelle.. :hug:

ON: ei mitään uutta.. aika tuntuu kuluvan niin pirun hitaasti.. oireet alkaneet laantumaan, tai sitten olen alkanut niihin jo niin tottumaan.. väsyttää melkoisesti lähes jatkuvasti, nälkä on kans tosi useesti ja tekee mieli salmiakkia ja kaikkee suolasta.. :whistle: ällötys on vähentyny ja kiva niin.. ens viikolla ois sit eka neuvola ja ultra kunnallisella puolella..


kellopeliappelsiini ja papu 8+5
 
Heippa tonttumasut!

Pikaisesti käyn vain ilmoittautumassa. Tänään ollu tosi kova kiire!
Ultrassa käytiin tänään ja pikkuinen löytyi ihan oikeasta osoitteesta. Kooltansa vastasi viikkoja ja mikä ihaninta..... löytyi pikkuisen syke! :heart: Olo on tosi huojentunu ja nyt raskauskin tuntuu vähän konkreettisemmalta. =)


Delfis ja Pikkudee 8+6 (50min ja taas poksuu) :D
 
heips!
ihanaa kun moni päässy jo ultraan kurkkaamaan pikkuista! :heart:

tääl mamma sai nukkua kuuteen asti kun iskä heräs pojan kans viideltä.:) söin sängyssä makuuasennossa banaanin ja sen jälkeen nousin aamupalapöytään puurolle niin olo on siedettävä.. huomasin, etten iltayöllä syönyt mitään hiukopalaa, siis banaania tms (kun poika heräs huutaa hampaiden takia :( ) toisin kuin parina edellisenä iltayönä, niin olo oli parempi herätessä.. :D eli pitäsköhän nuo yösyömiset jättää väliin ja katsoa oisko olo parempi aamuisin.. toivottavasti, ku oon alkanu stressaa aamuja ja sitä, millon joudun halailee pönttöä.. :ashamed: ja kun ei pitäis stressata nyt.....

eilen varmistui pariks viikos hommia heinäkuussa, jipii. :) tääl käpykylässä on kyl onni jos saa mieluista työtä, tai ylipäänsä ees töitä :D lehden toimitukseen pääsen, kirjottelen sinne nytkin satunaisesti juttuja.. koulutusta ei ole alalle, mut tässähän sitä oppii tekemällä.

).( ei kipuja tai mitään, vain etova olo. yritän vaan kestää sen ajatuksen voimalla minkä palkinnon tästä saan... :heart:

vitsit että eilen jouduin tukalaan tilanteeseen.. mun äiti tuli joka maanantaiseen tapaan hoitamaan poitsua siksi aikaa et käytiin miehen kans kaupassa, ja äiti sit kertoi että oli nähnyt unta että mä odotan vauvaa...:D oli pokassa piteleminen kun se sarjana laukoi kysymyksiä et oonko jo raskaana tai suunnitellaanko ja onko mummin pikkukullasta tulossa jo nyt vanha vauva :LOL: luulen, että hän on jo aavistanut raskauden...äidin vaisto.

nyt poju heräs ekoilta aamu-unilta..

Upp3 ja masukki 7+5 sekä poju 8,5kk :heart:


 
Upp3 Minusta kans tuntuu että meijän äiti aavistelee että ollaan harkitsemassa toisen tekoa tai jo raskaana. Toissapäivänä kävi kylässä ja hirveesti se vauvoista puhui että ketä kaikkia on raskaana ja kuka on jo saanu jne. Ja joskus ennen pääsiäistä se kyseli että millon pojalle tulee pikkusisarus, silloin pystyin rehellisesti sanomaan että tuskin tälle vuodelle kerkiää, mutta kuinkas kävikään :D



 
Eli miun laskettu aika olis 11.12. 27v. kolmas lapsi ja kätilöopisto

Pahaa oloa vähän väliä, jogurttia olen ruvennut syömään aina heti herättyä, silloin ei ehdi tulla sitä kamalaa aamukuvotusta.

Tupakkaa olen polttanut viimeksi 11.4. 17pvä ilman ja ei tee edes tiukkaa, heti kun plussasin loppui se pahe. Muutenkin tuli vaan poltettua viikonloppuisin ja arkena silloin tällöin, sellanen seuratupakkanainen olin, muuten ei maistunut.

Mulla on neuvola 5.5. ja silloin otetaan parvorokkotestit kun tytöllämme oli parvorokkoa kun sain tietää odottavani, mutta neuvolassa sanoi että aika hyvin on ollut suojassa tämä stella di natale (=joulutähti.)
Ja kun en tiedä olenko sitä sairastanut.

Mutta nyt pitää mennä lepäilemään, tätä väsymystä on vähän väliä.
Paljon voimia kaikille menettäneille ja onnea uusille!

meemee ja pikkanen stella di natale 7+4
 
Huomen.

Näköjään nää olot ja kaikki vaihtelee laidasta laitaan. Nyt vois sanoo ettei oo oikeestaan muuta ku väsymys, mutt senki pistän töiden pikkiin. Eka 14-24 töissä eli 10h ja sit ku tulin kotiin pullotin vielä siman ja kävin tietty täällä jutut lukemassa. Nukkuumaan menin varmaan kahden jälkeen ja yllätys yllätys TAAS nukuin huonosti. Miks ei voi nukkua sikeesti aamun asti. No onneks on enää kaks iltaa ja sit alkaa pitkä viikonloppu :)

Tänään on sit se eka neuvola ja voin suoraan sanoa, että jännittää. Eihä tällasta asiaa pitäs jännittää, mutt kyllä vaa, ku on eka kerta eikä tiedä mitä tuleman pitää. Siis vaikka tiedän, ett se on nyt vaa niiden papereiden täyttelyä. Mutt eiköhä se tästä ala lutviutumaan. Ja muutenki ihanaa, kun muutaman viikon päästä saa kertoa ilman salailua jos kaikki on ok :)

JääKyynel ja Lilli

 
Moikka!

Minut voi sit varmaan poistaa listoilta, eli vuodot jatkuu ja jatkuu.
Kaik raskausoireet on kadonnut ja vatsan turvotus laskenut ja vatsakivutkin on poissa.
Kuinka kauan keskenmenon jälkeen raskaushormoonit näkyy virtsassa ja kauan voi odottaa huoletta menemättä lääkäriin vaikka vuodot jatkuu ilman kipuja ja kuumeita ym??
Ihanaa vauvanodotus aikoja teille ja palailen listoille jos onni potkaisee.

Jos asukki olisi vatsassa niin viikkoja olisi 8+2
 
puhin kumppanit mä sain helmikuussa keskenmenon viikoilla 6+4 ja neuvolasta sanottiin että keskenmeno täytyy aina todeta ultralla,koska jos onkin muualla kuin kohdussa..
suosittelen että käyt ihan tänään lääkärissä..hormonit voi näkyä viikonkin ellei enemmän ainakin veressä,riippuu paljonko sitä on ollut :hug:

vatukka onpa kiva että sieltä löytyi matkustaja ihan oikeasta paikasta..mulla epäiltiin kohdunulkoista sillon pari kuukautta sitten,oliki onneks kohdussa,mutta munasarjassa sit oli kysta..

en eilen enää jaksanutkaan koneelle tulla
:whistle: vätysti jo niiiiiin paljon..eilen en saanu syödyksi ku 2 voileipää,ei vaan ollu nälkä ja jotenki ruoka tökkii,torstaina kyllä grillaan kaikkia herkkuja,oli miten ällö olo tahansa :LOL:
mun äiti tietää tästä raskaudesta,oli kerrottava kun kertoi omat huonot uutisensa..
kiitos kaikille tuesta :hug: :heart: nyt joutuvat vielä koepaloja ottaa ja niitä pitää oottaa 2 viikkoo :eek: järkyn pitkä aika!!!

niin ja ultran varasin yksityiseltä,lauantaina on ja sillon ois viikkoja ööh,likelle 7 kuitenki..
66e maksaa niin ei musta paha hinta oo,sen jälkeen ois tarkotus lähtee miehen vanhempien ja tuon esikoisen kanssa uimaan ja syömään saas nähä kuinka saa pidettyä suuren uutisen sisällään :D

eilen laittelin jo auringonkukat aluillensa,muita kukkia en siementelekään ( :LOL: ) vaan ostan sitten tuolta kylältä jahka kukkakauppiaat tulee..nurmikonsiemeniä pitäs jostain pieni erä saada,en viittis sitä isoo säkkiä ostaa,ku tuos on vaa pieni läntti mullilla ku ukot on motskareitaan säilytelly tuos kohas :headwall:

miehen kavereiden kanssa ois vappuna pitäny lähtee ajaa iso reissu motskareilla,en taida lähtee,menkööt isäntä ite..en jaksa ehkä niin pitkää matkaa yhdellä pysähdyksellä olla kyydissä..ensinnäki pissahätä :LOL: ja toisekseen mun kädet ja selkä väsyy ku pitää pitää käsillä tiukasti takaa kii..

hitsi,mulla ois tollanen puinen kartion muotoinen kehikko ulkona,jotain 130cm korkee,mitähän köynnöstä siihen laittas?jotain mistä kasvas kukkiaki??onko joku viherpiipero täällä? :D
 
Hejsan alla... :D
Tämä mamma jää 11.5 erityisäitiysvapaalle... B) ..eli saan sitten irtisanoa Emman hoitosopimuksen...ja olla kotona.

Viikon päästä eka neukka...ja sit kahden viikon päästä varhaisultra...ihanaa...
Miten kauan tämä rasittava tissi kipu jatkuu??????:kieh:
 
LilEdie, mun sisko laittoi sellaseen "pajukartioon" yks kesä Mustasilmä susannan, se on semmonen köynnös jossa kasvaa esim keltaista tai oranssia kukkaa (en tiiä onko noita muun värisenä), oli nätin näköinen :)
 
Neuvolassa käyty. Pika pikaa kirjotan, kun töihin pitää lähtee. Oli aika puol tuntia myöhässä ku tätillä tilttas kone ja muisteli seuraavan ajan ollenn klo 12 vaikka mulla oliki 11.30. No ei oo katastrofi ehdin töihin silti :)

Sitähä se oli papereiden täyttelyä ja näytteiden ottoa. Verenpaine, virtsa ja hemoglobiini kaikki ok. Hemo oli jopa parempi ku luulin, yleensä mulla menee rajoilla. No ei haittaa parempi vaan. Ens viikolla tarttis mennä verikokeisiin ja sit varata aika sikiöseulontaan. Se on vapaaehtonen, mutt menen silti ei kai siitä haittaakaa ole. Tossa seulonnassa siis selvitetään ettei oo kehityshäiriötä yms. Kuinka monella muulla on mahdollisuus tollaseen? On siis täysin ilmanen ja tehää terveystalolla. Seuraava mahdollinen aika saattaa olla 2.6 ja se ois lääkärineuvola. PItää vaa varmistaa se aika sit ku soitan verikokeiden tulokset. Vähä sekavasti selitetty, mutt tässä näin pika pikaa. Ai niin joudun sokerirasitukseen sit aikanaan tän painon takia. Kiva!

Mutt nyt on jouduttava töihin ja puolen yön jälkeen taas takas. Heippa :wave:

 
Heissan joulutonttumasut!

Olittepa kirjoitelleet ahkerasti?!!! En ihan kaikkea ehtinynnä lukea, mutta suurinpiirtein.

:hug: kaikille sitä tarvitseville, ikäviä uutisia on aina niin kurja lukea :(

Nyt tuleekin viikon nettipimento, (jos en ukon kännyllä käy netis) kun lähetään sinne rukalle vappua viettään ja samalla tulevan mieheni 3-kymppisiä! Onneksi on muitakin lapsiperheitä lähdössä, niin ei tartte selitellä miksi en nyt sitä yhtäkään voi ottaa....

Mulla on vasta siis viikon päästä se alku-ultra ja tosiaan ei mitään käsitystä kuin pitkällä vois olla?!?!?! Kun siis ei menkkoja ole näkynyt...

Toivottelen kaikille hauskaa vappua, simaa ja munkkeja!!!!
Meillä lapset odottaa että leivon tänään munkkeja, toivotaan et onnistuu :saint:

Jisse
 
Heippa!

Puhin kumppanit :hug:

Taas oli tullut vaikka kuinka paljon tekstiä :) Ei meinaa perässä pysyä. Kiva lukea neuvola ja ultrakuulumisia missä sykkeet ja pikkunen on löytyneet. Lantiopohjalihaksista piti sanoa sen verran, että täällä (=Ranska) saa jälkitarkastuksessa automaattisesti lähetteen kinelle tai kätilölle, joka on perehtynyt asiaan ja 10 käyntiä tarpeen mukaan, jotka paikallinen kela korvaa joko kokonaan tai osittain, en ole ihan varma. Itse vaan en ole vieläkään sinne ehtinyt ja nyt sain jo toisen kerran lähetteen, mutta kun ei ole hoitajaa esikoiselle niin mitenkäs menet?! Joskus viime kesänä kun olisin päässyt niin sitten sairaalassa sanottiin aina että juuri nyt ei ole aikoja tai jotain muuta vastaavaa niin sitten se vaan jäi. Nyt menen ihan mielelläni viimeistään sen jälkeen jos meille tämä joulutonttu syntyy.

Pahoinvointi ja väsymys edelleen kiusana ja tuntuu että on tulossa vielä uusi flunssa kun tästä edellisestäkään en oikein ole ehtinyt toipua. Perjantaina jos saan miehen suostuteltua ja ilma on hyvä, voisi suunnata kohti Disneylandia :) Edellisen kerran oon tainnut käydä esikoista odottaessa.

Saini ja tintti 6+5
 
saini81 laita niitten rakkuloitten päälle pepanthenia, kun ovat puhjenneet.. paranevat nopeammin ja suojaa pöpöiltä
puh kysyppä neuvolasta, et ottasivatko verestä hcg:n edes, jos eivät ala ultraamaan.. näkee että onko hcg laskussa.. koti testi voi viel kuukaudenki päästä näyttää plussaa..
LilEdie kiitos ku muistutit auringonkukista.. viimevuonna istutin suoraan maalle, eikä ykskään noussu.. mul olis tuol iso nippu ruusunmukuloita, ku maa vähän sulas, ni pääsee kaivaan ne maahan, eivät taida enään tälle kesälle keretä, mut sit seuraavalle.. viimekesänä/syksynä istutin melko paljo uusia mukuloita, ku oli maamyyrät syöneet kukkapenkin herkut
Käytin tänään esikon lääkärissä, ku viidettä päivää 39C kuumetta, enkä saanu laskemaan.. räkänen ja haukkuva yskä (illalla ja yöllä piti käyttää ulkona, et hengitys kulki).. no kummassakin korvassa tulehdus + larygiitti.. saatiin pronaxen rec:kin, vaik edellinen lekuri ei sitä alkanu kirjottaan (mein 14kk ikänen ku ei paina vasta kuin 9kk).. jospa se nyt alkas tokeneen.. meil on eletty muutama päivä maidolla ja jäätelöllä, sekä muutamalla lusikallisella hedelmäsosetta :/
)( viikot sanoo poks poks

 
Nyt on pojalla sit parvorokko ilmaantunut punoittavat posket ja näpyt ilmestynyt naamaan tarhassa ja mutsilta kuulin etten miekään ole sitä sairastanut ei kiva kun tämä vauvakin masussa on.. Voi perä kun aina jotain.
 
Meemee Käy otattamassa verikoe, josta näkee ootko sairastanut sen parvon vai et. Sehän saattaa usein olla niin lievä pienillä lapsilla että välttämättä vanhemmat eivät edes erota sitä tavan kuumetaudista.
 
Niinhän se täytyy tehdä, multa piti ottaa ne parvotestit silloin 5.5. mut sinne asti en odottele, huomenna täytyy soitella tonne lekuriin ja käydä verikokeessa, jes..

Mun rinnan kyhmy on tullut tästä turvotuksesta ja kipeydestä tohon pinnalle ja on niin samperin kipiä, 30.4. käyn jorvissa kirurgin kanssa jutskaamassa jos se paikallispuudutuksessa napsastais pois, ja samalla katsotaan onko se muuttunut, kiva juttu että toisessa rinnassa myös on herneen kokoinen patti, samanlainen kun tää oli alussa..
 
Puhin kumppanit käy silti neuvolassa. Pitäiskö niiden varmistaa että kyseessä on km ja se että kaikki tulee ulos. Ja jos olet veriryhmältäsi Rh negatiivinen, niin tarvitset anti-D rokotteen.

Meemee multa otettiin vasta-aineet viime syksynä km yhteydessä ja näyttivät että olen sen joskus sairastanut. Siitä ei henk.koht eikä äidilläkään ole kuitenkaan mitään havaintoa :) Mennyt varmasti joskus vain tavallisena kuumeena / lämpöilynä.

ON vain sen verran, että huomenna on se eka pikainen neuvola ja siellä ultra. Oikeestikin pelottaa :|
 
kiitoksia kaikille kukka vastauksista,taidan sitä susannaa laittaa kasvamaan tohon :flower:
meemee mikä kyhmy se on?rasvapatti? mulla on toisessa kädessä iso kipee patti,pitäs vissiin joskus jossain näyttää sitä..

puhin kumppanit ootko käyny lekuris??

voih,taidan hakee vasta leivottuja valkosipuli sämpylöitä :p
 
Hyvää iltaa tai yötä pikemminki.

Ja nyt täysin omaa napaa:

Oli pakko tulla vielä kirjottelee. Toi minun ukkeli on nyt tullu iha hulluks :LOL: Se on lukenu sillä välin, ku olin töissä noi kaikki miljoonaa opusta mitä neuvolasta sain. Aikoo kuulemma alkaa vahtimaan ku haukka minun syömisiä yms. Sit ku vähä korotin ääntäni kotiin tulon jälkeen, nii sano, ett koitas rauhottua ettei nyt saa hernostua ja stressata. Aika sympaattista sanoisinko. Saas nähä mitä vielä tuleman pitää :LOL: Joo mutt toi ukkelin innostus uutta tulokasta kohtaan nyt oli tiedossa jo ennestään, ku on monta vuotta hokenu haluavansa lapsen/lapsia. Se alku sillä varmaan vaa meni siihen "sulatteluun". Ett ei minun tartte ainakaa peltä etteikö olis täysillä mukana tässä jutussa :)

Jess, sain varattua ihan ajan maanantaille verikokeisiin. Ei tartte mummeleiden kans jonotella ja pääsen muutenki joutusammin töihin. On aamuviikko ja vähän pakko mennä vähä myöhemmin töihin. Jos ois ollu iltaviikko, nii ei oiskaa ollu mitää onkelmaa. No sama kai tuo on millon menee. Kuha muistas vielä työnjohtajalle ilmottaa, ett maanantaina tuun myöhemmin :) Jos ylipäätään näen sitä huomenna töissä.

Tjoo, ny tlyö aivot tyhjää, joten lopetteln ja meen sänkyyn lueskelmaan noita opuksia mitkä sain :)

Äippäliini vois päivittää minun kohalle sairaalaks TAYS/VAS. Oikeestaan tiesin jo noi, mutt halusin vaa oottaa ja kuulla neuvolan tädiltä, ett mikä paikka tulee olemaan.

JääKyynel ja Lilli 9+0 *POKS* (äkkiä se aika on menny)
 

Yhteistyössä