Joulukuun tontut -15 *heinäkuussa*

Voi että tämä foorumin uudistus heittää tekstit miten sattuu, ipadilla minäkin asialla ja välillä ei saa minkäänlaista tolkkua tähän lukemiseen :( sen takia on kirjoittelutkin vähentyneet täällä, pahoittelut siitä. Uusille tervetuloa!

Varasin sitten sokerirasituksen ensi maanantaille vaikka olin päättänyt olla menemättä, mutta teen nyt kaikkeni jos se polikliininen synnytys kohdallani sitten onnistuisikin (kuulemma ei ole kertaakaan vielä vks:ssä onnistunut, vaikka lukee ihan kotisivuillakin että se mahdollisuus on olemassa. Neuvolatäti oli pulestani tiedustellut asiaa).

Eikä täällävoi näemmä vieläkään padilla korjata tekstin sisään viestejä, joten anteeksi kirjoitusvirheet!

Rv 15+4, liikkeitä odotellessa :)
 
Helou kaikki!



Kylläpäs olenkin tänään ollut hyvällä päällä. Tein tänään monta hyvää kirppislöytöä yksin kaupungilla, vauvan liikkeet on alkaneet tuntua ja säätiedotus näyttää mukavan viileää seuraavatkin 10 päivää. Lapsetkin on tapelleet tänään melko sopuisasti ja yllättävän vähän, joten... Perfect(y)!

En minäkään sateista välitä jatkuvalla syötöllä, mutta voi sentään lämpötilaansa säädellä vaatetuksella. Helteillä kun ei paljon olisi enää riisumavaraa...kuulun niihin ihmisiin joilla helle ja varsinkin auringonpaahde tekee hetkessä huonon olon, joten hyvällehän tämä kesä näyttää. Voi ulkoilla itsekin enemmän. Helteillä on usein käynyt niin että "heitän" ukon ulos penskain kanssa ja jään itse sisälle sihisemään...

Vauvan liikkeetkin on nyt alkaneet tuntua, päivittäin tuntuu pieniä ja hentoja, mutta ihan selkeitä muljahduksia. Rauhoittaa mieltä kummasti. Kävin viikko sitten ylim. neuvolassa juurikin kuuntelemassa sydänääniä, ja th samalla kokeili kohdun kokoa. Pohja kulkee jo juuri ja juuri navan alapuolella, joten selittää aika hyvin vatsan nopeaa kasvua ja tämän hetkistä kokoa.

Chimalla melkoinen säikähdys. Onneksi kaikki hyvin. Kerrottiinko sinulle, vieläköhän istukka paljonkin vaeltaa kohdussa raskauden lopunllakin, että ei sitten synnytyksessä siinä kulkuväylää enää tukkisi?

Verinen vuoto aiheuttaisi kyllä melko kovan paniikin, itse sain männäviikolla mummolassa jo lähes sydärin ihan naurettavasta kun punaista ilmestyi vessapaperiin- joka sitten pian osoittautui paperin omaksi kukkakuvioinniksi joka kuulsi läpi:p

Joko teillä lapset tietää tulevasta vauvasta? Meillä vanhimmalle kerrottiin nt-ultran jälkeen joskin oli arvellut uutisen jo tovin ennen sitä. Keskimmäinen arvasi pari viikkoa sitten ja alkoi vihjailemaan aika turvonneesta mahasta. Olihan se kerrottava... Oli kyllä ihan iloinen, ensimmäinen "vaatimus" olikin että vauvan olisi nyt parempi olla tyttö, kun sen voi sitten pukea nätiksi ja pikkuveli on osoittautunut mielestään ärsyttäväksi:rolleyes:.
Pienin on vielä niin höperö, että tuskin tajuaa koko asiaa kovin syvällisesti. Kun kerroin että mahassa on vauva eikä äidin syliin siksi saa nyt syöksyä kuin ohjus, kysyi ensin että jaa missä, eipä näy, näytä... ja alkoi kaivelemaan paidan alta. Kun ei löytänyt, unohti asian saman tien ja paineli leikkimään. En siis usko että hänelle meni vielä läpi, ja väite vauvasta vaatinee vielä konkreettisempia todisteita.

Miehellä alkaa kesäloma, joten kuumeisesti pohditaan yhä missä kaikkialla reissataan. Yksi päätetty kohde on Nokkakiven puisto, vaikuttaa melko hyvälle pikkulasten kannalta(ja kukkaron...). Eikä täältä sinne olisi mahdoton matkakaan verrattuna vaikkapa särkänniemeen tai Lintsille. Vehmasmäen eläinpuisto käytiin jo, ja Kallavesiristeilylle aiotaan myös. Tänäkin kesänä ajateltiin suosia ihan paikallista matkailua, huomattiin jo vuosia sitten että pikkulapsille pienikin elämys on riittävän iso:)eikä tuo esiteinikään ole vastaan urputtanut kun pääsee kaverin kanssa särkänniemeen ihan erikseen.
 
Ruuvih paniikin tuo vuoto kyllä aiheutti! Ja olen myös kokenut tuon "kukkavessapaperissa"-paniikin :D Istukka on mulla muuten takana ja kaiketi sitä nyt sitten seurataan seuraavissa ultrissa. Rakenneultran pistivät lääkärille, että se tutkitaan kunnolla ja tämä radi varmaan tuo mukanaan seurantaultria sitten vauvan kasvun puolesta, niin eiköhän sitä niissäkin tsekata.

Vuoto jatkui sunnuntaina. Tänään on ollut sitten kokonaan vuodoton päivä. Ei ole kuitenkaan onneksi ollut kirkasta verta, joten ei tartte olla siitä huolissaan. Soitin eilen varmuuden vuoksi äitipolille asiasta. Toivon todella, ettei ala paikat antaa periksi ja tule liikuntakieltoa, koska muuten tuon radin hoitaminen tulee olemaan hankalaa. Viime raskaudessa ainakin päivittäinen lenkkeily oli ihan ehdoton, että sokerit pysyi kunnossa. Eikä ne siltikään aina pysyneet.

Näistä viileistä ilmoista olen myös tyytyväinen! Meillä kun ei ole mitään ilmalämpöpumppua, niin on ihan tuskaa kun kämppä kuumenee.

Mä tein sunnuntaina ekat ostokset vauvalle :) Ostin muutamat kestovaipat. Tarkoitus olisi kyllä pääasiassa ommella itse se, mitä vielä tarvii, mutta oli facessa kirpparilla niin hyvään hintaan hyvät vaipat, että ostin. Meillä on esikoinen kestotettu koko vaippaiän ja kakkonenkin ekat 10 kk. Sitten alkoi kakkosen antibiottikierre ja maito-ongelmat, niin siirryin kertseihin, kun maha aina löysällä, niin en jaksanut kuurata niitä liistereitä noista kestoista. Pahimmillaan seitsemänkin kakkavaippaa päivässä. Nyt tilanne on onneksi jo parempi, kun ei juo maitoa eikä ab-kuuriakaan ole tarvinnut yli kuukauteen. Käyttääkö kukaan muu kestovaipoja?
 
Chima Meillä esikoinen käyttää pääasiassa kestovaippoja! Nyt on pari viikkoa käytetty öisin kertsejä kun ilmeisesti puhkeavat hampaat on saaneet mahan sekaisin ja ihon rikki pepusta. Tai ainakaan mitään muutosta ruokavaliossa ei oo, mikä tuon muuten selittäisi ja nyt siis kulmahampaat kiusaavat o_O Munkin ois tarkoitus tehdä itse uudelle tulokkaalle vähän parempia vaippoja, kun esikoisen kanssa ei oikein tiennyt mikä toimii ja mikä ei...

Mulla on kommentointi täällä vähän jäänyt viime aikoina kun esikoisen hammastuska ei ota loppuakseen. Lisäksi en hänen valveillaollessa pysty käyttämään puhelinta/tietokonetta kun alkaa kiukku, hän kun haluaa myös. Meillä siis melko voimakastahtoinen lapsi, mikä on yksi syy miksi toinen päätettiin heti perään tehdä. Aateltiin että jos uhma ehtii päälle, niin jää tekemättä :LOL:
 
Tervetuloa uusille!

Chimalle kaikki empatia vuotojen suhteen, niitä on tännekin siunaantunut tämän raskauden aikana. Onneksi kuulostaa sinullakin vaarattomalta, hienoa, että tutkivat kunnolla! :)

Näin esikoista odottaessa kaikki on uutta ja ihmeellistä. Viime viikolla alkoi oudot tuntemukset, hetkellisesti tuntui kuin alavatsassa olisi kivi. Tuntui autossa istuessa sekä pitkän lenkin päätteeksi. Harjoitussupistuksiksi terveydenhoitaja nuo totesi, muistutti lepäilystä. Samoin nyt on alkanut kohtu nousta esiin niin, että makaamisen jälkeen alavatsa on aina ihan pinkeä ja esillä. Iltaisin vatsa on enemmän kokonaisuutena turvonnut. Hauskaa, kun aina ylhäällä ollessa kohtu jotenkin "laskeutuu", ja kun menee makaamaan niin on vain vähän koholla. Sitten viiden minuutin makoilun jälkeen alavatsa onkin taas noussut niin ettei ole mitään epäilystä onko raskaana vai ei. :D Välillä on myös tosi epämiellyttävä olo, kun tuntuu kuin
vatsassa olisi jotain ylimääräistä (heh :D).

Onko muilla ollut vastaavaa? Tottuuko tuohon kohdun tuntemiseen vai onko koko loppuraskaus yhtä epämiellyttävää?

Neyda 17+4
 
Neyda: minulla pikemminkin sellanen jos makuulta nousen niin vihova kiristävä kipu (tiukka vanne) mahassa ja sitte hetken vihloo oletettavasti kohdunsuuta :confused: se aika kimakka nipsaus.. en osaa selittää mutta hetkellinen vihlonta/kiristys, tuntuu kipeästi ja jännälle.

ON: närästys :censored: apua se niin pahana ettei rennie auta :unsure:.. pakko käydä jotai muuta apua haittaa apteekista. Renniestä hetken apu mutta ei pitkävaikutteinen :( mies epäili jo että itse rennieki närästäs kääks liekkö niin!! :eek: Huomenna lähetää tien päälle kesäloma reissulle :).
Meillä toi mun pikkusiskon lapsi 6vee ollu meillä nyt melkein viikon niin sen vien tänään kotia (y) ja kaupalla jotai pientä haittava matka evääksi kun itellä toi nälkä usein yllättää :p:D hih..

Noh meillä ainakii sateista säätä tänään niin sen mukaan toivotellaan sateista ja mukavaa päivää teille kaikille (y)

HooKoo 19+4rv
 
Chima kyselit kestovaippailusta. Minä en ole (osin laiskuuttani) lähtenyt kokeilemaankaan. Varsinkin kaksi nuorinta lasta on olleet sen verran aktiivisia suolensa puolesta, että vaippoja on kulunut varmaan tuplaten mitä normaalisti lapsi kuluttaa. Pienimmällä syyksi osoittautui laktoosiongelmat, isommalla muita allergioita. Kestojen kuuraus ei paljon houkuttanut, kun kakkavaipanvaihtoa tuli pahimmillaan kymmenkunta kertaa päivässä. Toisaalta sitten poden huonoa omaatuntoa: kai ollaan lähes ympäristörikollisia sen vaippavuoren kanssa, joka tähänastisista kolmesta lapsesta on tullut. Sentään olen pyrkinyt ostamaan kotimaisia muumivaippoja tai niitä suurimmalta osaltaan biomaatuvia Natyja. Pampersit toimi vaippana ihan ensiviikkoina hyvin, mutta luovuimme niistä voimakkaan kemikaalin hajun takia. Liberot on aiheuttaneet jokaiselle lapselle taas ihottumaa, joten luottanen uudenkin vauvan kanssa muumeihin ja natyihin. Ja miksenpä tosiaan kokeilisi ainakin ensimmäisinä kuukausina tuota kestoilua, muillakin lapsillamme kakkaongelmat on alkaneet vasta kiinteiden syönnin alettua.

Neyda, vaikka täällä ei ole eka raskaus, jotain uutta tuntuu aina huomaavan ja vauvan kasvun seuraaminen on aina jotenkin ainutlaatuisia. Ja kun aika kultaa muistoja...Vatsan kasvun minäkin huomaan juuri kuvailemallasi tavalla, ja epämukavuus tuntuu jo pitkään istuessa (automatkat) ja nukkumisessa asentojen vähentyessä. Voi olla joko kyljellään tai toisella, ja se jumii selkää. Kylkeä kääntäessä joskus "repäisee" vatsasta kovastikin, mutta kipu menee pikaisesti ohi. Selälläänkin on jo epämukavaa olla, jotenkin tuntuu että happi loppuu. Pohkeiden suonenvetoja ja umppariarven kiinnikkeiden soimista vielä odotan, joita lopummassa vuotta varmasti tulee taas. Olen aina ollut vatsallaan nukkuja, joten on jo monesti tehnyt mieli nakertaa patjaan vatsan mentävä kolo. On se kummaa että kerta toisensa jälkeen tämän kaiken ja muutakin on valmis tekemään uudelleeno_Oniinkuin synnytyskin:kamala kipu sillä hetkellä, mutta vauvan synnyttyä ei se niin paljon sattunutkaan...:)

Jos nyt jotain muistan aikaisemmista odotuksista, niin olen alkanut jo ihmetellä missä viipyvät peräpukamat. Aiemmin sain ne mukaan jo ekalla kolmanneksella, mutta nyt yhä ovat poissa. Liekö vaikutusta tällä kuitu-kasvis-marja-kuurilla jolla nyt olen, kun yritän pitää painonnousua kurissa. Joka kerta raskauksissa on tullut se 25 kg, joten päätin että jospa ei tällä kertaa...Jotenkin tämä toimii, koska paino on laskenut kilon alkupainosta ja paha vatsan turvotus on pysynyt poissa kun vähensin maidonjuontia ja vehnätuotteita. Nekin on isoja helpotuksia, varsinkin kun vauva vie vatsassa tilaa vielä enempi. Luulenpa että tämä jäi pysyväksi ruokavaliomuutokseksi, sen verran paljon on oloa parantanut. En siis karppaa, normaalipainoisena laihduta tai täysin luovu mistään, joten tämä ei ole tuntunut kovin vaikealta toteuttaa. Minun piti siis päästä tähän ikään asti, että äly riittää katsoa kunnolla omankin hyvinvointinsa perään...;)
 
Mulla noita repäisyjä tuntuu välillä nivusten lähellä aina äkkinäisissä liikkeissä. Ekaa raskautta kun muistelen niin iltaa kohti aina vatsa kovettui ja sama juttu pidemmillä lenkeillä, vaikka mulla ei varsinaisia harkkasuppareita tullut silloin ollenkaan! Siis sellaisia aaltoilevia ja nopeammin ohi meneviä. Nyt ei vielä sellaista ole havaittavissa.

Viikkoja nyt 16+3 ja neuvolassa käyty. Liekä taas istukka etuseinässä kun sykkeet kuului tosi vaimeina. Sykettä ei se laite edes näyttänyt vaikka tasainen jumpsutus vaimeana kuului. Liikkeitä ei myöskään vielä tunnu muuten. Painoa ei ollut tullut kuin 200 grammaa lisää, mut luulen että se johtuu että ennen viime neuvolaa olin viikon lomareissussa ja mässäilin ihan urakalla :) Nyt sitten juhlan kunniaksi avasin sipsipussin ja lasagne on uunissa!

Hyvää viikonloppua kaikille!
 
Lapsille: Ollaan kerrottu, isompi ymmärtää ja odottaa kovasti joulupukin tuovan vauvan kotiin, mutta pienempi ei tajua koko juttua. Raaka totuus paljastuu sitten aikanaan :D

Kestovaippoja: Ei harrasteta, kerttiksillä alusta loppuun. Ei ole mun juttu.

Masun tuntemuksia: Mä saan onneksi olla tosi kiitollinen että nää mun kaikki raskaudet on ollu tosi vaivattomia ja helppoja eikä kokemusta mistään vaivoista ole, mutta kyllä tuo masu jo kasvaa ja kovettuu harkkasuppareissa ainakin lopussa ja nyt raskaan ruuan päälle. Annoksia joutuu pienentämään loppua kohden ettei kovaa kiristystä nahkaan tule. Eli kyllä se kohtu tuntuu ja sen kasvun huomaa :)

Painoa: Tullut nyt joku 500g, viimeksi 5kg eli aivan liian vähän ja ekasta 10kg johon nytkin tähtään. Mulla kaikki lähtenyt synnärillä jo joten ei huolta lihomisesta :) Vaikeaa se on vaan saada ne kilot kerättyä, kun liikkuu näin paljon ja syömistä joutuu vähentämään just sen kohdun kasvun talia loppuakohden.

Me täällä nautitaan olosta ja elosta kesälomareissulla myös <3

Poikien äippä ja herra c 16+1
 
Täytyy välittömästi koputtaa puuta kun tämän ääneen sanoo, mutta pahoinvointi alkaa ilmeisesti olla loppumassa! Jeeee :LOL: Kuvotusta on enää ihan silloin tällöin ja melkein mitä vaan voi syödä. Energiatasokin alkaa olla lähellä normaalia, tänään sain jopa hiukan kitkettyä kukkapenkkiä ulkoillessa! Ehkä metrin ennenkuin alkoi sataa, mutta kylläpä tuli hyvä mieli kun sai jotain ei-niin-pakollista tehtyä. Tähän asti kaikki mikä ei liity hengissä selviämiseen on saanut jäädä tekemättä. Toivottavasti sama meno jatkuu.

Kestoilua ei ole meillä harrastettu enkä aio pikkusisaruksen kanssa aloittaa myöskään. Jotenkin se vaikutti hankalalta (ei varmaan ole jos vaan ottaisi asioista selvää) enkä kaivannut vauva-aikaan yhtää enempää stressiä. Kertiksillä mennään.

Sokerirasitukseen tie vie, siihen yhteen joka tehdään myöhemmillä viikoilla. Viimeksi olin myös ja jännitin sitä etukäteen kamalasti. Inhoan neuloja, meinaa taju lähteä. Sitten vielä juuri loppunut pahoinvointi ja syömättömyys niin pelkäsin pahinta. Mutta se menikin yllättävän kivuttomasti. Radia ei ollut, toivottavasti ei nytkään.

Painoa tuli viimeksi +25 kg ja samassa tahdissa on noussut nytkin. 20 kiloa lähti suht helposti ja nopeasti synnytyksen jälkeen, loput 5 kiloa jäi. Monet ovat sanoneet viimeisten kilojen tippuvan kun imetyksen lopettaa, mutta siinä vaiheessa oli tämä raskaus jo alkanut joten mukana roikkuvat.

Rakenneultra meillä on heinäkuun lopussa. Sukupuoli halutaan kyllä tietää jos se näkyy. Pikkuveljestä tässä on puhuttu mutta olisihan se pikkusisko ihan yhtä ihana :love:

Minma 17+3
 
Minulla on viikon ok-olon jälkeen pahoinvointi taas voimistunut, nyt tekee hampaidenpesu tiukkaa kun meinaa yökkäys tulla :/ eikö tämän pitäisi antaa jo periksi! Tyttö masussa? Pojista loppui pahoinvointi vk 13 eikä ollut ongelmia sen jälkeen.

Hoo-Koo, hae apteekista Omepratsolia närästykseen, yksi tabu päivässä eikä närästyksestä tietoakaan! Sitä saa myös reseptillä jos pyytää lääkärin kirjoittamaan, on sallittu raskausaikana. Minulla närästi edellisissä raskauksissa jopa vesi, pidin varmaan yhden apteekin pystyssä rennieostoillani.
 
Heippa taas! On ollut vähän taukoa kirjoittamisesta vaihteeksi. Viimeiset kaksi viikkoa ovat olleet todella raskaita. Parisuhdekriisiä ja vuotamista vuoronperään. Viikonloppuna ajattelin jo, että tämä odotus jatkuu yksin ja kaiken muun lisäksi pitää vielä alkaa etsiä itselle ja lapsille uutta kotia, mutta saatiin sitten asioita puhuttua ja mies suostui kokeilemaan jotain pariterapiaa. Meillä siis kommunikoinnissa on aina ollut isoja ongelmia (mies kyllä pussaa, muttei puhu) ja nyt tämä pikkulapsiaika, remontti, reissutyö ja uusi raskaus ovat tehneet tehtävänsä. Toivottavasti ammatti-ihmisestä on jotain apua.

Vuotojen ja mahakipujen takia kävin eilen yksityisellä mielenrauha-ultrassa. Sen suhteen voin kuitenkin olla levollisin mielin. Paikat on hyvin kiinni kaikesta jomottelusta, kiristelystä ja paineentunteesta huolimatta ja vauva on kasvanut mallikkaasti. Oli eläväinen kuten aina :) Nyt uskallan liikkuakin ihan normaalisti, kun olojen puolesta se taas onnistuu.

Onneksi olen vielä hoitovapaalla! Teen töitä nuorten mielenterveyskuntoutujien parissa, niin olisi kyllä jo loppunu voimat jos töissä olisi pitänyt jaksaa kaiken tämän lisäksi. Ja eihän jouluun ole enää kuin 23 viikkoa ;)

Faceryhmien perustamisesta en mitään ymmärrä, mutta jos sellainen tulee, niin voisin liittyä. Ajattelin ensin, että en halua, mutta täällä on niin hiljaista, että ehkä sitten kuitenkin :)

Mukavaa päivää kaikille

Chima+napero 17+0
 
Huomenta päivää kaikille :)

Eilen oli taas ihana lämmin kesäpäivä ja me oltiin muksujen kanssa Korkeasaaressa ihastelemassa eläimiä. Kyllä oli hauskaa taas seurata lasten innostusta <3

Täällä alkaa vikat lomaviikot ja niiden aikana pitäis saada koti sisustettua uuteen uskoon sillä niitten jälkeen alkaa taas arki töiden ja päiväkotien kanssa. Pitää taas muistella mitä ne lapset sinne tarvikaan ja merkkailla vaatteita. Puuhaa siis riittää. Mulla tulee olemaan aikataulullisesti tiukka loppuraskaus sillä kun pitkän duunipäivän jälkeen vie lapset harrastuksiin, käy itse treenaamassa ja hoitaa kotikuviot niin vuorokausi on jo mennyt. Onneksi on viikonloput jolloin voi nauttia taas lapsosista enemmän :)

Chimalle, isot tsempit sinne kriisin kouriin. Toivottavasti saatte asiat kuntoon sen terapian turvin. Tai jos ette niin siitäkin selviää ja pärjää vallan mainiosti itsekseenkin. Olen nimittäin vierestä seurannut ystävääni kuka teki päätöksen jättää tampio miehensä ja pärjää nyt ihailtavan hyvin itsekseen lasten kanssa :)

Facebook ryhmä ei kiinnosta sillä en omista tiliä siellä :)

Masu, eilen huomasin joogassa etten enää makaa kovalla lattialla mielelläni vatsallaan. Sängyssä vielä vähän pehmentää patja, mutta kylkiasento alkaa jo sielläkin houkutella. Napaan asti tuntee kohdun kasvaneen.

Hauskaa päivää kaikille :)
 
Chimalle tsempit kriisin keskelle! Toivottavasti kaikki sujuu hyvin ja selviää!

Meillä esikoisen korvatulehdus uusi ja hampaitten teko on yhä edelleen kamalan tuskallista. Nyt kulmahampaat vuorossa. Välillä tulee mietittyä, tuliko hätäiltyä uuden raskauden kanssa kun on niin vaativa kipujensa kanssa tuo esikoinen. Toisaalta on kyllä myös päiviä, jolloin tuo hymyilee nauraa ja yrittää auttaa joka asiassa. Että eiköhän tästä selvitä, eihän niitä hampaita nyt loputtomasti tule.

Minä varasin tällä ja ens viikolle ajat hierojalle. Sain lahjakortin joululahjaksi, mutta en ole saanut lapsenvahtia, niin on unohtunut käyttää. Nyt mies kesälomalla voi olla pojan kanssa ja maha on sen kokoinen että kovin pitkään en mahallani hierontapöydällä enää pystyis olemaan... Toivottavasti nyt pystyy vielä nauttimaan.

tosi-ko 17+2
 
Tänään palallailtiin reissusta, vaikka mökki oli varattu vielä kaksi päivää:ROFLMAO: me ollaa miehen kaa tälläsiä höpöjä, koti ikävä iskee(n).. vaa paljon kerettii ajella museoissa, Särkänniemi, visulahti, tuurissa, tivoleissa, titi nalle moikkaamassa ja kylpylässä ym..
Ja närästyksen sain aisoihin kun ostin gaviscon tabletteja (y)
No päivitin uuden masukuvan tonne omille masukuva sivuille:D.
Maanantaina sitten vihdoin rakenneultra:love:

HooKoo ja 20+3rv poksui päivät puoleen väliin vihdoinkin
 
Minäkin jättäydyn yhä facebookista, en ole vieläkään katsonut koko tilin avaamista tarpeelliseksi. Kirjoittelen täällä vaan, vaikka huomaa kyllä ryhmän aktiivisuudessa että face on ottanut täältäkin saalista.

Chima: kärsivällisyyttä ja tsemppiä toivotetaan täältäkin parisuhdeongelmiin. Hankala hetki isoille ongelmille, kun uusi vauva tulossa. Miehet on joskus:censored:....no...Minusta tuntuu välillä, että mies on joskus yksi lapsi lasten joukossa. Omani osaa olla joskus naurettavuuteen asti periaatteellinen paviaani, ja putkiaivoissaan häthätää osaa keskittyä kävelemiseen ja hengittämiseen yhtäaikaa. Toisinaan miehen ymmärtäminen vaatii pitempää pinnaa kuin lasten kanssa, joten säännöllinen, pieni ilmaa putsaava kilahtaminen puolin ja toisin palauttaa meillä asiat kummasti ruotuun... Eihän parisuhteet ikinä ole ihan yksioikoisia ja helppojakaan, mutta kiitollinen olen ukkoni hyvistä puolista, joita kuitenkin on paljon niitä raivostuttavia enemmän:love:. Enkä täydellinen ole itsekään. Toivottavasti teillä terapiasta olisi apua ja se saisi huomioimaan juuri teille oikeita, yhteisiä asioita.



Tosi-ko, meillä keskimmäinen ipana on ollut helposti korvatulehduksia keräävä lapsi, kierre alkoikin juuri pahimmista hampaantekoajoista. Odotin kolmatta lasta samaan aikaan ja muistan miettineeni, että aikookohan molemmat lapset sitten kiljua yönsä valveilla ja epäilys omasta jaksamisesta tuli useinkin mieleen... Tilanne laukesi silloin vasta kahdeksan lähes putkeen tulleen tulehduksen ja yhtä monen ab-kuurin jälkeen, kunnes korvat putkitettiin. Ei ne jatkuvat (tehottomat?) ab-kuuritkaan vitamiinia olleet, vaan toivat lisää ongelmia vatsan ja ihottumien kautta.
Suosittelen lämpimästi putkitusta jos tilanne jatkuu ja sitä tarjotaan: meillä ainakin rauha ja nukkumatti palasi taloon samantien, ja ero lapsessakin oli huomattava niin puheenoppimisessa kuin syömisessä. Pääsi vauva sitten kotiin aloittamaan terveen ja rauhallisen sisaruksen kanssa, vanhemmatkin hyvin levänneenä:).

Täällä on uusi ja pirullinen vaiva: asentohuimaus. En tiedä provosoiko raskaus sitä mitenkään, mutta kummasti näitä kohtauksia on nimenomaan nyt odotusajan ollut. Ennen tätä siis vain kerran koko elämässäni(saatoinpa muuten olla tiineenä silloinkin?), nyt muutama parin viikon välein. Asentohuimaus on jonkin kerran alkanut heti herättyä, ja jatkuu pahimmillaan parikin tuntia. Riittää että päätä kääntää sentinkin, niin jo on heti laatta kankaalla:sick:. Pitänee ottaa viim. rakenneultrassa lääkärin kanssa puheeksi, jos näitä hetkiä vielä tulee.

Eipäs siihenkään tosiaan olisi enää kuin kaksi viikkoa, kun puoliväli on saavutettu!
 
Kauhea miten nopeasti aika menee, nyt on jo 17+4 :eek: Tuntuu, että ihan äsken vasta tein raskaustestin.

Rakenneultrakin on reilun kahden viikon kuluttua, me halutaan ehdottomasti tietää onko poika vai tyttö. Lähipiiri veikkailee niin kovasti, että pakkohan nuo on päästää piinasta :D

Tulipa napattua nyt eka masukuvakin: http://aijaa.com/rJREpN :whistle:

Onko muuten muilla selkä prakaillut? On nyt pari viikkoa ollut häntäluun tienoilla kipuilua, helpottaa kyllä kun jumppailee, mutta liittynee varmaankin raskauteen?
 
Heissan kaikille!

Oon saanut useita yksityisviestejä koskien fb-ryhmää. Ryhmä on todellakin suljettu kesäkuun viimeinen pv enkä pysty sinne lisään millään verukkeella enää uusia, koska tästä asiasta ollaan päätetty ryhmän sisällä. :) Jos perustatte uuden ryhmän, nii infotkaa muakin, nii voin lisätä aloitusviestiin tiedon siitä. :) Näitä ryhmiähän on monia ja varmasti tulee lisääkin. Esimerkiksi liittymällä facebookissa vauva 2015 ryhmään, voi sieltä löytyä joulukuisten ryhmiä. :)

Mulla ei riitä aika hirveesti facebookissa pyöriä saati täälläkään. Kaiken huipuks mulla alkaa maanantaina työt ja pitäis viimeiset kouluhommatkin hoitaa parin viikon sisällä pois alta mm. opinnäytetyö, joten kiirettä pukkaa.

Tiistaina ois vihdoin ja viimein rakenneultrakin. Oispa äkkiä lokakuun loppu, jolloin alkaa äitiysloma. Silloin on aikaa keskittyä vaan omaa napaan ja kaikki tää kiire ja stressi loppuu. Malttamattomana odotan pientä syliin tulevaksi. :love:

Jaanel ja 20+3
 
19+0 poks! Puoliväli lähenee. :)

Toivottavasti Chimalla perhekriisi helpottaa terapian myötä. Ulkopuolinen apu on fiksu ratkaisu, se usein auttaa näkemään asioita uusista näkökulmista ja avaamaan solmuja.

Asentohuimausta ei ole täällä ilmennyt sen kummemmin (kai?), mutta muuten kyllä huippailee helpommin kuin ennen raskautta. Verenpaineet on olleet kyllä aika alhaiset, joten en ihmettele. Alimmillaan ne on käynyt siellä 98/56 tienoilla. Ei ihme että tekee usein mieli salmiakkia ja suolaisia ruokia. Hb on myös pyörinyt 110 päällä, mikä on aiempiin >130 arvoihin nähden jo ihan tuntuva pudotus. Mutta vielä on kuitenkin ihan hyvä olo näiden kanssa, toivottavasti on jatkossakin.

Harjoitussupistuksia on ollut edelleen, pääasiassa kävellessä ja pitkään samassa asennossa istuessa. Labrassa näkyi virtsanäytteessä kasvua, mutta ei selvää bakteerilöydöstä (sekaflooraa). Antibioottikuuri kutenkin päällä nyt, täytyy toivoa, että auttaisi tuohon supisteluunkin.

Nyt sunnuntain viettoon, ihanaa viikonloppua kaikille!
 
Kiitokset kaikille tsemppauksista <3 Kunnon kilahtelu kyllä puhdisti ilmaa ja nyt on kaikilla selvästi helpompi hengittää. Toivon kyllä itsekin, että terapia avaa tiettyjä solmukohtia, mutta kun ei nyt heinäkuussa mihinkään pääse, niin hyvä, että on edes tällainen välirauha :)

Viikonloppu oltiin reissussa ja teki kyllä hyvää päästä pois kotiympyröistä, vaikka ihan lasten kanssa siis oltiin liikenteessä.

Vauvan liikkeet alkaa olla jo päivittäisiä ja selvästi erottuvat muusta mahan mouruamisesta. Joku pesänrakennusvietti alkaa nostaa päätään, kun tekisi koko ajan mieli puuhastella kotona jotain. Vitsi kun saisi tuon jälkikasvun vaikka pariksi päiväksi hoitoon, että ehtisi kunnolla siivota ja vähän ommella. Sormet jo syyhyää päästä ompelemaan vauvalle jotain :) Toivotavasti parin viikon päästä selviää, kumpi on tulossa, niin pääsen tekemään kangastilauksia. Nyt kun noita nettikauppoja on selaillut, niin aika vähän on omaa silmää miellyttäviä, sukupuolineutraaleja kankaita. Enkä halua pelkkää mustavalkoista tai harmaata tehdä.

Mukavaa viikkoa kaikille tasapuolisesti :)

Chima ja napero 17+5
 

Yhteistyössä