Joulukuun tonttuset 2013 *KEVÄT*

napakorusta en oo ennen kuullutkaan et bakteerit vois mennä napakorusta kohtuun :D mulle esikoisen aikaan terkkari vaan aina sano neuvolassa, et synnytykseen ei sitten saa mennä napakorun kanssa jos joutuu vaikka sektioon.. silloin pidin napakorua ihan loppumetreille saakka, koska en halunnut et se menee umpeen. lopulta jouduin ottaa pois ja menikin vähän umpeen, mut sain sen sit synnytyksen jälkeen survottuu läpi ja tossa se taas on :) viime raskaudessa ehdin hankkia jo sellaisen raskausajan napakorun, mut en ehtinyt ottaa sitä käyttöön, niin nyt siirryn siihen sit jossain vaiheessa ku maha alkaa kasvaa :)

na-dene tsemppiä ultraan! toivottavasti kaikki menee hyvin <3

huh, toivottavasti tänään olis parempi olo kuin eilen! ainakin sain nukuttua ihan hyvät yöunet, lähemmäs 9h ja eilen illalla vielä 1-1,5h päikkäritkin.. mitään muuta en sit eilen töiden jälkeen tehnytkään :D hiukan tulee huono omatunto kun ei jaksa tuon esikoisen kanssa touhuta niin paljon töiden jälkeen :/

jen_ni ja pähkinä 7+6 (huomenna TAAS poksuu!)
 
Tsemppiä Na-denelle ultraan! Eiköhän tuo vuoto ole ihan normalia, mutta hyvä kun pääsette ultraan niin saa mielenrauhan :) Äläkä huoli, tänne mahtuu murheet ja huoletkin! Tsemppiä myös gradun kirjoittamiseen, ihanaa jos saat sen valmiiksi ennen vauvan syntymää niin saat nauttia vauva-ajasta ilman opiskeluhuolia! Mulla on opinnot vielä kesken ja aikamoista venymistä se on vauvan/ taaperon kanssa, vaikkakaan ei mahdotonta. Oon vaan niin monta kertaa huokaillut että olisi niin ihana kun voisi vain keskittyä vauvajuttuihin. Mutta ehkä sitten kolmannella kierroksella oon jo valmis ;)

Napakorusta, itselläni sellaista ei ole, mutta hassua tosiaan jos se pitäisi ottaa pois kun juuri eilen katselin jollain äitiysliikkeen sivuilla että siellä ainakin on myynnissä raskausajan napakoruja. En nyt harmikseni muista enää mikä sivu oli kyseessä, mutta voin laittaa vaikka linkkiä jos juolahtaa mieleen :)

Pisssalla täytyy ravata tosi tiuhaan ja öisinkin ainakin kerran-pari. Viime yönä kävin taas pissalla minkä jälkeen kun menin takaisin nukkumaan, tuli ihan sairaan kova viiltävä kipu kohdun paikkeille. Mistäköhän voisi olla kysymys? Voiko näillä viikoilla jo olla kohdun kasvukipuja tms? Esikoisesta oli kyllä hullut krampit johonkin viikolle 9 asti, mutta silti tämä säikäytti kun tähän mennessä ei ole ollut mitään.
 
Napakorusta ja sen poistosta mä sain myös vihjasun esikoista odottaessa, repeämisuhan vuoksi tämä ohjeistus. Sille tielle jäi mun napakoru.

Lääkekuurin pukkas sit tähän väliin. Vkonloppuna kävin päivystyksessä ja virtsatietulehdushan se! Eipä oo moista ollukaan kun joskus teininä! Mut hyvin tepsii lääke, huh!

Oireista vielä. Etoo. Ja veto pois. Peruin pari työkeikkaakin nyt eilen ja tänään. Eijjjjaksa... Maha on turvoksissa jo täällä. Näytän tosin vaan vähän pläskille, en raskaanaolevalle! :D

Onne 6+6
 
Kyllä meinaa tosiaan väsyttää! Eilen oli töiden jälkeen jotenkin huono olo ja ruoanlaitto meinasi ottaa koville..Sitten ruoan jälkeen piti mennä sänkyyn lukemaan ja melkein nukahdin. Yön nukuin kuin tukki, mitä nyt näin vähän levottomia unia.

Eilisessä lääkärineuvolassa ei selvinnyt mitään. Sain vain reseptin allergiseen nuhaan kevääksi. Tänään sitten ensimmäinen neuvola, kivaa! Saa nähdä miten laskee lasketun ajan. :)

Päivittelen taas tietoja illemmalla kun pääsen koneelle! :)
 
Mäkin uskaltaudun mukaan. Viikonloppuna tein haalean plussan liuskatestillä, eilen apteekin omalla testillä ja tänään vielä liuskalla varmistin. Kai se on pakko uskoa! :) Viime toukokuussa jätin pillerit pois, joten melkein vuosi tässä meni yrittäessä. Näköjään tuo työpaikan vaihtaminen on aika varma keino... Hmph.

Ensimmäinen lapsi ja ensimmäinen raskaus, joten olen ihan täynnä kysymysmerkkejä. En myöskään ole koskaan oikein foorumeille kirjoitellut, joten koitan opetella tätä kieltä ja näitä kommervenkkejä.

jenninenn, 29-vuotta, 1. lapsi, laskettu aika 26.12., KOS?

Laskettu aika eri laskureilla vaihtelee 24.12.-27.12. Luultavasti tänään on 5+5.

Eilen kävin apteekissa hakemassa MultiTabseja raskaanaoleville ja imettäville. :) Neuvolankin varasin, se on 16.5. Jännää!

Koko viime viikon odottelin kuukautisia, kierto ei oo ollut mitenkään säännöllinen. Panin merkille, että olin tavallista kiukkuisempi ja vatsaa jomotti eri paikasta kun normaalisti (kärsin tosi pahoista kuukautiskivuista). Oon myöskin ollut väsynyt, välillä huimannut päästä ja vatsassa on kummallinen tunne jatkuvasti.
 
Kiitos! :) Soitin jo eilen aamulla hätäpäissäni neuvolaan ja sain ajan 16.5. Mieskin pääsee sinne mukaan. Puhelimen päässä oli onneksi mukava ja rauhallinen ihminen ja vastaili kysymyksiin hyvin. Eilen sattui olemaan myös työhöntulotarkastus (!), joten sain lääkäriltä raskauteen sopivat allergialääkkeet ja tiedon, että verikokeessa on kaikki ollut kunnossa.
 
Heti tähän alkuun hirvittävän paljon tsemppiä niille jotka ovat jo kohdanneet menetyksen. :hug: Toivon että kaikilla niillä joilla menetys on tullut tässä vaiheessa on voimia jatkaa uuteen yritykseen mahdollisimman pian. :hug:

Alkuraskauden vuotojakin on joillakin ollut... :( Voi harmi, vaikka ovatkin usein vaarattomia niin stressaavat ihan sairaasti. Tsempit siis tässäkin asiassa!

Olen käynyt katsomassa ketjua melkein päivittäin, mutta tuon iPhonen kanssa kirjoittaminen on niin super rasittavaa etten ole jaksanut vastailla viesteihinne mitään. Pahoittelut taustavakoilusta. :)

Meillä on täällä asiat ihan hyvin. Pahoinvointia ja kuvotusta ja tolkutonta väsymystä, olen siis muuttunut täysin eri ihmiseksi tässä parin viikon aikana. Musta on tullut suorastaan vätys, kun en jaksais mitenkään päin lähteä lenkille ja jos jaksaisin niin oksettaa. :/ ARGH! Mies on onneksi huolehtinut koirien kanssa kipittelystä. Mä olen sitävastoin kyllä tehnyt kevätsiivousta täällä, pessyt ikkunoita jne. Etu- ja takapihakin on taas kaivettu esiin talven alta. Täällä ollaan oltu myös kuumeessa, tai tuo pikkumies on ollut nyt neljä päivää. Kuume nousee aina illaksi. Kuulemma jotakin virusta. Pah. Tosi tylsää kuitenkin kun ei päästä ulos ja joudutaan muutenkin olemaan täällä kotona. Mun pää ei jotenkin kestä yhtään.

Yritän muistella mitä ootte jutskannut tässä viikkojen aikana:

Ikäeroista ainakin, meillä on nyt näiden olemassa olevien välillä ikäeroa 7 v 22 pv ja nyt tulee ikäeroa n. 5 v 10kk. Meillä on siis helmikuussa syntyneitä nää kummatkin lapset, mutta tämä kuopus tulee sit olemaan poikkeus koko perheessä. Ollaan kaikki alkuvuodesta. Itseasiassa koko suvussa ei taida olla kuin 1 tai 2 joulukuussa syntynyttä. :) Ikäerot ovat jokatapauksessa meillä isot. Eikä oikeastaan haittaa yhtään. Olen ollut kotona kun esikoinen meni eskariin ja aloitti koulun ja niin tulen olemaan nytkin. Leikkikavereita näillä on ollut kummallakin ihan riittävästi ja jos ihan hätä tulee niin kyllä tuo isosisko menee istumaan autoleikkien viereen veljen seuraksi. Noilla on erilaiset tarpeet ja kaipaavat meiltä vanhemmiltakin ihan eri juttuja kun ovat täysin eri ikäisiä. Ei ole ollut sellaista oloa että joutuisi jakautumaan kahtia missään vaiheessa. Onhan tässä tietysti se "huono" puoli että olen pienen lapsen äiti jatkuvasti. :) Just kun nuorin alkaa kehittymään itsenäiseksi niin tulee vauva ja taas on edessä yövalvomiset jne. Mutta tämä pikkuinen masuasukki on toivottu ja 1,5 vuotta yritetty.

Elämäntilanteista oli myös ollut puhetta ja meidän tilanteen ehkä joku muistaakin. Mutta siis ollaan vakituisessa työssä kumpikin, oltu jo useamman vuoden ajan. Kumpikin ollaan ihan hyvässä paikassa työyhteisössä eikä raskaus sinänsä työn suhteen muuta mitään. Mä olen joka tapauksessa opiskelemassa uutta ammattia, piti hakea kouluun jo nyt keväällä, pääsykoeluvut ovat olleet päällä jo puoli vuotta, mutta en hae vielä. En pystyisi pienen vauvan kanssa noita opintoja menemään läpi. Alaan kuuluu jonkin verran matkustamista jo opiskeluaikana, eikä opinnot ole luentotyyppisiä kuin ihan osaksi. Tämä siis siirtyy seuraavaan vuoteen ainakin.

Harrastuksista en tiedä oletteko puhuneet, mutta kerron nyt kuitenkin. Meillä on luontoon ja erähenkisyyteen painottuva elämäntapa, metsästetään, kalastetaan läpi vuoden, kerätään kaikki mahdollinen ruoaksi kelpaava metsästä talteen ja liikutaan paljon luonnossa myös lasten kanssa. Tuo vanhempi ei tosin ole niin innokas enää lähtemään, mutta nuorempi on kunnon metsämies. Isänsä tästä metsästys/kalastus/sienestys aiheesta on eniten ollut innostunut, mutta mä olen pikkuhiljaa palannut takaisin maan pinnalle myös. Mahdollisimman luomun ravinnon tarjoaminen lapsille on se ajatus meillä. Pikkuiselle tulokkaalle on siis jo katsottu vaellusrinkka valmiiksi missä häntä voi kuljettaa emmekä tahdo malttaa odottaa vauvan syntymistä ja sitä että saadaan hänet mukaan. :heart:

Neuvola on meillä vasta ensi viikolla. Hyvin olen jaksanut odottaa, ei käyty varhaisultrassakaan nyt sitten. Katsotaan siis ensi maanantaina löytyykö sykettä vai olenko saanut kärsiä pahoinvoinnista ihan lämpimikseni tuulimunan vuoksi. Vuotoja ei ole ollut ja rinnat ovat törkeen kipeät ja valtavat, joten oireita on ihan riittävästi.

Mielihaluja , liittyen lähinnä ruokaan, on suolakurkut (en uskonut sortuvani näin klassiseen), omenat, vesi, lohi ja salaatti. Lisäksi voisin nukkua joka päivä klo 13.30-14.30. :)

Seurailen täällä taustalla ja ilmoittaudun aina kun esikoisen kone on vapaa.

Vanamo+tintti 8+1 (menen neuvolan lasketun mukaan 2.12.)
 
Viimeksi muokattu:
Heip!

Huomasinpa tuossa,että minunkin tiedot puuttuu listasta...oonkohan mä edes ilmoittanut mitään? :confused:
Noh,tässä nää... NuNutin / 26v / LA 22.12. / 3.lapsi / HYS Ja laskettuaikahan on sitten vaan netin laskureiden mukaan,tarkennan sitten jos se ultrissa muuttuu.

Uusia taas tullut,jes ihanaa! :D TERVETULOA! :wave:

Sainpas itsekin sitten vihdoin neuvolan varattua ja se olis sitten 15.5.
Enpä kuolemaksenikaan muista (ja oon niin laiska,etten jaksa taaksepäin selata),että kuka siellä Lahden Perhe-Artessa kävi? Millaista oli? Ja maksoiko se varhaisultra nyt sitten sen 50€? :popcorn:

Niinjoo,moniko teistä on jo liittynyt sinne facebook-ryhmään?
 
Ultra reilun puolen tunnin päästä... jännittää :) Harmi vaan, et mies ilmotti just ettei pääsekään mukaan. Oli joutunu aamulla lähtee toiselle paikkakunnalle keikkahommiin eikä sieltä sit ehdittykään takas ajoissa. No näin välillä menee. : /

Uusille tervetuloa :wave: Kohtahan joutuu jo tammikuiset perustamaan oman porukan, kun meilläkin näytti olevan LA:t jo joulukuun ihan loppupuolella. Ihanaa :) Se tekee omasta raskaudesta konkreettisemman, kun ollaan jo niinkin pitkällä että on jo kohta seuraavan kuun porukkaakin :)
 
Viimeksi muokattu:
Tervetuloa uusille!

Mun mielestä ekassa neuvolassa ei kuunnella sykettä, kun eiks se ala kuulumaan sin viikon 10 tienoilla?

Mä on niin väsynyt ja saamaton!!! En haksa yhtään mitään ja sen takii kiukuttelen ku pikkumuksu. Esikoinenki ihmetteli varmaan tänää et mitä toi äiti ny sekoilee :D millai te muut jaksatte? Muat päivät.on niin pitkii ja puuduttavia ton pienen energiapakkauksen kanssa. Huh!

Ensi viikol neuvola! :)

Nuu nuu ja nimetön 7+2
 
Kiva lueskella muiden uutisia. :)

Auttakaas nyt tietämätöntä. Oon vaivannut päätäni noiden laskurien kanssa, enkä ole vieläkään saanut selville, mikä rv on menossa. :D Vikojen kuukautisten eka päivä oli 19.3. Kierto vaihteli tosi paljon, 25-40 päivää, yleensä kuitenkin 28 päivän tienoilla.
 
jenninenn miullaki alko edelliset menkat 19.3. Joten tänään olis siis perinteisten laskujen mukaan 5+0 :) ultrassahan se sit selviää paremmin :) miul saattaa ainakin olla muutama päivä heittoa ku en oo varma oviksen ajankohdasta, ku luulin et sitä ei ollukkaa :D
 
  • Tykkää
Reactions: jenninenn
Mulla siis tiedossa 1. neuvola rv 8+6 eli tod.näk en pääse kuulemaan sydänääniä silloin. Siksi kiinnostaa, kun sanoin miehelle ettei siellä kumminkaan ole kuin paperitöitä ja minun mittailua, joten hän ei nyt sitten ole tulossa mukaan. Tietty, jos ekat sydänäänet kuulee niin olisi todella upeeta, kun molemmat kokisivat sen hetken... :)
 
Mä tulen vaihteeksi kaiken tän valittamisen jälkeen kertomaan hyviä uutisia :heart:

Ultrassa siis käyty ja siellä näkyi pieni kaveri, jolla oli mittaa 16,5mm. Syke näkyi hyvin, samoin kädet, jalat ja pää. Ja näkyipä päässä jo aivotkin :heart: Myös selkäranka erottui kuvissa. Yksi kaveri siis tulossa, istukka on takaseinässä (napanuorakin näkyi ja gyne laitto värit päälle, niin näky veren virtauskin :heart:). Tuo mitta vastasi viikkoja 8+2, mutta koska heittoa saattaa olla molempiin suuntiin 4 päivää (näin ainakin ymmärsin?), mennään tolla vanhalla, eli tänään on siis 7+6 (jos vielä np-ultrassa ollaan edellä, niin sitten muutetaan LA:aa). Ja itkuhan siinä meinas päästä, kun lääkärin huoneesta tulin ulos ja puhelimessa sitten miehelle selitin meidän pienestä :heart: I'm so in love! :heart:

Ja toinen hyvä uutinen: Sain tänään sille mun gradulle kansitusluvan! (pikku tuuletukset!! Jes!) Eli enää pienet viimiset muokkaukset ja gradu kansiin ja arvosteltavaksi. Ja toi viiminen harjottelu pyörii tossa omalla painollaan, eli mä valmistun tänä keväänä :heart:

Tänään on ollut siis loistava päivä tähän mennessä, vaikka satoikin vettä :heart:

Nuu_Nuu kyseli jaksamisesta. Eli väsyttää koko ajan, mutta koska on ollu pakko ahertaa viimisten kouluhommien kanssa, mun päivärytmi on ollu aika lähelle tämä joka päivä: työharjottelu-kotiin-ruokaa-päiväunet-ruokaa-gradua-nukkumaan. Ja tällä menty nyt puol toista viikkoa ja univelkaa varmaan jo ihan hyvin. Viikonloppuna vähän nukuin takasin. Odotan siis innolla, että saan noi kaikki hommat tosta pois alta ja saan vaan nukkua. ZzZzz... Tosin sillon varmaan alkaa toi väsymys jo helpottaa :D

Tuliskohan muuten tänä vuonna pestyä ikkunat ihan oma-alotteisesti, kun toi raskauden toinen kolmannes on kuulemma aikaa, jolloin jaksaa mitä vaan :LOL:
 
Tuli muuten mieleen, että mua jännittää varmaan eniten huomisessa se, jos sieltä löytyykin kaksi. :D Joo, suvussa ei oo yhtään kaksosia, mut mä uskon niin kaikkiin huuhaa-juttuihin ja alkoi mietityttää, kun heti plussauksen jälkeen paprikan sisältä löytyi pikku-paprika ja sen jälkeen meillä on ollut paljon "kaksosia".. Milloin on yhdessä pari karkkia, milloin kaupassa sattuu käteen yhdessä oleva tomaatti. Näitä on sattunu niin paljon, että oon tullut varmaan jo hulluksi! :headwall:
 
Kurina. Tossa pikaisesti googlasin aiheesta, kun se myös itseä kiinnosti :) eli Suomessa syntyy vuodessa kaksoset n. 850 perheeseen ja yhteensä vastasyntyneitä syntyi vuonna 2010 reilut 60000. Eli nopealla yhtälöllä kaksosten todennäköisyys on n. 1,5%. Ja äidin suvussa esiintyvät kaksoset lisää mahdollisuutta :) Mutta mahdollisuus siis on, sillä jokuhan nuo 850 kaksosetkin saa ;)
En tiedä olitko asiasta siis innoissasi, kauhuissasi vai jotain siltä väliltä, mutta tässä vähän faktaa ;)
 
Napalävistyksestä oli puhuttu hieman aihetta sivuten, mulla on nännilävistys oli ennen edellistä raskauttakin ja silloin otin heti alussa lävistykset pois. Nyt en oikein tiedä missä vaiheessa ottaisin pois sillä eivät ole ehtineet vielä kunnolla parantua.

Meillä saa kyllä ekassa neuvolassa luvan kokeilla sydänääniä, silloin on 9+2 joten varmaan kuuluu.

Täällä on toi kokoaikainen väsymys kanssa tuttu, odotan kanssa sitä keskiraskauden energiaa, ja toivon ettei se hyppää mun yli. :D

Mä oon aina raskausketjuissa se jolla on LA loppukuusta ja tuntuu että kaikki muut on jo niin pitkällä viikoissa. :)

Tässä tällä erää pikapostaus, fb-ryhmästä ehdin hankkiutua jo eroon, jättämällä pädin muksun näppien lähelle. ;)

NeitiT 5+3
 
ihanaa na-dene, että tuli hyviä ultrakuulumisia! oon jännänny sun uutisia koko päivän! <3

mulla tuli postissa tänään se sukupuolitesti.. ja heti tietysti tein! ensin se näytti vaan harmaata ja olin ihan pettynyt, et teinkö sen väärin ja se meni siinä sitten.. no sit päätin kokeilla vielä uudella pissanäytteellä ja sittenhän se väri tulikin heti. testin mukaan meille olis tulossa toinen tyttö.. nähtäväksi jää pitääkö paikkansa ;)
 
  • Tykkää
Reactions: miranenn ja Na-dene

Yhteistyössä