~*~Joulukuun tonttuset 2013 elokuussa! ~*~

Juu ette te täällä musta eroon pääse! ;)

Meillä siis pinnasänky koottuna, haettiin se lauantaina! Tuntuu ihan hassulle kun yöllä herää vessaan (monta kertaa...) ja näkee ensimmäisenä pinnasängyn :D Jotenkin tulee sellanen todellinen olo, että kohta meillä on ihan oikeesti vauva eikä yöllä herätä vaan vessaan :D

Kerroinkos jo, että mies tunsi ekaa kertaa potkut oikein kunnolla masun läpi? :D Oikein pelästy kun potkas niin lujaa :D Puhu vielä päivällä asiasta (aamulla siis tunsi) kuinka outoa se oli, ihan tohkeissaan kun tunsi kunnolla, kun on odottanut niin kauan että tuntisi :) :heart:

Tänään aamulla kun mieheni lähti töihin niin vauva liikkui niin paljon ettei ennen ole! :D Vauva oli jotenkin poikittain mahassa että tunsin potkut samaan aikaan vasemman rinnan alla, sekä oikealla aivan alhaalla :D Kädet ja jalat varmaan vispasi molemmat. Tuntui vaan hassulta kun tunsi niin monessa paikkaa. Toinen jotain voltteja heittelee sielä :D

Koulussakin sain hoidettua tänään mammaloma asiat, joten 15.10 alkaa loma :saint:

Neyski +poitsu 23+2 :kiss:
 
  • Tykkää
Reactions: Raisa.
Joo, älkää luulko että minäkään täällä lopetan kirjoittelua. Itse kyselin tuolla facebookin puolella, että oletteko ottaneet syntymättömän lapsen vakuutusta? Minä kävin tänään kyselemässä ja pohjolaan on nyt hakemus sisällä. :) Ensin ajattelin, etten sitä ota, mutta tarkemmin mietittynä se oli hyvä päätös. Jospa sen nytten saisi ja ois vauva vakuutettu. :)
 
Heippa kaikille. Onpas tullut juttua :)
Hyvä idea toi facebook-ryhmä, itse vielä vakavasti harkitsen siihen liittymistä ;)

Mulla on kans ollu noita supistuksia . Ne on ollut jonkin verran kivuliaita ja sit oon muutamana yönä herännyt täydestä unesta siihen ku supistaa. Oonkin nyt tällä hetkellä sairaslomalla, ens viikolla pitäis töihin. Katotaan nyt miltä sit vaikuttaa. Muuten siis olo hyvä joten vähä hassua olla töistä pois, mut kuitenkin raskas työ, ja nostoja joutuu jonkin verran tekeen, niin ne on sit vähä riski.. Tuntuis vaan tosi hassulta jos nyt jo pitää jäädä kokonaan pois..

Talvihaalarin mä just ostin eilen kirpparilta. Sit varmaan sellanen kaukalopussi ois kätevä. Jotain muutakin on tullu hankittua jo noiden isompien tavaroiden lisäks. Puhuko joku joskus aiemmin sittereistä? Meillä on molemmilla edellisillä ollut ihan Emman halpa sitteri, joka oikein hyvä ja toimiva ollut. Toki se on jo myyty mut luulen et päädyn samaan merkkiin tälläkin kertaa.

Vauvalle aiotaan ottaa vakuutus, varmaan myöskin pohjolasta.

Tafgu, keskiviikkona poksuu jo rv 23!
 
Heips.
En ole minäkään täältä mihinkään lähtemässä vaikka fb-ryhmään liityinkin.

Mutta meillä oli tänään rakenneultra ja varovainen tyttölupaus saatiin! :heart:
Ei vaavi siis suostunut näyttämään varmaksi kumpi hän on, mutta kätilö sanoi että kokemuksensa perusteella poikien vehkeet yleensä viuhahtaa jossain kuvauksen vaiheessa näkösälle ja nyt ei viuhunut mitään.. :D Ja juuri kun sain miehen puudutettua että kysytään se sukupuoli niin sitten vaavi ei näytä.. Nooh, jospa hän olisi neiti, olen salaa toivonutkin toista tyttöä. Mut jos sieltä nyt poika sattuisi pullahtamaan niin tervetullut olisi hänkin, ihan yhtälailla. Rakenteet oli kaikki kunnossa ja painoarvio 320g. Voi pientä. :heart: Nyt ei malttaisi enää odottaa joulu/tammikuuta.

Tiikeli ja tulokas 20+6
 
-jensku: Mä tunnen välistä liikkeitä keskellä päivää, mutta oikeastaan enemmän yöllä, kun käyn nukkumaan ja aamulla herätessä. Ihan selviä potkuja ne on, mutta ei mitään sellasta, että koko vatsa tärisisi tai että mua sattuisi. Noissa neuvolapapereissahan sanotaan, ettei saisi verrata muihin vauvoihin, kun joku on aktiivinen ja toinen taas vähemmän. Mustakin pääasia on, että niitä liikkeitä tuntee ja sitten jatkossa vasta niitä pitää laskeskella.

Tömpsis: Ok, kiitti! Mulla ei siinä "kohtauksessa" ollut muuta kuin sen näön menetys, kylmä hiki ja pyörtymisolo. Taidan kysyä siitä synnytysvalmennuksessa, joka mulla on tällä viikolla, kun lääkärille en saanut sen nopeammin aikoja.

Haje + poikanen 21 + 6
 
Tiikeli - onnittelut hyvistä ultrakuulumisista. Itselläni jotenkin tuon rakenneultran jälkeen osasin hetkeksi hengähtää ja uskoa että kaikkia on oikeasti ihan hyvin. Nyt taas valitettavasti viimeiset pari päivää olen taas kuulostellut vauvan liikkeitä hyvinkin tarkkaan kun tuntu että liikkuu jotenkin erilailla kun ennen...toivotaan että olen vaan luulosairas :)

Diipadaapa - meillä on syntymättömän lapsen vakuutus ifiltä. Otettiin oikeastaan sen takia että sitten saa vauvan vakuutuksen ilman terveystarkastusta. Hakiessa kerroin että olen ollut 2 päivää raskausaikana sairaslomalla kun sitä kysyttiin pahoinvoinnin vuoksi ja se johti ifillä jo siihen että vakuutusta ei automaattisesti saanut vaan meni johonkin harkintaan. Saatiin se sitten kuitenkin.

Tafgu - kiva kuulla että muillakin jo supistelee. Sanoin noista suppareista neuvolassa ja täti vaan totesi että näillä viikoilla ne kuulemma alkavat. Tosin myöhemmin tajusin että mulla on kyllä ollut suppareita jo aika alku viikoista, en vaan ole tajunnut ensi kertalaisena että ne ovat niitä :) Hieman ehkä ärsyttää kun ei tarvi monta metriä kävellä tai jotain vähän puuhastella niin supistelee...ja sitten sanotaan että pitää liikkua. Mitenköhän se on mahdollista?

Haalareista yms...mä kanssa juuri tässä pohdiskelen että kuinka paljon vauvalle pitää talvella pukea. Noh, maalaisjärjellä sen sitten varmasti nopeasti oppii mutta ihme asioita pitää vaan etukäteen pohdiskella :) Saatiin vaunujen mukana toppapussi (varmaan tullut äitiyspakkauksessa kun on sellainen kun tämän vuodenkin pakkauksessa mutta eri kuviolla) ja sitten vielä erikseen lämpöpussi joka on kyllä tosi paksu...

Täällä taas paastotaan. Aamulla alkaa sokerimittaukset. Jännä miten paljon sitä tekisi mieli syödä kaikkea juuri silloin kun ei saisi....

Maikkis ja Juniori
 
Judie Yritä olla tiukkana siellä neuvolassa että saat lähetteen. Mulla on onneks aivan ihana terveydenhoitaja ja lääkäri myös neuvolassa. Ne kyllä pitää huolen siitä että pääsee ultraan katsomaan sitä kohdunseinämää.
Mä olen syönyt ennen raskautta ja koko raskauden ajan tähän asti sellaista lääkettä mistä ei ole paljoa tietoa raskauden aikana mutta jotain merkintöjä sydämeen liittyen on laitettu. Kaikki oli sydämessä kunnossa mutta se katotaan vielä uudestaan kun 24+ näkyy kuulemma parhaiten.
Meillä tulevat isoveljet ovat ottaneet asian ihan hyvin vastaan. Kun kerroimme asiasta niin pienempi 4v suuttui ja möksähti aika pahasti mutta meni onneksi nopeasti ohi. Hän haluaa olla perheen ainoa pikkuveli niin toivoo kovasti pikkusiskoa kun taas isompi haluaisi toisenkin pikkuveljen :) Ovat kyllä ihania, tänäänkin kun päiväkodista tultiin kotiin niin tuli pienempi äkkiä autolle takas kun halusi auttaa mua kantaa tavarat sisälle ettei äitillä ole niin hirveetä määrää tavaroita :heart:
Toivottavasti pääset pian lääkärin tekemään ultraan niin saa selvyyttä sitten loppuraskauteen. Mulle kätilö sanoi että aika luottavaisin mielin voi viikolle 30 asti olla, ja neuvolasta sanottiin että olis hyvä keventää viikon 20 jälkeen. No meillä ei ainakaan töissä tämä keventäminen onnistunut. Kaikista kurjinta tässä on kun tapaa monia eri lääkäreitä ja niillä kaikilla on oma henkilökohtainen mielipide asioista niin menee ihan sekaisin kun ei tiiä mihin ja ketä uskoa...

Kaksi yötä vielä ultraan, nyt alkaa jännittää :heart:

Poikienäiti 24+0
 
  • Tykkää
Reactions: Judie
Tuli vielä mieleen kun karkista ym. puhuttiin tuolla aiemmin. On täälläkin maistunut, täs viime aikoina ihan kyllä hyvinkin. Painon tarkkaa nousua en nyt tiiä ja seuraava neuvola vasta 6.9. Mut uskon et paino lähtee sitten tavalla tai toisella pois, enemmänkin mua huolestuttaa miten vaikuttaa vauvan kokoon, jos paino nousee hirveesti.. Edelliset lapset on ollu eri painoisia aika paljonkin. Minkä kokoisia vauvoja teidän edelliset on ollu? Tuntuu et aina ressaa tää painoasia..
 
Jee, saimme asunnon! :) torstaina olis seuraava neuvola käynti, vituttaa jo valmiiksi. :s kävin äsken puntarilla ja olis tullu 5 viikossa 4, 5kg! En tiiä valehteleeko toi puntari..
Me ajateltiin hommata vaunuihin semmonen lämpöpussi, kirpparilta löydettiin kahdet pienet haalarit :) kauheen päänsäryn kanssa jos menis nukkumaan ja huomenna kirjottelis taas :)

Nukkukaa hyvin :)

Princesssa & papu
 
Huomenta!

princesssa Onnea asunnosta! Koska muutatte? Oih, itsellä kova sisustusvimma..

Tafgu Itse olen 154 ja esikoista sekä kuopusta kun aloin odottamaan painoin 49kg, ensimmäisestä tuli yht.11kg - vauva painoi 4040g (syntyi rv39), toisesta tuli 14kg ja vauva painoi 4160g (syntyi rv39). Sokerirasitusta ei tehty kummastakaan, eikä kukaan uskonut kun esikoista odotin, että sieltä tulee iso vauva. Nyt lähtöpaino on 10kg enemmän, joten uskon että se on osasyy siihen ettei lisäpainoa ole tullut vielä ollenkaan. Meinasi tuon lähtöpainon takia laittaa mut sokerirasitukseen, mutta en usko että sinne on tarvis menno, jos lisäpainoa ei ole juurikaan tullut. Itse olen ollut syntyessäni 4130g ja mies 4540g, joten ehkäpä nuo meidän lapsien suuret painot juontavat juurensa sieltä ;) Jännä nähdä minkä kokoinen pikkuinen sieltä masusta nyt putkahtaa. Ruuan tai herkkujen määrää en ole itseltäni rajoittanut tälläkään kertaa. Vatsa täyttyy nyt tosi nopeasti, joten isoja määriä ei edes voi syödä kerralla.

Kylläpä on alannut vatsa olemaan tiellä :D Eilen oli niin kömpelö olo laittaa kenkiä tai housuja jalkaan. Iltaisin myös kun yrittää esim. ottaa housuja pois sattuu alavatsaan kun jalkoja koukistaa... HÖH! Ja eilen muutenkin oli illalla vatsa hassun kipeä kun meni autoon / nousi autosta... Tiedä nyt mitä sitten...

Taas masussa vauhti päällä, toivottavasti ei ole ihan näin vauhdikas kaveri kun syntyy ;) Nyt laittamaan itseä ihmisen näköiseksi.

Mukavan aurinkoista tiistai päivää kaikille!

Judie + pikkuinen 22+3
 
Heippa :)

Hyvä, että kaikki ei ole karkaamassa pois. Tässä siis kävi hiukan nolosti, että olen katsonut vahingossa nopeasti mobiilista toka vikaa sivua (silloin kai nro 5), jossa kaikki vaan puuhasivat fb:hen menoa. Nyt huomasin, että viestini oli kuitenkin tullut (tietenkin) vasta pidemmälle (sivu 6?) muidenkin, pitkien tekstien perään. Jos olisin tajunnut lukea niin pitkälle, olisin huomannut, että on täällä vielä porukkaa :ashamed:

Mutta siis, hyvä että olette täällä! Mä en tunne ketään muita raskaana olevia ja on muutenkin niin yksinäinen olo välillä tän asian kanssa, että täällä hormonipäissäni melkein tirautin sitä, että nyt ei ole enää vertaistukea...

Olikohan mulla jotain ihan asiaakin... Vakuutuksesta voisin sanoa, että ei aiota ottaa. Mulle ei varmaan edes sitä myönnettäisi, mutta en edes yritä. Ihan vaan siitä periaatteesta, että mun mielestä julkisia palveluja tulee käyttää, ettei ne rapaudu. Esikoisen kanssa meillä oli ekan vuoden vakuutus, josta ei ollut mitään iloa, ja sen jälkeen ollaan aina saatu julkiselta todella hyvää palvelua. Terkkarissakin saa aina automaattisesti lapselle heti ajan, vaikka itselle ei saisikaan.

Migreenistä, mulla on ollut vuosia migreeni, jota ei kyllä nyt ole näkynyt varmaan 2-3 vuoteen kuin silloin tällöin. Mutta tuo Hajen kuvaama kohtaus voisi kyllä olla migreeniä, mulla siihen on aina liittynyt näköhäiriöt ja pahoinvointi, mutta ei aina (onneksi) kipu.

Tafgu ja Maikkis, mullakin supistelee oikein huolella. Eilen mietin, pitiskö mennä päivystykseen, kun tuli kipeitä alle minuutin välein tunnin ajan! Mullahan on siis se historia, että esikoisen kanssa näiltä viikoilta sairauslomalle suppareiden takia (avasivat ja pehmensivät kohdunsuuta). Mutta sain sen rauhoittumaan ja katselen nyt vielä vähän aikaa. Ihan vielä en raaskisi lähteä saikulle, heti kun koeaika loppui uudessa työssä :)

Judie, muistan jostain lukeneeni, että vanhempien syntymäpainosta voi aika hyvin päätellä lapsen syntymäpainon. Ei niinkään äidin painosta. Meillä minä ja mies hiukan yli 3000 g ja esikoinen olikin 2900 g syntyessään.

Princessa, tosi törkeä tuo teidän neuvolantäti! Mutta teillähän neuvola vaihtuu muuton myötä, vai?

Jaaha, sitten varmaan sorvin ääreen. Halauksia kaikille, kiva kun olette täällä! :hug:
Raisa 22+6
 
  • Tykkää
Reactions: helena85
Minua ärsyttää. Aivan suunnattomasti. Mies on tosi arka ostelemaan vielä mitään vauvan tavaroita. -.- Haluaisin jo ite saada jotain konkreettista muutakin kuin pikku vaatteet. Miehellä on samat pelot kuin itsellä ennen rakenneultraa ja puoliväliä. "Entä jos sattuu jotain?" Ainahan voi jotain sattua vasta synnytyksen jälkeenkin, mutta miksi pilata raskausaika tällä? Tietenkin, hänestäkin tuntuu tältä koska vauva on enemmänkin kuin toivottu.

Paivih ja palleroinen 21+6
 
Nyt on pikkuinen paniikki päällä, ja odottavan aikahan on tunnetusti pitkä...(eritevaroitus ja anteeksi jo valmiiksi..): eilen siis vessareissunyhteydessä lorahti reippaasti jotain pönttöön, kirkasta ja ei ollut mielestäni pissaa.:O Siinäpä sitten soittelet Oysiin, synnärille ja yhteispäivystykseen. "Ei me ultraamaan rueta ainakaan!" oli kutakuinkin ainut jota sain irti puolen tunnin jonotuksen jälkeen. Hienoa.Sitten vain nukkumaan.. vähemmän hyvillä mielin. Nyt odotan että neuvolasta joku vastaisi soittopyyntöihin... :/ helvetti jos se oli lapsivettä?! Mitä jos tuo olisi käynyt kun olen töissä? :mad:
 
Raisa mulla vähän sama ajatus ku sulla noista vakuutuksista ettei oteta enää,ku esikoiselta otettiin (kaikki tuntu ottavan ja aattelin olevani huono äiti jossen ota) ja ei tarvittu ollenkaan ja sit julkiset on munkin mielestä olleet hyviä :)! Minäkin pysyn myös täällä puolella :)...

princessa onnea asunnosta ja uudelle paikkakunnalle muutosta :)!

Tafgu mun lähtöpaino oli 53 kg ja oon 159 cm "pitkä" :D, nyt painan 60 kg, hui! Ja esikoinen oli syntyessään 3580 g ja toinen sitten 3890 g...Ja en oo varma omasta painosta mutta varmaan joku 3,5 kg oon ollu ja mies vielä pienempi syntyessään...Mutta vaikka kakkonen oli isompi niin se synnytys oli helpompi, ei tarvinnu välilihaa leikata niinku ekasta :confused:

Mä tuolla jo fb puolella mietin/murehin tulevia jaksamisia,ku vauva syntyy...tytöt heräilee pariki krt. yössä ja sitten vauvan heräilyt päälle...ja mies kolmivuorotyössä! Mites teillä on selvitty vauva ajasta,ovatko edelliset lapset olleet kovia valvottaa :)?

Ja nyt vaan oottelen ylihuomista neuvolaa...

MeMaMi ja pieni 21+5
 
En mina ainakaan oo siirtymassa fb-ryhmaan, ainakaan viela... ja vaikka jossain vaiheessa sinne tulisin, niin kirjoittelen silti myös taalla. :) Musta ei ollu mukavaa, kun taalla niin harveni porukka ja keskustelu hiljeni kun se eka fb-ryhma perustettiin... nyt on ihanaa, kun on tullut lisaa porukkaa ja keskustelu sailyy. :)

tömpsis: Ma ostin kirpputorilta haalarin vauvalle, 56 koon Reiman haalari :) Kokemuksella (esikoinenkin oli talvivauva) tiedan jo mita pukea pienelle paalle. Tosin esikoisella, joka syntyi helmikuussa, ei ollut varsinaista toppahaalaria, vaan sellanen tosi lammin vuorellinen fleecehaalari, jonka alle laitoin ihan liiiiikaa villa- yms. vaatetta! :D Kylla se vauva pysyy muutenkin niin lampimana topatuissa vaunuissa makuupussin sisalla. :)

Mun esikoinen paionoi syntyessaan 3550 g ja syntyi rv 40+1. Mulle tuli koko raskauden aikana yhteensa 14 kg painoa. Nyt on tullut vain 2 kg (???) tahan asti... :O Jospa se viela jossain vaiheessa pompsahtaa!

Vakuutuksista: Ei aiota ottaa, ei otettu esikoisellekaan ja onneksi emme ole tarvinneetkaan sellaista. Valilla on kylla kaynyt mielessa, etta pitaiskö talla kertaa ottaa, mutta tuskin otamme. Ma oon kans saanu kasityksen, etta kaikki pitaa sit jotenkin ''huonona aitina'' jos ei ota vakuutusta ennen syntymaa. Silloin sita ainakin monet ihmetteli, kun ei esikoiselle otettu.

DiipaDaapa: Toivottavasti paaset jonnekin tarkistamaan, ettei ollut lapsivetta, luulisi etta ottavat vakavasti tassa vaiheessa tuollaiset jutut. Mulla tulee itsella valilla niin vetista valkovuotoa, etta pelkaan sen olevan lapsivetta. Muistan vaan kun esikoisen aikana lapsivesi meni, niin kylla ma sitten sen tiesin, etta se oli lapsivetta, tuntui niin kuin ois tullut iso pissa housuun.

Viela 5 yöta taalla etelan kuumuudessa ja sitten kotiin, jee, koti-ikava on jo! :p

Merve ja masupoju 24+2
 
Vakuutusta ei oteta, aiemmilla lapsilla oli. Mutta aivan "turhaan". Julkisella puolella ollaan käyty lasten kanssa ja aina samana päivänä on lääkäriin päästy.

Viikonloppuna tein netissä äitiysavustus hakemuksen, ja nyt tuli jo päätös että raha maksetaan jo torstaina, kerrankin nopeaa toimintaa kelalla :)
Sairaslomalla olen nyt 1.9 asti, sen jälkeen töihin kokeilemaan paheneeko supistukset, äitiysloma alkaa sitten 20.10 .
syyselo ja kirppu 23+4
 
Nonni, sain ajan gynelle ja oli menny osa lapsivedestä, mutta kaikki oli kuitenkin kunnossa siellä. Sitä testiä ei voi ottaa enää, tai se ei siis ole luotettava, kun on suihkussa käynyt. Kuitenkin kun selitin lääkärille tilanteen, sanoi että näin voi käydä :( Kannatti siis luottaa omiin vaistoihin ja olla jämynä tänään!Oli se kyllä niin jäätävä tunne, kun lorina vain kuului... huh... mutta siellä ultrassa meidän neiti rellesti ja lapsivettä oli kuitenkin tarpeeksi, koko ajanhan sitä tulee lisää. Siellä voi olla pieni reikä joka kuulemma umpeutuu noin kolmessa viikossa. Loppuaika sitten saikulla eikä mitään raskasta saa tehdä. Toivotaan nyt todella kovasti, että enempää ongelmia ei tulisi..
 
Heippa täältä takaviistosta! Niin surkee oon kirjottelemaan tässä raskaudessa tänne :)

Vakuutusta ei oo esikoisesta eikä tuu tälle tulevallekkaan. En käytä yksityisiä palveluja ja en ainakaan halua maksaa vakuutusyhtiölle kamalia rahasummia vain varuiksi.. Ymmärrän kyllä teitä jotka päättää toisin :)

Tupla rattaat on hankittuna ja tosi kivalta tuntuu nuo Phil ja Tedsit. Ainut vika on, että tätä esikoista en voi niissä nukuttaa päikkäreiden ajan kun sieltä uupuu kiinteä kuomu kokonaan istuimen ollessa makuasennossa. Vauva tietysti on kopassa joten asia eri hänen nukkumistensa suhteen. No verrannalla on kahdet kärryt nyt sitten.

Pientä supistelua on täällä alkanut ja ilmaantua, muttei missään nimessä samassa mittakaavassa mitä esikoisesta oli.

Vauva liikkuu tosi ahkerasti pitkin päivää, mies ei oikeastaan vielä tunne liikkeitä vatsalta. En kauheesti kyllä odottele niitä mojovia potkuja ja ahdistusa joka on tulossa vielä...

Rakenneultrassa kaikki oli hyvin ja varovainen tyttölupaus sieltä tuli :) paksumpi ja lyhyempi on kuin esikoinen oli näillä viikoilla. Ei kyllä kerrotta lähipiiriin ettei ala tyttöjen vaatteita turhaan tunkea ovista ja ikkunoista..

Painoa tulee vauhdilla, se mietityttää muttei sille mitään voi. Nyt on 8kg plakkarissa. Esikoisesta tuli tosiaan 19kg ja poika painoi 3 875g omaan painooni pääsin tässä raskauksien välissä eli kilot oli karissu naftin 10kk sisällä synnytyksestä. En pudottanu painoa tarkotuksella, mutta toki tykkään liikkua ja harrastuksiin palasin reilun 3kk jälkeen synnytyksestä. Jos jumahtaa himaan istumaan ja parkumaan painoaan se kyllä jää ihan varmaan tohon vyötärölle..
 
Moi pitkästä aikaa!

Mulla on jäänyt kirjoittelu tänne puolelle vähän vähemmälle, kun oon enemmän kirjoitellut tuonne tupla-keskusteluun. Facebookin ei ole tarkoitus liittyä vaan pysyä toistaiseksi täällä.

Vakuutuksista on ollut juttua. Meillä on juurikin kaksosten takia tarkoitus ottaa hoitokuluvakuutus. Tällä hetkellä on just hakemus käsittelyssä Pohjolassa. Kaksosraskaudessahan käydään useampia kertoja äippäpolilla ultrassa ja ne on kaikki omalla kustannuksella. Tuo Pohjolan vakuutus kattaa myös äidin kuluja eli noita ultrakäyntien poliklinikkamaksuja on kaiketi jo mahdollista saada takas. Ja tietty sitten on kuitenkin varmaan enemmän riskejä keskosuudesta yms, niin on jotenkin turvallisempi olo, että on se vakuutus. Tokihan se on ihan järjettömän iso summa, mutta minkäs teet. Esikoisella oli kans vakuutus ja hänellä olikin ekan vuoden aikana varmaan 5 korvatulehdusta. Ne ja jälkitarkastukset oli kyllä vakuutuksen arvoiset.

Kaukalopussi - juurikin sen takia, että on kaksi tulossa ja varmaan syntyessään vähän pienempiä, niin on tarkoitus hankkia kaukalopussit. Itse oon ajatellut, että hommaan sellaset Eisbärchen pussit (Eisbärchen lämpöpussi turvakaukaloon (suklaa) – Lastentarvike.net - Ilmainen toimitus yli 200€:n tilauksiin!). Noiden lisäksi ostin H&M:stä tälläset ohuet haalarit koossa 56, niin ajattelin, että niillä pärjäis alkuun (Product Detail | H&M FI).

Lisäksi on sitten sellaset Lindexin fleecevanuhaalarit koossa 56 cm. Esikoiselta oli jäänyt yksi sellanen ja ostin facebook kirpparilta vielä toisen samanlaisen. Niitä ei ole mun mielestä tullut vielä kauppaan, mutta Lindexillä on ollut joka vuosi vastaavanlainen myynnissä (kuosit vaihtelee vuosittain - http://static.lindex.com/Archive/ProductImages/6718/6718328/S0000006839432_F_W40_20120828114527.jpg).

Vaatteista - meillä alkaa olla kaikki vaatteet jo hankittuna. Mä oon hommannut muutamat setit pienempiä vaatteita (44cm, 48cm, 50cm). Mitään en ostanut uutena vaan löysin kirppikseltä tai FB-kirpparilta. Esikoiselle ei ollut noin pieniä, mutta nyt todennäköisesti on tarvetta näille ihan pienillekin vaatteille. Esikoiselta on sit jäänyt noita 56cm ->. Niitä on muutenkin tulossa sitte kavereilta yms. Saahan niitä sitten lisäksi ostettua, kun tietää, että mitä tarvii. Jotenkin vaikea on hahmottaa, että kuinka paljon vaatetta pitää hamstrata kahdelle vauvalle. Pahimmassa tapauksessa ovat puklukoneita ja kakkatykkejä, niin montako vaatekertaa ehtivät päivässä kuluttaa :) Luojan kiitos meillä on kuivausrumpu, niin saa nopeastikin puhdasta vaatetta ;)

Olikohan muuta.. viime viikolla oli neuvola ja sain Kelan paperit. Laitoin samantien äitiysavustuksen hakuun ja tänään tuli jo kirje, että maksetaan ylihuomenna. Me otettiin yksi äitiyspakkaus ja kaksi raha-avustusta (kaksosista saa siis kolme avustusta - loogista eikö totta?). Lapsilisät laitoin kans jo hakuun ja nekin oli jo nettipalvelun mukaan ok.

Jollain oli menossa töissä yt:t? Meillä oli kans töissä keväällä yt-neuvottelut. Sain tietää pari viikkoa ennen positiivista raskaustestiä, että saan itse kenkää. Olin töissä kesäkuun loppuun asti ja siitä lähtien työttömänä. Kaksosraskaudessa jäädään yleensä sairaslomalle omasta kunnosta riippuen jo vkolla 28-32 (jossain oli, että jopa vkolla 26). Eli sehän on jo ensi kuussa! Ei tässä oikein tunnu siltä, että tässä enää töihin mennään. Työkkärissä tosin ehdottivat keikkahommia, mutta en oikein usko olevani kovin hyvä panostus firmalle työntekijänä tässä kunnossa. Onneksi toi mahakin on jo tässä vaiheessa niin vakuuttava, että kuvittelevat varmaan mun olevan jo pidemmälläkin :)

Ylihuomenna olis sitten vuorossa seurantakäynti Kättärillä.. Ihan kiva päästä taas kurkkaamaan pikkukavereita ja saada tietää, että missä mennään. Viimeksi oli kk sitten rakenneultra. Nyt varmaan enemmän tsekataan lapsiveden määrää, virtauksia, kokoa jne. En vielä tiedä, että onko seuraava ultra sitten 4 vkon päästä ja alkaako nyt jo 2 vkon jaksotus.

Vauvat liikkuu aika paljon, varsinkin silloin kun itse pötköttää ja rentoutuu. Mahan päällekin on liikkeet näkyneet jo parin vkon ajan.

Näin pitkästi tällä kertaa :) Hyviä vointeja kaikille!

Pohjoistuuli ja tuplat 23 + 4
 
Tafgu mulle tuli edellisessä raskaudessa kiloja jopa 17 mut yliaikainen muruni painoi silti normaalit 3280g. Että tiedä nyt näistä sitten.. =)

Maikkis koitahan rentoutua jos vaan pystyt. Oli mullakin ennen tota rakenneuä:tä jotenki niin epätodellinen olo tästä raskaudesta mut nyt sen jälkeen on olo tosiaan muuttunut. Uskon et kaikki menee hyvin, eikä kai muuta kannata miettiäkään. Jos käy huonosti niin murehtii sitä sitten vasta. Ei vielä. Tää keskiraskaus on ihan parasta aikaa, oli silloin esikoista odottaessa ja on nytkin. Masua jo löytyy mut silti jaksaa liikkua ja tehdä hommia suht normaalisti, eikä ole sitä halvatun pahoinvointia. Että koita rentouttaa mielesi vaikka helpommin sanottu kuin tehty tietenkin.. :hug:

Paivih sano sille ukolles että tarvikkeet voi sitten aina myydä, jos jotain ikävää nyt sattuisi. Miehethän kaipaa tollasia realiteetteja.. Eli myydä voi ja melkein jopa samaan hintaan ku on ostanu, kun kerran ei oo käytetty. Mutta ei kannata jäädä vatvoon että mitäs jos sitä ja mitäs jos tätä, vaan todellaki nauttia tästä ajasta mikä nyt on! Masu kasvaa ja asukin liikkeet rupee siellä kohta tuntuun ulospäinkin, ellei jo tunnu. Jollain rautalangalla nyt väännät sille mallin mitenkä elää tässä hetkessä, kun teillä kerran nyt menee kivasti niin ei muutaku vauvantarvike-ostoksille. =) Jaksamista! Oli mun ukkoni kans samanlainen mut onneks sitten viimesellä kolmanneksella tajus että sieltä se vauva on tulossa kovaa vauhtia ja päästiin viel kaupoille.. =D

Eipä täs kai muuta. Hyvä kun tuli toi vakuutus-asia puheeksi täällä, tarvii sitäkin alkaa miettiä. Esikoiselle otettiin, varmaan tälle tulevallekin.

Tiikeli ja tulokas 21 ja poks! =D
 
Kiitos tiikeli sanoistasi. Jospa mä jotenki saisin sen ukon kutaleen ymmärtämään asian. :) Liikkeet tuntuu ulos päin myös, mutta mies ei ole niitä päässyt kokemaan. Eihän se sillon potki ku pitäis :D Pitää se ukko raahata lastentarvikeliikkeeseen. Eilen itse kävin koeajamassa vaunuja ja nyt vaan pitäs mies saaha mukaan testaamaan.:)


Ihan istua hetki ja juoda kahvi rauhassa työpäivän aikana. Olen tänään saanut olla tuolla 0-2v ryhmässä, kun normaalisti olen 4-6 vuotiailla. :) ihanat pallerot! <3
Oma vaavikin ilmoitellut olemassa olostaan pitkin päivää.
Paivh ja palleroinen 21+6
 
Itellä ollut hieman hiljaisempi jakso tässä ehkä keskustelun osalta, usein käyn kuitenki lukemassa ja päivittelen päivittäin/tarpeen mukaan tuota etusivua, vaikka facebookin puolellakin olen. Toivon myös, ettei keskustelu täällä hyytyisi :)

Me otetaan taas, kuten ensimmäisellekkin, se vauvavakuutus, ihan vain sen vuoksi, jos jotain sattuu, että joutuu sairaalaan pitkäksi aikaa/vakavampi sairaus, niin silloin ei kyllä omat rahat riitä ja saa vakuutusyhtiön kaveriksi maksamaan. En ole edes ajatellut, menemmekö yksityiselle taikka julkiselle puolelle, vaan tosiaan, vakavamman varalta vain ajatellaan asiaa. Ainahan pienet sairaudet ym, on melkeinpä sama missä hoidetaan.

Siis tuo lapsiveden lorahdus oli "kamalaa luettavaa", onneksi pysyit tiukkana!! Itekki Oysin tuleva potilas ni inhottavaa, etteivät alkaneet siellä tarkistaan, missä siis kävitkään ultrassa?? Onneksi lapsivesi kuitenkin uusiutuva luonnonvara, joten toivotaan, että selvisit tästä säikähdyksellä! Viime raskaudessa itekki pari kertaa säikähdin, mutta ei tullut kertaakaan niin reilusti, että olisin tuntenut tarvetta mennä tarkistaan tilannetta. Ja sitten kun sitä oikeasti lorahti rv40+6 niin tuli varmaan puoli litraa ja sen kyllä huomasi :D

Nyt jo niin väsyttää että täytyy painua pehkuihin, ihme syysväsymys iskeny :/

helena85 ja tirppa-poju 24+5 :heart:
 
Diipadaapa: huh onneksi kaikki hyvin! Vettähän tulee lisää, ja monet vauvat selviää tosi vähälläkin, enemmän kai täytyy varoa sitä ettei pääse tulehdus kohtuun siellä kalvoissa olevasta reiästä? Kiellettiinkö sulta yhdynnät jne? Koita kestää :hug:

Vakuutus otetaan taas, heti kun sen saa. Eli mun painon, RD:n, muiden sairauksien tai ihan minkä vaan takia ei sitä myönnetä odotusaikana... ei sitä tosta noin vaan "oteta" niinkuin luultiin esikoisen odotusaikaan... Mä olen kyllä samaa mieltä kuin Raisa, että eihän niiden tartte pitää huolta julkisista palveluista jos kukaan ei niitä käytä ja vaadi laatua, mutta meillä päin on niiiiin jumalattoman huonoja lääkäreitä päivystyksessä - siis 08-16 arkiaikojen ulkopuolella, etten uskalla viedä lastani, miestäni tai itseäni sinne. :( Toivotaan ettei ikinä tarttekaan! Ja onhan se niin, että jos jotain vakavaa yhtäkkiä ilmenee niin on todella tärkeetä päästä pian tutkimuksiin eikä odottaa puolta vuotta julkisella...

paivih: ymmärrän miehesi pelkoa. Mä koitan ajatella että jos koko raskausajan vain pelkää niin sitten kun kaikki meneekin hyvin niin katuu sitä ettei nauttinut siitä ainutlaatuisesta ajasta yhtään vaan pelkäsi vain koko ajan. Ja joskushan ne tavarat on hankittava, viikkoa ennen la:a tulee sitten kova kiire ;) Ja silloinkin voi vielä joku mennä pieleen : /

Princessalle onnea uuteen kotiiin! :)

Mä löysin tänään edullisen haalarin... pakko oli ostaa kun oli niin sairaan suloinen... :heart:

Voikaa hyvin,
tömpsis ja persikka 24+4
 

Yhteistyössä