Joulukuun toivevauvat 2012 *vauvahöpinät*

Täällä aletaan pian käyttämään Liberon 3 koon vaippoja. Alkaa 2 koot oleen aika pieniä.

Täällä on pientä vauvakuumetta:D. Tai oikeastaan ikävä sitä vastasyntyneen tuoksua ja kaikkea. Voisin vaikka heti tulla raskaaks ja synnyttää uusiks. Tääl kans synnytys yllätti positiivisesti niin voisin heti synnyttää uusiks. Toisaalta en haluaisi vielä lasta koska aion nauttia hetken aikaa kunnon unista kun poika oppii joskus unirytmille. Ehkä nyt kuitenkin odottelen jonkin aikaa ennen kuin pyöräytän toisen lapsen.

Ummetuksesta tais olla jossain kohtaa puhe niin kärsin koko raskauden siitä ja nyt se on vihdoin synnytyksen jälkeen ohi! Hieno fiilis.

Täällä jälkitarkastus on vasta joskus 20 helmikuuta.

Ite varmaan ehkäsystä valitsen pillerit. Kumit ei tuu kuuloonkaan. Pillereissä oli huono puoli kun ne viimeks oli, että aiheutti vähän mieliala vaihteluja alkuun ja aina sillon tällön unohdin ottaa pillerin. Ärsyttävää. Itellä pillerien lopettamisen jälkeen meni alle 3kk kun olin raskaana.

Täällä ristiäiset on sunnuntaina. Nimi on nyt päätetty. Mieskin suostu lopulta piiitkän suostuttelun,kiukuttelun ja kaiken muun jälkeen, että poika saa mun sukunimen. Nyt ei tarvi ressata siitä.

Hienoja nimiä. Jere ois meiänkin pojalle varmaan vaihtoehto jos ei tunnettais jo pari Jereä ennestään:D

Viime torstaina oli neuvola ja poika paino 5480kg (4175kg) ja 55.7cm (52cm). Poika oli siis tuolloin 1kk ja 3pv. Seuraavalla kerralla on myös lääkäri käynti.

Täällä käyntiin kans parturissa ja edellis kerrasta oli kans aikaa sellanen pari vuotta. Tuttava värjäs sitten mun hiukset myöhemmin ja pelkäsin kuollakseni että multa varmaan tippuu hiukset kun en raskauden aikana uskaltanut värjäillä kun raskaus aiheutti mulle aika paljon hiusten lähtöä:LOL: Ainakin vielä on hiukset tallella.

ceecee ja poika 1kk ja 1vko
 
Heipä hei pitkästä aikaa!
On jäänyt kyllä kaikki ylimääräinen (?) elämä sivuun kun meidän neidillä alkoi mahavaivat. :( Päivät menee vaihtelevasti ihan hyvin. Edelleen paljon tissillä asustellen, kun ei tuo tutti edelleenkään oikein kelpaa vaikka eri mallisiakin kokeiltu. Illat onkin sellasta huutoa, että kollikissojen huutokin jää heittämällä kakkoseks... Ei voida käsittää kuinka onkin niiiin kova ääni noin pienellä tytöllä. Veikattiin, että ennenaikaisuuden uhassa annetut kortisonipiikit vahvistamaan keuhkoja on todella vahvistanu noita äänipalkeita ;) Pakko repiä jotain huumoria asiasta, iltasin ei kyllä naurata.
Tissille kyllä rauhottuu, mutta samallahan imee lisää maitoa joka varmasti taas lisää niitä mahanpuruja. Olen kyllä imettänyt useamman kerran peräkkäin samasta rinnasta, toivottavasti se edes auttanut vähän. Ainakin kakan väri on muuttunut takaisin vihreästä keltaiseksi.

*äksyrouvalle* tervetuloa minunkin puolestani joukkoon! :)

*vauvakuume* on kyllä näiden huutojen myötä laimentunut aikalailla... ;) hiljaiset hetket päivästä, varsinkin silloin kun kukaan ei tarvitse toimia unituttina...tissinä, on ihan kullan arvoisia.

En kyllä koskaan kuvitellutkaan ajautuvani tutin rooliin, vaikka imettämään tämän vauvan kanssa pääsinkin..niin se elämä yllättää. Olisi vain pitänyt uskaltaa ottaa se tutti jo aiemmin opetteluun. Täällä kun neuvoivat odottamaan vähintään sen 2vk syntymästä, mielummin vaik enempi ettei se imemisote häiriinny.

-Nuusku ja typy alias kollikissa 1kk 4pv
 
Viimeksi muokattu:
Vaipoista meillä menee nyt Liberon kakkoskoko. Ykkönenkään ei vielä fuskaa, mutta ei viitsitty enää ostaa, kun kakkosta olikin kotona kolme isoa pakettia :D Saatiin vaippoja vauvalahjaksi ennen vauvan syntymää. Nyt ei tarvi ihan heti ostaa vaippoja :)

Ristiäiset on meillä vasta ensi kuun lopulla. Etunimi on päätetty jo monta viikkoa sitten. Oltiin molemmat ajateltu samaa nimeä, joten mitä sitä muita sitten edes miettimään ;) Toinen nimi on vielä hakusessa.

Yöunet on olleet ihan uskomattomia. Tyttö on pidentänyt syöttöväliä vielä vähäsen, heräten nyt 6.30-7.00 ekan kerran puolen yön syötön jälkeen. Ekan kerran, kun ei herännytkään kuudelta, herättelin tyttöä puoli seitsemän aikoihin, enkä saanut muuta reaktiota kuin venyttelyä ja pientä tuhinaa :LOL: Seitsemältä heräili sitten itsekseen syömään. Toivottavasti jatkuukin näin. Pitkillä syöttöväleillä on nyt menty 1,5 viikkoa, joten eiköhän se ilo kohta lopu...

Vatsavaivat on meillä taaksejäänyttä elämää. Edelleen annan disflatyliä, koska sen avulla pierut tulee helpommin. Tyttö ei enää kuitenkaan kitise tai vääntelehdi, joten helpottanut on selvästi :) D-tippoja ja rautaa on uskallettu antaa nyt joka päivä. Kaksi välipäivää pidin molemmista, kun tyttö ei reiluun vuorokauteen kakannut. Muutenkin kakkakerrat on vähentyneet, enää tulee 1-2 kakkaa päivässä.Tärkeintä kuitenkin on, että sitä edelleen tulee :D Maitoa menee 110-120ml kerralla. Päivisin tankkaa 2-3 tunnin välein, syöden illalla viimeisen kerran silloin puolilta öin ja sitten on se pisin syöttöväli 6-7 tuntia.

Ensi viikolla on neuvola. Kasvanut on ihan selvästi ja olenkin varma, että 4kg menee tällä kertaa rikki :) Edellisestä käynnistä on kuitenkin kolme viikkoa aikaa ja silloin tyttö painoi 3500g. Käytiin miehen kanssa ostamassa 56 senttisiä bodejakin, kun huomattiin, ettei niitä ollut kuin yksi (seuraavia kokoja on sitten senkin edestä), eikä enää montaa viikkoa mene, että 50 senttiset jää pieniksi.

Nuuskulle tsempit! Toivottavasti pian helpottaa ja huudot loppuu :)

Pihla ja tyttönen 8 viikkoa
 
Thanks Nuusku ja Peppi! Lohdullista tietää, että muillakin on näitä samoja ongelmia, niin oma tilanne tuntuu normaalimmalta :)

Meillä on Nuusku myös itkuisuus lisääntynyt, ja vaikea siitä on sanoa, kuuluuko vain normaaliin kehitysvaiheeseen, kun sitähän sanotaan, että itkuisuus lisääntyy huippuunsa 6-8 viikoilla, vai onko koliikkia tai normimahanpuruja vai mitä. Eilen itki melkein koko päivän syöntien ja pikkutorkkujen välillä, tänään vähän vähemmän. Ja raivosi tissille melkein joka syötöillä, arg! Alan kyllä tunnistaa myös merkit, kun itku on selvästi väsymystä, eikä poika itsekään tiedä mitä haluaa. Eilen yöllä purskahdin itkuun yhdessä vaiheessa, kun olo oli niin riittämätön, että enkö mä osaa tyydyttää mun lapsen perustarpeita?? Kun olet vaihtanut vaipan moneen kertaan, syöttänyt rintaa, antanut korviketta maksun täydeltä, laulanut ja hyräillyt, hieronut ja kantanut ympäri kämppää sylissä ja kopassa, ja aina vaan se itku sieltä tulee enemmin tai myöhemmin niin ei paljon naurata.. Onneksi hän rauhoittui viimein klo 2 ja sitten heräsi parin tunnin välein syömään loppuyön, ja sitä jatkui klo 11 asti, eli sain minä jotain tunteja nukuttua siinä ajoittain.

Vaippana nyt Liberon 2 koko, mutta pidin enemmän Pampersista. Ne on pehmeämpiä ja pitävät meillä tavarat paremmin sisällä. Sitä paitsi minusta tuo Liberon kakkonen tuntuu jo vähän puristavan ja pojalle jää ihoon ikävät punertat painaumat. Paketissa vaan on 88 niin pakko kait käyttää loppuun ja sit vaihdetaan takas Pampersiin.

Niin, mulla se rintatulehdus ei sit parantunut ekalla kerralla vaan täällä ollaan taas antibioottikuurilla, puuh! Eli olkaahan tarkkoja niitten tiehyttukosten kanssa, että ei pääse kehittymään tätä ongelmaa. Tosi ikävä vaiva, nim. Jos päästää näin pahaksi kuin mulla niin vaikea parantua. Saunaan haluaisin päästä tyhjentämään rintoja, on kuulemma tehokasta, mutta jälkivuoto on tähän asti estänyt mun saunomisen. Nyt tosin on tihkunut enää tosi vähän, eli taitaa viimein hiipua, jeee :) ( oli jo aikakin kun lauantaina tulee 6 vk täyteen synnytyksestä.)

Jaahas, itkuhälyttimestä kuuluu ähinä, poika heräilemässä. Laitan nykyään aina vaunulenkin jälkeen pihalle kopassa jatkamaan unia niin saa hoidettua kotiaskareita. Kivasti nukkuu ulkona, edes... Olipahan hyvä jumppatuokio myös tuo vaunuilu parin poukkoilevan koiran kanssa äsken, pikkasen tullut tuota lunta eikä ollut aurattu, meni muutama kalori kyllä :D

Hyvää yötä kaikille, mahdollisuuksien mukaan ;)
 
Uuh, no onneksi enää muutama päivä jäljellä... Ikävä ajatella, että itse aiheuttaa toiselle vatsavaivat :(

Paljonko teidän vauvat muuten syö kerralla? Musta olisi tosi kiva tietää kuinka paljon tuon nassuun menee maitoa yhdellä syötöllä. Enimmillään oon antanut omaa pumpattua maitoa kerralla 75ml eikä ole huutanut enempää, mutta imusta päätellen enemmänkin vielä mahtuisi. Tämmöinen pohdituttaa kun taas imemällä rintaa nuo saa pumppua enemmän irti..
 
Viimeksi muokattu:
en kyllä tiiä yhtään mitä tuo poika syö ku saa vain ja ainoastaan tissistä...

täällä on sitte totaaliväsyny mamma, tuo taapero ku on ny alannu huutaan yöllä. en tiiä mikä sillä on. ensin luulin et hampaita,mut ei kuitenkaan ees särkylääke auta... neljältä vasta päässy nykkymaan ja poika hwräs syömään puol kuus ja sit mulla herätys 15 yli 6. ja turha toivo et päivällä pääsis nokosille.
no,saa ukko kärsiä nahoissaan ku oon niinku peseelle ammuttu karhu. nytki se on "asioilla" ja aamusta asti kolunnu tuolla autonsa alla :mad:
 
Ei kai jälkivuoto saunomista estä? Mä saunoin 2vrk hakasten poiston jälkeen, vaikka jälkivuoto kesti 4viikkoa. Ei kukaan sanonut, että jälkivuodon loppumista pitäisi odottaa, ennenkuin saa saunoa. Varoitettiin pelkästään, että saunominen voi hetkellisesti aiheuttaa runsaampaa vuotoa, kun verisuonet laajenee, mutta on ihan normaalia, eikä sitä pidä pelästyä.

Anoppi valvottaa... Nyt se jo ihan todella pahoitti mun mielen. Ei meillä koskaan hyvät välit ole olleet, mutta toimeen on tultu. Tänään oli pyytänyt miestä ja vauvaa kyläilemään heille. Mua kutsu ei koskenut. Sanoin miehelle, että saa kyllä unohtaa koko jutun, että on jo todella törkeää jättää minut kutsumatta, kun kutsuu muun perheen. Mun lastani ei tarvi sinne viedä, jos en itse ole tervetullut. Tiedän, ettei tämä ole anoppi-ongelmien avautumispalsta, mutta johonkin pakko purkaa. Sen verran lujaa kolahti. Vaivaa kyllä ihan todella pahasti. Tekisi melkein mieli sanoa, ettei anoppikaan ole tervetullut mun kotiini, jos mä en ole tervetullut sen kotiin. Miten toisella voi olla pokkaa? Täytyihän sen tietää, että mies kertoo mulle. Jos mun vanhemmat osoittaisivat kahvikutsun vain mulle ja vauvalle, eikä mies olisi tervetullut, saisivat kyllä kahvitella keskenään. Mutta eivät ne sellaista tekisi, kun mies on niille melkein kuin oma poika. Toivottavasti mies nyt tajuaa, miten loukkaavasti äitinsä minua kohtelee...

Jaksamista kaikille väsymyksestä ja huonoista unista kärsiville. Kyllä se ennemmin tai myöhemmin helpottaa :)

Maitomäärään piti kommentoida vielä... Meillä menee nyt 120-130ml kerralla. Päivällä 2-3 tunnin välein, yöllä on pitkä syötyöväli 6-7 tuntia. Syö pelkästään pullosta, joten tarkat määrät on tiedossa ;) laskin, että vuorokausimäärä on reilut 700ml...
 
Viimeksi muokattu:
BOB, kyllä mäkin saunoin jälkivuodosta huolimatta, eikä kukaan sanonut mitään, ettei saisi.. Ja alkuaikana oli tosiaan helpottavaa tisseille..;)

Pihla, tottakai saa avautua aiheesta kun aiheesta.. Harmitus, että anoppi pahoitti sun mielen..:hug: Kuulostaa kyllä vähän oudolta, että sä et sais mennä mukana laisinkaan.. Ehkä hän ajatteli, että saa hoitaa vauvaa enemmän, jos sä jäät kotiin.. Ei voi tietää, törppöä joka tapauksessa..: /

Maitomääristä ei voi täälläkään kommemtoida, kun tyttö ei pulloa huoli.. Siitä tulikin mieleeni, että piti kysymän, että onko olemassa sellaisia pullon imupäitä (tuli ihan oikosulku miksi sitä nimitetään..:LOL:), jotka olis suunniteltu tissivauvoille?!? Tyttö meinaan imee meidän tavallisesta tuttipullosta niin lujaa, että meinaa vaan tukehtua, eikä siitä tuu mitään.. Että onko olemassa sellaisia pulloja, mistä tulisi vaan vähän? Mahtoko kukaan ymmärtää, tuli niin sekavasti asia selitettyä..:D

Sofi ja Elli ensi viikolla 2kk
 
Sofi12 Meillä on Aventin pullotutteja sekä tietty niitä pulloja ja ne tutit on numeroitu eli pienimmästä tulee vähiten kerrallaan.. Meillä on kokeiltu sitä kokoa 2 ja ei kauheen nopeeta saanu siitä imettyä kerrallaan.

Täällä myös yks väsy mamma.. Viime yö meni taas ihan ok, mutta sitä edelliset ni voi blääh... Ei sit rauhotu millään. Eilen mä löysin fb:sta koliikkikeinun joka oli myynnissä iha tässä meiän lähellä ja ostaa pamautettiin se.. Ja voi luoja, meillä oli illalla hiljasta! nytkin aamusta meinas neiti alottaa huudot, mutta kun laitettiin keinumaan niin huuto loppu samantien ja simahti sitte siihen. Sanoinki miehelle, että mä maksan mitä tahansa härvelistä joka saisi neidin rauhotettua eikä sillä olis kurja olla ja nyt sellanen härveli näköjään löyty joka sai mun toiveen toteutumaan. Tuon avulla myös mä saan kädet välillä vapaaksi ja saan tehtyä kotihommia myös muullon kun vain päiväuniaikaan.

Iloista viikonloppua kaikille!
 
Joo, eihän sitä saunomista estä muu kuin mun oma inhotus mennä lauteille istumaan kun en halua sotkea paikkoja : / mutta nyt on kyllä tullut niin vähän vuotoa enää, ollut jo vuodottomia päiviäkin, että tänään voisin juhlistaa lauantaita ja pojan 6vk synttäriä saunomalla :)

Meillä oli kans vaikea yö; nukkui 1-4 ok sylissä tosin tissi poskella, sit söi parin tunnin päästä uudelleen ja sit alkoi mahaa kipristelee ja piti kävellä herran kanssa kunnes rauhoittui uudelleen puol kasilta ja sit nukuttiin taas 9 asti, syötiin ja vielä antoi nukkua 10.30 asti. Nyt nukahti taas tissin alle mutta mä en enää viitsi nukkua että ei mene koko päivä harakoille. Täytyy vetää päikkärit jossain vaiheessa..

Ikävä anoppi tosiaan. Tekisin ihan samoin, enkä antaisi vauvaa sinne jos äitiä ei ole kutsuttu. Kait sun mies on sun puolella tässä? Miehetkin osaa kyllä välillä olla niin ärsyttäviä mammanpoikia eikä sano niille äideille mitään vastaan :kieh: nim. Kokemusta on... Toisaalta, kun katsoo tätä oman pienen meininkiä, niin alan ymmärtää miksi näin on ;)

BoB ja yks mammapoika 6vk
 
Saunomisesta: mulle sanottiin esikoisen aikaan kättärillä että saunaan ei saa missään nimessä mennä jälkivuodon aikana. Kyseenalaisitin kyllä tuon jo silloin ja saunoin vaikka olin jo saanut kohtutulehduksen (minkä takia tuo kielto oli). Noh, nyt tällä kertaa ei sanottu mitään ja HUS:n synnyttäneiden oppaassakin taidetaan sanoa että omalla laudeliinalla voi saunoa niin paljon kun sielu sietää.

Tsemppiä valvomisiin, täällä mennään edelleen kahdella syötöllä yöt, tosin se jälkimmäinen on jo lähempänä seiskaa eli melkeinpä aamusyöttö. Sen sijaan meillä vaivana on sammas. Saatiin nyt lääkkeet siihen kun ei kotikonstit toimineet. Tosi ärsyttävää, pelkään että tartuu rintoihin.

Pulloista: täällä myös käytössä aventit, ykköskoon tutit toistaiseksi mutta varmaan vaihdan kohta kakkosiin kun tyttö hermostui juodessaan pulloa kun joutui lutkuttelemaan niin pitkään.

Undu & tytsy 7 viikkoa
 
Moi!

Pihla Kyllähän täällä saapi purkaa tuntojaan aiheesta kuin aiheesta. :hug: Kurjaa, että anoppisi käyttäytyy noin. Eikö ymmärrä, että huonoiten voi käydä juuri hälle? Voipi jäädä ihan yksikseen kahvittelemaan ja ihmettelemään miksei kukaan käy jos noin valikoi vieraansa...

Jälkivuoto ja saunominen. Edelleen tihkuttaa jälkivuotoa, mutta saunassa olen ihan normaalisti käynyt....silloin kun on ehtinyt pikaseen... Missään, ei ole kukaan sanonut etteikö saisi. Oma persuksen alunen minulla kuitenkin käytössä, ei tulisi mieleenkään istua tällä hetkellä samalle laudeliinalle muun perheen kanssa, kun ei sitä kuitenkaan ihan joka kerran jälkeen pestä. Vinkkinä voisin kertoa, että froteekosteussuoja kankaasta leikattu pyllynalunen on kätevä, kun sen voi pestä 60' eikä mitkään vuodot mene lauteille läpi.

Sammas on sitten ilmeisesti ilmaantunut typyn kieleen. Tuossa juuri ensihätään sulattelen sokeroimattomia puolukoita joista survon mehut pihalle. Tulipahan uutena tietona sekin, että sammas voi olla myös nänneissä. Mitään oireita itselläni ei ole ollut, mutta ilmeisesti viisasta hoitaa meitä molempia.

Tutit tulee keitettyä kuitenkin päivittäin, ni se puoli jo kunnossa. Tyttö tosin ei huoli tuttia kovinkaan usein, mutta pientä edistystä on sentään tapahtunut, kun ei enää sentään yöki sitä pihalle. Väkisin ei olla siis tuputettu :)

...Nyt kuulostaa että tyttö heräilee, täytyy siis lopettaa.

- Nuusku ja typy
 
Meidän tytöstä tuli lauantaina Laura. Ristiäiset menivät hyvin, kastemekko oli aika kuuma, joten se aiheutti jonkin verran itkua, mutta onneksi rauhottui isänsä sylissä. Juhlien järjestelystä ja tarjoilusta vastasi miehen vanhemmat, joten itse pääsin siinä hommassa helpolla. Itse stressasin sitten sitä kastetta ja siihen liittyviä juttuja.

Kuinka paljon teidän lapset jo liikkuvat? Mie eilen vähän säihkähdin, kun hain lapsen aamulla meidän sängystä hänen herättyään. Lapsi makasikin jalat reunaa kohti tyynyn vieressä, kun minun ja mieheni noustessa, hän oli ollut peiton alla nukkumassa pää tyynyä kohti. Eli neiti oli liikkunut 90 astetta ja päässyt peitonkin alta pois, vaikka olin laittanut sitä vähän myttyyn selän ja vatsan puolelta, jotta hän ei pääsisi liikkumaan reunaa kohti. Pikkuisella on jo tapana liikkua öisin minua kohti tai sitten hän valuu, kun nukun reunassa, koska vaikka illalla olen laittanut hänet keskelle sänkyä, hän on aamulla ihan kiinni minussa ja minulla on vain reilu 20 senttiä tilaa.

Pihla: On inhottavan kuuloista tuommoinen anopin käytös. Itsekään en päästäisi vauvaa, jos itse en saisi tulla mukaan. Saisi tavata vauvan vasta sitten, kun osaa käyttäytyä. Toivottavasti miehesi on samaa mieltä kanssasi.

Peppi1981 ja Laura 1kk 3vko
 
Dodiin! Jos sitä nyt kerkiää kirjoittamaan kun äsken kerkesin kirjoittaan yhden lauseen niin poika heräs:kieh: Nyt taas nukkuu.

*Pihla*, onpa sulla ikävä anoppi. Toivottavasti oppisi käyttäytymään kunnolla myös sinua kohtaan.

Täällä käytetään Aventin tuttipulloa 1 koolla. Meillä on myös yks koliikki pullo joka on myös 1 koolla. Kaapista löytyy sitten kans koliikki pullo jossa on kakkos koon tutti kun saatiin sellanen.

Täällä poika syö kerralla yleensä 90-120ml. Joskus syö vähemmän ja jos poika päättää pysyä hereillä niin saattaa tankkailla puolentunnin välein. Kerran poika oli hereillä 5h ja söi sinä aikana yli 300ml:LOL:

Multa loppu jälkivuoto siinä 3 viikon jälkeen synnytyksestä. Yli viikkoon ei tullut mitään ja sitten alkoi tulemaan taas verta. Ajattelin, että alkoi menkat mutta en sitten tiedä. "Menkat" on nyt kestänyt 10pv mutta tänään ei ole tullut mitään. Toivottavasti loppui nytten ettei tarvi koko ajan sählätä siteiden kanssa.

Täällä oli eilen ristiäiset. Mukavasti meni. Kummi sai pojan nukutettua sopivasti ennen tilaisuutta. Heräs heti kun kastetoimitus loppui! Aikas hyvin siis. Pelkäsin, että huutaa kurkku suorana koko tilaisuuden ajan mutta osasi sitten nukkua mukavasti sen vartin kestävän tilaisuuden ajan:D Poika käyttätyi todella hyvin sukulaisten nähden. Itki ainoastaan sillon kun nälkä iski. Muuten jutteli kaikille ja hymyili. Muutamat 20min torkut otti mutta muuten ei malttanu nukkua. Siinä 8 aikaan aamulla heräs ja sitten siinä puol6 illalla alkoi sitten kunnolla nukkumaan.
Onneks on nyt sitten ristiäiset ohi. Ei noita sukujuhlia usein jaksa.
Kastemekko oli todella hieno. On meinaan ollut minulla päällä kun minulle nimi annettiin. Ja myös veljelläni päällä. Eli sellanen 20vuotta vanha mekko. Tosi hyvässä kunnossa oli ja oli vielä vitivalkonen eikä ollut kellertänyt yhtään. Toisin sanoen on kummitäti pitänyt hyvin säilössä mekon.
Oma isäni päästää tirautti muutaman kyyneleen tilaisuuden aikana. No, onpahan ensimmäinen lapsenlapsi hänelle;)
Nyt siis pojalla on nimi. Opinkohan koskaan puhutteleen häntä nimellä kun on tottunut puhuun poikana?:D

Onko teiän vauvat muuten kovia hikoileen? Tää kaveri nimittäin on. Tulee tosi helposti kuuma toiselle ja itkee pääpunasena sitä. Ite saa palella niin toinen on tuli kuuma. Kesästä tulee varmaan hiano. Täytyy hankkia tullettimia kämppä täyteen. Tulee isäänsä ton hikoilun kanssa. Isänsäkin on tosi kova hikoilemaan. Sen ei tarvi kun istua sohvalla ja saattaa olla ihan hiestä märkä. Aineenvaihdunta siis aika kova.

Mut nyt mentävä kun alkaa ähinä kuulumaan.
Hyvää alkavaa viikkoa kaikille:wave:

ceecee ja poika 1kk ja 2vko
 
Täällä poika liikuskelee jonkinverran. Ei nyt ihan poikittain löydy mutta lähestulkoon. On alkanu myös kierähtään mahalta kyljelleen. Kerran jopa olimme laittanut pojan selälleen nukkumaan ja löysimmekin hänet myöhemmin kyljeltään!

Niin ja poika sai nimekseen Aleksi.
 
Nuusku, meillä n nyt sammas vähenemän päin kun 4 päivää ollaan käytetty Mycostatinia. On spetilääke jota annetaan 4 kertaa päivässä. Olin jo tosi harmistunt kun istuiniin sitkeässä mutta tämä tuntuu toimivan.
 
hei.

kainalosta minäki poijan yöllä löydän vaikka siirryn kauemmaksi syötön jälkeen et voin nukkua paremmin.
näin viikolla se saa yleensä vieres olla,mut viikonloppuna siirrän omaan sänkyyn. mun nukkumisesta ei muuten tuu mitään ku ukko punkee toisella puolen ja sit pitää vielä vauvaa varoo. ukkeli siis viikot muualla töissä...



ristiäiset ois sunnuntaina,ja vieraita tulee noin 30. kastemekko on tuunattavana,seki pitää hakee loppuviikosta ja kukka tilaamassa huomenna jos muistan. tänään piti mut unohin :mad:

mut nyt maate,just sain jäbän syötettyy ja molemmat pienet nukkuu...
 
Ensinnäkin onnittelut ihanista nimistä!!:heart: Kiva, että "uskallatte" kertoa vauvan nimen täällä..:)

Joko Nuuskun tytöllä helpottaa vatsavaivat?? Toivottavasti..:hug:

Tombattarella söpö poitsu..:heart: Täytyy muuten nostaa hattua kaikille reissuleskenä toimiville!! Yrittäjän vaimona välillä melkein sama asia..

Ceecee, täällä kanssa kovin lämminverinen vauveli.. Kantapään kautta opin, että kaukaloon ei kannata lämpöpussin lisäksi muuta ja vaunuissakin nukkuu pelkällä fleecepuvulla.. Itse olen hirveä vilukissa, että välillä hirvittänyt noin "alipukea" tyttö, mutta aina on lämpimänä pysynyt..

Peppi, meillä ei vielä häävisti liikuta, mutta kun oikein alkaa potkuttamaan, niin saattaa kääntyä poikittain..

Onko teille alkanut millaisia päivärytmejä syntyä?? Täällä on jo jonkinlainen rytmi, mutta ei vielä mitään kiveenkirjoitettua.. Meidän päivä sisältää vielä 4päiväunet, joista 2pitempää ja 2puolentunnin torkkua.. Pitää koputaa puuta, mutta 4viimeistä yötä on menty vain yhdellä heräämisellä..:)

Yritin selata pinoa, että kenelläs se jalka oli murtunut, mutta en yhtäkkiseltään löytänyt sitä viestiä.. Eli kuinkas siellä ollaan pärjäilty??

Omaa napaa sen verran, että oma olo on tämä:snotty:.. Pitää vaan toivoa, että tauti ei tartu tytölle.. Tänään oltiin 2kk neuvolassa ja saatiin samalla rota-rokote.. Painoa oli 5200g ja pituutta 58cm, eli loistavasti kasvaa.. Kehuja tyttö sai jäntevyydestä, pään kannattelusta ja seurallisuudesta..

Sofi ja Elli 2kk
 
Anteeks, ei oo tullut kirjoitettua kauheesti. Lukemassa oon käyny, mutta aina se sisälle kirjautuminen on jotenkin niin ylivoimaisen raskasta. :D Enkä nytkään ehdi kauheasti kirjoittamaan mutta yritän.

Mun oma maito ei ihan tyttöä kokonaan ruoki, joten joudutaan antamaan korviketta lisäksi. Mutta hyvin on tyttö siitä huolimatta kasvanut ja oikein iloisen ja pirtsakka tyttö on.

Edelleen on isän unenlahjat, eli hyvin nukkuu yöt. Ja heräilee siinä kerrasta-kolmeen kertaan.

Viikot on niin paljon erilaisia, kun mies siellä armeijan harmaissa on, mutta hyvin tähän on tässä kuukauden aikana tottunut ja perjantaisin odotellaan miestä sitten kotio.

Pakko kyllä vielä sanoa, että onneksi on tuo ystävä apuna ja ois tarkotus joku kiitoshemmottelulahja hänelle ostaa.

Ristiäisiä on kovasti järjestetty, ja miehen viime lomalla päätettiin ne kotona pitää, eli siis täällä meillä. Ristiäismekkoa ei tarvitse ostaa, koska sellainen jo on, jolla ikääkin on jo 27 vuotta, oli mun veljellä ensimmäiseksi päällä ja siitä sitten kolme mun siskoa ja minä, eli vaal.pun nauhakin jo valmiina. Pitäs vaan katsoa, et pitäskö se viedä pesuun. Sitä kun ei muistaakseni normaalisti saa pestä. Tosin viimeksi kun katsoin, niin oli valkoinen ja muutenkin hyvässä kunnossa. Enkä usko, että iha hirveästi on siitä muuttunut, kun jouluna viimeksi sitä katsoin. Ristiäiset on tossa loppukuusta. Nimi on jo päätettynä, tai ollut jo kauankin.

Pakko myöntää, että pientä vauvakuumetta täälläkin on. Mutta ihan vielä ei kumminkaan ole tarkoitus toista ruveta hommailemaan.:D

Jälkitarkastus täällä on 28.2.

Vaipoista menee ykköskoko.

*Pihla* harmittava tuo sun anoppisi. Toivon mukaan viisastuis. Anoppisi tekee hallaa vain itselleen.

Enempää en nyt ehdi kirjoittamaan, mutta yritin hiukan saada teitä kiinni. :)
Muuten laittaisin pituutta ja painoa, mutta en muista nyt juuri ulkoa niitä. Anteeksi. :)

Susanna#1 & Neiti
 
Kiitos teille myötätunnosta anoppiasiaan :hug: Anoppi olisi itse halunnut tulla käymään meillä pari päivää tuon episodin jälkeen, mutta mies halusi kai antaa mulle rauhoittumisaikaa, kun ei ole anoppia vielä näkynyt... Puhuttiin miehen kanssa ihan rakentavasti anopin käytöksestä minua kohtaan ja kovin mies silloin oli ymmärtäväinen ja monet asiat oli siltä jääneet kuulemma huomaamatta. Mies osaa olla varsinainen mammanpoika. Kai se on niin tottunut, ettei äidille sanota ei. Anoppi on juuri sellainen ihminen, että hänen mielipiteensä on se oikea ja on muutenkin tosi voimakastahtoinen ihminen, joka ei hevillä periksi anna. Olisi niin paljon anoppitarinoita, mutta taidan jättää kertomatta tällä erää :D Sovittiin kuitenkin, että anoppi ei tule ristiäisiin puuttumaan millään tavalla, vaikka alunperin olisi nekin halunnut järjestää kokonaan itse... Meinasin joustaa sen verran, että saa osallistua tarjoilujen tekemiseen, kun leipomisesta tykkää, mutta nyt sovittiin miehen kanssa, että hoidan itse ja jos tarvin apua, niin pyydän sitä itse (en anopilta). Senkin mies ymmärsi ihan hyvin. Anoppi siis tulee ristiäisiin vain vieraana ja tyytyy ekaa kertaa siihen, mitä me ollaan miehen kanssa päätetty tarjota ;) En jaksa itse aina yrittää miellyttää anoppia, kun tuntuu, että se on täysin mahdotonta teinpä mitä tahansa.

Tombatarella suloinen poika :)

Menkat jatkuu täälläkin kymmenettä päivää :kieh: Runsaampana kuin jälkivuoto oli missään vaiheessa. Ärsyttää kyllä tosi paljon. Ja turhauttaa! En tiedä, onko kroppa vielä synnytyksestä sekaisin vai johtuuko noista e-pillereistä. Ei vaan loppua näy...

Muuten meidän arki jatkuu ihan samalla tavalla. Tyttö juttelee jo tosi paljon, käydään pitkiä "keskusteluja" yhdessä. Välillä oikein huutaa ja kovasti hymyilee :) Katsekontaktia ottaa tosi paljon, päätä kannattelee tosi hyvin. Muutaman kerran on pyörähtänyt vatsalta kyljelleen, vieläkin itkee vain todella harvoin ja silloinkin ihan hetken vaan. Yöt menee kolmatta viikkoa samalla rytmillä. Ruokailut siis puolilta öin ja klo 6-7 välillä. Vetäisi tuo yhtenä yön 8 tuntiakin putkeen, kunnes varttia vaille kahdeksan päätin herättää syömään, kun tuntui niin pitkältä syöttöväliltä noin pienelle. Nyt on aamusyötön jälkeen muutaman aamun nukkunut levottomammin, mutta olen edelleen kiitollinen siitä, ettei herää syömään kuin sen yhden kerran yön aikana :)

Toivottavasti Sofin flunssa helpottaa :) Täälläkin on pari päivää aivastuttanut aika tavalla, mutta ei ole ainakaan vielä flunssaksi asti kehittynyt. Toivotaan, ettei kehitykkään, ettei vaan vauvaan tartu.

Raskauskilojakin on jäljellä vielä muutama, enkä mitään stressiä aio niistä ottaa. Eiköhän ne jokapäiväisellä lenkkeilyllä karise :) Hyvin paino lähtikin putoamaan, kun pääsi taas normaaliin lenkkirytmiin kiinni. Eikä tavoitteena ole kyllä ihan lähtöpainoon päästäkkään, mutta jos vielä 3-5kg saisi pois, niin olisin tyytyväinen. Painoa saa jäädä 1-3kg enemmän, mitä lähtöpaino oli.
 
Erikoista, mie eilen kirjoitin viestin tänne, mutta ei sitä enää täällä näy. No, pitää kirjoittaa uudestaan ne asiat, jotka siihen viestiin laitoin.

Täälläkin tosiaan flunssa vaivaa. Eilen aamulla oli kurkku kipeä ja illalla lämpöä oli 37 ja kyllä se tuntuikin siltä. Nyt on nuhakin tullut päälle, mutta sehän kertoo vain, että kroppa taistelee niiden virusten kanssa. Harmillisinta on se, että mieheni lähtee torstaina työreissulle, joka kestää perjantaihin ja eilen näytti siltä, että neiti saa rintaraivareitakin. Saa nähä kuinka pärjään, jos tuo raivareiden saaminen jatkuu tänään.

Eilen pikkuinen ei meinannut millään suostua imemään ja aamupäivälläkin meni ainakin puoli tuntia huudon kanssa ennen kuin alkoi syömään. Tuli sitten annettua vähän enemmän korviketta, joka sitten aiheutti sitä, että alkoi huolestuttamaan, että miten imettämisen kanssa käy. Mieheni sitten ehdotti, että jos pumppaisin maitoa ja antaisin sitä sitten Lauralle, jos ei rinnalla suostu olemaan. Saa lapsi sitten edes sitä kautta noita vasta-aineita ja mie saan pidettyä maidon tulon käynnissä. Onneksi eilen illalla sentään suostui ilman taistelua rinnalle syömään, kunhan oli ensin nukkunut vähän aikaa isänsä olkapäällä ja oli vielä vähän unelias. Tuli heti varmempi olo taas.

Jälkitarkastus minulla on viikon päästä ja samalla on pikku neidin 2kk neuvola, saadaan silloin se eka rokote.

Meillä ei vielä ole tarkkaa rytmiä. Aamu menee aika vaihtelevasti. Koitan kuitenkin puolen päivän aikaan antaa ekan kerran korviketta, jonka kanssa annan d-vitamiinin ja jos vain sää sallii, niin lähden sitten vauvan kanssa vaunuttelemaan. Toisen kerran korviketta annetaan viiden kuuden välillä ja iltamaito sitten kymmenen aikoihin, jonka jälkeen vaihdetaan yöpuku ja vaippa ja mennään sänkyyn. Noiden välillä annan sitten rintaa ja yritän varsinkin korvikkeen jälkeen saamaan neidin nukkumaan. Nyt ajattelin kokeilla, että jos korvikkeen jälkeen kerkiäisi pumpata, niin voisi sitä antaa sitten seuraavan korvikke-satsin sijaan.

Raskauskilot jäivät sairaalaan ja välillä olen päässyt pari kiloa alemmaskin lähtöpainosta, mutta tuon 2 kilon osalta vähän jojoilen. Tärkeintä on, että en liho enää lähtöpainosta ylöspäin.

Peppi1981 ja Laura 1kk 3vko
 
Viimeksi muokattu:
*Peppi* Hassua, luettuani viimeisimmän kirjoituksesi, voisin vannoa että sen aiemmankin kadonneen luin toossailtana! :) Silloin olin jo kirjottamis ajatuksissa, mutta jäi kun katsottiin Suomen surkeimmat kuskit- ohjelmaa...ootteko muut kattonu? Viihdyttävää, mutta silti huolestuttavaa kuinka nuo on edes ajokortin saaneet.

*Masuvaivat* vaivaa edelleen, mutta lieventyneet onneksi hieman. Vauvan mielestä edelleen paraspaikka on pystyasento olkapäätä vasten, mutta se ny ihan ok kun pääsee sentään jo liikkumaan kotona ja yhdellä kädellä toimimaan. Niin olisihan se kantoliina hyvä, laiska olen vaan ollut sitä laittamaan. Typy viihtyy jopa hetkittäin sitterissä esim. pyykkejä laittaessa.

*Neuvolalääkärissä* käytiin tiistaina. Hyvin on typy kasvanu, nyt painaa jo 4300g eli 600g tullu lisää reilu paein viikon takasesta käynnistä. Pituus 53cm. Kaik oli typyllä hyvin lääkärin mukaan.
Ens kerralla olis * Rotavirus* rokotteen anto suunkautta..aiotteko muut ottaa vauvoillenne?

*Ristiäiset* meillä lauantaina. Pappi kävi tiistaina kotona, mukavan oloinen ihminen oli. Kukat ja kakut käytiin eilen tilaamassa. Muut tarjottavat tehdään itse. Tilattaviin kakkuihin päädyttiin siksi, ettei ole enää la aamuna mitään koristeltavaa eikä tarvitse miettiä millä kakut ehjänä juhlapaikalle kulettaa.

Jotain jää nyt kommentoimatta, tälläkin kertaa :)

Nukuttiin juuti typyn kanssa päikkärit. Tai typy nukkuu...oli jo heräämässä kun haukkas edelliseltä syötöltä jääneen tissin suuhun... ;) nyt siis olen hieman jumissa, kun en raaski herättää. Tulipahan kuitenkin kirjotettua tänne :)

- Nuusku ja typy lauantaina tasan 6vk
 
Neuvolakuulumisia tulin kertomaan. Painoa oli nyt 4160g ja pituutta 54,5cm. Kovaa vauhtia ottaa muita kiinni :) Kehuttiin kovasti jäntevyydestä, pään kannattelusta ja katsekontaktista. Tuo kuulemma kohdistaa katseensa ja seuraa katseella tarkemmin, mitä tuon ikäisen vielä tarvitsisikaan. 1kk neuvolalääkärissä ei saatu varmuudella punaheijasteita näkymään ja nyt tässä 2kk neuvolassa piti olla kontrolli. Eipähän siellä mitään lääkäriä paikalla ollut... Ehdotettiin, että kontrolloidaan 3kk neuvolassa, koska syytä huoleen ei ole. Halusin kuitenkin ajan aikaisemmin, koska olin huolissani, ja päästiinkin tänään kontrollikäynnille neuvolalääkärille. Sieltä ne heijasteet löytyi heti ja mä sain mielenrauhani takaisin :) Luultavasti edellinen lääkäri on katsonut huonosta kulmasta tai ollut liian hätäinen. Tämän päiväinen neuvolalääkäri sai tosiaan punaheijasteet heti näkyviin ja sanoikin, että joskus näitä käy, kun vauvojen kanssa työskennellään ja yleensä kontrollissa kaikki on on ihan normaalisti. Hyvä näin. Olen todella huojentunut :)

Rota-rokote saatiin eilen. Tyttö tykkäsi siitä :D Vielä ei ole muita sivuvaikutuksia kuin pierut sarjatulituksena :D Tyttö on hymyileväinen ja iloinen, vaikka varoiteltiin, että voi olla itkuinen. Ehkä ne sivuvaikutukset tulee sitten vähän myöhemmin.

Yöt on edelleen hyvin nukuttuja. Viime yön tyttö nukkui klo 00-8.30! Yleensä heräilee siinä seitsemän aikoihin syömään. Vieressä nukkuu edelleen ja hyvin nukkuukin :)

Menkat jatkuu kahdettatoista päivää...

Tyttö jo kovasti huutelee tuossa vieressä ruokaa, joten pitänee lopetella tältä erää. Näyttää kylläkin vielä malttia olevan, kun hymyilee niin, että ikenet vilkkuu :D

Pihla ja tyttönen 2kk
 

Yhteistyössä