Joulukuun toivevauvat 2012 *vauvahöpinät*

Päivittelin listaa..:)

Täällä kävin kanssa eilen jälkitarkastuksessa ihan vain todetakseni sen minkä tiesinkin, että hyvin on toivuttu..:) Me taas ollaan tehty sellainen päätös, että ehkäisyä ei aloiteta, uusi vauva on tervetullut jos tullakseen.. (Odottamaton lausahdus äidiltä, joka ei ole pariin kuukauteen nukkunut kunnolla..:LOL:) En silti oikein usko, että seuraavakaan vauva tulee ilman hoitoja, mutta jos tulee, niin aivan ihanaa...

Tutti meillä otettiin käyttöön jo sairaalassa. Ei muuten Seinäjoella edes hiiskuttu tutin vaikutuksista imemisotteeseen.. Mutta ei ole meillä vaikuttanut. Tosin tyttö on aika huono syömään tuttia, lähinnä juuri nukahtamaisillaan huolii..

Vaipoista meillä on käytössä Pampers koko2. Oon tosi lujaa tykännyt, sopii tytölle loistavasti. Ei ole tullut läpivuotoja, ei vaikka en edes öisin vaihda vaippaa (tai vain jos huomaan tytön kakkaavan, mitä tapahtuu harvoin).. Ja vaippa-alueen iho on pysynyt loistokunnossa..

Ristiäisiä meillä juhlitaan sunnuntaina..

Mitähän muuta.. Ajatus katkeilee, kun herättiinkin jo kuuden maissa tytön kanssa..|O

Sofi ja vielä toistaiseksi lempinimellä Lelli kulkeva tyttönen..
 
Meillä tänään oli 1 kk neuvola. Painoa oli tullut kivasti, nyt siis 4500g (3760g) ja pituutta lisää 4,5 cm. Joutui mies käyttään neuvolassa kun sähelsin ja mursin nilkkani viime perjantaina ja vasta eilen päästiin sairaalasta. Nyt sitten pari kuukautta kipsi jalassa. :kieh: Ja liikkuminen on yhtä tuskaa, kun tais samassa rönäsyssä mennä jotain tuolta solisluun tiimoilta ja kepeillä meneminen on KIVULIASTA! Mulla on myös kotona pyörätuoli (jotta voin edes vähän liikkua vauvan kanssa) ja joku kävely hässäkkä.

Tyttö on oikea rauhallisuuden perikuva. Sairaalassa (tapaturmaosastolla) hoitajat ihan rakastui tuohon ja kävivät vuorotellen vilkuilemassa. Ei kuulunu koko viiden päivän aikana itkua kun yhden kerran ja sekin silloin, kun vauva nukkui niin kaukana musta ja huusi nälkäänsä, enkä päässyt heti sen luokse. Soitin kelloa ja pyysin hoitajaa nostamaan sen mun syliin, niin se oli ihan että saanko mä oikeasti nostaa sitä?!?! -Joo, nosta tänne, kun sillä on vähän nälkä. :)

Ristiäiset meidän piti pitää samankoiset, kuin edellisillekkin, mutta nyt päätettiin kutsua vain isovanhemmat ja kummit. Pelkästään mun ja miehen perheistä ja isovanhemmista olis tullut vähän vajaa 40 vierasta ja siittää puuttuu kummitkin kokonaan, eli tulisi kotona vähän ahdasta ja nyt sitten pidetään pienet ja päätettiin ettei ristiäisiin vuokrata juhlapaikkaa ollenkaan. Meillä tosin vasta ristiäiset ens kuun lopulla, mutta mulla on jokatapauksessa kipsi vielä jalassa ja fiilikset kaatui siihen.

En ole edelleenkään löytänyt sitä FACEBOOKIN RYHMÄÄ. Sinne tulis laiteltua kuvia ja varmaan kirjoteltuakin aktiivisemmin. Eli mitenkäs sen nyt sitten löytää? Voiks joku vinkata?

Mameliini ja typy 4vk 1p.
 
mameliini sun pitää tänne laittaa jabadaballe yv johon pistät oikeen nimesi ja jotain tunnistettavaa mistä tietää sinuksi siellä facebookin sivulla. se sit lisää sut sinne (en tiä vaatiiko kaveripyynnön)
sivut kun on salaiset nii niitä ei löydäkkään... odotus-puolella on tarkemmat ohjeet

täällä päivät kulkee samaa rataa, eilen ei millään pikkumies malttanu nukkumaan illalla. monta tuntia valvo :headwall:
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Mameliini
Heippa kaikille!

On taas tullu niin paljon asiaa teillä, että unohdan tietysti puolet asioista mihkä pitäs kommentoida:)

Tuttia käytetään täällä. Yleensä kun poika alkaa käymään vähän rauhattomaks ja silloin myös kun aletaan nukkumaan niin tykkää ottaa tutin suuhun. Poika on sitten keksinyt "ihanan" leikin kun kaipaa huomiota. Sylkästään tutti pois suusta ja aletaan muka itkemään kun tutti ei ookka enään suussa. Sitten saa leikkiä tätä tutti suuhun ja pois -leikkiä puolituntia. Aika ärsyttävää mutta alkaa kyllä joskus naurattamaan tuo pojan "itku". Kuulostaa niin säälittävältä että ei voi muutaku nauraa:D

Täällä käytetään Liberon 2 koon vaippoja. On ollu tosi hyviä täällä.

Täällä ei ole enään ollut juurikaan vatsavaivoja. Jotain sellasta pientä aina sillon tällön mutta ohi menee suht nopeaan. Siirryttiin NAN:sta Tutteliin kun vaikutti tuo NAN antavan vatsavaivoja.

Yöt on täällä vaihtelevia. Joskus nukutaan hyvin ja mennään muutamalla syötöllä mutta joskus sitten poika päättää, että nyt ei nukuta vaan haluaa alkaa seurustelemaan. Kädet ja jalat huitoo ilmaa ja juttelee hullunlailla ja näyttelee hymyjänsä aina sillon tällön. Tekis aina joskus mieli alkaa jutteleen kun toinen näyttää niin ylisöpöltä mutta sitten muistaa, että kello näyttää 04 aamulla että jos nyt ei kuitenkaan:D

Tänään mennään käymään neuvolassa katsomaan kuinka poika on kasvanut! Ehkä tuun viä tänään kirjoittaan miten meni.

Mameliini, kuinka ny niin sähelsit, että paikat murtu?:O Koita selvitä siellä. Tosi ikävää tollaset. Paranemisia!:flower:

Täällä kans noista ristiäisistä niin täällä saa ilmaseks yhden paikan käyttöön. Otettiin sitten se kun meille ei kyllä mahdu. Jotenkin vieraita on nyt listalla 37 jos kaikki tulee. En tykkää yhtään, että niin paljon porukkaa tulee mutta miehellä on niin iso suku, että huhhuh. Miehellä on pelkästään sisaruksia jo 5 ja sitten kaikilla muilla niistä lapsia paitsi yhdellä. Mun kummitkin osas kepluuttaa ittensä mukaan vaikka en ollut edes kutsumassa heitä. En kehdannut sitten sanoa, että en aikonut teitä kutsua. Onnistu vielä sellasella verukkeella kun meidän suku on niin pieni. Ja meidän suku on kyl tosi pieni. Mutta miehen puolelta ois tullu kyllä riittävästi porukkaa ilman mun kummejakaan. No, täytyy vaan toivoo jos jotkut sattus perumaan tulonsa. Ite en tykkää yhtään tollasista sukujuhlista. Tilanteet on tosi ahdistavia, puhumattakaan siitä, että ite ne juhlat pitäs viä järjestää. No täytyy koittaa selvitä.
Pappi tulee huomenna käymään. Täytyy tänään vähän siivota:D

No mutta nyt täytyy lähtee valmisteleen kaikkee ennen kun neuvola reissu lähestyy!

ceecee ja poika 1kk ja 6pv
 
Iltaa!
Tänään tulikin ulkoiltua ihan mukavasti, aurinkokin ihan pääs jo hitusen lämmittämään.

*Mameliini* Paranemisia!!! Koitahan jaksaa arjessa! on kyllä varmaan tämä vauvan kanssa elo niitä viimeisiä aikoja kun toivoo jotain tuollaista tapahtuvaksi. Kaikki tukijoukot vaan käyttöön ihan häpeilemättä!

*ummetuksesta* oireita vaivasta meinasi tulla tännekin, mutta joka aamuinen kaurapuuro jossa muutama yön yli lionnut luumu sekoitettuna ja se kupponen kahvia, mukavasti pyöräyttää mahan käyntiin ;)
Luumuja en ole uskaltanut paria-kolmea enempää laittamaan, ettei vauvan mahaan se käy.
Mahavaivat on kyllä muutenkin helpottunu, jätettiin d-tipat kokeilu mielessä sivuun ja oon syöttäny samasta rinnasta useamman syötön peräkkäin.

No tais jäädä lyhyeen tämä kirjottelu, typy heräilee...
 
Voi ei, koita pärjäillä mameliini!
Viime yönä tuli kyllä nukuttua hyvin, vauva heräsi vain kaksi kertaa syömään :) Ja nukkui omassa sängyssäänkin jopa, niin saatiin me miehen kanssa nukkua pitkästä aikaa leveästi! Lisää tälläisiä öitä kiitos! :)
Kävin ostamassa apteekista sellaisen aventin ''koliikki'' tuttipullon, kun tuo poitsu tahtoo niin hurjasti niellä ilmaa syöttäessä :/ Vaikka pääasiassa mennäänkin rintamaidolla, niin päivittäin tulee kuitenki annettua korvikettakin. Katotaa josko auttas vähäsen tuo pullo..

helmeri ja poitsu 1kk ja 2pv <3
 
Viimeksi muokattu:
Meillä aloitettiin Cuplaton, mutta lopetin sen parin päivän jälkeen kun mielestäni lisäsi itkuisuutta. Eli en nyt sitten ole varma onko meillä varsinaisesti mahavaivoja vai normaalia vauvoille kuuluvaa ilmavaivaa...

Imettäminen ei enää ole sattunut viikkoon, eli oikeassa olivat viisaammat kokeneemmat :) nyt kun imettäminen periaatteessa sujuu, niin mua huolettaa silti maidon riittävyys. Neuvola on seuraavan kerran vasta 3vk päässä mutta aion käydä punnitsemassa pojan välillä, on kuukausi liian pitkä aika. Viime viikon pe päätin jättää korvikkeen pois, ja antaa ainoastaan jos ollaan reissussa tai silloin kun ei pääse imettämään. Poika ei sitä muutenkaan saanut kuin kork. Alle desin päivässä joten ei ollut vaikea jättää pois, paitsi henkisesti mulle. Ma neuvolalääkärissä ei hälyttävää painon tai pituuden suhteen joten järjen mukaan maidon pitäisi riittää. Mutta kun tuo on rinnalla KOKO AJAN! Mulle tulee väistämättä mieleen, että on nälkäinen, vaikka käyttää selkeästi mua tuttina myös. Kitisee tissille monta kertaa päivässä ihan vaan saadakseen nännit suuhun ja nukahtaa sitten syliin tai poski tissille kuten Pepsomaxkin kuvaili :D koskakohan voisin lopettaa stressaamisen?

Toinen huolenaihe on että tuo ei nuku mielestäni tarpeeksi. Välillä torkkuu päivällä just noita tissitorkkuja tai sitten vaunuissa tunnin jos mennään lenkille. Kaikki sanoo, että normaalia tässä iässä kun hakee rytmejä yms. Mutta on aika raskasta, kun poika ei nuku ja sitten itkeskelee lohduttomasti väsymystään, eikä osaa rauhoittua nukkumaan.

Tutti kelpaa ainoastaan vaunuissa nukkuessa, muuten huutaa raivoissaan sille. Ja varsinkin ne perinteisen malliset tutit ei sovi ollenkaan, pitää olla sellainen suora malli.

Miten te saatte vauvan nukahtamaan muuten kuin imettämällä/ autossaan ym. Liikkuvista vempeleissä?!? Mä olen välillä epätoivoinen ton kanssa, illalla hyräilen ja kanniskelen imettäen, ja nukahtaa usein, mutta sitten kun laitan sänkyyn, niin 10 min päästä alkaa ensin huitominen ja ähinä ja viimein parku. Viime yönä en edes onnistunut nukuttamaan viereen vaan heräsi aina hetken päästä, ja eiku takas rinnalle ja minä istuvaan asentoon. |O

Ihanaa on kyllä kun poika väläyttää meille leveän hymyn joka päivä useammin. Siinä unohtuu kyllä huonosti nukuttu yö ja muut vaivat. Tai kun hän sitten välillä nukkuu, niin voisin katsella häntä loputtomiin :heart:

Naiseuteen liittyen; en tosiaan ole tuntenut itseäni hehkeäksi pitkään aikaan. Jälkivuotoa on vieläkin, ummetusta täälläkin vaihtelevasti, ja 9 kg ylimääräistä muistuttavassa niistä raskausaikana nautituista pullista ja burgereista... Toivottavasti vaunulenkit ja imettäminen veisi pian jokusen kilon lisää.

Tsemppiä Mameliinille; niinkuin tämä ei olisi haastavaa muutenkin...

Ja voimahalit kaikille muillekin äideille :hug: kiitos kun jaksatte kirjoitella tänne.
 
Piti vielä tulla kommentoimaan *BoB*lle : Kokeile ihmeessä *Kapalointia*! :)
Itse kokeilin sitä joku aika sitten, mutta luovutin. Mies kaikessa viisaudessaan kokeili sitä uudelleen ja voi vitsi kun tyttö pysyikin unessa. Ei päässyt katsos huitomaan ja sillä itseään herättämään.
*Tutin huolii meilläkin parhaiten vaunuissa, mieheltä helpommin muulloinkin. Minulta ei meinaa suostua ottamaan, kaipa siks kun parempaakin olis tarjolla ;)
Tuntuu että juurikin ihan raivostuu jos tarjoan vaikka imettämisen jälkeen juurikin tuohon tissille nukahtamiseen. Kauhean kovaa lisäimun tarvetta tytöllä ei ole muuten kuin juuri tuo nukahtaminen rinnalle, mikä ei pitemmän päälle niin mukavaa. Nythän vielä sitä nukkuvaa tuhisija jaksais tuijotella omassakin sylissä, mutta rajansa kaikella :)

-Nuusku ja typy 3vk+4pv
 
Huomenta!
Yö oli kitinää ja äkkinäisiä kiljahduksia...mahavaivat siis palasi takaisin. Tosin join aika myöhään hieman kahvia vaikka aluksi emmin uskaltaisinko. Paljoa ei siis olla nukuttu ja ihan sellainen olokin.
Lupasin tänään päivällä käydä ekaa kertaa työpaikallakin tyttöä näyttämässä. Ehkäpä koitan pienet unet ennen sitä vielä ottaa kun sain tytönkin omaan sänkyyn siirrettyä :)

Mukavaa päivää kaikille!

-Nuusku ja typy 3vk+6pv ...huomenna siis kk täynnä :)
 
Mie meinasin kokeilla toissa yönä sitä rinnan vaihtoa ilman, että lasta tarvitsisi siirtää. Huomasin vain, että joko lapsi tai mie nukahdin ennen kuin kerkesin kokeilla. No, kokeilin sitten eilen päivällä tuota, kun makoiltiin levitetyllä sohvalla. En varmaan saanut itseäni kovin hyvään asentoon siinä, kun tuntui varsinkin alussa hankalalta, mutta kun sain itseni parempaan asentoon, mie sitten taas nukahdin. Kun heräsin sitten siitä asennosta, kumpikin käsi oli vähän puuduksissa. Varmasti kuitenkin kokeilen uudestaa tuota juttua.

BoB: Meillä on ihan samoja ongelmia noiden nukkumisten ja tutin suhteen kuin teillä. Kokeilin eilen sitä kapalointiakin, en onnistunut kyllä samaan niin hyvää pakettia, koska oli vähän huono lakana käytössä, mutta sain kuitenkin hetkeksi pikkuisen nukkumaan vaunuihin, kun sitä pystyi liikuttamaan. Omaan sänkyynsä en ole saanut niin hyvin nukkumaan, koska heti herää, kun liike loppuu. Kerkesin jopa noilla pikku päiväunien aikana kuorimaan useassa erässä potut ja porkkanat valmiiksi kattilaan odottamaan miehen kotiin tuloa ja viikkaamaan meidän vaatteet kuivaustelineeltä, syömisen sain suoritettua vasta, kun pikkuinen viihtyi sen aikaa sitterissä.

Mie tunnen itseni välillä ihan tutiksi, kun lapsi viihtyy paremmin rinnassa kiinni kuin söisi tuttia. Jo sairaalassa tuli sellainen olo. Muistan Baby blues-sarjakuvista sellasen jutun, missä ulla menee peilin ohi ja näkee peilissä lehmän. Itse näisin samassa tilanteessa tutin. :whistle: Vaunussa ja kaukalossa tutit kelpaa siksi aikaa kunnes nukahtaa. Meillä suosikki tutti on sellanen minkä saatiin sairaalasta, nuo Ainu-ensitutit eivät ole niin suosittuja, mutta nekin menettelee.

Meillä kanssa mies on hyvä nukkuttamaan vauvaa. Hän ei varmaan stressaannu niin helposti, eikä haise maidolle niin kuin mie. Itselläni tuli eilen ihan itku, kun tunsin itseni ihan surkeeksi, mutta onneksi, kun sain miehelle purettua noita tunteita, olokin parani. Viime yö onneksi meni paremmin kuin uskalsin toivoa. Tällä neidillä on ollut tapana itkeskellä puolen yön aikoihin, vaikka olisi nukkunutkin jo hetken aikaa ennen sitä, eikä meinaa yleensä sitten helposti nukahtaa uudestaan, ei ainakaan minun sylissä. No, viime yönä sitä ei tapahtunutkaan, vaikka olin henkisesti siihen varautunut, vaan pikkuinen olisi nukkunut vaikka pitkään aamulla. Mie sitä jouduin herättämään vähän ennen seiskaa, kun vaipasta oli pissat tulleet reunasta ohi. Pikkuinen oli syönyt ennen kymmentä noin 120ml korviketta ja vähän rintaa imi ennen nukahtamista. Itse kyllä heräsin ennen neljää joksikin aikaa ja ihan ihmettelin, kun ei tarvinnut alkaa imettämään, kun toinen nukkui niin sikeästi.

Meillä on tullut ongelma noiden vaippojen kanssa. Mieheni osti alkuviikosta yhden kakkoskoon ja yhden kolmoskoon vaippapaketin, mutta olen nyt alkanut miettimään, että jos tuo pienempi koko on vähän liian pieni jo tälle neidille. Kakat tulee siitä helposti yli päivisin, mutta pissat ovat kyllä hyvin siellä pysyneet, jos on vain hyvin vaippa laitettu. Viime yönä oli kyllä kolmoskoko jo käytössä ja silloin kyllä kakat pysyivät vaipassa, mutta tosiaan näytti, että pissat olivat tulleeyt reunasta yli. Viime kerrasta, kun on yöllä nukkuessa tehnyt kakat on todella paljon aikaa, joten ei ole sillä tavalla vertailu kokemusta nyt tuosta pienemmästä koosta. Mietin jo sitäkin, että voikohan mieheni vaihtaa Citymarketissa tuon pienemmän koon siihen isompaa, kun se tarjous on vieläkin voimassa. Onko kenelläkään kokemusta noiden vaippojen vaihtamisesta kaupassa?

Keskiviikkona käytiin sitten sairaalassa, jossa leikattiin se kireä kielijänne. Pikkuisen sekin nolotti, että en hoksannut ottaa korviketta mukaan, enkä edes rintakumia, kun siellä menikin pidempään, kuin luulin ja neiti heräsi jo ennen kuin päästiin lääkärin puheille. Raasu huusi sitten nälkäänsä, kun piti olla puoli tuntia sen leikkauksen jälkeen siellä. Minulla, kun ei vieläkään onnistu imettäminen ilman sitä rintakumia. Piti sitten keksiä pikainen ratkaisu ongelmaan ja mieheni haki vessasta kertakäyttö juomamukin, johon lypsin vähän maitoa, jota sitten juotettiin vauvalle. Helpotti se vähän vauvan nälkää siksi aikaa kunnes päästiin kotiin. Olen välillä yrittänyt nyt kokeilla imettää ilman rintakumia ja eilen pikkuinen sai hetkeksi rinnasta kiinni, että ihan jonkinlaista imua tuntui, mutta aika vaikeaa se vielä on. Mutta pääasia, että se kielijänne ei enää vaikeuta enempää tuota imemisen harjoittelua. Nyt pitää tarkkailla, että tuo alue paranee normaalisti, eikä arpeudu uudestaan kiinni. Jos se sen tekee, on edessä nukutus ja uusi leikkaus.

Peppi1981 ja neiti 1kk 2vkoa
 
Täällä aloin miettimään myös että pitää varmaan alkaa keksimään jossain vaiheessa jotain muuta nukutustaktiikkaa kun tämä tissi poskella/suussa nukahtaminen... Vielä tämä tosiaan menee, ihanahan tätä pientä tuhisijaa on katella. :) Mutta kun se omassa sängyssä nukkuminen ei onnistu kyllä millään. Vielä en oo tosin jaksanu asiasta ottaa mitään stressiä...

Täytyy ainakin käydä kaupasta ostamassa jotain toisen merkkisiä tutteja, kun nuo olemassa olevat ei ilmeisest oo hyviä tälle pojalle. Tuota kapalointia vois myös koittaa...

Täällä käytössä pampersin kakkoskoko. Sopii meidän pojalle jotenkin paremmin. Libero tuppas fuskaamaan kakat pihalle, vaikka kuin huolellisesti ois laittanu. Mun mielestä noi pampersit myös ihanasti pehmeämpää materiaalia kuin liberot.

Meidän ristiäsikutsut oli tänään kuulemma menneet perille, nyt pitäisi alkaa pikkuhiljaa suunnittelemaan tarjottavia. Me pidetään melko pienet ristiäiset. Nimi on valmiina, mutta yritetään sitä pitää salassa ristiäisiin asti. Saa nähdä miten onnistuu, kun itse kutsumme poikaa nimeltä. Aina välillä meinaa muiden seurassa lipsahtaa. :D

Jotkut oli käyneet jo jälkitarkastukseessakin. Mulla on vasta helmikuun puolen välin jälkeen... Noh onpahan aikaa miettiä noita ehkäisy asioita, vaikkei mikään niistä vaihtoehdoista juurikaan houkuttele. En haluaisi mitään hormoniehkäisyä. Mut noi kortsutkin on kyl vihoviiminen vaihtoehto... Pikkusisarus olis kyllä tervetullut, mutta ei meille ihan näin pienellä ikäerolla, vaikka tässä melkein vauvakuumetta alkaa jo tulemaan, kun tuntuu että poika on jo niin "iso"! :D

Pepsimax + poitsu 1kk
 
  • Tykkää
Reactions: Nuusku82
Jos vähän taas kommentoisi kun kuitenkin lueskelen teidän juttuja päivittäin :)

Vaipoista meillä on käytössä Pampersin 2 koko, mutta ajattelin seuraavaksi ostaa 3 koon paketin kun noista on nyt alkanut tuleen kakat selän puolelta pihalle...Minkä kokoinen muuten Peppi1981 teidän neiti nyt on, jos kerran teilläkin on jo siirrytty noihin kolmosiin...?

Tutti kelpaa tytölle hyvin, monesti se riittää rauhoittamaan jos meinaa yliväsymyksestä kitistä. Ei kyllä tultaisi ilman toimeen ollenkaan :)

Imetyksen kanssa on ollut nyt vähän takkua kun neiti meinaa hylkiä tissiä, on saanu aina silloin tällöin pullosta korviketta niin olisko vähän kärsimätön kun ei tulekaan maitoa samalla teholla kuin pullosta. Ainut syy miksi asian kanssa vielä tappelen enkä siirry kokonaan korvikkeeseen on yösyötöt, yöllä kyllä tissi kelpaa ja on itselle helpompaa kun ei tarvi nousta ylös safkaa hakemaan. Mutta melko varma olen että kun yösyötöt jää pois niin siihen loppuu mun imetys...

Mulla on siis vieläkin jälkivuotoa, synnytyksestä tänään 6 viikkoa...onko muilla kestänyt näin pitkään? Patri päivää sitten näytti että olis loppunu mutta sitten alkoi taas uudestaan. Aika niukkaa vuoto tosin on mutta sen verran kuitenkin että ei aivan pelkällä pikkuhousunsuojalla pärjää. Alkaa jo tympii tuo rättien kanssa pelaaminen...

Vauvakuumetta ei todellakaan ole! :D Kyllä mä oon aika varma että tämä jää meidän ainoaksi. En kovinkaan nauti tästä vauva-ajasta ja vielä vähemmän raskaana olemisesta. Jos saisi suoraan vaikka sellaisen parivuotiaan niin ehkä sitten voisi harkita useamman lapsen hankkimista :D

Viikonlopulla päästään vihdoin muuttamaan uuteen taloon, on kyllä ollut melkoinen lisärasite tähän kaikkeen tämä raksahomma kun mies tosiaan on päivät ollu töissä ja illat raksalla eli ei paljon ole ollut likan hoitamiseen apuja...

Wera ja typy 6vkoa
 
*Pepsimax* Ihana kun joku muukin potee uutta vauvakuumetta vaikka vauva vasta ihan uunituore :) Ymmärrän täysin sen, että vauveli tuntuu niin isolta. Jotenkin hirmu konkreettinen havainto oli kun kippurakintut rupes oikeemaan :)
Ei meille kyllä enää kolmatta lasta olisi tarkoitus yrittääkään, tämä järjen ääni. Mutta olisihan se mukava saada tälle vauvalle suht samanikäinen sisarus jonka kanssa sitten leikkiä ja telmiä.

Jälkitarkastusta ei ole mulle vielä varattukaan, ehkäisyksi täällä saa neuvolasta 3kk paketin pillereitä. En meinannu ottaa vaikka ilmasiks saisikin. Monen monituista pillerimerkkiä on tullu kokeiltua, mutta ei oo mulle sopinu.
Kuparikierukkaa oon testannu sen 9kk ennenkuin tuskastuin ainaiseen kipuun ja vihlontaan. Ilmeisesti ei vaan mahtunu olemaan. Pitkällisen pähkäilyn ja suostuttelun tuloksena otin hormoonikierukan ja se osottautu aivan mahtavaksi! Ei tuntunut paikalla ollessaan ja menkatkin hävis. Sen siis otan kyl nytkin, mikäli emme päätöstämme 3.lapsesta pyörretä.

*Weralle* paljon jaksamiata arkeen! Minäkään en esikoisen kanssa osannut niin nauttia arjesta. Jouduin olemaan hyvin paljon yksin miehen reissutyön takia. Eikä minulla silloin alkuaikoina ollut ketään lapsellisia kavereitakaan kenen kanssa arjen kokemuksia vaihdella.
Sulla kuulostaa olevan aika ruuhkainen aika menossa muutenkin ja vauva kyl vaatii viel paljon huomioo. Tähän kohtaa laittasin koneella kirjottaessa halaus hymiön, puhelimella siis noin :)

-Nuusku ja typy ...joka nukahti just tissi poskelle kun äiti vaan näpyttelee luuria...
 
Viimeksi muokattu:
Heippa!

Mahtuuko tänne läjään mukaan vielä yksi äiti? Seurasin odotusaikana jonkun verran jo keskusteluitanne toisessa ketjussa osallistumatta itse niihin mutta nyt olisi mukava jakaa tuntemuksia ja kokemuksia muiden samanikäisen lapsen omaavien äitien kanssa.

Meidän taloudessa häärää miehen lisäksi 7- ja 6-vuotiaat tytöt sekä huomenna 4vkoa vanha poika. Jouluvauvamme syntyi 29.12.2012 (rv 40+3), pienen miehen mitat oli syntyessään 3930g/51,5cm.
 
Wera: Tämän hetkistä pituutta ja painoa en osaa tarkemmin sanoa, mutta pari viikkoa sitten neuvolassa neiti painoi 4,1kg ja pituutta oli reilu 55cm. Olen kyllä huomannut, että nuo 50/56 sukkahousut ovat olleet aika just ja tänään, kun ekan kerran kokeilin yksiä 56cm:siä housuja ja yhtä pukua, joita en ole tähän mennessä tarvinnut, ne olivat ihan liian pieniä. Laitoin sitten 60cm potkuhousut, jotka eivät näytä kuitenkaan hirveän isoilta, joten on tämä tyttö tainnut vähän pituutta saada parissa viikossa. Olen varannut ensi viikon ristiäisiinkin 60cm valkoiset vaatteet ristiäismekon alle. Meillä on käytössä Liberot ja nyt mietin, että olisiko sittenkin pitänyt ostaa Pamperseja, kun on ollut tuota ohi menemistä. Olen kyllä muuten tykännyt näistä, kun takapuoli ei ole kärsinyt, vaikka pissat olisivatkin useamman tunnin vaipassa, mutta nyt mietityttää tuo koko-asia.

Vauvakuumeesta täällä ei kyllä kärsitä tällä hetkellä, vaikka raskaus-ajasta nautinkin todella paljon. Synnyttäminen ei houkuttele, eikö tämä vauva-aikakaan mitään juhlaa ole ollut, vaikka neiti on niin ihana. Tänään nukutin yli puoli tuntia ja neiti nukkui sitten vaunussa 15 minuuttia. Onneksi oli sitten niin virkeä, että viihtyi sitterissä, kun laitoin pyykkejä kuivumaan. Mutta en ajatellut pahemmin ehkäisyä hankkia, ehkä enintään käytetään kumia, jos edes sitäkään. Meidän neiti, kun on saanut alkunsa hoidoista, eikä me olla käytetty mitään ehkäisyä yli 7 vuoteen. Voi olla, että kun/jos me sitten jossain vaiheessa lisää lapsia halutaan, pitää mennä kokeilemaan taas niillä jäljellä olevilla pakastealkiolla.

Täällä myös nukutaan taas rinnalla, välillä suupielet nousee ylöspäin, joten taitaa olla mukavat unet. Muutenkin neiti on alkanut välillä hymyilemään jo takaisin ja eilen katseltiin jo sellasta Vauvan silmin Eläinlapsia-kirjaa, jonka saatiin tulevalta kummitädiltä. Mie odotan sitä aikaa, että neiti alkaa olemaan virkeämpi ja seurallisempi myös iltapäivällä ja illalla. Nykyään kun hän vain syö ja nukkuu nuo ajat, jos ei saa korviketta.

Peppi1981 ja neiti 1kk 2vkoa
 
huomenta!
mä tääl taaperon kans valvon ja mut nukkuu. tai no vauvasta en tiiä,tuolla se omassa sängyssä hetki sitte silmät ammollaan katto juniori-kanavaa :p
(piti käydä kattoo,oli nukahtanu)

mihis kaikkeen mun pitikään kommentoida...

vaipat nii meillähän siis ne liberon kakkoset eikä oo falskannu. mut eipä sellasia hirmu satseja sonni,ku tulee monta kertaa päivässä...

ehkäisy hormonikierukan käyn laitattaa het ku limakalvot kunnolliset

WERA mulla tihkuttaa vieläki vaikka poika tulee maanantaina 8 vko |O mut pikkuhousunsuojilla oon pärjänny jo kohta kuukauden. mulle sillon jälkitarkastuksessa lääkäri sano,et on ihan normaaalia...

jaaha,likka sit päätti herättää pojan, perkele sentään!!! :stick:
 
Edelleen voi laittaa viestiä jos haluaa liittyä tuonne FB-ryhmään :) Ain00:lle laittelin tätä kautta viestiä etten saanu laitettua kaveripyyntöä kun oli monta saman nimistä eli kannattaa aina laittaa hiukka tietoa millanen profiilikuva on niin on helpompi tuolta löytää oikea tyyppi :)

Täällä arki sujunu edelleen vaihtelevasti...Rytmiä ei oo sitte vielä oikeen minkäänlaista... iltasin nukahtaa vaihtelevasti ja yöllä syö kerran kaksi, riippuu monelta on rauhottunu nukkumaan. Viime yönä nukku taas pitkän pätkän kun vasta viiden jälkeen heräsi eka kerran syömään. Tänään aateltiin kokeilla ekaa kertaa antaa pullosta lypsettyä maitoa. Saa nähdä kelpaako neidille :D

Vaippoina meillä Liberon 2 koon vaippoja, kolmosia on nyt ostettu varastoon kun ei oikeen tiietty että uskaltaako enään kakkosia ostaa useampaa pakettia. Tarvii noita kakkosia sitte ostaa lisää kun tuo paketti on loppu ja jos näyttää siltä että kolmoset on isoja.

Ehkäsyks oon aluks miettiny minipillereitä ja sitte sen jälkeen hormoonikierukkaa.

Jospa sitä tästä alkais raahautuun vaunulenkille ja kävis samalla kirpparilla katteleen olisko siellä mitään löytöjä.
Kivaa tulevaa viikkoa kaikille :)
 
Vauvakuumetta ei täällä ole. Meidän vauva on ilmeisesti aika helppo ollut tähän asti. Hirmu hyväntuulinen ja iloinen, ei juurikaan itke. Yöt on menneet tosi kivasti nyt. Nukkuu puolesta yöstä klo 5.30-6.30 asti, jolloin vaihdetaan vaippa ja syödään ja sitten nukutaan vielä 9.30-10.30 asti, jolloin noustaan aamutoimille :) Tämä kuitenkin tulikin niin helposti, ettei kävisi mielessäkään jättää ehkäisyä käyttämättä, kun ei haluta tähän toista vauvaa. Ehkä sitten joskus, jos silloinkaan :D Olkoon tämä vauva nyt toistaiseksi se ainokainen, joka saa kaiken huomion. Sektion jälkeen pitäisi muutenkin odottaa vähintään vuosi ennen seuraavaa raskautta, joten onneksi vauvakuumetta ei ole. Miten se voisi ollakaan, kun kerran on jo vauva (ihme tyyppejä oletta, kun saatte vauvakuumeen, vaikka talossa on vauva :D ).

Vaatteissa meillä menee edelleen koko 50. Mutta tuohan käyttikin synnyttyään kokoa 44cm. 56 on vielä liian iso, 50 on juuri sopiva. Vaipoissa kokeilen juuri Liberon kakkoskokoa, katsotaan kuinka käy. Joudutaanko vielä(kin) ostamaan ykköskokoa.

Jälkivuoto mulla kesti sen nelisen viikkoa ja meinasin turhautua jo siihen, vaikka todella niukkaa olikin alusta loppuun. Joten tsempit teille, jotka siitä vielä kärsitte! Eipä mullakaan jälkivuodon loppumisen aiheuttama ilo kauaa kestänyt... Tänään alkoi jo ensimmäiset menkat!

Ehkäisynä tosiaan aloitin nyt pillerit, vaikkei ajatus houkuttelevalta tuntunutkaan. Edelliset aiheutti haluttomuutta (eli siis hyvin tehokas ehkäisy todellakin!), menkkojen aikaista kovaa päänsärkyä ja huonotuulisuutta. Sen takia ne lopetinkin. Ja ekat viikot leijuin pilvissä, kun oli niin hyvä olla kaikinpuolin :) Nyt vähän pelottaa, miten tämä eri merkki vaikuttaa. Aion heti pyytää uuden merkin, jos tuntuu, että samat sivuvaikutukset tulee näistäkin.

ÄksyRouva, mun puolesta ainakin olet tervetullut mukaan :)
 
Äksyrouva, tervetuloa munkin puolesta!!:wave:

Pakko laittaa pikainen tuuletus, meillä nukuttiin viime yönä putkeen 7tuntia!!! Kyllä teki äitille hyvää..;)

Ristiäisiä vietettiin eilen, tyttö on nyt virallisesti Elli!:heart:

Sofi ja Elli ensi viikolla 2kk
 
Moikka kaikille ja tervetuloa minunkin puolesta Äksyrouvalle

Meillä tyttö täytti pari päivää sitten 1kk ja tänään oli neuvolaa. Oli hieman kasvanut tyttö, painoa 5270g (synt.3705g) ja pituutta 56cm (synt. 50cm). Neuvolan täti kyseli että "Niin ihan rintamaidollako vielä mennään??" Juu, tisseistä vissiin tulee sitten kermaa..:D Eli hyvin kasvaa!

Vaippoina käytetään 2 kokoa liberoa tai pampersia.
Rytmiä ei tietysti vielä kovin ole mutta näin päivällä tyttö vetää yleensä pidemmänb setin unta. Yö unille menee siinä 21 jälkeen ja on nyt heränny ekan kerran siinä 01.30 syö ja vaihdetaan vaippa. Uudestaan unille ja pari tuntia sikeitä jonka jälkeen loppuyö äherretään horroksen rajamailla. Tänäänkin siirryin aamuyöllä vapaaehtoisesti sohvalle puoli istuvaan asentoon ja nukuin tyttö masun päällä, kun siihen rauhoittui hyvin.

Vauvakuumeesta on ollut puhetta.. Juu ei ole mullakaan sellaista rantautunut. Eiköhän tämä nyt ole tässä, kolmessa on riittävästi puuhaa. Ei voi sanoa ettei enään koskaan mutta ei nyt ainakaan moneen vuoteen.. Mä olen ehkä jäänyt synnytykseen koukkuun, eli jos sais valita niin mä voisin uudestaan synnyttää. Tämä viimeisin synnytys oli niin hyvä kokemus että siitä jäi jopa voimaannuttava olo, jos niin vois sanoa. Onko kenelläkään samanlaista ajatusta vai olenko ainoa "hullu" joka haaveilee vain synnytyksestä??

Niin ja ristiäisiä meillä vietetään tämän viikon lauantaina, saas nähdä päästäänkö sitä ennen nimestä yhteisymmärrykseen miehen kanssa!!

081012 ja tyttö 1kk + muutama pv
 
meillä on ristiäiset parin viikon päästä ja yks kummi vielä hakusessa :O
kaks on jo mut haluisin kolmannen vielä...
meijän poijasta tulee Jere :D ei oo ollu salaisuus,oon kertonu nille ketkä on kysyny.

joko minä oon hehkuttanu, pääsin lopultaki parturoitavaksi. onhan tuosta vierähtäny jo 2,5 vuotta ku viimeks on leikattu näitä hiuksia :whistle: nyt vain pitää totutella uuteen malliin. en muista millon viimeks ollu lyhyt otsis!
halavalla vielä pääsin,kaveri entinen parturi. kotonaan leikkas,otti vain 20e!

jaahas,kai tästä pitää alkaa pilkkomaan sipulia risottoo varten :$
 
Vauvakuumeesta vielä, siis ei mulla nyt sellasta varsinaista vauvakuumetta oo. :LOL: Oon vaan aina tienny haluavani paljon lapsia, jos vaan mahdollista. Mut jotenkin mulla meni raskaus ja synnytys niin hyvin, että olisin todellakin valmis kaikkeen uudestaan. Vähän sama kuten 081012 sanoit. Tosin luulen, että mulla johtuu vaan siitä, et olin synnytyksestäkin kuullut niin paljon kauhukertomuksia, ni tulikin yllätyksenä, et se voi mennä myös hyvin! :D Ja tää on niin ihanaa olla pikkusen kanssa kotona ja seurata toisen kehittymistä. :) Ja kun tuntuu, että aika menee niin hurjan nopeesti, yrittää vaan nauttia kaikesta tässä ja nyt! :heart:

Sama juttu täällä kuin Pihlalla, että pakko ottaa ehkäisy käyttöön, koska tämäkin sai alkunsa pikaisesti ehkäisyn lopettamisen jälkeen. Ja sama juttu noiden pillereiden kanssa: haluttomuutta ja hermojen kiristystä... Mies tykkää! :LOL:

Sofi12 Elli on ihana nimi! :)
 
Sofi: Hieno nimi teidän tytölllä. =)

Me ollaan käytetty nyt nämä lauhat ilmat hyväksi ja ulkoiltu kunnolla. Lauantaina ei käyty kuin puolen tunnin lenkki, mutta tyttö sitten nukkui vielä kaksi tuntia sisällä vaunuissa, joka oli kyllä päiväuni ennätys. Piti välillä käydä tarkistamassa onhan kaikki kunnossa. Eilen käytiin sitten tunnin lenkki, mutta sitten sisällä taas ei nukuttu kovinkaan kauaa. Tänään jätin ulkoilun väliin, kun oli niin kova tuuli ja lumisade päivällä, vaikka pakkasta ei montaa astetta ole. Eikä tänään olla sitten kovinkaan pitkiä päikkäreitä nukuttu, vaikka olen yrittänyt syöttää vaakatasossa, jotta lapsi nukahtaisi siihen ja mie pääsisin tekemään vähän kotihommia. Huomenna pitää käydä kirjastossa ja lähikaupassa ja ajattelin samalla reissulla kävellä vähän pidempään, joten lapsi pääsee kunnon päiväunille.

Meilläkin on ensi lauantaina ristiäiset. Kummeja on neljä, joista kolme on miehen puolelta, koska minun puolella läheisimmät sukulaiset eivät kuulu kirkkoon ja kavereillani on jo kummilapsia. Meidän lapselta puuttuu vielä se keskimmäinen nimi ja sen keksimisen olen antanut miehelle tehtäväksi. Ainoa sääntö on, että sen pitää sopia noihin kahteen muuhun. Saa nähä mietitäänkö sitä vielä perjantaina, kun olemme ajelemassa miehen vanhempien luo, jossa ne ristiäiset järjestetään ja jonne on sinä päivänä vielä pappi tulossa.

Vaipoista vielä. Me päätettiinkin käyttää vielä noi 2-koon vaipat, vaikka mielestäni ne ovat aika justiinsa, mutta on ne kolmoset ehkä vähän isot, kun kokeilimme jonku kappaleen. Tuntuu, että pitäisi olla noiden kahden koon välissä vielä välikoko. Onneksi sentään pissat ovat pysyneet hyvin vaipassa, mutta kakat meinaavat välillä tulla ulos. kun meillä tule niin iso määrä kerralla.

Peppi1981 ja neiti 1kk ja 2vkoa
 
Vauvakuumetta ei oo tosiaankaan iskeny ja parempi olis ettei sellasta enään tähän huusholliin tule :D Seuraava vauva tässä taloudessa on sitte ne lapsenlapset eli mummoutta odotellen :D

Tombatar hyvän nimen saa teidän poika. Meillä saman niminen poitsu tuo vajaa 13-vuotias :)

Meillä on kaksi viimestä yötä menny tosi hyvin. Ei pitäs mainita tuota, koska luulen ettei noi hyvät yöt pitkään jatku... Mutta hieno homma olis kyllä jos yöt alkas oleen noin hyviä. Olis myös tää äiti levänneen olonen eikä äksy ja väsyny.
 

Yhteistyössä