Joulukuun toivevauvat 2012 *vauvahöpinät*

Jos pitkästä aikaa puhelimella näpyttelis, kun poitsu tankkailee yötä varten. Muutenkin taitaa olla tiheän imun kausi meneillään, kun tuntuu, että on tissillä taas koko ajan. Ihan yllättäny itsenikin tunne, että riittääkö maito, kun tuntuu, että toinen kiukkuaa ja olisi koko ajan tissillä. Mutta tähän kuuden viikon kohdillehan kai yleensä jonkinmoinen tiheän imun kausi ajoittuu, ja maitoakin näyttää tulevan, eiköhän toinen syödäkseen saa... *Maitomääristä* ei siis täälläkään tietoa, kun pelkällä rintarokinnalla mennään. Olis kyllä mielenkiintoista tietää, minkälaisia satseja kerralla saa maitoa. :D

*Päivärytmistä* ei täälläkään juuri tietoa... Yöunille käydään abot klo 23-01, herätään syömään n. klo 04 ja sitten klo 07-09 syömään ja aamutoimille, joidenka jälkeen vauva torkkuu vielä puoleenpäivään. Päivisin nukkuu juurikin 15min-2h unia, ihan päivästä riippuen... Mutta ihan kiva näin. Yöllä herää tosiaan vain syömään ja nukahtaa pian takaisin.

Täälläkin poika on kova *hikoilemaan*, oikee lämpöpatteri. :D

Kova myös huitomaan käsillä ja jaloilla ja löytyy eri asennosta sängystä aina välillä kuin mihin on jätetty.

Mitäköhän muuta... :D Tsempit *Pihlalle* anopin kanssa, kuulostaa kyllä aikamoiselle tapaukselle! *Äksyrouvalle* tervetuloa täältäkin! *Nuuskulle* tsemppiä vauvan mahavaivojen kanssa, ja muillekin, jotka niistä kärsivät! :) *Tombatarella* sulonen poitsu, ihanat silmät! :)

Täällä ristiäiset viikon päästä. 2kk neuvolaa odotellaan, joka kuun lopussa. Ja jälkitarkastus mulla reilun viikon päästä... Nyt puhelin lataukseen, ja jos toi poika kohta taintuis tohon maitomäärään ja nukahtais. :D

Pepsimax ja poitsu melkein 7vkoa

Huomenta pitkästä aikaa! :)

Täällä pieni tyttö aloittelee aamua isoveikan hellässä hoivassa. :D

Arki pyörii omalla painollaan ja tuntuu kuin tuo vauva olisi ollut meillä aina. Hän syö ja kasvaa hyvin, nukkuu myös perhepedissä heräten syömään muutaman kerran yössä ja nukahdetaan molemmat samoin tein uudestaan.

Rs-virusta olen jonkin verran miettinyt, pieni kun kulkee joka tapauksessa mukana yhdessä ja toisessa. "Pakollisten" menojen lisäksi on kerhoiltu tuon 2v:n kanssa sen 1-2 kertaa viikossa joten muitakin pieniä pyörii ympärillä. Hankala vuodenaika mutta minkäs teet, ei tuota isosiskoakaan voi kotona jatkuvasti pitää.

Mies palasi maanantaina töihin joten vähän on ollut uuden opettelemista saada kaikki neljä kerralla liikenteeseen. Yllättävän hyvin on kyllä mennyt ja toivottavasti jatkuu näin.

Mukavaa sunnuntaipäivää kaikille!

• Tykkää
Reactions: ceecee
Heippa.

Täällä on poika nyt nukkunu yli viikon niinkun pitäs. Eli tosiaan nyt nukkuu yöllä ja valvoo päivällä. Yöllä yleensä herää siinä 12 aikaan tai sit valvoo siihen 12 ja sitten seuraavan kerran siinä 2-3 aikaan ja sit seuraavan kerran 5-6 aikaan heräillään. Sen jälkeen viä nukkuu pari kolme tuntia ja yleensä sit noustaan. Joskus saattaa viä vetästä senkin jälkeen muutaman tunnin unet mutta viimestään 12 aikaan päivällä nousee:) On meinaan mukava kun saa nukkua putkeen se 6-8 tuntia. Mies yleensä hoitaa viä ton 3 syötön ja tulee sen jälkeen nukkuun. On meinaan niin pirtee olo verrattuna niihin 3-5 tunnin yö uniin mitä oli silloin kun poika valvo yönsä.

Täällä käytiin viimeviikolla neuvolassa. Poika paino 5930g ja pituutta oli 56.2cm. Painoo oli siis tullut parissa viikossa taas sen 500g. Pituutta ei ollut tullut juuri mitään viime kertaseen nähden. Viimeksi pituutta oli 55.7cm. No eipä tuo pituuden mittaaminen niin tarkkaa ole. Mutta painoa ainakin tulee hyvin:D

Täällä poika kun on mahalla ollessaan niin laittaa jo jalkansa konttausasentoon. Kovasti yrittää lähtee eteenpäin ja pian alkaakin jo ärsyttää kun ei sitä liikutakkaan. Kerran jopa onnistui ponnistaan itteensä eteen päin. Ei nyt ihan vielä tarvitsisi liikkeelle lähteä! Vasta tuon ikänen pienokainen. Taitaa tulla isäänsä kun pojan isä on ollut kuulemma 5kk kun nousi tukee vasten seisoon.

Täällä menee nuo kädet kyllä kovasti jo suuhun. Heti kun tutti tippuu niin käsi lennähtää suuhun ja jos on tumput kädessä niin ei oikein tykkää niitäkään jyystää ja pian suuttuukin:kieh:

Vielä oli jotain kommentoitavaa mutta ei nyt muistu yhtään että mitä.

Seuraavan kerran on 2kk neuvola pojalla. Neuvola täti ei kyllä oo puhunu yhtään tosta rota rokotteesta. Ei kyllä sitä ees luultavasti annettaiskaan pojalle. Nyt tässä mietityttää vain nuo että mitä muita rokotteita sitä antaa vauvalle. Mies ei haluaisi antaa yhtään mitään rokotetta. Paitsi jäykkäkouristuksen kannalla on mutta sitten häntä kuulemma mietityttää vaan tuo yhdistelmä rokote kun jäykkäkouristusta ei ilmeisesti saa yksinään.
Ootteko miettiny mitä rokotteita annatte vauvallenne vai annatteko mitään?

Hyvää alkavaa viikkoa kaikille:wave:

ceecee ja menevä poika 7vko 3pv

Vois taas vähän päivitellä kuulumisia.

Eli tällä viikolla tulee 2kk täyteen meidän tytöllä. Aika menee kyllä tosi nopeaan ja tuntuu että mihin se pikkuvauva oikein katosi kun tuo jo hymyilee ja juttelee kovasti :) Neuvola oli 2 viikkoa sitten ja painoa tuolloin 5300g ja pituutta 58cm eli melko pullukka typykkä ;) Huomenna olis neuvola ja pitäis saada se rota -rokote mutta vähän oon nyt alkanu miettimään että otetaanko sitä kuitenkaan...onko teillä kenen lapselle se on annettu, tullut siitä jotain sivuoireita? Muuten kyllä ajattelin ottaa kaikki mahdolliset rokotteet.

Pulautteleeko teidän vauvat kuinka? Kun tuntuu että välillä tuon tytön pulauttelu on aika runsasta, varsinkin aamulla saattaa tulla ylös viimeisellä yösyötöllä (joka on joskus 7 aikaan aamulla) syödyt maidot pihalle. Samoin sillä on tosi usein hikka.

Pari viime yötä on ollut kyllä vähän p*rseestä kun tyttö ähisee tosi kovaäänisesti, ilmeisesti ilma kiertää mahassa. Vatsa kuitenkin toimii säännöllisesti mutta luulen että jotenkin tuo makuuasennosta syöttäminen on vähän huono juttu. Ja jos röyhtäyttäminen jää välistä niin sen kyllä huomaa kun kaikki tulee sitten pihalle. Tytöllä on aina sängyssä harso pään alla ja yks aamu kokeilin kun en yöllä ollut röyhtäyttänyt niin se harso oli aivan läpimärkä...onko muilla vastaavaa? Mietinkin jos kokeilisi sitä maidon sakeuttajaa mutta sen käyttö vähän mietityttää kun pitäisi pullosta antaa enkä kyllä saa pumppaamalla sellasta määrää mitä tarvisi...

Niin ja vihdoin päästiin tosiaan muuttamaan pari viikkoa sitten, oli kyllä härdelliä kun piti sen viikon aikana muuttaa tähän uuteen taloon ja samalla siivota täällä ja vielä laittaa viimeisiä juttuja kuntoon (ovilistoja, verhotankoja, ovien ripoja ym), tyhjentää ja siivota vanha kämppä sekä valmistella ristiäisiä jotka pidettiin saman viikon sunnuntaina. En kyllä ymmärrä miten jaksoin, mutta onneks se on nyt ohi :) Niin ja tyttö sai siis nimekseen Elsa :)

Wera_

Meille ei mitään ihmeellisempää kuulu niin en ole kovinkaan kirjoitellut. tuosta pulauttelusta; meillä alkanut poika nyt ihan parin viikon sisällä pulauttelemaan, ei siis pulautellut aiemmin, ei tosin mitän valtavia määri kerrallaan pulauttele nytkään, mutta melkein joka syötön jälkeen vähäsen.. :/ ja meillä tosiaan taitaa olla tiheän imun kausi..plääh.
Eilen oli ristiäiset ja meni hyvin. Herra päätti kesken toimituksen vääntää sellaiset vellit housuun että kuulu varmaan naapuriin ast ;) Ja nimeksi tuli Daniel. <3

Wera, meillä ei ainakaan tullut mitään sivuoireita Rota-rokotteesta.. Neuvolantäti sanoi, että pientä vatsavaivaa saattaa tulla, mutta ei meillä tullut mitään normaalia pierua kummempaa..

Rokotteista yleensä, me otetaan tuo rota ja lisäksi normaalin rokoteohjelman mukaiset. Mitään vesirokkorokotetta en meinaa tytölle ottaa, jos sitä joskus tarjotaan..

Niin ja onnittelut ihanista nimistä!:heart:

Sofi ja Elli 2kk

Pepsimax, kiitos :)

Rokotteista, me aiotaan ottaa rokotusohjelman mukaisesti. Rota-rokote saatiin viime keskiviikkona, eikä ainakaan vielä ole tullut mitään sivuvaikutuksia. Ekana iltana piereskeli paljon normaalia enemmän, mutta ei kuitenkaan ollut vatsavaivaisen oloinen.

Pulauttelusta, meidän tyttö pulauttelee yleensä tosi vähän. Hikan yhteydessä helpommin ja yleensä ihan pieniä määriä. Joskus pulauttaa oikein kunnolla, mutta harvoin. Pikkupulautuksia silloin tällöin.

Arki jatkuu samanlaisena. Yöt menee vieläkin tosi hyvin yhdellä aamusyötöllä, mikä on 6-8 välillä. Sen jälkeenkin vielä nukutaan ja itse olen lopulta ennen tyttöä hereillä kymmenen jälkeen :D anoppilassa vierailtiin viikonloppuna ja anopin tosi outo käytös sai minut ahdistumaan niin pahasti, etten halua sinne uudestaan ihan lähiaikoina... Hän ei mm. antanut vauvaa miehelle, vaikka mies pyysi. Sen verran mammanpoikaa miehessä on, että antoi äitinsä tehdä noin. Itse puutuin tilanteeseen, kun vauva toistuvasti hermostui, eikä rauhoittunut anopin sylissä. Pidin oikeutenani vain ottaa lapseni, vaikka vieläkin anoppi yritti nostaa vauvaa olalleen, eikä olisi antanut tyttöä mullekaan. Anopin käytös oli kaikinpuolin tosi kummallista. Ei edes jutellut mitään mulle tai miehelle ja vei vauvaa koko ajan huoneesta toiseen.

Mutta nyt ruokailemaan lohta ja perunamuusia :)

rota vähän vatsanväänteitä,mut eimitään ihmeellistä

rokotukset ihan rokotusohjelman mukaiset piikit. mut ei ylimääräisiä.

ei juurikaan pulauttele mut piereskelee ihan älyttömästi :p

ristiäiset oli eilen ja hyvin meni. kaikki viihtyi ja tarjottavat kelpas. kun sitte sieltä kotiin päästiin,nii mä aloin oksentamaan. eilis illan oon juossu vessas halaamassa pönttöö. nyt suht ok,söin täs just ekaa kertaa. saa nähdä tuleeko oksu,pikkasen yökötää...
poika sai siis nimen JERE :D ens sunnuntain jumalanpalvelukses kuuluttaavat ja sit sitä seuraavana torstaina on paikallislehdessä nimi kastettujen kohdassa. pitää jostain sit hommata e lehti,ku meille ei tuu.

jos tätä pakkautus maate...

Hienoja nimi olette antaneet. Mie joskus aikoinaan ajattelin, että jos me oltaiisiin saatu poika, hänestä ehkä olisi tullut Jere. Mie pidän siitä nimestä ja se olisi hyvin sopinut niiden muiden nimien kanssa. :)

Rokotukset: Me otetaan ne rokotus-ohjelmaan kuuluvat. Keskiviikkona saadaankin se eka rokote, kun on 2kk neuvola.

Täällä pullautellaan jonkin verran, mutta enemmän tulee pieruja. Mutta kolmisen kertaa ollut päivän kestänyt ummetus, mutta onneksi ne ovat tosiaan kestänyt vain päivän, niin en ole sitten pahemmin stressannut noista. Pitää kuitenkin kysyä tuosta sitten keskiviikkona.

Mie kävin eilen jumalanpalveluksessa, kun viime viikonloppuna ristiäisissä pappi sanoi, että silloin sanottaisiin Lauran nimi. Mutta eipä sitä sanottukaan, ehkä se ei ollut vielä päätynyt tämän meidän seurakunnan kirjoihin. Me pidimme ristiäiset toisella paikkakunnalla ja perjantaina kysyttiin kuitenkin jo tämän paikkakunnan keskusrekisteristä, että voiko Lauran nimi mainita jumalanpalveluksessa ja ilmoituksessa ja annoin siihen kyllä luvan, mutta ehkä se ei tosiaan ollut vielä mennyt eteenpäin. En kuitenkaan taida mennä enää ensi sunnuntaina jumalanpalvelukseen, pitää nyt vain toivoa, että se nimi on sitten noissa lehden kirkollisissa ilmoituksissa. Pitää ottaa sitten ne ilmoitukset talteen.

Tänään neidille tuli 2 kuukautta täyteen. Hymyjä ollaan saatu, mutta kameralle en ole vielä onnistunut niitä tallentamaan. Taitaa olla yhtä arka kameran kanssa kuin mie. Tänään katsoin, että ei Laura enää näytä niin vastasyntyneeltä vaan on posket vähän pyöristyneet ja muutenkin muuttunut siitä miltä hän näytti pari kuukautta sitten. Pikkuisen jännitän kuinka paljon sitä painoa on nyt tullut ja onko hän kuinka kasvanut pituutta. Jotkut 56 cm vaatteet alkavat kyllä vähän olemaan pieniä, riippuu varmasti paljon mallista kuinka äkkiä ei enää mahdukaan. Otimme tänään kolmoskoon vaipatkin käyttöön taas, kun ne kakkoset loppuivat, emmekä viittineet enää ostaa niitä pienempiä. Tuntuipa ne nyt isoilta, mutta jos ne nyt pitäisivät paremmin pissat vaipassa, viime aikoina kun pissat ovat tulleet vaipasta yli, kakat ovat olleet sen verran pienempiä, niin ne ovat kyllä pysyneet vaipassa.

Meidän neiti ei oikein osaa syödä tuttia. Yrittää syödä sitä niin suu auki, että se tutti tippuu heti suusta. Käsi kyllä menee suuhun vähän väliä, joten olisi kiva, jos hän oppisi miten tuttia pidetään suussa ja pysyisi hanskat sitten kuivana. Yleensä se onnistuu ainoastaan vaunussa ja turvakaukalossa siihen asti kunnes nukahtaa tai sitten liike nukuttaa ennen kuin tutti kerkiää tippua suusta.

Peppi1981 ja Laura 2kk

Heipat kaikille!

Pihlalle piti tulla kommentoimaan että ihan kuin kertoisit minun anopistani, tai anoppikokelaasta. Hän nimittäin tekee juuri tuota samaa. hän ei myöskään pidä minusta, eipä sillä, ei hänkään kuulu minun lähimpiin ystäviin. Hän myös on todennut että ihan hyvin riittää että muut meidän perheestä käyvät hänen luonaan kylässä, minua ei sinne juuri kaivata. Hän on ilmoittanut halukkuutensa ottaa lapsia hoitoon mutta ei suostu tulemaan meille hoitamaan. Ja minä en halua lähettää lapsia noin pieninä vielä reilun sadan kilometrin päähän hoitoon.
Ihan taas karvat nousee pystyyn kun ajattelenkin koko emäntää :kieh:

Meille kuuluu muuten hyvää. Tyttö sai nimen jo reilu viikko sitten lauantaina! Aika menee nopeasti. Hyvin on perustyytyväisen oloinen. Vielä ei kunnon rytmiä ole mutta hakee ehkä jo jotain rytmin tapaista..

Nyt ei muuta, hauskat viikon jatkot!

P.s. Pihlalle jaksamista, täältä täydet sympatiat sinne, tiedän tasan miltä tuntuu :hug:

Huomenta!
Tyttö nukkuu sylissä...piti viedä sänkyyn, mutta herää kuitenkin niin nukkukoot tuossa nyt hetkisen. Kirjottelen puhelimella, niin taidanpa jo tässävaiheessa pahoitella kirjoitusvirheitä. ;)

*Mahavaivat* täällä jo onneksi helpottuneet! Öisin kyllä ähisee ja puhisee kuin pieni porsas minun kainalossa, mutta päivät ja illat on rauhottunu selvästi. Enää ei ole ollut kipu itkuja, toivottavasti sama jatkuisi.

*Rokotukset* ajateltiin ottaa myökin. Ihan vaan ohjelmaan kuuluvat, ei kyllä mitään ylimääräisiä ainakaan tässävaiheessa. Sitten myöhemmin jos tulee ulkomaan matkoja, niin silloin katsellaan tilannetta uudelleen.

Täälläkin typy *pulauttelee* jonkinverran, varsinkin jos ei ole kunnon tai ollenkaan röyhtyä tullut. Eli meilläkintpy nukkuu yönsä pää harson päällä ja kyllä siihen yön aikana puklua tulee. Ihan normaalina olen asiaa pitänyt, pulloruokittu esikoinenkn puklautteli aikoinaan joten ihmeissäni olisin ollut jos tällä olisi kaikki masussa pysynyt :) Öisin tietysti kun saattaa roikkua tississä kiinni pitkäänkin, niin uppoohan sitä maotoakin yli tarpeiden. a.

*Ristiäiset* on meilläkin nyt takanapäin. Todella mukavat juhlat niistä tuli :) Pitäisiköhän minunkin houkutelalla perhe mukaan ens sunnuntaina kirkkoon kuuntelemaan muistavatko lapsen nimen lukea.
Esikoisella ei tullut käytyä, mutta nyt esikoinen saattaisi olla itse kiinnostunut lähtemään pikkusiskon nimen kuulemaan. Muutenkin isosisko on ollut innoissaan siskoa hoitamassa ja ristiäisissä ylpeänä kuivasi kasteen jälkeen siskon pään ja luki oman pätkänsä perheen kasterukouksesta <3 Siinä oli pätkät myös luettavaksi vanhemmille, kummeille ja isovanhemmille. Esikoisen aikaan ei lasten evankeliumin lisäksi ollutkaan muuta tarjoll

...piti jo välillä lähettää tuo ed. kirjoitus, kun rupesi kirjoitusalue hyppimään...

Nyt tuo tyttökin jo heräsi, niin ehken enää kauaa saa kirjoitella : )

*Jaksamisia "vaativien" anoppien kanssa eläville! * ...Toivoisin, että osaisin itsekin olla joskus kuin oma anoppi. Ei neuvo missään pyytämättä, mutta tarjoaa kyllä apuja.

* tutin * opettelu ei ole edennyt meilläkään. Ristiäisissä tuli esille, ettei veljen lapsetkaan ole tuttia huolineet. Vailken olekaan asiasta mitään stressiä ottanut, niin silti oli mukava jutella asiasta ja huomata että hyvin sitä ilmankin sitten pärjää. Lähinnä ajattelin, että tutilla isänkin helpompi tyynnyttää vauva, kun ei sitä tissiä ole tarjolla. Itse kun tulee jokavaivaan tissi annettua suuhun :) jossainvaiheessa saattaa kostautua, mutta onpahan vauvalla nyt turvallinen ja rauhallinen olo tisutellessa. Eriasia siis kuin "tuttina oleminen" ..se ei ole pidemmänpäälle kivaa...

Vitsi kun typy heiluttelee unissaan käsiään ja osuu vahingossa tähän näyttöön...pienesti lähtee kosketusnäyttö pomppimaan :D parempi siis nyt lopettaa :)

-Nuusku ja typy reilu 6vk

Eipä tännekään kuulu mitään järisyttävän uutta. Poika kasvaa mielestäni hyvin, täysimetyksellä jo toista viikkoa, eli jätin ne pienetkin korvikemäärät pois ja kohta juhlitaan jo 2kk synttäriä :). Pampersin 3 vaippoihin siirrytty ja pienimmät 50-56cm vaatteet pikkuhiljaa pakattu pois, sniif!

Meillä alkoi viime viikonloppuna pulauttelut :( ei aikaisemmin pulautellut juuri koskaan niin nyt on vähän opettelemista, että muistaa aina ottaa rätin rinnuksille pukluja varten. Ei sieltä hirveesti tule eikä joka kerta, muutaman kerran päivässä.

Iltahuudot ovat myös jokapäiväinen riemu... En ole varma, mutta uskoisin, että johtuu yliväsymyksestä, kun ensin on rauhoittunut unille klo 22-23 välillä, mutta sitte herää puolenyön aikaan ja on hysteerinen kunnes puolen tunnin kirkumisen jälkeen kelpuuttaa tissin (lue: tutin) ja päästään nukkumaan. Nälkää se ei voi olla, koska vauva tankkaa aina pukuun asti pari tuntia ennen nukkumaanmenoa. Saattaa olla mahanpuruja, kun masu täynnä, mene ja tiedä. Olen lukenut että yleistä on,ja pitäisi loppua joskus 3kk jälkeen. Hope so..

Tutti ei kelpaa edelleenkään. Ajattelinkin jo, että luovutan sen suhteen, kun ei auta pakottaa. Eipähän tartte siitä vieroittaa. Tissistä vieroittaminen on varmaan ihan tarpeeksi haastavaa sit joskus.

Nukuttaminen on edelleen mulle se isoin haaste ja huolen aihe. En saa/osaa nukutettua muuten kuin imettämällä, ja pelottaa oppiiko tuo koskaan nukahtamaan muulla tavalla tai esim. Yksin sänkyynsä. Yöllä saan onneksi jo siirrettyä syömisen jälkeen vierelle, mikä on iso saavutus meille, ja nukkuu parhaillaan liki 4h pätkän itsekseen. Ei kyllä läheskään joka yö, yleensä 1,5 - 3h pätkissä menee nuo syötöt yöllä.

Huomenna meillä on vauvaryhmätapaaminen neuvolassa, jännittää miten tuo jaksaa seurustella siellä. Ihan kiva nähdä muita samanikäisiä vauvoja ja kuulla, miten vauva-arki sujuu toisilla. Ja ens viikolla onkin jo 2kk neuvola. Otetaan kyllä se rota ja kaikki muutkin ohjelmaan kuuluvat rokotteet.

Hyvää ystävänpäivää jo nyt toivottelen!:flower:

Viimeksi muokattu:
tuo on ihme epeli ku se ei ees huuda,ihme älinää pitää jos on nälkä tai väsy. sitte tietty jos en het ehi ottamaan ni ääni kovenee, mut se on vaan sellasta et " etkö sä jo ala tulla" meteliä :heart:

meillä ei juurikaan päivisin pitkiä unia oteta. 30min-1,5h on yleensä unet. mut sitte ku kello lyö illalla 7 nii jätkä haluuki yöunille ja nukkuu vähintään puolilleöin (jos taapero ei herätä)

BoB tissille meilläki nukahetaan aina. samoin oli tuon isomman kans. mut mä ny oon alannu tekemään niiin,et ku näyttää nukahtavan,vaihdan tissin tuttiin ja saa olla edelleen siinä kainalos. tyytyy ihan hyvin tuttiin.

mä oon miettiny täs,et alan pikkuhiljaa totuttaa tutteliin,ku meinaan nyt taas alottaa tuon heppailun uudestaan,saa isänsä sit hoitaa sen aikaa. mulla kun ei oo omaa maitoo enää kovin paljoa jemmassa. ei heruta imettämisen aikaan enää niin paljoo et kannattais säilöö. tasottunu tuotanto :p

jaahas,kai sitä saa nukkumaan mennä ku molemmat pienet simahti jo pari tuntia sitte...

Vielä kerkiää toivottelee Hyvää Ystävänpäivä iltaa! :)

Pikaisesti näpyttelen luurilla. Esikoinen ja vauva nukkuu, mies työreissulla. Hetken hiljaisuus talossa.

*BoB* Sama, vauva nukahtaa sisätiloissa vain tissille. Tuttia kun ei huoli, niin tissisuussa unille on paras. Siinä meneekin sitten se oma aikansa, ennenkuin typy tissin luovuttaa takaisin..jos irrotan itseni, niin kyllä herääkin. Pitkällään imettäessä on jonkinlaiser mahdollisuudet, että tyttö jää jatkamaan unia ilman minua. Sylistä ei oo onnistuttu siirtämään mihinkään nukkumaan nyt vähään aikaan. Sisällä päikkäreiden pituus on n. 15min-1.5h..yleensä n.30min... Ulos vaunuihin nukahtaa, senkun vaan alkaa pukemaan tamineita päälle niin silmä luppasee kiinni. Ulkona unet n.2.5h luokkaa, riippien kelistäkin. Nyt on ollu niin ihanan lauhaa, että on uskaltanu nukuttaa ton verran. Parin tunnin jälkeen oon siirtäny tytön vaunuineen siaälle kun pidempään en ole uskaltanut ulkona pitää. * Kuinka kauan te muut olette vauvoja ulkona nukuttanu näin lauhoilla?*
Tänään tyttö kyllä yllätti ja nukku putkeen 4.5h!!! Siitä 2h pihalla ja loput vaunuissa sisällä. Vähensin siis vaatetta, ettei nyt sentään ulkotamineissa sisällä ollut.
Eilen tyttö roikku tisseissä koko päivän-> tänään sitten onkin mukavasti pakottanu rintoja . Tais maitotilaus mennä perille, mutta tilaaja vaan nukku minun mittapuun mukaan "koko päivän" . :D

Nyt alkaa kuulua sängystä ähellystä, mentävä ennenkuin herää ja herättää siskonkin.

-Nuusku ja typy lauantaina 7vk

Keskiviikkona oli neuvola ja jälkitarkastus. Lapsi oli hyvin kasvanut, paino oli nyt 4,9kg, joten lisää oli tullut reilu 700g ja pituuskin oli 59,1cm eli ei ihme, että 56 alkaa olemaan pieniä. Kiltisti oli taas, söi sen rota-rokotteenkin ilman ongelmia ja olisi vissiin kelvannut enemmänkin. Lihaksetkin olivat hyvin kehittyneet ja kaikki muutkin asiat olivat kunnossa, kun lääkäri tutki tytön.

Minulla kyllä näkyy varsinkin aamuisin, että toinen rinta tuottaa enemmän maitoa kuin toinen. Ovat ihan eriparia. Olen nyt parina yönä laittanut tytön nukkumaan niin päin, että yöllä sitten imettäisin vain tuosta vähemmän maitoa tuottavasta rinnasta, mutta eikös nyt neiti ole nukkunut niin hyvin, että imettää ei ole tarvinnut. Päivisinkin nyt yritän imettää vähän enemmän tuosta toisesta, jotta sekin alkaisi tuottamaan paremmin maitoa. Alkuaikoina minulla oli juuri toisinpäin tuo maidon tulo.

Sitten neuvolassa huomattiin, että pikkuisella on sammasta. Olen nyt ainakin kolme kertaa päivässä yrittänyt puhdistaa neidin suun hiilihapotetulla vedellä, samalla olen puhdistanut rintani sitruunamehulla ja puhdistanut hiilihapotetulla vedellä tai sitruunamehulla rintakumit ja keittänyt ne vielä. Toivottavasti tuo auttaa.

Peppi1981 ja Laura 2kk

Nuusku, meillä tehtiin maitotilausta koko viime yö klo 23 - 11, heräsi tunnin välein syömään vartin ja sit taas nukuttiin 45 min. Miksiköhän sitä puhutaan tiheän imun kausista 3 ja 6 vk ja 3 ja 6 kk, kun meillä on normisti kerran viikossa noita tiheän imun öitä 1-2... Hohhoijaa. Ja siis sympatiat sinne!

Peppi, mä kävin eilen neuvolassa vauvaryhmässä ja juttelin terkan kanssa myöhemmin, niin sammasta veikkasi olevan meillä myös. Mä luulin, että pojalla on vaan maidon/puklun jämiä kielessä kun olen usein huomannut valkoisen kielen. Voihan se olla maitokieli, mutta haetaan nyt sitä vishyvettä kuitenkin ja huuhdotaan varmuuden vuoksi vauvan suu ja mun rinnat sillä.

Samalla sain ohjeet hoitaa karstaa päässä. En kyllä iljennyt laittaa öljyä, vaan kokeilin perusrasvahoidolla ensin. Jos ei tehoa niin sitten pitää hoidella pää oliiviöljyllä :) ihana söpöläinen tuo on myssy päässä :heart: taidan alkaa pitämään myssyä päässä muutenkin, kun vauvatukkakin lähtenyt melkein kokonaan niin ei varmaan tule liian kuuma pulipäällä :)

Vauvaryhmä oli ihan kiva juttu. Oli virkistävää kuulla, että ihan samojen pulmien kanssa painiskelevat muut mammat. Ja että joku uskaltaa sanoa ääneen, että ei tämä ole mitään jatkuvaa iloa ja riemua vaan ***vetin raskasta ja vaikeata välillä. Vertaistuki on kyllä vertaansa vailla :)

BoB ja poitsu huomenna 8vk, hurrrraa!

• Tykkää
Reactions: Nuusku82
Ilmoittaudunpa minäkin tänne. Paljon olen lueskellut mutta en ole saanut aikaiseksi kirjoitella.

nopnop TYTTÖ 2.12 45cm/2540g (39+2)

Pikkuneiti nukkuu todella hyvin ja omassa sängyssään. :) Mennyt nyt nukkumaan 21-23 välillä ja nukkuu ensin 6-8 tuntia, syö ja nukkuu yksi tai kaksi 2-3 tunnin pätkään. Ylös noustaan 8-9.30 välillä. Jaksaa olla hereillä 1-1,5 tuntia ja nukutaan ekat päikkärit. Tuon verran on rytmiä muodostunut, muuten päikkärit menee miten sattuu. Yleensä nukkuu vain 30-60 minuutin pätkiä. Joskus saattaa vetästä yhen pidemmänkin pätkän.

Eli tyttö on nyt 2,5 kuinen ja otettiin tuo rotarokote, eikä siitä kummempia oireita tuntunut tulevan. 11.3 Sitten ekat piikit. IIKS! Äitiä kyllä pelottaa. Mitat 2 kk iässä olivat 4190g ja 53cm. Kovasti tyttö jo hymyilee ja juttelee. Päätäkin kannattelee jo melko hyvin. :) Ei ole enään mikään aivan pieni vauva.

Tyttö on nyt alkanut syömään nyrkkejään paljon, vaikkei ole nälkä. Tänään sitten tunnustelin ikeniä ja alhaalla tuntui kova patti, kuin hammas. Voiko hampaita olla nyt jo tulossa? :eek: Kuolaa jonkin verran, muttei kovin hirveänä kuitenkaan. Kitinää ja itkua on joinakin päivinä aika paljonkin, ja silloin ei mikään auta. Ei tissi, eikä hyssyttely. Loppuu vaan yhtäkkiä ja tyttö on taas yhtä hymyä, kunnes taas alkaa. En tajua.

Nopnop tervetuloa!!:flower: Parempi myöhään kuin ei milloinkaan..;)

Noista hampaista... Syntyyhän jotkut jo hampaat suussa, vaikka yleensä hampaat tulee siinä puolen vuoden iässä.. Eli ei mikään mahdottomuus, että teidän tyttö hampaita teettäis.. Tosin meillä nuo kädet on kanssa "löytynyt" ja tykkää imeskellä niitä niin, että kuola lentää.. Mutta meillä ei tunnu ikenissä mitään kovaa pattia..

Muuten menee aivan loistavasti tytön kanssa, mutta meillä harrastetaan iltaraivareita.. Sellainen tunti puolitoista menee useana iltana huutaessa, ennen kuin rauhoittuu nukkumaan.. Siinä ei auta sitten tissittely, ei kanniskelu.. Toissailtana oli selvästi yliväsynyt liian lyhyiden päikkärien takia, mutta eilen illalla ei ollut syytä edes siinä.. Onneksi ei sentään aivan joka iltaista, eikä kestä tuon kauempaa..

Sofi ja Elli 2kk1vko

nopnop tervetuloa minunkin puolestani! :flower:

ristiäiset -> kirkossa nimen lukeminen olisi ollut tänään...unohtui kokonaan. Tarkoitus oli mennä, mutta eipä oltu esikoisnkaan nimeä kuuntelemassa. Saatiin kyllä aamulla nukkua pitkään, joten se voittaa ihan 6-0 kirkkoon heräämisen ;)
Tänään onkin ollut ihan ihmeellinen pv typyn nukkumiseen suhteen.
Yö meni hienosti parilla syötöllä, aamulla heräs vasta vaille 10! Pikku päikkärit sylissä n.11.30, vaunuissa pihalla/sisällä nukku 12.30-15.30, nukahti iltapv unille sänkyyn taas n. Tunnin kuluttua ja pääsin irtaantumaan! Välissä seurustelua ja kylpy. Yö unille kävi n. Klo19 ja n. 21 heräs tankkaamaan maitoa ja taas pääsin irrottautumaan tisseineni irti vapauteen! :D Wuhuu! mieskin tuli juuri kotiin ja sanoi, että tämä oli täysin odottamatonta että löytää minut tähän aikaan olkkarista ja vauvan sängystä :) Typyhän nukkuu perhepedissä, pinniksessä on käynyt vaan hetkisiä hereillä ollessaan makoilemassa, ettei ihan paikka unohdu.

Tsemppiä ja jaksamista siis sinne kaikille muillekin "tuteille"! Kyllä se Vauveli joskus irti päästää :D

-Nuusku ja typy 7vk

Minäkin taidan ilmoittautua joukkoon, kun tällaiseen törmäsin :O

Hukkapiru POIKA 27.12 3995g / 52cm (40+3)

6vkon (13.2) ikäisenä neuvolassa oli iso poika, painoa oli 6175g ja pituutta 60.6cm, pipokin oli vaatimattomat 40cm :LOL:

nopnop Meilläkin on tuollaista ihmeellistä raivoamista välillä, huutaa kuin hyeena hengenhädässä, eikä lopeta sitten millään! Tissittelystä en tiedä auttaisiko, koska poika on surkeiden sattumusten seurauksena pulloruokinnalla, mutta ainakaan tuttipullon tyrkyttäminen ei tuota tulosta. Parkuminen vain loppuu kertaheitolla, ja sen jälkeen joko nukahtaa tai jää vain möllöttämään paikoilleen katsellen ympärilleen :confused: Onko teillä ollut ongelmia mahan kanssa?

Meidän pojan kanssa on neuvolassa ihmetelty, kun on niin "kehittynyt" heidän mielestään.. Kun tuo on kannatellut päätänsä kolmiviikkosesta asti, ja oppi pian "punnertamaan" käsillään ittensä ylös, niin se on heidän mielestään jotenkin outoa? Miksei muka kuukauden iässä voisi tommosia oppia ja tehdä? :O En minä vaan näe siinä mitään erikoista :LOL:

Heipsan!

nopnop, täällä kanssa poika kannatteli päätänsä pari viikkosena vähäsen ja just 3 viikon iästä asti nostanu oikein kunnolla päätänsä, että rintakehä oikein näkyy. Neuvolassa kehui oikein pään kannattelua vaikka ei nostanut päätänsä kyllä paljoa verrattuna siihen mihkä oikeesti pysty:D

Täällä kans oli tuo jumalanpalveluksessa tuo nimen sanominen. En kyllä ollut kuuntelemassa. Piti myös tulla paikallislehteen ilmotus mutta eipä vaan oo näkynyt:confused:

Täällä saattaa kanssa olla tulossa hampaita. Oli meinaan viime viikonlopun niin kiukkunen, että huhhuh. Sitten kokeilin niin tuntukin alhaalla pari rososta pattia. Sitten vilkaisin suuhun niin patit kyllä oli valkoisia.

Täällä lähtee kanssa karstaa aika pajon. Täällä ollaan nyt tehty niin, että ollaan laitettu öljyä tai rasvaa päähän joku tunti ennen kylpyä. Pojalla on meinaan paljon pitkää hiusta niin ei olla sitten laitettua muina päivinä hiuksiin mitään koska näyttäs aika inhottavalta jos letti ois ihan rasvanen lieju päässä.

Täällä nukuttiin hienosti yli 2 viikkoo putkeen ja viime yö meni ihan plörinäks. Nukku melkein koko eilisen päivän ja vasta 5 aikaan päivällä alko seurusteleen. No eiköhän se sit valvonu sinne 3 asti yöllä ja vetäny välissä 15-45min päikkäreitä :(

Ootteko huomannu teiän vauvoilla sellasta, että kun menette jokhin kylään niin vauvanne ei oikein enään tykkää jutella? Täällä esim. neuvolassa kun käydään niin jalat ja kädet heiluu hullunlailla aukoo suutansa ja korkeintaan vähän ääntä lähtee sillon kun hengittää kovaa. Samoin kun ollaan käyty kyläilemässä jossain niin kattelee paikkoja ja heiluu kun heinä mies mutta ei ääntele. Ei edes mulle. Ehkä kun ollaan oltu jonkin aikaa paikassa joku tunti kaks niin sitten pikku hiljaa alkaa taas jutteleen. Poika on kyllä siis koko ajan sellanen ilonen ja tykkää kun sille jutellaan mutta itse ei suostu pukahtamaan alkuun jos mennään vieraaseen paikkaan?
No pääasia että viihtyy kuitenkin vaikkei ihan heti alkuun juttelekkaan. Varmaan ihmettelee kun ollaan tultu johonkin outoon paikkaan joka ei näytäkkään kodilta:D

ceecee ja poika joka 2 päivän päästä 2kk

Huhhuh täällä päin ei olla hirveesti yöllä nukuttu! Oisko hampaita tulossa vai mikä lie, muutenkin on kiukkuinen ollut välillä, yleensä kun on aina niin hirmu hyvän tuulinen :/ Eli yöt menee että 21.00 nukkumaan, sitte hyvällä tuurilla nukutuaan 3h (kitisee unissaan mutta ei herää, eli valvottaa minua sitten siinä..) ja loppu yö meneekin sitten vielä huonommin : herää 10min välein huutamaan eikä auta kun nousta ylös ja kanniskella vauvaa sylissä sen 20min että rauhottus..huoh alkaa no pikkusen väsyttää kolmen samanlaisen yön jälkeen. Mutta noh, ei voi mitään se pitää vaan kestää. Lohduttaudun ajatuksella että ei tätä kymmentä vuotta pidempään kestä (ehkä!!) :LOL:
Onko teidän vauvoilla ollut korvan taukset kuivat? Danielilla on aivan rutikuivat, haiseekin pahalle,ehotuksia mitä tehdä? Saattaa valvomiset johtuu tästäkin..raukkaparka :( Onneksi torstaina on neuvola.
Ja ainiin piti vielä kehua, että päivällä nukutaan ulkona jopa 3h! Luojan kiitos, saa edes päivällä levähtää. :)

helmeri & Daniel 3 päivän päästä 2kk!

081012, kiitos kohtalotoverille! Kiva kuulla, etten ole ainut, joka ei anoppiaan miellytä. Sinne myös täydet sympatiat, tiedän todellakin, miltä sinusta tuntuu :hug:

Meidän tytöllä on hyvä iho, joten kokemusta iho-ongelmista ei ole. Neuvolassakin on aina kehuttu tytön hyvää ihoa, kun ei edes vaippa-alueella ole minkäänlaista ihottumaa. Vauvaöljyllä hierotaan kaksi kertaa viikossa, eli aina kylvyn jälkeen :)

Yöt jatkuu edelleen samanlaisina. Unta vedetään se 7-8,5 tuntia ennen ensimmäistä syöttöä, joka osuu 7-8.30 välille. Siitä vielä pariksi tunniksi takaisin nukkumaan. Ei voi kuin olla tyytyväinen, että meitä on siunattu niin hyvin nukkuvalla lapsella :)

Päivisin seurustelee paljon. Päikkärit on pituudeltaan 10-30 minuuttia. Lenkillä vähän pidemmät 1-1,5h. Hyvin viihtyy sitterissä. Niin hyvin, että viime viikolla tein jopa remonttia ollessani vauvan kanssa kahdestaan kotona :D Kiukuttelut on todella vähäisiä. Itkee, jos säikähtää jotain. Eli herää kovaan ääneen tai joku tarttuu vauvaan ilman, että vauva on huomannut jonkun lähestyvän. Nälkäänsä kitisee, ei itke. Kakkavaippaakin kitisee, mutta ei itke. Sen kyllä melko nopeasti haistaakin, jos vaipassa on kakka :D

Rota-rokotteesta ei meille tullut sitten mitään sivuvaikutuksia. Ekan illan tosiaan piereskeli normaalia enemmän, mutta muuten ei mitään :)

Meitä pyydettiin perhevalmennukseen puhumaan vauva-arjesta raskaana oleville. Ei sitten kuitenkaan haluttu mennä, kun ei olla mitään ryhmän edessä esiintyjä tyyppejä. Eikä ehkä oltaisi oltukaan oikeat ihmiset sinne, kun tämä meidän vauva-arki taitaa olla sitä toista ääripäätä. Hyvin nukuttuja öitä, levänneet vanhemmat ja iloinen vauva :) Edes synnytyksestä ei olisi ollut oikein mitään kerrottavaa, kun tuohan syntyi suunnitellulla sektiolla ja sekin meni hyvin. Olihan meillä alkuhankaluudet vauvan matalien verensokerien ja vähän myöhemmin vatsavaivojen kanssa, mutta kun niistä on selvitty, niin vauva-arki on ollut oikein mukavaa :)

Tsempit kaikille huonoista yöunista kärsiville! Voin vain kuvitella, miltä tuntuu pyörittää vauva-arkea univelkojen kanssa. Mutta joskus se helpottaa.

Yhteistyössä