Joulukuun toivevauvat 2012 *vauvahöpinät*

Huhuu missä kaikki luuraa..:wave:

Pepsimax, meillä on suunnitteilla vauvauinti aloittaa.. Mutta vielä ei oo ollut lehdessä ilmoitusta vauvauinti-infosta, joten vielä ei tietoa kuinka.. Mutta täällä vauvauinti maksaa 11€/kerta. Eli hintaa siitäkin tulee, jos joka viikko käy, mutta ei aivan tuota kolmeasataa..

Tänään oli 3kk neuvola ja saatiin sitten 2piikkiä ja rota. Nyt sitten äitiä jännittää, tuleeko ja mitä oireita tulee.. Hain kyllä Panadolin suppoja, että saa antaa ja tod.näk. annankin yötä vasten.. Terkka kun sanoi, että yleensä oireet tulee yöllä tai seuraavana aamuna..
Hyvin oli kasvanut omalla käyrällään, nyt pituutta 60,2 ja painoa 5860g.

Omasta navasta sen verran, että menkat alkoivat täysimetyksestä huolimatta..

Nyt ei jaksa tämän enempää, tyttö istuu sylissä ja juttelee, mennyt jo piikkien tuoma harmitus ohi..

Sofi ja Elli 3kk
 
täällä ollaan, meillä kasvetaan vaan. jere ottaa päivisin yhet pitemmän päikkärit ja sit muutamat lyhyemmät. yöunille menee noin 7 maissa...

huomennna on meillä 3kk tarkastus. viimeks 6vkon ikäisenä mitattu,5.1kg ka 58cm.

omasta navasta sen verran et tänään laitettiin kierukka. nyt sit saa jatkaa ratsastusharrastusta rauhas,ku menin ja ostin toisen hevosen :D haetaan se perjantaina...

pitää mennä ettiin toiset imetysliivit,nää kaarituelliset on perseestä :stick: :headwall:
 
  • Tykkää
Reactions: Hukkapiru
Heippa, pitkästä aikaa!

Pitää neiti sen verran kiireisenä, ettei ehdi juurikana kirjoitella ;)
2kk neuvolassa käyty ja rota saatu. En tunnista sen enempiä vaivoja siitä tulleen, on muutenkin kova paukuttelemaan ja sontimaan niskapaskoja. Itkuinen on kausittain, joten siitäkään ei nyt voi mitään päätellä.

Hyvin meillä on kaiken kaikkiaan sujunut. Täysimetyksellä mennään. Tyttö käsvaa hirmu vauhtia, taitaapi mulla tulla rinnoista kermaa :D 6viikkois neuvolassa 60cm pitkä ja 6kg. Noh, oli tyttö jo syntyessään iso, joten varmasti ajanmyötä mitat tasottuvat :)2kk neuvolassa ei nyt edes punnittu, vain rota saatiin.

Olisin kiinnostunut teidän päivärytmeistä? Joko löytyy vuorokausirytmin tapaista? Koska vauvelit alkavat yöpuulle? Meillä herätään 8-9 aikaan. Heti aamupäivällä ottaa parin tunnin torkut. Loppu onkin historiaa :D ei siis mitään tietoa lopusta rytmistä. Useimmiten alkaa yöunille vasta 23-1 :/ Itsellä alkaa välillä olla silmät jo ihan ristissä tuohon aikaan, ja toinen vaan jokeltelee silmät kirkkaina <3 Päiväunista ei ota selvää, sillä välillä vetäisee koko päivän pelkkiä pitkiä unia. Välillä taas vain puolen tunnin unia. Useimmiten saa nukkumaan laittaa valtavan huudon kera, nopeasti kuitenkin (useimiten) rauhoittuu ja nukahtaa. Öisin nukahtaa heti syötyään, öisin ei siis ole ongelmia nukkumisen kanssa :) Sääli jotenkin, että juuri kun luulen pientä rytmiä muodostuvan, esim. useampi päivä samanlla kaavalla - meneekin kaikki päälaelleen :D nooh, kaipa se sieltä vuoteen mennessä tulee se rytmikin :)

Nukkuvatko vauvelinne ulkona päiväunia? Jos niin kauanko? Meillä nukutaan se aika ulkona kun itse lenkkeilen, eli noin 1h, tai reilu. Jonka jälkeen jatkaa unia sisällä. Jättäisin ulos nukkumaan, mutta meillä tuo etupiha täynnä lunta, eikä vaunuille ole nyt paikkaa :( Tai olisi, mutta suoraan katonreunan alla, josta voi lunta tippua. Takapihalle taas pitäisi kulkea sisäkautta näin talvella koska kinokset peittävät portin. Joten takapihallekaan en lenkin jälkeen ole vienyt nukkumaan. Asumme siis rivarissa. Vähän harmittaa, koska uskon että nukkuis ulkona kuitenkin pidempään

Koska velliä saa ruveta antamaan, meinaatteko antaa? Itse olisin siitä kiinnostunut, koska tyttö syö valtavasti ja öisinkin välillä usein. Täyttäisi vatsan edes siksi aikaa, että rinnat täyttyisivät :D Tyttö imee mut ihan kuiviin :D - sääli vaan, että raskauskilot eivät karise mihinkään! Vaikka imetän varmasti yli litran päivässä :( Imetys ei siis tehoa minuun. Taitaa olla tuo imetys niin rajua, että kroppa vetänyt aineenvaihdunnan tyystiin jumiin :( ÄLLÖVAROTUS. Koska multa ei tuu p*skakaan kun kerran viikossa, vaikka tekis mitä. Toivon todella, että laihdun kun lopetan imettämästä :D Haluan kuitenkin imettää ainakin puolivuotiaaksi, sen jälkeen katsotaan miten vauva vaatii vielä kiinteiden rinnalla.
 
luppi luulisin,et tuos 4kk ikäisenä jo vois alkaa maistelemaan jos tuntuu ettei tissimaito enää riitä. mä tosin oon jo sillon alottanu suoraan soseiden kokeilun.

kohta pitäis alkaa minimiestä syöttämään ja sit sinne neuvolaan... on kylläki viel unilla.

päivärytmi meil on aika sekava koska toi taapero usein herättää pojan kesken unien. mut yöunille nukahtaa siina 7-8 maissa,ekan kerran syö puoliltaöin ja sit aamuyöstä kolmen mais ja aamulla kuudelta
nukkuu lyhkäsiä päikkäreitä mut yhet pidemmät on tavannu nukkua puolenpäivän jälkeen.

raskauskilot on lähteny,mut sit muuten paino pysyny samas. mut toivoa saa,et alkaa tippomaan kunhan pääsen taas ratsastamaan ja tallitöihin :p
 
heipsan.

Täällä oon käyny melkein joka päivä lukemassa mutta en oo jaksanu kirjoitella.

Täällä tosiaan poika 2kk neuvolassa painoi 6,5kg ja 58cm. Parin viikon päästä 3kk neuvola.

Täällä nukutaan rattaissa aina sillon kun mennään ulkoileen. On vain vähän hankalaa kun asuu kerrostalossa niin täytyy ottaa rattaat sisälle ja kun talossa ei ole hissiä niin tarvitsen miehen apua että saa nuo rattaat pihalle. Siksi ei tule ihan joka päivä käytyä pihalla. Onneksi keväällä pääsee varmaan muuttamaan uuteen asuntoon niin siä on sentään hissi. Vaikka valitettavasti vieläkin joutuu menemään kerrostaloon asumaan mutta ehkä sitä joskus pääsee omakotitaloon asumaan:)

Täällä ei päivärytmiä oo minkäänlaista. Nukkuu sellasia 15min-1h pätkiä. Viime yönä nukuttiin ekaa kertaa 5h putkeen! Ikinä nukkunu noin kauaa. Eli siinä klo 10 mentiin nukkumaan ja heräsi siinä 3 aikaan. Siitä sit syötöt ja takas unille ja herättiin seuraavan kerran puol 7. Sit klo 09 ja heräsi hetki sitten ja näytti että nukahtaisi mutta tossa sitterissä köllöttelee nyt silmät auki. Joutuu varmaan kohta menemään seurustelemaan:D

Täällä ollaan annettu velliä vähäsen maidon sekaan. Poika tosiaan vetelee 1l-1,2l päivässä korviketta. Ja puklailee myös melkein joka syötöllä. Nyt on tullut myös sellainen ongelma, että poika ei enään tahdo keskittyä päivällä syömiseen. Pää kääntyilee koko ajan tai sitten jää tuijottelemaan. On meinaan aika ärsyttävää yrittää syöttää toista kun pää menee edes takasin ja sitten jos lopetataan syöminen ja lasken pois niin nälkähuuto alkaa heti. Ja taas annetaan ruokaa ja sähelletään. Onko minkäänlaisia vinkkejä miten pikku herran sais keskittyä syömiseen? Vai onkohan sellaisia vinkkejä olemassakaan.

Nyt alko huutelu kun kukaan ei oo juttelemassa. Pitääpä siis mennä. Ehkä pääsen vielä jossain kohtaan kirjoitteleen lisää kun oli vielä kommentoitavaa vaikka mitä;)

ceecee ja poika 2kk ja jotain (kauheeta kun ei edes muista viikkoja tai päiviä):D
 
Joka päivä luen, mitä muut on kirjoitelleet, mutta en jaksa puhelimella näpytellä :D

Huomenna meillä 3kk neuvola. Saadaan taas rota ja kaksi piikkiä. Hui, kun jännittää... Viime neuvolakäynnillä tyttö painoi 4160g ja oli 54,6cm pitkä. Kahden kuukauden ikäisenä siis :) Kasvanut on varmaan tosi paljon. Jouduttiin laittamaan jo viimeisetkin 50cm vaatteet odottamaan tulevaisuutta. Nyt käytetään 56 senttisiä ja vaipoissa kakkoskokoa.

Vuorokausirytmi meillä on ihan selkeä. Päivä aloitellaan klo 9-10 välillä, noustaan sängystä, vaihdetaan vaippa ja päivävaatteet päälle, syödään ja höpötellään. Lenkille lähdetään 10-11 välillä riippuen, monelta on noustu sängystä :D N. tunti-puolitoista menee lenkillä, tyttö nukkuu vaunuissa sen ajan. Lenkin jälkeen vaippa on märkä, vaihdetaan kuiva ja seurustellaan. Yhden-puoli kahden maissa tyttö syö, sitten ottaa päivän pisimmät unet kotona, eli n. 15-45 min. Syödään, vaihdellaan vaippoja ja seurustellaan. N. 17.00 lähdetään lenkille, tyttö nukkuu. Ulkoillaan n. tunti. Salkkareiden aikana vaihdetaan univaatteet. 21-22 välillä iltamaito ja 22.00 sänkyyn unille. Tyttö nukkuu 6.30-7.30 saakka, noustaan vaipanvaihdolle ja syömään, jonka jälkeen torkutaan vielä sinne 9-10 asti. Ennenhän meillä käytiin yöunille vasta puolen yön jälkeen, mutta halusin kokeilla tälläistä rytmiä, kun usein tyttö oli levoton sänkyyn tuotaessa. Halusi tutin, sylkäisi sen pois, halusi sen takaisin ja taas sylkäisi pois, samalla hurjasti huitoen ja potkien. Tätä saattoi jatkua parikin tuntia, ennenkuin nukahti. Nyt, kun unille käydään aikaisemmin, ei tuota tuttipelleilyä ole ollut ollenkaan, max. puoli tuntia, mutta itse aina luen sängyssä hetken ja odotan, että tyttö nukahtaa. Ja tosiaan siinä puolessa tunnissa simahtaakin ihan täysin :) Nyt ei tarvi herättää syötölle illalla, kun tyttö ei ehdi nukahtaa ennen iltamaitoa. Yhtenä yönä vetäisi unta 9,5 tuntia putkeen. Ja vanhemmat kiittää :D

Päiväunet ulkona, meillä ei nukuta muuten kuin silloin, kun ollaan lenkillä. Ei uskalleta jättää pihaan nukkumaan, kun naapurustossa on isoja, vapaana kulkevia kissoja. Etteivät mene vaunuihin ja tukehduta vauvaa. Ehkä sitten keväämmällä, kun viitsii itsekin oleilla ulkona muuten kuin jatkuvassa liikkeessä :D

Raskauskilot karisee hitaasti, mutta varmasti. Vielä haluaisin saada pois 2-3kg. Eiköhän ne kesään mennessä karise.

Velliä ollaan itsekin alettu jo miettimään, kun tuntuu, että maitoa menee ihan mahdottomia määriä. Välillä tyttö vetää kerralla 200ml ja pienimmätkin annokset alkaa olla 150ml:n luokkaa. Ajateltiin huomenna kysäistä neuvolasta, mitä mieltä on, jos alkaisi jo velliä antamaan pikkuhiljaa.

Ehkäisystä taas... Mulla oli tällä viikolla se lääkärin soittoaika ja sain nyt reseptin minipillereille. Ei kuulemma pitäisi aiheuttaa ainakaan sitä jatkuvaa päänsärkyä, kun niissä ei ole estrogeenia ollenkaan ja yleensä se on se estrogeeni, mikä sen päänsäryn aiheuttaa. Nyt sitten taas odotellaan menkkoja alkamista ja toivottavasti loppumistakin vähän nopeammin kuin edellisellä kerralla :D

Muuten meidän arki jatkuukin ihan samanlaisena. Tyttö on tyytyväinen ja nukkuu yöt hyvin :) Kovasti hymyilee ja juttelee. Ulkovaatteita pukiessa on alkanut vetämään raivareita, mutta se on aika pientä, kun muuten on niin hirveän hyväntuulinen aina.

Pihla ja tyttönen 3kk. Mihin se aika oikein menee!
 
Meillä oli 2 kk neuvola toissapäivänä. Typy on kasvanut kiitettävästi yläkäyrällä siten että painoa oli nyt 5510 g ja pituutta 59,5 cm. Saatiin rota ja kyllä tää sitten sonti ja puklailikin koko päivän, muttei onneksi ollut kipeänä :)

Raskauskiloja tuli 11-12 ja ne oli jo hävinneet kun kävin ensimmäistä kertaa puntarilla viikko synnytyksen jälkeen. Sen jälkeen on lähtenyt jo 3-4 kg ylimääräistä, mikä mulle käy vallan mainiosti kun tuota ylimääräistä kyllä löytyy ;P

Päivärytmejä ei vielä sen kummemmin ole, jokin hatara aavistus ehkä, 7-12 ylös, joskus iltapäivästä 1,5-4 tunnin päikkärit pihalla (joko suoraan parvekkeelle tai sitten aloitetaan lenkillä), illalla muutamia 5-15 min torkkuja tissin päälle ja nukkumaan sitten 12-02. Yöunet on 4-9 tuntia putkeen, keskimäärin varmaan kuutisen tuntia. Aamulla tosissaan saattaa syönnin päälle nukahtaa heti uudestaan, tai sitten valvoo hyväntuulisena jutellen tunnin pari ja nukahtaa vasta sitten.
Ceecee, meilläkin samaa ongelmaa tuon hissittömän talon ylimmän kerroksen kanssa. Tähän asti olen joko nukuttanut suoraan parvekkeelle parvekevaunuihin, tai jos haluan ulkoilla niin käyn lenkillä "ykkösvaunuilla" joita säilytetään pyörävarastossa ja joissa on irroitettava vaunukoppa, jonka sitten lenkin jälkeen raahaan yläkertaan ja parvekkeelle. Eikös kuulosta helpolta :S

Vauvauintiin mekin yritimme ilmoittautua, maksaa 50 e/kk, mutta ainakaan vielä ei ole tullut mitään tietoa pääsimmekö...
 
Aattelin päivittää, että 3kk rokotuksista meille tuli oireena huomattava väsymys! Tyttö nukkui selvästi enemmän rokotuspäivänä ja seuraavana päivänä. Silloin yölläkin veti sikeitä 21-6.30 ja syömisen jälkeen nukkui vielä ysiin asti.. suurempaa itkuisuutta ei tullut, mutta annoin Panadolia ja se saattoi vaikuttaa asiaan.. Lisäksi molemmat pistokohdat lievästi punoitti ja tuntuvat vieläkin vähän kovilta..

Velliä meillä tuskin tullaan käyttämään, syynä se, ettei tyttö suostu juomaan pullosta.. Mutta esikolle ainakaan aloitin maissivellin jo reilun parin kk:n iässä, ensin lisäämällä 20ml vastikkeen sekaan ja siitä pikkuhiljaa lisäämällä, kunnes iltapullo oli pelkkää velliä.. Ja alkoi tosiaan nukkua sen jälkeen hereilemättä syömään..

Noista kiinteistä.. Meille terkka tiistaina neuvolassa suositti 6kk:n täysimetystä, eikä edes sanalla sanonut, että voisi aloittaa kiinteät 4kk:n iässä.. Totesin vain, että en ole vielä päättänyt kuinka meillä toimitaan, kuten en olekaan.. Esikolla aloitin kiinteät hyvissä ajoin aikoinaan, enkä kokenut sitä mitenkään huonoksi vaihtoehdoksi.. Nyt imetys kyllä toimii ja maito riittää, mutta katsotaan nyt kuinka toimitaan, onhan tässä aikaa sitä pohtia..:)

Sofi ja Elli 3kk
 
3kk neuvolasta kotiuduttu, joten ajattelin tulla päivittämään tyttösen mitat :) Pituutta oli nyt 56,7cm. Huimat 10cm on tullut syntymän jälkeen! Painoa oli 5030g, sekin yli tuplaantunut sitten syntymän :) Pikkuinen tyttö, mutta hyvin kasvaa ja kehittyy. Rota-rokote maistui taas niin hyvältä, että enemmänkin olisi mennyt. Tyttö ihan harmistui, kun se loppuikin kesken. Piikit sai aikaan sydäntä särkevän huudon. Mun sylissä rauhottui, kun hytkyttelin ja annoin tuttia. Nyt on harmitus jo ihan unohtunut, hymyjä irtoilee :) Toivotaan, ettei tule mitään sivuvaikutuksia. Apteekista haettiin nestemäistä panadolia kuitenkin kaiken varalta. Yötä vasten aion sitä antaakin.

Kiinteistä terkka sanoi, että kannattaa sinne 4 kuukauteen odottaa, ennenkuin alkaa antamaan. Etenkin, kun tyttö nukkuu yötkin niin hyvin. Jaksaa siis iltamaidolla nukkua suunnilleen sen 9 tuntia. Iltamaidolla kyllä tankkaakin sen 170-200ml...
 
Huoh, kolmas rintatulehdus ja antibioottikuuri eikä poika ole edes 3kk vielä... Todella kiusallista. Aina sama tissi ja tukos mikä pukkaa tulehduksen. Nyt sinne oli jo kertynyt märkääkin, mitä olen puristellut päivittäin. Kuume onneksi poissa ja kipu sekä punoituskin häviämään päin, että katsotaan nyt miten tuo paranee vai pitääkö mennä avattavaksi :( Ainakin aion käydä ultraamassa rinnan, koska haluan sulkea pois pahat taudinaiheuttajat.

Raskauskilot lähti kummasti sulamaan, kun lopetin suklaan mässytyksen :p Kilo viikossa vauhtia lähtenyt, eli nyt on oikea suunta painolla. Vielä noin 7 sais lähteä, kun yhteensä niitä tuli liki 20!

Mä haluaisin myös vauvauintiin, ja pk-seudulla ne hinnat on tosiaan aika taivaissa... Mutta kerrankos sitä ;) yritän päästä johonkin kesäryhmään, niin silloin uskaltaa tämän kanssa jo bussilla matkustaa ja harrastaa, kun on isompi.

Päivärytmi on ihan kivasti muodostunut;

Heräillään 9.30, syöttö, juttelua sängyssä, vaipanvaihto, vaatteet ja lenkille. Poika nukkuu vaunuissa lenkin ajan, n. tunti/puoltoista, ja joskus jää vaunuihin nukkumaan terassille, joskus ei. Meilläkin saa joka hiivatin kerta raivarit kun puetaan ulkovaatetus ja joutuu koppaan. Sitten kun ulko-ovi aukeaa ja liikutaan niin hiljenee ja nukahtaa heti.

Päivällä katselee telkkaria lattialla, vauvatellaan ja jutellaan, syödään ja torkutaan tissillä tasaisin välein. Päikkärit on tosiaan 15-90 min, riippuu päivästä ja ajankohdasta. Keskimäärin on hereillä 2 tuntia kerrallaan, sitten tarttee unibreikin, ja sit taas samat rutiinit uudelleen.

Iltalenkille lähdetään 18.30/19 maissa ja nukkuu silloin myös tunnin tai pari. Herättyään syödään, ja sitte hoidetaan iltatoimet ja noin 22 aloittaa iltatankkauksen, minkä aikana nukahtaa yöunille (saattaa tankata tosi pitkäänkin, eli nukkuu ja syö samalla, mutta jos yrittää siirtää pois tissiltä niin herää heti, eli ei ole vielä sikeässä unessa.

Kääntyilläänkö teillä jo kovasti? Meidän poika on parina eri päivänä onnistunut kääntymään vatsalla selälleen, mutta ei vielä muista tekniikkaa, ja on siis satunnainen taito :)

Tänään meni taas hermo anoppiin. Se hukuttaa meidät vaatteisiin ja tavaraan!! Kun hän ostaa kokoajan ja ihan kaiken minä eteensä saa, niin kukaan muu ei voi ostaa mitään pojalle. Ja sitten meillä on paikat tulvillaan vaatteita mihin hän ei enää ostohetkelläkään mahtuisi ja leluja, millä hän ei vielä pariin vuoteen edes leiki! Jotain rajaa, mutta millä mä pysäytän ton ihmisen loukkaamatta. Omat vanhemmat haluaisi myös ostaa pojalle, mutta nyt mä joudun toppuuttelemaan heitä, koska toi yks ostaa ihan hulluna. Tai ehkä mä suljen suuni ja suuntaan kirppikselle myymään niitä :kieh: ärsyttää vaan, että ei eukko voi edes kysyä, mitä me tarvitaan tai halutaan...

Näin meillä, ens viikolla esitelmöimään vauvaryhmään, ja sitten onkin 3kk neuvola! Tissiä parannellessa...
 
Moi! Hengissä täälläkin, puhelimen varassa joten kirjottelu jäänyt. Pirun Sansungin JellyBean päivitys, niin ny ei enää toimi luuri niinkuin ennen :(

*CeeCee* Meillä auttoi aikoinaan esikoisen kanssa tuohon pulloruokinta ongelmaan, että menin hämärää huoneeseen syöttämää. Siellä ei tullu näköärsykkeitä.

Nyt tässä nukuttamassa tyttöä yöunille, niin en enempiä taida kirjoitella. Asiaa kyllä olisi, mutta katsotaan joskos ihan tietokoneelle tänään pääsisin...

- Nuusku ja typy lauantaina 10vk
 
tombatar Kiitos valtavasti tuosta viestistä! Ite en ois tajunnu ees lähteä googlettaan, jostain syystä mun aivot on ollu ihan puuroa synnytyksestä asti.. :LOL: Mut selvensi kovasti ajatuksia tuo vastaus. Mullahan siis on tuo poikittaisviilto tehty, en tiedä minkä takia, mut ompa kuitenkin. Jännä, etteivät neuvolastakaan osanneet ton vertaa edes vastata ku kysyin.. :|

Ja ompa mukava huomata et täällä on muitakin hevosihmisiä! Tosin, mulla on ollut nyt reippaan vuoden tauko, kun en oikein välitä ratsastuskouluista, eikä mulla täällä oo ketään kavereitakaan. Ois niin hauska löytää joku pikkutalli, missä vois käydä rapaamassa hevosia ja touhuilemassa muuten. Ku ei siitä ikinä pääse irti :)

ceecee Meillä poju vetää reippaasti litran päivässä, ja mä soitinkin tosta jo neuvolaan. Kysyin et voinko alkaa antaan velliä lisänä, niin sain aika selvän vastauksen että en voi, koska poika on vasta reipas pari kuukautta iältään, et se tarvii sitä maitoa eikä mitään vellejä :kieh: Ku valitin samalla, et mun mielestä on typerää et meidän neuvola-ajat menee niin pitkillä väleillä, viimeks oli 13.2 ja seuraava ois ollu vasta 27.3. Sain sitte huomiselle ajan.

Ja mä muuten syötän sitä riisivelliä pojalle. Tykätköön mitä hyvänsä siitä. Poika on ainakin ollut ihan tyytyväinen safkaansa, ja se on pääasia :)

Pepsimax Vauvauintia ei varmaankaan meillä aleta harrastamaan, isä ei töidensä puolesta kerkeä viemään (eikä taatusti ees menis :D), ja minä pelkään vettä kuollakseni. Ehkä kesällä sitten käydään meren rannalla, kun kotipohjanmaalla vieraillaan.

Vuorokausirytmeistä sen verran, että yöunille mennään joskus 24.00 viimeistään, ja herätään 7-8 aikoina. Joskus saattaa herätä tossa 0300 aikoina. Paljon jaksaa olla hereillä, päivisin vetelee useampia pikkutirsoja tai parit pidemmät päikkärit. Ulkona en oo nukuttanu kertaakaan, meidän parveke on tosi tuulinen :|

Pitää tulla jatkamaan lukemista ja kirjottamista jahka kerkiää! Tuntuu et sillonku ois aikaa, niin pitää yrittää hinata vaan imuria pitkin kämppää :LOL: On aika karseeta, ku koira on alkanu vaihtaan pohjavillaa pois. Sitä karvaa on ihan törkeesti :kieh:
 
mulla on pystyviilto ja kohtu viel leikattu ankkurin muotoon. sillon sanottiin et ainaki vuosi pitää oottaa ennen seuraavaa raskautta. no siinä meniki 12,5 vuotta :LOL:

se on tosiasia et ei niistä hevosista pääse irti :rolleyes:
ja opetan noille mun lapsille saman innostuksen. taapero pääs tänäänki hepan selkään eikä millään ois tullu pois sieltä!

ny pitää alkaa komentamaan tuota pomppijaa ku ei millään taas malta asettua :mad:
 
Mä en ees tiedä miten toi kohtu on leikattu, kukaan ei kertonu mulle mitään niistä haavoista muutenkaan. Sen vuotomääränki sain tietää vasta sillon ku kotiutuessa lyötiin joku skannattu paperi käteen, missä oli jonku harakanvarpailla kirjotettu "epikriisi", josta ei saa ees mitään selvää :headwall:

Mä kans opein äidiltä hevosharrastuksen, käytännössä oon ollu hevosten kans siitä asti ku oon kävellyt :) 2-vuotiaana olin kuulemma raahannut potan telkkarin eteen ja vaihtanut kanavan kakkoselle ku sieltä tuli ravit :LOL: Joka viikko olin kuulemma muistanu tehä tuon :rolleyes: Pienenä se on alotettava! ;)
 
Päiviä.

Täällä ei edelleenkään miteen ihmeempää. Aika samanlaista ollu viimeset päivät.

Hukkapiru, juu kyllä nuo neuvolat kertoilee aina vähän erilaisia mielipiteitä. Eräälle tuttavalle sanottiin että velliä ja soseita saa antaa vasta 5kk iässä:D Mutta eiköhän oman maalaisjärjen mukaan kannata mennä. Kyl tääl maissivelliä annetaan aina sillon tällön.

Täällä ei varmaankaan aleta vauvauintia harrastaan. En ole niin kiinnostunut ja rohkea mennäkseni polskimaan tuonne.

Täällä on alettu taas vähän keskittymään tohon syöntiin. Kyllä poika joskus jää vähän haaveilemaan mutta nyt ei sentään joka syötöllä jää maailmaa katselemaan:kieh:

Sen verran huono juttu täällä kävi n. viikko sitten. Poika sai ensimmäisen allergia kohtauksen. Elikkäs laitoin eräänä iltana pojan iholle Natusanin kylpyöljyä koska pojan iho on ollut tosi kuiva eikä tuo rasva tuntunut tehoavan yhtään. Ollaan laitettu kylpyveteen tota öljyä ja sillon ei ole tullut mitään. Mutta siis laitoin ekana iltana sitä öljyä iholle ja iho muuttui vähän punaseks mutta ei poika ollut moksiskaan. Seuraavana aamuna laitoin taas öljyä iholle. Siitä n. 4-5h niin pojan keskikroppa oli ihan kirkkaan punanen ja iholle alko tuleen näppyjä. Siitä alkoi sitten sellanen huuto että kyllä äitiäkin itketti. Jonkin aikaa yriteltiin rauhottaa poikaa ja vietiin kylpyynki jossa rauhoittui hetkeksi mutta huuto jatkui sitten. Kun mikään ei tuntunu auttavan annoimme pojalle supon ja päätimme lähteä lääkäriin. Pukiessamme niin poika nukahti ja nukkuikin yli tunnin odottelu ajan ennen kuin päästiin lääkäriin. Lääkäri oli joku ulkomaalainen jonka puheesta oli joskus vaikea saada selvää. No kirjoitti sitten 3 reseptiä. Kortisoonivoidetta, allergialääke ja sitten kunnon kosteusvoidetta kun valitin ettei tuosta äitiyspakkauksen tulleesta rasvasta ollut mihinkään. Lisäksi lääkäri sanoi ettei tuon ikäisille voi edes tulla hampaita kun otin asian esiin hampaista:confused:. Oli kyllä vähän kumma lääkäri.
No nyt kuitenkin iho on jo parantunut ja laittelemme vain kosteusvoidetta iholle. En uskalla enään edes laittaa öljyä kylpyveteen vaikka veden seassa siitä ei näyttänyt iholle tulevan mitään.

Ite tykkäsin pienenä tosi paljon hevosista. Käytiin aina mummon kanssa pienenä syöttään hevosia ja kävin ratsastamassakin. Kuuluin myös Pollux(?) -kerhoon:kieh: Noo, nyt on hevoset kyllä jääny. Nykyään kyl taidan vähän pelätäkki niitä. En uskalla ainakaan antaa ruokaa niille ku pelkään että ne syö mun sormet. Oonkohan saanu jotain traumoja pienenä joita en muista ku nykyään pelkään hepoja?:LOL:

ceecee ja poika
 
ceecee kuulostaa ihan nokkosrokkoihottumalta. se voi tosiaan tulla ihan mistä vaan ja mulla ainaki viilee helpottaa sitä julmettua kutinaa.
mietin tuos et eikö kylpyöljy oo vähä tujumpaa ainetta kun kuitenki veden sekaan laitetään. mä ostin noille natusanin first touch-öljyä. se on aika mietoo ja imeytyy hyvin jättämättä tahmeeiks ja liukkaaks. se on koostumukseltaanki erilaista ku muut.

kävin sunnuntaina ratsastamas uudella hepalla. aika kauheeta ku sillä ei oo hokkeja nii piru ku se liukasteli |O täytyy kutsua sille kengittäjä,vaikka aattelin,et pidän kengättä.
 
BoBille anoppitsemppaukset! Vie kirpputorille ja lyö rahoiksi :) Mun anoppi ei ole tuolle meidän tytölle ostanut mitään (ei edes jouluna...). Silti mikään, mitä me tai joku muu ostetaan, ei anopin mielestä ole ollenkaan hyvä. Kai meidän pitäisi käyttää vaan niitä sen antamia satavuotta vanhoja ja erittäin haalistuneita ja kuluneita vauvanvaatteita, että se olisi tyytyväinen (nyt ne on kaapin perällä muovipussissa). Mutta kun ei sitä naista tyytyväiseksi saa, kun se on päättänyt, etten mä ole mitään, niin en viitsi edes yrittää miellyttää sitä enää. Nyt se ei ole tyttöäkään nähnyt ristiäisten jälkeen (2,5 viikkoon), mutta tällä viikolla ilmeisesti haluaisi tulla käymään :attn:

3kk rokotuksista selvittiin aika vähällä. Rokotusiltana tyttö oli hieman normaalia kiukkuisempi, joten annoin yötä vasten panadolia. Yön nukkui ihan hyvin. Aamusta oli taas vähän normaalia itkuisempi, joten annoin toisen satsin panadolia ja sen jälkeen onkin ollut taas ihan normaali, iloinen ja tyytyväinen itsensä :)

Kiinteistä meillä on nyt aloiteltu maissivelliä varovasti korvikkeen seassa. Tyttö vetää niin järjettömiä määriä maitoa, että päätettiin kokeilla vaikuttaako vellin lisääminen ruokavalioon mitään. Soseiden kanssa odotellaan sinne 4kk:n ikään.

Meilläkin on tuota Natusanin Bed Time vauvaöljyä. Tosi paljon olen tykännyt ja tytölläkin on iho ollut koko ajan tosi hyvässä kunnossa :) Öljyän kaksi kertaa viikossa, kylvyn jälkeen.

Sektiohaava on mulla tehty vaakaviillolla. Mulle sinällään ihan sama, miten se on tehty, mutta onhan se kiva, että jää piiloon :) Mistään muista haavoista en tiedä mitään. Koskaan en ole mitään epikriisin tapaistakaan nähnyt, joten en tiedä edes, paljonko menetin verta tai mikä hb on ollut sektion jälkeen... No, samapa tuo. Hengissähän tässä ollaan :D

Rytmi meillä on pysynyt edelleen samana. Joskus haluaa iltamaidon jo kahdeksalta, vaikka jaksaakin seurustella vielä sinne kymmeneen asti, ja nukkuu sitten viiteen-puoli kuuteen saakka, ennenkuin herätään syömään. Siitä kuitenkin jatketaan aina vielä muutama tunti unia. Jos syö vasta vähän ennen kymmentä, vetää unta sinne puoli kahdeksaan asti, jonka jälkeen nukutaan vielä pari tuntia. Muuten rytmi on pysynyt ihan samana.
 
  • Tykkää
Reactions: Baby on Board
Mie käyn usein lukemassa mitä tänne on kirjoiteltu, mutta tuntuu, että ei oikein ole ollut aikaa itse kirjoittaa.

Laurasta on tullut kova juttelemaan. Aikaisemmin on ollut vain yksittäisiä äänteitä, mutta nyt niitä äänteitä tulee monta yhteenputkeen ja niissä on vaihteluita. Iltaisinkin, kun pitäisi alkaa nukkumaan, juttua riittäisi ja sitten siinä saattaa tullakin yhtäkkiä yliväsyneeksi ja tulee itku. Koitan olla reakoimatta siihen jutteluun, mutta vaikeaa se on, kun toisella olisi niin paljon asiaa ja hurmaavasti hymyileekin samalla.

Katselle myös paljon kuvakirjoja ja kovasti yrittää ottaa kaikesta kiinni ja viedä suuhun. Viime lauantaina otin ihan kuvan, kun oli ottanut hienosti lusikan käteen. Huomaa ihan selvästi, että harjoittaa todella paljon kiinni ottamista ja kädet on paljon on auki eikä enää nyrkissä.

Monesti olen meinannut käydä esikko-ryhmässä, mutta vielä en ole saanut aikaiseksi mennä. Jos ensi viikolla ollaan kunnossa, niin sitten mennään kyllä. Pitää vain suunnitella korvikkeen antamiset sen mukaan, että keretään käydä pikkuinen lenkki ennen tapaamisen alkua.

Perjantaina on 3kk neuvola ja saadaan ekat varsinaiset piikit. Ostin jo Panadolia valmiiksi, mutta toivottavasti sitä ei tarvittais tai ainakin se auttaisi heti. Mun mies meinasi pitää viimeiset isyysvapaan päivät ensi viikolla, mutta koska ei tiedä onko Laura piikin jälkeen terve, niin parempi pitää ne sitten vasta huhtikuussa. Pääsemme sitten vähän pidemmäksi aikaa reissuun.

Mutta nyt pitää lopettaa, kun Laura meinaa hermostua tuossa sitterissä.

Peppi1981 ja Laura 3kk
 
Juuri kun menin kehumaan vauvan ihoa niin alkoi taas punertamaan. Eilen itki taas hullunlailla ja heti alkoi nukkumaan kun suppo annettiin. Täytyy aloittaa varmaan uudelleen allergia lääkkeen antaminen ja kortisoonivoidetta kehiin.

tombatar, juu tarkoitin juuri tuota natusanin first touch öljyä jota laitettiin iholle mutta se sitten aiheutti tuon. Lueskelin tarkemmin tuota nokkosrokkoa ja voisi kyllä vähän vaikuttaa siltä mutta en sit tiedä. Toivottavasti menisi pian ohitse.

Täällä kanssa on pikku hiljaa yritetään tarttua esineisiin. Kovasti hamuaa käsillään esinettä mutta sitten ei tartukkaan. Tai jos annan sen käteen niin ei tajua kyllä yhtään että kädessä on jotain:D

Nyt jatkaan aamu touhuja.
 
Meidän Elsa tänään 3kk :) Eilen oli neuvola ja tyttösen mitat oli 6835g ja 62,5cm eli ei mikään ihan pikkulikka ;) Katselin tuossa omaa neuvolakorttia kun oltiin porukoilla käymässä viikko sitten niin itse olen ollut tuon kokoinen 7kk iässä :O eli taitaa isäänsä tulla kokonsa puolesta :)

Vaatteista menee enää harvat 62cm, pääosin käytetään nyt 68cm. Myös vaipoissa joutunee kohta siirtymään 4-kokoon, kun noissa kolmosissa just ja just menee se tarrakiinnitys kiinni...

Rokotukset saatiin myös eilen ja pikkuisen itki neuvolassa mutta muuten en huomannut että niistä olisi tullut mitään, ehkä vähän kärttyisempi oli päikkärien jälkeen iltapäivällä.

Täällä on opittu kiljumaan ja voi herranjestas tuosta lähtee kova ääni! Ja tykkää ilmeisen paljon omasta äänestä kun melkein koko ajan lattialla ollessaan höpöttelee tai kiljuu :) Myös leluja läiskii käsillään ja ottaa kiinnikin mutta vielä on vähän käsien käyttö hakusessa.

Kiinteistä
ajattelin että heti siinä 4kk aloitellaan maistelemaan soseilla ja varmaan pikkuhiljaa sitten vähennän imetystä (korvaan siis tietenkin korvikkeella) että 6kk iässä voi jättää senkin kokonaan pois. Odotan kyllä niin kovaa jo sitä aikaa kun ei enää tarvitse imettää ja poltan nuo imetysliivit saman tien :kieh:

Täällä moni on kertonut tuosta iltatankkauksesta mutta ei meillä kyllä sellaista harrasta...nukkumaan menee siis 20-21 välillä ja syö ihan noin puolta tuntia ennen nukkumaan menoa ja sitä ennen siis on yleensä syönyt sen 3h aikaisemmin. Olen yrittänyt vielä antaa lisää mutta ei tuo huoli. Nukkuu kuitenkin sen 5-6h ennen ensimmäistä syöttöä.

jahas pitääkin taas mennä...

Wera
 
Pikapäivitystä täältäkin:

Antibioottikuuri loppui, möykky rintaan jäi, joten kävin tänään lääkärissä ultraamassa, ja tissi punktoitiin samointein. Nyt on sitten kaikki sormet ja varpaat ristissä, että ei paise uusiudu ja pääsisin tästä tulehduskierteestä.

Vatsallaan nukkumisesta olisin kysynyt, että kuinka uskallatte antaa nukkua? Mä olen nyt aamun aikaisina tunteina antanut nukkua vatsallaan, kun nukahtaa kivasti ilman tissiä siten, ja nukkuu rauhallisesti pari tuntia, kun ei pääse kädet ja jalat huitomaan kevyen unen jakson aikana. Meidän poika heräilee tosi herkästi yön aikana, eikä enää vaadi joka kerta rintaa, mutta tsekkaa, että mä olen paikalla, eli pitää ottaa syliin hetkeksi ja sit nukahtaa heti uudelleen. Nukutaan siis perhepedissä.

Poitsu on täälläkin hiffannut kädet, mutta ei kyllä vielä tartu leluihin. Mun hiuksista on ilmeisen kiva vetää aina jos onnistuu tukon saamaan nyrkkiin :) Eipä meillä ole vielä kunnon helistimiäkään, pitäisi varmaan alkaa hommata. Ensi kirja löytyy kyllä, täytyykin kokeilla jos innostuisi sitä rapistelemaan.

Toinen kysymys: kuinka pian teille on tullut vauvan kela-kortti ristiäisten jälkeen?

Huomenna tulee anoppi taloon pariksi viikoksi, mikä on kyllä ihan jees siinä mielessä että saa apuja. Mies on sairaslomalla jalan takia niin apu on sieltä ollut vähän rajallista. Pihla, tsemppiä sullekin. On nämä anopit vaan haasteellisia tapauksia kaikkine kommervenkkeineen..:headwall:

Ja ensi viikolla 3kk neuvola meilläkin. Kauhulla odotan niitä piikkejä, etten ala itsekin itkemään kun se vauvan itku on niin sydäntä särkyvää :'(

Hyvää viikonloppua toivotetaan kaikille!
 
Nostellaan pinoa näin lauantaiaamun iloksi..:)

Elli nukkuu jo pihalla päikkäreitä, on alkanut hereileen jo puoli seiskan maissa joka aamu..|O Nyt on mennyt aika mukavasti, nukkuu kahdet unet pihalla, ensin aamupäivällä ja toiset iltapäivällä.. Välillä jaksan käydä lenkillä samalla, välillä en..;)

Vatsalla nukkuminen, en oo nukuttanut vielä oikeastaan lainkaan.. Lähinnä kyllä siksi, että nukkuu kaikista parhaiten kyljellään.. JOstain oon joskus lukenut, että sitten kun vauva alkaa itse kääntymään, niin ok nukuttaa vatsalla. Mutta kyllähän näin "isot" vauvat jo osaa kääntää pään niin, että henki kulkee..

Kelakortti tuli viikon päästä ristiäisistä, eli seuraavan viikon maanantaina.

BOB, sua on kyllä koeteltu noiden rintatulehdusten suhteen.. Toivottavasti se punkteeraus vihdoin katkaisi kierteen.. Tietämätön kysyy, että kuinka tissin punkteerataan??

Ceeceen pojalla kuulostaa olevan kamalat allergiaoireet..:( Toivottavasti helpottaa, eikä löydy mitään uusia allergisoivia juttuja.. Oli muuten hassu kommentti lääkäriltä, kyllähän niitä hampaita aivan hyvin voi tulla, kun toisilla niitä on jo suussa syntyessä..

Elli oli pari päivää alta 3kk, kun alkoi ottaa tavaroita käsiin.. Nyt ottaa jo suvasti kaikesta kiinni mitä saa, muun muassa hiuksista, kun vähänkin menee sille etäisyydelle.. Ihan kaikki menee suuhun ja sitten onkin kaikki aivan kuolassa.. Kuolaa tulee kyllä ihan litrakaupalla..:p

Iltatankkausta ei täälläkään ole huomattu.. Itseasiassa tällä hetkellä imetys sujuu niin hyvin, että oon harkinnu sitä 6kk:n täysimetystä.. Ehkä oon vaan niin laiska, että tykkään istua sohvalla ja katsella tv:tä imettäessä..:LOL:

Sitten vähän aiheen sivusta, mutta noista hepoista.. Itse en aikoinaan saanut aloittaa ratsastusta, kun äiti kielsi allergian takia.. Niinpä kun esikoisessa alkoi ilmetä heppahullun piirteitä raahasin sen tallille ja eskarista asti on ratsastanut säännöllisesti tunneilla ja kesäisin käy leireillä.. Ja meillä asuu kyllä täysin pimahtanut heppähöperö, kaiken maan heppakrääsää on huone täynnä..:D

Ihanan aurinkoista viikonloppua kaikille!!

Sofi ja Elli 3kk 1vko
 
Eilen oli neuvola. Pituutta oli tullut vain reilu sentti, nyt 60,4cm ja painoa 600g, nyt 5,5kg. Onneksi kuitenkin mennää ihan tasaisesti käyrillä, eikä tullut ohjetta lisätä korvikkeen määrää. Annettiin ne rokotuksetkin. Laura itki jo valmiiksi väsymystä melkein koko neuvola-ajan, joten piikit eivät paljoa sitä lisänneet. Hän nukkuikin sitten yli puoltoista tuntia, kun lähdimme neuvolasta. Rokotusten haittavaikutuksena nousi viime yönä kuume. Laura oli kyllä todella iloinen ja rauhallinen oma itsensä, vaikka kuumetta oli 38,8. Kuumeen huomasi vain siitä, että hän oli ihan kuuma. Sain vähän syötettyä sitä panadolia, koska suurimman osan hän pukkasi pois suusta. Ei oikein tykännyt. Kun mentiin takaisin sänkyyn, en laittanut kuin vähän jalkojen päälle peittoa, mutta sitten kun aamuyöstä heräsin ja huomasin, että hän ei ollut enää niin kuuma, laitoin peittoa paremmin. Nyt aamulla oli enää 37,1 lämpöä, mutta suunnilleen saman verran hänellä on ollut aikaisemminkin viikolla, joten toivottavasti se ei enää nouse. Pitää vielä mittailla tuota lämpöä tämän päivän aikana.

Meilläkin juuri paria päivää ennen kuin täytti 3kk neiti otti lusikan käteen ja on sen jälkeen tarttunut minun paitaan, hiuksiin ja jopa pehmoleluun todella jämäkästi. Ja kaikkia yrittää viellä suuhun. Pitää tarkistaa kaikki mistä neiti ottaa kiinni, ettei niissä ole koirankarvoja. Mietin kyllä, että viitsinkö laittaa neuvolakorttiin jo kahden kuukauden kohdalle rastin tuohon tarttuu esineeseen, vai pitäisikö suosiolla laittaa 3kk kohdalle. Tuntuu vaikealta arvioida noita taitoja, kun kaikki on niin uutta.

Peppi1981 ja Laura 3kk
 
Viimeksi muokattu:
Vatsallaan nukkuminen, meidän tyttö nukkuu parhaiten selällään, joten on nyt annettu nukkua selällään. Sairaalassa sanoivat, että aina pitää nukuttaa kyljellään, joten ekat viikot nukutettiin niin. Nyt on jo monta viikkoa saanut nukkua selällään, kun hirveä ähellys alkaa heti, jos laittaa kyljelleen nukkumaan... Ehkä yhden kerran on nukahtanut päivunille vatsallaan :)

Kelakortti tuli 1,5 viikkoa ristiäisten jälkeen. Ristiäiset oli sunnuntaina ja kelakortti tuli 1,5 viikon päästä keskiviikkona.

BoBille täältäkin tsemppaukset rintatulehduskierteeseen. Toivottavasti pian helpottaisi kokonaan. Ei kuulosta ollenkaan kivalta :(

Esineisiin tarttuminen, tuo on tarttunut minua hiuksista jo parin kuukauden iästä lähtien. Myös koiran häntään onnistui ensimmäisen kerran tarraamaan kiinni jo parikuisena. Taisi olla ihan vahinko, mutta ei kyllä irti päästänyt, vaikka koira yrittikin häntäänsä heilutella :D Hupparin naruihin ja joihinkin leluihin tarraa myös kiinni. Riepua pitää aina puristaa tiukasti nyrkissä, kun käydään syömään tai nukkumaan.

Tosi näppärästi myös pyörähtää takaisin selälleen, kun laittaa lattialle vatsalleen. Koko ajan opitaan uusia asioita ja ääniä. Äänet on siitä kivoja, että aina kun keksii jonkun uuden, se on pari päivää ihan hittijuttu ja sitä ääntä pitää päästellä jatkuvasti :D Joskus ei meinaisi malttaa edes syödä, kun on oppinut uuden äänen. Pitkäänhän tuo on jo ollut kova höpöttämään ja pitkiä "keskusteluja" käydäänkin joka päivä :)

Aurinkoista viikonloppua kaikille! :)
 

Yhteistyössä