Joulukuun toivevauvat 2012 *vauvahöpinät*

Kiitos esittelysivusta, meidän tiedot oikein :)

Täällä on kaikilla näköjään enemmän tai vähemmän samat asiat mieltä askarruttamassa, mikä on toki lohdullista. Mahavaivaa on meilläkin, piereskelee syödessä paljon ja kipristelee punaisena välillä eikä pysty keskittymään syömiseen. Ne meidän rintaraivarit saattaa siis johtua kivuistakin, ja neuvolan suosituksesta kokeillaan varmaan sitä Cuplatonia jos auttaisi.

Pari päivää sitten luulin jo että meillä löydettiin yörytmi, kun nukkui pari yötä muutamalla syöttökerralla. Noh, ei pitäisi ikinä nuolasta ennen kuin tipahtaa nim. Nyt on taas pari yötä herätty tunnin välein syömään... Taitaa olla jotain maitotilausta taas menossa, mutta meillä on näitä tiheän imemisen kausia näköjään pari krt viikossa... Olen onneksi oppinut nukkumaan istualteen, niin saa edes vähän nukuttua välissä. Nännit on taas vaan hellänä yösyöpöttelyn jälkeen, niin annoin äsken Nania reippaasti jos rauhoittuisi nukkumaan pidemmän pätkän. Vielä mitä, tissille halus heti perään ja on roikkunu siinä tunnin, missä välissä torkkui 20 min. Että ihmettelen vaan missä on ne vauvat jotka mukamas nukkuvat 20h päivässä?? Ei ainakaan meillä.

Isyyden tunnustusaika tulikin sitten automaattisesti postissa, ja ma mennään hoitamaan tämäkin muodollisuus. Ja kastepappi varattu 2.3. Ei menny meillä ihan suositellut 2kk rajaan tuo nimenanto, mutta seurakunta vakuutti, että siinä ei ole mitään ongelmaa, ainoastaan Kela-kortti tulee myöhemmin tms.

Meillä isyysloma loppuu ens viikolla ja vähän jännittää miten me pärjäillään täällä sit omillamme 8h. Olen vähän alkanut tottumaan tähän kotipalveluun ja tuntuu hyvältä kun joku huolehtii niistä asioista mihin itsellä ei rahkeet riitä.

Meillä on myös Fisher Pricen keinu, ja pari krt onnistuttu rauhoittamaan unille siinä. Mutta pääasiassa tämä poika on sellainen sylivauva, että rauhoittuu vaan sylissä ja mieluiten tissi suussa.

Nyt on kyllä pakko irrottaa tuo vauveli ja lähteä koirien kanssa ulos. Isukin vuoro sylittää :)

BoB ja poju 3 vk 5pv

Ai niin, kiitos vielä niistä ruokavinkeistä. Kaalin ja herneet voin helposti jättää pois, mutta en myöskään tunnusta suklaan mahdollisia haittavaikutuksia...:popcorn:
 
Palattiin eilen reissusta ja hyvin se meni. Päästiin saunomaan ja syömäänkin kunnolla, kun isovanhemmat hoitivat pikkuista. Miehen äiti varsinkin tykkäsi pitaa pikkuista niin paljon, että itsellä tuli välillä ihan orpo olo, kun pieni ei ollut itsellä sylissä. Pakkanen vähän huolestutti aitossa matkuttaessa, mutta kyllä se lapsi sitten pysy lämpimänä, kun oli se kaukalopussi.

Perjantaina oli neuvola. Samalla tuli eka vaunuttelu tehtyä, eikä siinäkään mitään ongelmaa ollut. Nukahti samantien siihen ja keksin, että voisin kokeilla joskus nukuttaa vauva siihen myös kotona ollessa. Pikkuinen oli todella reipas terveydenhoitaja-harjoittelijan käsittelyssä. Sai paljon kehuja. Paino oli 4,1kg ja pituus 55cm (syntymäp. oli 3,5kg ja -pituus 50,5cm), joten on se sentään vähän kasvanut. Jatketaan reilusti lisäkorvikkeen antamista, jos vähänkin näyttää siltä, että ei tuu rintamaidolla täyteen.

Otimme perjantaina Cuplatonin käyttöön, kun tuntui olevan vähän vatsavaivoja. Annamme varsinkin korvikkeen kanssa sitä, kun tuntuu, että siitä pullosta tulee niin vauhdilla maitoa. Annoimme alussa vain kaksi tippaa, mutta nyt annamme jo kolme. Samalla mies osti myös Rela d-vitamiini-tippoja, kun helpompi oli matkalla käyttää sellaisia tippoja, joita voi säilyttää huoneenlämmössä. Sain silloin th:n kotikäynnillä niitä Gefilus d-vitamiini-tippoja, joita käytettiin aluksi. Vielä sitäkin on jääkaapissa, joten pitäisi muistaa käyttää niitä ennen kuin neljä viikkoa tulee täyteen siinä tökötissä.

Ristiäiset ovat nyt 2.2. miehen vanhempien luona. Pidetään ihan pienet ristiäiset, että sinne tulee vain kummankin vanhemmat, sisarukset lapsineen, minun puolelta yksi täti, jos pääsee ja miehen puolelta ehkä joku sukulainen ja sitten kummit. Tilat ovat niin rajalliset, että suurta porukkaa ei sinne mahdu. Miehen vanhemmat hoitavat tarjoilut, itse voin sitten ristiäospäivänä olla apuna niin paljon vain ku ehdin.

Peppi1981 ja pikku neiti 1kk
 
Moikka! Ehdin vasta nyt kahlata raskauspuolen viimeiset keskustelut läpi ja löysin minäkin vihdoin tänne. Meidän tiedot voisi myös lisätä:

Tupuna POIKA 19.12. 50cm/3630g (38+4)

Aika hulinaa on ollut arki kolmen lapsen kanssa. Nyt lähden syöttämään pienen. Isosiskotkin odottelee jo välipalaa. Mukavaa loppu viikkoa!

Tupuna ja Boitsu
 
Huomenta...
Taas yks tisuttelu vuorokaus takana... Huoh...väsyttää. Oliskohan tiheen imemisen kausi taas alkanu, vois olla. Kyl on rinnanpäät aika herkinä. Täytys varmaan taas kouluttaa pikkusta oikeeseen imemisotteeseen. On alkanu vaan luputtaa tissillä, liekkö vaan sit osaltaan vaan lohtutissinä köyttänyt...Sen verran ahkeraan yölläkin tississä oli kiinni, että mietin kyllä tutin hankkimista, tähän asti ollaan pärjätty ilman.

Kiitos muuten etusivun päivittämisestä! Minunkin tiedot näytti olevan ihan oikein. :)

Nyt ei enempiä aivot toimi. Toiveissa vielä pikku unet.

-Nuusku ja tissutteleva Typy 2vk6pv
 
Huomenta myös täältä!

Meidän tiedot myös oikein, kiitos päivityksistä! Niin jä tämä vauva on meidän kolmas, pojat ovat 4v ja 2,5v.

Meillä on tutti ollut käytössä melkein alusta alkaen. Tuosta maidon "suihkuamisesta" sen verran vielä että olen päivisin yrittänyt imettää hieman takakenossa nojaten ettei maito virtaa ihan niin kovaa, vauva makaa tavallaan mahallaan mun mahaa vasten. Imetän myös 2-3 kertaa samasta tissistä ja kunnon röyhtäytykset pitää muistaa. Mulla on ollu ongelmana jaksaa nousta yöllä röyhtäyttämään ja tyttö on pyöriny kun väkkärä ilmakuplat vatsassa. Imetän siis tyttö vieressä maaten ja välillä olen niin unessa että en muista aamulla yöstä juuri mitään.
Viimeyönä imetin kunnolla vielä ennen klo 22 ja laitoin vauvan nukkumaan. Olen ruvennut nukuttamaan jo vatsallaan. Tyttö nukkui klo 01.20 ja olin ihan fiiliksissä. Vaihdoin vaipan ja imetin kummastakin rinnasta. Uudestaan nukkumaan ja rinnalle otin joskus 04 aikaan. Söi uudestaan klo 06.
Aika hyvä yö =)
Ja siis tutti on suussa nukkuessa.
Näin meillä....En silti tuudittaudu siihen että tässä on meidän rytmi, vauva kuitenkin kasvaa jatkuvasti ja rytmit muuttuvat sen mukaan tiheään.
 
Jees, uusi ihminen kummasti kuoriutuu ruuan, suihkun ja pikku levon jälkeen :)
Tuosta imetyksestä ja tutista, oletteko huomannu onko imemisote pysyny kuitenkin vauvalla samana? Itse siis jarrutellu tutin hankintaa sillä, ettei imetysote häiriinny. Toisaalta onhan tuo tyttö jo 3vk tissillä treenannu ja ote pääosin hallussa, siis silloin kun on oikeasti toisella nälkä.
Esikoisella kyl oli tutti unille käydessä käytössä ja lohtuna sit myöhemminkin. Nyt ei vaan ole tottunu vielä näkemään typyä tuyin kanssa niin ihan outoa ennenkuin tottuu :)

Kiitokset muuten vielä kommenteista koliikkikeinusta ja riippumatosta. Vielä on harkinta asteella hankitaanko jompikumpi. Kyllähän nuo käteviltä "lepuuttajilta" molemmat vaikuttas.

Öisin imetän minäkin maaten ja tunnustan, ettei tule silloin noustua röyhtäyttämään. Esikoista kun nous joka tapauksessa ylös pullosta ruokaa antamaan niin samalla tunnollisesti röyhtäytti.Nyt kun kolo yö ja syötöt menee nukkuen tai jossain horroksessa niin ei kyllä tule noustua..Viimeyönö en edes tajunnu vaippaa vaihtaa ennekuin aamulla...jolloin vaippa olikin jo fuskannut kakit puhtaille lakanoille. Normaalisti se kerran yössä, oman nukkumaanmenon jälkeen, vaipanvaihdolla ollaan selvitty.

Muutes, hassu kysymys: Saako kaikkien vauvat kielen rullalle? :D
Siis kaikki lapset/aikuisethan ei saa, niin heräsi kysymys onko sama yksilöllisyys vauvoissakin :)
 
Taas on vierähtänyt jonkin aikaa ettei ole tullut kirjoiteltua...

Tutista kyseli ainakin Nuusku. Itse olen vannoutunut tutinkannattaja, meillä ruvettiin harjoittelemaan imukkeen syömistä heti kun sairaalasta kotiuduttiin. Tyttö on ollut vähän heikompi syömään tuttia kuin veljensä aikoinaan, mutta kuukauden harjoitus on tuottanut tulosta ja jos on vähänkin levoton niin yleensä tutti maistuu. En edes tarjoile tytölle tissiä rauhoittumiseen jos tiedän että ei ole nälkäinen, tutti hoitaa lohdutuksen. En halua että tyttö oppii siihen että rauhoittuu ja nukahtaa vaan tissillä. Hyvin on toiminut, usein nukahtaa itsekseen sänkyyn tai sohvalle jos on hereillä vielä ruokailun jälkeen.

Yöröyhyt on meilläkin jääneet vähemmälle, oikeastaan sen takia että jos tyttö nukahtaa sänkyyn mun viereen niin joko a) en viitsi herättää röyhylle tai b) itse olen nukahtanut myös ja koisitaan sitten vierekkäin. Jotain mahanpuruja oli iltaisin d-tippojen jälkeen, nyt ollaan oltu pari päivää ilman eikä vaivoja ole enää ollut. Varmaan noista tipoista johtuivat. Pitää käydä hankkimassa niitä gefilus tippoja.

Täällä jatkuu rauhallinen meno, meidän vauva sitten varmaan nukkuu ne kirjoissa mainitut 20 h, musta ainakin tuntuu että ei muuta tee kuin nuku ja syö. Hyvin oon itse saanut edelleen nukuttua öisin, kunhan vaan käy riittävän ajoissa sänkyyn. Kahdella syötöllä mennään täälläkin, tosin viime yönä eka oli vasta kolmen pintaan ja toka puoliseiskalta eikä mua enää väsyttänyt sen jälkeen. Selkeesti on tuo eka ruokailu siirtymässä myöhemmäksi - matkalla siis yhtä ruokalilua kohden, JEE!

Undu & Tytsy (jolla virallisesti jo nimi, mutta ei vielä julkistettu) 5 viikkoa
 
meillä kans jää ne yö röytyt pois. yleensä nukahdan ite syöttäessä ja poika sitte nukkuu kainalos. joskus nostan sen omaan sänkyyn jos herään ennen seuraavaa syöttöö. tutti meilläki käytös,aika harvoin tosin. ja kyllä rauhottuu nukkumaan senki kans,ei tarvi olla aina tissiä suussa.

kannattas antaa aamutoimien yhteydessä ne D-tipat jos meinaa masua kivistää. meillä kaikkien kans on niin toimittu ja hyväksi todettu. tuo taapero saa edelleen aamulla omat tipat.

mulla ei oo tapana yöllä vaihtaa vaippaa. puoliltaöin syötön yhteydessä vaihdan ja sit aamulla 6-7 mais aamulla seuraavan.

mä en nukuta mahallaan,en ketään oo nukuttanu. mieluiten kylkiasennossa,mut toi ei oikein tykkää,mieluummin selällään nukkua.

Peppi löytyy myös pullotutteja joista EI tuu vauhdilla maitoo. meillä on yks sellanen,mut toi ei oikein tykkää ku mä oon sellanen ruiskutissi :LOL: S-marketista ostin pullon,ei ainu tms. en muista ny merkkiä...
siinnon kolme eri "asentoo" et voi valita kuinka nopeesti tulee sitä maitoo
 
Iltaa vielä.
Meillä iltatankkaukset menossa. Tutit odottavat pöydällä jahka tyttö olisi unille menossa. Kokeillaan nyt yötä vasten kui huolii sen luputettavaks.
Vaippaa meillä joutuu kerran yössä vaihtaa kun lierut tulee muuten väistämättä lahkeesta pihalle. Meillä tyttö nukkuu kyljellään, jotenkin kampee itsensä aina selältään pois. puolella ei onneks ole väliä, niin kuluupahan tukka tasaisesti molemmilta puolin ja pysyy pää oikean mallisena :)
Päivisin onneks harvemmin tapahtuu ylivuotoja kun vaippa pääsee täyttymään tasaisemmin. Meillä vielä Liberot käytössä, mutta jahka tuo kakka määrä hieman laantuu niin otetaan kestot myös käyttöön.
 
Kiitos Sofille tietojen päivittämisestä! :) Meidänkin tiedot oikein ja jos haluaa raskausviikot laittaa, niin tyttö syntyi rv 37+5 :)

Tutti meillä on käytössä. Aluksi vauva ei oikein ymmärtänyt sen päälle, mutta neuvolasta kehottivat vaan sinnikkäästi tarjoamaan tuttia, koska vauvan imemisen tarve oli niin kova. Imi siis koko ajan nyrkkejään ja kädet olikin sitten sen näköisetkin... Nyt on käsien imeminen loppunut, ihokin pysyy taas hyvänä (muuten onkin saanut koko ajan kehuja hyvästä ihostaan) ja tutti kelpaa. Yleensä nukahtaa tutin kanssa, mutta jonkin ajan päästä sylkee sen pois ja jatkaa unia ilman tuttia. Ei tarvi siis suusta pudonnutta tuttia laitella takaisin pitkin yötä. Vain syöttöjen jälkeen :) Imemisotteeseen en pysty kommentoimaan, koska korvikkeella mennään.

Meilläkään ei ole vauvaa, joka nukkuisi 20 tuntia vuorokaudesta :D Yöt on kuitenkin taas mennyt suhteellisen kivasti. Tai siis tosi kivasti. Tyttö syö puolilta öin, seuraavan kerran neljän ja viiden välillä ja sitten vielä seitsemän-kahdeksan välillä, ennenkuin kymmenen jälkeen noustaan ylös. Viime yönä söi silloin puolilta öin, viideltä ja sitten vasta 9.30, jolloin noustiinkin sitten ylös. Lisää tälläisiä öitä, niin eihän tässä ole mitään hätää oman jaksamisen kanssa :) Päivisin jaksaa seurustella monta tuntia putkeen, mutta mieluummin niin kuin että valvoisi kaiket yöt.

Vaippa meillä vaihdetaan jokaisella yösyösyötöllä. Yleensä onkin jo aika märkä, jos tyttö on nukkunut 4-5 tuntia putkeen. Kertaakaan ei ole vielä päässyt fuskaamaan lahkeesta ja kakat tehdään tietysti vasta syötön aikana ;) Kyljellään nukkuu meidänkin tyttö, mutta yleensä jossain vaiheessa onnistuu kampeamaan itsensä selälleen.

Kylvyssä meidän tyttö käy 2 kertaa viikossa, koska ihokin on niin hyvä, niin uskaltaa kylvettää sen kaksi kertaa. Kovasti tykkää kylpemisestä ja kylvyn jälkeen hierotaan vielä vauvaöljyllä, josta tyttö myös kovasti tykkää. Sen jälkeen maitopullo ja johan uni maistuukin :)
 
Hui kun on tämä kirjoittelu jäänyt. Täällä kuitenkin yhä :)
Kiitos listan päivittämisestä, meijän tiedot oikein!

Tutti on ihan pakollinen meillä, kun koko ajan pitää saada jotain imeä (paitsi sit kun on nukahtanut kunnolla). Imuotteeseen ei tuo ole vaikuttanut, niinkuin ei myöskään satunnaiset pullosyötöt mun koulupäivien aikana.

Mä oon ollu tosi laiska vaihtamaan vaippaa yöllä. Vauvan iho on pysynyt tosi hienona eikä poikaa itseään harmita märkä vaippa, joten en koe tuota ongelmana :) Me käytetään yöllä Liberoja, mut päivisin kestoja. Noita kestoja pitäis kyllä vaihtaa useemman kerran yössä, kun eivät pidä läheskään yhtä hyvin ku kertakäytöt.

Mitäs muuta, hmm, pitäis varmaan mennä itse syömään ku poju nukkuu <3

Julia ja poika 3vko
 
Iltaa!
Tutti on meilläkin nyt otettu käyttöön...tai opetteluun, kuvaa ehkäpä paremmin tämänhetkistä tilannetta. Tyttö ei kuitenkaan totaali kieltäytyjä ole, joten ehkäpä saamme vielä tutista toimivan lohduttimen. =)
Vielä meinaa olla hieman käynnistysvaikeuksia, mutta kun imun saapi käyntiin niin sitten kyllä kelpaa...ennenkuin sylkee tutin pois.
Nyt kyllä makoilee ihan rauhassa tuossa vieressä ilman tuttia, toiveissa olisi jotta nukahtaisi. Tyttö ei ole tänään nukkunut kuin jotain pätkiä 10min->1h väliltä. :(
On siis ihan yliväsynyt, tai ainakin minä olen. Aamulla olisi neuvolaan meno, mielenkiintoista on kyllä kuulla kuinka tyttö kasvanut. Täytyykin tänään laittaa kaikki tavarat jo valmiiksi, niin ei aamulla tule kiire. Ja taidankin koittaamennä ajoissa nukkumaankin.

Tuosta tutin ottamisesta käyttöön meinasi koitua hieman hankaluuksia... Tyttöhän luputti pe-la yön tuttia ihan mallikkaasti, ei siis herännyt syömään niin usein tai nukahti uudelleen tutin saatuaan suuhun. Tämä johti siihen, että lauantaina rinnat oli aivan kovana maidosta. Toiseen rintaan tulikin oman diagnoosin mukaan tiehyttukos, oli koko kainalon puoli rinnasta kivikova pattia. Sitä sitten hampaat irvessä hieroin imetyksen yhteydessä, saattoipa muutama kirosana päästä imetyksen aluksi, sen verta kipeä oli. :'(
Nukkumaan mennessä olikin jo epätoivoinen olo, kun tuntui jotta kaikki keinot on jo kokeiltu mitä internetin ihmeellinen maailma neuvoi paranemiseksi. Yö meni vielä kärvistellessä, mutta yön sitkeä imettäminen tuotti toivotun tuloksen ja aamulla olo oli jo parantunut! Tutin siis heitin syrjään koko yöksi ja tarjosin joka inahdukseen vain kipeetä rintaa. Mahto siinä typy olla ihmeissään, kun äitee koittaa puol väkisin työntää vaan tissiä suuhun :D

Väistämättä tuli mieleen, et jos pelkkä tiehyttukos tekee noinkin kipeää niin ai kauheaa sitä rintatulehdusta :(
Toivottavasti mahdollisimman moni säästyisi siltä!

Olikohan jotain muuta, mitä piti kommentoida...enpäs muista...
No, huomenna tulen sitten kertomaan neuvolakuulumiset.

- Nuusku ja Typy 3vk+1pv
 
Viimeksi muokattu:
Heips vaan kaikille! Vihdoin itsekkin ehtisi tänne ilmoittautumaan :)
Himmu, Tyttö 6.1. 54cm/4096 g (41+6)

on tämä ensimmäinen kaksi viikkoa mennyt ihan vilahduksessa, typy on niin ihana ettei välillä edes malta itse nukkua kun ihastelee nyyttiä. Uusi arki on lähtenyt sujumaan hienosti, mitä nyt rytmistä ei ole tietoakaan. Imetyskin on omista peloista ja huolista huolimmatta lähtenyt sujumaan karrassaan hienosti. Ensimmäisenä yönä sairaalassa kokeiltiin antaa pullosta lisää kun oli kolme tuntia tissiä imutellut, mutta ei se neidille kelvannut vaan sylki pois :D
Jospa sitä synnytyskertomusta sitten paremmalla aikaa.

Himmu & typy 2vk 1 pv
 
Voi, että mie tunnen huonoa omaatuntoa tuon neidin päiväunien suhteen. Hän, kun ei niitä meinaa millään nukkua. Eilen nukkui pari lyhyttä pätkää vaunuissa, kun olimme antaneet korviketta noin 80ml, imetys ei meinaa riittää siihen, että hän nukkuisi muualla kuin sylissä. Tänään sain pikkuisen taas noin vartiksi pari kertaa nukahtamaan sänkyyn, kun olin antanut korviketta ja taas tuossa vähän ennen puol kahdeksan nukahti niin syvästi syliin, että sain siirrettyä hänet vaunuun, mutta heräsi taas 20 minuutin kuluttua. No, menimme eilen nukkumaan jo 9 jälkeen, jonkin kerran heräsin syöttämään neitiä ja kuuden aikoihin kävin vaihtamassa vaipan, jonka jälkeen nukuttiin vielä yhdeksään. Korviketta meni eilen illalla 100ml ja tänään voisi syöttää vähän enemmän, niin ehkä nukkuisi paremmin yön.

Minulla menee joskus öisin toinen rinta melko kovaksi, kun tulee öisin syötettyä vain yhdestä rinnasta. Ei joka yö, mutta joskus ja yleensä se on vasen. Hieron yleensä sitä rintaa sitten, että se vähän tyhjenee maidosta, jos en jaksa alkaa vaihtamaan lapsen paikkaa sängyssä. Toissa viikonloppuna miehen vanhempien luona heräsin jopa aamuyöstä siihen, että rintaan sattui ja pari liivinsuojaa meni ihan märäksi ennen kuin lapsi heräsi syömään kuuden aikoihin. Silloin en voinut edes vaihtaa vauvan puolta, kun sänky oli sen verran kapea, että ei voitu laittaa tyynyä vauvan ja sängyn reunan väliin ja hän joutui nukkumaan meidän välissä.

Mekin käytämme liberoja ja ihan hyvin on vauva pysynyt öisin kuivana, vaikka harvoin tulee kesken yötä vaihdettua. Kakat meinaa tulla reunoista, kun sitä tulee kerralla aika paljon, mutta onneksi ei ole pahemmin öisin kakannut. Pissatkin on joskus tullut päivällä reunasta, mutta johtuu varmaan huonosta vaipan laitosta. Ostamme vielä yhden paketin kakkoskokoa, mutta toinen on jo kolmosta, kun nyt on Cittarissa vaipat tarjouksessa.

Peppi1981 ja neiti 1kk
 
Viimeksi muokattu:
Iltaa!
*Peppi* Nuo päikkärit kaikessa lyhykäisyydessään kuulostaa ihan tutulle. Tosin tänään kun pääsin neuvolassa asiasta mainitsemaan, niin tyttö meinas nukkua koko päivän lukuunottamatta syömään heräämisiä! Tuossa 5jälkeen piti ihan herättelemällä herättää ja pitää seuraa jotta tulee edes yksi seurustelu pätkä ja malttaisi sitten nukkua yön. Nyt tuossa sylissä makaa ja tapittaa mua ihan avonaisilla silmillä. :) ...nyt siis sais jo käydä uudelleen unille :)

Neuvolassa oli vastassa sijainen. Saatiin mitattua paino (3695g) pituus (51,5cm) hattu (35.3)
"tarkan" mitan sai liikkuvasta päästä ;) Oli todella nuori terkka tosiaan vastassa. Ei kommentoinu mitään esim. ihosta tms. Toisaalta helposti kai noi ajattelee että kun ei ole eka laps, ni ei tarvii kaikkea jutella. ens kerralla sitten lääkärikäynti, toivottavasti sitten saadaan enempi irti käynnistä.
Pääasiahan se tietysti saada tietää, et tyttö kasvaa ja kaik on hyvin.

Samaisella neuvola käynnillä säikähdin ihan pahanpäiväisesti, kun parkkipaikalla liukastuin turvakaukalo kädessä. Hieman viettävä ja sileäksi hioutunut maa.... Ja sitten hupsista keikkaa löysin itseni maasta. Onneksi turvakaukalo tupsahti vain maahan, eikä kaatunut! Tyttökään ei herännyy jiten säikähdyksellä onneksi selvittiin. Oli vielä ihan kunnon talvikengät jalassa ja silti pääs yllättämään. Olkaahan te muutkin varovaisia.

Nyt tuo typy nukahti, taidanpa kiikuttaa sänkyyn jos sinne saisi jäämäänkin...jos...

-Nuusku ja Typy 3vk+2pv
 
Puhelimella kirjoittelen joten pahoittelut heti näin alkuun mahdollisista kirjoitusvirheistä! :D

Onnea vauvautuneille! <3

Tutista on ollut puhetta... Silloin sairaalasta tulless meinasin, että tottakai otetaan tutti käyttöön, mutta silloin sitä kokeiltiin ja kappas, poika ei osannutkaan enää tissiä imeä... Tai osasi kyllä, mutta oli sellaista hakemista, että ajattelin et jätetään tutti käyttämättä, koska niin tärkeetä mulle, et imetys sujuis jatkossakin hyvin. (Mut niin kai ne suosiikin, et tutinkäyttö alkais vasta ku lapsi on n. 2 vkoa vanha, et on imemisote tullu tutuksi..?) No kokeiltiin tuttia nyt uudestaan pari päivää sitten ja saa varmaan taas heittää sen syrjään... :D Poitsu on nyt pari päivää huutanu iltasin mahavaivoja paljon kovemmin kun koskaan ennen... :/ Oon epäilly että nieliskö ilmaa niin paljon ku ahnaasti sitä tuttia imee, kun niin kova imu tolla pojalla... Mut enpä tiedä, saa kyllä meillä olla taas hetken sivussa, vaikka on kyllä käytössä niin hyvä, ei tarvii olla koko ajan työntämässä tissiä pojalle suuhun.. :D En oikeen keksi muutakaan, mistä pojan masuvaivat johtuis, kun ei omassa ruokavaliossakaan mitään uutta.

Nuusku onneksi selvisit säihkähdyksellä tuosta kaatumisesta! :)

Nyt en muista enää mitä piti kommentoida... :D

Rytmeistä, niin ei täälläkään edelleen juuri mitään rytmejä ole. Yöllä nukkuu ehkä yhden pidemmän pätkän (3-4h), joten vähän jo helpottaa. Mut ei puhettakaan et nukkuis omassa sängyssä, vaikka ois mitkä harsot niskan takana. :D Äitin vieressä tissi suussa tai poskella on vielä parasta...

Niistä meidän nykinöistä vielä. Päästiin silloin ylimääräselle neuvolalääkärikäynnille, joka ei todennu mitään poikkeavaa, laittoi kuitenkin lähetteen eeg:hen ja lasten neurologille. Eeg:ssä jo käytiinkin. Tällä viikolla mennään neurologille kuulemaan tuloksia. Teki tuo neuvolalääkäri 1kk tarkistuksen silloin samalla, joten täällä seuraava neuvola vasta kun poika 2kk.

Tulipahan tekstiä. :) Niin harvoin tulee kirjoiteltua.

Pepsimax + poitsu 3vkoa 6pv
 
  • Tykkää
Reactions: Baby on Board
huomenta.

mä oon huomannu,et mun kahvin juonti vaikuttaa pojan uniin. esim. toissapäivänä tuli vähä enemmän juotua,nii eipä minimieskään sitte nukkunu kunnolla päivällä. eilen sit koko päivänä join vaan pari kupillista,heti uni maistui :p

tuttia mä tarjoon ja kyllä se sitä imeeki väsyneenä,enkä oo huomannu,et siitä tulis ilmaa mahaan. tissillä ollessa välillä nielee ilmaa,multa kun tulee suihkulla maitoo jos on täys tissi...

vaippoina meillä on liberon kakkoset,ohivuotoja ei oo tullu. aikasemmin tuli pari kertaa pissa jos oli jääny kikkeli sojottamaan... sen ku kääntää osoittamaan alas,nii neki loppuu.

onnittelut vauvan saaneille
 
Onnittelut vauvan saaneille! :)

Päiväunista en ota stressiä. Tyttö nukkuu sellaiset 10-30 minuuttia, hyvällä säkällä jopa 45 minuuttia. Näitä muutaman kerran päivässä. On kuitenkin tyytyväinen ja nukkuu yöt hyvin, joten miksi kantaisin huonoa omaatuntoa siitä, ettei päivällä juurikaan nuku. Vaunuihin nukahtaa heti, joten aamupäivästä ottaa tunnin unet, illalla puolesta tunnista tuntiin.

Yöt on menneet nyt mahtavasti! *koputtaa puuta* Tyttö on syönyt puolilta öin ja seuraavan kerran herännyt syömään 5.30-6.00!!! Sitten vasta 10.30. Näitä lisää. Nyt tällä rytmillä on menty kolme yötä ja koko ajan odotan, koska tämä ihanuus loppuu :D

Vaippoina meillä on edelleen Liberon ykköskoko. Kokeiltiin kakkoskokoa, mutta se pääsi vielä fuskaamaan lahkeesta, joten mennään nyt vielä hetki ykköskoolla, ennenkuin kokeillaan kakkosta uudelleen. Ykkönen ei vielä fuskaa, vaikka tyttö painoi viikko sitten sen 3500g (nuo taitaa olla neljään kiloon asti) ja yöllä vaipanvaihtoväli saattaa olla sen kuusikin tuntia. Ykköskoon inhottava puoli on se, ettei sitä saa kuin pienissä paketeissa...

Hymyjä satelee aina vaan enemmän ja enemmän. Kovasti jo höpöttelee ja välillä meinaa ihan naurattaakin :) Päätäkin jaksaa kannatella aina vaan paremmin ja paremmin. Tosi tyytyväinen tyttö, itkut on harvinaisia, enemmän tuo hymyilee kuin itkee. Vatsavaivoistakin ollaan taidettu nyt päästä. Välillä selvästi on jotain pientä, mutta ei enää edes päivittäin. Ei, vaikka tyttö saa D-tippaa ja rautalisää. Rautalisähän tuolla on aloitettu kuukauden iässä, kun syntymäpaino oli alta 2kg. Huomenna ikää jo 7 viikkoa!
 
Peppi, keksin vasta tämän kakkosen kanssa että yöllä voi imettää molemmat rinnat samalla puolella maaten niin ettei vauvaa tartte siirtää kesken ruokailun. Homma toimii siten että syöttää eka sen tissin joka on patjaa vasten ja kun se on tyhjä (mutta vauva vielä sen verran nälkäinen että haukkaa uudestaan kiinni) tarjoaa toista rintaa. Asento on vähän kallellaan ja jo syöty tissi jää alle (sen takia alapuoli syötetään eka koska ainakin mulla suihkuaa muuten maidot patjalle). Ei tartte siirrellä vauvaa eiä haittaa vaikka on vain toinen puoli käytetävissä jos on kapea sänky.

Kylläpä vauvat nukkuu eri määriä, hämmästelin sitä kllä jo esiksen aikaan. Meillä nukutaan kolmen tunnin päikkäreitä useammat päiväsaikaan, varsinkin jos ollaan liikenteessä vaunuilla vetää sikeitä tosi pitkään.
 
Jos vihdoin minäkin ehtisin kirjoitella :) Eli saa päivittää etusivulle, luppi/28.12/4kg 54cm/tyttö/41+5

Meillä tyttö pitänyt kiireisenä <3 väliajat kun nukkuu, tulee vaan tapiteltua prinsessaa ja vahdattua että koska herää :D

Tutti ollut meillä käytössä jo sairaalassa. Se lakkasi tosin melkein jo seuraavana päivänä kelpaamasta. Eli meillä ei perinteiset "väkäs tutit kelpaa".. vain MAM tutista se suora versio ja ei edes se normaalin paksuinen, vain ainoastaanse ultra thin :D Ei ole vaikutanut imuotteeseen millään lailla. Tosin ei kova tutittaja ole, välillä kelpaa rauhoiteltaessa tai nukutettaessa. Unissaankin sylkee tutin jossain vaiheessa pois :)

Vatsavaivoista kärsitään täälläkin. Jekovittiin vaihdettu. Rela-tipat käytössä, samoin Disflatyl. Jos vielä tovin jatkuvat tai pahenevat, metsästetään vyöhyketerapeutti jostaikin - niitä ei valitettavasti täällä meidän suunnalla ilmeisesti oikein ole. Saisiko netistä jostain jotain hieronta ohjeita? Vaikka jotain ihan perinteisiäkin, voisin aina kylvyn jälkeen hieroskella :)

Kylpemisestä.. Vauveli kylpee tätä nykyään parikertaa viikossa. Alussa iho oli kovin kuiva ja kuoriutui, jonka vuoksi vain kerran viikossa kylvettiin. Nyt jo kahteen kertaan kun iho todella hyvä ja rentoutuu kovasti ammeessa :)

Yöt menee vaihtelevasti. Useimmiten syö tasaisesti parintunnin välein. Tosin viimeyönä useammin - mutta nyt pari päivää muutenkin tuntunut olevan jotain maitotilausta meneillään, kun tuntuu usein olevan rinnalla. Yhtenä yönä nukkui jopa kuusi tuntia putkeen! Tosin oli huutanut edeltävänä päivänä noin viisi tuntia putkeen - joten se ilmeisesti tyttöä kovasti väsytti. Vaihdan vaihdan yöllä puoliltaöin ja sitten 6-8 kun heräilee. Papersin kakkoset meillä jo käytössä. Liberot falskasivat kerta toisensa jälkeen, eivät jotenkaan millään sopineet meille :O

Oma toipuminen hyvällä mallilla. Sektiohaava siisti ja parantunut hyvin. Eikä siis kipuja enää ollenkaan. Raskausarvet korostuneet entisestään kun löysä nahka roikkuu pitkin kroppaa, vähän arkojakin ovat! :S Niitä jollain rasvaillut. Kiloja tippunut jo noin 15kg, vielä melkein toiset samanmoiset jäljellä ;) Värkki tuntuu edelleen vieraalta, vaikkei sielä viimein lapsi ulos edes tullut (imukupilla siis yrittivät ja sektio päätös).. En tiedä milloin mahtaa paikat palautua ennalleen. Pöntöllä istuessa siis huomaa että oudolta tuntuu :D Ällöön kun päästiin niin... Järkyttävä ummetus. Se kirous synnytyksen jäljeen :S Imetyksen vuoksi sitä karsii jos jonkinlaista tervellistä ruokavaliostaan pois.. vaikka oma kroppa vaatisi lisäystä - ruis, täysjyvät jne jne. Ei tunnu ummetus helpottavan, vaikka jo melkein neljä viikkoa synnytyksestä. Mahtaakohan imetys olla syynä - vie kaikki nesteet kropasta, eikä tule juomalla korvattua takaisin? Onko muita kohtalontovereita..?
 


Hui miten aika kuluukaan, meillä tyttönen täytti tänään jo 2kk. Reipas ja kovasti seurustelevainen pikkuneiti johon isosisarukset ovat kovasti ihastuneet.

Ihmeempiä juttuja täällä ei ole. Imetys sujuu yhä loistavasti, saa toisinaan pumpattua maitoa pullosta kun jää isänsä hoiviin. Tuttia olen jonkin kerran tarjoillut mutta sylkee sen pois enkä ole jaksanut enempää tuohon panostaa kun mitään suurempaa tarvetta ei ole. Normiarkea. :)
 
Hei!
Aika mukavia ikäeroja meidän joulukuun vauvoilla, olisko pisimmillään jotain 1,5kk? :)
Aika menee kyllä kauhian nopeaa, kohta se on meilläkin kk täynnä. Ristiäisetkin jo kohta, kai se nimi on nyt päätetty.
*mahanpuruja* eilinen oli pienelle yhtä itkua :( Illalla vasta rauhottui kun saatiin ilma liikkeelle. Meillä mies on ihan uskomattoman taitava saamaan ilmat pihalle vaikkei kummallisia kommervenkkejä teekkään. Välillä itsestä tuntuu, että röyhtyä saa houkutella vaikka kuinka pitkää.
*nukuttamisesta* ollaan myös huomattu, että nukahtaa ihan helpohkosti kun mies rauhottaa syliin ja vie nukkumaan. Kaippa se minun maidontuoksu houkuttaa niin paljon tissiin kiinni ett
ä haluaiai vaan tissi suussa nukahtaa :)
*tutti* kelpaa harvakseltaan, minulle tuntuu ihan suuttuvan jos "luputus tissin" tilalle koitan tuttia vaihtaa :) Mitään paineita ei tutista kuitenkaan oteta, pikkuhiljaa jos tottuisi niin helpottaisihan se sitten hieman. Meillä myös käytössä/opettelussa ainun Mam-tutti ja vastasyntyneiden koko 0-2kk.

Nyt tyttö heräsin aamu uniltaan. Mies laittoi ennen töihin lähtöä kapaloon nukkumaan ja riittihän sitä rauhallista ja yhtäjaksoista unta lähes 3h!! :)
...olisi vaan itsekin pitänyt malttaa levätä samalla... Täytyy nyt elvyttää tuota kapalointia jospas sillä nyt tosiaan saisi hieman pidennettyä päikkäreitä kun tyttö kuitenkin selvästi rauhallisempi kun saa kunnon unet.

- Nuusku ja typy 3vk+ 4pv
 
Unohdin eilen kirjoittaa, että jälkitarkastuksessakin on nyt käyty :) Hyvin on toivuttu ja palauduttu. Vatsakaan ei monestakaan kohtaa enää juurikaan aristanut painellessa. Muutama hieman hellempi kohta löytyy, että painaminen tuntuu vähän pahalta, mutta ei varsinaisesti satu. Lääkäri lupasi, että nekin sieltä ajan kanssa paranee :D Haavaa kehui, että on kyllä harvinaisen siisti arpi. Pillerireseptinkin pyysin, ettei vahingossa saada toista vauvaa aikaiseksi. Nyt sitten vaan odotellaan menkkoja, että pääsee aloittamaan pillerit. Saatiin myös lupa petipuuhiin, vaikkei ihan maltettukaan jälkitarkastukseen asti odottaa muutenkaan :D Lääkäri kyllä sanoi, että ei mitään syytä olisi ollutkaan odottaa siihen jälkitarkastukseen asti, kun kuitenkin vuodon loppumista odotettiin ja vielä senkin jälkeen muutama päivä. Kehotti vaan olemaan tarkkana ehkäisyn kanssa, mikä nyt on ihan itsestäänselvääkin, kun on noin pieni vauva kotona :)

Ummetus oli täälläkin vaivana sektion jälkeen. Vatsa kyllä toimi muutama päivä sektion jälkeen, mutta sitten menikin VIIKKO, ettei mitään saanut ulos! Olo alkoi olla melkoisen tukala... Vettä yritin juoda mahdollisimman paljon ja kävelin asuntoa ympäri, kun liikunnan pitäisi auttaa ummetukseen :D Ulos ei päässyt, kun pakkasta oli liikaa ja vauvakin liian pieni ulkoilemaan. Netistä etsin kaikki kotikonstit, kun en jaksanut apteekissa käydä... Lopulta kokeilin rautaa. Toisilla aiheuttaa ummetusta ja toisilla sitten päinvastainen vaikutus. Mulla rauta on aina pistänyt mahan toimimaan vilkkaammin, ei mitään ripulia aiheuttanut, mutta hyvin on toiminut ;) Illalla otin yhden kapselin ja seuraavana aamuna vatsa vihdoinkin toimi! Rautaa jatkoin reilun viikon verran, eikä ummetuksesta sen viikon jälkeen ole ollut tietoakaan. Edelleen yritän muistaa panostaa vedenjuontiin ja nyt kun pääsee muutenkin päivittäin ulkoilemaan, niin vatsa toimii ihan normaalisti :)

Viime yönä nukuttiin klo 23.00-4.30. Sitten vielä pari tuntia ihan hyvin, kunnes ilmeisesti alkoi vatsa vaivaamaan. Tyttö kiemurteli ja örisi ja kun pieru tuli, niin kiemurtelut loppui siihen, kunnes taas muutaman minuutin päästä alkoi uudelleen. Tänään pidetään välipäivä D-tipasta ja raudasta, vaikka tyttö nyt onkin ihan tyytyväinen.

Aivan mahtava ulkoilukeli! :) Heitettiin koirien ja vaunujen kanssa oikein kunnon hikilenkki heti aamusta. Kotiin kun pääsin, niin hiki tosissaan virtasi. Nyt on ihan mahtava olo aamupalan ja teekupposen jälkeen. Koirat nukkuu ja tyttökin ihme kyllä nukkuu, joten on tälläinen rauhallinen hetki omaa aikaa :) Ai että kun eilen korpesi, kun tyttö oli ihan nukahtamaisillaan päiväunille (jotka siis tosiaan ei meillä ole ihan itsestäänselviä), niin anoppi tuli kylään ja otti tytön juurikaan lupia kyselemättä syliinsä ja tytön unet jäi tietysti siihen :kieh: Meillä on miehen kanssa vähän sellainen periaate, ettei nukkuvaa vauvaa herätellä, jos ei ole ihan kunnon syytä. Kun tuo ei niitä päiväunia niin paljon nuku. Kauppareissuille nukahtaa ja silloinkin on tosi inhottavaa, kun tyttö herää kotona vaatteita riisuttaessa, eikä tietenkään enää nukahda uudestaan. Sama vaunulenkkien jälkeen. Kun ei voida jättää ulos vaunuihin nukkumaan, ettei naapuruston kissat pääse tukehduttamaan vauvaa. Pitäisi hankkia sellainen kissasuoja vaunuihin, että voisi nukuttaa ulkona.

Pihla ja tyttönen tasan 7vko :)
 

Yhteistyössä