Joulukuun toivevauvat 2012 *MEIDÄN KUU!!!*

Täällä ollaan vielä yhdessä kasassa. Ajattelin, että kestäisin odottelua hyvin, mutta parissa päivässä mieliala on muuttunut paljon. Oon ihan hajoamassa ja pahalla tuulella. Eihän tässä oo kuin maksimissaan pari viikkoa odottelua, mutta nyt se tuntuu ikuisuudelta. Ei mitään merkkejä ilmassa, että vauva aikoisi tulla ulos. Joulupäivänä supisteli, mutta sen jälkeen ei ole ollut kuin muutamia yksittäisiä liki kivuttomia supistuksia. Pelkään, että vauva ei tule ulos ilman käynnistystä, jolloin muhun joudutaan pumppaamaan kaikki mahdolliset mömmöt ja vauva ehtii kasvaa älyttömän suureksi.

Hyvää uutta vuotta kaikille ja onnittelut vauvan saaneille!

40+2
 
Onnea Tiituh, luppi ja Hilma!! Ja hyvää uutta vuotta kaikille!!

Meillä on myös tuo isyydentunnistus edessä, kun ei olla naimisissa ja halutaan isän sukunimi lapselle. En yhtään tunne prosessia, täytyy varmaan alkaa googlaamaan.

Ristiäisiä en jaksa miettiä yhtään vielä. Varmaan paneudun asiaan parin viikon päästä kun /jos vauva-arki alkaa sujumaan. Haluaisin pitää kastetilaisuuden kotona niin on sellainen intiimimpi ja kotoisa tunnelma. Mies ei kuulu kirkkoon, niin ehkä hänellekin mukavampaa kun hiukan vastustaa kirkollista kastetta.

Viime yö oli kaikkein vaikein tähän asti. Vauva imi lähes tauotta 12h, nukahti aina välillä tissi suussa, ja kun laitoin vierelle nukkumaan, heräsi 15-30 min torkkujen jälkeen hamuten rintaa, ja pakko se oli taas imettää, muuten olisi tullut poru. Nyt saatiin iltapäivällä nukuttua pari tuntia, mutta olo on kyllä aika paska. Ja mietin kokoajan että mitä mä teen väärin, tai miks mä en osaa jne. :'(

Imetystyyny oli muuten mulle iso helpotus asennon ja sitä kautta imuotteen parantamiseen. Imetys on nyt ihan siedettävää, vaikka nännit on vielä ruvella ja se eka "puraisu" pelottaa yhä kivun takia. Toivottavasti parempaan ollaan koko ajan menossa. Maitoa ainakin tulee, toinen rinta vuotaa imettäessä, eli pitäisi varmaan hommata maidonkerääjä.

Miten muilla jälkivuodot? Mulla tulee vielä,välillä enemmän ja välillä vähemmän, mutta koko ajan saa olla siteen kanssa, inhottavaa. Tämä yhdistettynä ummetukseen ja satunnaiseen tikkien kiristelyyn, niin uuh, ei ole ihan parasta aikaa naiselle.

Sorry vähän negatiivinen postaus tällä kertaa, pakko vaan purkaa jonnekin.
Tsemppiä vielä vauvaansa odottaville, muistan kyllä oman odotuksen tuskan, mutta nyt on vauva jo 11pv vanha ja eka neuvolapunnaus ylihuomenna!
 
Hyvää uutta vuotta kaikille!

Onnea kaikillle nyytin saaneille! Ei ainakaan vielä oo kukaan ilmottanu että ois nyytti jouluaaattona syntyny? Vai onko mulla vaan menny ohi? Itse huokaisin aattoyönä helpotuksesta, kun huomasin että kello alkaa käydä puolta yötä, niin ei nyt onneton ainakaan aattona syntyny :)

Hassua kun jotkut jo miettii ristiäisiä, ja itse vasta alkaa valmistautua synnytykseen :D mä olen vasta tänään miettiny että mitähän sinne sairaalakassiin tartteis pakata :D
Oon jotenkin jo niin pitkään aatellu että tämä menee vuodenvaihteen yli, niin en oo sit stressaillu mistään sairaalakasseista sun muista. Saatiinpahan tänään vielä asennettua turvakaukalo ja telakka autoon, että on sekin sitten valmiina :) niin ja sain sen sairaalakassinkin pakattua. Nyt saa paketti tulla ihan millon sille itselleen sopii. :D

Mutta täällä siis vielä mahan kanssa ilman mitään tuntemuksia.

Himmu & X 41+1
 
Ihana kuulla, että meitä mahakkaita on vielä jäljellä muitakin :) Supistuksia ehkä kaksi tämän illan aikana, nyt juilii menkkamaisesti. Välillä tuntuu, että valuisi jotain, mutta ei kuitenkaan. Lapsiveden valumisen varmaan huomaisi...??? Ehkä pitäisi lopettaa stressaaminen ja keskittyä kouluhommiin niin vauveli päättäisikin tulla maailmaan :D

Ciru+nuppu 40+5
 
Himmu W, mulla turhia kamoja:
- liivinsuojat, maito nousi vasta pari päivää kotiutumisen jälkeen
- omat vaatteet, paitsi kotiutumisvaatteet, sairaalavaatteissa paljon helpompi olla eikä mennyt omat alusvaatteet ja sukat vereen
- kirja, ei tod. Ollut aikaa lueskella
- omat eväät, naikkarilla sai kyllikseen ruokaa joka käänteessä (rahaa ei myöskään menny yhteen)

Nämä siis meidän tapauksessa, eli vaihtelee varmaan synnyttäjästä riippuen
 
himmu noi on niin yksilöllisiä juttuja ja riippuu varmaan sika paljon synnyttäjästä. Mulla taas puuttui just ne baby on Boardin mainitsemat turhaksi kokemat kirjat. Me oltiin sairaalassa alle 20 tuntia, mutta vauva nukkui koko sen ajan joten meinasin tulla hulluksi tekemisen puutteesta. Vaikka oli oma huone ja telkkari, mutta yöllä en synnytyshuuruissa meinannut saada unta. Luojan kiitos on iPhone eli netti :) liivinsuojukset oli mullakin turhia, ylivuoto ongelmaa on alkanut esiintymään vasta nyt. Meillä siis vauva syö tosi harvoin, esim eilen klo 23, 4.30, 7.30 ja klo 11 herätin kun tissit oli jo niin kipeät. Sitten söi klo 16 ja klo 19, nyt täällä tuskissani taas odottelen että heräisi kun tissit valuu ja on ihan täynnä, saisi tehtyä iltapesut ym ja pääsisi itsekin nukkumaan. Huomenna on 1. neuvola :)
 
Sairaalakassi: Mie otin turhaan sukkia mukaan, koska käytin koko sairaalassa olon ajan pelkästään sairaalanvaatteita, vaikka muuta olin suunnitellut. Myöskään ei tullut syötyä suklaapatukoita, vaikka niitäkin oli mukana, eikä rahaakaan kulunut, koska en liikkunut minnekään osastolta. Välillä tuntui, että muuta ei sairaalassa tehty kuin syöty, joten omia eväitä ei tarvinnut. Kirjaakaan en lukenut, vaikkakin sitten mieheni toi minulle kotoa lehtiä, joita sitten luin. Minulla taas omat liivinsuojukset olivat käytössä jo sairaalassa, en kyllä tiennyt, että oisko niitä saanut sieltä.
 
Viimeksi muokattu:
sairaalakassi mulla kans oli turhaan liivinsuojukset mukana,vaikka niitä käytinki het ku jäppisen sain tissillle. nimittäin nännit oli aika arat ja ne esti hankautumisen imetysliiveihin.
ainaki seinäjoelta sai liivinsuojuksia. ei omia tarvinnu käyttää...
mulla ei ollu mitään kirjoja tai eväitä omasta takaa. yleensä synnärillä on syömistä jos ehtii ruokailujen välissä nälkä tulla. kävin sitte kanttiinista hakemas naposteltavaa/kahvia aikani kuluksi.

meillä täällä pikkusen hymyjä jo väläytellään ja jopa jokeltaa yrittää <3
 
Sairaalakassi mulla ei tainnu olla mitään ylimäärästä kun aika vähillä kamoilla lähdin matkaan. Rahaa mullakaan menny yhtään kun kaveri toi mulle lehden ja karkkipussin mitä kaipailin tuolla osastolla ollessa.

Isyydentunnustus ajan tilasin tänään ja on 14.1. Ja ristiäiset la 16.2. Tympäsee soitella tuollasiin paikkoihin, mutta yllättävän hyvin pääsi läpi ja sain just sellaset ajat mitkä halusinkin. Harmitti vaan kun en tuota meille tulevaa pappia tiedä entuudestaan, mutta kaippa se ihan ok on.

Neuvolaankin soittelin ja sain sen jo huomiselle kun tyttö täyttää sen 2 viikkoa. Oli jo terveydenhoitaja kaipaillu mun soittoa ja ilmoitusta kuinka synnytys oli menny ja kumpiko tuli :D Huomenna saan kuulemma kertoa tarkkaan koko synnytystarinan :D

Viime yönä neiti päätti nukkua oikein urakalla ja nukkui n.7 tuntia putkeen. Piti jo mennä yhdessä vaiheessa tarkistamaan hengittääkö tuo enään laisinkaan kun aikaisemmin on heränny 2-4tunnin välein. Saa sitte nähdä mitä ensi yö tuo tullessan...

Huomenna tulee miehen äiti ensi kertaa neitiä katsomaan ja kyläileekin jokusen päivän täällä :)
 
Ilmoitan minäkin, että saatiin tyttö maailman la 29.12 klo. 04.52 rv 39+6
Painoa oli 3015g.
Synnytys lähti käyntiin säännöllisillä supistuksilla perjantain puolella n.klo.23, synnärille soitin tasan klo.01 että lähdetään tulemaan. Synnytys oli helppo vaikkakin nopea. Ilokaasulla aluks ja siten spinaali lisäksi. I
Tämä yhdistelmä toimi erinomaisesti. Tunsin kokoajan missä mennään ja koko synnytys oli hyvin "luonnollinen" että itsekin sitä ihmettelin.
Tarkempaa synnytystarinaa voin kertoa myöhemmin.

Kotiuduttiin maanantaina uuttavuotta vastaan ottamaan.

Imetys on lähtenyt myös erittäin hyvin käyntiin ja voin sanoa, että suuri kiitos siitä kuuluu KAALINLEHDILLE! :D Ihana helpotus heti ensihetkestä alkaen maidon täyttämille rinnoille ja nuupahtaneinakin toimii "ylimääräisenä ihona" koko rinnan alueelle. Itselleni maidon noustessa rinnat turposi aivan hillittömiksi ja oli kauttaaltaan todella kosketusarat. Kaalinlehtien avulla olotila jpystyi jopa paitaa pitämään päällä! :)

Onnea muillekin vauvansa saaneille!

Kirjoittelen lisää myöhemmin.

-Nuusku ja Typy 4pv
 
Onnittelut vauvautuneille:flower:!

HimmuW, myös mulla oli turhaan mukana kaikkea tekemistä, ei ehtinyt ei. Omia vaatteita en olis käyttänyt mistään hinnasta, paikat oli veressä ja lisäksi hikoilin ihan kauheesti. Siteet tuli sairaalan puolesta, ja käytin niitä, koska olivat paljon imukykyisempiä kuin perus libresset:) Sen sijaan ainakaan kättäriltä ei saanut rasvoja tisseihin, eikä muita hygieniakamppeita. Dödöä ja hoitoainetta tuli parissa päivässä ikävä:) Eväitä en itselleni myöskään kaivannut, sen sijaan mies, joka oli pitkät päivät sairaalalla olisi tarvinnut jotain vähän kunnollisempaa syötävää (oltiin just pyhät laitoksella, eikä ruokapaikat ollu auki).

Jälkivuodon luulin jo tasaantuneen, mutta eilen ja tänään onkin tullut taas verisempää.

Täällä terkka kävi tänään kotikäynnillä. Poitsu oli kasvanut huimasti, syntymäpaino nyt jo ylitetty parillasadalla grammalla:) Oli tosi kivaa kun hän kävi, sain kyseltyä mieltä askarruttavia asioita ja huomasin, että nämä omat ongelmat onkin ihan normaaleja juttuja.

Meillä on kaikki mennyt pääasiassa mun mielestä tosi hyvin. Ainut ikävämpi juttu on korkea horkkakuume, joka mulle on noussu nyt kolmena yönä peräkkäin. Nousee sinne 39 ja laskee sit yhtä nopsaa ku tulikin. Tänään tosin nousi 40c ja laski vaan puolisentoista astetta, joten aika kuollut olo on nyt sitten ollut. Terkka epäili tiehyttukosta kun noin sahaa ja neuvoi soittamaan sairaalaan jos tämä jatkuu tällaisena.

Ai niin, meidänkin pitää hoitaa noi isyydentunnustushommat. Oon ihan sekasin kaikista jutuista mitä pitäisi hoitaa, hmm.. Isyydentunnustus, ristiäiset, ilmoitus vakuutusyhtiöön ja huoltoyhtiöön... Tuleeko vielä muita mieleen? Pitääkö esim KeLaan ilmoittaa lapsen syntymästä vai meneekö automaattisesti?

Julia ja poitsu 8pvää
 
Onnea taas vauvan saaneille! :flower: Ja hyvää uutta vuotta kaikille! :)

Aika kuluu ja tyttö on tänään jo 3vkoa! Edelleen hyvin tyytyväinen tapaus, ei turhaan itkeskele ja ei vielä suurempia mahavaivojakaan tunnu olevan. Huolta aiheuttaa vähäinen painonnousu :( Onko muilla tällaista ongelmaa??? Eli täysimetyksellä aloitettiin ja en tajunnut itse, että paino ei tosiaan ole toivotulla tavalla noussut, kun vauva oli syönnin jälkeen aina tyytyväinen. Neuvolan täti kävi kotona, kun tyttö oli 2vkoa, niin huomattiin, että painoa ei ole tullut viikkoon ollenkaan ja edelleenkään ei syntymäpainoa ole saavutettu :'( Nyt on sitten annettu lisämaitoakin välillä ja paino kyllä selkeästi nousussa, että ehkäpä se tästä... Tämä vain on uutta, kun kahdella vanhemmalla lapsella ei ole ongelmia painon kanssa ollut. Hetihän sitä tulee mieleen, että mistä tämä johtuu, onko jotain muuta vialla jne. Ei osaa olla huolestumatta, vaikka kovasti sanottiin, että ei kannata liikaa stressata...

Joku kyseli makuullaan imettämisestä. Täällä myös yksi joka ei tykkää imettää muuta kuin istuen eli yöllä nousen myös aina istumaan ja syötän siinä vauvan. Vauva nukkuu pääsääntöisesti omassa sängyssä meidän sängyn vieressä. Meillä kun isommat lapset tulevat usein väliin, niin ei senkään takia viitsi pitää vauvaa vieressä.

Nyt täytyy mennä, nyytti heräili :)

Jouluvauva ja tyttö 3vkoa
 
jouluvauva minkälaiset on syöttöjen välit? jos vain tihempään antasit tissiä? ja toinen mitä mulle sanottiin osastolla,et syöttäessä ei kannata vauvaa kietii peittoon tms. jos liian lämmin,nii nukahtaa ennenku on saanu mahansa täyteen... ja tosiaan oon sen huomannu tuon meidän herran kans.

mulla vähä lipsunu päätös olla nukuttamatta vauvaa öisin vieressä. mut ku se on NIIN helppoo vaan lyyä tisssi suuhun ja jatkaa ite unta
 
Painonnoususta, käytiin tänään neuvolassa punnitsemassa ja ikäväkseni sain myös tietää että alun hyvän nousun jälkeen on tapahtunut hidastumista (40g/pv -> 10g/pv). Tosin eri vaaka mutta tuskin niin suurta eroa voi tulla :( olo on aika ...seestä, sillä imetys on nyt lähtenyt hyvin käyntiin, ja vauva on koko ajan rinnalla eli saa imeä tosi tiuhaan, ja kakkaa piisaa päivittäin runsaasti jne. Kamalan epäonnistunut olo, ja harmitti kun piti käydä kaupasta hakemassa korviketta "jälkkäriksi". Lisäksi pelottaa että nyt kun saa osan pullosta niin alkaakin hylkimään rintaa?? Olisiko kellään lohdutusta, että onnistuu kumpikin pullo ja rintaruokinta koska mä haluaisin todella jatkaa imetystä ja haaveilen vielä siitä täysimetyksestä 6kk asti?
 
Onnittelut vauvan saaneille:flower:
Ja tsemppiä odottajille!;)

Ite en pakannut juuri mitään mukaan sairaalakassiin. Vaatteet jätin kotio koska ajattelin hillua sairaala vaatteilla ja onneks olinkin! Kyllä tuli meinaan verta. Pääsin vaihtamaan sänkyyn muutamaan otteeseen lakanat ja viitisen kertaa vaihtamaan puhtaat vaatteet. Onneks loppui sellainen veren tulo sairaalaan ettei kotona ny ois tarvinnu vielä vaihtaa koko ajan uusia vaatteita ja lakanoita. Onneksi sain olla yksin ne kaksi päivää niin sai rauhassa kattella telkkaria silloin kun sieltä mitään edes tuli.

Eilen sain varattua neuvolaan pojalle ajan. Se ois sitten ens maanantaina ensimmäinen punnitus sairaalan jälkeen. Pitää mennä neuvolaan käymään kun ei kerkiä tuleen kotikäynnille. Ihan hyvä vaan niin ei tarvitse sitä varten ainakaan siivota:kieh:

Täällä lueskelen kateellisena teille jotka pystytte imettämään! Täällä ei imetys onnistu vieläkään. Nyt kun ei enään imetys satu niin poika saa edelleen hulluja rintaraivareita eikä koko hommasta tule yhtään mitään. Pari minuuttia ehkä viihtyy rinnalla imemässä.:'( Joudun antamaan aluksi vähän pullosta korviketta jotta rauhoittuisi ja saisi tissille. Poika ei oikein taida tajuta ollenkaan, että sillä on tissi suussa vaikka kuinka yrittäisin, että huomaisi sen. Ja joskus kesken imemisen pojan ote katoaa ja imeekin erilailla. Sitten kun vauva tajuaa sen ettei ote oo kunnollinen niin taas alkaa monen minuutin taistelu siitä kun yritän antaa pojalle tissin suuhun mutta se ei tunnu tajuavan asiaa ollenkaan. Sitten jossain kohtaa on pakko luovuttaa kun toisella on nälkä ja molemmilla menee hermo ja sitten poika saa taas pulloa. Todella ärsyttävää. Alkaa meneen jo luovuttamisen puolelle kun ei tunnu onnistuvan:(

ceecee ja poika 13 päivää
 
IMETYKSESTÄ JA LISÄMAIDOSTA neuvoivat minulle synnärillä, että kannattaa antaa lisämaito pikkukupista hörppyytämällä tai ruutalla pienin painalluksin poskeenpäin. Ei saanut antaa vauvan imeä ruutasta, ettei tästäkään imuote häiriintyisi. Ruuttaa käyttäen annettiin osastolla vauvalle pari lisämaitoannosta kun olin varma ettei pieni voi mitenkään saada tarpeeksi maitoa vain minulta kun en itse havainnut mitään näkyvää tihkumista. Ruutta oli sellanen 10ml, saapi apteekeista (ilman piikkiä tietty ;) ) niin ja opastivat eka antamaan korvikkeen x määrä ja sitten rintaa lopuksi. Ajatuksella, että "ethän itsekään tunne itseäsi kylläiseksi nopeasti syömällä" eli aivot rekisteröi sitten tissillä ollessa että masukin täynnä.

Toivottavasti tuosta sepostuksesta apua :)

Meillä oli aikamoinen suvanto imettämisen kanssa, kun omaa ajattelemattomuuttani annoin typyn roikkua koko toissayön rinnassa kiinni...Imuote oli sitten ihan päin honkia ja sen seurauksena nännit ihan auki ja voi niiiiiin kipeet. Nyt sitten parannellaan nännejä ilmakylvyillä, kaalinlehdillä ja lanoliinivoiteella (jota saa ihan peruskaupastakin huomattavasti halvemmalla kuin apteekista!)

- Nuusku ja typy 5pv ...aika menee niin nopeaa!
....paitsi yöllä tiheän syönnin aikaan samalla kun nännit anoo armoa...unien jälkeen, päivän valjettua on taas jaksuja lisätä motivaatiota. Typy nukkuu kuitenkin hyviä unia, niin saapi tisutkin välillä huilitaukoja ;)
 
tsempit täältäkin imetystaisteluihn.

BabyOnBoard, meillä syödään pulloa ihan hyvin ilman mitään ongelmia imetyksssä, näin oli ekankin kanssa. Tosin mulla ei koskaan imetysongelmia ole ollut, Tai oikeestaan sitten vasta kun lopetin esikoisen imettämisen 8-kuisena raivareidn ja hampaiden takia. Oon huomannut että jos vauva hermoilee eikä meinaa saada otetta paras keino on makullaan lähestyä ylhäältä päin ja litistää tissiä niin että vauva haukkaa kiinni. Ja kyllä ne vauvat korvikkeellakin kasvaa, luulen että osasyy imetyksen (epä)onnistumiseen on äidin mieliala. Eli älkää stressatko vaikka menisi pelkkää korviketta, itse olen korvikevauva ja mielestäni ihan täysjärkinen.

ristäiset meillä pidtään vasta maaliskuun alussa, nimi on kyllä jo päätetty mutta sukulsisia niin paljon reissussa etä ootellaan niiden kotitumista.

Undu & tytsy 3 vk
 
  • Tykkää
Reactions: Nuusku82
Onnea vauvan saaneille! :)

Sairaalakassissa koin turhaksi omat vaatteet. Niitä en käyttänyt, vaikka jälkivuoto ei runsasta ollutkaan. Muuta turhaa ei tainnut mukana olisikaan. Kirja oli mukana ja sen koin kyllä pelastukseksi, kun vauvakin vietti elän yön vauvalassa sokeritipassa. Aika vähän pakkasin sairaalakassiin, joten nuo omat vaatteet taitaa olla se ainut turha, mitä siellä oli :D

Imetyksestä, täällä yksi jonka vauva kasvaa korvikkeella. Imetys kusi jo sairaalassa, koska en saanut mahdollisuutta opetella koko hommaa, kun päättivät kun puolestani, että vauva syö pullosta, kun on niin pieni. Eihän se sitten tissille oikein oppinutkaan, kun syötettiin pullosta niin täyteen, että nukahti. Päätin olla ottamatta mitään stressiä imetyksestä kotonakaan, kun en sitä sairaalassa saanut opetella. Aluksi käytin rintapumppua, kun maito nousi, mutta nyt yritän lopetella pumppaamistakin, kun tissit kipeytyy... Vauva on ylittänyt syntymäpainonsa jo melkein 700 grammalla ja pituuttakin on tullut kolme senttiä. Kasvaa siis oikein hyvin korvikkeellakin ;) en koe olevani huono äiti tai muutenkaan epäonnistuneeni, vaikken imetä. Pääasia, että vauva kasvaa ja voi hyvin.
 
Tosiaan kaikki vauvat kasvaa myös korvikkeella! :)
Meillä esikoinen kasvoi täysin korvikkeilla. Rintaa ei edes tarjottukaan koska silloin en saanut oman munuaissairauden lääkkeiden takia imettää ollenkaan. Osastolla sai ensimaito annoksen luovuttajalta, mutta kaikki sen jälkeen purkista tullu.
Esikoisella ei ole vieläkään tähän 7-vuoteen ollut ainuttakaan korvatulehdusta ja muutenkin vähän sairastellut ja kasvaa hyvin. Aivotkin tuppaa pelittämään oikin hyvin tuolla koulumaailmassakin ;)
Joten komppaan tosiaankin sen puolesta, ettei masentua kannata jos ei omista haluista huolimatta pystyisikään kokonaan tai ollenkaan imettämään :hug:
Mukavia hetkiä on myös ne pulloruokintahetket <3

IMETYSOHJEET kävin itse vielä tarkastamasta imetystuen sivuilta, suosittelen! Sieltä löutyi hyviä vinkkejä esim juuri siihen kuinka auttaa nänni vauvalle oikeassa asennossa suuhun että menee pikeaan paikkaan. Käykääs asian kanssa pohtivat lukemassa, löytyi muistaakseni "imetysohjeita perheille" osiosta. :)
 
Viimeksi muokattu:
Imetyksestä/pullosta meillä kaikkia lapsia on imetetty onnistuneesti ja kolme neljästä on saanut myös maitoa pullosta. Tuo 2v oli ainoa joka ei pulloa huolinut.

Esikoinen oli syntyessään niin heikko ettei jaksanut imeä lain rintaa mitta onneksi maitoa tuli niin hyvin pumpulle ettei korviketta tarvittu kuin sairaalassa. Pikkuhiljaa voimistuessaan alkoi sujua imeminen ensin rintakumilla ja sittemmin ilman. 5 viikon iässä pystyi jättämään pullot ja rintakumit kokonaan pois. 4,5kk täysimetys ja yhteensä 10kk imetys jonka lopetin omista syistäni seuraavan raskauden ollessa puolivälissä. :)

Kakkonen opetettiin tarkoituksella myös pullolle. Taisi olla suositusten mukaan joskus 4-5 viikon iässä kun imuote oli hyvä ja imetys sujui. Satunnaisesti sai sitten pumpattua maitoa pullosta. 6kk täysimetys ja 1v3kk kokonaisimetys.

Tämä uusin vauva on myös opetettu pullolle. Pari kertaa olen käynyt isosiskonsa kanssa uimassa niin että tyttönen on jäänyt isän kanssa kotiin. Nyt olisi toiveissa päästä aloittamaan tässä tammikuussa viittomakurssi kerran viikossa niin että miehen ollessa kotona vauva jää hänelle. Korviketta ei ole tarvittu lain.

En näe siis pullossa ongelmaa imetykselle. Tietty jos korviketta tarjoaa jatkuvasti niin maidon määrä luonnollisesti vähenee. Mutta vauva pystyy kyllä imemään sekä pulloa että rintaa.

Painosta. Ekassa neuvolassa 10pv iässä tyttö ei ollut saavuttanut vielä lähtöpainoaan ja neuvola huolestui. Seuraavaan kertaan mennessä oli käyrä jo kovasti nousussa ja sama tyyli tuntuu jatkuvan. Vähän hidas vaan oli käynnistymään.

Sairaalakassista, en muista että siellä olisi mitään turhaa ollut. Tai no, liivinsuojia olin varannut enemmän mitä kului. Kaikki meni about samaa rataa kuin edellisen kanssa, joten samoilla tavaroilla pärjättiin.

Madicken ja tyttönen 6vkoa
 

Yhteistyössä