heissan..
koitan tässä nyt pikasesti kertoa synnytyksestä jotain..
Kiirusta on pitänyt arki neljän poitsun kanssa joten ei ole ehtinyt istahtaa koneelle kunnolla..
Eli mullahan sillon supisteli epäsäännöllisesti jo torstain ja perjantain välisenä yönä eli 29-30pv välisenä yönä ja samate sen 30pv koko päivän supistusten välin ollen n. 5-30min ja oli jo kipeitä..
Sitten sillon 30pv yöllä soitin jo oulaisiin että kannattasko mun tulla näytille kun niitä oli kestänyt jo niin pitkään niitä epäsäännöllisiä kipeitä supsituksia.. Käskivät käymään näytillä että pääseehän sieltä pois jos ei lähe eteneen..
No.. Ottivat pitemmän käyrän ja tutkivat niin olin 3cm auki.. antoivat kipupiikin persaukseen ja käskivät saliin pötkötteleen jos sais nukuttua ku olin jo kaks vrk valvonu..
Niin oltiin joskus 2aikaan yöllä siellä oulaisissa ja sitte 4aikaa alko jo tulla 10min välein säännöllisesti ja joskus puol6 alko tulla 5min ja alle supistuksia. Sillon tais tutkia ja olin 5cm auki..
Sitte otin jo lämpöpussin selkään ku supistukset meni niin kovasti selkään..
kärvistelin ja supsitukset koveni ja koveni ja tutkittiin niin 6cm auki.. sitte alko taas koveta ja pyysin kohdunkaulanpuudutetta (saliin ei saanut edes ilokaasua ja oli vain suihku ja lämpöpussi apuna) Jonka sainki melkein heti mutta mitään vaikutusta sillä ei kyllä ollut supistuksiin tai mihinkään.. Käyrällä jouduin makoilla ja kyllä alko olla tuskaa.. Kävin sitten suihkussa jonkun aikaa rentoutumassa ja sitten kohta tulivatkin kahtoon ja yllätys yllätys olinki 9cm auki ja kätilö alko laitella jakkaraa lattialle valmiiks ja sano että muutama supsitus enää kärvistellä niin saa punnata..
No jakkaralle päästyä kätilö kokeili kohdunsuuta ja oli enää pieni reuna siellä jota koitti yhden supistuksen aikana kiertää sieltä pään taaksen. Sen supistuksen aikana kätilö sanoi jo että tämähän tulee täältä itestään.. sen jälkeen tais olla kaks tai kolme supistusta niin vauva oli ulkona. Synnytys tuntu oikeastaan tosi helpolta vaikka kipeä toki olin kun ei mitään lievitystä ollut ja supistukset tosi kipeästi selkäänki.. sotaruhjeita ei tullu kummepia mutta yhtä naarmua huulesta paikkas kolmella tikillä.
Synnytyksen kestot 1vaihe 5h 5min 2vaihe 7min 3vaihe 6min Niin ja syntyi 9.52
Pidempi oli siis kun edellinen mutta voisin sanoa että helpoin kaikista 4 synnytyksestä ja silti oikeastaan melkein kipein..
Sen huomasin että se oikea hengitys on ihan huippu lievitys!!!
Tosin viimesest supistukset oli jo niin hirveitä että en pystyny hengitystä tasottaan vaan huohotin ihan hulluna ja meni kädetki ihan oudoiks, alko pistellä ja jäykisty..
Mutta.. Voin sanoa että tää ei ollu viimenen
Eli mieli muuttui taas ja ajattelen taas sitä suurperhettä =D Vaikka sellaseksi kai meidät jo luokitellaankin kun 4lasta.. ehkä kaks vielä voisin ajatella
Poika on aivan ihana kiltti ja rauhallinen. Hymyilee melkein koko ajan ja itkenyt ei ole kunnolla ku pari kertaa. Nälissään on sellasta yninää ja vaipanvaihdossa vain ynisee eikä itke =)
Keltainen poika oli, mutta ei noussut niin korkealle että olis valoon jouduttu, eli varmaan tuo pari päivääkin mahassa vaikutti siihen että maksa oli vähän enemmän kehittynyt.
Velipojat on olleet ihan myytyjä vauvasta ja melkein tappelua kuka saa pitää sylissä ja tahtoisivat syöttää vauvalle pumpattua maitoa =)
Imetys sujuu hyvin ja maitoa riittää, poika syö yöllä n. 2,5-3tunnin välein ja päivisin myös n 3tunnin välein.
Kiirusta tosiaan riittää arjessa, mutta onneksi on nuo mummut ja papat auttamassa.
ristiäiset on jo varattu ja nimi valittu ja kolmannesta nimestä piti ihan maistraattiin soitella ja vielä kastavalta papilta varmsitaa että sopii.. Nimeksi tulee pojalle Valte Johannes Elliam.. Valte on miehen papan nimi ja tuo Johannes miehen toinen nimi ja Elliam on minun bongaama netistä. niitä vain tosiaan ei ole kastettu yhtään niin piti selvitellä..
Onnittelut kaikille muillekkin jo jakautuneille ja tsempit niille jotka vielä kärvistelee massun kanssa! Pian on teidänkin aika ja se palkinto on niin ihana odotuksesta että ei sanoin voi kuvailla!!!
Nyt pitää taas kiitää... Jos ens viikolla jo lähtis pojan kaa jouluostoksille =)
Vaavimasu ja valonpisara Valtsu <3