Joulukuun toivevauvat 2012 *MEIDÄN KUU!!!*

Hurjasti onnea potrista pojista Vaavimasu, tombatar, *tähti, NäkkärinMuru ja HayLina ja pikkuprinsessasta nopnop!

Rödluvanille suurkiitokset pinojen ylläpidosta ja kaikille isot kiitokset vertaistuesta, näitä juttuja on ollut tosi mukava lueskella! :)

Pisara86: pateista kainalossa/rinnoissa: hyvähän nuo on aina tarkistuttaa varmuuden vuoksi. Itsellä ilmestyi imetyksen lopettamisen jälkeen. Tarkastuksessa todettiin ettei mitään löytynyt ja kertoi että muutokset yleensä liittyy tuohon maidontuotannon alkamiseen ja loppumiseen. :)

Markelat: tervetuloa mukaan ja tsemppiä loppuodotukseen!

Baby on board: itse olin aikoinani huolissaan ihan samasta. Kunnon supistukset kuitenkin kyllä yleensä huomaa, varsinkin ne synnytyksen käynnistävät. Maha on sellainen teräsbetonipallo, niin kova että tuntuu että vauva poksahtaa kohta muuta kautta ulos jos ei alakautta. :D Tai ainakin itsestä tuntuu tältä. Joko ihoa kiristää tai sitten särkee mahaa/selkää/reisiä. Itse huomasin harkka- ja kunnon supistusten eron siinä, etten enää pystynyt makaamaan sängyssä kun sattui mahaan niin paljon. Kun nousin ylös, olo helpotti mutta oli jotenkin tukala ja vähän hikinen ja ahdistava olo. Sellainen levoton fiilis ettei pystynyt paikoillaan olemaan vaan piti seisoskella tai kävellä. Ja kun supistukset koveni niin ei niitä voinut olla huomaamatta ja aloin niitä sitten kellottamaan.

Tsempit kaikille sektioon meneville ja ison mahan kanssa kärvisteleville.

Itsellä olo vaihtelee päivittäin. Lähinnä pahin olo silloin kun ei saa kunnolla nukuttua, vaan tulee kukuttua pitkin yötä. Välillä taas aivan loistofiilis.

Maha ja vauva on jo tosi alhaalla. Rauhakseen koitan tehdä keskeneräisiä juttuja, vauvan tarvikkeiden laittoa ja joulujuttujen valmistelua. Yleensä tässä vaiheessa olen ollut jo ihan malttamaton että saisi vauvan kainaloon. Siinä mielessä hyvä että on tekemistä että malttaa odottaa nämä raskauden viime viikot. :D Nyt pakko painua pehkuihin ja jatkaa lukemista huomenna, kauhea väsy iski. Hyvät yöt kaikille ja paljon synnytyssupistuksia niitä malttamattomasti odotteleville!

Tupuna ja Boitsu 36+3 (tai ultran 37+0)
 
Viimeksi muokattu:
Oiiih, taalla vauvoja syntynyt lisaa, ONNEA kaikille tasapuolisesti:flower::heart: Ei kylla jaksais odottaa enaa omaansa... lauantaina tulee 37 viikkoa tayteen, joten sen jalkeen saa tulla KOSKA vaan, vaikka ois kuin jouluostokset sun muut tekematta. Taalla meilla monet laittaa jo kuusetkin paikoilleen (teko semmoiset) marraskuun lopulla, mutta me odotellaan viela. Haluan aina ihan oikean kuusen, joten ajattelimme sen hakea ja koristella 15.12. Sita ennen ois kaikki siivoukset tehtava ja vauva vaatteet valmiiksi + sairaalakassi... se pitaa kylla pakata.

Mulla oli tanaan laakari, en onneksi tartte laakarin mielesta insuliinia. Ultraavat maanantaina ja kokoa ne lahinna kattoovat ja vesia sun muista virtauksia. Kaynnistykseen ei juuri ole nyt syyta, mutta seuraavan ajan sain vasta 21.12... et jos vauva on ultran mukaan iso, sitten harkitsevat kaynnistysta. Mut menee varmaan yli joulun sekin, jos ei itsestaan ala tulemaan... pitaa paasta johku saunaan tasta:p

Mutta ISO helpotus oli tuo, ettei tartte insuliinia... huh huh!

Ei kai mitaan muuta tassa... vasta kaksi paivaa olen ollut mammalomalla ja olo jo nyt tylsa, vaikka tekemista oiskin. :LOL:
 
Onnea kaikille nyytin saaneille! :flower: niitä on taas tullut hurjasti.
Ja tervetuloa uusille :wave:

Onko minussa joku vika kun minulla ei ole vielä mikään kiire luopua tästä ihanasta pallomahasta? Ei sillä, on mulla vielä vaikka mitä tekemätöntä hommaa, mutta ei siitä huolimmattakaan mikään kiire saada kääröä syliin. Oon ollu niin asennoitunu alusta asti että tämä tulee äitiinsä ja on aina myöhässä, että vähintään viikoille 41+ mennään. Tulisi ehkä hätä jos tämä nyt haluaisi pois tulla ;D

Täällä ei mitään kummempia tuntemuksia. Välillä vihloo alakertaa ihan kamalasti, mutta ei se tee muuta kuin hidastaa hetkellisesti :D ja välillä issias ja liitoskivut kiusaa, mutta kun kaikki menee aina viimeistään yön aikana ohi, niin en valita. Tämä on ihanaa!! :p

Himmu & X 37+2
 
Onnea jälleen kaikille vauvan jo saaneille! :flower:

*Pihla*, jotenkin tuntuu järkevältä, että lääkäri oli tuota mieltä sun tapauksessa. Että vauva kasvaa paremmin mahan ulkopuolella. Jotenkin salaa toivon, et meidän tapauksessa oltaisiin perjantaina samaa mieltä, jos kasvu on edelleen hidastunut. Paras tilanne toki olisi, et vauva kasvaa taas normaalisti ilman ongelmia :) Onko teille annettu jotain painoarviota? Meillä oli rv36+3 painoarvio 2500g.

Ainakin Undu suositteli selkäkipuihin mikrossa lämmitettävää kaurapussia. Mulla on se myös ja kyllä se kipua helpottaa! :)

Baby on Board, oon tästä ennenkin täällä kirjoittanut, mut kylläpä voikin olla erilaiset käytännöt eri paikkakunnilla tuon streptokokin suhteen :O Joku kirjoitteli, et tutkitaan niiltä joilla supistelee jo varhaisessa vaiheessa (itse kuulun näihin) ja näin meilläkin se tutkittiin ja multa se löytyi. Teillä siis ei tutkita vaan kaikille isketään antibiootit synnytyksessä? :O

Ainakin Sofi12 oli menossa käynnistykseen, tsemppiä kovasti! :)

ceecee, mulla oli jossain vaiheessa muutama ikävä suonenveto ja alotin sitten syömään magnesiumia eikä oo sen jälkeen tullut. Nyt oon sen jo lopettanut mut ei oo tullu siltikään enää suonenvetoja. Ootko kokeillut magnesiumia tuohon vaivaan? :)

Kyllä tämä odottelu on hanurista. Haluaisin jo saada vauvan ulos masusta, mut toisaalta en halua kokea niitä kipuja :p Ristiriitaisissa tunnelmissa siis.. :) Mutta joka tapauksessa se sieltä ulos jossain vaiheessa tulee, niin mitä pikemmin sen parempi!

-minttu- ja poitsu 38+3
 
Onnea Voguelle pikku prinssistä:flower:

Neuvolasta tultu. Paineet hieman kohonneet, olivat luokkaa 140-150/85-90. Ennen 116/75. Täytynee vointia seurata, ajattelin RR mittarin hakea lainaan sukulaiselta. En muuten asiasta hermostuisi, mutta muutaman päivän päätä särkenyt - olen ajatellut sen johtuvan pakkasesta, samoin pienten "pilkkujen" kun välillä näkökenttään ilmestynyt. Ja tajusin asia yhteyden vasta kotona, en siis edes neuvolassa sanonut asiasta. TYHMÄ MINÄ. Ei kuitenkaan siis mitään radikaalia voinnissa. Ehkäpä asian kanssa on kuitenkin varovainen nyt oltava.

Sain myös loistavia uutisia josta sain uutta puhtia, vauvan pää lakannut heilumasta, on jo "lähtökuopissaan"! Jotain edistystä siis :) Uskoin olevani jo täysin menetetty tapaus. Jälkeenpäin jäin miettimään, että liekö nyt siis kiinnittynyt? Sitäkö se tarkoittaa? Eipä siis ihme, että on häpyluuta sattunut jo useita päiviä.
 
Onnittelut tasapuolisesti kaikille onnellisesti jakaantuneille!

Mä oon jo luovuttanut koko synnytyksen luonnonmukaiseen käynnistymiseen, oon varmaan vielä ens vuonnakin raskaana. Ei YHTÄÄN mitään oo tapahtunut, paitsi v*tutuskäyrä noussut huippuunsa. Äitillekin eilen aika häijysti pistin puhelimessa kun soitteli että no, joko olis jotain tapahtumassa. Mussa on varmaan jotain vikaa kun ei kroppa osaa itte hoitaa tätä pihalle. Neuvolaankin sain vielä ajan ens maanantaille ja vasta sitten kuulemma laitetaan lähetettä polille eli taitaa mennä sitten käynnistykseen sillon 42+ viikoille...pää hajoaa.

Kiitos ja anteeksi.

Wera 40+1
 
Onnea kaikille, kenellä on jo vaavi sylissä! Meillä olisi enää tasan kaksi viikkoa h-hetkeen! POKS POKS 37!! :D
Neuvolassa käyty ja näytin myös terkkarille pattia. Kertoi, että tämän tyyppisiä on nähnyt ennenkin ja jollakin oli ollut niin isot patit, että hankasivat jo ja haittasivat normaalia arkea. Terkka paineli molempia kainaloita ja epäili, että ihan kuin tuntisi myös toisessa kainalossa pienen alun. Epäili vahvasti, että liittyy maidontuotannon alkamiseen. Oli myös lääkärille tästä eilen jutellut ja voin mennä ens tiistaina lääkärille vielä näyttämään. Ei kuulemma tarvitse huolestua, mutta toki seurataan tilannetta. :) Huh! :) Tämä pattiasia vain säikäytti todella senkin vuoksi, kun ystävän äiti on kuolemassa juuri rintasyöpään hetkenä minä hyvänsä.. Ja sekin, että aivan murrosikäisestä asti on kehoitettu tutkimaan itse rintansa ja nyt kun jotain löytyi, oli aika sekava olo. KIITOS KOVASTI TSEMPEISTÄ JA TEILLE KETKÄ KERROITTE OMISTA "PATEISTA"! :)

Meidän vaavi oli edelleen perä/viistotilassa eikä taida kääntyä.. Sf-mittakin alkanut nousta, nyt 32 cm. Oli pitkään 27-28cm luultavasti poikkitilan vuoksi. Hui kun tuo paino nousee!! Yli kilo tullut per viikko... :O Joo suklaa maistuu.. ;)

Onko teistä kukaan kantoliinaillut?? Sain pitkän kantoliinan, mutta ei ole minkäänlaista sitomisohjetta. Kantoliinalinkkejä löytyy kyllä netistä, mutta jos jollain on tiedossa linkkiosoite helppoon perussidontaan, niin saa kertoa. :) Ja kokemuksia liinailusta kuultais mielellään.

Pisara ja jupero vaavi 37+0
 
Onnittelut muillekkin vauvan saaneille! Ja kiitos myöskin onnitteluista. :)

Weralle jaksamisia! Kyllä se sieltä ulos tulee tavalla tai toisella. Älä lannistu! :)

Ollaan tytön kanssa vielä sairaalassa, kun verensokerit käy välillä vauvalla liian alhaalla. :/
Kaikki rullaa muuten hyvin ja tyttö on kiltti kuin mikä! :) Raskausaikana sitä kerkesi välillä jo miettimään osaako vauvan hoitoa ollenkaan, mutta yllättävän luontevasti tämä sujuu. Vaikken vauvoja muuten hirveänä ole hoidellut. :)

Nopnop ja tyttö 2pvä
 
Minullakin oli tänään taas neuvola. Paino oli tällä kertaa taas noussut noin kilon viikossa. Huomaa kyllä, että on tullut vähän herkuteltua :whistle: ja olen välillä syönytkin kunnon aterioita eli en ole niin tarkkaan miettinyt paljonko mitäkin laitan lautaselle. Verenpaineet ja hemoglobiini olivat hyvät, sf-mitta oli puoli senttiä pienempi kuin viimeksi ja pikkuisen syke oli siinä 140 paikkeilla.

Minulla on aika ristiriitaiset tuntemukset tällä hetkellä. Toisaalta toivon, että kohta pääsisi jo synnyttämään, mutta toisaalta pidän todella paljon tästä mahasta, eikä sen takia ole kiirettä. Tunnen itseni laihemmaksi kuin ennen raskautta. :) Jännittää myös miten sitä osaa hoitaa tätä pientä sitten, kun hän on syntynyt, mutta en edelleenkään paljoa stressaa synnytystä. Eipä sitä osaa, kun ei ole aikaisempaa kokemusta, eikä tiedä kivun määrää. Luotan siihen, että luonto hoitaa. Eilen mietin, että aika on mennyt kyllä nopeasti sen jälkeen, kun pienen liikkeet ovat tulleet joka päiväisiksi. Alkuaikoina tuntui, ettei aika kulje millään ja mentiin päivä kerrallaan, mutta nyt viikot menevät kyllä vauhdilla. :)

Peppi1981 ja Sykerö 39+2
 
Hirmuisesti onnea kaikille äideille, joilla vauvat kainalossa:flower:

Ja kiitos kaikille supparikommenteista. Ehkä mä luotan siihen, että tunnistan ne tosipaikan tullen :) vaikka joillakin on vissiin ollut alkuun aika lieviäkin, joista ei ole heti tajunnut mistä kyse..

Minttu, NKL:lla kätilö tosiaan sanoi näin, että saan sen piikin sitten automaattisesti, ja tämä siksi että suurin osa kantaa bakteeria. Taitaa siten olla käytäntö HUSin alueella, ja jännä että neuvolassa ei koko sanaa edes ollut mainittu, vasta kun kerroin että olin asiasta puhunut sairaalassa.

Neuvolassa taas käyty ja kaikki ok (paitsi painon nousu, mutta siitä en jaksa olla enää olla kiinnostunut, nim. Turvotukset ja makeanhimo rules :kieh:). Vauva napakasti lähtökuopissa, mutta siinähän hän saattaa viihtyä vielä pitkään eikä muita merkkejä synnytyksestä ole, blaah. SF-mitta nyt 32cm ja tasaisesti keskikäyrän alapuolella mennään.

Iskias-kivut ovat järkyttävät ja eilen illalla pääsi itku ulkoillessa kun sattui niin ...tanasti joka askeleella. Alkaa tosissaan tuntua siltä, että poika saisi piakkoin päättää lähteä ulkomaailmaan ja mä haluan mun kropan takaisin itselleni ennen kuin se hajoaa kokonaan (sorry :ashamed:)

Sattuiko kukaan katsomaan eilen Erilaiset Äidit ohjelmaa? En nyt viitsi tässä foorumissa sen enempää kommentoida, etten vaan loukkaa ketään, mutta pakko sanoa, että olin kyllä aika ihmeissäni tämän pariskunnan toimista... Jos kiinnostaa niin käykää katsomassa katsomo.fi:ssä eilinen jakso tämän keskiviikon ratoksi ;)

BoB 38 +5 (enää max. 3 vk, jee kait voi sanoa)
 
Viimeksi muokattu:
Minttu, viime viikon painoarvio oli 2100g ja silloin viikkoja oli 36+. Pikkuinen siis. Teillä sentään vähän isommaksi arvioitu :)

Täällä ollaan sairaalassa. Tyttö syntyi aamulla klo 8.51 sektiolla, kuten oli sovittukin. Painoa tytöllä on 2380g ja pituutta 46,5cm :) tyytyväinen ja rauhallinen vauva, verensokereita tarkkaillaan pienen koon takia. Vauva kuitenkin on vierihoidossa :) epätodellinen olo vieläkin, vaikka pieni tuhiseekin rinnalla :D
 
heipä taas :wave:
täällä osastolla opetellaan vauvan rytmiä. nyt pitää parin tunnin välein syöttää kun ei oma tuotanto kunnolla lähteny käyntiin ja sen takia sit tarkkaillaan verensokereitaki. mut muuten kaikki on hyvin. mun verenpaine myös pysyny normin rajoissa ilman lääkkeitä!
pojan paino laskenu synnytyksen jälkeen noin 150g,mut seki on ihan normaalia...

nii,tuosta kiinnittymisestä piti sanoo, et ei se merkkaa mitään vaikka on ihan ylhäällä. sen takia ei tarvii huolestua.ei se kaikilla kiinnity ennen synnytystä :p

mä täs oottelen vieraita ja kohta poitsu pitäää herättää syömäänki...
 
Onnea Pihlalle pienestä tyttärestä!!:heart::flower:

(.) Täällä aamulla Ballongi asetettu ja nyt odotellaan sen vaikutusta.. Päästivät kotiin odottamaan, koska vointi hyvä. Viimeistään aamulla osastolle takaisin, ellei sitä ennen tapahdu.. Ballongin laitto sai aikaan supistelut, jotka kuitenkin kotiin päästyä loppuivat. Nyt vain kova paineen tunne tuolla alhaalla, kun painaa kohdunsuuta auki.. Ja pikkuisen jännä tunne, kun reiteen teipattu muovihanska ja katetrin pää..

Sofi ja ekavekara esu toistaiseksi yksiössään 40+1
 
BoB mä kattelin kanssa tuon Erilaiset äidit ja monenlaisia ajatuksia tuli kyllä mieleen... Itsekkään en niitä täällä ala laitteleen, mutta hiukka pisti monet asiat ihmetetyttämään. Mutta jokainen valitkoon tien millä haluaa elää ja synnyttää lapsensa, itse olen tyytyväinen omiin valintoihini ja uskon, että ei noista lapsista tule sen kummempia kun sellasista mitkä elää mahdollisimman "luonnonmukasesti"...

Jabadaba77 ja 38+3
 
  • Tykkää
Reactions: Baby on Board
Totta, ymmärrän mitä tarkoitat :) Ja voinen lisätä, että lähinnä olen tyytyväinen omiin valintoihini ja uskon, että Meidän lapsista ei tule sen kummempia, myrkytettyjä tai rauhattomia sieluja vaikka onkin sairaalassa syntynyt vieraiden ihmisten läsnäollessa ja avustamana (ja aikaisemmin ultrattu ja myöhemmin rokotettu...) Anyway... :D
 
  • Tykkää
Reactions: jabadaba77
Onnea Haylina, Vogue ja Pihla! :heart: Ja juu täällä ainakin odotellaan innolla tarkempia synnytyskertomuksia, kunhan jossain vaiheessa jaksatte ja kerkeätte niitä kertoilemaan. ;) Nyt varmasti ihana vain ihastella ja nuuhkutella pikkuisia! :)

Vieraiden ihmisten katseista oli puhetta. Olen huomannut, että varsinkin vanhemmat miehet katsovat esim. kaupassa vatsaani ja sen jälkeen hymyillen katsovat mua. :D

Milhalle tsemppiä osastolle ja muillekin RR:n kanssa taisteleville!

Sofille tsempit ballongin kanssa olemiseen! :)

HimmuW täällä vähän samoissa fiiliksissä! :wave: Ei niin kiirettä olisi vielä kuitenkaan syntyä, hyvä on vielä näinkin. Oikeasti menisin varmaan ihan paniikkiin, jos lähtö jo tulisikin. :D

Peppi neuvolassa sanoi mulle, että ne kouraisut hyvin todennäköisesti johtuu siitä, että vauva työntelee itseään alaspäin tuolla. :) Mä en ole myöskään enää jaksanut ihan niin tarkkaa miettiä omia syömisiäni, neuvolassakin antoivat luvan vähän herkutella, kun sokerit olleet koko ajan ok, ja pikkuinen kasvaa keskikäyrällä. :whistle: Tää Joulun alusaika on kyllä aika petollista kaikkine konvehteineen! :p

Pepsimax 37+5
 

Yhteistyössä