Joulukuun toivevauvat 2012 *MEIDÄN KUU!!!*

(.) kyllä mä sanon, että kolmas/poikaraskaus on niin erilainen, kun aikaisemmat. Viime yönä heräsin klo 2 järkkyihin menkkakipuihin mitkä jatkuivat supistuksilla. Ehdin jo innostua, että tuli lähtö mut sit heräsin sohvalta klo 5 eli olivat sitten loppuneet. Hitto sentään, eipä tytöt ikinä tehneet mahassa mitään tälläisiä feikki-supistuksia.
 
Heti alkuun onnea kaikille nyytin syliin jo saaneille <3

Omaa napaa... Itse tässä tulee jo ihan epätodellinen olo, onko meille mitään nyyttiä tulossakaan :O Mahan kanssakin on tottunut jo vaappumaan, uskomatonta, että siitä lähi aikoina(?!) - noh, ainakin tulevaisuudessa luovutaan. Tosin, mitään merkkejä synnytyksen lähestymisestä ei vieläkään ole. Ajoittain häpyluu on kipeähkö, samoin häntäluu joka onkin vaivannut ajoittain jo alusta asti. Supistuksista en edelleenkään tiedä mitään, en edes harkkareista! :( Kuukautiskipumaisia jomotuksia on jo useammin, lähes päivittäin - erityisesti iltaisin.

Streptokokista: kysyin asiasta neuvolasta, kun olette asiasta täällä puhuneet. Meillä päin käytäntönä on, että vain oireisilta otetaan näytteet. Usein kuulemma aiheuttaa oireita, ennenaikaisia supistuksia, harkkareita jo aikaisin, muutosta valkovuodossa jne. Eli multa ei niitä näytteitä ole otettu.

Kurre, katetroinnista. Itselleni ei ole katetria laitettu, olen tosin työni puolesta laittanut niitä lukuisia. Uskallan väittää, että hyvä katetrinlaittaja ei satuta sinua ollenkaan. Se ei tuskin mukavalta tunnu, mutta eipä satukkaan. Virtsaputken suu puduutetaan lidokainilla, ja katetri liukastetaan samanmoisella liukasteaineella, joten aika sujuvasti se sinne sujahtaa. Ei siis hikeä ja verta :D vertaisin katetrin laittoa epämukavuusaluella samaan kun gynetutkimukset ja näytteenotot. Mielestäni nekään eivät satu, mutta eivät kyllä ole mukavia kokea! :O Sinuna jännittäisin kyllä enemmän sitä hetkeä kun nyytin saa syliin :)! Etkö voisi pyytää, että katetri laitetaan vasta puudutteen jälkeen, jos oikein kovasti jännität?

Täällä siis 38+2, eikä mitään synnytysoloja :( Huomenna taas neuvolaan.
 
Minä vielä sotken sen arvauskisan, meille syntyi hurmaava poika 29. päivä. Kokoa miehellä on 2700g ja 48.5cm. Eilen illalla tultiin kotiin, ja kyllä kotona on ihana olla!:) Synnytys käynnistettiin suunnitellusti torstaina rv37+5, ensin puhkaistiin kalvot, joka ei tehnyt vielä mitään, sitten laitettiin oksitosiinitippa, joka ei aluksi näyttänyt vaikuttavan mihinkään, mutta n. tunti tipan laitosta alkoi tulla supistuksia, jotka tihenivät ja voimistuivat nopeasti. 20 minuutissa paikat aukeni kokonaan, ja kahdella ponnistuksella syntyi meidän pikkuinen prinssi. Onnen tunne oli huumaava, kun kuuli vauvan itkevän ensikerran.<3 Vaurioita ei nopeasta toiminnasta huolimatta tullut, oma vointi ja olo oli normaali heti suihkussa käynnin jälkeen. Vauva oli sinivalohoidossa pari päivää ennaltaehkäisevästi, ja painoa ja verensokeria seurattiin vähän tarkemmin ja pidempään. Nyt kaikki hyvin, vauva syö ja nukkuu, isot sisarukset kinastelee sylitysvuoroista, ovat aivan lääpällään tuohon pikkuveljeen.:) Ja tässä vaiheessa onkin sitten kiva huomata, miten pitkällä on joulukuu, kaikki jouluvalmistelut tekemättä, lahjat hankkimatta ym... Mutta meille on paras joululahja jo saatu, pukki saa hoitaa loput!
Oikein paljon onnea kaikille vauvansa jo saaneille, ja onnea kaikille, jotka omaansa vielä odottavat! Ihanaa joulunodotusta toivoo NäkkärinMuru
 
nonnii... meille syntyi poika 3.12.12 klo 21.48 mitoin 3630g/51cm 39+4
puol 7 maissa sain kipulääkkeen lihakseen ja sit söin iltapalaa,kanava hävinny ja 2 sormelle auki.
torkuin suppareitten välissä mut unta en saanu,tulivat 2-5min välein. suihkussa kävin kans mut alko olla aika tukalat oltavat.
yövuoron kätilö tuli jotain 21.15 ja pyysin spinaalia,olin 5cm auki! meinaan siinä vaiheessa ei enää ollu kivaa. ukolle laitoin tekstarin 21.22 et alkaa tulla. siirryn saliin. salissa istuin hetken pöntöllä,mut ei irronnu mitään,tuli ihan perä perää supistuksia ja alko ponnistuttaa.
siirryin petille ja puhkastiin kalvot. helvetti aukes! samantien tuntu et ny se tulee! ja tuli kans ,käsi poskella!!! kätilö ei ees ehtiny toista hanskaa laittaa... 9-9-9 pisteen poika. ei sit ukko ehtiny ollenkaan mukaan,tuli vartin myöhässä ei nirhaumia eikä mitään muitakaan sotavammoja!
eli siis aukesin viimeset 5 senttiä siinä vartin aikana ku kävelin saliin ja kävin pöntöllä...
 
Viimeksi muokattu:
Vauvautuneille onnittelut :heart:

Tuosta streptokokista ei oo mulle puhuttu kertaakaan. Kaippa se on sitte erilailla eripaikoissa, en tiiä.

Tää viiden raskaus on itellä ollu ihan erilainen kun muut. Tai ehkä tässä on pikkasen samaa mitä tytön odotusaikana oli, mutta ei kuitenkaan paljoa. Kolmen pojan raskaudet taas oli hyvinkin samanlaiset ja helpot. Ei mitään isompia kremppoja ja tunsin olevani melki elämäni kunnossa. Tytön odotusaikana oli sitte kaiken näkösiä pelkoja ja pientä vaivaa. Nyt sitte ollu noita vaivoja kaikkien raskauksien edestä ja jotenki ollukin pettyny olo siitä miten tää on menny. Aina ei haluis valittaa ja haluis olla tyytyväinen, mutta kun ei vaan kohta enään löydy tästä mitään hyvää ja jokainen asento ja askel sattuu. Ainoo hyvä asia on, että tää raskaus kestää enään enintään neljä viikkoa ja saa oman kroppansa ainaki osittain takasin.

Jabadaba77 ja 38+2
 
Mun on pakko kommentoida tuohon supistusten tuntemiseen. Minulla oli esikoisen kanssa sellainen tilanne, että en tajunnu kipujen olevan supistuksia, jotka aukas paikkoja. Minulla oli siis epämääräisiä kipuja (joita oli ollut jo pitkään raskauden aikana), ne vaan illan mittana jatkui mutta en tajunnut niiden suppareita olevan. Sitten aloin miettiä, että onkohan tämä normaalia (rv30), kun kipuhin helpottaa pallon päällä istuskelu, etunoja yms. asennot. Soitin epävarmana synnärille, että mitähän nämä on ja siellä arvelivat olevan suppareita ja pyysivät käymään. Synnärillä todettiin synnytyksen olevan käynnissä, 4 cm auki ja supistuksia tuli 5 min välein. Saliin jouduin ja sain supistusten estolääkityksen, joka onneksi tehosi.

Joten voin sanoa, että kaikilla asiat eivät mene samalla tavalla. Lopulta kun synnytys sitten tapahtui, niin ne supistukset oli todella kipeitä, eikä ollut epäselvyyttä mistä johtuvat, mutta tällöin olin jo 10 cm auki. Sitä ennen ei kovin kipeitä suppareita ollut.

Tässä toisessa raskaudessa synnytys meni täysin eri tavalla. Kotona alkoi selkeät kivuliaat supistukset, jotka sitten voimistui synnytyksen edetessä. Tunnistin selkeästi, että nyt on ne supistukset, joista pitää sairaalaan lähteä. Ne tosi kipeät supistuket tuli vasta sairaalassa.

.kaapo ja ihanan suloinen pikkuveli vajaa 2 viikkoa
 
Onnea Näkkärinmuru ja tombatar! :heart: Tombatarella ollut nopeaa toimintaa, mutta onneksi tosiaan vältyit sotavammoilta! :D

lupin kanssa katetrinlaitosta samoilla linjoilla! :wave:

Täällä käyty neuvolassa:
RR 128/90 p.87
pissa puhdas
syke 125-135
sf 29,5
painoa +350g/vko
hb 136

Eli tasaista menoa täällä... Ihanaa, tulee lisää lunta! :xmas:

Pepsimax 37+4
 
Onnittelut Nopnop, Näkkärinmuru ja Tombatar! =)

*Pihla*:
Sektioiden määrät kuulemma määritellään yksilöllisesti kohdun kunnon mukaan. Ei tullut raskautumiskieltoa vielä neljännenkään jälkeen mutta tuskin viidettä tullaan koskaan yrittämäänkään.

Katerointi:
Kuten tuossa joku kerkesi hyvin vertaamaan joihinkin gynen tutkimuksiin. Siis hyvin suoritettuna ei satu mutta voi tuntua oudolta tai jotenkin epämiellyttävältä. Ekassa sektiossa tuo meni ilman ihmeämpää huomioa, toisella kertaa jotenkin tunaroivat jolloin laitto sattui ja katetri "tuntui" paikallaan ollessa. Silloin vielä kävi niin että edelle tuli kiireellisempiä tapauksia ja oma leikkaus siirrettiin seuraavaan päivään mitä lähdettiin kotiin odottelemaan. Silloin illalla teki tiukkaa vessassakäynnitkin ja seuraavana aamuna katetrointi ei ollut mikään mukava kokemus. Kahdessa viimeisimmässä katetri on laitettu vasta puudutuksen jälkeen, hyvä käytäntö.

Spinaalin laitto on ollut ikävää lähinnä noin henkiseltä puolelta. Ajatus tuntuu epämiellyttävältä, olen helposti kutiava ja inhoan sitä kun selkää noin kosketaan. Loppupelissä se ei kuitenkaan ole sattunut ja koska alue on etukäteen puudutettu viimeisimmällä kerralla oli lähinnä yllätys kun kysyivät joko alkaa tulla lämmin tunne. En edes kerennyt tajuamaan että oli jo valmista... :D
 
Supparit ne voi tosiaan olla erilaisia eri synnytyksissä. Itellä ei tullu esikoiselta yhtään supistusta ennen synnytyksen käynnistykseen menoa. Selkä kipua ja polttoa kyllä oli ja ne olikin sitten aukassu kohdunsuun 7senttiin auki. Hiukka oli kätilökin kummissaan kun sanoin ettei yhtään vatsaa kovettavaa supistusta ollu tullu ja en ollu ite hokassu, että supistukset voi tuntua noin selässä. Seuraavalta sitten tulikin kunnon suppareita ja kaks seuraavaa käynnisteltiin, mutta niissäkin oli jonkinlaisia ennakoivia suppareita.
Nyt sitte supistuksia ollu paljon ja ne on osittain tuntunu selän polttelunakin ja jotainhan ne on tuolla tehnykkin, mutta ei niin paljoa että synnyttämään olisi päässyt.

Nyt onkin sitte tänään vihlonu ja muljunnu oikeen kunnolla tuolla alapäässä, välillä sattuu ihan kunnolla. En muista, että tällästä olis ollu ennen, mutta ehkä aika on kullannu muistot :D edellisestä odotusajasta/synnytyksestä on jo kuitenkin useampi vuosi.
 
Onnea tosi paljon kaikille vauvautuneille! :heart: Minäkin tahon päästä tositoimiin...

Valmistelut olisi nyt siinä vaiheessa, että jos vauva päättäisi tulla maailmaan niin hyvin pärjättäisiin. Pinnasänkykin odottaa tuhisijaa. Kasattiin sänky illalla ja laitoin nyt aamusta siihen puhtaat, hyvin tuuletetut patjat, lakanat yms. Koira oli hieman ihmeissään ja siitä on tullut muutenkin aika hassu - ennen nukkui yöt kiltisti omassa sängyssään mutta nyt on monena yönä halunnut tulla meidän petiin. Ihan niinkuin toinen haluaisi vartioida milloin tulee lähtö :)

Joulua vietetään ihan kotosalla. Saatetaan käydä syömässä anoppilassa jos vauva on vielä masussa, mutta jos vauva on syntynyt niin saavat luvan itse tulla käymään. Mun vanhemmat aikoivat tulla käymään kunhan vauva on kotiutunut, saa nähdä minne asti se sitten menee... Nyt on nimittäin ollut niin hiljaista supistelujen, jomottelujen ja häpyluukipujen puolesta parisen päivää, että olen luopunut siitä toivosta että ihan lähiaikoina mitään tapahtuisi. Viime torstaina sain lääkäriltä luvan liikkua ja touhuta oman voinnin mukaan, ja niinhän minä sitten olen tehnyt. No, esimerkiksi sunnuntaina käytiin muutaman kilometrin lenkillä pitkästä pitkästä aikaa, niin ei se saanut aikaiseksi kuin liitoskipuja ja pari supistusta jotka sitten loppuivat aika lyhyeen.

Oli jotain muutakin mitä aioin kommentoida, mutta en laittanut paperille ylös ja tottakai unohdin jo...

Meijän pikkuinen on nyt täysiaikainen, poks poks! <3

-PikkuR & Juniori 37+0-
 
Heippa vaan kaikille!

En tiiä muistatteko ees enää mua, ku mulla jäi kirjottelu kokonaan ku siirryin tuonne fb:n ryhmään kirjottelemaan. Ajattelin teillekki kuitenki ilmottaa et meille synty poika 24.11 klo 4.47, painoa hurjat 4355g ja pituutta 54cm, pää 37cm. Synnytys oli noppee ja helppo, vaikka poitsu nui iso oliki. Kokonaiskestoltaan 2h 4min, josta ponnistusvaihe 13min. Mitää ennakko-ootuksia ei ollu nui isosta vauvasta. Täällä kuitenki vauva-arki nyt rullailee mukavasti. Oon aina käyny välissä lueskelemassa teijänki kuulumisia, mut kommentointi on jotenki vaan jääny. Onnittelut munki puolesta kaikille vauvan jo syliin saaneille ja tsemppiä kovasti niille joilla se on vielä eessäpäin. :heart:

Terkuin: HayLina ja Neponen (1vko 3pvää)
 
Onnittelut vauvansa saaneille! :flower: Nythän niitä alkaa syntyä, niin ettei perässä pysy! :heart:

Voi, kun saisi jo oman vauvankin syliin... Kateellinen olen :ashamed: Eilen kävin neuvolassa ja siellä kaikki ok. Tosin kätilö arvioi vauvan käsituntumalla vähintään 3,5kg:ksi... Huh ja huoh, miksi ei jo ymmärrä syntyä... Mitään viitteitä ei ole, että syntyisi lähiaikoina, ei supistuksia tai kipuja ja vauva ei ole edes kunnolla laskeutunut, saati kiinnittynyt... Että joopajoo, stressaantunut alan olemaan tästä epätietoisuudesta ja toisaalta synnytyskin pelottaa, vaikka jo kolmas kerta!

Mulla ei ole myöskään koskaan ollut kivuliaita supistuksia ennen synnytystä, mutta menkkamaista jomottelua enevästi loppua kohden (paitsi nyt ei sitäkään...) ja uskon, että se on kypsyttänyt paikkoja myös ja ennakoinut synnytystä lähiaikoina. Supistukset mulla ei ole tuntuneet selässä ollenkaan, vaan molemmilla kerroilla vain mahan puolella. Ensimmäisen synnyksen käynnistyessä en heti tajunnut, että ovatko nämä kivut niitä supistuksia, mutta kun alkoivat voimistua, niin ei voinut enää erehtyä, että ei kai muutakaan voi olla :D

Tsemppiä käynnistykseen meneville/jo siellä oleville ja sektioon menijöille! Sekä meille vielä vauvaansa odottaville.

Jouluvauva 37+6
 
Jouluvauvoja:xmas: marraskuun puolella- arvausleikki!-tulospäivitys

Lanttu-anttu 3
Helmerii 4
Mame 4
Kaapo 5
Baby on Board 5
Pepsimax 6
Madicken 6
Emenrentia 7
Yöperhonen 7
Tombatar 8
Vogue 9
Undu 9
Peppi 10
Pihla kymmenkunta
Minttis 11
Sofi 11
Mameliini 12
Rödluvan 15

Tällä tietoa marraskuulla ilmoitettiin syntyneen 10 jouluvauvaa!
Arvauskilpailun voittivat siis:

Peppi
Pihla hyväksyttäköön arvauksella kymmenkunta..;)

Onnea uusille voittajille!!:flower:

Tosin tulos voi vieläkin muuttua..:popcorn:
 
Onnittelut kaikille vauvansaaneille!!!:heart:
Ainakin nopnop, Tombatar, Näkkärinmuru ja Haylina olivat ilmoitelleet ihania vauvauutisia..:)

Täällä tultiin siis polilta kotio, mutta taskussa on käynnistysaika huomisaamulle!!!! Tänään oli jo paikat täynnä.. Lapsivettä oli siis vieläkin niin niukasti, että siksi käynnistys.. Käyrillä olin ja ne näytti hyviltä, vaikka pari tiukkaa supistustakin käyrillä tuli, pieni kesti ne hyvin veden vähyydestä huolimatta..
Joten tämä ilta rentoudutaan ja aamulla alkaa jännittävät paikat..;) Paikat oli selvästi kypsyny edellisestä kerrasta ja lääkäri teki vähän ronskimman sisätutkimuksen, että jos se auttais vielä lisää.. Huomenna sitten selviää käynnitetäänkö ballongilla, cytotecillä vai suoraan kalvojen puhkaisulla...

Ainakin Rödluvan on käynnistyksessä, tsempit sinne!! Ja kaikille muillekin, joilla synnäri lähenee..

Sofi ja ekavekara esu POKS POKS 40+0:heart:
 
Onnea nopnop, Tombatar, Näkkärinmuru & Haylina! :)
Sofille tsemppiä huomiseen käynnistykseen, kohta saadaan lisää vauvauutisia <3

Itsellä samanlainen tunne kun monella muullakin, tuntuu et syntyykö tää lainkaan, vaikka vasta viikkoja 36+4! Lääkäri tänään just totesi, ettei ihan lähiaikoina oo tulossa, ainoa muutos joka oli tapahtunut, oli kohdunsuu hiukan pehmennyt, edelleen on kiinni ja 3cm pitkä. Kokoarviokin tosiaan oli tänään, 2909 g meinasi, että olisi tällä hetkellä, keskikäyrästä jotain höpötti. :) Olen aina niin jännittynyt sisätutkimusta tehdessä, että kaikki jutut menee ohi kun keskityn makaamaan siinä pedillä. Huonoja kokemuksia, joita ei saa mielestä pois, eikä auta vaikka kuinka lääkäri käskee rentoutumaan. Pää ei myöskään ollut kiinnittynyt vielä, jotenkin niin toivoisi, että tulisi ennen joulua ja sais joulun olla nyytin kans kotona <3

Toivon kyllä ettei tästä mitään jättiläistä tulisi, mielessä kummittelee miehen syntymäpaino, joka oli 4950 g, huh jos sellasta joutuu ensiyrittämällä puskemaan ulos...

Mutta nyt kirpeeseen pakkasilmaan, onneksi aurinko paistaa <3
 
Paljon onnea Nopnop, NäkkärinMuru, tombatar ja HayLina pikkuisista! =) :flower:

Minulla oli eilen aamulla menkkamaisia kipuja alaselässä, mutta se sitten aamun aikana loppui. En tiedä johtuiko sitten vatsan toiminnasta vai mistä. Itsekin mietin, että minkähän laisia ne supistukset sitten ovat, kun niitä alkaa oikeasti tulemaan. Minullakin kun joskus tuntuu jotain vatsan puruja, joten vähän mietin, että tunnistanko oikeat supparit. Mutta pitää vain toivoa, että tunnistan ne sitten, kun niitä alkaa tulemaan. Mieheni eilen mietti, että mitäs jos se synnytys alkaa keskellä yötä, eikä auto suostu lähtemään näillä pakkasilla liikkeelle. Mie sitä sitten lohdutin, että harvoin ensisynnyttäjällä on niin kiire sairaalaan, että ei autoa kerkiäisi pitää kunnolla roikassa. :)

Pepsimax86: Minullakin tuntuu välillä sellaisia kouraisuja tuolla alhaalla. Tuntuvat kyllä aika oudolta. Olen miettinyt, että pikkuinen vain tökkii päällään sinne, koska yleensä ne tuntuu samaan aikaan, kun muutakin liikettä. Aluksi niitä tuntui vain, kun istuin, mutta nykyään saattaa kesken kävelynkin.

Oletteko saaneet paljon katseita muilta ihmisiltä vatsan takia? Minua alkoi tänään melkein naurattamaan bussipysäkillä, kun yksi vanhempi mies varmaan useamman kerran kääntyi katsomaan mun mahaa, kun seisoskelin siinä. Onneksi nuo on jäänyt vain katsomiseksi, eikä kukaan vieras ole tullut sentään koskemaan mun vatsaani. Sitä mie en kyllä sietäisi.

Peppi1981 ja Sykerö 39+1
 
Peppi, mä oon saanut katseita vatsan takia, mutta luultavasti aivan päinvastaisesta syystä kuin sinä.. Monet meinaan kuultuakaan, että vauvan pitäisi syntyä hetkelä millä hyvällä, alkavat tuijottaa mahaa ja päivitellä, että ompa se pieni..
Ihan huippu oli tänään polin ilmoittautumisessa, kun hoitaja kysyi, että onko jo yli 24viikkoa täynnä...:LOL:
Mutta tsemppiä niihin tuijottelijoihin.. Kateellisia vaan ovat ihanasta raskausmahasta..;)

Tuli muuten mieleen tuosta, kun monet mietiskelee sitä, että mistä tunnistaa "oikeat" synnytyksen käynnistävät supistukset... No mä mietin, että jos nyt synnytys käynnistyy vesien menolla, niin miten mä sen huomaan, jos sitä vettä ei oo?!? Hassuja ajatuksia...:D

Sofi taas..:)
 
Onnittelut nyt kaikille, jotka vauvan ovat saaneet:xmas::flower:
tombatar, siellä ei kauheasti viivytelty sitten!
Ja Sofille tsemppiä huomiseen!

Tänään käyty neuvolassa.

Verenpaine:116/80
pissa puhdas
Paino:+700g/vko
Hb:126
sykkeet:+150
sf-mitta:35cm (tällä kertaa mittas harjoittelija)

Ensviikolla ois sitten laskettuna-aikana neuvola käynti jos ei pikkuinen ole syntynyt. Sanoi, että jos siihen mennessä ei ole tullut niin laittaa lähetteen TAYS:n.

Heräsin tuossa muutama päivä sitten siihen kun pohkeeseen iski hirveä suonenveto! Teki meinaan pikkasen kipeetä ja hirveessä paniikissa ja unenpöpperössä yritin saada sen loppumaan. Nyt on ollut pari päivää pohje kipeenä ihan kuin olisin tehnyt jonkun hullun urheilu suorituksen. Onko muilla ollut raskauden aikana suonenvetoja?

Tässä pitäisi käydä ostamaan joku päivä imetysliivit. Olen vain vähän hukassa, että minkäköhän kokoset pitäisi tässä ostaa:kieh: Ajattelin nyt alkuun käydä ostaan Lindexiltä jotkut suht halvat kun ei sitten tiedä kuinka ne oikein sopii päälle kun imetys alkaa (olettaen, että imetys lähtisi edes sujumaan). Itellä oli ennen raskautta kokoa 75b ja nyt raskauden aikana on 80c. Ja nyt vähän on vaikuttanut siltä, että rinnat ovat hieman kasvaneet kun tahtoisi tulla jo vähän pihalle noista 80c rintsikoista. Minkähän kokoiset kannattaisi näin alkuun ostaa?

Ite en ole edes pannut merkille, että onko kukaan katsellut mun vatsaa. Luultavasti kyllä on kun on aika iso maha. Onneks ei oo kans kukaan tuntematon tullu ihmetteleen mahaa sen lähemmin.

Tullut taas niin paljon kommenttia, että en muista puoliakaan mihkä piti jotain kommentoida:ashamed:

ceecee 38+5
 
Paljon onnea nopnop, NäkkärinMuru, Tombatar ja HayLina! :flower:

Rödluvanille myöhäiset tsempit käynnistykseen!

Sofille myös tsempit huomiseen käynnistykseen!

Kurrelle tsempit sektioon! Tällä viikolla tuleekin paljon pieniä joulutonttuja :)

Kiitos myös kaikille katetrointi ja puudutus kokemusten jakamisesta. Itseäkin ihan hirveästi pelottaa etenkin se katetrointi, kun täällä se kuulemma tehdään ennen puudutusta. Pelottaa se puudutuskin kyllä. Olen tosi piikkikammoinen, joten koville ottaa, kun sektioaamuna otetaan verikokeet, laitetaan tippa, katetroidaan (siihen ei kai liity neuloja?) ja laitetaan spinaali. Sitten olisi vielä itse leikkauskin! Meidän aamulle on kaksi suunniteltua sektiota ja onneksi me ollaan ne ensimmäiset, niin ei ole niin pitkää jännitystä ja hermoilua edessä. Vaikka kyllä se niin paljon jännittää, että saisivat heti ovella jo huumata minut :D Spinaali jännittää jo senkin takia, että en usko kärsiväni supistuskivuista, kun se laitetaan. Varmaan se on helpotus silloin, kun on kovat supistuskivut päällä, mutta kun menee suunniteltuun sektioon ilman supistuksia, niin joutuu jännittämään ihan kaikkea, kun ehtii liikaa keskittymään siihen ajattelemiseen.

Täälläkin välillä alaselkäjomotusta, mutta olen koko ajan kuvitellut sen johtuvan siitä, että paikat on niin jumissa, kun ei pääse kunnolla liikkumaan. Tiedä sitten, tekeekö ne jomotukset jotain vai ei, mutta eipä sillä kai tässä vaiheessa enää ole niin väliäkään. Kunhan tuo vauva ei ottaisi varaslähtöä, kun on se sektioaikakin nyt sovittu ja lähellä ja tuo on perätilassa :D En kyllä usko, että se enää ehtii omin päin syntymäänkään, kun ei mitään sellaisia tuntemuksia ole.

Sairaalakassia olen tänään vähän pakkaillut. Unohdan varmaan puolet tarvitsemistani tavaroista kotiin, mutta tuokoot mies tai äiti sitten perästä. Pientä evästä olen pakkaillut, omia sukkia ja sellaista, mitä en nyt just tarvi kotona. Hirveän hankalaa, kun suurin osa, mitä tarvin mukaan, on sellaista, mitä tarvin vielä leikkauspäivän aamuna ja sitten tuskin muistan niitä enää kassiin laittaakaan :D

Mullakin ihmiset päivittelee mahan pientä kokoa, eivätkä ota uskoakseen, kun kerron, että laskettuun aikaan on enää reilut 2 viikkoa :D
 
Supistuksista: Itse myös olen pohtinut vähä niitä supistuksia, että ymmärtääkö sitä varmasti sitten synnärille lähteä kun on tarvis. Meillä vielä ajomatka näin talvella kestää tunnin verran - joten sekin pitisi osata huomioida. Jotkut ovat sanoneet, ettei synnytys supistuksista pysty erehtymään. Kuitenkin aina mietityttää, kipukynnykseni on melko korkea.. Noh, luotan siihen nyt kuitenkin että kipu yltyy sellaiseksi, että ymmärtää edes soittaa - tai käydä näytillä :) Täytyykin kuulustella tuntemuksia tarkemmin, ja varautua salakavaliin supistuksiin, jostai kaapo kertoili.
 
Onnea uusista vauvoista!
Pikaisesti puhelimelta; osastolla verenpaineen nousun vuoksi seurannassa ja käynnistysharkinnassa. Tuli ihan yllärinä, että piti jäädä polireissulta tänne. Tosi pitkästyttävää olla täällä ja samalla meinaa paniikki hiipiä, tässähän saattaa oikeasti olla pian synnytyspuuhissa. Kääk! Samalla toivoo käynnistystä ja samalla tuntuu, et enhän mä oo yhtään valmis!
Tsemppiä muille joulukuisille, niille jotka odottelee ja niille jotka pian synnyttelee.
Milha ja onneksi hyvinvoiva vauva
 
mä kans eilen ensin luulin,et ne supistukset oli vaan mahanpuruja,mut ku ne alko olla aaltomaisia ja niis oli selvä huippu plus sitte välillä piti jo puhaltaa nii aattelin olevan ihan itteensä.
mut käyrille ei piirtyny yhtään supparia!!! ja ne tosiaan oli siinä varttia ennen jo ihan kauheita. mulla ku ei sitä kipulääkettä ehitty loppujen lopuksi antaa. ja se lihakseen pistetty ei enää vaikuttanu...

tässä pieni mies:

 
Onnea vauvatuneille, suloinen nyytti Tombattarella!

Neuvolasta pääsinkin tänään suoraan polille, kun paineet huiteli satasessa. Sairaalassa olivat sitten maltillisemmat ja käyrät esimerkilliset. Ihmeemmin ei mitään uutta kohdunsuulla, eli odottelut jatkuu... Oon ihan tyytyväinen en välittäisi että tätä äynnistetään. Ja nopsaa sain koko homman hoidettua, alle kahden tunnin. Nyt vaan toiveikkaana että supparit alkaisivat oikeesti.

Mullakin viimeksi hirveä epäusko että vielä synnäriltä käännytetään takaisin vaikka puusukuttein jo sisääntullessa siihenmalliin että mentiin suoraan saliin. Ehkäpä paras merkki oli säännöllisyys jolla supparit tuli, vaikka eivät hirveän kipeitä olleetkaan ennen kuin vasta sairaalassa.

Undu 38+2
 
Ihanan paljon vauvoja syntynyt, tasapuoliset onnittelut kaikille!

Viime viikolla kävin lääkärillä. Meidän vauva ei kuulemma ihan heti synny, kohdunkaulaa 3cm jäljellä ja kohdunsuu kiinni. Ihan hyvä niin, mulla on valmistelut vielä vaiheessa ja onhan laskettuun aikaankin vielä useampi viikko aikaa.

Paino nousee ja mulla on jatkuva makeanhimo, mitä ei ollut ennen raskautta. Eräs työkaveri lohdutti, että se voi päättyä synnytyksen jälkeen, kuten hänelle kävi. Toivotaan niin.

Kahdesti mulla on ollut supistuksia, jotka ovat olleet ”tuntuvia”, mutten niitä kipeiksi voi kutsua. Täysin kivuttomia olen huomannut useamman kerran kävellessä.

Kaveri mahassa liikkuu useita kertoja päivässä, mutta ei ryskää älyttömästi. Kaveri on sellainen rauhallinen heiluja. Välillä huolestun, että liikkuuko se tarpeeksi ja joskus kaveri kiusaa äitiään olemalla monta tuntia paikallaan. Jos kaveri on ollut tavallista rauhallisempi, olen huomannut, että musiikki saa sen usein hereille. Meillä se on toiminut paremmin kuin makea tai mahan heiluttelu.

Tällä viikolla ajattelin pakata sairaalakassin ja hakea pinnasängyn sekä hoitopöydän ullakolta. Sairaalakassiin olen ostanut jo useamman kerran syötävää, mutta jotenkin kaikki herkut hupenevat sieltä jatkuvasti:).

lanttu-anttu + retiisi 36+2
 

Yhteistyössä