Joulukuun toivevauvat 2012 *Marraskuussa*

Kiitos vastauksista, ajattelin soittaa neuvolaan soittoajalla ja kysäistä. Pään laskeutumisesta en usko tuon ympärysmittaa vähenemisessä kyse, kun pää on ollut laskeutunut aika pitkään, nyt vaan erona tuo totaalinen kiinnittyminen, mut onhan vauva kasvanut pituutta eli ehkä paksuun kohta on vaihtanut kohtaa kun navan kohdalta mitataan ja muuten vaan mainitsi tuon veden vähenemisestä..
 
Kurre, kyllä kannattaa päiväkodintädeille sanoa asiasta. Osaavat tarkkailla tilannetta. Tosi kurjaa lapselle, jos toiset kiusaa, eikä kukaan huomaa. Itse ihan ehdottomasti sanoisin päiväkodissa, että tarkkailisivat tilannetta ja tarvittaessa osaavat puuttua.

Sofille onnittelut täysiaikaisuudesta! Perästä tullaan :D

Meidän neuvolassa ei ole kertaakaan mitattu mahanympärystä. Pelkkää sf-mitan kasvua seurataan. Mullahan se on koko ajan ollut alakäyrällä, mutta kuitenkin kasvanut tasaisesti. Välillä hieman huolettaa, mutta koska vauva liikkuu, hikottelee ja sf-mitta kasvaa, eikä neuvolassa olla oltu huolissaan, niin yritän itsekin olla ajattelematta koko asiaa. Saatan äitipolilta kysyä asiaa huomenna ja toivon, että tarkistavat vauvan asennon ja lapsiveden määrän ultralla, että samalla näkee, onko muuten kaikki niinkuin pitääkin. Ja painoarviota olisi kiva kuulla, vaikka se onkin vain arvio :D

Synnytys pyörii mielessä päivin öin ja jännittää ja pelottaa, syntyi vauva nyt sitten mitä kautta hyvänsä. Toivottavasti huomenna oltaisiin sen suhteen fiksumpia, vaikka en uskokkaan, että vielä saadaan päätöstä sektiosta, saatikka sitten tietoon päivämäärää, kun mennään vasta rv 35 ja aikaisimmatkin päätökset taidetaan täällä antaa vasta rv 36-37...

Minkälaisia hikottelijoita muiden vauvat on? Tämä hikkaa 2-4 kertaa päivässä, välillä tosi pitkään ja mieskin jo eilen mietti, onko se ihan normaalia, kun jatkuvasti hikottelee :D Neuvolassa kuitenkin sanottiin jo aikoja sitten, ettei hikasta ole vauvalle mitään haittaa, joten itsellä ei ole tullut mieleenkään, ettei olisi normaalia.
 
pihla meillä on ainakin monta krt päivässä hikka :)

(.) soitin neuvolaan ja samantien pääsin neuvolalääkärille näytille. Hänen mielestä lapsivettä oli ihan normaalisti, sanoi että se on vaan varmaan terkasta tuntunut siltä kun rasvakerrosta ei ole kauheasti ylimääräistä mahan päällä. Mut siis kaikki ok, auki ulkosuu edelleen reilulle sormelle ja kanavaa jäljellä 2cm. Edellisestä kerrasta siis vähän lyhentynyt mut ei muuta muutosta.
 
neuvolas täälläki käyty. kaikki ok. no paineet taivais mut ne on aina siellä mitattuna. ollu joka kerta ja tulee olemaan. kotimittaukset n. 135/85 luokkaa...
sf pysyny samassa. neukkutäti sano,et ei välttämättä näillä viikoilla enää kasvakkaa,kun vauva lähinnä sitä painoonsa nostaa-->kasvaa leveyttä.

kai se pikkihiljaa kassia alettava pakkaamaan,voi ihan millon vaan lähtö.

T&Nirppu 36+5
 
Malttamaton, hyvä, että kaikki kunnossa ja pääsit heti tarkistuttamaan asiaa!!!:)

Pihla, kyllä täälläkin hikotellaan, mutta tosin vain noin kerran päivässä..:) Hikottelu liittyy jotenkin hengityksen kehitykseen ja tulee se vauva hikottelemaan paljon masun ulkopuolellakin..:)

Noin, äippäpolilla käyty.. Mutta eipä ollut mitenkään lisää kypsytelly paikkoja noi mun supistukset, että aivan hyvin voi mennä vielä monta viikkoa.. :O Painoarvio oli nyt 3020g, hyvin kasvanut meidän pieni pusuhuuli..:heart: Sain kasvokuvaa mukaan, siitä tuo nimitys..;)

Sofi taas..
 
Ihan vaan kommenttina näihin sf-mitta -pähkäilyihin: asun Keski-Europpassa, maassa,jossa äitiysaikana ei käydä neuvolassa vaan aina erikoislääkärin vastaanotolla. Sama gyne tulee myös mukaan synnytykseen. Täällä ei koskaan mitata sf-mittaa eikä muutakaan mahanympärystä. Sellaista pidetään vanhanaikaisena ja epätarkkana menetelmänä. Sen sijaan ultria on monia ja niiden avulla määritetään lapsiveden määrä, sikiön koko, istukkavirtausten riittävyys jne.
 
Tulempas minäkin taas pitkästä aikaa kirjoittelmaan. :)

Tänään oli neuvola. Painoa oli tullut reipas 1kg/vko, pissassa oli proteiinia yhdellä plussalla ja verenpaineet olivat nousseet. (Eivät tosin hirmukorkeat siltikään.) Lisäksi päänsärky ollut vaivana monta päivää, joten raskausmyrkytystä epäillään. :/ Sain uuden neuvola ajan nyt ylihuomiselle ja katsotaan tuo pissa ja paineet sitten uudelleen. Toivottavasti on väärä hälytys.
Äippäpolille olisi ensiviikon keskiviikkona taas meno ja silloin mietitään jo käynnistysajankohtaa. Hui! Jänskättää. :D

Liitoskivut alkavat kyllä olla jo sitä luokkaa, että olen sen tyytyväisempi mitä pikemmin saan muksun ulos.

kotiutumisvaatteet olen jo katsonut valmiiksi. Ja jos tuleekin poika niin saa kyllä v.punasissa tulla kotia. :D Eli mukaan otetaan tuo 62cm toppapuku+ villa-asu, tumput, töppöset, kypärälakki ja villapipo+ body ja potkarit. Tuskin noilla kerkeää paleltua matkalla sairaalasta autolle ja autolta kotia sisälle. :)
Muuta sairaalakassiin olisi tarkoitus pakata: tossut, liivinsuojia+ imetysliivit, hammasharja+ -tahna, shampoo, dödö ja rennot vaatteet. Niin ja neuvolakortti ja puhelin+ laturi, tottakai. Toivottavasti ei tarvitse kovin pitkäksi aikaa sairaalaan jäädä, mutta sen näkee sitten.

Päästiin miehen kanssa pienen pojan kummeiksi lauantaina. Onhan se suloinen poika. Voi, kun saisi jo oman pienen syliin. :}

Saunotaan miehen kanssa 2-3 kertaa viikossa ja kunnot löylyt täytyy olla, eli ei ainakaan minulle tule huonoa oloa, eikä ole supistuksiakaan aiheuttanut.

Mietityttää tuon koiran reaktio vauvaan. On kyllä todella kiltti koira, mutta mies, mokoma on opettanut melkoiseksi sylikoiraksi. >:/ Joten on varmasti kerjäämässä huomiota vinkumalla.

36+4
 
Tänään taas vierailtu neuvolassa ja voisin jo lopettaa noi käynnit kokonaan. Ei sieltä mitään saa, mittaa vaan kaikki ja kysyy kuinka voin. Jos valittaa niin toteaa, että sitä se vaan nyt välillä on. Lääkärineuvolaa ei enään ole, vauva tulee kun tulee ja on sen kokonen kun on.... Lohduttavaa..
Painoa oli tullu hurjat 50g/vko, verenpaine 115/68, hb 120, sf-mitta 31cm (tasasesti menee keskikäyrän alapuolella) ja vauvan syke 130-140.
Tuleva isoveli oli innoissaan vauvan sydämen jumputuksesta ja se olikin tuon neuvolareissun paras hetki kun näki pojan ilmeen. Kauppareissulla totesi, että kohta hän on iso poika kun hänestä tulee isoveli :)
Että tällästä täällä... kärvistelyä ja ketutusta, mutta minkäs teet kun ei väkisinkään tätä muksua saa mahasta pihalle.

Jabadaba77 ja 35+2
 
sf-mittauksista: mulla on nyt neuvolaterkkari saanut 2 kertaa huolestumaan, kun mitta ei kasva entiseen tahtiin käyrällä. Kävin viime viikolla äitiyspolilla raskaudentilatutkimuksissa (käyrät, ultraus, sisätutkimus jne.) yhden raskaudesta johtumattoman tulehdustilan takia, niin lääkäri vakuutti mut, että kaikki on hyvin ja normaalisti, vaikka sf-mitta ei olisi kasvanut kuin puoli senttiä parissa viikossa. Sanoi, että vauva on siro, kasvaa omalla käyrällään keskikäyrän alapuolella, ja että pää tuntuisi olevan jo melko alhaalla, mistä johtuen kohtu ei välttämättä kasvakaan enää korkeutta niin reippaasti. Tänään taas kävin neuvolassa kontrollimittauksessa, niin oli kasvanut 0,5cm viikossa, ja terkka vaikutti edelleen, että haluaa tutkia asiaa, ja lähetti konsultaatioon sairaalaan. En nyt tiedä, miten suhtautua, kun toisaalta hän saa mut huolestumaan, mutta toisaalta luottaisin enemmän viikko sitten tehtyyn lääkärintarkastukseen. Ensi viikolla olisi sitten neuvolalääkäri, niin katsotaan minkälaista mittausta hän saa aikaan... Vähän alkaa kyllä jo rassaamaan nämä jatkuvat neuvolassa juoksemiset. Kaukana on ne ajat, kun ei malttanut odottaa että sinne pääsee...

Yöunet alkaa olla kaunis muisto vain; viime yönä taas heräilin kolmelta syömään, aloin katsoa sitten elokuvaa, kun en jaksanut sängyssä pyöriä, ja viimein nukahdin sohvalle jossain vaiheessa. Eli kaikki muut jotka valvovat yöllä, I'm with you :hug:

Sairaalakassia en laita vielä, kun itse asiassa meillä pyörii nyt vasta vauvanvaatteet koneessa... Mutta kiitos kaikille hyvistä vinkeistä, alkaa muodostua idea, mitä kaikkea sinne pitää laitaa. Ja eniten olen tosiaan huolissani niistä vauvalle pakattavista vaatteista, kun ei tiedä millainen pakkanen/lumipyry/vesisade/viima kotiutumispäivänä sitten sattuu olemaan. ja vielä jos ehtisi neulomaan villapipon ja pökät pojalle, niin olisi sellaisetkin varuiksi kassissa.

Tänään oli viimeinen perhevalmennuspäivä, ja paikalle tuli vauvaperhe 3-viikkoisen pojan kanssa. Voi että toinen oli pieni, ja tuli sellainen fiilis, että voi kun saisi pian omansa :heart:
 
Viimeksi muokattu:
Olen taas taustaillut ja vain lukenut päivittäin palstaa, mutta jos nyt saisin välillä kirjoitettuakin.

Tänään tuli käytyä äitipolilla päivystyskäynnillä. Mulla oli vrk, etten tuntenut vauvan liikkeitä lainkaan ja olin tietenkin aivan paniikissa. Soittaessani polille sanoivat, että heti vain käymään. Pääsin käyrälle ja samalla alkoi jo muutamia liikkeitäkin tuntua. Lääkäri vielä ultrasi ja kaikki oli hyvin. Kokoarvio oli 2,2 kg. Kylläpä olo helpottui ja nyt on taas liikkeetkin tuntuneet ihan normaalisti.

Muuten olo alkaa olemaan tukala. Harjoitussupistuksia tulee ja välillä juilii sieltä ja täältä. Kävelykin on välillä aivan ankkamaista. Turvotusta alkaa pikkuisen tulla. Pian pitää varmaan luopua sormuksista.

Kurre Ehdottomasti kannattaa jutella kiusaamisesta päiväkodin henkilökunnalle. Tarhan tätinä voin kertoa, että kaikkea ei millään huomaa ja sitten osaa tarkkailla tilannetta.

Pihla Mun ekassa raskaudessa vauvalla oli monta kertaa päivässä hikka. Ja hikka oli usein myös synnyttyä. Tällä tyypillä ei ole ollut kertaakaan ja olen ollut jopa hivenen huolissani, kun hikkaa ei ilmene:) Hassua, miten erilaisia nää raskaudet voivat olla.

Perjantaina olisi neuvola. Harmi, että mun vakkarikätilö on pitkään poissa ja paikalla on todella kokematon terkkari. Kahden viikon päästä on synnytystapa-arvio ja ultra polilla.

Kiri 34+0
 
Malttamaton, hyvä että pääsit näin nopeasti tarkistuttamaan tilanteen ja kaikki oli kunnossa :)

Kiri, hienoa, että sielläkin kaikki kunnossa :) kyllä varmasti pelästyttää, jos liikkeitä ei tunnu. Jännä tosiaan tuo hikka, miten jotkut hikottelee jatkuvasti ja jotkut ei ollenkaan. Minua melkein huolestuttaa, jos en tunne päivän aikana yhtään hikkaa.

Neuvolasta, itse tykkään käydä. Seuraava aika on kahden viikon päästä ja harmittaa, kun siellä on silloin sijainen. Tykkään tosi paljon omasta neuvolantädistäni ja voisin käydä vaikka joka viikko siellä höpöttelemässä :D ihanaa, kun saa puhua mieltä painavista asioista ja tuo mun terkkari on niin rauhoittava tapaus, että toivoisin voivani ottaa sen synnytykseen mukaan :D sillä on niin rauhoittava vaikutus minuun. Aivan ihana persoona.

Jotain piti vielä kommentoida, mutta unohtui jo.
 
Heipsis!

Ja kiitokset alkuun vastauksista imetysliivi/-paita pohdintoihini! :) Täytyykin malttamaton mennä vaikka sieltä Kappahlista katsomaan ensin valikoimaa. Paita oli Mamaliciouksen, jonka ostin. Onneksi teillä oli kaikki kunnossa!

Täällähän tuo sf-mitta oli viimeeksi pudonnut sieltä keskikäyrältä keskikäyrän ja alakäyrän väliin, ollen "vain" 28 cm tuolloin vkolla 34. Ja sen takia mennään ensi viikolla sitä uudestaan mittauttamaan. En kuitenkaan oikein osaa olla huolissani, juuri tuon mitan epäluotettavuuden vuoksi. Ja tosiaan terkan mukaan vauvan pää oli jo melko alhaalla. Mutta ensi viikolla sitten lisää "varmuutta" asiaan.

Täällä hikka tuntuu muutaman kerran viikossa, ei läheskään päivittäin.

kurre toivottavasti kiusaamisasia selviää. Ikäviä nuo tuollaiset jutut! :( Ja toki täällä saa purkaa muitakin kuin vauvailoja/-huolia!

Täälläkin neuvolakäynnit usein lähinnä ahdistaa, vähän tosiaan erikoisia heittoja sillä meidän terkkarilla välillä. Odotan kyllä niin sitä ä-poli käyntiä, kun pääsee pikkuisen näkemään pitkästä aikaa sekä kuulemaan vähän kokoarviota ja että mitenkä tuo mahtuisi ulos tulemaan... :)

Ai että moni on jo pitkällä! Mutta perästä tullaan tosiaan! ;)

Pepsimax 34+4
 
Täällä ollaan vielä! :wave: Kiitokset kaikille vastanneille ja panadolillahan ne supistelut sitten lopulta laantuivat onneksi. Joo, ei se sisätutkimus ollut sieltä hellimmästä päästä mitä mulla on tehty, vaan aika runnomista ja tutkimista. Kysessää oli aika nuori naislääkäri.

Kurre ehdottomasti ottaisin ton kiusausjutun puheeksi päiväkodista. Ei siinä mitään menetä ja tädit osaavat vähän tarkemmin katsella tilannetta. Tänne on hyvä purkaa kaikkia huolia, varsinkin tämän tyyppiset asiat ovat raskaita äiti-ihmisten käsitellä, niin on hyvä, että edes vähän saisi helpotettua omaa oloa. :hug:

Kiri Mukava kuulla pitkästä aikaa sinustakin. =) Onneksi kaikki oli kuitenkin kunnossa, vaikka vaavi vähän säikyttelikin.

Hikka vierailee täällä 1-3 kertaa päivässä, eli usein.

Neuvolakäynnit ei täällä vielä ahdista. Enää onkin luultavasti vain parikertaa jäljellä.

Vogue ja Taimen alku 36+2
 
Helou..

Neukku takana ja siellä kaikki ok. Otettiin ne jotkut vasta aineet kun meillä kaikki olleet siinä sinivalossa keltasuuden takia.. Sitten kohdunsuuntilanne tsekattiin ja auki ei ollut, mutta ihan pehmeä..
Paineet ok ja painoa oli tullu ihan kivasti tällä kertaa.. Sydänäänetki ok.
Hirvitti vain ku terkka sano että jos nyt sattus lapsiveet meneen niin pitäs ehottomasti välttää kävelyä ja pystyssä oloa kun pää vielä aavistuksen liikku kun kokeili.. Mulla kaikki aiemmat on kyllä lähteny ihan supistuksilla käyntiin, mutta eihän sitä koskaan tiiä..
Oishan se lapsivesien menoki jännä kokea =D

Mutta nyt vain pikanen ilmoitus tilanteesta =)
Huomenna poksuu 36+0...
 
mä sain eilen lukee mun epigriisin siitä polikäynnistä ja siin oli,et pää pomppiva,eli ei oo ees laskeutunu vielä. mulla kans yleensä alkanu suppareilla ja vedet menny vasta synnärillä joten kai se niin myös tällä kertaa :confused:
ja se streptokokki oli negatiivinen,saa huokasta helpotuksesta. ei tarvii ab-tujausta :p

pitäs ottaa itteensä niskasta kii ja pistää noi loput astiat koneeseen ja kone päälle.sit pitäs ettiä kassi mihin laitan sairaalaan otwettavat kamat mukaan. se EI oo sit mikään helppo homma. mein kassit ku on tuol komerossa kaikkien rojujen alla |O meeppä tän mahan kans sinne kaivamaan...
viimekshän mulla ei ollu mitään valmiina. menin vain kontrollikäynnille synnärille korkeen verenpaineen takia,mut laittovatki mulle sen pallongin ja osastolle... mun autoki jäi sit parkkikselle koko ajaksi mitä olin osastolla. menin siis yksin,ku ei kukaan mua varottanu,et voin joutua jäämään sinne :O

joo,ei kai se auta ku alkaa touhuamaan. kai tää lorvikatarri helpottaa...

t&Nirppu 36+6
 
Kiri: Onneksi kaikki oli kuitenkin kunnossa, vaikka pikkuinen olikin hiljaisempi. :)

Hikottelusta. Minusta tuntuu, että tämä meidän pikkuinen hikottelee useimmiten sen jälkeen, kun olen syönyt tai sitten tuo on vain sattumaa. Mutta kyllä niitä tuntuu melkein päivittäin ja joskus usemman kerrankin päivässä. Mieskin oppinut tuntemaan, koska liikkeet ovat hikottelusta johtuvaa ja koska pikkuinen liikkuu muuten vain.

Liitoskivuista. Kyllä se lääkäri oli oikeassa, nämä liitoskivut ovat pahentuneet. Kun lähden liikkumaan, ensimmäiset askeleet pitää ottaa todella rauhallisesti ja konttausasentoa pitää välttää, koska se aiheuttaa sellaiset kivut, että ei toista. Onneksi ei enää ole montaa viikkoa jäljellä ja pitää vain ottaa rauhallisesti.

Joulujuttuja alan laittamaan pikku hiljaa ensi viikolla. Olen yrittänyt vähän miettiä miten tästä kämpästä saisi jouluisamman, koska on ensimmäinen joulu täällä. Aikaisemmin olen kyllä laittanut koristeet, mutta varsinainen joulu on mennyt muualla. Olen alkanut syömään jo rosollia ja lanttulaatikkoa ja glögiäkin olisi kaapissa, kun vain saisi aikaiseksi lämmittää sitä.

Streptokokkista. Minulle ei ole puhuttu mitään sellaisesta, eikä missään vaiheessa ole ollut puhetta mistään testistä. Onkohan tuossa jotain paikkakuntakohtaisia eroja.

Kävin eilen katsomassa imetysliivejä, -toppeja ja -paitoja eri kaupoista, mutta en sitten vielä ostanut. Jotenkin se sovittaminen on raskasta. Eniten hirvittää nuo hinnat, koska ei niissä taida koskaan olla tarjouksia. Oli onneksi jotain kahden kappaleen paketteja mm. topeissa ja paidoissa, joten voisi katsoa jos sellaisen ostaisi. Liivejäkin löytyi Kapphallista kahden kappaleen paketissa, mutta ajattelin ostaa kyllä yksittäisinä, koska haluan erilaisia. Eniten pelkään, että ostan väärän kokoiset liivit, koska olen aika avuton noissa jutuissa, enkä tykkää yhtään, jos joku myyjä tulisi siihen pyörimään. Yleensä alussa liivit tuntuvat oikean kokoisilta, mutta sitten jonkin ajan päästä taas tuntuu, että eihän ne istu yhtään. Hullua kyllä, koska olen ollut myyjänä rintaliivejä myyvässä kaupassa.

Yöunista. Minulla vaihtelee todella paljon yöt. Joskus herään yöllä enkä meinaa saada unta, toisinaan taas nukun todella hyvin. Toissa yönä heräsin jo neljän jälkeen, enkä sitten enää saanut unta. Viime yönä nukuin taas kuin tukki kymmenestä seiskaan, vaikka pari kertaa saatoin käväista pikaisesti hereillä. Huomasin, että kyllä mie herätessäni olen selälläni, mutta tykkään nukahtaa kyljelläni. Toivottavasti tuosta selällään nukkumisesta ei ole haittaa pikkuiselle, vaikka onhan sitä vaikea nukkuessa vaikuttaa asentoon.

Huomenna taas neuvola. Minua nykyään vähän jännittää mennä neuvolaan, koska välillä on vaihdelleet nuo tulokset. Joskus on verenpaineet olleet vähän korkeammalla, mutta sitten taas laskeneet entisiin arvoihin ja myös paino ja sf-mitta ovat vaihdelleet.

Peppi1981 ja Sykerö 36+2
 
liitoskivut mulle ne ainakin loppui, samoin kun ne viiltelyt kohdunsuulla, siihen kun pää kiinnittyi eli voivat siis helpottaa ennen synnytystäkin.

peppi: imetysliiveissä on otettu huomioon aika hyvin, että ovat vähän reilumpia ja säätövaraa. Mullakin siis normaalisti liivit 75B, tänään kävin yhdet ostaa kaphahlista niin ostin 80C. Niissä on selässä kuitenkin noin 5-6 hakasta eli saa ympäryksen niillä tiukemmaksi, kun taas normalisoituu sekin synnytyksen jälkeen. Mietin pitkään koitanko B-kuppia, mutta kun tykkään kaarellisista niin niissä saa olla niin tarkka ettei kaari tule yhtään liian pienelle alueelle ja maitotiehyet tukkeudu. Nuo C:t oli ehkä aavistuksen "isot" eli voisin periaatteessa pitää jo nyt, mutta hyvin mahtuvat kun maito nousee.

vaavimasu: mulla on aina kanssa lähtenyt synnytys supistuksilla ja vasta laitoksella puhkaistu kalvot. Mutta niissäkin pää ollut jo niin tiukasti tulossa, että lapsivettä tullut jotenkin nihkeästi eli ei mitään tulvaa, joten jotenkin olisi hauska kokea miltä tuntuisi jos kävisikin toisin päin. Josta tulikin mieleen, että voisi kyllä jo kohta puolin laittaa suojan sänkyyn ihan vaan varuiksi, jos on varautunut niin sitten ne ei ainakaan sinne mene ;-)
 
Liitoskivut on täällä helpottaneet aika paljon, kun mies alkoi ottamaan kodin raskaimpia töitä enemmän vastuulleen ja vaihtaa koirien vedet, että mun ei tarvi kyykistellä turhaan. Lenkilläkään en taluta enää koiria ollenkaan, jos lähden mukaan. Paljon helpompaa liikkua, kun ei tarvi hallita kuin itsensä :D

Eipä tässä tänään viisaammaksi tultu. En tavannut edes lääkäriä tällä käynnillä. Kätilön kanssa keskusteltiin ja lääkäriaika tuli kahden viikon päähän. Silloin pitäisi jo saada päätös. Paljon puhuttiin sektiosta ja mieli on nyt sen suhteen paljon rauhallisempi :) Maha on pieni, mutta mun kokoon suhteutettuna sopivan kokoinen. Lääkärikäynnillä sitten ultra ja varmaan painoarvionkin saa. Pieni järkytys kuulla, ettei synnytystä enää esteltäisi, jos lähtisi käyntiin :D

Yöunista, täälläkin vaihtelee jonkin verran. Yleensä pyörin yöllä hereillä parista kolmeen tuntiin, mutta viime yön nukuin tosi hyvin. Selällään nukkumiseen kätilö sanoi, että mulla on huono olo ennenkuin vauvalle aiheutuu mitään vahinkoa, joten ei tarvi huolestua, jos herää selällään. Samoin tuo oikealla kyljellä nukkuminen ei vauvaa tai istukkaa vahingoita, vaikka nukkuisin samalla kyljellä koko yön. Kaikkea sitä mieleen tuleekin.

Eipä kai muuta tällä erää :)
 
Viimeksi muokattu:
Streptokokista: ottakaa hyvät ihmiset selvää siitä ja vaatikaa sitö testattavaksi! Omituista,ettei sen testaus ole automaattista kaikkialla. 25-30% naisista on bakteerin kantajia. Bakteeri tarttuu ilman hoitoa joka 200. vauvaan ja se voi olla vauvalle hengenvaarallinen. Moni pelkää punktioita niiden keskenmenomahdollisuuden vuoksi, mutta tähän suhtaudutaan ihan leväperäisesti. Katsokaa vaikka
Group B Strep Infection: GBS : American Pregnancy Association
 
on kyllä jännä,ettei sitä automaattisesti oo kaikkialla. mä kun ymmärsin terkan puheista,et ois ihan joka paikassa sama käytäntö :O

mä muistelisin joskus lukeneeni jostain,et imetysliivit voi ostaa ihan oman kokoisena. ne on suunniteltu just niin et ovat vähä reilumpia. ja mulla noi on sellasta erittäin joustavaa kangasta,ei haittaa vaikka alussa paisuuvatki ku pullataikina :LOL: pitää vaan taas muistaa ostaa keräkaali kaappiin valmiiksi...

pitäs toi taapero alkaa laittaa maate. kello jo vaikka mitä :whistle:
 
streptokokki: itse asun ison terveyspiirin alueella, ja terkka sano, että tullu kaikille pakolliseksi (en tiedä millon) ei ollu puhettakaan 2009. Nyt siirrytty vuoden alusta siihen että raskaana oleva ottaa näytteen itse kotona ja vie labraan.
Ite otan ja vien sen vasta ensi viikolla kun on vko36-37, kun sanoivat et mieluummin niin liki synnytystä kun voi ottaa, et ei ihan vielä tartte.

Täällä tehty yksi joulukakku ja lanttulaatikon sose pakastimeen.

Poks 35 mame :)
 
streptokokista , voihan olla, että meillä useimmilla se vasta nyt tulee eteen, kun tosiaan mulle painotti terkka, ettei kannata liian aikasin ottaa, eli mieluummin vaikka 38 vkosta- ni voihan olla että osalle se tullaan tekemään tulevina viikkoina. Osalla suomessa tehdään se sillon kun mennään synnyttämään. Ja sitten, koska on tullu pakolliseksi vasta tän vuoden alusta- niin onhan niitä siirtymäaikojen piikkiin meneviä juttuja- ettei vaan tehdä- mikä kyllä on huono asia.

mulla se testi annettiin vaan nyt vkolla 34 mukaan, kun käyn viimesen lääkärin äitiyspolilla- ja sitte seuraavalla viikolla on normineuvola ja onkin jo 37+2..ni terkka sano et tee täs välis, ku esikko synty jo 38+ ni kerkeevät saada merkinnän streptokokista neuvolakorttiin.

Kuinka usein te muuten nyt käytte neuvolassa? Itse käyn nyt ns. joka toinen vko, mikä tarkottaa nyt et kävin viime viikolla, ens ma on se lääkäri ja synnytystapa-a äitipolilla, ja sitte seuraavalla vkolla taas neuvola.--mut tosiaan, sillo onkin jo 37++ eli kauheen nopeesti tää aika menee :)
 

Yhteistyössä