***Joulukuun Pikkutontut MARRASKUUSSA***

Moikka!

Tässäpä olisi tämä minun synnytyskertomus ja pahoittelut jo etukäteen,että tekstistä tulee toooodeeeellla pitkä.Mutta pitkä oli synnytyskin. Kaikenkaikkiaanhan minä vietin sairaalassa 11 päivää.Nämä päivät olivat varmaan elämäni pisimmät.Meinasi oikeasti hulluus iskeä jo jossain välin,kun pää ei kestänyt siellä oloa enää.Hirveä ikävä kotiin esikoisen luo.Pitkä aika esikoiselle olla äidistä erossa.Mutta nyt siis itse asiaan.

Torstaina 10.11 rv 37+1 oli aika synnytystapa-arvioon ja siellä vauvan painoarvio oli jo n. 4kg.Sovittiin,että tulen seuraavana aamuna käynnistykseen vauvan ison koon takia ja koska tavoitteeni oli saada kokea alatiesynnytys,ei annettaisi vauvan kasvaa enää tuosta isommaksi.

Perjantaina 11.11 aloitettiin käynnistelemään ja sain ensimmäisen käynnistystabletin (prostin) yhdentoista aikaan.Mitään ei tapahtunut ja toisen tabletin sain viiden aikaan.Mitään ei tapahtunut edelleenkään ja käynnistystä jatkettaisiin seuraavana päivänä.

Lauantaina 12.11 jatkettiin käynnistelyä tablettien voimin.Sain taas kaksi annosta päivän aikaan ja mitään ei tapahtunut.Ravasin portaita ja sairaalan käytäviä kuin hullu koko päivän ja palkinnoksi sain vain muutamia supistuksia,ei mitenkään kipeitä.Oli puhe,että mikäli seuraavana päivänä ei ole kohdunsuulla tapahtunut edistystä,pääsen kotiin pariksi päiväksi odottelemaan.

Sunnuntaina 13.11 lääkäri teki tutkimuksen ja sen verran oli muutoksia tapahtunut,että nyt saataisiin laitettua ballonki kohdunsuuta avaamaan.Jatkoin portaissa ravailua ja illan aikana supistuksia alkoikin jo tulemaan ja lopulta kävivät niin kipeiksi,että piti turvautua kuumaan suihkuun.Siellä pari tuntia vietettyäni,kohdunsuu olikin jo avautunut pari senttiä.

Maanantaina 14.11 yhden jälkeen iltapäivällä ballonki vihdoin ja viimein tipahti itsestään pois.Noin puoli tuntia tuosta,kun olin nousemassa sängystä ylös,tuli lapsivedet.Nyt vaan odoteltaisiin,että synnytys lähtisi itsestään käyntiin.Mutta ei mitään.Pieniä supistuksia silloin tällöin.Mitään ne eivät kuitenkaan aikaan saaneet.Oli puhe,että vuorokauden kuluessa pitäisi alkaa jotain tapahtumaan ja jos ei,niin sitten synnytyssaliin oksitosiinitippaan vauhtia hakemaan.

Tiistaina 15.11 rv 37+6.Sain aamupäivällä vielä yhden annoksen käynnistystablettia ja tämä päivä oli kuin elämäni pahin painajainen.Olin yöllä nukkunut ehkä kaksi tuntia,kuunnellen kun vierustoverit ähisivät ja puhisivat kilpaa ja kuinka heillä synnytys lähti käyntiin.Yö huoneessamme oli todella rauhaton,porukkaa ravasi edestakaisin ja minä en saanut nukuttua.Olin aamulla ihan sekaisin ja väsynyt,itkeskelin koko päivän.Olin todella turhautunut kun muilla tapahtuu ja minulla ei.Olihan tätä käynnistelyä jo takana 5 päivää.Vedet olivat menneet,mutta mitään ei tapahtunut.Kaikki vaan ”lohdutti”,että kyllä se sieltä alkaa tulemaan kun vedetkin on menneet.Voin kertoa,että ei sillä hetkellä lämmittänyt yhtään.Pitkin päivää lääkärit kävivät luonani ja synnytyssuunnitelma muuttui puolen tunnin välein,mitä tehtäisiin.Välillä oltiin menossa synnytyssaliin,välillä oltiin laittamassa uutta käynnistystablettia.Välillä puhuttiin,että otetaan suun kautta käynnistystablettia.Tälläista soutamista ja huopaamista tämä oli koko hiton päivän ajan.Illalla minulla sitten paloi hermo ja sanoin ison sanan,että koittakaa jo päättää mitä tässä tehdään,mutta voisko nyt jo jotain tehdä!
Viimeinkin tuli päätös puoli viisi,että minut siirretään synnytyssaliin ja laitetaan oksitosiinitippa supistuksia vauhdittamaan. Siirryin saliin ja voi ihana sitä autuuden ja hiljaisuuden tunnetta.Istuin ihan rauhassa kiikkutuolissa ja aloin ottamaan supistuksia hiljakseltaan vastaan.Päivä oli ollut kaamea,olin ihan väsynyt ja nyt sain viimein huokaista ja olla rauhassa.Soitin miehen paikalle ja sanoin,että nyt ei ole taaksepäin katsominen,nyt meille syntyy vauva.

22.30 supistukset alkoivat tuntumaan jo sen verran,että piti turvautua lämpimiin geelipusseihin. Puolen yön jälkeen supistukset vain napakoituivat,mutta halusin kuitenkin yrittää nukkumista,sillä olin nukkunut edellisenä yönä vain sen pari tuntia.Olo oli jo todella väsynyt.Sainkin jotain lääkettä (en yhtään muista mitä),mutta ei siitä nukkumiseen ollut apua.Yritin kuitenkin parhaani mukaan torkkua supistusten väliä.

Keskiviikkona 16.11 klo 5.00 lääkäri tulee tekemään tilanne arvion ja tilanne hieman edistynyt.Vauvan päähän kiinnitetään spiraali ja minä siirryn suihkuun rentoutumaan. Aluksi kuuma suihku auttaakin hyvin ja en tunne supistuksia.Puolen tunnin päästä supistukset kuitenkin alkavat tuntumaan ja suihkusta ei ole enää apua. Minulle ehdotellaan jo epiduraalia,mutta en halunnut sitä vielä tässä vaiheessa,koska pelkäsin,että synnytys pysähtyisi niin kuin edellisen kerran,kun jouduttiin sektioon.Kokeilin ilokaasua,mutta siitä tuli taas kerran huono ja kummallinen olo,ihan niin kuin esikoisen aikanakin.

8.20 Olo on jo niin kipeä,että huudan suorastaan täyttä kurkkua kun sattuu niin paljon.Minulle ehdotetaan taas kerran epiduraalia,mutta en edelläänkään halua sitä.Pienen keskustelun jälkeen päädyn haluamaan PCP puudutteen kohdunsuulle.Puudutus auttaa hyvin ja todella nopeasti ja supistuskivut loppuvat.Pääsen viimeinkin lepäämään ja nukkumaan.Tätä autuutta kesti kuitenkin vain tunnin verran ja taas sitä mentiin.Supistukset sattuivat jo todella.

10.20 Kohdunsuun tilanne vasta 3,5cm auki.Ja olo on jo todella kipeä.Minulle aletaan taas ehdottelemaan epiduraalia,mutta en ole ollenkaan varma haluanko sitä.Pienen suostuttelun jälkeen kuitenkin suostun siihen,koska olin jo niin väsynyt,että en kertakaikkiaan jaksanut enää sitä kipua.Epiduraali laitetaan,mutta supistuskivut eivät vain häviä.

11.05 PCP puudutus uusitaan ja kohdunsuun tilanne ennallaan.Anestesialääkäri kutsutaan uudelleen paikalle,sillä epiduraalista ei ollut mitään apua.Anestesialääkäri saa minut suostuteltua uuteen epiduraalipistokseen,vaikka aluksi laitan taas kovasti vastaan.Saan siis uuden pistoksen,sillä aikaisempi ei ollut vissiinkään onnistunut kun ei auttanut.

11.45 Supistukset alkavat pikkuhiljaa helpottamaan ja tälläkertaa siis epiduraalista oli apua.Yritän siinä sitten välillä levätä,mutta pian taas supistukset alkavat jonkin verran tuntumaan,kun oksitosiini tippaa nostetaan tasaisin väliajoin.

14.58 Alan tuntemaan painontunnetta ja minua alkaa paleltamaan. Lämpö noussut ja nyt jo 38 astetta.Minulle tarjotaan ilokaasua,mutta en halua sitä. Yritän vain keskittyä hengittelemään syvään ja olemaan ajattelematta supistuksia.

16.00 Rentoutuminen auttanut ja kohdunsuun tilanne jo 7cm auki.Alan vähitellen tuntemaan helpotusta,että tilanne on jo pidemmällä kuin esikoisen aikaan.Vielä kuitenkin epäilyttää tuleva,en uskalla vielä ajatella,että pääsisin kohta synnyttämään oikeasti alakautta.Vähitellen painontunne alkaa tuntumaan jo ihan todella voimakkaasti.

n. 18.00 Alkaa työnnättämään niin paljon ja puhisen siinä miehelle,että apua,nyt pitäisi saada jo työntää.En minä pysty pidättelemään enää.Kätiö oli poistunut huoneesta jo reilu tunti sitten ja huoneessa oli paikalla vain kätilöopiskelija.Sanoin monesti hänelle,että hae nyt se oikea kätilö,sillä nyt alkaa oikeasti jo ponnistuttamaan.Hän yritti monesti käydä hakemassa kätilöä paikalle,mutta ei koskaan löytänyt tätä.

18.16 Lääkäri ja kätiö viimein saapuvat paikalle ja kohdunsuun tilanne täysin auki. Saan alkaa ponnistamaan omassa tahdissa.Kätiö määräsi minut kyljelleen,mutta tämä asento ei tuntunut kyllä alkuunkaan luontevalta.Pyydän saada vaihtaa asentoa ja pääsenkin puoli-istuvaan asentoon.

18.50 Vauvan pää pilkottaa ja kahdella työnnöllä syntyy tummatukkainen pikkuinen tyttö.Ponnistusvaihe kesti kaikkiaan alle 1 min ja kätilökin oli todella ihmeissään kuinka vauhdilla loppu meni.Pari pientä nirhaumaa tuli ja siitä selvittiin parilla pikku tikillä.

Tyttö syntyi siis 16.11.11 klo 18.50 rv 38+0,mitat 3560g,50cm ja pipo 35cm.Vaikka synnytyksen pituudeksi on kirjattu 25h 49 min niin silti siitä jäi positiivinen mieli,sillä sain sen mitä olen aina halunnut.Sain kokea alatiesynnytyksen ja kaiken kruunasi pieni tytön tyllerö.Olin koko ajan ihan varma,että tulokas olisi poika,joten tyttö oli todellinen yllätys.Ja todella tervetullut sellainen.Enempää en olisi voinut toivoa ja vaikka kokonais sairaalassa olo aika oli 11päivää,oli kaikki loppujen lopuksi sen arvoista.

Loppuhan meni sitten niin,että tyttö syntyi vihreästä lapsivedestä ja oli sen takia kerennyt saamaan hieman infektiota.Hän joutui synnytyksestä seuraavana yönä lasten teholle tarkkailuun ja antibioottia saamaan.Kaikki oli muuten hyvin, mutta aluksi hän oli kovin kipu herkkä,eikä paljon kestänyt kosketusta/liikutusta.Parin päivän iässä tilanne alkoi korjaantumaan ja tytön tulehdusarvot laskemaan.Myös minun tulehdus arvot pomppasivat aivan pilviin,infektion takia,jonka olin saanut kun lapsiveden menosta kului niin pitkä aika vauvan syntymään.Sain muutamaan otteeseen osastolla ollessa kuumekramppeja,mutta ne saatiin aina nopeasti ohi tehokkaalla lääkityksellä.Minulta otettiin verikokeita aina pari kertaa päivässä ja kaikki mahdolliset verikokeet,kun yritettiin selvittää mistä krampit johtuvat.Sitten löytyikin syyksi kohonneet maksa-arvot ja minulle arveltiin kehittyneen raskausmyrkytys.Se voi kuulemma joskus kehittyä myös synnytyksen jälkeenkin.Mitään varmaan ei kuitenkaan koskaan selvinnyt,sillä maksa-arvot kääntyivät pian laskuun,samoin tulehdusarvot.Minulta ultrattiin myös maksa ja sappi,mutta selitystä ei löytynyt myöskään sieltä.Lääkärit sanoivat lopuksi,että tämä taitaa jäädä ikuiseksi mysteeriksi,miksi maksa-arvot kohosivat niin kovin suuriksi ja kun minulla ei ollut mitään oireitakaan suuntaan tai toiseen.

Vauva pääsi sunnuntaina viereeni osastolle ja kun minunkin arvot näyttivät tarpeeksi hyviltä,pääsimme maanantaina sitten kotiin.Tiistaina kuitenkin lääkäri soitti vielä jälkeenpäin ja kertoi,että sappiarvot olivat kohonneet,jonka takia joudun vielä ensi viikolla kulkemaan verikokeissa.Joten tässäpä tämä minun HIRVITTÄVÄN PITKÄ ja onnellinen synnytyskertomus kokonaisuudessaan oli.

ISOT KIITOKSET kaikille teille ihanille ihmisille,jotka jaksoitte tsempata ja tukea minua sairaalassa olo aikana!Ilman teitä,sekä miehen ja ystävien tukea,olisin varmasti menettänyt järkeni sairaalassa.Ei ollut mikään helppo paikka olla siellä toista viikkoa,kun esikkokin ihmetteli miksi äiti ei tule kotiin.

Onneksi kuitenkin kaikki meni hyvin ja nyt saan olla maailman onnellisin pienen tytön äiti!


adalmiina ja sitso 9vrk
 
onnea höyhenelle kovasti :flower:

päivystyksessä käyty kätilön pyynnöstä kun soitteli verikoe tuloksia. Vauva liikkunut siis kehnosti eilisestä illasta lähtien ja pyysivät näytille taustastani johtuen. Eilen supisteli tosi paljon ja meinasin paskantaa housuuni :ashamed: eikös suoli saata toimia ennen h-hetkeä?? Tosin itselläni ei kokemusta ole. No kuitenkin, tänään supistellut kanssa. Käyrä siisti ja ultrassa vauva oli hyväkuntoinen. Vettä kuulemma paljon eli vesiputous tulee jos vedet lähtee. Pyysivät herkästi näytille jos liikkeet vähenee tai kutinaa tulee kauheasti tms.
8 päivän aikana kohduunsuu oli auennut reilulle sormelle, kaulaa 1,5cm jäljellä ja paikat hyvin pehmeät- joten nyt vaan lisää supistuksia ja homma saadaan alkuun. Suunta on siis oikea :saint:

Mukavaa viikonloppua kaikille tonttumahoille :wave:

rv 38
 
Viimeksi muokattu:
Voi Adalmiina, on sinulla ollut melkoinen urakka! Onneksi sait kokea sen toivomasi alatiesynnytyksen, ja loppufiiliksetkin ovat noin positiiviset!

Nyt en vaan osaa olla jossittelematta, ei kannata lukea seuraavaa kappaletta, jos ei ole yhtä luonnonmukaisen synnytyksen kannalla kuin minä...

Jos lääkärit eivät luottaisi niin kovasti niihin ultralla tehtyihin painoarvioihin, Adalmiinankin tarina voisi olla toisenlainen - ainakin lyhyempi. Tässäkin käynnistyspäätöksen takana ollut painoarvio on ollut yli puoli kiloa pielessä (vauva kuitenkin ehti melkein viikon kasvaa sen jälkeen, ja painoi ihan sopivat 3500g). Kohtu ei ilmeisesti ollut millään muotoa kypsä synnytykseen, kun käynnistys vei noin hurjan kauan, ja sitten väkisin käynnistämisestä seurasi vesien meno, ja sekä äiti että vauva ehtivät saada infektion, kun synnytys ei kalvojen puhjetessa ollutkaan vielä käynnissä tai itsestään käynnistymässä. Mietin vain, millainen tarina olisi ollut, jos käynnistys olisi aloiteltu vaikka viikkoa myöhemmin, tai annettu luonnon hoitaa homma... nelikiloisen synnyttäminen ei kuitenkaan useinmiten ole mikään ongelma, ja Adalmiinan muksu olisi ollut siinä painossa suunnilleen laskettuna aikana. No, tällä kertaa näin. Olen vaan tosi onnellinen, että olette molemmat kaikesta (minun mielestäni) ylimääräisestä puuttumisesta huolimatta kunnossa, eikä Adalmiina, sinulle jäänyt pahaa makua synnytyksestä! Disclaimer: Tämä kirjoitus on mielipide, sen ei ole tarkoitus arvostella ketään äitinä tai synnyttäjänä tai painostaa ketään muuttamaan omaa mielipidettään hyvästä synnytyksen hoidosta.

Näkemystäni siitä, että matalan riskin synnytykseen puututaan nykyään aivan liian herkästi lääkärien toimesta, tukee myös tuore brittitutkimus: BBC News - Home birth 'carries higher risk' for first-time mothers Sen mukaan normaalisynnytyksenä alkaneista synnytyksistä 11% päättyy sektioon lääkärijohtoisissa synnytysyksiköissä (verrattavissa Suomen synnäreihin), kun taas kätilöjohtoisissa yksiköissä vain 4,4% vastaavista synnytyksistä päätetään sektiolla. Kätilöillä on Suomessakin vahvempi tuntuma normaalin synnytyksen hoitoon ilman puuttumista, kun taas lääkärit on koulutettu ongelmien ja riskien sekä niiden hoidon näkökulmasta - ero varmasti näkyy meilläkin. Onneksi Suomessa lääkärit eivät hoida normaalisynnytyksiä!
 
Hienosti nukutun edellisen yön tämä menikin sitten asentoa vaihtaessa ja henkeä haukkoessa. Mun nenä on ihan tukossa ja limakalvot niin turvonneet, että hengittämiseen pitää välillä oikeen keskittyä. Ja musta kuuluu koko ajan kauhee tuhina ja niiskutus. :)

Kiitos synnytyskertomuksesta Adalmiina, hienoa, että lopulta kaikki on hyvin eikä jäänyt traumoja lukuisista vaiheista huolimatta. Kertomuksia on kiva lukea omaa h-hetkeä odotellessa!

Mitäköhän sitä näin aikaisin aamulla alkais?
 
Onnea Höyhen!

Täälläkin herätty taasen ennen viittä, tuntuu että koko kroppa puutuu maatessa niin ettei nukkumisesta tule yhtään mitään.
PrinsessaV, kiitos linkkivinkistä tonttuhaalariin, teinpä sitten sillä ohjeella meidänkin pikkuiselle puvun kun oli vielä tuota Dropsin alpakkaa kaapissa vaaleanpunaisena ja ruskeana :) Onpahan nyt edes se villapuku saatu aikaiseksi ;)

Metsätähti minäkin tein pikkupojan ja tyttären kanssa piparkakkutalon jo jokunen viikko MUTTA...! Ostin kaupasta sellaisen Anna´sin valmiin piparkakkutalopaketin kun en jaksanut alkaa väsäilemään taloa itse niin seuraavana aamuna koko rakennelma oli romahtanut : / Seinät muuttuneet ihan pehmeiksi ja painuneet kasaan! Oli siis varsin kertakäyttöinen..

Susimieli onhan se aika hassua saada päivämäärä :D Mutta toisaalta itsestä tuntuu että olen enemmän hermoillut ja jännittänyt ennen tarkan ajan saamista, nyt on jokseenkin rauhallisempi olo kun tietää mitä odottaa.

Painoarviosta unohdin mainita, samoilla linjoilla koon suhteen mitä kaikki kolme edellistäkin (olleet 2530, 3020, 2980 syntyessään) eli ei mikään isokokoinen vauva ole tulossa. Nyt arvioitiin olevan 2800g.

Poika kotiutui eilen viikonlopuksi koulusta ja ihan hirveässä flunssassa. Täytyy nyt vain toivoa ettei itse saa tautia, en tiedä kuinka vaikuttaisi leikkaussuunnitelmiin ja vaikka ei nyt varsinaisesti vaikuttaisi, voin vain kuvitella millaista on aivastella tai yskiä leikkaushaavan kanssa...

Miehen kanssa oli tarkoitus lähteä tänään käymään syömässä ja muutenkin vähän kahdestaan jossain kaupoissa tms. kun ei sitten varmaan ihan hetkeen kaksin olla liikenteessä missään. Vaatii vain hieman strategiaa jo suunnittelu, minne mennä ja mitä tehdä kun ei jaksa ihan kauhean kauan autossa istua tai kävellä hirveän pitkiä matkoja.

38+6 (ja 4päivää h-hetkeen...)
 
Viimeksi muokattu:
:heart:Onnentoivotukset Hoyhenelle:heart: pikkuisesta

Adalmiinalle kiitos koskettavasta synnytystarinasta jolla mitä ihanin loppu=)

Nyt leipomaan ja valmistelemaan esikoisen synttäreitä.

äitsy ja muru 36+risat:heart:
 
Onnittelut kaikille oman joulutontun saaneille! :heart:

Sairaalaan vierailuista oli jossain välissä puhetta, mie oon sanonu jo kaikille että sinne ei oo kellään tulemista ja kotiinkin vasta sitten kun ollaan kunnolla kotiuduttu. Haluun rauhassa opetella vauvan käyttöohjeita. :D

neljäskö mitä tarkoitit kutiamisella?? "Pyysivät herkästi näytille jos liikkeet vähenee tai kutinaa tulee kauheasti tms."

- Sid ja pikkuPentti rv36 POKS ja 27v.POKS - :xmas:
 
Sid-84 Minulla on raskaus hepatogestoosi. Laitan tähän pientä infoa siitä niin selkiää mistä kyse:

RASKAUSHEPATOOSI ELI HEPATOGESTOOSI
Raskaushepatoosi on tavallisin raskauteen liittyvä maksasairaus. Sitä esiintyy noin 1 - 3 %:lla odottavista äideistä.
Raskaushepatoosin vallitsevin oire on kutina, joka voi olla hyvin hankalaa etenkin öisin. Raskaushepatoosi aiheuttaa hyvin harvoin keltaisuutta. Muista kolestaattisista maksasairauksista poiketen Afos on yleensä vain vähän koholla ja gamma-GT saattaa olla täysin normaali. Sen sijaan sappihappojen suureneminen todetaan 10-100 kertaisena. Alat ja asat kohoavat harvoin yli nelinkertaisiksi, mutta joskus nämäkin nousevat huomattavasti.
Raskaushepatoosissa on todettu kuitenkin odottamattomia sikiökuolemia etenkin lähellä laskettua aikaa ja synnytys pyritäänkin käynnistämään viimeistään 38. raskausviikolla. Em. sikiöriskien takia tila vaatii tiivistä seurantaa äitiyspoliklinikalla.


Siinäpä pieni stoori että minkälainen suunnilleen on.
Itselläni tämä huomattiin esikoisen odotusaikana, noin puolenvälin jälkeen. Vedet kuitenkin lähtivät rv 36+ ja poika käynnistäen tuli ulos.
Toisen kanssa arvot eivät olleet kauhean pahat, eikä käynnistystä mietitty. Poika syntyi laskettuna.
Kolmannen kanssa arvot olivat pahimmat, ekaa kertaa sain lääkityksenkin mutta siitä ei ollut apua ollenkaan. Kutina ei ollut järin kamalaa mutta arvot olivat pilvissä, tyttö käynnistettiin 38+3 ja syntyi seuraavana päivänä.
Tässä odotuksessa arvot olleet taas suht kivat, mutta kutina on aivan järjetöntä. Voisin kuvitella että syyhy olisi juuri oikea vaiva kuvaamaan sitä hetkeä kun kutiaa ihan joka paikasta.
Siksi olen seurannassa ollut ja polikäyntejä monta raskauden aikana. Herkästi pitää vaan soittaa jos jotain tulee, nytkin käyn 2 kertaa viikossa verikokeissa ja sen mukaan eletään ja lisätänään käyntejä synnärille. Käynnistystä ei ole sovittu, joten liikelaskentaa harrastan nyt vaan ahkerasti!!!

Supistukset helpottuivat yön aikana. Nyt olo taas hyvä. Mutta näin se oli eilenkin, klo 14 asti olin voimissaan ja sitten se alkoi. Eilinen ilta toi hyvin muistot mieleen että miltä ne supistukset tuntuu kun tulee monta tuntia putkeen.. eli todellista h-hetkeä odottaen :whistle:

Oma tonttu 38+1 :xmas:
 
Kiitos vastauksista kaikille :)
Mullakaan se valkovuoto ei sinällänsä haise mutta kun sitä on tosiaan välillä aika paljon niin ilman kanssa kosketuksissa kun on pidemmästi niin saattaa sitten haiskahtaa. En kyllä usko että hiivaa olisi kun sen kyllä tiedän ja tunnen, ainakin luulen niin ;) Noh,seuraillaan!

Kiitos Adalmiina synnytyskertomuksesta! Kyllä itsellä aina helpottaa jollakin tavoin olo kun kuulee erilaisia synnytyskertomuksia kun en ensikertalaisena tiedä mitään mistään... Tieto helpottaa oloa! Meilä täällä ei ole ollenkaan järjestetty synnytyssalikierrosta eikä edes valmennusta joten kullanarvoisia ovat nämä lukemani kokemukset, kiitos siis kaikille!

Eilisissa pikkujouluissa vedin laatikoita suurella intohimolla ja kyllä kuulkaa närästi, voi apua!!!! samoin glögi saa närästyksen valloilleen....eiiih! Mutta aion silti niitä nauttia kun on mahdollista, one nuo jouluherkut vaan niin herkkuja :)

Kutiamista mäki mietin että kutiaako masunahka kun se venyy? Mulla ainakin kutittelee mutta mikään muu kohta ei kutia kuin avain alavatsa silloin tällöin...
kuti kuti!

Miimau&masuasukki 35+4
 
Kiitos Adalmiina synnytyskertomuksesta. Hieno homma, että sait kokea alatiesynnytyksen!!

Täällä käytiin siis eilen ultrassa tarkistamassa tarjonta ja raivotarjonnassahan se onneks oli! Vauva vaan ei ainakaan mikään jättiläinen ollut, pään mittas ja se näytti viikkoja 35+6 ja eilen oli siis 38+0.. Että jospa sitä muutaman viikon vielä kasvattelis masussa ja sitte kyllä sais jo tulla ulos, että joulu saatas viettää pikkutuhisijan kanssa kotona!

Jonna90 ja pikkukakkonen 38+1
 
Onnea höyhenelle!! :heart: (hiukan myöhässä mutta....)
Eilen tuli pitkän aikaan minimaalisia polttoja selän alueelle, mutta loppuivat iltaa myöten...Nukuin yön todella hyvin ja unta piisasi!! Aamukahvia nauttiessa tuli mega-kova supistus, mutta sen jälkeen ei mitään...Limatulppaa on (ilmeisesti...) tullut viikon ajan pienissä erissä, ei joka päivä..Tänään tuon supparin jälkeenkin tuli..
Antaa kehon harjoitella ;) että on valmis sitten, kun poissun on aika tulla :)

Kahlan ja pikku ukkelo 36+3 :xmas:
 
Muhun on iskenyt ihan järjetön kutina kämmeniin ja hepatogestoosi on käynyt mielessä. Toisaalta turvotus käsissä on saanut ihan uusia mittasuhteita, joten kutina voi johtua siitäkin. Nyt mietin, että onko ihan ok odottaa maanantaihin neuvolaan vai pitäiskö äitiyspolille soitella jo viikonloppuna ja kysellä neuvoja? Vauva ainakin liikkuu vilkkaammin kuin pitkiin aikoihin.
 
PrinsessaV, sinuna kyllä soittaisin polille jo nyt! Tuo raskausmyrkytys ei ole leikinasia (toisaalta ei myöskään mikään kauhun asia kuhan saadaan ajoissa hyvään hoitoon ;)

Jonna90, annettiinko sinulle painoarvio vauvasta (tuon päänympäryksen lisäksi). Mulla painoarvio oli maanantaina rv 36+0 2,5 kg, käyrillä, vaikkakin alakäyrillä... On tämäkin... menin painoarvioon kauhuissani siitä että kun on sokeriheittelyitä ollut että jättivauvaa odottaisin, mutta kun olikin tuollainen sirpakka tapaus niin siitä nyt sitten huolestuin.... hmmm... onko muilla kokemusta?

Mullahan myös todettiin lapsiveden vähentyneen.... mutta kontrollissa ensin kätilö totesi että Kyllä, vähissä on, mutta lääkäri löysikin sitä ihan normaalisti. Lapsiveden mitta on AFI ja 5 on kuulemma minmi, niin mulla olikin sitä nyt 12!!!! Aika huojentunut oli olo!!!

Mutta tarjonta on täälläkin väärä, elikkäs poikittain (huom! neuvolan tätihän oli arvioinut sen raivotarjonnaksi!!!! jep jep... kyllä paljon asioita selviää ultrassa! Ja mullekin on nyt annettu tuo käännösyritysaika viikon päähän, mutta en ole varma haluanko sitä??? joku muukin täällä spekuloi asiaa. Löytyykö mielipiteitä? Olen vain nyt lukenut että vauvalla saattaa olla syy väärään asentoon kuten liian lyhyt napanuora, tai napanuora kiretyneenä jonnekin. Tuntuu aika pahalta jos joku alkaa väkisin tuollaisessa tilassa olevaa runnomaan. jaiks :/

Kiitos minunkin puolestani Adalmiina hienosta synnytyskertomuksesta!
Hienoa että sait haluamasi alakautta synnytyksen:flower:

Viena ja juniori 36+5... Huomenna klo 24:00 täysiaikaisia ;)
 
viena sulla varmaankin kyllä voisi olla helpompi tuo käännösyritys, koska ei kuitenkaan ole perätilassa. Itse olen myös lukenut noita juttuja että olisi syy väärään asentoon. Vauvaltahan kuitenkin otetaan sydänäänikäyrää ja ultrataan tarkasti ennen ja jälkeen käännöksen.

PrinsessaV eihän se soitto mitään haittaa. Oman mielenrauhan vuoksi varmasti soittaisin jos epäilisin liikaa omaa vointia. Hepatogestoosi taitaa kuitenkin olla aika paljon harvinaisempaa kuin esim. raskausmyrkytys.

swerfiel kirjoitti kyllä paljon asiaa. Käynnistykset eivät todellakaan ole mikään pikkujuttu, varsinkaan jos se joudutaan tekemään/aloittamaan reilusti ennen la:ta. Itse toivoisin kyllä että tämä kolmas syntyisi itsekseen, 2 käynnistystähän mulla on jo takana (vaikkakin niistä ihan positiiviset kokemukset). Insuliinihoitoinen rd on vaan munkin mielestä jo yksi hyvä indikaatio miksi suostun käynnistykseen la:n tienoilla.

Sain pienen flunssan pari päivää sitten. Onneksi en ole ihan tukossa ja vain pientä yskää on. Toivottavasti menisi nopeasti ohitse, en halua tukkoisena olla synnyttämässä, kun silloin ei voi kunnolla keskittyä hengitystekniikkaan. Tuntuu hassulta, mutta mulla ei ole vielä mitään pakottavaa tarvetta päästä synnärille. Laskin että 9 päivää olisi la:han, en muista että olisin ollut näin rauhallinen muissa raskauksissa. Toki ensi viikolla varmasti alkaa ainakin jännittämään, mutta nyt en jotenkin vielä tajua että ollaan jo ihan loppusuoralla :O Siis että mä oikeasti synnytän noin 10-12 päivän sisällä :whistle:

Poppeliini ja tyttönen 38+5
 
viena Ei annettu muuta painoarviota. Se oli semmonen pikkunen vanha ultralaite, että en tiiä olisko sillä sitä painoarviota saatukkaan tehtyä. Mutta rv 35+0 kävin ultrassa ihan jyväskylässä asti ja sielä annettiin painoarvioks 2,2 kiloa. En kuitenkaan oo mitenkään huolestunu, ku ei esikoinenkaan ollu mikään älyttömän iso, vaikka syntyki vasta 42+3 ja paino 3530g!
 
Vauvan painosta kun ollu puhetta, mulle jäi taas ihan päinvastanen huoli kun teille muutamille. Kun kauhealta kuulostaa toi 3.2 kg rv:llä 35+5 :O Mitä se oikeesti on la:n aikoihin saati sit rv 42+.... En saanut mitään kontrolli aikaa ton suhteen, mut jos yhtään alkaa tuntua et ois iso niin neuvolasta saa kyllä laittaa lähempänä la:ta lähetteen ultraan et kattoo miltä näyttää, koska mullakin sektio takana ja alakautta haluisin synnyttää MUTTA en kyllä mitään 4.5kg painavaa uskaltais yrittää :/

Esikoinen paino ton 3.2kg kun synty 42+1 :/ En edes ymmärrä ettei painoon puututtu kun mulla kuitenkin on se radi vaikkakin ruokavaliohoitoinen ja arvot pääsääntösesti hyvät. Ihan hirveet paineet!

Adalmiinalla tosiaan pitkä urakka, onneksi se palkittiin mitä parhaiten :flower:


Astre ja vauveli 35+6
 
Viimeksi muokattu:
Höyhenelle onnea! :heart:

Aikamoinen urakka oli adalmiinalla mutta loppu hyvin kaikki hyvin :) Ei se käynnistys tosiaan mikään pikkujuttu ole, mutta onneksi kuitenkin lopulta toimi. Mä oon vähän semmosilla fiiliksillä että mieluummin menisin suunniteltuun sektioon kuin käynnistykseen, kun ei se mulla viimeksikään toiminut vaikka oli jo paikatkin lähteneet aukeamaan siinä vaiheessa kun käynnisteltiin. Silloin kun pojat syntyivät oli osastolla kämppiksenä nainen jonka synnytystä yrittivät saada käyntiin vuorokauden ajan, jonka jälkeen siirtyi synnytyssaliin. Vielä kolmantena päivänä kertoi lastenhoitaja että ei ole vielä kämppis jakautunut.. En sitten tiedä käynnistyikö lopulta vai menikö sektioon, mutta jo sen ekan vuorokauden jälkeen oli se nainen aika turhautunut kun epäkypsästä tilanteesta lähtivät käynnistämään ja mitään ei tapahtunut.

Täällä ois nyt sit vauva ilmeisesti myllännyt itsensä lähtöasemiin :O Ainakin tuntuis että ois rt. No, keskiviikkona se sitten nähdään.

Muutoin normaalisti asiat, hyvin on nukuttanut ja vaivojakin vähänlaiseen ja mieli ihan pirteä. Jee :)
 
Juu olen samoilla linjoilla kyllä kuin monet muutkin ja swerfiel tuon "turhaan" ja liian aikaisin käynnistelyn suhteen.En missään nimessä olisi suostunut vielä käynnistelyyn,jos olisin tiennyt varmasti,että vauva onkin paljon pienempi kuin ultra antoi olettaa.Sehän tässä jännää onkin,että en voi syyttää ketään yhtä tiettyä lääkäriä tuosta painoarviosta,sillä sairaalassa minulle teki vielä kaksi muutakin lääkäriä painoarvion ja hekin saivat suurinpiirtein samoja lukemia.Viimeisin painoarvio oli sitten 4015g.En ymmärrä miten ne kaikki kolme saivat tuollaisia lukemia.On täytynyt vauvan olla erikoisessa asennossa tai jotain.

Ja niinkuin olittekin jo puhuneet,niin tosiasiahan oli todellakin niin,että minun kroppa ei todellakaan ollut vielä valmis synnytykseen,koska tuo käynnistely ei alkanut tuottamaan tulosta.Vauva ikäänkuin "väkisin revittiin" ulos,vaikka olisi ollut parempi vielä antaa kasvaa.Ja kun itsekin laskeskelin,niin jos tämä olisi saanut olla laskettuun aikaan masussa kasvamassa,niin todennäköisesti olisi ollut sitten vasta tuota samaa koko luokkaa kuin esikoinen eli noin neljä kiloinen.

Mutta käynnistys päätökseen vaikutti minulla juurikin se ruokavaliohoitoinen rd.Ei haluttu ottaa riskiä,että vauva olisi laskettuna aikana jotain 4,5kg,koska halusin päästä yrittämään sitä alatiesynnytystä.Lantioni kuvattiin esikoisen syntymän jälkeen ja kuulemma pitäisi olla hyvä.En tiedä sitten,jos vauva olisi oikeasti ollut noin iso,olisiko sitten enää ollut hyvä ja sen takiako he halusivat nyt käynnistää,jotta alatiesynnytys onnistuu.

Noh jokatapauksessa tämä tarina meni nyt tälläkertaa näin ja enää sille ei voi mitään.Toki kysymyksiä jäi mullekin jonkinverran ja jossitellahan aina voi,mutta se ei tätä nyt muuta enää miksikään.Toki hieman epäluotettava kuva mulle nyt noihin painoarvioihin jäi,en tiedä miten tulevaisuudessa niihin sitten suhtaudun,mikäli joskus tulen vielä raskaaksi.Mutta se on sitten sen ajan murhe se...


adalmiina ja sitso 10 vrk
 
painoarviosta oli puhetta. Esikoinen oli ennustettu olevan 4kg +/- 200g mut olikin lähemmäs 3kg. Tää on arvioitu olevan kanssa samaa luokkaa eli 3kg ympärillä. Kukaan ei tällä kertaa ole ennustanut sen tarkempaa kun lääkärin totes sen olevan erikoisalaa. SF-mitta menee alakäyrän tuntumassa kun esikoinen oli tasan keskikäyrällä.
 

Yhteistyössä