**Joulukuun Pikkutontut KESÄKUUSSA**

Tatomira Todellakin soitat. Minäkin silloin syyksi sanoin, etten kestä epätietoisuutta ja vaadin tarkastuksen. Taisin vielä vähän itkuakin vääntää varmuuden vuoksi:ashamed: Toivottavasti sulla vaan joku hematooma vuotelee siellä!
 
Pahin kävi tänään toteen np-ultrassa: ei sykettä. Keskenmeno on tapahtunut melkein heti varhaisultran jälkeen. Itkenyt olen ja yritän päästä tästä eteenpäin. Olen onnellinen noista kahdesta ihmeestä, jotka meille on jo suotu. Lääkkeellinen tyhjennys aloitettu. Katsotaan onko huomenna kamala olo, nyt ei vielä tunnu miltään. Minulla olikin todella vähän raskausoireita. Tätähän se sitten tarkoitti, nyyh! Ei nyytiä meille siis ainakaan vielä jouluna:'(

Kätilö ja lääkäri olivat ihania, kiitos heille! Minut voi poistaa listoilta. Toivotan kaikkea hyvää teille ja varmasti muistelen sitten joulukuussa teitä:) Voikaa hyvin!

Adel
 
Adel Jaksuhalit :'( :hug:
Tänään meinas käämi palaa veljen likan kanssa...Ymmärrän kyllä jos massua haluaa silittää tai kokeilla, mutta tämä tuli lätkäisemään mahaani sivulta ja töytäili vatsaa kysyen "Missä vauva on?"
:mad: Seuraava kerta tuntui olevan jo tahallista kiusantekoa...Tyttö kuitenkin kohta neljä vuotias, ja äitinsä saanut muksun uuden miehen kanssa, joten luulisi tietävän miten raskaana olevan äidin/tädin mahaa "kohdellaan"..Anteeksi avautuminen, mutta hormoonien vaikutuksesta hermostuin niin, että menin vessaan itkemään.. :ashamed:
 
Voi Adel, pahoittelut! :flower:

Kirjoitan toodella pitkästä aikaa... olin viikon työmatkalla ja sen jälkeen on ollut ihan hirveesti kaikkea töissä, vapaa-ajalla ja joka paikassa. Työmatka oli tosi rankka mulle, oksuilin siellä monta kertaa vaikka kotona en sitä ennen kertaakaan. Heti kun ei saa tarpeeksi levätä niin tulee huono olo. Väsymystä on siis edelleen, toivottavasti tää menis vielä hetkeks ohi ennen kuin alkaa sitten varmasti viimeistään kun vauva syntyy ;)

Np-ultrassa käytiin ja kaikki hyvin! Poppeliini, päivitätkö mulle lasketuksi ajaksi 5.12. eli saman kuin sulla! Oli se uskomatonta nähdä se tyyppi siellä ruudussa ja musta näytti ihan että se ois moikkaillut siellä :D Samoin kävin ja selvisin ekasta sokerirasituksesta, pääsin sivukäytävälle kahdeks tunniks pötköttämään, kestin ne litkut ja tulos oli normaali.

Tällä viikolla mulla nousi maanantaina kuume, ja samoihin aikoihin huomasin, että vasemman nivusen imusolmukkeet on arat ja kasvaneet. Sit tuli alapäähän sellanen patti, aattelin eka et tuleeks nyt joku megafinni mut ei tullu, patti vaan. Kun tänään aamullakin oli viel lämpöä niin menin lääkäriin ja mulla on, oottakaas kun lunttaan, Bartholinin rauhasen tulehdus. Viikon antibioottikuurin sain, ei tietty kiva mut ei mitään voikaan. Toivottavasti tabut auttaa pian, ja olinhan helpottunut että ei ollut mitään lapseen liittyvää.

Kavereille kun oon kertonut niin sieltä alkaa tulla saman tien synnytysvinkkejä ym. Mua kiinnostaa kovasti luomuvalmistautuminen ja ns. aktiivinen synnytys, olis kiva mennä syksyllä jollekin kurssille. Onks kellään kokemusta esim. synnytyslaulusta? EevaN, mainitsitko joskus, että aiot valmistautua synnytykseen huolella? Miten?

Nauttikaahan lämmöstä!

Tuisku ja papu 14+2
 
Adel suuri suru varmasti! Jaksamista sinulle ja perheellesi! :hug:

lapsien suhtautuminen mahaan voin kyllä todeta, että ei meillä vanhempi muksu välillä vieläkään muista miten vauvamahaan saa koskea ja täyttää tänä vuonna viisi. Mielestäni siis on hiukan liikaa vaadittu noinkin pieneltä, joka on innostunut tietämään vauvasta lisää. Eivät ne kuitenkaan tajua vielä sitä kunnolla, varsinkaan jos mahaa ei vielä edes näy.
 
Lapset+masu meillä ainakin tuo 3v4kk taputtaa tosi kovaa masua välillä. Toistaiseksi on taputellut paljon ylemmäs kuin missä vauva todellisuudessa sijaitsee. Eipä noilta taputuksilta (ja lasten potkuiltakin) varmasti itse säästy, kun on tuo 1-vuotiaskin joka ei mitään vielä tajua.

Adel jaksamisia :hug:

Lista päivitetty taas tähän asti:wave:


3 yövuoroa takana, melko helposti kyllä meni :) Toisaalta helppo tehdä entiseen työpaikkaan keikkaa, kun kaikki on niin "tuttua ja turvallista" ja suurin osa hoitajistakin vanhoja tuttuja. Mulla on nyt viikon verensokerimittailut menossa. Ensi tiistaina siis ä-polille ja pääsee samalla kurkkaamaan myös masuun :heart:

Poppeliini ja kolmas muru 14+2
 
Tatomira :hug: Aika pitkään saat odottaa ultraa, mut mäkin uskon että vauvalla on kaikki hyvin, kerta sulla ei ole kipujakaan ollut.

Adel :':)hug: Olen tosi pahoillani.

lapset ja masu Ymmärrän että esikkoa odotteassa tollanen voi tuntua ikävältä ja rajulta, mut vauvallehan tommosesta ei ole mitään haittaa.

Sokerirasitukseen mun täytyy ehdottomasti huomenna muistaa varata aika, kiitos kun
muistutitte.

Liikkeet Enhän mä mitenkään vielä tässä vaiheessa voi tuntea liikkeitä kun istukka on etuseinässä, vai voinko? Muuten uskoisin että ne on liikkeitä mitä illalla tuntuu kun sängyssä makaan mut ton istukan takia niin, ei kai ne millään vauvan liikkeitä voi olla. :confused: Kuitenkin kolmannen kanssa pitäis jo vauvan liikkeet osata tunnistaa ja haamupotkutkin on mulla aina tuntunu paljon voimakkaimmilta ja reilusti navan yläpuolella.

Astre Jaksamista pienen uhmailijan kanssa. Meillä esikko 5v on välillä kanssa tosi rasittava uhamansa kanssa ja sitten kuopus 1v3kk on keksiny pään seinään/lattiaan hakkaamisen ja jalon taidon. :headwall: Otsassa on oikein tyylikäs kuhmu kun ei vielä osaa varoa miten kovaa sitä päätään hakkaa. Eli meilläkin on varmaan kiva uhma päällä kun vauva syntyy.

Oireet kohdun kiinnikkeitä repii jos teen liian äkkinäisiä kääntöliikkeitä sängyssä tai sieltä noustessa ja toisinaan hampaiden pesu aamulla saa aikaan yökkimisreflexin muuten olo on sellanen ettei raskaana oliskaan, eli just sellanen kun näillä viikoilla pitäis olla. =)

Fantaihana 14+0 POKS
 
Uskon ettei vauvalle ole siitä mitään haittaa..Itselläni on aika kova suojeluvaisto tällä hetkellä tätä massua kohtaan..Tyttö on aikaisemminkin ollut aika raju otteissaan, viime kesänäkin tuli halailemaan ja yht´äkkiä mäjäytti nyrkillä mahaan tai rintakehään...
En halua kuitenkaan ehdon tahdoin altistaa massuasukkiani sellaiselle!! Anteeksi kovasti jos olen ylisuojelevaisen oloinen muitten, jo äitien mielestä..:ashamed:

Kahlan ja pitkäsääri 11+5
 
Lapset ja masu meillä isommat osaavat olla tosi nätisti masun kanssa...:)laugh: ) välillä halaavat vain aikaa lujasti minua siis ja unohtvat koko masun ja aika arkahan tuo on kohdun kohdalta.Muuten ihan hyvin osaavat kohdella..:)

Jee,mulla on kaksi lasketun päivän kaimaa sis,kun meilläkin LA 5.12....onkohan päivitetty..

Tuisku,mulla toiveena kanssa aktiivinen synnytys,mihinkään kurssille en ole vielä tietäni löytänyt,ajattelin neuvolassa kysyä kursseista täällä pk-seudulla,haluansin mahdollisismma aktivisen synytyksen ja lääkeettömän,koska itse oli nin sekaisin kaikesta mömmöstä ekanlla kerralla että kitos ei einää...toka meni ilokaasun varassa. Kome viimeistä senttiä oli vaikeimpia ,mutta silloin ei annettu enää mitään,kun aukeaminen tapahtui sitten niin nopeasti,uskon että oma aktiivisuuteni auttoi ja tilanteen tasala pysyminen..ekan kanssa epiduraalin saamisen jälkeen nukahdin kahdeksi tunniksi ja sekös sekoitti mun pään jo ihan pelkästään. koin että helpompi ilman epiduraalia jos vaan kestän.:LOL:
Koin myös että olin paremissa voimissa toisen synnytyksen jälkeen kun ei ollut lääkkeellistä kivunlivitystä..oisin voinut siitä paikasta lähtiä kotiin..:)

Tänään pitäisi tavata pojan lääkäri psykiatrisella aurorassa,ne on aina mukavia tapaamisia,ja saa neuvoja ja tukea meidän perheen elämään..:)
Hih,huomenna onkin perjantai ja viikot poksuu....päästään JO aloittamaan rv16...HUH!

EevaN ja pieni 14+6
 
Tatomiralle tsemppiä, toivotaan että vuotoon löytyy syy ja vauva voi hyvin. Kurjaa jos joudut maanantaihin odottamaan, mä kyllä soittaisin ja vaatisin päästä aiemmin:hug:

Adel, voimia kovasti suruun:hug:

Pikainen oma napa, ultrassa kaikki hyvin:heart: Laiska vauveli siellä vai makoili ja liikkuin kun aikansa tökittiin masua että saataisiin np mitattua=) Pää-perämitta vastas viis päivää isompaa ja se on täällä raja että muutetaan laskettua aikaa. Mä sanoin kätilölle että se ei voi olla mahdollista mitenkään että tämä kaveri olisi niin aikaisin alkunsa saanut niin jätti lasketun ennalleen. Turvotusta löytyi milli ja ei saanut sitä yhdistettyä koneella verkokeitten tuloksiin, yrittävät tänään uudelleen ja soittavat jos jotain on. Sanoi kyllä heti että ei usko mitään olevan kun arvot kaikki niin matalat. Saatiin kauan ihailla köllivää pikkuista kun oli alkuun niin huonossa asennossa ettei mittausta saanut tehtyä, ihanat pikku kädet siellä viuhtui aina närkästyneesti kun täti yritti vauvaa herätellä:heart:

Nyt pitää mennä valmistautumaan töihin!

äitsy ja muru 12 ja rapiat:heart:
 
Hyyppis on joutunut jo näihin viikkoihin käymään kaksi kertaa sokerirasituksessa :( Se on kauheaa, minulle tulee ainakin kuvottava olo koko litkusta. Ensimmäinen testi meni pieleen, koska eivät olleet tajunneet että söin metforemia viikolle 12 asti (pcos). Eka testi oli kuitenkin normaali. Ja uskon, että selvisin eilisestäkin kun eivät perään soittaneet.

Adel! Jaksamisia perheellenne!
Tatomiralle tsempitykset täältä!

Sydänäänet neuvolassa oli vähän kiven alla, mutta ne löytyi jostain "kaukaisuudesta" Sykkeeksi tuli 153, onkos tämä nyt tyttö vai poika syke ? ;) En minä nyt tosissani näihin usko, mutta rakenneultraan on vielä n.1,5 kk :D Tein jotakin typeriä nettitestejä, jonka kaikkien mukaan tulee poika ja en osaa katsoa edes tyttöjen vaatteita. Minulla on siis kait poikaolo, ja kun kerta sen verta päivitin, niin sairaalani on Koks Täällä taisi olla muitakin samaan paikkaan menijöitä? ;)

Minulla ei prakaa enää kun selkä, iskias! pahaolo on loppunut ja ensimmäistä kertaa tuntuu, että voi nauttia jo tästä olotilastaan jos näin hassusti voi asian mainita :)

Hyyppis+Höömö 13+4
 
Adel voi ei :hug: olen todella pahoillani :'( ei tuollaisia uutisia kenellekään toivo!!

Tuisku kyseli aktiivisesta synnytyksestä. Ite oon aatellut, että yrittäisin tällä neljännellä kertaa sit mennä mahdollisimman lääkkeettömästi, jos ei muuta niin ainakin selkäydinpuudutuksen ajattelin jättää väliin tällä kertaa! Tokassahan mulle annettiin epiduraali ja se toimi kyllä tosi hyvin, mitään kipuja ei ollut ja katselin vaan käyrältä, kun supisti :D sit sain vielä ponnistusvaiheeseen sen jonkun puudutteen, mikälie olikaan. Lopputulos oli todella pahat repeämät ja sänkypotilaaksi muutamaksi päiväksi!
Kolmosen kanssa sain spinaalin ja noh, sen laitto epäonnistui eikä se puuduttanut lainkaan, mutta seurauksena sain spinaalipäänsäryn, joka oli jotain niin hirveää tuskaa, että mä mieluummin kärsin sen muutaman tunnin supistuskipuja kuin päivätolkulla tota päänsärkyä!!
Mulla ajatuksena oli, että jos sitten tällä kertaa koittais sitä ammetta (jos vapaana) ja sitten se lämmin geelipussi, aivan mahtava kapistus! Mies saa myös ryhtyä synnytyksen ajaksi aktiiviseksi hierojaksi :D Mikäli kivut käy aivan sietämättömiksi niin sitten pyydän sen kohdunkaulanpuudutteen, joka auttoi viemään sen pahimman terän supistuksilta, vaikka kivuliaita ne oli silti.

Ite oon harkinnut sen "synnytä rentoutuneena" cd:n hankkimista, et jos siitä olis jotain hyötyä :)

äitsylle onnittelut hyvistä ultrakuulumisista :)

Hyyppis mulla noi poika/tyttöolot on vaihdellut koko raskausajan aina :D ekasta olin rakenneultraan asti varma, että se on tyttö, mut rakenneultran jälkeen (jossa ei siis sukupuoli tullut tietoon) niin vakuutuin, että poika se on ja poikahan sieltä tuli :)
Kakkosen kanssa ei sillai ollut mitään oloa, mutta puhuin vauvasta sillä nimellä, joka tytölle tulisi (ja tulikin) raskausaikana ihan vahingossa. Eli saatoin puhua jotain, että "sitten kun *** syntyy" ja noi oli ihan täysin vahinkoja, alitajunta teki tepposensa ja tyttöhän se oli :D
Kolmosesta olin alkuraskaudesta 100% varma, että se on poika. Rakenneultrassa sitten asia varmistettiin, mutta silti koko ajan oli jotenkin epävarma, ettei ollut sellasta vahvaa "poikatunnetta" mut poikahan se oli.
Nyt sitten taas tää jatkuva oksentaminen, kiukuttelu jne. on saanut mut aika vakuuttuneeksi, että tyttöhän se on tulossa :) ei pojat aiheuta tämmöstä pahoinvointia!! Lisäksi yksi kiinalainen sukupuolitesti näytti tän kohdalle, että tyttö, kolmen ekan kohdalla testi on pitänyt paikkansa :) Sukupuolta ei aiota kysellä, itse kuitenkin oloistani sen verta epävarma, että ei tuu mitään vaaleanpunaista kyllä osteltua.

Mä nyt eilen illalla päätin, että odottelen rauhassa sinne maanantaille :) ei mulla kuitenkaan oo mitään niin kovin tärkeää syytä, että miksi en sinne voisi odotella :) Tosiaan, mulla tää paha olo vaan jatkuu, jatkuu ja jatkuu... eli raskausoireet eivät ainakaan ole kaikonneet mihinkään!! Eilen oksensin 3 kertaa ja tänäänkin jo yökkäillyt.

tatomira ja surppi 11+2 (kauhea, kun nuo viikot on vähäiset, kun joillain on jo rv 15 :D )
 
Adel Voimia :hug:

Nyt pikasesti vaan ultra kuulumiset <3 Seillä se masukaveri köllötteli ja sydän sykki :heart:
Vastasi täysin päivälleen viikkoja ja turvotus 0.9mm eli hyvä sekin. Aluksi saatiin kyl jännittää kun pieni ei millään meinan liikkuu, makas vaan ihan paikallaan. Sit kun saatiin liikkeellle lähti sellaset voltit ja kuperkeikat ettei mittoi meinan saada sit sen takii :D Jouduttiin ultrailla vuoroin mahan päältä ja välil sisäkautta et sai pyöriteltyy sopivat kulmat mittailuun :D

Mut juuh <3 Aurinkoista päivää kaikille!
Ja tsemppiä jos joutuu miettiä onko kaikki ok :)


Astre ja Eemeli 11+4
 
Voi adel jaksamisia ja :hug:

Hyyppäjäinen täällä on yksi KOKSissa synnyttävä ;) Tatomiralle tsempit odotteluun

Hitto mä inhoon yö vessailua, toissayö oli pahin. Nousin 15 kertaa pissalle ja ihmettelin niin miten minus enää ees riittää nestettä? :O eilen illalla sit päätin etten juo vettä ollenkaan ennen nukkumaan menoa että saisi kerranki nukuttua mutta eiii, taas 6 kertaa nousin? mä en kohta enää kestä :D Onnea astre iloisista ultra kuulumisista:)

ihanaa kesäpäivää kaikille

joulumamma 10+6 TAAS!
 
Adel :hug:

Äitsy80 Meillä oli kanssa vähän samanlainen ultra kokemus kun vauveli vaan nukkui, eikä millään ois halunut liikkua et saisi kätilö sen niskaturvotuksen mitattua. Lopulta kuitenkin heräsi venyttelemään, mutta pian taas uudelleen köllimään:)

Meilläkin oli turvotukset ihan normaali eli 0,7mm. Nyt jotenkin tuntuu siltä, että voi oikeasti nauttia olosta kun näki pienen sydämen sykkeen siellä.
 
Moikka taas,
Aamulla käytiin np-ultrassa ja täytyy sanoa, että aika kakkamaku jäi suuhun koko touhusta. Ensin yksi lääkäri katsoi ja sanoi näkyvyyden olevan tosi huono ja tehtiin siis alakautta. Aikansa siinä tökki, niin sai sentään sykkeen näkyviin, mutta niskapoimusta ei puhettakaan saatikka niskasta yleensäkään. Sitten kutsuttiin toinen lääkäri (sama, joka oli yksityisellä, jossa kävin viikko sitten), tämä lääkäri alkoi kyselemään, että onko ollut vuotoja tms, sanoin, että ei.... hän ei meinannut löytää edes kohtua... en todellakaan tajua. No, siinä vaiheessa kätilö sanoi, että äsken kyllä syke löytyi... ja oikein vähän sattui, kun gyne tökki laitteellaan ja väänteli sitä eri suuntiin. Löysi sitten viimein sikiön, joka oli kuulemma tosi vaikeassa paikassa ja asennossa. Sen verran kerkesin nähdä, että sormi oli pikkuisella suussa... Niskapoimumittaus meinattiin jo kokonaan jättää, mutta saikin sitten pysähdyskuvan, josta mittasi ja sanoi se olevan 1,1. Tosin mitta ei kuulemma ole kovinkaan tarkka. Jotenkin jäi tosi paska olo.... miten voi olla niin vaikeassa paikassa?? Onneksi kävin viime viikolla siellä yksityisellä ja sain hyvät kuvat... nyt en saanut ollenkaan kuvaa.
Porina 11+6
 
Porina Meil meinas olla samaa ongelmaa et oli vaikee saada pikkusta kuvaan ja ultraava kätilö oli jotenkin sählä :/ Jostain syystä näkyvyys myös huono aluksi ennenkun löydettiin sopiva kohta mistä pientä pääs kurkistelee tarkemmin :)
Masu hellänä tost ultrauksest ku runno aika kovaa sit anturii tos masul :/
 
Aktiivinen synnytys käytiin tänään esikon 5v neuvolassa ja ilmoitustaulun seinällä huomasin jonkun aktiivisen synnytyksen kurssin. Luulis että muissakin neuvoloissa olis niitä lappuja, en huomannut sen tarkemmin kattoa kuka sitä kurssia järjestää.

Susimieli unohdin eilen onnitella hyvistä ultrakuulumisista, ihan hyvältähän toi tiedän tilanne vaikuttaa.

Porina olipas ikävä ultrakokemus, mut onneks vauvalla on kuitenkin kaikki hyvin.
 
Aktiivinen synnytys olishan tuollainen kiva kokea, mutta multa taitaa jäädä tälläkin kertaa välistä edes tavallisen synnytyksen alkaminen. Molemmat lapset käynnistetty ja ihan varmasti sama tapahtuu tämän kolmannen kohdalla : /.

EevaN päivittelin sulle tuon la:n 5.12. Mutta eikös nyt oo vasta viikot 14+3 koska maanantaisin aina vaihtuu viikot :wave: (mulla siis la myös 5.12)

Porina onneksi kuitenkin kaikki hyvin! Olisko sulla voimakkaasti taaksepäin kallistunut kohtu tai paljon virtsaa ollut rakossa?

2h päikkärit teki tänään päivällä kyllä hyvää. Vieläkin taitaa olla kroppa vähän sekaisin yövuoroista vaikka helposti jaksoinkin valvoa. Mulle riittäisi vähän vähemmän lämpöä, ensi viikkoa jo siis odottelen kun pitäisi olla vain vähän yli +20c. Tänään kävin ostamassa muutaman tunikan jotka kyllä korostavat masua aika lailla =). No, kai sitä pitää vain alkaa kertomaan ulkona mm. hiekkalaatikolla muillekin että masussa on joku..

Poppeliini ja kolmas muru 14+3
 
poppeliini: enpä tie miten noi on mulla laskettu...kun silloin kun kävin np-ultrassa niin kätilä sai koneela mittojen mukaan viikoiksi 12+4 ja päivä oli silloin tiistai ja kuitenkin lasketuksi ajaksi tuli tuo 5.12...itse laskisin sen olevan jo 2.12..mut näillä mennään.

ai niin...kävin tänään vaa'alla...:ashamed::headwall: huimat kymmenen kiloa rapsahtanut lisää painoa nyt...voi apua...ei ihme että jaloissa tuntuu..
 
Viimeksi muokattu:
Hei!

Ilmoittaudun mukaan, kun pystyn pahoinvoinnin helpottaessa viimein istumaan koneen ääressäkin. :) Odotan toista lasta, la 22.12. Mitäs muuta sitä piti listata? Ikää on 25v, ja Keski-Suomen keskussairaalan alueella asun, mutta suunnittelen kotisynnytystä. Siis jos kaikki menee priimasti. Tänään np-ultrassa kaikki mainiosti, vaikka napanuoraa vähän tarkemmin pitikin syynätä.

Oireet: Väsy on jäljellä, ja satunnaisina päivinä oksentelen, jos on liian nälkä - lähinnä siis aamuisin. Repäisykipuja on sillointällöin kohdun sivuilla, onneksi vain parin sekunnin mittaisia. Vauvamasusta ei ole tietoakaan, vaikka koitan kohdun pohjaa etsiä melkein joka päivä. Iltaisin turvotus kyllä näyttää helposti 25-viikkoiselta mahalta! :D
 
poppeliini: enpä tie miten noi on mulla laskettu...kun silloin kun kävin np-ultrassa niin kätilä sai koneela mittojen mukaan viikoiksi 12+4 ja päivä oli silloin tiistai ja kuitenkin lasketuksi ajaksi tuli tuo 5.12...itse laskisin sen olevan jo 2.12..mut näillä mennään.
Juu tuon 2.12. mukaan sulla on jo 14+6. Jäin miettimään että muuttiko se sulle neuvolakorttiin sitä la:ta? Meillä ainakin on se virallinen la eli raskaustodistukseen merkittävä päivä omassa lootassa. Meillä pieni vastasi ultrassa päivää isompaa muttei ainakaan mulla muutettu la:ta (eli mennään loppuun asti "päivän isompana").
 
Synnytyksestä: Itse haluaisin synnyttää ilman hirmuista lääkepöhnää, ilokaasu saa jo ajauksena voimaan pahoin, en pidä humalastakaan kun en olo "täysi kontrolli päällä". Eli kai sitten voi sanoa että luomusynnytys kuulostaa parhaalta, mutta toki jos kipu ylittää sietokyvyn niin otan apua vastaan. Epiduraalia pelkään, en halua neulaa selkärankaani, mutta toki tässäkin asiassa saattaa esikoisen odottaja muuttaa mielensä tositilanteessa :D Ymmärsin sairaalan esitteestä ettei ammetta ole käytössä (keski-suomi), toivoisin sellaisen löytyvän, ainakin avautumisvaiheessa haluaisin päästä kokeilemaan ammetta. En ole kauheasti vielä synnytystä miettinyt, on ollut ton np-ultran jälkeen vähän muut asiat mielessä.. Anyway, synnytys ei jännitä, alateitse toivottavasti onnistuu, sektioon joutuminen jännittää enemmänkin.

Omaa napaa: Masu alkaa ehkä vihdoin oikeasti vähän kasvamaan, tänään se on koko päivän ollut vähän pömpöllä, ei pelkästään iltaisin. Ei sitä ehkä vieläkään mua tuntematta osaa sanoa vauvamahaksi, mutta työkaverit bangasivat pömpön kun olen nyt pari viikkoa ollut lomalla ja tänään kävin työpaikalla poikkeamassa. Aika siistiä, mä niin odotan että tulee sellainen kaunis pallero-maha!

Eilen rannalla, makasin selälläni ja heinänuhan takia pärskäytin kunnon aivastukset, sen jälkeen tuntui joitakin sekunteja ihan kuin kuperkeikkaa olisi alavatsassa menty! Semmoinen muljahtelu! En tiedä oliko se sitä mitä luulin, munhan ei pitäisi mitään tuntea vielä kun esikoinen tulossa ja viikkolla 14 menossa.. En usko että kovin kauaa menee että alan tuntea, semmoista kummaa olen tuntenut jo reilun viikon, juurikin nukkumaan mennessä.

Puhuttiin miehen kanssa tänään siitä lapsivesipunktiosta, ja emme kumpikaan koe saavamme siitä sellaista hyötyä, että siihen kannattaisi mennä.
Jos lapsella jokin kehityshäiriö todettaisiin, kynnys keskeytykseen on kuitenkin niin suuri että emme ennen rakenne ultraa tekisi mitään, ja tuskin sen jälkeenkään.
Saimme maanantaina tiedon että vauva näyttää ihan normaalilta, joten miksi mennä punktioon? Jos rakenne ultrassa jotain kummaa näkyy niin sitten tilanne arvioidaan uudelleen. Ehkä sitten käymme punktiossa tai muuta sellaista. Nyt tähän hetkeen emme kuitenkaan koe saavamme siitä mitään irti, mikä olisi keskenmenoriskin arvoinen. Emme ole niin uteliaita että huvin vuoksi punktioon menisimme, tai edes "varmuuden vuoksi".

Olo on aika hyvä kun asia on nyt puhuttu, ja kun molemmat olemme samaa mieltä, itse olen alunperinkin suhtautunut melko vastentahtoisesti koko ajatukseen, mutta sanoinkin miehelle eilen illalla että olen valmis menemään punktioon jos hän tarvitsee sieltä saadun tiedon. Oli kuitenkin tullut tulokseen ettei näe sitä tarpeelliseksi.

Tietysti nyt on riski että emme saa "valmistautumis aikaa" jos jotain häikkää onkin, mutta ainahan lapsella voi olla jotain mihin ei olla varauduttu. Pelkäsin itse myös että nyt koko loppu raskaus menee pilalle kun jännittää syntymään asti että onko kaikki hyvin. Tietynlainen jännitys tulee nyt olemaan, mutta en usko että se kokonaan menisi pois vaikka saisikin tiedon että kromosomipoikkeavuuksia ei ole. Eli tässä on jo pahimmat pelot pelätty, nyt alamme odottamaan että liikkeitä alkaisi tuntua ja maha kasvaa lisää. Me aiotaan tästä nauttia, meidän ihana pieni esikoinen! Tämä lapsi on niin täydellinen meidän perheeseen, juuri sellaisena kuin hän tulossa on!:heart::heart:

Susimieli ja Pieni 13+4
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: SariP
Susimieli sulla on kyllä ihailtava asenne tulevaa kohtaan =). Kuten jo aikaisemmin taisin kirjoittaa niin itse olisin tuota "varmuuden vuoksi"-tyyppiä. Mutta sekin on totta, että vaikka nyt saisi ns. terveenpaperit niin silti joku asia voi yllättää synnytyksessä/sen jälkeen (ihan meillä kaikilla odottajilla).

swerfiel tervetuloa mukaan! Lisäilin sut etusivulle :wave:
 

Yhteistyössä