Joulukuun muruset 2016 *toukokuussa*

Mulla on myös alkanu pahoinvointi hieman helpottaan! Viime viikko oli ihan kamala vaikka ei oksentaa tarvinukkaan. Huono olo kyllä tulee jos ei syö tarpeeks usein :D Mulla ois maanantaina eka neuvola, jänskää! Vähän väliä pitää kattoa tota ultrakuvaa misä meijän pienen pieni papu näkyy:love:
Tänään poksahti 9+0 :love:
 
Yäh, mä oon jo saanut tarpeekseni tästä raskaana olosta :D Koko ajan kuvottaa, yölläkin kuvottaa, joka asennossa kuvottaa. Tunti sit laitoin pyykit kuivumaan ja sen jälkeen vaan maannut sohvalla oksetusolon kanssa. Onneks tää on viimenen raskaus, jos olisin voinut näin pahoin kahden ekan kanssa niin olis varmaan jäänyt tää kolmas tekemättä..

Sain vihdoin ajan lääkäriin (tai mies hoiti), ens viikon torstaina pitäs olla. En kyllä tiedä pääsenkö ultraan kun kuulemma nettiajanvarauksessa ei pystynyt erittelemään mitä toimenpiteitä haluaa :( Sais nyt edes sydänäänet kuunneltua kun silloin olis jo 8+3.

Mukavaa helatorstaita!

Anianna 7+3
 
Mullakin vaihtelee nää olot.. toisinaan ei mitään ja sit taas kaikkee.. Tänään on koskenut päähän ja ravannut vessassa tarkistaa joko vuotaa punaista..
Hermot on kireellä tän epätietoisuuden takia.. räjähdys tapahtuu nollasta sataan sekunnissa.

6+1
 
Joo, sieltähän se huono olo palasi kun söin lämmintä ruokaa. Ja kun vedin salivaatteet päälle. Oli siis ostettava kokoa isommat housut ja urheilurintsikat, muuten olis urheilut jääneet huonon olon takia siihen. Eli joo, kiristävät vaatteet tekee kuvotusta myös.
 
Mulla on koko päivän särkeny päätä. Niskat ihan jumissa :confused: pitäis taas yövuoroon lähteä, kiinnostus täysi nolla!! Tänään ei onneks sellasta huonoa oloa ole ollut, tissit vaan ihan älyttömän kipeät.

Catharin & mini 9+4
 
Kävin ultrassa 6+5. Vatsan päältä tehdyssä ultrassa ei saatu kunnolla näkyviin kuin sikiöpussi. Välillä vissiin näki pieni alkio mutta varsin huonosti. Mulla on taaksepäin kallistunut kohtu ja se vissiin heikentää näkyvyyttä. Varmaan voi johtua siitä ja tuosta vatsan päältä ultraamisesta; mutta itsellä nyt mielessä päällimmäisenä että kesken on mennyt (taas) ja jouluvauvaa ei tulekaan:cry:. Ensi viikolla vielä kokeillaan uudelleen...
Minkä takia ei ultrattu sit sisäkautta et näkyis paremmin? :eek:
 
Josephina, tiiän miten rankkaa on joutua pelkäämään keskenmenoa, varsinkin jos sen on kokenut joskus. Toivottavasti sulla ois kaikki kuitenkin hyvin!
Me on 1,5-2 vuotta yritetty kolmatta lasta ja siihen on kuulunut 2 keskenmenoa joista viimeisin viime kesältä. Tämä raskaus nyt oli vahinko ja järkytys aluksi (joka kuitenkin muuttunut iloksi), mutta silti huomaan huolehtivani jos oireet yhtäkkiä vähenee.
Kävin tänään toisen kerran ultrassa meri oulun neuvolassa. Ei oo pahan hintainen kun uusintakäynti makso jotain kolmekymppiä. Ensin ei meinannut löytyä sykettä, mutta vähän ajan kuluttua syke löytyi ja kaikki vaikutti olevan ihan normaalisti.
Mulla on ollut yli kuukauden niukkaa vuotoa ja nyt siihen löytyi ultrassa syy. Raskaus on ilmeisesti alkanut kaksoisraskautena ja toinen vuotaa nyt pois. Sama tilanne oli nuoremman lapsen alkuraskaudessa. Mutta helpotti kun tietää mahdollisen syyn vuodolle.

Yllärivauva 7+5
 
Josephina, tsempit piinaavaan odotukseen, kyllä siellä voi kaikki olla silti hyvin vaikka näkyvyys oli huono. Mulla oksettaa ihan kauheasti, tää päivä ollaan oltu pihalla koko porukka niin ei oo tarvinnu tuota taaperoa sisällä viihdyttää. Pahinta on se kun mies eilen vapaaehtoisesti lähti kauppaan (!!!) ja tänään pizzeriaan (!!!) ja kysyi mitä halua. No eihän mulla haluta yhtään mitään! :cry: Appelsiineja pyysin. :LOL: Maanantain ultra tuolla Meri-Oulun neuvolassa, jännittää ja pelottaa. Vatsa on ihan kauhea pallo tän turvotuksen kanssa.

Papupupu ja pikkupapu 6+1
 
Josephina, vatsan päältä ei vaan noilla viikoilla välttämättä kovin hyvin näe. Meillä ei näkynyt sykettä kun terkkari ultrasi, mutta sitten alakautta löytyi hyvin syke. Ei kannata siis menettää toivoansa tuon vatsan päältä tehdyn ultran perusteella! Tsemppiä ensi viikkoon odottamiseen.

Pisamapeikolle piti vastata, että kyllä vv voi olla runsastakin alkuraskaudessa.
 
Tuplaonnea Foreverfever! Olen itse identtinen kaksonen ja se on yksi ihanimpia asioita, joita ihmiselle voi tapahtua. En voi puhua kaikkien kaksosten puolesta, mutta itselleni se on ollut mieletön voimavara nyt ja lapsena, meillä on vahva yhteys ja olemme parhaat kaverit, vaikka molemmilla on tietysti myös oma perhe ja kaverit.

Kaksoset harvoin kasvavat yli kolmekiloisiksi ennen syntymää: me olimme vähän alle 3kg kun synnyimme, ihan alakautta ja puolentunnin väliajalla. Sekin on siis mahdollista! Syntyessämme meillä oli myös alle 3v isoveli ja jotenkin vanhemmat selvisivät hengissä :D Moni ajattelee että kaksoset ovat kuin kaksi toisilleen vierasta vauvaa laitettuna yhteen: itkevät, syövät ja nukkuvat eri aikoihin ja työ on loputonta. Toiset kuitenkin väittävät että kaksosilla on jo alusta saakka sama rytmi. Toinen vauvoista saattaa päättää rytmin ja toinen "seuraa perässä", kuten meillä oli. Olimme kuulemma helppohoitoisia ja vähään tyytyväisiä, vain käsipareja kaivattiin enemmän. Haluan vain korostaa ettei kaksosten saaminen välttämättä ole sellaista painajaista kuin moni ajattelee. Olisin silti itsekin aika shokissa jos kaksoset saisin! Mutta hieno kokemus siitä tulee jos pysyvät kyydissä :)
 
Mulla on lauantaina varhaisultra ja sielä sitte selviää onko kaikki hyvin silloin tosiaan viikkoja vasta 6+3.:unsure: Vähä etovaa oloa on tähän asti ollu mut tänään oon meinannu oksentaa ja tänään ollu koko päivän nii huono ja väsyny olo. Ja väsymys on tähän asti ollu ihan kauhee :( Ei sais valittaa, mut oon nii peloissaan tästä raskaudesta että en tiiä miten päin olis. Pelkään keskenmenoa tai että onko raskaus edes oikeessa pikassa vai onko vaa tuulimuna:( ja mieltä painaa myös se edellinen raskaus mitä siinä tapahtu! :( Ja ne 3 keskenmenoa ennen esikoista ei ollenkaa helpota tätä oloa.

Miwwi 6+1
 
Mulla sit puhkes kauhee migreeni tälle päivää. Niskoja hierottiin jokunen tovi, ei auttanu. Panadol 1g ei mitään tehoa (ei kyllä auta muutenkaan) ni ei auttanut kun ottaa panacod. Sillä pahin jomotus meni ohi. Toinen lapsista alkoi taas oksentelmaan ja minä reippaana kyökin vieressä! Reilu tunnin päästä alkais yövuoro, yök!!

Ei toi mun käytettynä ostama doppleri kyl kauheen hyvä ole. Mut sain sillä nyt omasta mielestä sykkeet kuulumaan, joskin tosi vaimeina. Näytöllä lukemat oli samaan aikaan oikeinkin hyvät, eli voisinkohan sit uskoa et siellä se pieni vaan on? Meni välillä karkuun ja sit piti taas ettiä ❤
 
Mulla on ollut tänään paljon parempi olo, ei oo ollenkaan oksettanut niin paljon, oon tänään myös onnistunut välttämään närästävät ruoat, ja se helpottaa oloa paljon! Päänsärkyyn otin panadolia 500mg, yllättäen helpotti sillä. Oon kyllä ihan poikki, kun en oo ehtinyt tänään päikkäreille :D. Ja oon syönyt ihan liikaa herkkuja, kaks jäätelöä ja pirtelön, hups. Viime kesäisistä shortseista yhdet ei ainakaan mennyt mahan kohdalta enää kiinni, en tiiä oonko lihonut vai voiko kohtu olla sen verta jo pyöristynyt, vaikka eihän tuo alkio ole kun vasta pienenpienenpieni, eikä turvotustakaan ole viime aikoina ollut. Muuten kuitenkin mahdun normaaleihin housuihin ilman ongelmia.

-Mari ja iLoinen 7+3, mä oon viikoista aina vähän pihalla
 
Mua on ruvennu nyt häiriimään ku en tiedä mitä viikkoja seurata. Aion kyllä nt ultran yhteydessä pakottaa lääkärin vaihtamaan mun viralliset viikonki vaikka ne ei yleensä sitä tee 4 päivän takia. Toivottavasti suostuvat ku tää häirii mua niin paljon. :D Esikoinen vastas aina tismalleen oikeita viikkoja menkoista laskettuna. Nyt mulla oli ennen tätä vähän epäsäännölliset menkat, mitkä ennen esikoisen raskautta oli aina prikulleen säntilliset.

Paha olo vähä vaivaa ja harmittaa ku kahvi ei maistu vaikka tekis mieli. Mulla tulee muuten myös nyt paljon vv et kai se on tosiaan normaalia. :D

Kenelle mun pitikään laittaa viestiä siitä FB ryhmään liittymisestä?
 
Kiva lukea että edes joillain pahoinvointi ruvennut helpottamaan :) Täälläkin vähän helpottanut, mutta migreeni pahenee :( toivottavasti sekin tästä rupeaisi rauhoittumaan!

Foreverfever olikin saanut jännittäviä uutisia, onnea niistä!:) Onkos muilla "riskiä" kaksosiin suvun puolesta? :)

Täällä käytiinkin jo nt-ultrassa mistä saatiinkin pieni yllätys kun mahassa vastattiinkin neuvolan laskemia viikkoja :O Eli raskaana olenkin ollut pidempään kuin luulinkaan..
Ultran jälkeen oli tarkoitus liittyä tuonne fb-ryhmään, mutta nyt hypättiinkin lasketussa ajassa marraskuun puolelle. Jotenkin sitä ei vaan osaa enään tuonne marraskuun ryhmään liittyä.
 
Kiva lukea että edes joillain pahoinvointi ruvennut helpottamaan :) Täälläkin vähän helpottanut, mutta migreeni pahenee :( toivottavasti sekin tästä rupeaisi rauhoittumaan!

Foreverfever olikin saanut jännittäviä uutisia, onnea niistä!:) Onkos muilla "riskiä" kaksosiin suvun puolesta? :)

Täällä käytiinkin jo nt-ultrassa mistä saatiinkin pieni yllätys kun mahassa vastattiinkin neuvolan laskemia viikkoja :O Eli raskaana olenkin ollut pidempään kuin luulinkaan..
Ultran jälkeen oli tarkoitus liittyä tuonne fb-ryhmään, mutta nyt hypättiinkin lasketussa ajassa marraskuun puolelle. Jotenkin sitä ei vaan osaa enään tuonne marraskuun ryhmään liittyä.
Koska sulla on la? Täällä saa pysyä, ei siis tarvi lähteä marraskuisiin :) vaikka itelläkin on la joulukuussa ni jos tää raskaus hyvin menee ni olen 100% varma et marraskuussa syntyy :)
 
Kahvia menee taas hiukan täälläkin! Auttaa kyllä suuresti jaksamaan. (y) Muutenkin olo ollut nyt pari päivää loistava verrattuna alkuviikkoon!
Sain uudet vaunut kotiin ja mietin josko niiden avulla saisin äidilleni kerrottua asian. Hän tulee käymään ja varmasti ihmettelee miksi uudet kärryt hankittu. Voisin siinä kohtaa kertoa talvella tulevasta uudesta vaunuteltavasta. Mutta pelottaa kyllä niin tolkuttomasti kertoa!:unsure: Mutta varmasti alkaa epäillä jo muutenkin mun turvotuksen takia. Vatsa on VALTAVA! Ja nähtiin viimeksi pari viikkoa sitten, milloin olin vielä melko normaaleissa mitoissa.
 
Catharin; oliko sulla molemmissa raskauksissa raskausmyrkytys ja molemmat käynnistettiin? Onko Suomessa käytäntönä käynnistää riskiraskaus ennen LA:ta? Pohdiskelin vain kun mulla oli ekassa ja tokassa ei, mutta tokassa lääkäri varuiksi pyöritteli sormia kohdunsuulla ärsyttääkseen synnytyksen käyntiin rv38+6 ja heti seuraavana päivänä synnytys käynnistyi rytinällä. Väläyttelivät, että eivät haluaisi antaa raskauden jatkua yli LA:n ja jos "ärsytyshoito" ei tepsisi niin harkitsisivat käynnistystä. Tämä siis ulkomailla. Nyt olisi tarkoitus tulla Suomeen synnyttämään ja mietin, että onkohan siellä automaattisesti käynnistys edessä vaikkei viitteitä myrkytykseen olisi..

Anianna 7+5
 
Catharin; oliko sulla molemmissa raskauksissa raskausmyrkytys ja molemmat käynnistettiin? Onko Suomessa käytäntönä käynnistää riskiraskaus ennen LA:ta? Pohdiskelin vain kun mulla oli ekassa ja tokassa ei, mutta tokassa lääkäri varuiksi pyöritteli sormia kohdunsuulla ärsyttääkseen synnytyksen käyntiin rv38+6 ja heti seuraavana päivänä synnytys käynnistyi rytinällä. Väläyttelivät, että eivät haluaisi antaa raskauden jatkua yli LA:n ja jos "ärsytyshoito" ei tepsisi niin harkitsisivat käynnistystä. Tämä siis ulkomailla. Nyt olisi tarkoitus tulla Suomeen synnyttämään ja mietin, että onkohan siellä automaattisesti käynnistys edessä vaikkei viitteitä myrkytykseen olisi..

Anianna 7+5
Vaikket minulta kysynytkään, niin sen verran tiedän, ettei kyllä käynnistetä ennen kuin myrkytysoireet sitä luokkaa, että vauva pitää oikeasti saada ulos. Varotoimenpiteenä ei siis käynnistetä.
 
Catharin; oliko sulla molemmissa raskauksissa raskausmyrkytys ja molemmat käynnistettiin? Onko Suomessa käytäntönä käynnistää riskiraskaus ennen LA:ta? Pohdiskelin vain kun mulla oli ekassa ja tokassa ei, mutta tokassa lääkäri varuiksi pyöritteli sormia kohdunsuulla ärsyttääkseen synnytyksen käyntiin rv38+6 ja heti seuraavana päivänä synnytys käynnistyi rytinällä. Väläyttelivät, että eivät haluaisi antaa raskauden jatkua yli LA:n ja jos "ärsytyshoito" ei tepsisi niin harkitsisivat käynnistystä. Tämä siis ulkomailla. Nyt olisi tarkoitus tulla Suomeen synnyttämään ja mietin, että onkohan siellä automaattisesti käynnistys edessä vaikkei viitteitä myrkytykseen olisi..

Anianna 7+5
Joo mulla oli molemmissa myrkytys ja molemmat käynnistettiin 37+0. Ekasta tilanne oli pahempi, kun napavirtauksissakin jo häikkää. Tokassa oli parempi tilanne, mut se mun päänsärky oli ihan mahdoton, mikään ei auttanut. Sit ku mua oltiin makuutettu jo muutama pv osastolla ni päätin et jos eivät käynnistä ni lähden kotiin makaamaan. Mut mun arvot olikin sit noussut just sillon ja sit käynnistivät. Uskon et nytkin käynnistävät, mut toivon et menis ainakin 38+ viikoille. Jotkut lääkärit käynnistää herkemmin kun toiset. Tiedän et moni on saanu pelkän uupumuksen takia käynnistyksen, mut sit on kyl oltu jo todella lähellä la:ta.
 

Yhteistyössä