Joulukuun mammat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tytti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Päätin nyt sitten vihdoinkin liittyä johonkin keskusteluun..

Olin eilen ultrassa ja siellä sanottiin että olis menossa vko 10 menkkojen mukaan laskettu aika olis ollu joko 4.12 tai vaihtoehtosesti 31.12 mutta tosiaan ultran mukaan LA olis sitte joulun tienoilla..

toivottavasti saan olla joulun kotona! joulu on aina ollut kaikkein tärkein juhla mulle.. viikekski meni se 10 päivää yli niinku meiä suvus on vähä tapana mennä eli toivossa on hyvä elää..

niin.. musta jotain.. oon 23v ja mulla on poika joka täyttää elokuussa 3v eli muksuil tulee n.3,5v ikäeroo iha ku mulla ja mu sisaruksillakin.. iha hyvä must.. asun turun vieres liedossa..

parin viikon pääst katotaa ultrassa uudestaan kuinkas vanha tä heppuli mu mahas oikee onkaa..

En aio mennä niskapoimuutraan ollenkaan.. oletteko te menossa? en ollut edellisestäkään..

ihanaa että samalta seudulta on jotain tuttuja samassa ""asemassa"" Välillä kyllä tuntuu ettei millään mene paha olo pois mutta onneksi aina välillä helpottaa..
nyt vasta olen ruvennut oksentelemaan, ennen vielä viikko sitten oli vain ympärivuorokautinen kuvotus.. johon ei auttanut mikään.. nyt ei sentään kuvota ihan koko ajan.. ja oksentaminen auttaa siihenkin..

sinänsä minulla on ollut helpompaa ettei ole tarvinnut tsempata töissä, olenhan kotiäiti. mutta ei se aina niin ihanaa ole.. poika käy potalla isommalla asialla ja sitten menet pyyhkimään ja tyhjentämään.. aina saa tehdä nopeusennätyksiä että saa pojan pois vessasta ennenkuin lentää.. Toivottavasti ei liian ""rajuu"" tekstii..

No oletkos nuka muuttamassa turun suuntaan?

Tyksistä mulla on synnytyksen suhteen vain hyviä kokemuksia! En käynyt etukäteen tutustumassa mutta hyvin sujus kaikki.. epiduraalin otin enkä ees huomannu ku ne oli jo sen laittanu.. et sitäkään ei kannata pelätä..

mutta yritän pysyä mukana keskustelussa vaikka en hirvein usein käykkään nykyään koneella.. Hyviä vointeja kaikille!!

Moikka!

Tervetuloa äiti mukaan keskusteluun.

Tiedän juuri tuon tunteen nuka. Mulla niin huono omatunto, kun en jaksa tehdä yhtään mitään. Töistä kun tulee kotiin niin makaan sohvalla, syön. Urheileminen on jäänyt ihan kokonaan pois ja se kyllä harmittaa. Muutaman kerran olen nyt lenkillä käynyt ja pyöräilemässä, mut ihan liian vähän. Toisaalta olen ajatellut niin, että nyt otan aikaa itselleni ja lepään. Kyllä sitä taas sitten myöhemmin kerkee mennä ja touhuta. Ja jos se olo sit helpottuis kun viikkoja enemmän, ainakin toivon niin.

Mun mielestä sun nuka kannattaa jäädä vaan sairaslomalle, jos siltä tuntuu. Ei kannata välittää muitten puheista ja ajatuksista. Kerroin nyt töissä raskaudestani ja se otettiin tosi ihanasti vastaan. On kiva kun ihmiset aidosti onnellisia sun puolesta.

Ultrassa tosiaan näkee tarkat viikot ja ihan normaalia, että viikot vaihtelee siitä miten aluksi luultiin. Kuukautiskierron pituus vaikuttaa tähän ja myös se millon ovulaatio on ollut. Arvelinkin että hedelmöittyminen on tapahtunut kierron lopulla. Ovulaatio ei ole välttämättä kierron puolivälissä. Vaikka nyt viikon erit kun luultii, niin laskettuaikaa ei vielä muutettu. Se selviää vielä tarkemmin sitten rakenneultrassa.

Mun pikkukaveri oli nyt sitten 4,5cm päästä peppuun, mut silti tosi jännää miten tarkkaan se jo näkyy. Saatiin kuvia mukaan ja niistäkin ihan selvästi näkyy sormetkin. Niitä mukava täällä kotona katsoa :)

Jaksamisia teille kaikille!!!

ja tuulee lujaa..

Nyt jo vähän vähemmän kuvottaa mutta yhtä väsynyt oon ku aiemminkin.. tänäänkin nousin vasta 11 aikaa vaikka muksu oli hereillä jo 8 asti.. onneks on niin omatoiminen.. esim. käy vessassa itse ja leikkii itsekseen huoneessaan.. ei tarvitse koko ajan pomppia ylhäällä..

välillä kyllä tulee sellane olo et mies ei ollenkaan tajua kuinka ""rankkaa"" tä olo on..

no onkos teillä olot parantunut? helteitä odotellessa hyviä vointeja!

Moikka,

sairaslomalainen ilmoittautuu... Päätin huonosta omastatunnosta riippumatta jäädä sairaslomalle. Hyvä päätös, koska vointi on vaan huonontunut. En oksenna, mutta huimaa ja pyörtyilen. Ja koko ajan kuvottaa.

Nyt on tällä viikolla tuntunut, että vähän vatsa pömpöttää (viikkoja 11). Näkyykö muilla mitään? Kerropa äityli milloin se yleensä alkaa näkyä, täällä ei oo noista hommista mitään hajua. Mä näytän lähinnä lihonneelta.

Hyvä kuulla Tytti että kaikki on hyvin. Urheillaan sitten muutaman viikon päästä =). Meilläkin on ultra ens viikolla ja vähän jo jännittää. Kiitos myös sun kannustavista sanoista. Varmasti vaikea tajuta netin välityksellä, että niillä oikeesti on väliä. Me kerrotaan ihmisille ens viikolla ultran jälkeen. Töissä en tosin kerro, en jaksa ottaa riskiä että pahoittaisin mieleni jostain.

Hyvää viikon jatkoa. Mä meen nyt taas lojumaan =)

Morjens,

Teit Nuka ihan oikeen päätöksen jäädä sairaslomalle. Jos olet huonossa kunnossa töissä, niin ei se tee hyvää vauvallekkaan. Nyt kannattaa vaan ottaa aikaa itselleen, niin mä olen ainakin tehnyt.

Mun olo on nyt ollut hieman parempi. Iltaisin ollut pahoinvointia, mut nyt kaks viimeistä iltaa ollut parempi olo. Väsymys kuitenkin edelleen ihan mieletön. Voisin vaan nukkuu.

Huomenna mennään lääkärille, niin sit on taas viisaampi noitten raskausviikkojen kanssa, kun en tiedä yhtään millä viikolla nyt sit oikein olen. Kun sen ultran mukaan viikot erit kun menkoista laskettuna. Sit on myös kiva mennä kuuntelemaan taas sydänääniä :)

Nyt tällä viikolla olen kans huomannut et maha kasvanut. Aluksi näytti, et olen lihonnut ja maha pömpöttää siks. Mut nyt vatsa selvästi kova. Alavatsa kipuja on kans nyt ollut enemmän. Myös vatsalihaksia kiristää, kun ne venyy ja paikkuu.

Oletteko nuka jo päättäneet Turkuun muuttamisesta?

olo sen kun paranee.. ihan vähän vaan kuvottaa..
tosta mahan näkyviin tulosta.. se on ihan yksilöllistä mut mun kaverillani rupes näkymään jo viikolla 11-12 sellanen pömppis.. hän on suht laiha niin todella selvästi huomas heti.. nyt viikolla 19 ja aivan uskomattoman iso maha jo..

itselläni on reilusti ylipainoa joten itsessäni ei näy vielä mitään.. helpompi salata kaikilta..

olen itse kertonut muutamille kavereille ja tutuille.. vanhemmilleni kerromme juhannuksena.. poikamme saa kertoa.. siksi ei vielä olla puhuttu pojalle mitään tästä masukista kun on niin kova pulisemaan.. ;)

joo on iha hyvä että jäit lomalle nuka.. parempi vauvallekin jos saa itse rauhoittua ja rentoutua.. ja nukkua paljon.. ;)

mutta me lähetään pojan kanssa nyt puistoon seikkailemaan auringon paisteeseen..

Eka ultra takana!!! Mulla on niin huojentunut olo. Pikkunen ojenteli jalkojaan ja välillä käsiään ja sitten kellahti kyljelleen. Kaikki on hyvin ja se oli vähän isompi ku viikkojen mukaan. Laskettu aika on edelleen joulu =)

Turku me jätetään nyt väliin tän vauvaprojektin takia. Haluan että mulla on jonkinlainen turvaverkko täällä. Sääli sinänsä, että uran kannalta meni aika komea tilaisuus sivu suun. Mä haluan nyt tän vauvahomman kaa keskittyä enemmän. En kuitenkaan malttaisi olla töistä pois puolta vuotta enempää jos ois projekti kesken. No Espoossakin on ihan kivaa =).

Maha ei oo kauheesti kasvanut. Tohon eteen on tullu sellanen pallo. Kylkiin ei oo onneks tullu mitään vaikka syön KOKO ajan =). Hassua ku maha on sellanen pullataikina, ku ei oo sellasta ennen ollu. Ei se kyllä kova ole. Alavatsakivut on tosi kovia. Kippurassa joutuu kävelee ku nousee ylös.

Miten siellä muilla hommat etenee? Koska voi alkaa shoppaamaan? Joko oot Tytti sortunut? Aika hyvä ois jos malttais oottaa että 6 kuukautta ois täynnä.

Oon ollu niin paniikissa, että tää huojennus tuntuu ihan älyttömän hyvältä. Niin onnellinen tuleva äiti =)

Moi,

Olen käynyt mammavaatteita ostamassa, mutta pikkuselle en vielä ole mitään ostanut. Kaikki vaatteet niin selkeesti tytöille tai pojille, niin hankala niitä tässä vaiheessa ostaa.

Sullahan on sit nuka ihan lähellä mua laskettuaika, jos mun nyt sit pysyy siinä 20.12. Mahan kasvu tuntuu olevan tosi yksilöllistä. Täällä palstalla jotkut kauheesti riiteli siitä, milloin voi vatsa näkyä ja milloin ei. Ihan älytöntä keskusteluu. Mulla vähän vatsa pömpöttää, mut se on kyl kova. Jotenkin vatsa kasvanut tolta palleankin kohdalta. Mä kans olen ollut hoikka, niin näkyyhän se vatsa nyt tai ite sen ainakin näkee. Ja kyllä mieskin eilen tuumas, että vatsa on kasvanut.

Aurinkoista alkanutta viikkoa!

Täällä on ihan ihme palstoja ja keskusteluja! Kaikki teilataan ja kaikesta riidellään. Ja laskettuja-aikoja listataan =)

Kaverit ja sisko varoittelivat näistä palstoista. Täällä kuulemma vaan pahoittaa mielensä. Me siis kerrottiin eilen perheille ja lähimmille ystäville. Hassu olla julkisesti se raskaana oleva. Kaikki oli tosi iloisia ja onnellisia, mikä tuntu tosi hyvälle.

Käytätkö sä mammavaatteita nyt vai ostitko tulevaisuuden varalle? Musta tuntuu että jotain pitäis ostaa kun maha on niin löllön näköinen. Mä pidän jakkupukua ja nää ei oo kyllä kauheen armollisia lihomiselle. Heti kiristää.

Myy raskautui! =)...Toivottavasti se löytää tiensä tänne.

Täällähän sitä ollaan!

Lauantaina testasin plussan kiertopäivällä 33/28-35. Siinä sitä ukkelin kanssa vähän aikaa pyöriteltiin silmiä. Nyt totutellaan molemmat ajatukseen. Huomenna menen vielä verikokeella varmistamaan asian. Kävittekö te?

Varasin tänään neuvola-ajan... se on 28.6. Olitteko te ekassa neuvolassa miehenne kanssa? Kyllä minä toivon, että hän joutaa lähtemään mukaan.

Millä viikolla olette menossa? Miten se lasketaan? Kiva, kun otitte minut teidän ketjuun... käytän teitä konkareita nyt ihan röyhkeästi hyväksi, kun te jo tiedätte ""nämä jutut"", joiden kanssa minä pähkäilen...

Nuka, kuullostaa ihanalta päästä näkemään oman vauva ultrassa :-)

Myy

Hyvä kun tulit tänne! Täällä sulla tutut ja kivat ihmiset =). Mä oon nyt viikolla 12. Tytti on vähän edellä. Se voi kertoo tarkemmin.

En käyny verikokeessa. Se on kuulemma tarpeetonta jos kotitesti näyttää plussaa. Mies oli mukana ekalla neuvolakäynnillä. Se aikoo tulla mukaan kaikkiin. En usko että saisin ees pidettyä sitä pois sieltä =). Siell kysellään ja kerrotaan kaikkea yleispätevää raskaudesta, punnitaan paino ja otetaan virtsatesti. Siinäpä se.

Viikot lasketaan päivästä milloin sulla alkoivat edelliset menkat. Sulla on varmaan nyt viikko neljä tai jotain sellaista.

http://metku.net/~pesu/la.html

Tuolta pääset kattoo sun lasketun ajan.
Muista juoda paljon ja syödä tasaisesti. Mä en oo ikinä syöny näin paljoo. Mä syön parin tunnin välein jotain. Aika isojakin annoksia. Ja jos tulee jotain ihmeteltää niin voit kysyy meiltä =).

Voi ku saatais Assarikin tänne pian!

Sä Nuka olet sitten ohittanut kriittisimmän ajan...

Tuon taulukon mukaan mun LA on 13.2. :-) Neuvolan täti taas sanoi puhelimessa 14.2. Milloin teillä muilla on lasketut ajat?

Näissä ketjuissa puhutaan noista 5+1 tms viikoista niin miten tuo määritetään? Mulla alkoi viimeiset menkat 9.5. eli tasan 6 viikkoa sitten.

Millaisia raskausoireita teillä on ollut tai on edelleen? Mulla ei oikein tuota juilimista kummempaa, tai no sunnuntaina huippasi ja päätä särki, mutten ole varma johtuiko se lakitta auringossa olemisesta...

Pampersin sivuilla oli raskauskalenteri, josta näkee alkion/sikiön kehityksen viikottain. Se oli oikein mukavaa luettavaa. Meillä kehittyy seuraavaksi sisäelimet :-)

On se vaan niin ihanan kutkuttava ajatus, että tuolla mahassa kasvaa joku pieni otus. Tekisi mieli huutaa koko maailmalla, että meille tulee vauva. Mutta pakko olla huutamatta, sillä samalla pelottaa keskenmeno. Aikamoista tunteiden sekamelskaa.

Jos huominen verikoe näyttää plussaa edelleenkin niin ajattelin yrittää ultraan jo viikolla 8. Tämä on nyt vielä niin epätodellista, että haluan saada kerättyä kaikki mahdolliset todisteet :-)

Myy

Eli jos on vaikka 5+1 niin 5 tarkoittaa raskausviikkoa ja 1 yhtä päivää. Eli asukki on viiden viikon ja yhden päivän ikäinen. Jos sulla on tasan kuus viikkoa menkoista niin sitten oot raskauviikolla 6.

Mulla on ollut huimausta, pyörtyilyä, ympärivuorokautiset pahoinvoinnit (en oksenna). Kaikki hajut käy nenään, alavatsaa särkee, tajuttomat päänsäryt. Olin saikullakin jo kun pää rupes hajoileen noihin ja vointi meni niin huonoks. Tosi yksilöllistä mitä tai ei ole. Kaikki yhtä normaalia. Nii ja tajuton, loputon väsymys.

Mä mietin tota ennenaikaista ultraa mutta päätettiin sitten oottaa. Mun ei tehny mieli kertoo kellekään ku pelkäsin kaikkee mahdollista eka. Nyt kun kolme kuukautta on täynnä tekis mieli laittaa lehteen ilmoitus =).

Tässä oppii kaikkee uutta. Koko ajan. Tosi jännää on ollut. Laskettu aika on 24.12 =D

Moikka tytöt!

Kiva saada Myy sut mukaan ja onnea vielä kovasti.
Mä nyt rv 12+6 eli rv 13. Huomenna vaihtuu sitten rv 14 eli 13+0. Jos raskausviikkoja esim. 5+0, niin silloin sanotaan että olet raskausviikkolla 6. Näin minä sen ainakin olen ymmärtänyt. Mulla laskettuaika menkkojen mukaan 10.12, mut ulran mukaan sikiö pienempi eli laskettuaika olisi 20.12.
rakenneultrassa rv 20 laskettuaika vielä varmistuu.

Mun olot vaihtelee. Nyt on jotenkin parempi. Iltaisin lähinnä ollut kauhee pahoinvointi, mut en ole oksentanut, yökkinyt vain. Välillä alavasta kipee, kun kohtu kasvaa. Rinnat selvästi kasvaneet, mikä plussaa näin pieni rintaiselle :) Myös nännit selvästi muuttuneet ja tummuneet. Vatsa myös vähän pyöristynyt.

Olen ollut nyt neuvolassa kaks kertaa, ultrassa ja lääkärillä kerran. Mies ollut mukana muissa paitsi ei ekal neuvola käynnil. Mies oikein mielellään mukana ja tulee kyllä jatkossakin, jos ei vain ole työesteitä. onko sulla nuka jo ollut eka lääkärin käynti? Me saatiin jo lähete rakenneultraan, mut se tehdään sit joskus viikolla 20 eli se olis heinä- elokuun vaihteessa. Sitä odotellaan :) Mun kaveri just kävi rakenneultras ja sikiö oli jo 32cm pitkä ja painoin n.344g. On se vaan jännä et se on sit jo niin iso.

Äitiysvaatteita en ole vielä pitänyt, et ostin lähinnä varuiks. Mut pian varmaan täytyy ruveta pitämään, kun farkut ainakin puristaa niin kauheesti. Löysempiä housuja kyl pystyy pitää. onneks meillä ei töissä erikseen työvaatteita, et voi olla omissa vaatteissa eikä mitään pukukoodia.

Aurinkoisia kesäpäiviä, Tytti

Siirrän keskustelua ""juureen"".

Kiitokset onnitteluista!

En ole vielä käynyt lääkärissä. Huomenna menen työterveyshuoltoon verikokeeseen ja tapaamaan lääkäriä. Minulla on heinäallergia ja nykyisiä lääkkeitä ei saa syödä raskaana. Menen siis kyselemään, olisiko muita vastaavia, jotka eivät olisi alkiolle vaaraksi. Neuvola minulla on 28.6.

Oletteko paljastaneet raskautenne töissä?

Myy

Tytti, kaivataan nopeaa vastausta... Meillä on eka neuvolan lääkäri huomenna. Se täti vinkkas vähän siihen suuntaan, että miestä siellä ei tarvita. Mies haluis olla mukana mahd. paljon, mutta ajatteli että ei sitten tonne tule. Eli kandeeko ottaa mukaan vai ei?

Meillä on toka ulta heinäkuun lopulla. Se varattiin ton ekan ultran yhteydessä. Joko se muka on niin iso jo siinä vaiheessa?! Eli taatusti näkyy kun palailee elokuussa takaisin töihin =).

Ei olla kerrottu töissä. Kerrotaan vasta elokuussa. Mies = toimitusjohtaja eli mun pomo joten sille kerroin =).

Musta tuntuu että oon vähän laihtunut... Tai perse on jotenkin kutistunut. Mutta maha on sitten kasvanu. Housut roikkuu peffasta ja puristaa mahan kohdalta. Mä oon kehitelly ihme virityksii töihin. Onneks naisten pisnes-pukeutuminen ei oo ihan niin tiukkaa ku miehillä. Mä ajattelin syksyllä ruveta käyttää kauluspusero ja neuletakki yhdistelmää... Se varmaan on lähimpänä asiallista mihin pystyy mahan kaa. En siis normaalisti pukeudu tollasiin kamoihin. ""pois se minusta!"". Oon enemmän lenkkari ja reisitaskuhousu tyttö =). Eli vapaalla ei oo hankalaa.

Ihanaa ku aurinko paistaa =)!!!

Huomenta,

Mun mies oli lääkärissä mukana ja meillä oli samalla myös neuvola. Kun tehtiin sisätutkimus mies oli odotushuoneessa odottamassa, mut muuten paikalla. Mun mielestä oli kiva kun mies mukana. Lääkäri selitti miehellekkin asioita. Ja sit siellä kuunneltiin sydänäänet ja onhan se kiva, et mieskin on niitä kuuntelemassa. Et jos miehesi haluu tulla mukaan, niin musta ok.

Mun pitäis kans varata se ultra aika, mut luulen et se olis silloin heinä-elokuun vaihteessa ja varmaan vatsa jo silloin näkyy. Tai tietenkin yksilöllistä, mut luulisin et näkyy. Ihmettilin kans miten se sikiö on sit jo niin iso, mut nythän meillä on ne raskausviikot jolloin se kasvaa nopeeta. Kuinka pitkä teidän pienokainen oli ultrassa? Meidän 4,5cm päästä peppuun.

Aurinkoista päivää :)

Mä olin ultran aikaan 12+1 ja pikkunen oli päästä peppuun reilu kuus senttiä. Ultraaja sanoikin, että se näyttää isommalta kuin mitä päiven mukaan vois olla. Laskettuu aikaa ei muutettu. Aika vauhdilla se kasvaa ja aika isohan se jo on =)

Mä taidan ottaa kans miehen mukaan jos siellä kuunnellaan sydänäänet.

Yritän ettii pitkiä tiukkoja hihattomia ja t-paitoja. Tuntuu että kaikki on niin lyhyitä. Ois kiva että maha peittyy kun se kasvaa. JC:ssä oli onneks ihan hyviä. Kaveri lupas parit äitiyshousut mulle.

Mä ostin sellasen masutuupin, minkä voi laittaa toisen paidan alle ja on sit tarpeeksi pitkä. Vielä se on kylläkin liian iso, mut kun maha kasvaa niin oikein hyvä keksintö. voi sitten pitää vähän lyhyempää paitaa siinä päällä.

Mulla oli ultrassa viikkoja vasta 10+5, et siks oli sit vähän pienempi. Ota ihmeessä miehesi mukaan. on meinaan kiva kuulla sydänäänet. Mulla JC:ltä muutamia pitkiä hihattomia toppeja, jostka mukavan pitkiä. Pidänkin aina sellaista toisen paidan alla. Omat paidat tuntuu jotenkin niin kovin lyhkäseltä.

Toi tuupihan kuulostaa hyvältä! Varmasti liian iso vielä. Ei vaan tee mieli käyttää kauheen lyhyttä paitaa ku maha on kuin Pulkkisella. Lisäksi mun paidat joten rullaantuu sen pömpön yli.

Ollaan ostettu sitten samoja paitoja JC:stä. Jos oot Helsingissä käymässä niin Kampin ostoskeskuksessa on sellanen äippäliike ku bebes. Siellä oli lapsille ja äideille. Kattelin netistä niitten imetysliivejä. Ei ollut mitenkään horrorin näköisiä.

Olin viime viikonloppuna Helsingissä ja juuri sieltä bebes liikkeestä ostin sen tuupin. Siellä muutenkin paljon kivoja vaatteita. Se koko kerros oli ihania liikkeitä täynnä. Kävin siellä pikkukengurussa jo vähän sänkyäkin katselemassa :) Ja ihania vauvanvaatteita oli monessa liikkeessä. Täällä päin kauheen vähän tarjolla mammavaatteita.

oliko miehesi mukana lääkärillä? Mä varasin ajan rakenneultraan, et 1.8 ollaan sinne sit menossa :)

-Tytti-

Munkin pitää päästä kattelee juttuja sieltä Kampista. En oo uskaltanu ku vilkasta sinnepäin tähän mennessä =).

Mies oli mukana lääkärissä. Mulla on jotenkin raskauden alettua ollu aivot aika homeessa ja se muisti paljon paremmin kysyä kaikkea mikä mua on askarruttanut. Mä en ymmärrä miks mulle sanottiin, että pitäis mennä yksin?! Mies istu samassa huoneessa kun mulle tehtiin tutkimus, mitä se nyt haittaa... Paino oli pudonnut 800 g, vaikka maha on kasvanut. Nyt joutuu jo oikeesti vähän pelaa vaatteiden kaa. Pömppö on aika kiva =).

Miten teillä sun miehen vanhemmat suhtautuu suhun? En viiti kauheen yksityiskohtiin mennä, mutta meillä ne puuttuu tosi paljon. Tai miehen äiti lähinnä. Se soittaa joka päivä. Se on tosi ihana ja kiva ihminen, mutta sillä on aika kova hoivavietti... Se ei oo ollenkaan tyytyväinen synnytyssairaalaan, jonka valitsin. Tuntuu tosi pahalle. Se yrittää kääntää meidän päätä ihan tosissaan.

Tää on kaikin puolin aika hengästyttävää. Tuntuu että tää oli kivempaa, kun tää oli vaan meidän kahden juttu. Oon avoin, mutta aika yksityinen ihminen ( paitsi netissä sulle laulan kaiken =)....). Onnittelut tuntuu mukavilta, mutta mä en oo tottunut tällaiseen huomion ja neuvojen määrään. En oo erityisen mukautuvainen ja teen oman pääni mukaan, niin noi komennot ja neuvot lähinnä stressaa.

Se lääkäri sanoi että tehkää nyt kaikkea kahdestaan mitä ehditte. Me ollaankin varattu kaks matkaa nyt kesälle =). Ihanaa päästä rannalle!

Ootko muuten miettinyt noita vauvahankintoja yhtään? Mä mietin että pitääkö kaikki ostaa uutena, koska niitä kamojahan käytetään tosi vähän. Mä kyllä tykkään shoppailla, mutta toisaalta tykkään kyllä laskea budjetteja ja seurata rahan menoani =). Mä ajattelin että mitä enemmän säästä menoissa, niin sitä pidempään voin olla äitiyslomalla. Siksi siis ajattelin miettiä jotain juttuja käytettynä jos löydän mieleisiä ja hyväkuntoisia. En tosin rupee väkisin mitään skeidaa ostaa... =D

Moikka,

Miehen äiti kommentoi ensiks uutista, et millos häät. Mut seuraavaks kun nähtiin oli jo toinen ääni kellos ja on iloinen puolestamme. Miehen isä kans kysäsi naimisiin menoa, mut suhtautu kyl kevyemmin. He vaan niin vanhanaikaisia, et heidän mielestä pitäisi olla ensin naimisissa. Sain kyllä sit onnittelu ruusuja, mikä piristi kyllä mieltä.

Mun raskauteen on kaikki suhtautunut oikein postiivisesti. (Lukuun ottamatta kateellisia työkavereita, jotka ei kommentoi mitenkään. Mut niistä en jaksa välittää) Mä tyypillinen leijona, eli olen mielellään huomion keskipisteenä :) neuvola en ole juurikaan saanut, lähinnä hyviä vinkkejä. Myöskään ylihuolehtivaisia ystäviä/sukulaisia ei ole näkynyt, mikä hyvä juttu.

Me varattiin kans heinäkuun loppuun Italian matka. Mietityttää et mitä ruokia siel sit tulis välttää?! Siel ei välttämättä maitotuotteet pastoroitua. Eikös tuolloin hyvin vielä voi lentääkin? Eikös se ole kiellettyä vasta loppuraskaudessa!?

Ollaan käyty katsomassa sänkyä, vaunuja yms, mut vielä ei olla mitään hankittu. Ajateltiin ostaa uutena ainakin sänky ja vaunut ja ehkä turvakaukalokin. Mun sukulaisilla paljon pieniä lapsia, niin saan varmaan heiltä osan tavaroista käytettynä. Päätin etten ota äitiyspakkausta, koska saan niin paljon vaatteitakin. Huutonetissä tai vastaavissa myydään hyvää tavaraa, et musta kannaattaa ostaa myös käytettynä.

-Tytti-

Mäkin oon saanu pari hääkyselyä. Miehellä lyhyt liitto takana, joten tuskin ihan heti mennään naimisiin. Mulle on oikeestaan ihan sama; häät tai lapsi eka. En kyllä halua tosi näyttäviä häitä jos en palaudu. Ei huvita olla lihava morsian. Pinnallisuuden huippu...

Mä en taida uskaltaa ainakaan kaukaloa ostaa käytettynä. Mun ystävä lupasi tuoda mulle Saksasta vaunut, kun siinä säästää helposti 200-300 €. On kuulemma ihan turvallista tilata netin kauttakin. Pari tuttua on ostanut 800 €:n vaunut 500 €:llä netin kautta sieltä. Eli jos noin paljon säästää niin ei kande varmaan käytettynä ees ostaa.

Mä ajattelin tehdä jonkun budejttilaskeman etukäteen ja avata vauvatilin, mihin siirretään jo nyt rahaa =). Onneks ei tartte niin kauheesti stressata rahan kanssa. Ei sitä ees tajuu miten tiukalla monet elää ton vauva-ajan.

Alennusmyynnit sattuu tosi tyhmästi. En tiiä viiittiikö vielä kesällä ostaa mitään, kun on niin aikaista. Joulu-alet on sitten vähän myöhässä... Ystävä joka sai vauvan sano, että kannattaa hankkia hyvissä ajoin kaikki valmiiks, koska sitä ei voi tietää miten se raskaus menee. Mullakin on pari tuttua maannut sairaalassa vikat kaks kuukautta raskausmyrkytyksen takia.

Mä ostin ekan äitiyspaidan Bebesistä. Kävin nyt ekaa kertaa kattomassa, mitä tuleville äideille tarjotaan. Ei ollu oikein mun tyylistä kamaa... Ilmeisesti raskaanaolevan äidin kuuluu pukeutua kukkamekkoihin ja telttoihin. Ei mitään nuorekasta. Voi tulla hankalaa. Mä en osaa tosta pukeutumisesta kauheesti tinkiä =). Mä haluan mun näköisiä vaatteita.

Mihin päin Italiaa meette? Me oltiin Roomassa viime syksynä. Se on niin ihana paikka. Ja kaikki ruoka on niin hyvää!!! Siellä kyllä käytetään paljon juustoja ruoissa, mutta pehmeitäkin juustoja saa syödä jos ne on käyny uunissa. Eli vältät vaan juustoja esim. saaaateissa ja alkupaloissa. Mozzarella on kyllä aika hyvää...=). Mä kysyin neuvolassa fetasta. Saa kuulemma syödä, mutta kannattaa välttää epämääräisen näköisiä paikkoja ja yrittää syödä mahdollisimman siisteissä paikoissa. Mä en aio stressata liikaa noista. Lisäksi suositeltiin maitohappobakteereja etukäteen ja matkan aikana. Ja saa lentää. Sit vasta lopussa ollaan jumissa kotona =)

Mulle sanottiin kyllä neuvolassa, että kannattaa välttää kaikkia tuorejuustoja, se on vaan helpompi tapa kun että alkaa miettiä, mikä on minkäkin maalaista ja miten valmistettu. Ulkomailla jätän kyllä ainakin kaikki sellaiset väliin, muutenkin kylmien ruokien suhteen pitää olla tarkkana.

Yhteistyössä