* Joulukuun clomistit *

Hei kaikki!

Mahtuuko uusi mukaan? Tänään/huomenna alkaa uusi kierto, ja eka clomi pitäisi napata kp 3. Jos siis uskallan. Hirvittää ihan kamalasti ja samalla olen niin kypsä näinhin jatkuviin pettymyksiin, tiedätte varmasti.

Voikaa hyvin!
 
Vika clomi meni tänään ja nyt sitten ruvetaan vaan ovista odottelemaan.
Mä oon kuullu huhun että ovis voisi olla noin viikon päästä viimeisestä tabletista.
En kyllä aatellut tikutella koska oon nyt tuntenut oviksen muutaman kierron ihan itteksenikin ja muutenkin yritetään touhuta joka toinen/kolmas pvä.

Mulla on ihan hirvee stressi täsä lapsettomuudesta, kokoajan semmoisia ajatuksia että meille ei tuu koskaan vauvaa..
Voi kun saisi sen ihanan mahan, sitä mä kuumeilen varmaan ekaksi ihan hirviten...
Vaikka tietääkin että meillä ei oo mitään semmoisia syitä että ei voisi tulla, oonhan ollut jo kerran raskaanakin, niin silti pelottaa, ei pelkästään raskautuminen vaan myös raskaus.Keskenmenon jälkeen kun ei oo mikään luottavaisin olo...
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.12.2006 klo 09:13 Iida-Liina kirjoitti:
Koska teillä on ovis tapahtunut viimeisestä clomi-päivästä?

Ja jos syö 2 clomia päivässä, niin onko mahdollista että ovuloi ennen sitä kp 12 seurantaultraa?

Pitäisikö sitä ruveta tikuttelemaan ovista jo jossain kp 9 aikoihin ja varmuuden vuoksi ryhtyä toimiin jo ennen ultraa? Mutta entä jos tapahtuu multiovulaatio ja lääkäri määrää yhdyntäkieltoon ja ennen sitä ultraa on varmuuden vuoksi jo ruvettu toimiin, niin siellähän ne simpat elelevät ehkä neljä viisikin päivää eikä niitä pois saada.

Vähän vaikeeta vastata, kun miulla ei ole ovista tullut clomeista huolimatta :D Mutta LH on noussut jossain kp 12-13 tienoolla, kun kierto on 26-28pv.

Miun tietääkseni clomit ei aikaista ovulaatiota, oli annostus pienempi tai isompi. Ne vaan stimuloin omaa hormoonitoimintaa toimimaan normaalisti.

Siellä ultrassahan sen näkee, että missä vaiheessa mennään, mutta voithan sie mielenkiinnosta ruveta tikuttelemaan. Eiköhän tuo multiovulaation riski ole aika pieni? Mie pupuilisin ihan rauhassa :saint:

Toivottavasti miusta oli jotain apua :wave: mutta kysyhän seuraavalla kerralla lääkäriltä, maallikon kun on hiukka vaikeeta neuvoa, vaikka omakohtaista kokemusta olisikin.
 


[/quote]



Miun tietääkseni clomit ei aikaista ovulaatiota, oli annostus pienempi tai isompi. Ne vaan stimuloin omaa hormoonitoimintaa toimimaan normaalisti.


[/quote]


Kyllä sen pitäisi aikaistaa ovista.
Ainakin mun gynen mukaan...
Mutta mä oonkin hurjan pitkä kiertolainen ja clomit saa munikset kypsymään nopeemmin ja kun ne kypsyy aijjemmin niin kiertokin lyhenee.
Mulla on ollut se onkelma että ovuloin yleensä joskus kp.22 paikkeilla ja haluttiin saada kierto takasin "normaaliksi".
Gyne sanoi että raskautuminen on helpompaa kun kierto ei oo noin pitkä kuin mulla on ollu (jopa 40 pvää)

Mutta Clomit meni ja kp 8 menossa. Eilen tuntui ihan selvää (vai onko tässä projektissa enään mitään selvää...) että munasarjat nippaili, tai vasen.
Toivottavasti kasvavat kovaa vauhtia! Mulla on nrmaalisti tämmöisiä tuntoja n. viikkoa ennen ovista.
Katellan kuin akan käy...
 
\Kyllä sen pitäisi aikaistaa ovista.
Ainakin mun gynen mukaan...
Mutta mä oonkin hurjan pitkä kiertolainen ja clomit saa munikset kypsymään nopeemmin ja kun ne kypsyy aijjemmin niin kiertokin lyhenee.
Mulla on ollut se onkelma että ovuloin yleensä joskus kp.22 paikkeilla ja haluttiin saada kierto takasin "normaaliksi".
Gyne sanoi että raskautuminen on helpompaa kun kierto ei oo noin pitkä kuin mulla on ollu (jopa 40 pvää)


[/quote]

Yritin jo yhden kerran vastailla, mutta katos tuo teksti jonnekin. :/
Mulla samanlainen tilanne kuin Tuitsulla eli todennäköisesti ovuloin luomustikin ainakin joskus. Oviksen olen bongannut aika varmuudella kaksi kertaa kp 36 ja kp 49, menkat ovat alkaneet näistä bongatuista oviksista parin viikon pääästä. Lääkäri sanoi mulle samaa, että clomeilla nopeutetaan muniksien kypsymistä ja näin myös lyhennetään kiertoa. Siksihän mulla tämä pelko siitä multiovulaatiosta tulikin, koska oma kehokin tuottaa hormooneja, mutta ilmeisesti hyvin hitaanlaisesti. Mutta täytyy nyt vaan luottaa lääkärin sanaan ja uskoa, että hän osaa asiansa. Ja tuskinhan ennen sitä kp 12 ultraa ehtii mitään tapahtua. Mutta joskus iskee joku ihme hermoilukohtaus päälle. :ashamed:

Kiitokset Mimoniandra ja Tuitsu mielipiteistä. :flower: Tulen sitten kertomaan, kuinka kävi. Tosin ultra taitaa mennä tuonne tammikuun puolelle. Clomit ehkä ehdin aloittaa jo tässä kuussa... ellei sitten sattuisi niin onnellinen vahinko, että tärppäisi vahingossa ihan luomusti ;) .
 
Siirryn tuolta marraskuun osastolta tänne... haikein mielin..
täti tuli viime viikolla, veti mielen aika maahan kun lääkäri kuitenkin oli todella toiveikas clomien takia. Nyt sitten menossa clomit (tänään vika päivä) ja ens viikolla terot kehiin!
Yritystä nyt clomien kanssa toista kuukautta, mutta kokonaisuudessaan 1,5 vuotta, tai reilu...
Luin jostain että pco:sta kärsivät voivat tikuttaa oviksen melkein milloin vain, auttaa tosi paljon :headwall:

No katsotaan mitä tämä toiveikas joulukuu tuo tullessaan, jännätään vko 52 sitten tulosta :)

Joulumieltä kaikille!
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 07.12.2006 klo 09:33 Lauralei kirjoitti:
Täällä tänään jännä päivä. Kp 11 ja iltapäivällä menossa ultraan katsomaan, että miten eka clomi-kuuri on vaikuttanut. Huih! Jänskättää!
Tuuthan sitten heti kertomaan kuulumisia :wave: :heart:

Miulla pitäis tänään olla tulleet ne ovistestit, jotka tilasin ja heti kotiin päästyä alkaa arvoton tikuttaminen :D Nyt kp11.
 
Huonoja uutisia kuulin tämänpäiväisellä gynekäynnillä. Kp 11 siis menossa ja kävin seurantaultrassa ekan clomikuurin jälkeen. Ei onnistunut näkemään tänään lainkaan vasenta munasarjaa ja oikeallakin oli ainoastaan ilmeisesti joku kysta eikä mitään munasolua missään.

Lisäksi nyt oli eka lääkäri, joka havaitsi selvän pco:n siinä oikeassa munasarjassa. PCO:ta on tähän asti vain epäilty oireiden johdosta. Vähän nyt ihmetyttääkin, että miten tähän mennessä aina on sanottu, että munasarjat ovat tosi siistit eli ne eivät viittaisi pco:hon ja nyt sitten yhtäkkiä pco onkin selvästi näkyvissä?! Muutenkin gynet puhuvat kaikki ihan ristiin enkä tiedä, että ketä uskoisi ja miten tässä nyt toimisi. Pitäisikö jatkaa clomeja, lisätä mahdollisesti niiden annostusta vaiko unohtaa kokonaan clomit ja aloittaa metformiini,kuten tämänpäiväinen gyne suositteli. Ihan sekaisin ja mieli tietenkin myös maassa, kun ei näytä ilmeisesti nuo clomitkaan toimivan minulla.

:(
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 07.12.2006 klo 21:18 Lauralei kirjoitti:
Huonoja uutisia kuulin tämänpäiväisellä gynekäynnillä. Kp 11 siis menossa ja kävin seurantaultrassa ekan clomikuurin jälkeen. Ei onnistunut näkemään tänään lainkaan vasenta munasarjaa ja oikeallakin oli ainoastaan ilmeisesti joku kysta eikä mitään munasolua missään.

Lisäksi nyt oli eka lääkäri, joka havaitsi selvän pco:n siinä oikeassa munasarjassa. PCO:ta on tähän asti vain epäilty oireiden johdosta. Vähän nyt ihmetyttääkin, että miten tähän mennessä aina on sanottu, että munasarjat ovat tosi siistit eli ne eivät viittaisi pco:hon ja nyt sitten yhtäkkiä pco onkin selvästi näkyvissä?! Pitäisikö jatkaa clomeja, lisätä mahdollisesti niiden annostusta vaiko unohtaa kokonaan clomit ja aloittaa metformiini,kuten tämänpäiväinen gyne suositteli. Ihan sekaisin ja mieli tietenkin myös maassa, kun ei näytä ilmeisesti nuo clomitkaan toimivan minulla.

:(
Metformin saattaa siun kohdalla toimia paremmin, jos tilanne on nuin paha :( Ei niistä clomeista ole kummoista hyötyä ainakaan nykyisellä annostuksella. En tiedä yhtään voiko metforminia ja clomeja syödä yhtä aikaa. Vaihda gyneä, jos nykyinen ei tunnu pätevältä.
 
Oma napa unohtui :D

Nyt kp12 ja ovistestissä näkyi haamujen haamu :/ Onhan tässä pari päivää aikaa vielä viiva saada, mutta tuskin mitään yhden tbl:n annostuksella tapahtuu, vaikka paino onkin pudonnut vähän. Kesällä menaan otin 2 tbl eikä sillonkaan saatu LH:ta tarpeeksi korkeaksi :( Soittelen seuraavan kerran, kun menkat alkaa, Kuopioon IVF-ajan aikaistamista ja kysäsen samalla voisko annosta nostaa.
 
Ensinnäkin, juu, kyllä metformiinia voi syödä samaan aikaan clomien kanssa... Ainakin mä olen syöny.


omaa napaa...

olin tiistaina toises ultrassa....ja eipä olis huonommin voinu mennä!!!!

nekin jotka oli kasvanu vähän , oli KUTISTUNU kasaan... mulla on siis arviolta noin 65 kpl 8 mm rakkulaa.... Arvatkaa, miten paljon ottaa päähän?

Jatkosta tiedän nyt sit sen, että seuraavassa eli tämän kuun kierrossa syödään 3 clomia / vrk. Mut läääkäri ei ollu kovin myönteinen sen suhteen et onnistuis - vaan kannattaa nyt kuitenkin tässä LEIKKAUSTA odotellessa popsia ne clomit.... Siis mulle tehtin lähete munasarjojen eloctrokauterisaatioon (mikä sana!!! lääkäri kirjoitti sen mulle oikein lapul, ettei pääse unohtumaan). Kyseessä on siis se polttoleikkaus jossa niitä munarakkuloita tuhotaan. Se on kuulemma suurin piirtein ainoa vaihtoehto enää.... (me kun ei haluta lähteä keinohedelmöityksiin). NICE!!!

Muutenkin tää viikko on ollu kauhea :'( Hyvä ystävä joutui sairaalaan vakavis merkeis, työt kaatuu päälle kun olen yrittäjä ja muutama työntekijä on hakenu aiheettomasti saikkua ( kuulin että toinen lähti reissuun ja toinen on hakannu puita pihallaan pari päivää - ja molempien sairaslomalapuist ilmenee etä on selät kipeät.... \|O ) En tosiaan ole mikään hirviö pomo, vaan maksan hyvin hyvästä työstä ja ymmärrän oikein hyvin tavalliset sairaslomat... Kaiken lisäks autokin hajos tänään ja jätti mut tien poskeen.

Anteeksi että kaadan tämän kaiken teille!!!

Masennus rupee olemaan oikeasti lähellä. Meille ei sit todellakaan tule helposti lasta... Mitä te tekisitte, jos leikkaus vois olla teille ainoa keino? Ilmeisesti se palauttaa monien hedelmällisyyden normaaliksi, mut vaikutusta kestää vain muutaman kuukauden.

 
Vieläkö mahtuu mukaan?

Taidan olla harvinaisuus kun hihkuin iloista eilen kun täti tuli kylään! Ensin oli muutaman päivän sellaista ruskehtavaa vuotoa ja eilen alkoi oikea vuoto. Aika niukkaa tämä vuoto on, mutta vuoto kuitenkin. Mulla kun ei ole koskaan tullut vuotoa ilman teroja, mutta ilmeisesti viime kierron clomit aiheutti nyt vuodon? Ja jos tätä luomuvuotoa ei olis tullu olisin joutunut odottamaan joulukuun loppuun ennen kuin olisin saanut aloittaa terot. Klinikka on kiinni joulun ajan, mutta nyt ehdin käydä seurantaultrassa ennen ku se menee kiinni. =)

Viime kierrossa söin 1tbl päivässä, mutta niistä ei ollut mitään apua. Tässä kierrossa syön joka toinen 2tbl ja joka toinen päivä 1tbl. Toivottavasti tämä annos nyt toimii!

Mukavaa lauantai-iltaa kaikille!

-Tiiti-
 
tulin taas parin kuukauden jälkeen tänne kurkistelemaan.kuulunpa tähän pinoon minäkin.parin viikon sisällä pitäis menkat alkaa ja kierron 3:s päivä sit clomit (5kpl).Yritystä 9/05 saakka,mies ok,aukiolotutkimus tehty eikä mustakaan mitään vikaa löydy :( keväällä söin ekat clomit.tammikuussa sit inssiin ekan kerran..
 
Moikka taas!

Meikäläinen sitten laittoi rahaa palamaan ja sekaisin eri gynejen täysin poikkeavista diagnooseista ja hoitotavoista päätti hankkia vielä kolmannen mielipiteen asiaan. Perjantaina eli kiertopäivänä 12 kävin uudestaan ultrassa ja tuo gyne sitten tyrmäsi täysin edellisenä päivänä tehdyn pco-diagnoosin ja mikä tärkeintä niin sen kysta-jutun.

Ei kuulemma todellakaan ollut mikään kysta, vaan selvät kaksi follikkelia oikealla puolella, joista toinen selvästi johtava ja kasvanutkin siitä edellisestä päivästä juuri niin kuin kuuluikin. Tämä perjantainen lääkäri oli eka, joka varsinaisesti erikoistunut lapsettomuuteen ja ihmetteli sitä torstain gyneä, että eikö ole koskaan follikkelia nähnyt! Kehoitti vain sytyttämään kynttilät ja viettämään romanttista iltaa seuraavana päivänä. ;) Tuolla oikealla munasarjan seutuvilla viime päivät ollutkin tuntemuksia ja parin viikon päästä sitten näkee, että onko mitään ovulaatiota tapahtunut. Joko menkkojen muodossa tai mielummin tietty plussana raskaustestissä. :)

Jos ei muuta niin mieliala mulla nyt täysin toinen kuin torstain jälkeen ja positiivisuudella tuskin voi olla ainakaan raskautumista ajatellen negatiivista vaikutusta. :)
 
Lauralei ihanaa, että löysit pätevän gynen :wave: Aiotko jatkossa käydä sen luona?

Oma napa: Kp14 ja ovistestissä hailakka viiva :/ Ei tästä kyllä perskeles tule mitään yhden tabun annoksella. Huomenna lähtee soitto Kuopioon ja vaatimus saada ottaa 2tbl ens kierrossa.

Innostuin ostelemaan huuto.netistä kaikkea vauvakrääsää; kestovaippoja, imuja, harsoja, rintapumpun... sllä verukkeella, että miehen sisko saa vauvan maaliskuussa ja voi lainata niitä siihen asti, kun meiän vauva syntyy :D Oli oikein ilonen siitä rintapumpusta, kun sillä tulee jo maitoa solkenaan, paita ja lakanat kuulemma oisin lainehtii.
 
Mukavaa sunnuntai-iltaa!

Mimoniandra: Noin joo pohdin, että jatkossakin käyn tällä viimeisellä gynellä. Paitsi, että on lapsettomuuteen erikoistunut niin myös eka, joka oli muutenkin symppis. Tai no se oli kyllä kanssa, jonka luona joskus ihan alussa kävin, mutta itsekin sanoi, ettei oikein tiedä näistä lapsettomuusjutuista, kun on keskittynyt raskausaikaan ja sen jotenkin huomasi kaikesta. Sit nää kaks gyneä tässä välissä oli molemmat jotenkin todella töykeitä, joten jo senkään takia en niille enää jatkossa haluaisi mennä. Aikaisemmin mulla on ollut vain huonoja kokemuksia miesgyneistä, mutta viime aikoina asia kääntynyt ihan toisin päin. Eli eipä kai sillä sukupuolella ole tossakaan merkitystä vaan muuten, että millainen henkilö on.

Eilen ovistikussa oli vielä haalea viiva, mutta tänään pärähti plussa, joten positiiviset merkit jatkuvat. :) Toivotaan, että näin jatkossakin. Ja vaikkei raskausplussaa tästä ekasta clomikierrosta nyt tulisikaan, niin josko edes seuraavinakin kuukausina ois edes mahdollisuudet siihen. Tähän asti kun en ole tainnut kertaakaan ovuloida, vaikka joskus niin kuvittelinkin. No parin viikon päästä sen sitten näkee, että tapahtuiko/tapahtuuko sitä nytkään.

Persikkaposkelle paljon jaksamishaleja :hug: ja oikein mukavaa joulun odotusta kaikille!
 
Kiitos Lauralei... lämmittää hirveästi kun joku huomaa hädän keskellä... :flower:


Mieli menee ylös ja alas, mut niin se on tehny koko ajan kun näitä hoitoja on ollu. Meidän lähipiiriin syntyi viikonloppuna pieni poika ja toisen pitäis putkahtaa tähän maailmaan ihan näinä päivinä. Mulle nää toisten synnytyksen ajat on tosi raskaita...vaikka kyllä ne vauvat sitten menee ihan lämmöllä. Vaan sitä en jaksaisi kun toiset oikein hehkuttaa että VOI KUN ON TOSI IHANAA ETTÄ TULI VAUVA!!!!! Anoppikin (joka tasan tarkkaan tietää meidän murheesta) oikein kylpee riemussaan. Ymmärrän toki hänen ilonsa, mut kun suvus on tosi paljon porukkaa, niin emme tajua miehen kanssa, et miks meille tarvii niin vuolaasti selittää. Mun mies on sanonu sille vaikka kuinka monta kertaa, että voisko hehkutella niille, jotka sen kestää itkemättä seuraavaa yötä... vaan ei mene perille. Kyllä on välil vaikeet - mitenkään me ei haluta olla pilaamassa kenenkään iloa. Vaan kumpi sit on tärkeämpää, se et suojelee omaa sydäntään vai se et ne,joita tämä suru ei koske, jaksaisivat antaa tilaa myös meidän tunteille?

No, vuodatuksesta huolimatta tänään olo on vähän parempi!! Pe aloitan taas terolutit ja kokeilen sitten sitä 3 clomia...

Haleja kaikille!!
 
Tässä on kierron edetessä toiveetkin jotenkin nousseet... Sitä vain ihmettelen, että onko muilla olla alavatsa kipuja Clomien jälkeen...? Nyt on kp 15, eli onko tää nyt ovis kipuja??? Epäilen, kun on ollut nyt jo pari päivää toi masu kipeenä sillai ajoittain... ja sitten on vielä toinenkin vaiva, tuntuu että olen turvonnut ihan hirveesti!!! :/ Onko nää kenties jotain sivuoireita vai mitä...? Tänään alkas terot ja jouluna pitäis alkaa menkat, jos alkaa. Mutta mikäs sen parempi joululahja oisi ollakkaan kuin plussa testiin... :) Toivotaan kaikille hedelmällistä joulukuuta =) Hyvää alkanutta työviikkoa kaikille!
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.12.2006 klo 20:16 Rhonda kirjoitti:
Sitä vain ihmettelen, että onko muilla olla alavatsa kipuja Clomien jälkeen...? Nyt on kp 15, eli onko tää nyt ovis kipuja??? Epäilen, kun on ollut nyt jo pari päivää toi masu kipeenä sillai ajoittain... ja sitten on vielä toinenkin vaiva, tuntuu että olen turvonnut ihan hirveesti!!! :/ Onko nää kenties jotain sivuoireita vai mitä...?
Juu, miulla on kans maha kipeä ja turvonnut, lökärihousuja voi vaan pitää, muut ahdistaa :/ Ihan normaalia clomien kanssa :wave: Päätä on kans särkeny, maha on ilmakas, röyhtäyttää :whistle: Tänään kp15 ja tuli oikein paksua ovislimaa. Saa nähdä huomenna mitä testi sanoo.
 
Persikkaposki: Tiedän kyllä todella hyvin nuo tunteet muiden vauvojen saannista. Mulla itsellä kanssa aika rankkaa kun 4 kaveria oli yhtäaikaa raskaana ja sitten vielä miehen sisko. Ei ollenkaan ole ollut helppoja aikoja. Nyt kolme noista kavereista on lapsensa jo saaneet. Ja on todella kamalaa kun huomaa olevansa kateellinen. Vaikka olenkin onnellinen pienistä vauvoista. Mutta silti aina jostain välillä pilkahtaa se pieni kateuden poikanen. Vielä kestää se ajan kun kaverilla kylässä mutta viimeistään kotiin tultua itku pyrkii väkisin esiin. Joskus soimaa itseään kamalasti omista tunteistaan. Mutta kun ei niille mahda mitään ja mulla ainakin hormonihoidot on sekoittaneet päätä vielä lisää. :p

Yksi vauvan saaneista on on ollut tukenani koko tämän meidän lapsettomuusajan ja jaksaa aina kannustaa. Siis todella ihana ihminen. Nyt on todella vaikeata, kun tuntuu etten viitsi häntä rasittaa omilla asioillani. Töitä riittää reilun viikon vanhan pojan kanssa. Tietysti on vielä aika ulkopuolinen olo kun 4 kaveruksesta 3 on nyt vauvojen kera ja minä edelleen vain omaani odottelen. :p :ashamed:

Tänään oli toinen inssi joten piinaavia aikoja on edessä pari viikkoa. Nyt mieli kuitenkin parempi kun tietää että on taas yritetty.

Vähän tää menikin nyt siitä sun asian vierestä, mutta vähän sinnepäin.

Ja "pikkasen" on taas omaa napaa tässä mutta voimia kaikille! :)
 
Niinpä...kateus on hirveä tunne!!! Onneksi olen jo oppinut, etten ole yksin näiden tunteiden kanssa...meitä on ikävän paljon, joilla on ongelmana lapsettomuus...

Täytyy muistaa käydä apteekissa tänään... hakemassa ne terot. Mulla ei ole ollu ei niin minkäänlaisi aovis oireita - tosn en niitä kyl odottanutkaan ultrien tulosten jälkeen. Uus yritys vaan, eihän tässä muukaan auta!!

Päätin eilen että noudatan lääkärin ehdotusta painosta... 5 kiloa pois ennen leikkausta, ei enempää. Mut alkoi siis syömisen tarkkailu tänään, onpahan ainakin muuta ajateltavaa! :)

Nyt tää lähtee töhin!!! :wave:
 
Kateus on kamalaa!
Miehen sisko sai keväällä lapsen ja odottaa jo seuraavaa.. täyty myötää etten yhdessä vaiheessa osannut oikein olla onnellinen hänen ja hänen miehensä puolesta, piru meinasi iskeä :saint:
tässä on niiiiiiin pitkään yritetty että kohta menee oikeasti hermot, vaikka gyne sanoo että aikaa ja rohtoja ja tapoja on vielä jäljellä! :headwall:

Nyt kp 15 menossa eikä ovulaatiosta tietoakaan, terot aloitin tänään, eikä taida tuo 1 clomi/pvä toimia! Mitään seurantaultraa ei gyne määrännyt, että tuntuu et ihan oman onnen nojassa tääl ollaan :'(
 

Yhteistyössä