JOULUKUU 2006

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hannele*
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Moikkelis!

Minulla oli tänään normaali neuvola ja huomiseksi pasitti täti minut neuvolalääkärille supistusten takia. Pitäkää peukkuja pystyssä että kaikki olisi hyvin. Muuten ei mitään uutta odotusrintamalla täälläpäin, rakenneultraan vielä pari viikkoa...

TAINALLE: Ainakin yksityisiltä on 3d-rakenneultra mahdollista saada rompulle, ellei sitten ihan vhs:llekin, siitä en ole ihan varma. Mutta minullekin sanottiin kun varasin aikaa rakenneultraan, että ottakaahan cd mukaan niin saatte muiston kotiinviemisiksi! Kannattaa kysyä asiaa omalta ultraajalta =)

Jatkoja jälleen, palaillaan =)

Moi kaikki!

Ultraan mennään huomenna, vähän jännittää että miten masussa voidaan kun mitään ei ole vielä kuulunut tai tuntunut. Aika hiljaista menoa, jatkuukohan se samanlaisena myöhemminkin...

Laskettu aika on meillä 28.12 ja paikkana naistenklinikka. Oliko joku tulossa samaan aikaan?

Vaunuja ja kaukaloa ollaan alettu katsoa tosissamme. Ainakin lastentarvikkeessa oleva auto näytti vievän kaikkien miehien huomion pois lastenistuimista! Hyvähän se on että on kiinnostusta, vaikka ei se auto siellä ollutkaan myytävänä.

-Lillianne-

Heippa!

Orvokki: Kyllä nyt harmittaa jos meilläkin olisi tuollainen mahdollisuus ollut eikä olla hoksattua asiasa kysyä... Vaikka oltiin kyllä ihan kunnallisessa ultrassa niin voi olla ettei tollaisia hienouksia vielä ole. Muttaa olishan se ollu lapsellekin ihana näyttää vanhempana, että tuossa sinä pyöriskelet vielä äidin masussa, koska ultrakuvat haalistuvat TODELLA nopeeta!! Esikoinen vajaa 2v ja eilen juuri vertailin hänen ultrakuviaan uuden vauvan kuviin ja kauhukseni totesin, että esikoisen kuvat oli aivan kamalassa kunnossa, vaikka on säilytetty valöolta suojattuna. Ehkä olisi pitänyt yrittää skannata koneelle.

Oletteko muut toista odottavat ajatellu ottaa toisen äitiyspakkauksen? Itse kallistun sille kannalle, että otetaan tällä kertaa rahana, koska vaatteita on esikoisen jäljiltä paljon ja tietysti vielä ensimmäisen pakkauksen haalarit, pussit ja täkit yms... Harsot olis ainut mitä kaipailisin lisää, mutta niiden takia tuskin kannattaa ottaa koko pakkausta.

Helteistä odotusta kaikille joulumamoille!

Taina, ainakaan Hyvinkäällä kunnallisessa ultrassa ei saanut mitään muuta kuin nuo ultratulosteet. Esikoista odottaessa otettiin videokasetti mukaan kun siskoni oli ultrasta saanut videon mukaan, mutta sanoivat ettei sellaista mahdollisuutta enää Hyvinkäällä ole. Oli poistunut samalla kun ultrat siirtyivät terveykeskuksesta sairaalaan. Nyt ei edes kysytty kun tuskin reilussa vuodessa tilanne olisi muuttunut. Taitaa olla pitkälti noitten yksityisien etuja. Toisaalta pitää kai se yksityisistä enemmän maksavien saadakin jotain ekstraa kuin itse maksaa vain poliklinkkamaksun 22e.

Me ei tosiaan oteta uutta pakkausta varsinkin jos/kun on toinen tyttö tulossa niin vaatteita kyllä on. Sit ehkä olis voinut harkita jos olisi ilmoitettu ultrassa, että selkeästi poika.

Onneksi olen nyt alkanut jo pikkuisen tuntemaan liikkeitä. Vielä on aika hiljaista hipsuttelua, kun tuo istukka vaimentaa kovasti, mutta mukava tuntea jo edes jotain. :) Muuten tämä raskaus onkin tässä vaiheessa onneksi oireeton. Niin se oli esikoista odotellessakin, että viikot 20-30 oli sitä ihanaa aikaa, milloin ei pahemmin edes muistanut olevansa raskaana. Tai no, kasvava maha kyllä taitaa koko ajan muistuttaa odotuksesta.

T.Kati rv 20+

Ps. Oon noitten viikkojen kanssa vähän sekaisin, kun np-ultrassa viikot varhaistui kahdella päivällä ja neuvolassakin se muutettiin, eli la olis sen mukaan 15.12. Sitten huomasin, että neuvolassa olikin aluksi laitettu la:ksi 18.12, ja sitä la:ta käytti kätilö nyt rakenneultrassa. Itse kumminkin lasken alunperin netin laskurin antaman 17.12. mukaan, mitä aluksi luulin neuvolankin käyttäneen. Eli siis periaatteessa neuvolan käyttämän la:n mukaan tänään alkaisi vk 21. Eihän noilla päivillä muuten niin merkitystä ole, mutta jos taas ei ota syntyäkseen niin tuon 15. päivän la:n mukaan pääsisi käynnistykseen aikaisemmin. Siinä vaiheessa kun rv:t alkaa mennä 41 ja 42 kolmen päivän lisäodotus tuntuu tosissaan ikuisuudelta.

Ihanaa aurinkoista iltaa !

Oli tänään eka kertaa töissä päällä oikein äitiysvaate ! Sellainen musta lyhythihainen mekontyyppinen jossa nauhat rintojen alla, pidän housujen kanssa. Johan alkoi töissä päät kääntyilemään ja huomasin kyllä kaupungillakin saavani katseita, tai sitten kuvittelin...Mulla on jo ihan jätti maha. Pomon pomokin tuli tänään töissä onnittelemaan. Kyselin eilen lähimmältä pomolta että joko tämän pomo tietää ja oli kuulema tietoinen. Itteäni vähän hirvitti että jos pitää mennä itse kertomaan kun olen vasta vajaat pari vuotta talossa ollut. Naapurin ukkokin tuli äsken pihalla vastaan ja ensimmäiseksi sanoi että mitä sinun mahalle on oikein tapahtunut. Pizzaa sanoin mättäneeni koko kesän, heh. Onnitteli kuitenkin kovasti.

Ihanasti kumminkin tämä pomon pomo, joka on yli 60 v. nainen, tuli halaamaan ja kertoi omia raskauskokemuksiaan. Oli ihan vilpittömän iloinen minun puolesta, kyllä lämmitti. Miksiköhän sitä jotenkin luulee olleensa pahanteossa kun on ''raskaaksi tekeytynyt'' ? Onkohan tämä nykyajan työilmapiiri sellaista ainaista tuloksen tekoa ja suorittamista ja siinä sitten yrittää olla mahdollisimman tunnollinen työntekijä.

Ostettiin muuten se kuntopyörä. Äsken vähän testasin vaikkakin pitää ottaa varovasti kun on tuo alapää vähän kipeä. Nyt on vaan vähän liian kuuma ilma sisällä polkemiseen. Olen nyt parina iltana juossut alennusmyynneissä ja kyllä sellainen 2 tuntia on nyt meikäläiselle maksimi kävelyaika. H&M:ltä löysin tosi hyviä mammahousuja talveksikin, oli -70% ja vielä -20% lisää, joten ihan ilmaiseksi melkein jakoivat. Ite olen aiemmin vaatealalla ollut ja jos vanhat merkit pitävät paikkansa niin tänä viikonloppuna ne alet pitää kiertää, koska pakkaavat varastoon sitten kaikki.

Tulispa takaisin se entinen reipas kävelyaskel, kun viiletin paikasta toiseen. Nyt painan tuolla hitaammin kuin mummot, sanoivat neuvolassakin että pienillä askelilla pitää kulkea. Mulla kun on alkanut nuo luut jotenkin liikkumaan. Ihmettelen kyllä että mihinkäs niittenkin pitää vielä liikkua, kun mulle on nimittäin suotu tuota lantiota muutenkin. Onkohan sieltä joku jättiläinen tulossa...

Nyt tuntuu liikkeet ihan selvästi, siellä se möyrii. Jotenkin käy ihan sääliksi miestä kun se ei saa niitä niin konkreettisesti tuntea. Mies laittaa aina sängyssä maatessamme kädet vatsan päälle ja odottaa ihan hiljaa että tuntee möyrinnät. Jotenkin se on niin hellunen ja on niin mukana tässä jutussa, vaikkakin sillä on jo aikamoinen katras ennestään.

Tänään on siis ollut kaikinpuolin mukava päivä !

Nautitaan vielä tästä loppukesästä täysillä !

Mariia 19+4

Pikaisesti ehdin taas luurata!

Viikonloppu meni vuosikkaan synttäreitten merkeissä. Paljon ei vieraita edes käynyt, isovanhemmat, kummit ja osa serkuista, mut silti olin eilen illalla kaikesta tohinasta ihan poikki. Tällä viikolla ohjelmassa olisi huominen neuvola ja työpaikalla pitäisi vielä käydä kertomassa, etten ihan niin pian tulekaan takaisin kuin alunperin oli tarkoitus. Kirjoittelen neuvolakuulumisia myöhemmin.

Heippa!
Tää kuumuus vie aivan voimat!! Ei jaksa olla mitenkään päin ja hiki vaan lentää. Silloin kun odotin esikoista viimesilläni kesällä 2004 oli todella viileä kesä ja huokasin helpotuksesta, mutta nyt saan monin kertaisena kaiken takaisin! No pitää olla edes siitä onnellinen ettei ole vielä aivan viimeisillään. Sitten vasta tukalaa olisi!!

Ostin eilen lisää äitiysvaatteita. Löysin H&M:stä aivan ihanat farkut ja neuleen... Aivan itseni näköiset vaatteet. Ihanaa, että löytää raskaanakin oman tyylisiään vaatteita eikä tarvi kietoutua mihinkään kaapuihin! Loppu viimein aika vähilläkin vaatteilla pärjää kun ostaa vaan sellaisia mitä voi yhditellä erilailla ja lisäillä huivia/koruja yms.

Meilläkin olisi 2v-synttärit pian edessä. Pitäis kai ruveta jo leipomaan ja valmistelemaan, mutta nyt on aika mennyt lähinnä marjojen pakastamiseen. Nyt on kyllä arkkupakastin niin täynnä marjoja, että luulisi koko perheelle riittävän talven yli! Saa nähdä onko uusi tulokas yhtä innokas marjojen ystävä kuin isoveljensä.

Aurinkoista hellepäivää kaikille joulumammoille.

Hiljaista tosiaan ollut täällä, taitaa olla menossa tämä keskiraskauden suvantovaihe, ettei ole muita oireita kuin vauvan potkut. :)

Me vietettiin esikoisen 1 v. synttäreitä jo reilu viikko sitten ja juhlien jälkeen olin kyllä ihan loppu. Edellisen päivän leivoin ja juhlapäivänä aloin jo kahdeksalta laittelemaan paikkoja kuntoon. Meillä oli puutarhajuhlat ja sää oli vähän turhankin lämmin. Illalla juhlien jälkeen voin jo ihan huonosti kun kaksi päivää oli touhunnut ja päivän oli paahteessa poukkoillut edes takaisin. Laskeskelin juhlien jälkeen, että valmista mehukattia meni sellaiset 15 litraa!

Mä en ole pahemmin vieläkään ostanut mitään äitiysvaatteita. Viime kuussa käytiin ostoskeskuksessakin katselemassa, mutta mitään en osannut ostaa. Näillä olemassa olevilla vaatteilla pärjään hyvin loppukesän ja vielä en mammahousuja ala syksyä varten ostamaan. Jännä juttu, kun taisin äitiyshousuja käyttää esikoista odotellessa jo np-ultran aikoihin, mutta nyt en vielä tässä raskaudessa ole tarvinnut. Viime raskaudessa kyllä lihosin heti alkuun jo enemmän joten housut jäivät siitäkin syystä aiemmin pieneksi. Nyt matalaleikatut housut menevät ihan hyvin vielä vaikka mahaa on jo kiitettävästi. Johtuu ehkä siitäkin, että jotenkin vauvamaha on kummallakin kerralla ollut aika korkealla. Esikoinenhan ei edes laskeutunut lantioon vaan huiteli yläilmoissa loppuun asti.

Joko mieli vaeltaa muilla synnytyksesessä? Itse suhtaudun tällä kertaa hieman rauhallisemmalla mielellä synnytykseen, kun esikoisen aikana jännitti koko raskausajan. Synnytystä enemmän lähinnä jännittää synnytyksestä toipuminen ja uusi arki kahden pikkuisen kanssa. Esikoiselle kun pystyi antamaan koko huomionsa 24 tuntia vuorokaudessa, mutta mitenköhän nyt käy. Onneksi se ihan pikkuvauvakausi on niin lyhyt, että sen kun selvitään niin kyllähän se arki siitä varmasti lähtee taas rullaamaan.

T.Kati rv 21+

Ihan samanlaisia ajatuksia minullakin on! synnytyskin kyllä pyörii mielessä, mutta lähinnä sillälailla käytännön kannalta, että olen jo miettinyt mihin petaan mummille petin jos pitää yöllä hälyttää esikoista hoitamaan yms. En kyllä esikoisen aikanakaan jännittänyt synnytystä. otin jotenkin sellaisen asenteen, että naiset ovat synnyttäneet lapsia kautta vuosituhansien, joten minäkin kyllä pystyn siihen. Mutta vauva-arki tosiaan jännittää enemmän kun synnytys. Siis se, että miten sujuu kahden pienen kanssa, varsinkin jos unirytmit kovin erilaiset.Esikoinen valvoi vauvana aina yli puolen yön ennen kuin nukahti (yleensä n. klo 02) ja nykyään taas heräilee seitsemältä aamulla ja jos tuohon väliin pitää mahduttaa vielä pari yösyöttöä ja mahdolliset esikoisen heräilyt niin omat unet jää kyllä vähälle. Voihan tietysti olla että uusi vauva nukahtaa jo aikaisin illalla, mutta epäilen kyllä. Mutta kuten Kati totesi niin onneksi tuo vauva-aika on niin lyhyt, että vaikka välillä olisi rankkaa niin kyllä sitä jotenkin vaan jaksaa.

Oletteko muut huomanneet sellaista "pesänrakennusviettiä". Mies meinaa aivan stressaantua kun minulle on yhtäkkiä iskenyt aivan mahdoton muumi-mamma -ilmiö. Kaikki pitäisi kiltää ja olla puhdasta/kunnossa. Kuljen kaikki illat rätti kädessä kiillottamassa lattiasta pikku jälkiä pois, imuroin monta kertaa illassa yms. Miestä patistan koko ajan tekemään jotain ja hoitamaan kesken jäneitä asioita/maalaamaan/remontoimaan... Välillä itseäkin oikein huvittaa tällainen pikkumaisuus, mutta ompahan asunto kunnossa. :o)

Helteistä päivää!

Tänne meinaa läkähtyä. Käytiin koiran kanssa pienellä lenkillä ja piti jo puolivälissä etsiä penkkiä johon istahtaa. Siinä sitten mietittiin vähän aikaa ja vaikka vatsa ei vielä näykään tuntui olo melko pullealta. Saiskohan aikuisille kertakäyttöisiä ammeita, kylmässä vedessä kelluminen tuntuisi ihanalta!

Mariia, Mullakin on alkanut lonkat naksumaan. Ihmettelin jo mikä on vikana, ennenkun luin täältä sinun viestisi. Minulla on vielä todella pieni vatsa, vaikka kohtu ja vauva olivat ultran mukaan ihan käyrän ylärajoilla. Ilmeisesti pienen on hyvä kellotella lantion suojissa, lantio ja takapuoli on kasvaneet ennätysmittoihin.

Täällä on jo alkukesästä remontoitu eteistä ja viimeviikolla siirsin huonekaluja. Jotain pesänrakennukseen viittaavaa ilmassa.

Ja sitten kylmään suihkuun

Heissan pitkästä aikaa!

Kuis muilla hurisoo? Mä voin erittäin paksusti, siis jos mahaan on katsominen! :) Valtava alkaa olla vaikka juuri ja juuri puolen välin ollaan.
Muuten olen pysynyt aika "mitoissani" itseasiassa naama on vähän kaventunutkin ja käsivarret laihtuneet. No, käsiin saadaan lisää massaa kun pääsen kantelemaan pikkuista talvella! :D

Kova epeli on liikumaan ja potkimaan, varsinkin illalla. Varsinainen vikuri varsa! Mieheni tunnistaa potkut masun päältä ja haluaakin aina ennen nukkumaan menoa tunnustella että onko siellä eloa! Lutuista minusta!

Nyt kun liikkeet tuntuu niin alkaa itsestäkin tuntua, että tässähän oikeasti ollaan saamassa vauva. Alkuraskauden jälkeen tuli pieni suvantovaihe ja nyt on oikeesti herännyt siihen, että tänä vuonna vielä meillä on jo oma lapsi! Ihanaa! :)

Synnytys jännittää, muttei pelota, ainakaan vielä. Olen lyhyenläntä ja pienikokoinen joten toivottavasti mukula mahtuu tulemaan..

Keskityn tässä kuussa nyt tulevaan muuttoon, pakkaillessa menee sitten joka ilta. Onneksi on pieni kaksio josta muutetaan ja isompaan kämpään mennään! Uskoisin, että silloin tulee mullekin se "pesän rakennusvietti" josta oli puhetta aikaisemmissa viesteissä! :) Nyt ei vaan ole jaksanut/ehtinyt tehdä mitään, kun se olisi ollut kuitenkin väliaikaista. Ihana laittaa sitten vauvannurkkausta kun on isompi asunto. Nykyinen kämppä on ollut viimeiset kuukaudet lähinnä pelkkä varasto.

Palailut!

Hansu 21+3

Minäkin täällä käyn kurkkimassa näkyykö ja kuuluuko ketään...

Mulla on just kait menossa tuo Hansun mainitsema suvantovaihe. Aiemmin tunsin muka kunnon muljahteluja, mutta nyt on ihan sellainen olo ettei mitään tunnu. Tai siis pintä muljahtelua kait mutta ei ole kehittynyt potkimiseksi.

Jostain oli työkaveri lukenut että jos vauva ei saa tarpeeksi rautaa niin sillä saattaa tulla hapen puute. Jo viime viikolla mulle määrättiin rautatabletteja kun oli laskenut 129 ään. Ja minä olen ne unohtanut ostaa !

Jalat on tasaisesti turvoksissa kokoajan ja kävely on vieläkin sellaista japanilaistyyppistä eli ei mitään suuria haara-askeleita kärsi ottaa. Sillä kuntopyörälläkään en ole vielä ollenkaan ajanut vaikka niin sitä mieheltä ruinasin, nolottaa...

Mulla ei ole mitään siivousvimmaa tullut, oikeastaan päinvastoin, mitään ei huvita tehdä. Hirveän asunnon vaihtovimma vain ! Pakko päästä nykyisestä äkkiä jonnekin ! Siksi ei varmaankaan haluta siellä mitään laittaa kun kokoajan odotan että milloin saa ruveta pakkaamaan muuttoa varten. Ja sitten kun ei kunnolla siivoa niin ärsyttää entistä enemmän. Ja sitten on tämä jatkuva helle että ei siis todellakaan mikään huvita. Voisin vain käydä täällä töissä ja maata rauhassa kotona.

Minusta tuntuu että olen alkanut pienentyä ! Aiemminhan maha on ollut sellaista muumimamma mallia eli rinnoista alasasti tasapaksu, mutta nyt alkaa kait sitten muotoutumaan se pallomaha paikalleen. Oispa ihanaa kun sais sellaisen nätin vauvamahan ! Siihen sitten rusetti päälle ja kaikille esittelmään...

Aurinkoisia ajatuksia kaikille

Mariia 20+2

Hemoglobiinista sen verran, että mulla on aina ollut tosi "huono veri" Hemoglobiini ollut pikkaisen päälle sataa joskus. Nyt kun olen raskaana, niin luulisi sen vain laskevan, mutta viimeksi neuvolassa se oli noussut 114-130:neen! Paras arvo minulla vuosikausiin! Neuvolan täti sanoikin, että jos saan pidettyä sen tuossa 120:ssä, niin hyvä on. Mulla onkin ollut tosi hyvä olo varmaan juuri siksi. Joillekin taas 120 on liian alhainen, mulle just sopiva!

Joillain taas on luonnostaan hyvä veri ja jos raskaus sitä hemoglob. laskee, voi tulla huono olo ja lisärautakuuri edessä. Itse syön vitamiinivalmistetta jossa rautaa mukana. En tiedä, että mikä on se raja,jossa vauvalle voi tulla jotain ongelmia. Vai tuleeko niitä? Jostain luin, että kyllä vauva omansa ottaa ja saa tarvittavan määrän joka tapauksessa. Äippä vaan siitä kärsii,jos se laskee liian alas.

Helle kyllä oikeesti alkaa rasssamaan. Olen jo salaa toivonut vesisateita,ainakin yöksi! Jotta ilma edes vähän raikastuisi ja kasvit saisivat vettä. Helle ei ole aiheuttanut vielä jalkojen turpoamisia, aika rimppakintut vielä on! :) Parisen viikkoa sitten olevissa häissä ne turposi kyllä, mutta se johtui varmaan kun olin kiristänyt kenkien remmit äärimmilleen! Ei jalat sellaista kestä, vaikkei olisi raskauttakaan! ;)

Päivänjatkoja kaikille! Yritän käydä palstalla vähän useammin! :)

Aloitan uuden ketjun kun tässä on taas satanen rikki.
Jatketaan keskustelua uudessa ketjussa ja yritetään kaikki hieman aktivoitua syksyä kohti mennessä, ehkäpä jutun aiheitakin löytyy kunhan pidemmälle päästään. Kaikki hankinnat on tekemättä ja siinähän sitä olis aihetta vertailla kokemuksia kokeneempien kanssa jne.

TERVETULOA JOULUKUU 2006 uuteen ketjuun!

Kokeillaas kuinka tämä aloittaminen onnistuu....
-Hannele rv23+0-

Moi Mistä sait sydänääni koneen,. sellainen olisi kiva,meille on tulossa vauva

Alkuperäinen kirjoittaja Nenna-77:
No moikka!
Kuulumisia tännekkinpäin..
Olot aika lailla ok.Tässä viikko puolitoista sitten heräsin yöllä koviin supistuksiin ja kävelin täällä pari tuntia yöllä.Seuraavana päivänä oli neuvola ja siellä oli kumminkin kaikki ok.Lienevät olleet kovempia harjoitus suppareita.
Mulla on se sydänäänikone ja kyllä se ainakin mulle on kovin suuri helpotus kun saa etsiä äänet heti jos alkaa tuntuun että kaikki ei olekkaan hyvin....
Vatsa kasvaa edelleen ja neuvolassakin täti ihasteli että kuinka suuri se on,painoa ei silti ollut tullut kuin 25g!!!!!!! *nauraa*
Mutta näin mulla on aina raskaus kulunut,sitten viikon 20 jälkeen alkaa painot nouseen....
Seuraava neuvola on jo 1.8 jolloin täytellään kelan paperit.Rakenne ultra on ens maanantaina 24pv ja sitä mä odotankin kun kuuta nousevaa!!
Meinaan kysyä sukupuolta jos vauva antaa sen vaan näytille,mulle helpompi tietää.Mutta jos ei pirpana välitä sitä esitellä,ei sille sitten mitään voi.Säilyypä jännitys loppuun asti.

Pirpanan kummitäti toi viikko sitten vauvalle jo turvakaukalon.On ihan tohkeissaan kummiudestaan ja on kyllä niin innokas kummi että pitää sanoa,jotta olisipa esikon ja kakkosenkin kummi yhtä innokas...(tulee katsomaan kerran vuodessa).

Mä oon jo vähä alkanu osteleen kaikkee...tuttipulloo,tutteja,natusanin kosteuspyyhkeitä...joita muuten nuuhkuttelin heti ku kaupasta tulin ulos...tuoksui toi niin mieleen vastasyntyneen vauvan!!!Vaatteita vielä pitää ostella,muuten alkaa kaikki oleen reilassa,,,niin ja petivaatteita,pussilakanoita sun muita....
Onko kukaan muuten viä kärsiny ummetuksesta????
Mä oon ja sanon ettei ole kivaa..
Esikoisesta se alko näihin aikoihin ja kesti kunnes vauva oli syntynyt,kakkosesta pari kk enne syntymää...
Aikamoinen painolasti aina mukana!! *reps*
Silti ei niin kauheen kivaakaan.....

Jos mä nyt sit lopettelen ja annan muillekkin suun vuoron!!

Voikaahan PAKSUSTI!!!!
Nenna ja pirpana 20+3

Yhteistyössä