Joulukuiset

Melkeen viikko vedetty uusilla ohjeilla tän diabeteksen kanssa eikä oo yhtään ylityksiä tullu ☺.

Lähdetään ens viikoksi lomalle ja mökkeilemään, toivottavasti sujuu ruokailut reissussakin hyvin. On aikarasittavaa syödä parin-kolmen tunnin välein.

Mulle alkanut taas tekee aamuyön unettomuus kiusaa, oli alkuraskaudessa, mutta pitkään menikin jo yöt paremmin. Muilla samaa? Sit välillä saa rampata vessassa pitkin yötä 🤦‍♀️
 
Melkeen viikko vedetty uusilla ohjeilla tän diabeteksen kanssa eikä oo yhtään ylityksiä tullu .

Lähdetään ens viikoksi lomalle ja mökkeilemään, toivottavasti sujuu ruokailut reissussakin hyvin. On aikarasittavaa syödä parin-kolmen tunnin välein.

Mulle alkanut taas tekee aamuyön unettomuus kiusaa, oli alkuraskaudessa, mutta pitkään menikin jo yöt paremmin. Muilla samaa? Sit välillä saa rampata vessassa pitkin yötä
Sama homma. Vessassa saa juosta pitkin yötä ja herkästi sitten viiden maissa jää hereille 😑
 
Itellä kans yövalvomista, oon ottanu sen siltä kantilta että valmistaudun vauvan tuloon. Vessassa ei tarvi rampata onneksi yöllä vielä.

Tablettihoito tuli raskausdiabetekseen just, jospa pysys kurissa sillä. Ainakin viime raskaudessa pysyi mutta kaikkihan on erilaisia. Sain uuden ajan lääkärille rakenneultraan.
Samalla mietitään mitä tehtäisiin kun ferritiini on tosiaan huono (16) , mutta nyt ensiavuksi lisätään rautaa 2 tablettiin. Olo on tuon vuoksi ihan kamala että toivottavasti arvot nousee.
 
@_Sabe_ mullakin on ferrit ollu alhaalla. Ne otettiin just ennen raskautta ja sillon olivat 26. Oon kans yrittänyt syödä rautaa, nyt vähän vähemmän kun maha ei tykkää, muutaman kerran viikossa. Alussa söin tuplana ja sit vähensin pikkuhiljaa yhteen annokseen ja nyt syön noin jokatoinen päivä. Mulla ei oo mitattu sitä nyt uudella raskauden aikana.
 
@_Sabe_ mullakin on ferrit ollu alhaalla. Ne otettiin just ennen raskautta ja sillon olivat 26. Oon kans yrittänyt syödä rautaa, nyt vähän vähemmän kun maha ei tykkää, muutaman kerran viikossa. Alussa söin tuplana ja sit vähensin pikkuhiljaa yhteen annokseen ja nyt syön noin jokatoinen päivä. Mulla ei oo mitattu sitä nyt uudella raskauden aikana.
Onko sulla mitä oireita? Mulla kauhee väsymys, hengästyn pienistäkin, pyörryttää. Mulle siis annettiin ohje neuvolassa että 1 tbl joka toinen päivä. Nyt lisätään kahteen joka toinen päivä. Toivon että lähtis nyt nousuun noilla ja että arvot tarkistetaan kuukauden päästä vaikka uudelleen. Hemoglobiini mulla on vielä pysyny kyllä hyvänä, olikohan 126 viimeksi ku neuvolassa kävin, laskisuunnassa tosin sekin.
 
Moro taasen, pitkästä aikaa!

Täällä laskujeni mukaan 16+3 ja huomenna on ekaa kertaa neuvolalääkäri. Tätä ennen oon käyny kahdesti neuvolassa (hoitajalla) ja siellä sikiöseulontaultrassa (ja tosiaan on eka lapsi kyseessä, ja alueena Helsinki).

Ihan alussa kävin pari kertaa yksityisellä (rv 6 ja 8), kun tosiaan lapsettomuushoidoilla aikaansaatu raskaus kyseessä, ja siellä klinikalla tsekkaavat raskauden ”alkuun”, ennen kuin hoitosuhde päättyy (jollei sit halua siirtyä yksityiseen neuvolaan).

Mulla vointi on ollut hyvä, lukuunottamatta aika kovaa väsymystä välillä. Lisäksi puoliso onnistuu ärsyttämään kaikilla tavoilla, sekä tahallaan että tahtomattaan 😅

OP:sta kyselin syntymättömän lapsen vakuutusta ja meinasin sen kyllä ottaa, vaikka toki onkin jonnin verran tyyrimpi, kuin syntyneelle otettu. Jos kuitenkin synnytyksessä/loppuraskaudessa tulis jotain, niin eipähän rajaudu sit veke tuosta vakuutuksesta 🙏

Koska tää on mun eka (pl. Tosi varhainen km), niin en oikein tiiä, miltä se möyrintä mahassa pitäis tuntua.Jotain siellä on, mut onko se ilmaa vai vauva, ei pysty sanomaan 😆
 
@_Sabe_ & @*Tähtipölyä* : Sideralin rautaa mäki oon nyt alkuvuodesta saakka käyttänyt. On törkeen kallista, mutta mulla vähän sellanen mutu itellä et se olis tehonnut.
Oireina on ollut jäätävä väsymys jatkuvasti, tuntuu että en muuta tehnyt ku nukuin.
Mulla oli ennen tosi rankka duuni ja luulin et johtu siitä, mut ku vaihdoin työtä ja otettiin siellä labrat niin kas, oli vaan ferrit laskenu. Sit aloin syödä sideralin rautaa.
Lisäks mietin millon nää oireet alkoi niin paino nousi yllättäen reilu 10kg, tuli unettomuutta ja jatkuvaa väsymystä.
Mulla viime vuonna kolme km ja niistä jäätävät vuodot ja omat menkat vuosi ku niagara. Keväällä kerkesin kaksiin menkkoihin syödä caprilonia mikä todella auttoi hillitsemään vuotoa ja sit tulin raskaaks.
Mulla varmaan runsas vuoto laskenut ferrejä, koska menkat kestää sen viikon ja kierto noin 28 pvä. Siks oon nyt vähentänyt tosiaan rautaa muutamaan kertaan viikossa, jokapäivä kun söi niin maha oli vähän löysällä, mut kun syö tälleen maltillisesti niin ei tuu oireita siitä 🙂.

@Kimbler1 op:n vakuutukseen mäki oon kallistumassa. Pitäis vaan isännän kanssa katsoa se ajatuksella läpi ja miettiä otetaanko siihen se perushomma vai jotain lisäks.
 
Siis mihin tää aika menee!? Kuukauden päästä jo rakenneultra!?
Kivaa kyllä (toivon mukaan) nähdä vihdoin kumpi on tulossa vaikka ei sillä tietysti väliä ole kumpi siellä on🥰
Kuitenkin itselle tuo tieto semmonen yksi konkretisoiva asia.

Onkos teillä jo omia arvauksia/tuntemuksia siitä kumpi olisi tulossa?😁
Hauska aina vähän etukäteen arvailla. Itsellä pieni mutu pojasta, mutta niin oli esikoisestakin ja väärin meni🙊❤
 
  • Tykkää
Reactions: *Tähtipölyä*
Mullakin tasan neljän viikon päästä rakenneultra, niin jännää. Meen kyllä kätilön ultraan ens viikolla kurkistaa mikä tilanne. Toivon vaan että kaikki olisi hyvin että jos sit uskaltaisi hiukan alkaa nauttia tästä raskaudesta 🙊.

Mulla on ollu sellanen olo et olis poika kun erilainen raskaus mitä kaks viimeisintä, mut tiedä sit miten käy.

Meillä ei NIPTissä selvinnyt sukupuolta ja se jäi kyllä harmittaa kun luulin että sen sais sillon heti tietää.
 
Täällä vielä yli 5 viikkoa rakenneultraa, ei millään jaksaisi odottaa.

Oireiden mukaan poika, mutta itsellä vahva tyttöfiilis kuitenkin ja näin unen missä sain tyttölapsen, että liekö sillä osuutta asiaan 😅

Onko kukaan käynyt ennen rakenneultraa yksityisellä ultrassa ja siellä olis selvinnyt sukupuoli? Toki riippuu näkyvyydestä. Itse niin malttamaton ja haluisin nähdä pikkuisen uudelleen jo.😁
 
  • Tykkää
Reactions: _Sabe_ ja Nokare
Täällä vielä yli 5 viikkoa rakenneultraa, ei millään jaksaisi odottaa.

Oireiden mukaan poika, mutta itsellä vahva tyttöfiilis kuitenkin ja näin unen missä sain tyttölapsen, että liekö sillä osuutta asiaan

Onko kukaan käynyt ennen rakenneultraa yksityisellä ultrassa ja siellä olis selvinnyt sukupuoli? Toki riippuu näkyvyydestä. Itse niin malttamaton ja haluisin nähdä pikkuisen uudelleen jo.
Mä meen ens viikolla siinä toivossa et näkyis se sukupuoli 🙊. Mulla sillon 18+2.
 
Jotenkin ehkä vähän enemmän konkretisoitui tämä asia kun NPT-ultrasta selvisi, että tonttupoikaa odotellaan ♥ Vieläkin jotenkin odottaa että tämä alkaisi tuntua joltain 😄 en osaa selittää, mutta kun oireita ei juurikaan ole niin on ollut epäuskoinen olo että onko siellä mahassa muka joku oikeasti 🤔

Osaatteko kertoa, jos liittyy fb:n joulukuiset-ryhmään, näkyykö ryhmään kuuluminen esimerkiksi omille facebook-kavereille? En ole vielä julkisesti asiasta kertonut kuin lähipiirille, niin on tässä pieni kynnys siirtyä tuohon ryhmään 😬
 
Osaatteko kertoa, jos liittyy fb:n joulukuiset-ryhmään, näkyykö ryhmään kuuluminen esimerkiksi omille facebook-kavereille? En ole vielä julkisesti asiasta kertonut kuin lähipiirille, niin on tässä pieni kynnys siirtyä tuohon ryhmään
Ei näy, näkyy vain muille ryhmäläisille. ☺ Mietin kyllä, että oisko kivempi luoda jotain pienempää salaista ryhmää meille täällä oleville Facebookiin? 🤔

Ja onnea poikalupauksesta! ❤
 
Mä ainakin voin lähteen myös faceryhmään 🙋🏼‍♀️. Oon ollu pessimisti aikasemmin oman historian takia niin kovin ajoissa ei tällä kertaa oo uskaltanut liittyä. Huikatkaa jos joku sellasen ryhmän tälle porukalle luo.

Itelle on tää konkretisoitunut entistä enemmän tällä viikolla kun ei enää pysty tätä mahaa yhtään peittelee. Isäntä sano just et ei auta vaikka mitä laittaisit päälle niin ei tarvii mikään salapoliisi olla et sen näkee kyllä 🙊.
 
Mä ainakin voin lähteen myös faceryhmään . Oon ollu pessimisti aikasemmin oman historian takia niin kovin ajoissa ei tällä kertaa oo uskaltanut liittyä. Huikatkaa jos joku sellasen ryhmän tälle porukalle luo.

Itelle on tää konkretisoitunut entistä enemmän tällä viikolla kun ei enää pysty tätä mahaa yhtään peittelee. Isäntä sano just et ei auta vaikka mitä laittaisit päälle niin ei tarvii mikään salapoliisi olla et sen näkee kyllä .
Sama homma. Vielä en ole töissä kertonut asiasta mutta tässä kun vielä kotvan aikaa lomailee niin palatessa ei tarvii edes kertoa 😄 Meillä samoin isäntä ilmotti että eipä tarvii enää salailla kun näkyy jo 😬
 
  • Tykkää
Reactions: Nokare
Voisin itekkin tulla pieneen salaiseen fb ryhmään, jos sellainen olisi tulossa.🤗

Täälläkin maha kyllä näkyy jo aika hyvin, sainkin tänään kuulla "vitsin" että olenko syönyt vähän pullaa (ihmiseltä joka siis tiesi kyllä raskaudesta).🙄🤰
Ekassa raskaudessa olisi ehkä naurattanut, mutta nyt kun lähtöpaino oli reippaasti enemmän tämän toisen raskauden alkaessa ja itsetunnossa ei hurraamista niin pullavitsit ei nyt oikein lähde😅
 
Täällä ollut aikamoinen viikko, huh. Onneks voiton puolella! Tiistaina alkoi aamuyöllä vatsakivut, jotka ei hellittänyt millään. Oli vähän supistavia, mutta ainoastaan alavatsalla. Neuvolan kautta äippäpolille tarkistukseen, kaikki onneksi hyvin ja kivutkin iltapäivällä loppui. Jäi syy mysteeriksi, mutta toivottavasti ei enää toistu 🤞🏻

Täällä ei kyllä myös enää mahaa peitellä, ens viikko vielä lomaa ja töissä en erikseen ajatellut kollegoille edes mitään sanoa. Saa nähdä, onko jollain pokkaa tulla kyselemään suoraan, menneisyyden tietäen. 🤭

Ja pieneen, suljettuun ja salaiseen fb-ryhmään olisin myös valmis lähtemään, jos joku sellaisen perustaa 😊
 
  • Tykkää
Reactions: *Tähtipölyä*
Ihanaa, täällä oltiin jo mietitty pienempää ryhmää faceen. Just tänää monen kuukauden somelakko ohi ja käväsin siellä ja liityin siihen joulukuiset 2023 ryhmään ja voi apua kuinka suuri se ryhmä olikaan. En osannut edes kommentoida sinne mitään, että mä kans mielelläni pienenpään ryhmään tulisin.

täällä ei oo mahdollista kans enää masun peittäminen mut en kyllä ole kaikille kertonutkaan vielä, ajattelin että kerron kun tavataan😊
 
  • Tykkää
Reactions: *Tähtipölyä*
Mä oon kertonu jo lähipiirille ja pomolleni kerroin just ennen juhannusta, kun jäin siitä lomalle ja palaan vasta elokuun alussa töihin. Muille en oo töissä kertonu muille ja veikkaan, että tulee kyllä ihan jo ikäni vuoksi yllärinä (täytin siis keväällä 41v. ja tää on mulle ja puolisolle eka lapsi).

Mulla ei raskaus vielä kyllä näy ollenkaan (ainakaan omasta mielestäni 😅). Vähän ehkä maha pullottaa, kun uimapuku kinnaa siitä kohden, mut painoa ei oo tullu vielä (verrattuna kevään painoon). Toki viimeisen vuoden sisällä lihosin melkein 10kg, kun lapsettomuushoitojen hormonit oli melko tujut ja kroppa keräs kaiken vararavinnoksi vissiin 🙈 eli niitä tässä on nyt sit ehkä käytetty 😁

Ja juu, mielelläni mukana Faceryhmässä, en vielä kuulu mihinkään lapsiaiheiseen, eli kaikki on uutta 😇
 
Mulla on kans jo valmiiks ylipainoa. Joka kerta oon heti lihonut viis kiloa ja sit ne ei niin lähdekään heti pois, sit km ja melkeen sit taas uus raskaus. Nyt on paino laskenut kun tää sokerihomma, mut lomalla en oo päässy puntarille. Silti tää maha on just tällä viikolla kyllä pullahtanut niin ettei jää arvailujen varaan…

Mä kerroin kesäkuun alussa pomolle, ennen kun se jäi lomalle. Sit töissä viime ja edellisviikolla. Loman jälkeen se näkyy sit selvästi 🙊.

Ollaan myös miehen kanssa lähimmille ystäville jo kerrottu ja monet tosiaan meidän historian tietää niin oli luontevaa kertoa ajoissa. Oon nt-ultran jälkeen kertonut kyllä aika monelle, heti ku saatiin seulonnoista ne tulokset niin uskalsi jo vähän asiasta puhua mulllekin. On vielä silti paljon ihmisiä kelle ei olla mitään puhuttu, eikä myöskään olla asiaa missään somessa paljastettu.
 
Sukupuolesta; mä veikkaan näiden kahden pojan jälkeen tyttöä, lähinnä varmaan siitä syystä että edelleen etoo.. edellisistä muistelen, että kaikki ellotukset loppui suunnilleen nt-ultran paikkeilla, nyt siis 16+1 eikä kokonaan ole jäänyt pois.

Mulla kyllä näkyy maha 😅 käytiin toissapäivänä markkinoilla ja siellä tuttua moikkasin niin heti oli onnittelemassa.. mä oon kyllä kaikki vaatteet vaihtanut jo odotusvaatteisiin, että onhan ne malliltaan ehkä semmoisia että vatsaa korostaa. Tavalliset housut on ihan nounou, kun tuntuu että mahaan sattuu kaikki vyötäröllä kiristävä. 👀
 

Yhteistyössä