Joulukuiset

Moi! Eksyin sattumalta tänne, kun googlailin porukoiden aatoksia Nipt-tutkimuksesta. Mulla laskettuaika kans joulukuussa, nyt menossa rv. 14. Kyseessä eka lapsi, viime vuonna yksi varhainen keskenmeno (rv. 7-8).

Sain oikein hyvän tuloksen sikiöseulasta (Hus:n alueella) ja siten Niptiä mulle ei julkkarilla tehdä. Arvon tässä kuitenkin, että pitäisikö mennä yksityiselle mielenrauhan vuoksi…

Onko täällä muita, joilla ei Nipt kuulu suoraan, ja ootteko sit harkinnu yksityiseltä?
 
Tervetuloa @Kimbler1 ! Jos oot saanut hyvät seulontatulokset niin mä yrittäisin luottaa niihin 😊 toki jos ikää reilusti yli 40v, niin voihan se nipt jotain mielenrauhaa tuoda, mutta kertokaa siinä käyneet että mitä se seuloo tarkemmin? Mulla on nyt viides raskaus, aina hyvät seula tulokset enkä näin ollen oo ikinä niptiä edes harkinnut yksityisellä :)
 
Tervetuloa @Kimbler1 ! Jos oot saanut hyvät seulontatulokset niin mä yrittäisin luottaa niihin toki jos ikää reilusti yli 40v, niin voihan se nipt jotain mielenrauhaa tuoda, mutta kertokaa siinä käyneet että mitä se seuloo tarkemmin? Mulla on nyt viides raskaus, aina hyvät seula tulokset enkä näin ollen oo ikinä niptiä edes harkinnut yksityisellä
Yhdistelmäseula löytää 85% kromosomihäikistä, Nipt taas 99%, eli se on ymmärtääkseni varmempi. Mutta seuloja ne on toki molemmat, että aina voi mennä joku ”läpi”.

Täytin just 41v, raskauduin 40v.

Ehkä mä nyt vaan lopetan stressaamasta (helpommin sanottu kuin tehty 😅).
 
Tervetuloa @Kimbler1 🙂
Itselläkin aina ollut seulonnassa kaikki hyvin ja siihen luottanut täysin, nyt 7 lapsi tulossa. Nyt se NIPT iän puolesta minulle tuli, eroa seulontaan että on tarkempi ja varmempi kuulema,lisäksi saa sukupuolen tietää myös jos haluaa. Mutta itsellä ei ollut kyllä mitään syytä olla uskomatta perus seulontaan.
 
Tervetuloa @Kimbler1 🤗.

Mulla oma kokemus et oli pelkkä NIPT eikä tehty muita mittailuja. Sikiöstä otettiin ainoastaan pää-perämitta jotta tiedetään vastaako koko about viikkoja. Viikko meni verikokeiden tulosten odottelussa ja siellä luki pelkästää et normaali löydös eli kaikki Ok. Täällä ei ainakaan julkisen puolen NIPTin kanssa saanu tietää sukupuolta. Jos ei itellä ei olis tota ollut vaan olis ollu normi seulat niin olisin varmaan niihin kyllä luottanut. Mulla myös jo ikää, tänä vuonna 40.
 
Meillä on lähes kaikki valmiina, koska nuorin on 7kk ikäinen🙂 sisarusvaunut oikeastaan ainoat jotka jossain kohtaan pitäisi hankkia. Onko kellään tähän vinkkejä ja suosituksia? Isot pyörät oltava täällä meillä🙂
Vaatteita varmaan tulee osteltua, oon kova niitä hamstraamaan lapsille, kirppareita suosin paljon.
 
jbd
Kamalaa kuulla millaisen vastaanoton @*Tähtipölyä* oot saanut terveydenhuollossa 😟 Inhottavaa kun muutenkin stressaava tilanne, ja sitten joutuu vielä kohtaamaan tympeää kohtelua ja vähättelyä.

Mulla on niin huonoja kokemuksia aiempien, erityisesti keskenmenoon johtaneiden raskauksien osalta julkisesta terveydenhuollosta, että päädyin hoitamaan tämän raskauden seurannan kokonaan yksityisellä puolella. Toistaiseksi on tuntunut tosi hyvältä valinnalta.

Seuraan kiinnostuneena keskustelua aurinkorasvoista, nimimerkillä en perehtynyt riittävästi aiheeseen ennen parin viikon ulkomaanreissulle lähtöä. Jostain olin saanut kuvitelman, että lasten rasvat olisi yleensä fysikaalisia, ja vasta perillä kohteessa tajusin että eihän se näin ole 🤭 Ankara googlettelu ei tehnyt yhtään viisaammaksi, jossain ulkomaalaisilla sivustoilla mainostettiin mukana ollutta Nivea Kids -rasvaa sopivaksi raskausaikana eikä ainesosaluettelosta löytynyt ”kiellettyjä” aineita, mutta en uskaltanut kuitenkaan käyttää kuin pienille alueille. Periltä ei tietenkään löytynyt oikeanlaista rasvaa, joten päädyin parhaani mukaan välttelemään aurinkoa, onnistuen kuitenkin polttamaan olkapäät ja selän 🙄 osaapahan seuraavalla kerralla valmistautua paremmin.
 
En ole tehnyt hankintoja, mutta meillä myös isosisarelta paljon jäänyt kaikenlaista talteen joten lähes kaikki löytyykin valmiina.
Tietysti sitten riippuen kumpi tulee niin varmasti vähän jotain vaatetta tulee hommattua🙊
Myöskin vaunut haluan ostaa uudet edelliset kun on jo aika elämää nähneet.😁
 
  • Tykkää
Reactions: _Sabe_
Mä en vielä oo hommannu mitään, pitää pikkuhiljaa alkaa varmaan koota Anylistiin hankintalistaa.

Aika paljon tavaraa saan lähipiiristä varmaankin, kun monella kaverilla on lapsiluku täynnä jo (itelle tää on siis eka ja tod. näk. ainoa, kun tie on ollut melkoisen pitkä ja kivinen 😅).

Eiku joo, hankin mä jo itelleni kahdet housut joustovyötäröllä, kun alkoi vanhat pöksyt ahdistaa 😆
 
Mulla ei oo kun vauvojen jotain leluja jääny aikaisemmista talteen. Eli hankintalista on suurehko 🙊. Mutta onhan sitä tullu kirppiksillä pyöritty ja kaikenmoista on jo löytyny ja hankittu 🤩.
Eilen tunsin selvää myllerrystä tuolla mahassa enkä meinannut millään malttaa alottaa nukkumista 😍.
Sokerit on yhtä kertaa lukuunottamatta olleet toistaiseksi rajoissa ja hyviä. Toivotaan että linja jatkuis samana vastaisuudessa myös.
 
Tänään oli neuvola. Teki lähetteen raskausdiabetes polille, kaksi ylitystä ollut paasto sokereissa.
Täällä ei saa lääkäri aikaa mikä olisi seuraavaksi kuulunut olla, onkin terkka aika heinäkuussa ja lääkäri menee sitten jonnekkin elokuulle.
Ostin tänää ekat parit uudet vaatteet tulevalle. Kirpparille pitäs kyl päästä hypisteleen enemmän😅
 
Meidän pitäis kaikki hankinnat tehdä, ai että sitä rahanmenoa 🙈 Vaunut ja kaukalo tulee ostettua uutena ainakin. Vielä kun löytäisi miellyttävät vaunut, pakko olla isorenkaiset talvea varten, täällä maalla ei tuo auraus aina toimi 🤭

Vointi ollut kohtalaisen hyvä, väsyttää yhä edelleen. Eilen kävin jättämässä plv-näytteen labraan, mutta oli onneksi puhdas. Ehkä sitä ite tarkkailee oloaan liiaksi ja vessassa ravaaminen on ihan vaan raskauden aiheuttamaa. 🤭

Loppuviikko vielä töitä ja sitten alkais kesäloma! Ai että tätä on odotettu ❤ Loman jälkeen jos kertois töissäkin tulevasta 🤗
 
Mulla oli tänään jo toinen neuvola, vaikka vasta 13+3. Seuraava meneekin sitten elokuulle. Oli kyllä tosi stressaavaa kun kesäsijainen ei löytänyt sydänääniä, mutta kutsui onneksi kokeneen terkan, joka löysi sitten heti. 🙏🏻

On ihanaa kun lapset tietää nyt raskaudesta ja voi siitä avoimesti kotona puhua 😊👌🏻

Mä aattelin kokeilla nyt noita ey! Rasvoja kun luin niistä hyviä suosituksia. Nyt mulla on joku apteekin fysikaalinen biosolis tms, mutta en hirveesti tykkää kun on tosi tahmeeta. Ärsyttää vaan kun haluisin ruskettua mutta noiden läpi ei kai oikein voi 😂
 
Mä kävin tänään apteekista kysymässä noita fysikaalisia aurinkosuojia. Siellä oli tasan yhtä sorttia Acon Kids sensitive sun cream.
Se oli mulle uutta tietoa, että kaikki 50 suojakertoimen aineet on aina yhdistelmäsuojia (fysikaalinen ja kemikaalinen), eli näitä pelkästään fysikaalisia saa korkeintaan 30spf:llä.

Ei ehkä ideaalista (palan pelkästä ajatuksesta), mutta kokeilen nyt tätä. Mähän oon tietty koko alkuraskauden käyttänyt Dermalogican Dynamic skin recovery -rasvaa päivärasvana, ja siinä on tosiaan spf 50, enkä oo koko asiaa edes tajunnut ajatella 🙈 Lohduttaudun sillä, että palaminen olis ollu vielä pahempi 😅
 
  • Tykkää
Reactions: *Tähtipölyä*
JOULUKUISET

Laskettuaika/Nimimerkki/Monesko lapsi/Synnytyssairaala

4.12
@Sohveli1 3.

13.12
@Selis 4. TYKS
@Elsa96 1. TAYS
@Babyhaaveissa 2.
@_Sabe_ 7.

16.12
@mmarimoi_ 1. EKKS

17.12
@_HeiD_ 3. Soite

18.12
@Nokare 2. Soite
@jalei 2.

20.12
@tiinaemilia 4. HUS

21.12
@jbd 3.

22.12
@Happywife 2. HUS

23.12
@baulie 3. Sairaala Nova
@Lunni_ 5.

24.12
@Rusinarisu 1.

28.12
@*Tähtipölyä* 1. HUS
Moi, josko aloittaja jaksaa vielä päivittää näitä, niin mulla siis la 15.12., eka lapsi ja Hus
 
  • Tykkää
Reactions: Selis
@*Tähtipölyä* mitä ultrassa? Kaikki Ok?

@_Sabe_ mä sain heti lähetteen polille korkean tunnin arvon takia. Ens viikolla on eka aika sinne. Mulla yks paasto yli ja yks tunnin arvo. Muuten ollut tosi hyvät ja maltilliset arvot ainakin toistaiseksi 🙏🏻.

Vakuutusasiaa: Ootteko joku kyselly tarjouksia vakuutuksiin? Ite halusin jo odotusaikana mahdollisesti, viimeistään sitten kun vauva syntyy. Mä jätin nyt pari tarjouspyyntöä 🙂
 
@*Tähtipölyä* mitä ultrassa? Kaikki Ok?

@_Sabe_ mä sain heti lähetteen polille korkean tunnin arvon takia. Ens viikolla on eka aika sinne. Mulla yks paasto yli ja yks tunnin arvo. Muuten ollut tosi hyvät ja maltilliset arvot ainakin toistaiseksi .

Vakuutusasiaa: Ootteko joku kyselly tarjouksia vakuutuksiin? Ite halusin jo odotusaikana mahdollisesti, viimeistään sitten kun vauva syntyy. Mä jätin nyt pari tarjouspyyntöä
If.ltä oon katsonut vakuutusta kun sen sais ennen rakenneultraa. Täytyy toki katsoa mitä muut tarjoaa ja mihin hintaan. Luultavasti otetaan joku vakuutus.
 
Ihanaa kuulla et kaikki oli teillä @*Tähtipölyä* ultrassa hyvin. Oliko puhetta mistä mahdollisesti olis ne vuodot johtunu?

Mä kallistuin op:n vakuutukseen. Ifillä oli melko kallis. Mutta ei oo tehty päätöksiä vielä.

Oikein mukavaa juhannusta kaikille
Ei osannut oikein sanoa. Harmittomaksi kuitenkin sanoi. En muistanut kysyä istukasta, että missä kohtaa on eikä maininnut. Voi toki johtua myös mun perussairaudesta että näitä tulee helpommin.
 
  • Tykkää
Reactions: Selis

Yhteistyössä