Joulukuiset

Mulla oli 8+2 eka neuvola ja toinen oli 14+0. Neuvolalääkäri oli eilen Ru meillä vasta 2.8. Kolmas neuvola 15.8.
Mulla oli se eka viikolla 9. Sit oli ultra viikolla 12+2 ja seuraava neuvola 18+0. Ja sitten kans vasta 4.8 muistaakseni rakenneultra. Asun nykyään eri paikassa mitä oon aikaisemmin odottanut, mutta niissä on ollut kolmesti neuvola jo ennen viikkoa 20 ja sit kans se neuvolalääkäri. Sellasesta ei oo edes puhuttu täällä. Taitaa olla resurssipula täällä…
 
Mulla oli se eka viikolla 9. Sit oli ultra viikolla 12+2 ja seuraava neuvola 18+0. Ja sitten kans vasta 4.8 muistaakseni rakenneultra. Asun nykyään eri paikassa mitä oon aikaisemmin odottanut, mutta niissä on ollut kolmesti neuvola jo ennen viikkoa 20 ja sit kans se neuvolalääkäri. Sellasesta ei oo edes puhuttu täällä. Taitaa olla resurssipula täällä…
Joo aivan meilläkin oli se nt ultra 13+0 🙈 Mulla kolmas neuvola vasta kanssa 23+2 😄 Tiedä sitte.. mutta kyl näitä käyntejä tuntuu harvemmin olevan nyt tokan kohdalla, mitä ekan kohdalla 8v sitten 🤨 Tai sitten vaa oon unohtanut, tuntuu että sillon ravasin siellä kokoaika 😄
 
Mulla oli eka aika n. Kasi viikoilla ja sit toinen 13+. Kolmas on sitten lääkärikäynti ja se on 19+. Kuulostaa kyllä vähältä, jos ennen rakenneultraa vaan kaksi kertaa on jossakin, alussa epätietoisuuskin kuitenkin pahinta jos ei liikkeet tunnu..
 
Meillä ollut tähän mennessä kaksi neuvolakäyntiä ja nt ultra. Kolmas neuvolaköynti on parin viikon päästä. Neuvolalääkäri tosiaan sitten vasta elokuun puolella koska ei ollut aikoja täällä siihen.
Rakenne ultra on heinäkuun lopussa.
 
  • Tykkää
Reactions: Selis
No mä oonki miettinyt että tuntuu kyllä oudon vähältä mun käynnit. Lisäksi luulis et olisi edes hiukan tarkemmasta seurannassa mun historialla, mutta ei….

Sama se oli syksyllä kun kysyin et eikä kolmen keskenmenon jälkeen jo pääsis tutkimuksiin niin ei, ei oo kuulemma huolestuttavaa.

Välillä oon miettinyt et olis pitäny hoitaa neuvolakäynnit yksityisellä, mutta kun toi oma neuvola ois tossa muutaman sadan metrin päässä niin ei viitti.

Diabeteshoitajalla olin ja vähän neuvo miten kannattaa syödä ja käski jatkossa ottaa paaston joka aamu. Lisäks jatkan mittaamista jokatoinen päivä. Multa otettiin pitkäaikaissokeri ja se oli hyvä eli ongelma on raskaana ollessa.
 
Mulla oli eka neuvola 9+0 ja toinen 13+5. Tää väli millä tokan voi käydä taisi ollakin aika pitkä? Alun neuvolalääkäriä täällä ei tarjota jos ei oo erityistarvetta, lopussa sitten vaan.. Lääkäripulan takia. Ihan periaatteesta tekisi mieli asiasta protestoida, mutta toisaalta ite oon ihan tyytyväinen ettei tarvitse missään rampata. 😅 Seuraavaksi on rakenneultra 20+1 ja neuvola vasta 23+2.
 
  • Tykkää
Reactions: Nokare ja Selis
Miten teillä vähän pidemmällä olevilla on alun oireet helpottaneet? Mulla nyt menossa rv 9+5, oireet olleet aika lieviä muutenkin, aluksi väsytti reilummin, kuvotusta ja ajoittaista oksentelua parin päivän sykleissä, välillä ei ollenkaan siis ja rinnat on alusta asti olleet arat ja vähän pinkeät. Rintojen arkuus on vähentynyt, ei ne normaalit ole mutta ei niin kipeät kuin vaikka viikko sitten.

Aiemmista raskauksista on niin kauan että enää muista. Pahoinvointia ei niissä kovinkaan ollut, rinnat oli kipeät mutta milloin se loppui? Mitkään hillittömän turvonneet ne ei silloinkaan olleet, kooltaan aika samassa kuin ennen raskautta, sen muistan, kun toisillahan kuppikoko kasvaa jo alkuunsa.

Toissapäivänä nähtiin ultrassa että kaikki on ok, mutta kun on kolme km peräkkäin taustalla niin on vaan niin vaikea jaksaa uskoa että nyt voisi mennäkin hyvin...
 
  • Tykkää
Reactions: Nokare
Neuvolakäynneistä.
Mulle mun neuvolatäti sanoi että toisessa raskaudessa on vähemmän neuvolakäyntejä, ellei sitten ole tarve käydä useammin😊
Mulla oli se eka neuvola joskus rv9 ja toka oli just alkuviikosta rv 15+1. Seuraava sitten rakenneultran jälkeen.

Kaikki oli hyvin maanantaina neuvolassa mutta hieman jännäksi meni kun neuvolatäti ei löytänyt sykettä kun koitti kuunnella. Sain onnekseni HETI ultra-ajan koska siellä oli "noshow" kun asiakas ei ollut saapunut ajallensa. Ultrassa näkyi pikkuinen ja sydän siellä löi hienosti. Oli kyllä onnea matkassa että pääsin heti tarkistettavaksi!❤

Oireista.
Ekojen viikkojen väsymys kun väistyi niin tuntuu että on ollut tosi oireetonta menoa nyt jo pidemmän aikaa. Mieliala ehkä seilaa enemmän kun normaalisti, mutta muuten tosi hyvä vointi ja aikakin menee aika mukavasti kun ei tarvitse kärvistellä.🥰

Anteeksi pitkästä tekstistä😅
 
  • Tykkää
Reactions: jalei
Neuvolakäynneistä:

Mulla kans takana kaks käyntiä, toinen oli jo neuvolalääkäri, mistä olin kovin yllättynyt. Kesäsulun takia seuraava käynti neuvolassa on elokuun puolessa välissä. Olisin kyllä saanut ajan sijaistavaan neuvolaan, ja saankin jos siltä alkaa tuntumaan, mutta sinne on matkaa 50km suunta, niin ei vielä ainakaan tuntunut tarpeelliselta.
Ultria ollut alun jälkeen nt-ultra vain, viikon päästä on kontrolli oman mielenrauhan vuoksi polilla. Ru aikaa ei olla vielä sovittu.

Huomaa kyllä, että puoliväli lähestyy ja edellisen keskenmenon viikot. Pari yötä ahdistsnut, jos kaikki meneekin huonosti. Mitään kun ei voi ennustaa, niin täytyy toivoa parasta.

Keltarauhastukea oon hiljalleen ajanut alas ja lopettelen sen viikonloppuna. Ihanaa päästä noista kapseleista eroon, vihdoin 💪🏻

Olo on tällä hetkellä aika mitään sanomaton. Kovasti odottelen liikkeiden tuntumista. Jotain hyvin pientä tuntunut nyt viikon ajan satunnaisesti. Helle kyllä käy voimille ihan uudella tavalla 🥵
 
@Mimerkki mulla on ollut tosi vahvat oireet ja olikohan viikkoja 13+ kun alko pahoinvointi helpottaa. Rinnat kasvoi heti alussa ja edelleen 🙈. Mutta eivät oo kipeet. Aikaisemmin muistelisin et ne on ollu pitkään tosi kipeet.

@Nokare kävipä tuuri et pääsit heti tsekattavaksi, olis ihan kaameeta jos olisit jääny ilman tietoa et onko kaikki hyvin.

@*Tähtipölyä* no mulla taa jotenki nyt sellanen olo et miten sitä jo kohta ollaan puolessa välissä😱. Että on aika mennytkin yllättävän nopsaan. Mutta sitten taas toisaalta tuntuu et kaikki päivät etenee hitaasti. Sitä oottaa malttamattomana et koska tuntuu liikkeet kunnolla ja koska maha olis sellanen kunnon iso 🙊
 
Nyt 14+4 ja oon käyny neuvolassa hoitajalla 9. viikolla, 11. viikolla lääkärillä (piti tarkistaa reseptejä) ja nyt nt-ultrassa viikolla 14. Ja seuraava neuvola heti viikolla 15 😄 ja yksi puhelinaikahan tässä myös oli hoitajalle. Rakenneultra on sitten elokuussa, seuraavaa lääkäriä ei ole vielä varattu. Aika vähälle kuulostaa teidän joidenkin käynnit?

Olo on tällä hetkellä erinomainen. Alun järkyttävä väsymys on väistynyt, jaksan valvoa jo välillä melkein puolilleöin 🤭 (ihan mukavaa vaihtelua iltakahdeksan nukkumaan käymisen jälkeen...). Hyvät unet tarvitsen silti, ja säännöllisen ruuan. Aamupala jos venähtää liian myöhään niin saattaa kuvottaa myöhemminkin päivällä. Ekalla kolmanneksellahan en voinut juuri lainkaan pahoin. Rinnat on valtavat ja mahakin alkaa nyt näkyä ♥ Onneksi on muutenkin vähän mahaa niin ei kukaan vielä ole iljennyt kysyä salamatkustajasta 😄 kauaa ei enää kestä salassa.

Tuleville isovanhemmille ollaan kerrottu ihan vastikään, ja kohta kerrotaan miehen lapsille ja meidän sisaruksille. Jännää 😬 Tavallaan olisin itse halunnut vielä pitää tätä omana salaisuutena, kun nyt tuntuu että vointini ja muu on sitten vapaata riistaa 😟 Mutta toki ymmärrän ettei tämä kauaa kestä salassa.

Kovasti kaipaisin läheltä vertaistukea, mutta ei ole kukaan ainakaan synnytyssairaaloiden perusteella tästä porukasta ainakaan osunut lähellekään 😢 vähän kävin myös lähikuukausien keskusteluja stalkkaamassa, mutta ei niistäkään löytynyt.
 
Onpas mukava lukea teidän kuulumisia🙂🤰
Oireista; Sen matalan ferritiinin vuoksi on kyl aika paska olo. Tässäkin asiassa oli jännä kun neuvolassa sanoi että ei pääse rautainfuusioon että se on todella vaikeaa ja sitten diabetespolilta heti sanoi että tiedäthän että sulla on mahdollisuus päästä tälläiseen💁🤦 Katsoo kuitenkin nyt hetken että lähteekö noilla tableteilla nousuun.
Aamupaasto on lähtenyt nyt nousuun, ei auta vaikka tekis mitä, eli varmasti lääkitys ensi viikolla tulee.
Tisut on iha mahottomiksi kasvanut ja iha törkeen kipeet 😅
 
Nyt 14+4 ja oon käyny neuvolassa hoitajalla 9. viikolla, 11. viikolla lääkärillä (piti tarkistaa reseptejä) ja nyt nt-ultrassa viikolla 14. Ja seuraava neuvola heti viikolla 15 ja yksi puhelinaikahan tässä myös oli hoitajalle. Rakenneultra on sitten elokuussa, seuraavaa lääkäriä ei ole vielä varattu. Aika vähälle kuulostaa teidän joidenkin käynnit?

Olo on tällä hetkellä erinomainen. Alun järkyttävä väsymys on väistynyt, jaksan valvoa jo välillä melkein puolilleöin (ihan mukavaa vaihtelua iltakahdeksan nukkumaan käymisen jälkeen...). Hyvät unet tarvitsen silti, ja säännöllisen ruuan. Aamupala jos venähtää liian myöhään niin saattaa kuvottaa myöhemminkin päivällä. Ekalla kolmanneksellahan en voinut juuri lainkaan pahoin. Rinnat on valtavat ja mahakin alkaa nyt näkyä Onneksi on muutenkin vähän mahaa niin ei kukaan vielä ole iljennyt kysyä salamatkustajasta kauaa ei enää kestä salassa.

Tuleville isovanhemmille ollaan kerrottu ihan vastikään, ja kohta kerrotaan miehen lapsille ja meidän sisaruksille. Jännää Tavallaan olisin itse halunnut vielä pitää tätä omana salaisuutena, kun nyt tuntuu että vointini ja muu on sitten vapaata riistaa Mutta toki ymmärrän ettei tämä kauaa kestä salassa.

Kovasti kaipaisin läheltä vertaistukea, mutta ei ole kukaan ainakaan synnytyssairaaloiden perusteella tästä porukasta ainakaan osunut lähellekään vähän kävin myös lähikuukausien keskusteluja stalkkaamassa, mutta ei niistäkään löytynyt.
Mistä päin olet? Millaista vertaistukea kaipaat? Mulle voi kyllä laittaa viestiä jos kaipaa juttuseuraa ☺🫶🏼
 
  • Rakkaus
Reactions: Rusinarisu
Mistä päin olet? Millaista vertaistukea kaipaat? Mulle voi kyllä laittaa viestiä jos kaipaa juttuseuraa 🫶
Savosta löydyn, tarkempaa sijaintia voidaan käyvä yksityisviestein. Kahvittelu- ja juttuseuraa olisi kivaa löytää 😊 Ja toki jos sattuisi olemaan lähiseudulla niin vähän myös tukiverkkojen rakentumista puolin ja toisin, itsellä sukulaiset ja ystävät kun asuvat kauempana 🙁
 
Savosta löydyn, tarkempaa sijaintia voidaan käyvä yksityisviestein. Kahvittelu- ja juttuseuraa olisi kivaa löytää Ja toki jos sattuisi olemaan lähiseudulla niin vähän myös tukiverkkojen rakentumista puolin ja toisin, itsellä sukulaiset ja ystävät kun asuvat kauempana
Ootko facebookissa? Siellähän myös suurempi Joulukuiset-ryhmä, josta myös voisi löytyä odottajia hieman lähempää!
En itse ole kyseisessä ryhmässä, mutta tuli mieleen.😊
On kyllä rikkaus, jos on ihmisiä lähellä vauva- ja lapsiarjessa.❤
Toivottavasti sieltä lähistöltäkin lopulta löytyisi äitikavereita sinulle!
 
@_Sabe_ miten sua on ohjeistettu syömään? Mulle neuvottiin et aamupaasto saadaan pysymään hyvänä jos syö iltapalan kahdessa osassa. Eka tyyliin hiilarit ja sit myöhemmin proteiinit. Oon syöny leivän aikasemmin ja myöhemmin raejuusto ja marjoja. Sen jälkeen ei oo yhtään paasto mikä olis ollu yli.
 
@_Sabe_ miten sua on ohjeistettu syömään? Mulle neuvottiin et aamupaasto saadaan pysymään hyvänä jos syö iltapalan kahdessa osassa. Eka tyyliin hiilarit ja sit myöhemmin proteiinit. Oon syöny leivän aikasemmin ja myöhemmin raejuusto ja marjoja. Sen jälkeen ei oo yhtään paasto mikä olis ollu yli.
Sanottii vaa että proteiinipitosta ruokaa illalla kunnolla. Ja just ennen nukkumaan menoa.
Tarvii kokeilla tuota kahdessa osassa , tosin en usko että enää joustoo tulee etteikö tablettihoito alkais. On neljä ylitystä ollut viikon sisällä.
Viime raskaudessa oli yksi ylitys ja heti antovat tablettihoidon.
Kiitti vinkistä🥰
 
  • Tykkää
Reactions: Selis
Selvästi alkaa jo tuolla mahassa päivä päivältä paremmin tulee liikettä. Ihan kiva kun välillä ollu niin epätietoinen olo kun ei oo sitä neuvolaa tässä välissä ollu missä niitä sydänääniä olis kuullu. Mulla istukka tossa edessä niin melko vaimeita, mut tunnen kyllä onneks jo silti. Mites muilla? Joko tuntuu liikkeet?

Kävin lastentarvikeessa hakemassa babyboxin ja samalla hiplaamassa autoon rattaita. Vielä en mitään ostanut, mutta luulen et tiedän mihin päädyin 🙊☺.
 
Piti iha googlettaa että mikä on lastentarvikkeen babybox, olipa kivoja vaatteita siinä🥰

Iltaisin kun sänkyyn pääsee rauhottuun ni tunnen jotain liikkeitä jos pikkunen sattuu olemaan hereillä. Muutoin on sitä touhua päivisin nii paljo että en siinä huomaa liikkeitä. Vatsa on kyl kasvanu melkosesti jo ja viikot huristaa mahotonta vauhtia, 16+3 jo😳🥰🥰
 
Täällä ihan satunnaisia liikkeitä oon tuntenut, mutta tosi vähän ja hentoa vielä eikä mitenkään säännöllistäkään.😊

Ja vatsaa ei täälläkään enää oikein peitellä, ainakaan jos yhtään on ihonmyötäistä päällä niin aivan selkeä. Alkanut napakin "pullahtamaan" mahan mukana jo.😅😍 Harmi kun en voi esikoisen raskauteen vertaillla kun edellinen puhelin hajosi ja kuvat meni mukana.😭
 

Yhteistyössä