***Joulukuiset lumihiutaleet 2010 SYYSKUUSSA***

Hei vaan kaikille! Kirjoittelen tänne nyt ensimmäistä kertaa, kun on ollut muka niin kiireinen syksy jne jne.. :saint:

Olen siis 38 vuotias yhden lapsen äiti Tampereen seudulta, meillä on poika mallia 2008. Toinen on tuloillaan (la 24.12) ja tyttöä lupaillaan. Tays on synnytyssairaala. Olikohan tässä ne tärkeimmät :p

Odotus on sujunut hyvin, veriseula hälytti, mutta emme ottaneet punktiota. Kaikissa ultrissa kaikki on näyttänyt hyvältä, odotus jatkuu siis hyvillä mielin. Lapsi on tervetullut sellaisenaa kun tulee.

Ruoka on maistunut viime aikoina, varsinkin makeaa tekee mieli illat pitkät! Painoa on tullut (kävisinkö puntarilla?) vaajaat 10 kiloa lisää, mutta mikäpätässä, tilanne on mikä on, tulkoot =)

Tässä nyt jotain alkuun, mukava tulla joukkoonne vaikkakin vasta tässä vaiheessä!
 
Tervetuloa Anabela!:wave:
Mukavaa, meillä onkin sama La sekä synnytyssairaala =) Tehdäänkö tärskyt?! ;)

Azalea todellakin meillä tuo kuopus oli hyvin rauhallinen masussa. Toki mulla oli myös etinen istukka joten sekin saattoi osaltaan niitä liikkeitä vaimentaa! En oikeastaan muista tuon kuopuksen liikehdinnästä muuta kuin että iltaisin kun nukuttelin isoveljiä niin alkoi aina jumppatuokio (tokihan tietty on liikkunut muutoinkin mutta en vain muista)!
Synnyttyään poika on ollut tosi rauhallinen ja helppo, alkoi nukkumaan miltei kokonaisia öitäkin jo 2kk iästä! Ruoka ja uni on maittanut hälle aina hyvin =)
Tokihan on myös utelias ja vallankin nyt kun lähtenyt enemmän liikkumaan ja nousemaan niin tokihan jokapaikka on tutkittava ;)
Perusluonteeltaan kyllä kuitenkin rauhallinen ja tokihan toivon että pysyisikin helpohkona jotta uusi vauva-arki sujuisi hieman helpommin ;)
Toinen kaksosista meillä on aikas kekseliäs vilperi ja hän oli myös mahassa vilkkaampi! Toki tuo vauhti kiihtyy muutenkin kun ikää alkaa tulla lisää ja nyt kun kaksoset on 4-vuotiaita niin saan aika useasti laskea sataan, jopa tuhanteen!! :whistle: ;)

(.) Rv 26 poooks!!:heart:
 
Meillä taitaa olla aika aktiivinen tämä massukaveri, on tosi kova potkimaan ja melko jytyjäkin tulee kyllä. Selkeesti kuitenkin välillä vetää lonkkaa siellä vaan, yöt tuntuu olevan kaikista aktiivisimpia. Ihan heräilen sen takia ja sitten on vaikea nukahtaa uudestaan, kun muutenkin saa siellä pissalla rampata:whistle: Myös aamulla tämä kaveri potkuttelee, mutta sitten tuntuu että vetäytyy päikkäreille. Muuten sitten en ole mitään säännöllistä huomannut, illalla sohvalla yleensä potkuttelee. Sen verran huomasin, että jos oon juonut kahvikupin tai syönyt oikeen hyvin (ollut tyhjä maha), niin ihan kuin siellä piristyttäisiin. Ehkä se myös johtuu siitä, että suolisto varmaan alkaa sikiön korvaan pitämään melskettä kun syö? Ja tietysti se energiasysäyskin.

Meille ei ole vielä sanottu mitään noista liikkeistä enkä nyt oo kyllä jaksanut mitään laskentoja tehdä. Mutta oon ihan samaa mieltä, että hakeutuu tarkastettavaksi jos jotain poikkeavaa esiintyy siinä oman kaverin liikkumisessa. Oli jotenkin kammottava lukea vanhasta kaksplussasta/vauvasta, kun sikiö oli kuollut pari päivää ennen synnytystä ja tämä odottava äiti oli vain ajatellut että liikkeiden loppuminen liittyi synnytyksen lähestymiseen kun siitä niin usein puhutaan :(

Mulla on neuvolakäynti tässä muistaakseni ensi viikolla, lääkärineuvola samassa, niin voihan olla että sitten puhutaan jo liikeasioista. Siis mulla on sarjaa tyhmät kysymykset täällä nyt näihin neuvoloihin liittyen. Mutta miten se kokoarvio tehdään, jos ei ultralla? Ja synnytystapa-arvio ym? Tai siis jotenkin kun tuttava mulle selitti tuota synnytystapa-arviojuttua, niin en kehdannut sitten kysyä oikaisua että tapahtuuko se ihan alakautta? Jotenkin arveluttaa, että kuinkahan kipeä tuo toimenpide on:confused:

Mites se viimeinen kolmannes katottiin alkaneeksi, rv 28 vai 29? Tuntuu, että joka paikassa vähän vaihtelee. Tekayn kiekossa tais olla rv 28, jos oikeen muistan. Joka tapauksessa osahan taitaapi siellä jo olla ja itsekin tässä kolkuttelen ovia. Aika jännä, kun olin ajatellut että viimeisellä kolmanneksella sitä on sitten semmonen pyörivä tankki ja jalkaterät on niinku norsulla ja muutenki vaikea olo. Niin ei mulla kyllä mitenkään ahdistava olo ole eikä muutakaan, vaikka sf-mittahan mulla on aika iso:LOL: Jotenkin vaan naurattaa omat ennakkoluulot. Ehkä minäkin näytän sitten jonkun silmissä sellaiselta, että on jo ahdistavaa ja vaikeaa vaikka itellä onkin hyvä olo..koska kait sen ajatuksen on sitten napannut katselemalla raskaanaolevia.

Oikeen mukavaa perjantaita kaikille, tässähän viikonloppukin on ihan tulollaan:heart:

-metsis ja rv 26+1

Ja tervetuloa Anabela:flower:
 
Viimeksi muokattu:
Huomenta kaikille tasapuolisesti =)

Liikkeistä sen verran, että meidän kyytiläinen on ollut vilkas kaveri, ainoastaan silloin tällöin on ollut päivän tai pari hiljaisempaa. Ja nyt on jo kolmas päivä peräkkäin ettei taas kuulu juuri mitään. Toissapäivänä pongasin vain muutaman liikkeen, eilen ainoastaan yhden vaimean ja tänään en mitään, vaikka vauva onkin aina ollut aamuisin eniten liikkeessä...
Tekisi mieli soittaa äippäpolille jotta kattosivat tuon tilanteen, vaan kun niin nihkeästi suhtautuvat kun sinne menee =/

Jazzy
 
Jazzy82 sinuna menisin suoraan synnärille ultrattavaksi, näillä viikoilla voi jo mennä ja tosiaan mulle sanoivat että ei saa paria päivää odottaa jos liikkeet vaimenee. Ja sulla kuulostaa vaimenneen tosi paljon.

donter 27+6
 
Minä Jazzy soittaisin kans ainakin neuvolaan ja miten hän siitä sitten ohjaa eteenpäin!!
Mulla itselläni on tuo oma dopleri jonka oon kyllä sitten kaivanut esiin kun oikein alkaa huolettaa! Ehkäpä nuo rauhallisemmat välipäivät on ihan normaaleja sitten koska tuntuu tämä oma masukkini myös vilkastuneen ja tänään on kyllä ilmoitellut itsestään tiuhasti!
Ensiviikolla mulla on sitten se 4D jossa voin näistä liikkeistä kanssa kysellä =)
 
tervehdys kaikille!

Täällä asukki on ollut kovin vilkas persoona,paitsi tänään ei ole tullut yhtään kovaa potkua vaikka aamuisin kun herään niin potkut alkaa melkein heti ja jatkuu tasaisesti koko päivän.Iltaisin potkii hetken kun käyn makuulle ja sitten hiljenee kun käyn nukkuu,liekkö kaverilla joku rytmi jo...:confused:
Täytyy katsella josko alkais taas kohta potkimaan.Kumma kyllä että potkii vain juurikin tonne alas ja harvoin potkut tuntuu yli navan korkeudella.
Esikoisesta muistan että oli kans kova kaveri potkimaan joka välissä ja se kyllä tuntui!

Täällä alkaa onneksi flunssat sun muut hellittää,mut en taas nuolaise vielä :D

hara 25+1
 
Liikkeistä: viikonloppuna oli muutama rauhallisempi päivä, mutta nyt asukki on taas potkiskellut ja tömäytellyt varsin aktiivisesti. Liikkeet menee yleensä näin: aamulla kun herään niin asukki potkiskelee muutaman kerran. Lopettaa pian, kun nousen ja lähden liikenteeseen. Aamupäivällä kun olen hetken istuskellut koneen ääressä niin tulee vähän pidempi jakso liikkeitä, ehkä joku 5-15 min. Iltapäivällä toinen samanmoinen. Muuten liikkeitä sitten satunnaisemmin, kuitenkin keskimäärin varmaan muutama liike tunnissa-parissa. Vaihtelee aika paljon.

Illalla ennen nukkumaanmenoa tulee yleensä kaikkein aktiivisinta liikehdintää, joka kestää ehkä jotain 10-30 min. Yöllä en koe heränneeni potkuihin, mutta kun heräilen muuten pari kertaa yössä, niin asukki yleensä tömäyttää muutaman kerran.

Puutumisesta: mulla myös käsi usein yön jäljiltä puuduksissa ja puutuu muutenkin helpommin. Samoin jalat. Nyt on myös oikea ranne tosi jäykkänä. : / Hartioista lisäksi huomaa, ettei ole tullut jumpassa käytyä muutamaan viikkoon.

Synnyttämiseen valmistautumisesta: oletteko ajatelleet rueta rasvaamaan / venyttelemään paikkoja ja jos olette, niin missä vaiheessa? Bongasin yhdestä toisesta keskustelusta tällaisen: Pedihealth Verkkokauppa - Raskaus, synnytys ja naistentaudit - EPI-NO Delphine Plus
Ilmeisesti kelpo vempele, mutta en tiedä raskiiko sijoittaa yli 100 euroa.

Hampiainen 28+2
 
Viimeksi muokattu:
Jazzy Soita vaan neuvolaan/synnärille ja kysy noista liikkeistä. Tuleepahan mielenrauha ainakin.

hampiainen No en kyllä ala venyttelemään paikkoja ennakkoon. Hassu laite. :D Mä käytin viime raskauden loppupuolella kyllä tällaista öljyä: Weleda.fi: Förberedelseolja - Synnytykseen valmistautumisöljy Mutta enpä sitäkään ehtinyt montaa kertaa laittaa, että ei tainnut olla suurta vaikutusta. Ja poika syntyi teräsmies asennossa käsi ojossa, niin tulihan siitä repeämiä väkiselläkin.

Liikkeistä Esikoinen oli raskausaikana tosi kova potkimaan! Välillä tuntui, että tulee oikeasta kyljestä läpi. Ja tätä jatkui ihan synnytykseen asti. Poika onkin aikamoinen elohiiri. Nykyinen masuasukki potkii kanssa aika määrätietoisesti silloin kun potkii. Ei ehkä niin paljon kuitenkaan määrällisesti kuin esikoinen tai sitten en ehdi seuraamaan liikkeitä niin tarkkaan.

Mandy ja pallero 25+0 POKS!
 
Liikkeistä: meille näyttää olevan tulossa toinen vilkas kaveri. Esikoinen oli supervilkas (ja on tosi liikkuvainen ja aktiivinen edelleen) nauroivatkin aina tarkastuksissa että tulee juosten vielä ulos... Silloin luulin sen johtuvan siitä että istukka oli takana. Tällä kertaa istukka on edessä, ja kestikin paljon kauemmin että aloin tuntemaan liikkeitä, mutta nyt potkii tosi lujaa ja riehuu minkä ehtii. Ylensä illalla 6-8 maissa on vilkkain. Yöllä kans välillä potkii ja oon huomannut että reagoi aina kun isosisko itkee!!

Galluppiin: Mä olen 28, mies on 36, esikoinen syntyi kun olin 26. Ihan hyvä ikä mun mielestä, tuota aikaisemmin en itse olisi ollut valmis. Naimisissa ollaan oltu 4 vuotta, ja siihen on mahtunut kyllä aikamoista vuoristorataa... tän raskauden alussahan näytti että tulee ero. Nyt tuntuu että ainakin mun kohdalta tää viimeisin kriisi on vaan vahvistanut sitoumusta. Itselläni jäi opiskelut loppusuoralla kesken, luulin saavani ne valmiiksi kun odotin esikoista, mutta odotus olikin tosi rankka (paljon pahempi kuin tämä) ja en pystynyt opiskelemaan. En ole varma milloin saisin jatkettua taas, nämä vauvavuodet on kans olleet sen verran kokonaisvaltaisen väsyttäviä etten ole pystynyt opiskelemaan enää. Jos seuraava vaikka nukkuiskin välillä, niin voisin varmaan etänä jatkaakin (esikoinen ei vieläkään nuku öisin...) Mieheni on kuvataiteen ja englannin (siis hänen äidinkieli) opettaja. Aika paljon tietoa tuossa jo tuli...


Hampiainen: hyvä kun muistutit, mun ois tarkoitus hommata toi EPINO laite. Viime raskaudessa tutut ja kätilöt kehui sitä, mutten hankkinut. Nyt haluan sen siksi, että en halua taas 27h avautumisvaihetta!! Siis mulla ei vaan paikat auenneet, ja repesin lopulta, ja ois tosi kiva jos tällä kertaa sais vähän treenattua ton laitteen avulla. Oon kuullut siitä pelkkää hyvää! Toinen EHDOTON mulle on TENS laite, se on sellainen kivunlievitys systeemi, lääkkeetön vaihtoehto joka toimi toooosi hyvin mulla ykkösvaiheessa, ja kans synnytyksen jälkeen oli taivaallinen apu jälkisupistuksiin. Niitä saa vuokrattua aktiivisynnytys ry:ltä joten sellaisen meinaan lainata.

kokoarviota ja synnytystapa
arviota mulla ei viimeksi tehty ollenkaan ja suosiolla jättäisin tekemättä nytkin. Noi kokoarviot on monella tutulla mennyt tosi päin seiniä... ja synnytystapa-arviosta kun kysyin viimeksi kätilöiltä, olivat sitä mieltä että naisen lantio kuitenkin käyttäytyy niin erilailla synnytyksessä, että vaikka olisi pieni niin se on tehty niin että venyy (mulla liikaakin!) ja on vaikea arvioida että jollain ei mahtuisi ulos. Itse olen tosi pieni ja nimenomaan kapea lantiostani, mutta hyvin mahtui vauva ulos, vaikka tulikin raivotarjonnassa.

Manna, rvt ihan hukassa. Oiskohan tänään POKS 27???
 
kokoarviosta ja synnytystapa-arviosta oikeasti tuntuu ettei mulle ole koskaan sellaisia tehtykään. Tehdäänkö ne sairaaalassa? Mulla siis kolmas lapsi tulossa eikä mua ole koskaan arvioitu muualla kuin neuvolassa käsituntumalla:confused:. Vaikka viimeksikin oli rd eli olis voinut olla tulossa isokin sokerivauva niin en päässyt mihinkään tutkimuksiin koon takia (oli kuitenkin onneksi syntyessään vain 3,5kg). Tuntuu että meidän neuvola on oikein takapajula. jos sinne soittaa ja kertoo huolistaan niin minnekään jatkotutkimuksiin ei saa lähetettä (paitsi jos verta tulee(kuulemma)). Enhän pääse edes sinne pelkopolille mitättömine huolineni (rd (mahdollisesti isompikokoinen vauva), perätila ja syöksysynnytystaipumus...:mad:). En sitten tiedä millaisia niiden huolien tarttis olla että pääsis sairaalaan juttelemaan synnytykseen liittyvistä asioista???? Murehdin kai liian varhain noista jutuista mutta kun molemmat tyttöni ovat aina olleet raivotarjonnassa niin nyt vaan mietityttää kun kahdessa viimeisessä ultrassa ollut perätilassa ja potkut tuntuu alas pääasiassa eli typy istuskelee ilmeisesti edelleen tiiviisti lantioluideni suojissa ja raappii korvaansa (kuten ultrassa tapahtui:LOL:).

Tänään rv 29+1
 
Viimeksi muokattu:
Synnytystä en oo viel edes aktiivisesti ajatellut,silloin tällöin ollut mielessä mut nopeasti unohtanut asian.
Enkä mä kyllä tiedä miten siihen valmistautuisin kun en edes viel tiedä miten tää kakkonen syntyy,sen voin kyllä sanoa että JÄNNITTÄÄ/PELOTTAA kun tuon ykkösen kohdalla kävi miten kävi.

Kuulostaa tutulta tuo neuvola,soitin neuvolaan siitä parvoasiasta/epäilystä niin terkka tokas vaan että just joo,ja sano että kaks näytettä,en muista millon toinen,kysy sit labrasta kun käyt siellä.Eikä multa oo kysytty yhtään tosta edellisestä "synnytyksestä"että onko jotain jääny hampaankoloon ja miten suhtaudun tulevaan synnytykseen,epäilen että tietääkö se mistään pelkopolistakaan mitään...
 
Meillekään ei kokoarvioultra kuulu jossei sitten tosiaan siihen ole aihetta, juuri RD tai vastaava!
Kuopuksen kohdalla siihen kyllä pääsin kun olin niin ahdistunut vauvan koosta (meillä kun kaksoset oli syntyessään niin hyvän kokoisia niin pelkäsin kuopuksen kasvavan yli 4kg).
kävin tuossa ultrassa sitten 5pvää ennen kuopuksen syntymää ja metsäänhän se arvio meni ;) Arvioi vauvan n. 3 kiloiseksi mutta hän oli syntyessään rv 38+4 3420g eli laskettuna jo 4 kiloinen!
Minäkään en noihin siis kauheasti luota!
Sinä kyllä Jääris varmaan pääset ylimääräiseen ultraan jos näyttää siltä että vauva olisi perätilassa vielä kauankin. Hehän sitten koittavat ulkoista käännöstä jos siihen lienee tarvetta!

Olen aika yllättynyt omasta neuvolatädistäni joka hetki sitten soitteli minulle! Viimekerralla valittelin tulevaa lääkärineuvalaa ja sitä että on tosi epämukavaa mennä noille nuorille valmistuville pojankoltiaisille joita terv.asemallamme nykyään on lääkäreinä!
Hän muisti sitten keskustelumme, soitti ja siirrettiin mun lääkäriä hieman eteenpäin kun on mahdollisuus päästä sijaistavalle naislääkärille =) ihanaa, tuli heti parempi mieli!

Pelkopolilla olisi ihan mukava kyllä pistäytyä, en vaan tiedä onko minunkaan pelkoni sitten tarpeeksi suuret! Mutta siis nopeaa synnytystä minäkin pelkään, sitä että pääsen taas viimetingassa syn.saliin enkä ehdi saamaan mitään kivunlievitystä! Sinällään nopea synnytys on mitä ihanin kun vain ehtisi saamaan esim. spinaalin siinä hyvissä ajoin!

Hmm...varsin koominen tuollainen levittäjä:LOL: En tosin vähättele mitenkään sen tehoa, lähinnä huvittaa ;)
Itse en taida moista tarvita...taitaa senverran venytetty ämpäri tuo alakerta jo olla:whistle::rolleyes::LOL:
Kaksosista ensimmäinen syntyi imukupilla ja välilihaleikkaus on tehty....kuopus taas tuli rytinällä ja hiema normaalia isopäisempänä ja ilman repeämiä/tikkejä päästiin.
 
Viimeksi muokattu:
Jääräpää Mulla oli viime viikolla lääkärineuvola, ja se kyseli onko mitään pelkoja tms. Ja kun sanoin ettei ole. Niin se sanoi, ettei sitten ole tarvetta pelkopolille...Eli olisin aika helposti sen täällä saanut.

Toissapäivänä olin pudota tuolilta, kun KELASTA soitettiin ja kyseltiin mun äityisrahahakemuksen perään, siis en ole sitä vielä tietoisesti edes laittanut. Mutta olivat jo huolissaan, kun työnantajalta on jo tullu mua koskevat tiedot sinne. Enpä olis uskonnu, et ne Kelasta noin huolehtivat mun hakemuksista.

Liikkeistä Täällä saattaa päivän pari olla hiljasempaa, liikkeitä kyllä tuntuu, muttei niin usein. Sit taas melskaakin monta päivää. Usein aamulla tuntuu liikkeet, töissä ei niinkään, ja illalla sitten taas kunnolla ja paljon.

Tesmis 28+4
 
Perjantaita kaikille!

Minähän sitten päätin soittaa suoraan tänään yhden lyhyen koulutuksen jälkeen aamulla Kättärille ja kerroin, että liikkeet ovat vähentyneet ja eilen tunsin kahteen otteeseen, mutta aika vaimeita olivat. Kutsuivat tulemaan heti päivystykseen sydänfilmiin. Itkuhan siinä tuli, kun miehelle soitin asiasta :( Pääsin aika nopeasti paikalle ja huolimatta näin aikasista viikoista, saatiin sydänfilmi (1h) otettua ja käyrä oli juuri sellaista kuin pitääkin. Syke vaihteli aluksi 150-168, puolessa välissä oli välillä jopa 137, sitten tasoittui about 150 ja lopuksi taas korkeampaa. Eli kuulemaa kyllä se siellä liikkuu ja touhuaa :heart: En vaan tunne niitä niin paljoa, koska kaveri on vielä niin pieni, tilaa on paljon ja istukka on etuseinämässä. Kuulemma viikota 30 -> pitäisi sitten olla jo vahvempia liikkeitä.

Eli Jazzy82 soita vaan suoraan vaikka synnärille - eiköhän ne ota sut varmuudeksi tarkkailuun, jos et ole vielä soittanut. Mulla ainakin rauhoittui mieli.

Hassua kun sitten kuuntelun aikana tuntui about se 10 liikettä tai enemmänkin, ihan mahakin liikkui parissa potkussa :D Nyt sain ohjeeksi, että jos huolettaa, niin illalla mehua ja keksiä napaa ja rennosti makaamaan, ja sitten pitäisi saada se 10 liikettä (kaikki mahdollinen lasketaan) tuntiin. Mutta edelleen jos huolettaa, niin saa aina tulla kuulemma käymään. Ja tosiaan ilmeisesti ilman neuvolan lähetettä. Soitin tänään suoraan tonne, kun neuvolan puhelinaika olisi ollut vasta klo 12-13.

Viikonloppuja kaikille!

Azalea ja Luru 25+6
 
pitkästä aikaa tänne taas kirjoittelen,käyn päivittäin kyllä lukemassa teidän kirjoituksia,mutta en sit oo ite jaksanu kirjotella tänne.

kokoarvio ja synnytystapa-arviota mulle ei ensimmäisessä raskaudessa tehty,mutta toisessa raskaudessa tehtiin ja koko piti suunnilleen paikkansa ja tuo synnytystapa-arvio koski ainakin minun mielestä hirveesti,riippuu tietysti varmaan tekijästäkin miten sen tekee että sattuuko vai ei..mut se siis tehtiin äitipolilla ja lääkäri laitto käden nyrkkiin ja paino ihan tosi kovasti alapäähän sillä nyrkillä,ei kyllä ollut mikään kiva tuntemus,meinas itku tulla :( nyt tässä kolmannessa raskaudessa ei tarvitse tehdä kun olen jo kerran alakautta synnyttänyt(ensimmäinen lapsi syntyi hätäsektiolla ja toinen syntyi sitten normaalisti alakautta)
viime viikolla käytiin siellä kontrolliultrassa ja kaikki oli hyvin,ei näkynyt enää sitä golfpalloa sydämessä ja kasvotkin sai ultrattua tosi hyvin.pikkuisen paino arvio oli 1099g :heart: saatiin ihania kuvia ja pikkuinen näytti niissä ihan pojalle,ihan esikoisen näköinen oli yhdessä kuvassa :heart: meillä siis kaksi poikaa jo ja nytkin on ihan poika olo,voi siis tuon poika olon lisätä sinne etusivulle :)
keskiviikkona kävin neuvolassa ja kaikki oli hyvin.painoa oli tullu 570g/viikko,kaikkiaan on tullut 7kg.sf mitta oli jo 27,ihan mieletön pallukka :LOL: hemppa oli laskenu jonkin verran,edellisessä neuvolassa oli 139 ja nyt oli 114,ilmankos on pikkasen huimannu ja väsyttäny,mutta ei määrännyt kuitenkaan rautatabletteja :confused: mitenkäs muilla onko vielä tarvinnu rueta syömään rautatabletteja ja minkälaisilla arvoilla? pikkuinen oli viistottain mahassa kun kuunteli sydänääniä,sydänäänet tais olla 138-145 luokkaa :)

galluppiinminä oon 26v ja mies on 28v.meillä on kaksi ihanaa poikaa,esikoinen on vuosimallia 2003 ja kuopus 2006.yhdessä ollaan oltu 8v.asutaan itä-suomessa kerrostalo kolmiossa,asunto kyllä alkaa pikku hiljaa käymään pieneks,että pitäs alkaa etsimään isompaa,mutta kun en millään haluais muuttaa tästä pois kun kaikki palvelut on tässä lähellä.minä oon ollut lasten kanssa kotona esikoisen syntymästä lähtien ja mies on ammatiltaan lasittaja.mitäs muuta tähän ois voinu laittaa..ei pää nyt oikein toimi :LOL:

aarteeni ja pikkuinen 27+5 :heart:
 
Heips ja ihanaa että on perjantai!!! Lyhyempi työviikko alkais olemaan mukava näillä viikoilla ja tällä jaksamisen vaihtelulla |O

Liikkeistä Kotiuduin just neuvolasta ja rv 30 jälkeen vasta liikelaskenta aloitetaan, jos silloinkaan. Ja kuten Azalea totesi niin sikiö on näillä viikoilla vielä kuitenkin niin pieni että tilaa on liikkua jolloin kaikki liikkeitä ei edes pysty tuntemaan. Ja hara, tässä vaiheessa kyllä vauvalle muodostuu jo tietty päivärytmi liikkumisen ja nukkumisen välillä :) Itse olen ainakin selvästi todennut tietyn rytmin ja tavallista on että vauva on aktiivisempi iltaisin. Myös olen huomannut sen että välillä tulee hiljaisempia "huilipäiviä".

Neuvolasta siis juuri kotiuduin ja ensin oli aika neuvolatädille ja sen perään lääkärille. Molemmat olivat taaskin eri ihmisiä mitä aiemmilla kerroilla :( Jäi vähän kakanmaku suuhun koko käynnistä kun en tavallisesti heidän potilaitaan ole joten eivät olleet niin perehtyneet asioihini ja muutenkin jäi vähän kökkö jälkimaku...
Pääasia kuitenkin että kaikki oli kunnossa. Pissatesti ok, verenpaineet ok, painoa oli kuukaudessa tullut +1,5 kg. Sydänäänet löytyi ja vihdoin ja viimein sain vesirokko-testin tulokset ja sen mukaan olen siis vesirokon aikoinaan sairastanut. Eli kaikki kunnossa sen suhteen.
Sf-mittauksessa lääkäri sai pienemmän lukeman mitä viimeksi neuvolantäti!!!! Mutta johtuu kuulemma ihan jokaisen omasta tekniikasta ja "käsialasta" joten on huono vertailla eri ihmisten tekemiä mittauksia keskenään. Pyh. Näköjään tuo lääkäri ei edes mittausta merkinnyt neuvolakorttiin enkä itse lukemaa muista :( Mutta onneksi tällä viikolla oli 4D-ultra ja vauvani koko oli normaali.
Kohdunsuu-asioihin lääkäri on korttiin merkinnyt sen kiinteäksi, kiinniolevaksi ja pituudeksi sama 3 cm mikä aina. Mutta muuta huomioitavaa-kohtaan hän kirjoitti ulkosuu hivenen auki!!!!!!! Kysyin sitä lääkäriltä ja sanoi että se on ihan ok, ei tarvi huolestua vaikka olenkin vähän "edellä" aikataulusta viikkoihini (27+4) nähden!!! Miten on?! Kuka kertoo mulle tuon kohdunsuu jutun ja mikä siinä on normaalia ja mikä ei?! Miten muutoksien normaalin aikataulun mukaan kuuluu edetä??!! Lisäksi lääkäri ronkki aika kauan ja tuntui hivenen epävarmalta ja tutkiminen tuntuikin jo inhottavalta. Pahinta on kyllä aina tuo epävarmuus että pitääkö huolestua vai ei!!!?? :headwall:

Jennyli Kerrohan sitten ensi viikolla mitä Rosendahl kommentoi vauvan liikkeisiin! Kiinnostaa tietää ja pitikin sinulle ehdottaa että kysyisit samalla kun menet 4D:hen.

Nyt syömään, ehkä vähän siivoamaan ja sitten joogailemaan!!!! Hyvää viikonloppua kaikille =)

Cisu 27+4
 
Cisu en oikein osaa vastata tuohon millainen sen kohdunsuun pitäsi ensisynnyttäjällä olla mutta luulisin hänen tarkoittaneen sinun olevan hivenen edellä juuri tuon ulkosuun takia. Eli normaalisti ensisynnyttäjillä tuo ulkosuu on aika visusti kiinni sinne loppumetreille asti!
Tuosta ei kuitenkaan kannata millään tapaa huolestua kun muutoin sulla on kohdunkaula kuitenkin kiinteä ja mittaakin on hyvästi! Tärkeintä on että sisäsuu on kiinni!
Itselläni oli silloin rv 22 kohdunkaula hieman pehmentynyt, 3cm ja ulkosuu hieman auki! Näitä sanoi uudelleen synnyttäjälle sopiviksi muutoksiksi, ei ollut huolestunut mitenkään ennenaikaisesta synnytyksestä ym.
Kaksosraskaudessa mulla oli kohdunkaula lähes hävinnyt ja sormelle auki rv 33 lähtien. Pojat kuitenkin syntyivät vasta rv 38+2.

Täytyisikin melkein lapulle kirjoittaa kaikki mieltä askarruttavat asiat joita voi sitten 4D-ultrassa kysellä! ;)
Millainen henkilö tuo Rosendahl on luonteeltaan?! Onko puhelias? Kyseleekö itse vai saako hänestä irti vain kyselemällä?!
Itsehän kävin kuopuksesta 4D:ssä täällä Tampereella, Kirkisellä ja hän oli niin jäyhä ja vähäsanainen mies että meidän kemiat ei oikein kohdanneet! Oli ammattitaitoinen mutta kaikki piti itse lypsää, mitään ylimääräisiä lääkäri ei kyllä puhellut! Siitä jäi sitten vähän sellainen olo että en mene enää miehelle ultraan MUTTA näinhän sitä taas ollaan menossa ;)
 
Kiitos Jennyli vastauksestasi, selvitti asiaa jonkun verran. :flower:
On vaan niin inhottava olla kun jäi päähän pyöriin epätietoisuus eikä lääkäristä oikein ottanut selvää. Tuli tunne että haluisin toiselle lääkärille uudelleen tutkittavaksi mutta ehkä tämä huoli laskee...

Rosendahl on vanhempi mies, mukava ja asiallinen. Ensiksi kyselee esitiedot jonka jälkeen ultrataan. Kertoilee ultran aikana toimenpiteestä mutta ei turhia hänkään lätise. Kysyä kyllä saa ja uskaltaa, mielellään vastaa ja kertoo. Toimenpiteen jälkeen kirjoitetaan raportti jonka aikana mahdollista kysellä vielä mieltä vaivaavia asioita.
Mielestäni ammattitaitoinen, mutta ihmisläheinen vaikkei nyt mikään kovin ilmeikäs suupaltti olekaan. Tekee työnsä hyvin ja on asiallinen.
 
Cisu: EN USKO SUL ON SYYTÄ HUOLEEN! Mul oli myös esikoisesta puolestävälistä lähtien kohdunsuu sormelle auki, mut muutoin kanava täysin kiinni ja sormikopelolla 3cm (ultralla5cm) kohdunkanavaa jäljellä ja tyttö syntyi 41+0. Olin töissä äitiysloman alkuun saakka. Se on hyvä tilanne ku sormin tunnustellen kanava on napakka ja kiinni, ulkosuu voi tosiaan aueta, mut jos muuten tilanne on ok ni ei syytä huoleen. Meil uudelleen synnyttäjillä taas kohdunsuu voi olla enempiki auki ja silti tilanne ei ole huolestuttava.
Jos sul alka enempi supistella tai muuten tilanne huolettaa ni toki näytille, mut taas toisaalta sitä kohdunsuuta ei hirveästi kannata tutkimuksilla ärsyttää. Niin ja eipä se sisätutkimus koskaan mitenkään mukavalta tunnu :/
 
Viimeksi muokattu:
Tuntuu hurjalta että marraskuisiinkin on syntynyt jo 2 vauvaa! :O
Koskahan meidän ketjuun syntyy ensimmäinen lumihiutale?! Toivottavasti päästäis kuitenkin kaikki ainakin marraskuuhun asti! :heart:
ohhoh... toivottavasti siis TOIVOTTAVASTI meidän masu asukit malttaa pysyä yksiöissään ainakin sinne 36+ viikoille! Onneksi kuitenkin kuulostaa siltä et marraskuiset vauvat voivat olosuhteisiin nähden hyvin! :D
 
Liikkeistä: Täällä pienokainen on kyllä valtavan aktiivinen ja tunnen kyllä liikkeitä ihan voisi sanoa jopa tunneittain. Nyt kun on ollut töissä todella kiire viikko ja pientä stressiä, niin tuntuu että vauvelikin on ollut vähän levoton. Kun istun alas niin vatsa vaan hytkyy kun liikkeet näkyy vatsan läpi. Neuvolalääkärissä viime viikolla ultrattiin ja vauva oli perätilassa, mutta kai se tässä vielä hyörii ja pyörii ympäti monta kertaa. Merkkasivat sen kuitenkin neuvolakorttiin.

Nivus- ja alapään kipuilut jatkuu vaan ja kävely on aika hidasta ja kivuliasta. Tukivyötä olen kokeillut, mutta se tuntuu epämiellyttävän puristavalta vatsan kohdalta, eli useina päivinä olen sen jättänyt pois.

Gallup: Olen 33 v, mies 36, VTM ja vakitöissä. Muutettiin omaan rivitalokolmioon Helsingissä kesällä.
 
Liikkeistä jossain luki et vauva nukkuu välillä 20-40min jaksoja, oisko ollu neuvolan kirjasessa. Tää meiän vauva tuntuu noudattavan tota vähän liianki täsmällisesti. Se on paikoillaan/selkää päin ehkä just ton 20-40min ja sit alkaa monottaa oikeeseen kylkeen kylkiluiden alle. Joka kerta kun pysähdyn tai istun ni alkaa hirvee mekkala mahassa ja toinen kylki heiluu, kävellessä en tietysti huomaa et mitä tapahtuu. Ja tää sama siis jatkuu öisinki ku ravaan veskissä niin joka kerralla saa mojovat potkut aina samaan kohtaan. Eli taitaa vauva olla raivotarjonnassa ja välillä poikittain (pää alavasemmalla) koska potkut tuntuu oikeessa kyljessä aina. Joskus 2-3 viikkoa sitten oli pari hiljasempaa päivää, sillon kuuntelin doppelerilla ja vauva siitä hermostu ja vaihto asentoa ni alko taas potkut tuntumaan..koko päivän aikana oli siis tuntunu vaan pari epäselvää liikettä mut siitä lähtien se onki meuhkannu minkä on kerenny. Et jos tää yhtään kertoo lapsen luonteesta ni melkonen viipertäjä sieltä ois tulossa :LOL:

Mä jo niiiiiiiin innolla odotan mammaloman alkua et oon oikein kalenteriin kirjottanu et monta päivää on jälellä..ja enää siis 44 päivää =) Nyt mulla on ihan hirvee työputki!!!Sit ku tää työputki on suoritettu niin on enää 25 päivää jälellä, sehän menee sit jo ihan hujauksessa =)

Jotain muutaki piti kommentoida mut en vaan muista. Ens viikolla sokerirasitus ja 1,5 viikon päästä terkka+lääkärineuvola.

fanttomi & 26+1
 
Heips kaikki!
mahtuukos sitä mukaan vielä?
Elikkä oon 34v vantaalainen kolmen lapsosen äiti, elikkäs neljättä oottelen =) aikasemmat mukulat ovat 14 v ja poika, 10v ja poika taas, ja 3v tyttö. Perheeseemme kuuluu tietty tuo mie, jonka kanssa ollaan oltu 5v naimisissa ja sitte koira joka on jo 8v vaikkakin käyttäytyy kuin 8kk :D

Ja sitten omaa napaa =) elikkä laskettu aika on 30.12, mutta taitaapi tää mukula syntyä pariviikkoa ennen, koska sektiolla toden näköisesti mailmaan tulee, nii ja syyhän tähän on se et eka ja kolmas on sektiolla syntyneet niin täällä ainakin on sellanen tapa et siitä seuraavat ovat automaattisesti sektioita (ainii synnytyssairaala on jorvi)

Ja sitte tähän raskauteen, kaikki on menny hyvin, maha tosin on ollu ja on edelleen aikast pieni, mutta koska poikaa taas oottelen nii niinku edellisten poikienki kans niin painoa ei hirveesti tuu, nyttekkää en oo alkupainoon edes päässy viel :whistle: Hemppa on ollu alhaalla koko ajan niinku verenpaineetkin, muuten kaikki aikast hyvin.
Vuos takaperin mulla leikattiin selkä kahteen otteeseen, välilevypullistuman takia, niistä leikkauksista mulle jäi sitte jatkuvat issias kivut ja hermo saäryt, eli tääl popsitaan panacodia kuin karkkia, mutta saas nähä kuin käy kun kolmaskolmannes lähtee käyntiin, koska silloin on panacod kielletty, ettei laps oo ihan napeissa kun syntyy ...:|

Nyt lapsosille aamupalaa ja vanhin koulutielle, ikäviä nää lauantai koulut...

lilijan ja masuasukki 25+2
 

Yhteistyössä