Joulukuiset lumihiutaleet 2010 - MARRASKUU

auringonpilkku minä kysyin eilen neuvolan tädiltä tuosta kivusta kun sitä on jatkunut vieläkin niin sanoi että todennäköisesti vauvan pylly hankaa siihen kohti niin se aiheuttaa sen kivun.mulla siis maha on just sillon kun siihen koskee niin ihan kova myös siitä kohin.

Hara minä otin eilen tuon rokotteen ja ei ainakaan vielä ole tullut mitään muuta kun ihan pieni punotus kädessä ja pikkasen on kipee.

eilen kävin neuvolassa:
painoa tullut 860g/vk
turvotus ++
rr 123/84
pissa oli puhdas
hb 121
sf 35 kauhistuin kun vajaassa parissa viikossa on kasvanut 3cm,mutta neuvolan täti sanoi että johtuu turvotuksesta et on noin paljon kasvanu.mulla siis on ihan mieletön turvotus päällä,ei mahu edes omat kengät jalkaan.pitää käyttää reikäpistokkaita,eikä nekään mene kun puoliks jalkaan.
tarjonta rt
syke oli 160-178 pikkuinen ilmeisesti heräili jumppailemaan kun alko hirvee mylläys ja ei rauhottunu millään.kävin päivemmällä uudestaan ja silloin oli 140-150.
torstaina olisi uudestaan neuvola,kun pitää tarkkailla tuota turvotusta.limatulppaa mulla on tullut muutamana aamuna ja yöllä.jospa se kohta jo alkas syntymään :) ois se jännä kun syntys näin aikasin kun esikoinen synty 39+5 ja kuopus 40+4 niin ajattelin tämänkin syntyvän niillä main.
nyt vois ruetakin pakkailemaan sairaalakassia valmiiks,aiemmin ajattelin että eiköhän tuon vielä ehi mut nyt kun ei tiedä että millon lähtö tulee niin ois sit jo valmiina.

aarteeni ja pikkuinen 36+2
 
tuntuu että ois tosi pitkä aika siitä kuin kirjoitin tänne.. mutta tuskin oikeesti on.
Meillä hajosi sopivasti tietokone viime viikolla, kun tyttö kaatoi vesilasin näppäimistölle ja koko kovalevy kärähti.

Ja olin just kirjoittanut kaikki mahdolliset listat mitä pitää tehdä sille koneelle, ja kaikki muukin tietenkin on siinä...

Piti ostaa uus kone kuukausimaksu systeemillä... maksetaan tätä sit koko ens vuosi varmaan : / ihan kuin näitä menoja ei nyt olisi muutenkin tarpeeksi.

Tänä viikonloppuna meillä on muutto. Harmi että jäi näin loppuun, mä oon nimittäin tosi loppu, en jaksa ees pakata. Toi esikoinen vie sen verran energiaa ja sitä on todellakin kanneltava kun säntää aina karkuun ja on nyt huomannut että jos heittäytyy lattialle äidin on vaikea saada sieltä. Niin on vaikea saada pakattua samalla. Eilen olin koko päivän yksin kun mies tuli myöhään kotiin ja illalla oli niin mielettömät kivut etten pysynyt enää pystyssä. Nyt makaankin sit sängyssä kun en kivuilta saanut nukutta, äiti kävi hakemassa esikoisen pariksi tunniksi hoitoon että saan levättyä hetken. Kohta se jo sen kiikuttaa takas...

Eilen oli neuvola kans ja ihmetteli että vauvan pää oli jo kiinnittynyt. Siis sitä, ettei yleensä uudelleensynnyttäjillä vielä kiinnity näin aikaisin. Mites muilla uudelleensynnyttäjillä, onko kellään ollut vauvan pää vielä lähtökuopissa? Mullahan on vielä rv34 meneillään.

Kauheesti omaa napaa :ashamed:anteeksi. En muista vaan mitä kaikkea piti kommentoida....

iskee paniikki kun tuntuu että vauva syntyy ihan just ja meillä on koti laatikoissa ja kaikki sekaisin. Ja jonkun verran juttuja vielä hankkimatta, eikä musta oo enää kauppoja kiertelemään. Pitääkin kierrellä nettikauppoja nyt kun on hetki omaa kallista aikaa :)

Manna ja baba 33+4
 
Sellaista mun piti vaan kommentoda tässä hätäseen, että jos jalkojen turvotus vaivaa, niin kannattaa hankkia tukisukat. Mä ostin 3 viikkoa sitten instrusta parit kunnon tukisukat ja ilman en tulis toimeen. Muita sukkia en enää sen jälkeen oo käyttäny, paitsi joskus öisin vaan villasukkia. Mulle tuli ihan yhtäkkiä se turvotus koipiin ja etenkin nilkkoihin, et ihan kipeetä teki. Ei näkään sitä turvotusta täysin pois vie, mutta helpottaa oloa huomattavasti ja kengätkin mahtuu paremmin jalkaan.
 
Metsis: mullahan ku odotin tuota meidän esikoista seurattiin kans tuota lapsiveden vähyyttä. Oli joskus rv 34 vähimmillään, rv 36 kontrollissa oli alarajoilla ja sit seurattiin neuvolassa ultralla viikottain. Tilanne pysyi ennallaan rv 39 oli vettä niukasti mut riittävästi. Käynnistyksestä ei puhuttu missään vaiheessa, tietty vauva oli oikeinpäin et saatto seki vaikuttaa. Mut sit ku tyttö synty 41+0 kysy kätilö multa et onko mulla muistikuvaa millon kalvot ois puhjennu ku hän ei niitä puhkassu ja ei ollu tullu lapsivettä lapsen mukana ollenkaan. Muistelin et pikkunen hetki ennen ku alko ponnistuttaan siteeseen valahti vähän jotain, mut ei siten et ois edes kunnolla kastunu. Tytöllä oli kädet/jalat pitkään syntymän jälkeen ihan kuivat ja haavoilla, mut siitä ne sit korjaantu ku kylpyveteen laitettiin öljyä ja äljysin päivittäin. Mul oli sillon maha pieni ja nyt taas mietityttää ku maha on pieni. Onneks viikonpäästä on neuvola ni aattelin kysästä et kattos ultralla tarkemmin et onhan siellä vettä. Samoten mul on kummassaki edellisessä raskaudessa istukka alkanu jo ennen la:ta kalkkeutumaan.
 
heips!
täällä neukkukäynti takana,melko sekavin fiilliksin.mä oon stressannu viime aikoina ihan liikaa,ja neuvolantäti oli nyt sit sitä mieltä että pitää lähteä ammatti-ihmiselle juttelemaan,oli sitä mieltä että oon koht amuuten liian väsynyt synnyttämään saati jaksamaan vauvan kanssa,jos en saa omaa mmieltä vähän korkeammalle.ja kai se siinä oikeessa on,nyt sit varasin ajan psykologin luo.sit sanoin sille siitä että haluan koko-arvioon,ihan oman mielenrauhan vuoks,kun esikko oli 4 kg,ja sit jouduttiin imukupilla ottaa ulos.neukkutäti totes et tuumaillaan,ja äsken kun kotiin pääsin niin se soitti että jos haluat niin laittaa sieltä lähetteen pelkopolille ja koko-arvioon,jos kerran eka synnytys jäi mieltä kaiveleee.en nyt tiedä kaiveleeko se varsinaisesti,mut mulla jäi tosiaan se synnytyskeskustelu käymättä sillon viimeks,unohtivat pyytää lääkärin juttelemaan,että miks se synnytys meni niinnku meni ja miks imukuppia tarvittiin.neukkutäti sano että pääsee sit kätilön kanssa keskustelemaan,jos se auttas valmistautumaan tähän
tulevaan koitokseen.

sori myös täältä omanapasuus, kirjottelen joskus paremmalla ajalla ja perhdyn tarkemmin mitä täällä oli aikasemmin kirjoteltu :ashamed:

mimma ja typy 33+6
 
Mimma: mene ihmeessä juttelemaan!! Synnytys lähestyy ja edellinen synnytys on jääny vaivaamaan ni hyvää se vain sinulle tekee et pääset käymään sen läpi ja samalla suunnittelemaan tulevaa synnytystä!!
 
Hip hei =)

Auringonpilkku Ebaystä tilaamani kello tuli tänään (ei siis menny kun kolme päivää :O) ja aitoa tavaraa on!!! =)

Mies tykkäsi kovasti Isyyspakkauksesta! Oli hyvillään kun oli mulle edellisenä viikonloppuna järjestänyt ne vauvakutsut ;)

Tänään tuli Kelalta vanhempainrahapäätös. Täytyy tässä tutustua papereihin, ei taas ole näköjään selkokielellä ilmaistuna. Mutta sainpahan päätöksen vihdoista viimein : /

Tänään olis viimeinen neuvolavalmennus koskien vauvanhoitoa. Tän päivän jälkeen sitä osataan sitten jo synnyttää, imettää ja hoitaa vauvaakin ;)

Eilen unohtu poksua, tänään siis 36+1!!!! Viikko vielä ja sitten ollaan täysaikaisia :)

ps. Mitähän Tesmikselle kuuluu?!!!
 
Viimeksi muokattu:
Cisu mä sain muistaakseni toissaviikolla ä-rahapäätöksen ja edelleen se on epäselvä =) Kelalla on joku ihan oma kieli jota kukaan muu ei ymmärrä :LOL: Sä oot ollu reipas ku oot käyny niissä valmennuksissa..Mä sain neuvolatädin kiukkuseks ku ei olla käyty, iik =)

Mä tilasin niit imetysliivejä Englannista, saas nähä koska ne tulee vai tuleeko ollenkaan =)

Tesmiksen kuulumisia kans odottelen =)

fanttomi & 34+5
 
aarteeni Sullahan voi tosiaan olla synnytys jo lähellä, kun tuota limatulppaa tulee. Mulla alkoi limatulpan menosta n. 6 tunnin päästä synnytyssupistukset. Mutta sehän voi olla, että menee viikkokin ennen kuin tapahtuu.

manna Tsemppiä muuttoon! Ja pakkaa vaan sinäkin synnärilaukku. Mä meinasin myös tehdä sen tällä viikolla. Oon sun kanssa samoilla raskausviikoilla ja lääkäri sanoi eilen, että vauva on syvällä lantiossa. En sit tiedä tarkoittaako se vielä kiinnittymistä, mutta lähellä ollaan varmaan.

mimma Olen samaa mieltä anven kanssa. Mene juttelemaan pelkopolille, kun saat siihen mahdollisuuden. Kannattaa käyttää kaikki mahdollisuudet hyväksi, jotka voivat vähentää stressiä liittyen synnytykseen. :hug:

( . ) Tänne ei ihmeitä. Vauva potkii usein oikealle puolelle kylkiluihin. Ei tunnu kivalle. Ai niin. Mulla on tässä raskaudessa käynyt samalla tavalla kuin viimeksikin erään asian kanssa. Nimittäin näin loppuraskaudessa isolla hädällä käydessä sattuu häntäluuhun ajoittain tosi paljon. Ehkä se vauvelin pää alkaa olla sitten jo aika alhaalla.

Mandy ja pallero 33+4
 
moiks!

eilen neuvolassa käyty, verenpaineet korkeella(lääkitys on)painoa lisää viikossa 2kg. neukka täti vähan ihmeissään! ei turvotuksia ruokavaliossa muutoksia mistä kilot tullu? nyt neiti poikittain mahassa jos pysyy eikä käänny niin paniikki iskee!!! jos joudutaan leikkaamaan niin on vähän vaikeeta hoitaa vauvaa ja isosiskoa 1v 10kg olen yksin niin nostaminen on vähän pakko! eihän siitä mitään tulis. niin pitäisi punkkaa vanhempien luona. jotenki ei kiinnosta viikkoja asua niiden nurkissa.ens viikolla äippä poli et jos ei käänny niin toivottavasti synnytys ei käynnisty vesien menolla et olis jotakin mahdollisuuksia yrittää kääntää pikkuista oikeeseen suuntaan!!

flunssa piikin käväsin kanssa ottamassa esikon kanssa ei minkään laisia oireita jäänyt kummallekkaan.

mä sain ajokiellon etten saa lähtee ajelemaan pidempiä matkoja yksinäni jos tarvii pidemmälle menee niin isä tulee kuulemma kuskiks,onneksi ei tarvi muualle mennä kun sairaalaan! neuvolaan en suostu kuskia ottamaan 10km matkan takia.

solmu&pikkunen 38+4? osukohan oikeeseen päivään?
 
Mulla neuvolalääkäri tänään, eipä siellä ihmeempiä. Paikat vielä kiinni joten tuskinpa vauva ihan lähipäivinä on tulossa. Yritin vähän kysellä osaako yhtään arvioida, koska vauvaa vois ootella, mut ei lääkäri oikein kommentoinut, kunhan sanoi vaan et kaks viikkoa LA:n ympärillä on yleisin.

Painoarviota ei tullut, ja tajusin sen vasta kotimatkalla, joten jäi sitten kysymättä. En kyllä usko että olisin mitään kovin tarkkaa vastausta saanutkaan. Neuvolakorttiin lekuri oli kirjoittanut painon kohdalle lantio ok tai vastaavaa eli ilmeisesti sitten pitäs mahtua tulemaan. Ja kehui että on hyvä lantio synnytykseen.

Muuten arvot hyvät. Painoa tullut alusta joku 10kg.

Hampiainen 36+6
 
Täällä neuvolassa käyty.
Verenpaineet ja pissa ok :) Painoa oli taas tullu melkein kilon viikkovauhdilla : / mut turvotus on huomattavasti lisääntyny,eikä lähde edes levolla pois.Sunnuntaina jalat oli tosi ilmapallot ja lisää vaan paisuivat vaikkei ollu jalkeilla,kengät on kans käyneet melko ahtaiksi...

Vauva on edelleen perätilassa,neuvolatäti ihmetteli kun mulla on aika sitten joulukuussa jorviin että viikot on silloin jo 36+5,että jos istuu vielä perätilassa niin käännös olis kuulema tossa vaiheessa jo pitänyt tehdä(viikoilla 35-36),totesin kyllä että ollaan päätetty ettei käännösyritystä tehdä,siihen neuvolatäti sanoikin että ne sitten leikkaa luultavasti,ellen mä nyt kuulema välttämättä halua synnyttää perätilassa olevaa lasta.

flunssapiikit otettiin kans,saas nähdä tuleeko mitään siitä.

Supistuksia,kivuliaitakin tulee lähinnä vaan istuessa,muutama myös tullu makuulla mut ei kait mitään hälyyttävää.

Ah,pitäis muistaa tilata muutosverokortti ja tosiaan sairaalakamppeet kasata.

Joku kyseli onko tullut syötyä/juotua mitään kiellettyä...
-Kahvia joka aamu ja päivällä myös
-sillon tällön naukkaillu energiajuomaa,tosin yhtään tölkkiä/pulloa en oo juonu,vaan mieheltä maistellu
-juustoja oon syöny(mut eiks niitä pästöröityjä saakkin syödä)
-mietoa lonkeroa maistellu
-tiramisua ja pestoa hyvällä omalla tunnolla syöny vaikka niiissä on niitä pästöröimättömiä juustoa,en tiiä voiko noista tulla sitä listeriaa...?
muuta nyt ei mieleen tule,varmaan lisää löytyy jos oikein alkais listojen mukaan elämään,mut mennään maalaisjärjellä nyt kuitenki :)

hara 33+5
 
Tulin vain nopeasti päivittämään tietoni, muiden kirjoitukseen paneudun paremmalla ajalla. Meille syntyi tyttö 12.11.10 klo 13.19, paino 2705g, 45cm, rv 36+4, (la 6.12) Tänään päästiin kotiin!
 
Viimeksi muokattu:
Paljon onnea Tesmis pienestä prinsessasta :heart:

Kielletyistä ruuista oon syöny tuorejuustoa ihan alussa ku en tienny et se on kielletty, juustokakkujakin on tullu syötyä, jauhemaksapihvejä kerran ku teki NIIN mieli =) ja maksamakkaraa on välillä menny yli sen 200g/vko rajotuksen. Ni ja johki rv 10 asti join Marlin vitaminoitua mehua jossa lisättynä A-vitamiinia ja mozzarellaa oon syöny kypsennettynä pizzassa (mut se tais ollaki sallittua??)

manna tsemppiä muuttoon, eiköhän se suju vaikket pystyiskään hirveesti ite osallistumaan =)

( . ) nyt multa maksukortit pois etten enää mee kauppoja kierteleen..ostin äsken neljät housut ja yhen bodyn..ku ne vaan oli niin söpöjä :heart: Ne oli kyl kaikki 62 senttisiä et menevät sit edes vähän pidempään..mut mietin et oisko jo pitäny ostaa 68 senttisinä, mut eipä noita 62 senttisiä housuja oo ku parit ennestään et kai ne tulee käytettyä??IIK!!!

tuhlaaja fanttomi & 34+5 (reilu 5 viikkoa LA:aan :heart:)
 
nachopallo toivottavasti onnistuu kääntöyritys tai jos vaikka sattuisikin pieni vielä kääntymään itsellään :)

Syömisistä ja juomisista Alkoholia en ole juonut/maistanut ollenkaan, mutta mietin kokeilisinko kun sanotaan että loppuraskaudessa lasillinen voisi edesauttaa käynnistymistä.
Pihvit syön mediumina, juustot kyllä kiitos, myös energiajuomia, maksalaatikkoa yms. tekee mieli toisinaan, ja silloin kyllä syön ja juon. Ainoa mitä vältän on kaikki lisätty sokeri, ton makrosomia mahdollisuuden takia.

annimanni: Tsemiä lepäilyyn, Haitula kiva kun on päiväkin tiedossa :) , marrarille Tsemppiä käynnistykseen ja Vauvaonnittelut Tesmikselle!!!!
MetsisMuakaan ei jännitä alatie synnytys, mutta sektio tuntuu pelottavalta ajatukselta. Jospa tää meidän Uuno päättäis pian miten päin asettuu, niin pääsee sitten työstämään ajatusta synnytystavasta...

aarteeni Mulla on vauvan peppu tuolla toisella puolella (oik.) oiskohan sitten noista vauvan kovista potkuista kipeytynyt... nyt tosi pari kivutonta päivää jo takana.

mannalle jaksuja muuttoon!!! Kuopus mulla kiinnitty jo n.rv30, tämä kolmas ei taas vieläkään...

Hyvä että mimma hait ja saat apua. Toivottavasti olosi alkaa nyt helpottumaan. Kuopuksen odotus mulla oli vähän hankala ja oloa helpotti kovasti kun sai äänensä kuuluville ja otettiin huolet todesta.

Cisu tulipa sun tilaus nopeasti, ihan mielettömän nopeasti!! =) hyvä juttu!

rv34+4
 
Onnea Tesmikselle vauvasta!:flower::heart:

Pään kiinnittymisestä mulla ei ole edelleenkään kiinnittynyt vauva vaan pää kuulemma liikkuu edelleen.

Rokotuksesta otin reilu kaksi viikkoa sitten rokotuksen ja mitään oireita ei tullut muuta kuin se käsi kipeytyi vähän pariksi päiväksi. Lapsillekaan ei tullutmitään (2v ja 4v). Nyt tosin esikoisella (sillä mahakipuisella) on ollut flunsaa pari päivää mutta tuskin rokotuksesta enää tässä vaiheessa johtuu kun rokotuksesta tasan kaksi viikkoa jo.

Limatulpasta en ole koskaan havainnut itselläni limatulppaa. Kuopupksesta sairaalasssa sanoi sisätutkimuksen yhteydessä et limatulppaa on pitkin kohdunkaulaa? mut ulossaakka sitä ei mun silmien eteen tullut..tosin silloin synnytin reilun puolen tunnin päästä siitä sisätutkimuksesta. Se voi kai olla niin sitkeää ettei se kaikilla tule niin selvästi valumaan ulos synnytyskanavasta.

Mulla oli neuvola tänään ja kaikki oli ihan ok. Hemoglobiini oli vähän laskenut tuplaraudasta huolimatta (johtuisko valvomisesta??). Verenpaine oli 70/118. Mulla alhaisimmillaan tässä raskaudessa on ollut 58/ 98 eli mulle tuo tuntuu korkealta mut kuulemma ihan hyvä on. Paino oli taas noussut (korkeampiin lukemiin kuin kummassakaan aikaisemmassa raskaudessa:O) ja viimeksi se parin kilon pudotus tosiaan johtui vaakojen erosta kahden eri neuvolan välillä. Vauva rt käsikopelolla tunnusteltuna mutta tosiaan pää liikkui vielä joten ei kiinnittynyt. Puhuin taas siitä syöksysynnytyspelostani mut ei se mihinkään johtanut. Hän oikeastaan suositteli et menisin sairaalaan omalla autolla mieluummin kuin ambulanssilla ellei verta tule:confused:. Eli siis mun neuvola oli se jossa kaikki on ok odottajalla kunhan ei verta tule:kieh:.

Tänään rv 37+5
 
Viimeksi muokattu:
SUURESTI ONNEA Tesmikselle tytöstä!! :flower: :heart:

Kielletyjen listalta on tullu syötyä leivän mukana pellavansiemeniä. Graavikala, kahvi ja energiajuomia en ole syönyt/juonut koska niistä en tykkää ollenkaan. Raejuustoa ja fetaa olen syönyt huoletta koska ne on valmistettu pastöroidusta maidosta. Sokeria olisin voinu kyllä vältellä enempi :kieh:

Synnytystapa-arviossa kävästy ja miniäinen oli hienosti raivotilassa (ollut kait koko ajan) ja painoarvio oli sellaset 3kg :whistle: Pelkopolille sain ajan että pääsen jutteleen kätilön kanssa. Ilmoitin että olisin valmis leikkaukseen ja siitä sitten lääkäri päätteli että on hyvä mennä jutteleen asiasta. Mikään ei alakautta synnytyksessä pelota mutta mietityttää. Vauvan kokoa eniten pelkään niin sain uuden ajan viikolle 39 että kattellaan kokoa uudestaan josko sitten käynnistettäis. Ajattelin kyllä pyytää sitä jo vk38 :)
Siroa tyttöä vahvasti kuulemma odotellaan :heart: mutta itellä edelleen pieni poika kutina :D

Hara mulla oli viikkoja tasan 36 kun sain ajan lääkärille kun oli vielä epävarmaa että onko vauva perätilassa että oltais sitten käännöstä yritetty.

Ruusunlehti ja Papu 36+1 :heart:
 

Yhteistyössä