***Joulukuiset lumihiutaleet 2010 KESÄKUUSSA***

Verinäytteistä Itellä otettiin ekassa neuvolassa kuppa, hiv ja veriryhmä. Pissanäytehän otetaan aina ainakin täällä, ei sitä minneen eteenpäin laiteta, mut terkkari katsoo, et kaikki on ok. Ohjeistus siis täällä on aina neuvolaan mennessä käydä pissaamassa astiaan.

Samalla kuin oli np-ultra, otettiin myös veriseula...

Marrari Onko sulla la muuttunut? Katsoin vain, et sun la 8.12, itellä 6.12 ja vasta huomenna poksun 13+0

Maha alkaa pikkuhiljaa näkyä, tai kai se on enimmäkseen turvotusta, mutta housut jo kiristää. Yhdelle työkaverille kerroin keskiviikkona ja torstaina se huusi "sehän näkyy jo!" :D

Tesmis, meillä kans joka kerta neuvolassa katsotaan/katsoo itse pissanäytteet että onko proteiinia tai sokrua virtsassa. Mutta myös ton verikokeen yhteydessä jostain syystä kans annetaan pissanäyte, en muista mitä varten se oli. Kyllähän se neuvolan terkkari sen sano, mutta eihän tuota muista B) Jotain siitä joka tapauksessa tarkemmin tutkittiin. Ja piti olla kolmisen tunnin pidätys takana.

Mutta saiskohan tota np-ultraa aikaistettua, vai onkohan ne ihan täyteen tupattu? Toisaalta voishan siellä peruutusaikoja ola...

-metsis häiriköi

Metsis Ei täällä ainakaan vielä ole pissanäytettä eteenpäin laitettu, seuraava neuvolakin on vasta juhannuksen jälkeen...

Millon sulla olis se ultra? Kai ainakin voi kysyä, et onnistuuko aiemmin jo?
Sinne rakenneultraan varattiinkin jo samalla kerralla aika, ja sai hyvin itse vaikuttaa monelta ja millon menee...Meillä vaan meinas käydä emämoka, olin ottamassa jo klo 8 aikaa, ennenkun tajusin, et mies on edellisen yön töissä ja pääsee klo 8 vasta töistä. Kätilö ja ukko ihmetteli mun hyvää muistiani, siihen kuitenkin aikaa 9 viikkoa silloin :LOL:

Tääl katotaan neuvolasssa kans ite pissa ennen terkkarille menoa. Ja sit jos omasta mielestä siinä on jotain, ni sit pissa pitää jättää niille katottavaks. Stixaavat sen sit uudestaan.

Veriseulan yhteydessä annetusta pissasta testataan klamydia. Ja verestä tosiaan hiv, kuppa ja B-hepatiitti. Ja täälä ei neuvolassa oteta muita verinäytteitä ku Hb, niin veriryhmät + muut otettiin sen seulan yhteydessä, siks varmaan se 3 putkea.

Mul on reilun viikon päästä nt-ultra. Hyvä sit varata jo rakennultraan aikaan ku en edes tiedä työvuoroja sinne asti. Niitä siis just ollaan tekemässä et toivottavasti ei mee sit kauheeks säädöks et millon sopii, ois se kiva kuitenki joskus ton miehenki päästä mukaan.

Mua jänskää ihan kauheesti torstain neuvola kun tarkotus ois kuunnella niit sydänääniä..Hermostuttaa et saakse terkka niitä kuuluviin.

fanttomi & 10+3

Mä jouduin käydä antamassa veri- ja pissanäytteet labraan. Mun lähineuvolassa/terveyskeskuksessa ei oo labraa, mutta onneksi työpaikan vieressä on, joten hilppasin sinne lounastauolla. Perjantaina neuvolan th soitti, että kaikki muuten hyvin, mutta mun pissassa oli nestevajausta?! Sanoi, ettei se ole vaarallista, mutta joudun käydä loppuviikosta antamassa vielä uuden näytteen.

En oo ikinä kuullut tollaisesta nestevajauksesta, tietääkö kukaan siitä mitään? Neuvolatäti vaan kehotti juomaan enempi vettä ennen näyten antoa, joten kai se pissa sitten sisälsi liian vähän vettä. Ei kyl ollut yhtään pissahätä kun annoin tota näytettä, mulla meni pasmat ihan sekasin kun otettiin sitä verta, pyörryin ja oksensin melkeen ja lopuksi näytteet otettiin makuuasennossa. :whistle:

En muuten tiennytkään, että ton pissanäytteen voi testata neuvolassa itse. Miten? Esikoista odottaessa asuin eri paikkakunnalla ja silloin annoin aina pissanäytteet, jotka sitten joku jossain tarkisti. Kaikkee sitä oppii.. :)

mamadread Eli virtsa stixataan neuvolassa, tarkoittaa sellasta liuskakoetta joka kastetaan virtsaan ja tulosta verrataan purkissa oleviin väreihin. Siis siihen tikkuun tulee se tulos eri värillä riippuen tuloksesta...Onpas vaikeeta selittää...Selviää onko virtsassa sokereita tai valkuaisaineita...

Ja siis ne stixit on ainakin meillä neuvolassa siellä hyllyllä valmiina, et vois sen itekin katsoa, mut terkkari haluaa sen tehdä itse...

mamadread: terkka tarkotti varmaa et sulla on ketooneita tai jotai.mulla on kans aina alkuaikoina ollu kun on ollu kovat pahoinvoinnit ja elimistö päässy kuivumaan.nytki ekassa neuvolassa niitä näky taas olevan vaikken oo ees oksentanu ku kerran päivässä,tosin vettä menny aika heikosti.mulla on kauhea kriiisi päällä nyt.tein eilen rahkaa johon tuli ulkolaisia pakastevadelmia.no en sitte sen enempää aatellu asiaa ku söin sitä :ashamed: tosin hyvin mikrossa kuumensin niitä mutta kuka tietää riittikö se tuhoamaan sen kalikiviruksen tai mitä niistä nyt voi saada. just ku alko olemaan turvallinen olo tän raskauden suhteen ni sit mä idiootti teen jotai noi typerää :/ ooon lukenu et noista vatuista voi saada kaliki/noroviruksen jos niitä syö kuumentamattomana.no mut voihan sen saada muutenki vaikka ei ois vattuja nähnykkää ni onko se aina haitallista raskauden kannalta.neuvokaa nyt joku viisaampi mua??!ja on tullu syötyä espanjalaisia mansikoitaki muutama,äitin mielestä niistä saa ties mitä myrkkyjä.hitto ni mä lopetan kohta syömisen kokonaan ku kaikki on vaarallista ja aiheuttaa ties mitä..

Onnea vaan uusille odottajille ja tervetuloa mukaan... :heart: :heart: Itse olen ollut vähän hädissäni tän ekseeman kanssa, joka alkoi käsistä, mutta loppuviikosta äityi ja levisi kasvoihin ja ylävartaloon... Lisäksi iho muuttui samalla sen näköiseksi, kun olisin saanut jonkun allergisen reaktion voimakkaana... :/ Sitä sitten kahteen kertaan olen nyt viikonvaihteessa käynyt päivystyksessä näyttämässä. Ei kun vaan kortisonivalmisteen vaihto taas kerran - onneksi ei kuitenkaan enää vahvempaan... Perjantain käynnin jälkeen lauantaiaamuna iho oireili taas pahempana. Uudestaan päivystykseen - pelkäsin jo, että ottavat osastolle; syöminenkin jo teki tuskaa kun huulet olivat turpeessa, koko alaleuka tulessa ja huulet täynnä pieniä vesirakkuloita... :( Kolmen lääkärin voimin asiaa taas pähkäiltiin ja eikun kotiin antihistamiinireseptin kanssa - jota en sitten kuitenkaan ole nyt syönyt, kun pakkausselosteessa lukee, ettei suositella raskaana oleville. Olen ollut ihmeissäni yhtä lailla kuin lääkärit tämän ihoni kanssa. Koskaan en ole raskauden aikana (3 aikaisempaa raskautta) näin oireillut. Olisikohan jopa hormonaaliset tekijät laukaisseet nyt jonkun siitepäöyallergiareaktion voimakkaampana... Tämäkin juolahti tänään mielessäni, kun ruohoa leikatessani - tosin sateen jälkeen - alkoi kurkkuanikin lievästi kaihertamaan... Toivottavasti ei muilla samanlaisia kokemuksia - ei kiva... :/ Toivottavasti vauvalla on kaikki kuitenkin hyvin - tiistaiaamuna on ultra... Pikkaisen jännittää :p

murunen83, todennäköisyys jollekin virukselle/bakteerille noissa vadelmissa on varmaankin superpieni! Kaikki varmasti syö vahingossa jotain, mitä ei saisi raskauden jossain vaiheessa. Mä yritin ainakin välttää viinme raskaudessa kaikkea, mutta sitten vahingossa mm. haukkasinkin pihviä, joka oli sisältä ihan raaka ja söin hääkakkua, jonka pinnalla oli vadelmia (varmastikin ulkomaisia pakastevadelmia) jne. Ja tällä viikolla söin pesemättä espanjalaisia mansikoita ison läjän jäätelön kanssa ennen kuin tajusin, että ne tosiaan oli espanjalaisia tuontimansikoita eikä suomalaisia...

no kaippa se sit jollai tavalla oireilee jos jonku pöpön saa.toivottavasti ei tulis mitään,jatkos oon kyl varovaisempi.oon ymmärtäny et listeria ois vaarallinen raskauden aikana mutta voiko sen saada noista vatuista??kun ainaki pakastevihanneksista vois lukemani mukaan..

Pakastevadelmat keittelen ite, mutta sitten oon kyllä ostanu tuoremansikoita epsanjalaisia ja ne vaan huuhdellu. Huuhtelen kyllä suomalaisetki mansikat, kun kyllähän niissäkin voi olla yhtä sun toista. En kyllä tiedä mikä ero on pakastetulla ja tuoreella, mutta näillä mennään. En rupea hysteeriseksi, kun on tässä muutaki ajateltavaa =)

Jännä, miten vaihtelee nämä käytännöt paikkakunnittain. Mun pitäis tänään nyt muistaa käydä se pissanäyte ja verinäyte antamassa..ois silleen kiva, jos ensin sais antaa sen pissanäytteen kun kyllä siinä 3h pidätyksen jälkeen on jo tuskallista :D Mulla ne kupat ja hivit jo testattiin, niissä ei vissiin ole sitten ollu mitään kun ei ole kuulunu mitään. Oiskin kamalaa, jos ois joku tollanen tauti tietämättään.

Haave2010, jos sulla on noin kamala iho-ongelma, niin kyllä sitä varmaan kannattaa hoitaa sillä antihistamiinilla. Kun sehän voi olla niin, että vaan pahenee kun sitä ei millään rauhoiteta. Kyllähän ne lääkärit tietää, että raskaana olet, jos olet maininnut..joten katsovat aina sen mukaan. Oikeestaan mitkään lääkkeet suurinpiirtein ei ois suositeltavia raskaanaollessa, mutta eihän se ole käytännössä mahdollista..joten pitää mennä sen oman mukaan aina mikä on tilanne. Toivottavasti helpottaisi :hug:

Pitänee lähteä töihin, mukavaa alkavaa viikkoa kaikille!

-metsis 10+1

Alkuperäinen kirjoittaja jääräpää:
Ymmärsin että moni on ostanut sen kotidopplerin!? Mistä olette ostaneet ja mihin hintaan? Onko se ollut hyvä ja hintansa väärti?
mä tilasin dopplerin sieltä..öö..raskauskeijun sivuilta.se oli se mikä on tarjouksessa 45 euroa ja mukaan tulee geeli. tuli maksamaan 52 euroa ja vähän päälle =) perjantaina tuli postissa se ja kyllä se taitaa ihan mielenterveydelle olla hyvä ainakin jos on näin stressaava ihminen kun minä :D joka ilta olen ennen nukkumaan menoa kuunnellu pikkusen sydänäänet ja hyvin kuuluu.. vauva kyllä karkaa aika nopeasti sen alta mutta helppo ne on etsiä uudelleen :heart: vähän jaksoin epäillä tuota ostosta kun olenhan jo kaksi lasta odottanut ilman sellaista mutta rehellisesti sanottuna en kyllä silloin osannu stressata näin pahasti =)

nyt en enää muista mitä muuta mun piti kirjottaa :D noh,kirjotan sit lisää kun muistan :D

kanelinkukka ja taisto 13+3 :heart:

Noi käytännöthän vaihtelee kunnittain, meillä myös testataan pissanäyte itse ennen terkkarille menoa, mutta esim. mun kaveri, joka asuu Helsingissä, antaa terkkarille pissanäytteen, joka tekee sen itse testin.

Verinäyte multa otettiin ensimmäisellä neuvolakäynnillä, jonka terkkari toimittaa labraan. Siinä tosiaan testataan ne hiv, kuppa, klamydia ym. Joissakin paikoissa tuota verikoettakin varten saa lähetteen labraan eli neuvolan terkkari ei aina ota sitä verikoetta. Esikoista odottaessa mä jouduin käymään sen takia labrassa, kun terkkari ei saanut sitä verikoetta otettua kun huomasi että mulla on neulakammo :D

Minäkin olen hyvällä ruokahalulla pistellyt ulkomaisia vadelmia monen viikon ajan :( Enhän mä muistanut, ettei niitä saa syödä. No, vahinko on tapahtunut eikä sille mitään voi ja tosiaan se riski on niin minimaalinen, että en jaksa siitä panikoida.

Huoh, paha olo ja väsymys senkun jatkuu :eek: Ja nyt on sitten verenpainekin ilmeisesti aika alhaalla, kun vähän väliä huimaa. Näitä oireita senkun tulee lisää, pikkuhiljaa sais ruveta helpottamaan tai menee hermot...

minnihiiri rv 10+5

Tervetuloa uusille ja mukavaa viikonalkua kaikille! :)

Mulla tuli tänäaamuna taas jonkun verran vuotoa, ei kauheasti, mutta kuitenkin. Harmittaa kun ei tunnu millään loppuvan vaan joka aamu saa pelätä, että miten tänä aamuna käy. No se loppui kuitenkin ennen kuin ehti kunnolla edes alkaa ja kipuja ei ole, että eipä kai tässä muuta kun jatketaan samaan malliin.

Täällä ei neuvolassa otettu verikoetta vaan seula oli ensimmäinen ja toistaiseksi ainoa verikoe, missä olen käynyt. Siinä varmaan otettiin noita muitakin testejä kyllä.

Mä oon myös syönyt pakastemarjoja ihan alkuraskaudessa ja myöhemminkin noita epsanjan mansikoita ja aion syödä vastakin kunnes kotimaiset saapuu, toki oon ne huuhdellut. Tietääkö joku, voiko itse pakastamiaan marjoja syödä, kyllä kai?

Tuntuu että masu alkaa vähitellen pullistua eikä se ihan pelkkää turvotustakaan taida olla. :) Toki turvotuksen kanssa sitten vielä kahta kauheampi pötsi.

Hampiainen 12+4

Aurinkoiset huomenet ja tervetuloa uusille minunkun puolestani! :wave:
Toivottavasti olen lisäillyt nyt etusivulle kaikki oikein?!

Noista verikokeista ym. senverran että mä kävin labrassa ensimmäisen neuvolan jälkeen otattamassa noi kupat ja Hivit ym. Seulaan en osallistu ollenkaan!
Pissanäyte meillä annetaan joka kerta ennen neuvolaa ja terkka käy sen sitten stiksaamassa.
Edellisessä raskaudessa olin sokerirasitustestissä koska entinen neuvolantäti oli niin tarkka uusien, muuttuneiden määräysten kanssa! Nyt mulla on uusi täti joka oli sitämieltä että mulla ei ole mitään tarvetta siihen mennä ;) Samoin musta otettiin viimeksi raskauden loppupuolella ylimääräinen verikoe missä katottiin noita vasta-aineita kun mulle on tehty verensiirto kaksosten syntymän jälkeen! Sitäkään ei tarvitse kuulemma nyt ottaa!
Eli mulla ei ole kuin 2 ultraa ja neuvolalääkärit missä käydä neuvolan lisäksi!

Noista syömisistä senverran että vaikka välillä muutoin olen huolissani onko masussa kaikki kunnossa niin suustani laitan kyllä ajattelematta alas mitä mieli tekee :whistle: Onneksi kuitenkin melkein kaikki kielletty on sellaista mikä ei muutoinkaan ruokavaliooni kuulu mutta esim. ulkolaisia marjoja varmasti söisin ajattelematta mitään!
Ikinä en oo ollu hysteerinen nuista asioista tai tukan värjäämisistä tmv. vaan mennyt ihan maalaisjärjellä eteenpäin!

Wuhuu, yksi etappi taas takana: 12 rv raja täyttynyt!!!!!! =) Jokohan taas uskaltaisi vähän enemmän luottaa raskauden jatkumiseen...

Tämän viikon keskiviikkona nt-ultra ja siinä toinen iso etappi. Toivottavasti selvitään siitäkin.

Mukavaa viikkoa kaikille, toivottavasti nähtäisiin vähän enemmän aurinkoa!!! :flower: Mulla viimeinen työviikko koulumaailmassa, sitten vaihdan hetkeksi alaa ennen kesälomaa!

Muoks... Niin ja viikolla 12+0 menossa =)

ihanaa kun ei oo etonu kahvi yhtään koko raskausaikana, aika monella vissiin etoo ainakin kuulemani mukaan :p miten tollasen laskurin saa laitettuu tohon profiilin alas niinku Jennylillä? :D laitoin tuolta et "muokkaa tietojasi" mut tulee vaa joku rekisteröitymis lomake vaikka oon jo rekisteröityny niinku näkyy :D

Voimia ylläripyllärille! :hug: Ja kiitokset Jennylille, kun jaksat päivittäjäksi ruveta.

Tervetuloa kaikki uudet odottajat!

Meilläkään ei ekalla nauvolakäynnillä otettu mitään verinäytteitä hemoglobiinin lisäksi... Varmaan vasta sitten ekan ultran yhteydessä. Sen sijaan toksoplasmakokeeseen pitäisi mennä kun meillä on noita pieniä kissoja kotona. Täytyy toivoa että olisi jo sairastanut sen, ettei tarvitsisi kisujakin alkaa varomaan :ashamed: Nyt jo tuntuu, että niin monesta asiasta pitäisi olla huolissaan, että hulluksihan tässä tulee, vaikka yrittää pysyä omasta mielestään järkevänä! Viime viikolla oli työpaikkalounas paikassa josta saa ihania salaatteja. Siinä sitten kuolasin kun täytteinä oli kiellettyjä juustoja, savulohijuttuja ja muuta ihanaa. Ja söin kalakeittoa :/

Miauh ja Mamadream: Teillä näkyy molemmilla olevan synnärinä Naistenklinikka. Ite pohdittiin näiden PKS:n sairaaloiden välillä ja päädyttiin nyt Jorviin, kun se on lähimpänä, mutta edelleen vähän mietityttää. Kiinnostaisi tietää, miten itse päädyitte NKL:lle ja onko teillä sieltä esim. hyviä kokemuksia?

Niin, mulle voisi itseasiassa päivittää tonne listaan synnäriksi Jorvin.

Viikonloppuna kuvotus loppui oikeestaan kokonaan ja edelleen jatkuu hyvä olo. Ihanaa! Väsymys ja vatsakivut jatkuvat kyllä edelleen, mutta täytyyhän sitä nyt jotain merkkejä olla :p

Neitoperho & toukka 9+2

Ai niin, Miauhille piti tuosta unettomuudesta kommentoida.

Unettomuutta on siis ollut täälläkin, lähinnä aamuyöstä. Illalla nukahdan usein telkkarin eteen jo kaheksan aikoihin, jos erehdyn menemään makuuasentoon... Oon aina ollut huono nukkuja, mutta nyt raskauden aikana se on mennyt vielä selkeesti hullumpaan suuntaan. Saatan herätä 02.30, enkä saa enää unta. Joskus siihen on syynä päässä pyörivät ajatukset, mutta useimmiten mitään syytä ei ole. Ei vaan nukuta. :eek:

Ohjeita tuntuu löytyvän vaikka millä mitalla kuumasta maidosta kevyeen ruokaan ja liikuntaan. Mutta omalla kohdallani ei mikään oo oikein auttanut. Ei ainakaan ohje, jossa kehotetaan nousemaan heti ylös, jos ei uni meinaa tulla. Silloin en varmaan nukkuisi hetkeäkään, kun aivot lähtevät käyntiin ja nukahtaminen on täysin mahdotonta! Ja liikunta, vaikka olisi jo klo 15 takaa, etten nuku yöllä. Nyt oon lähinnä alistunut tilanteeseen ja makaan sängyssä kellon soittoon asti, nukahdan tai en. Joskus nukahdankin. Ja ainakin kroppa lepää vähän enemmän kuin pystyssä ja torkkuminenkin on parempi kuin ei mitään. Pimennysverhot auttaa jonkin verran ja tukeva iltapala, jolloin ei ainakaan nälkään herää. Samoin raitis ilma ja paksu, painava peitto. Nukun useimmiten tosi lyhyitä öitä, mutta ison univelan keräämisen jälkeen saa aina taas nukuttua yhden yön kunnolla!

Mutta jos ongelmana on iltanukahtaminen, niin silloin taitaa syynä olla useimmiten päässä pyörivät asiat ja pelko siitä, että ei nukahda tänäkään yönä. Jolloin ei sitten ainakaan nukahda. Kunnon rauhoittuminen voisi auttaa, jos keksii siihen jonkun hyvän keinon (lukeminen, saunominen, tv:n katselu...) ja nukahtamattomuuspelon poistaminen. Mutta mitään kaikille toimivaa ohjetta ei taida olla, joten täytyy vain kokeilla kaikkea ja katsoa mikä omalla kohdalla toimii. Neuvolassa kysyttiin, nnukunko tarpeeksi ja kun kerroin tästä ongelmasta täti vain hymyili, että niin - sellaista se joskus on. Olipa apua...

ite asun vantaalla ja viime kesänä kun sain keskenmenon niin kävin naistenklinikalla ja sillon siel oli ainaki mukavii hoitajia jne. emmä sitä sairaalaa oo sen kummemmin miettiny, toi nyt on vaa lähin ja sellanen jossa oon joskus käynykki. kättärillä en oo käyny. jorvissa oon ite syntyny mutta se on niin kaukana täältä että ei se oikeen sitte houkuttele..

Yhteistyössä