Moikka,
Onpas aika taas vierähtänyt. Raskaita nämä pyhät, mutta onpahan lusittu =)
Meillä esikko ja minä flunssailtiin ja saatiin sit tartutettua pikku neitiinkin nuha, jota on nyt jatkunut 5 päivää... Kamalaa rohinaa ja aika kuivaa, et ei pikkuniistäjästä ole apua, mutta keittosuola liuosta menee siitäkin edestä. Aivastellessa tulee sit räkäpaukkuja. Sängyn pääty korotettiin tyyny patjan alle ja kirjat sängyn jalkojen alle, niin aika koholla neiti nukkuu ja on kyllä saanut nukuttua tukkoisuudesta huolimatta.
Ulkoilusta pitää hehkuttaa, et mekin päästiin ulos eilen ja tänään. Eilen vaunuteltiin postilaatikolle ja takas, oltasko se 15 min. oltu ulkona ja sit tänään puolisen tuntia. Kyllä vaan tää mamma saa ihan kummasti puhtia tuosta raikkaasta ilmasta.
Mahavaivoja on yhtenä iltana ollut, tuli varmaankin siitä kun söin uuden vuoden aattona pitsaa, jossa oli paprikaa, kun ei oikeastaan mahakipu huutoa ole ennen, eikä jälkeen ollut yhtään. Annetaan kuitenkin joka ilta cuplaton iltatankkauksen aikaan maitoon sekoitettuna pullosta. On sitten pierupaukut tulossa ilman kitinää ja kipua =)
D-vitamiinit aloitettiiin toista viikkoo sitten ja otettiin suoraan apteekista jekovitit, eikä ole ongelmia niiden kanssa aiheutunut. Ne neuvolasta saadut d-vitolit säilyy tuolla jääkaapissa niin annetaan ne sit vähän vanhempana, kun kerkiää toi suolisto vahvistua ja neiti kasvaa. Suosittelen, jos yhtään meinaa olla mahassa ilmaongelmia, noi jekovitit on kuitenkin paremmat mahalle.
Tutti on meillä ollut pari viikkoa nukahtamiseen käytössä, tissin jatke siis. Nukahtaa yleensä hyvin tissille tai sitten syönnin päälle syliin tutti suuhun. Esikko ei ikinäö tuttia huolinut ja ei mikään mahdoton tuttiluputtaja tämäkään neiti ole, mutta koen aika käteväksi sen ettei itse tarvitse sitä tutin virkaa hoitaa.
Kantoliina on tallessa esikon ajalta ja kätevänä pidän. Suosittelen, jos vauva tykkää vain sylitellä ja nukkua syliin, niin liinan avulla saa kädet vapaaksi. Kerran olen neitin kanssa liinaa nyt kokeillut ja makeat unet siinä nukkui. Meillä kuitenkin ei niin sylitakiainenkaan ole, et ihan hyvin on saanu sänkyyn nostettua nukkumaan, niin ei siksi vielä liina ole niin aktiivikäytössä, mut varmasti kesällä on tosi tärkeessä roolissa.
Mites Linnna: Oletko onnistunut pitämään maidontuotantoa yllä pumppaamalla? Joko kuuri loppui, että olet päässyt imettämään?
Azelealle :hug: löytyikö vauvan ranneke? itseäni potuttaisi tilanteessa kovasti, koska mukava säilyttää muistona ja aika ainutlaatuinen muisto onkin.
Nimi ja ristiäiset. Nimeä olen itsekseni pohtinut ja hätäkastenimeä parempaa en ole keksinyt, joten se saattas olla ehken siinä. Mis ei paljon ole juuta ja jaata sanonut. Ristiäiset on lukittu 29.1. ja 3/4 kummeista on kysytty ja suostuneet, vielä siis yhtä pitäisi kysäistä kun näkee.
Meillä isäntä aloitti 31.12. isyysloman ja olisi 10.1. asti nyt "lomalla". Tosin meillähän on tilanne se, et on tuo navetta ja maatila tässä, niin nytkin isäntä on tuolla pari tuntia ollut lietekaivon tyhjennyksessä =) Kysymys kuulukin, et mitä lomaa, suutahdin jo heti aattona et joka päivälle suunnittelee työhommia, vaikka pitäs tyttöjen kanssa sitä aikaa suunnitella.... Saa nähdä miten tämä "loma" tässä nyt eroaa normaalitilanteesta; et tyttöjen kanssa odottelen sisällä, et millonka isäntä tulee töistä. =) Onneksi on aamulla esikkoa katsomassa niin olen saanut nukkua vielä yhteentoistakin vauvan vieressä.
Rytmistä sen verran, et sellanen tuntuu jo alusta asti muodotuneen; kaksi pitempää valvejaksoa n. klo: 11-14 ja 18-23 ja pitemmät unijaksot sitten 14-18 päikkärit ja yöllä 23-04 ja siitä tunnin syötön jälkeen 05-08, syöttö ja vaipanvaihto ja unet vielä 09-11. Aika hyvin sit kuitenki on saanu ite kokoajan nukuttua ku 4-5 tunnin pätkä tulee yölle yhtäjaksoista unta ja lisäksi yksi tai kaksi tollasta lyhyempää n. parin tunnin pätkää.
Kurjuutta vauva-arjessa on vain se, että kaikki kun menee vauvan tahdissa ja ehdoilla ja isäntä oin aikas vähän päivisin sisällä, niin aikamoisia raivareita on esikoisen (4v.) suunnalta tullut päivittäin. Kiukuttelua pukemisesta ja syönnistä ja ylipäätän vähän kaikesta. Ymmärrettävä on, et toinen vaan osottaa mieltään ja hakee huomiota, mut ei se tee asiasta helpompaa. Jospa tämä tästä, yrittää sit hommailla esikon kanssa kaikkee, kun vauva nukkuu näitä pitempiä pätkiä ja aika paljon kyllä on sit saanu katella lastenkanavaa ja dvd-tä =( Onneksi mun sisko (esikon kummi) on käyny ulkoilemassa ja eilenki luistelemassa esikon kans niin on saanu raitista ilmaa ja huomioo, vaikkei tosin äitiltä. Huuh... Pitääkin lähtee palapelin tekoon ja lopettaa tää romaani nyt.
Tervetuloa uusille vauvautuneille tänne puolen.
T.Leenu ja poppis 3vk 1 vrk