Joulukuiset 2010

Linnna, meillä on käytössä Cuplaton ja on siitä apua meille ollut. Oon myös ite sitä kokeillu esim loppuraskaudessa kun vauva jotenkin paino suolistoa, ja hyvin se toimi:D Tuohan ei sinällään estä niitä ilmavaivoja, mutta ainakin meillä se huutoaika on paljon lyhempi ja lievempi kun ilma pilkkoutuu ja pääsee pois suolistosta. Ilman Cuplatonia voi mennä tuntikaupalla huutamiseen, mutta tuon kanssa sitten 15min-2h ja taukoja on paljon. Meillä kans on noita vatsavaivoja joka päivä. Myös rintakumia käytän ite ja ei se välttämättä haitaksi ole, ellei se sitten vaikuta siihen rinnan stimulointiin. Mites toi fenkolitee, kun jotkuthan väittävät että se auttais maidontuotannon lisäämiseen? Mulla itellä tulee maitoa taas liianki kanssa, vaikka rintakumi on käytössä. Samoin on mulla, että imetys ei ilman rintakumia onnistu kun rinnanpää on tosiaan ihan samalla tasolla kuin muu osa siitä rinnasta..ei siitä saa otetta kyllä mitenkään.

Hereilläoloaika mua sitten harmittaakin! Meillä poju nimettäin pääosin ehtii vaan syyä ja sitten vaihdellaan vaipat..ja noh, sitten onki jo nukkumaan menossa tai sitten on niitä ilmavaivahuutoja. Tosi harmillista! Välillä sitten napottaa hereillä, jollon tykkää kyllä eniten pällistellä kasvoja ja kuunnella jos jotain hyräilee tai juttelee. Joskus sitten lelu on ollu siinä mukana, mut ei sitä jaksa kyllä kovin pitkiä aikoja katella..ehkä puolisen minsaa.

Noihin ilmavaivoihin en oo sitten keksiny muuta kuin että tekee oman olonsa kotoisaksi! Korvatulpat korviin, tai jos meinaa torkahdella niin sit ehkä vaan toiseen korvaan (ns. huutokorvaan) ja sitten sohvalle vaan peitot ja muut jo illasta valmiiksi. Lisäksi ite kattelen nauhalta jotain, jos alkaa kestämään se huutokonsertti. Ehkä se niin on itelle sit helpompaa, se kun on jotenki niin kamalan näköstä kun toinen on niin kipeä.

Neitoperho, meillä kans oli aluksi aivan mahtava rytmi pojalla ja nyt sitten ilmavaivojen takia se meni sen siliän tien. Heti jos on vähemmän ilmavaivoja, niin nukkuu kuitenki jopa sen 3h taas. Musta tuntuu, että meillä niitä ilmavaivoja edes auttaa vähän liikaa ja nopeesti tuleva maito..toinen jotenki hotkii siinä sitten. Ja musta tuntuu kans, että jos liikaa syöttää niin siitä tulee sit ilmavaivoja. Oonk ikattonu, että jos huutaa ilmavaivoja niin pidän kyllä 1.5-2h tauon siinä syönnissä jos vauva on vasta kunnolla syötetty. Sit yleensä on saanu ne ilmat puksuteltua pois ja syötän, jonka jälkeen menee nätisti nukkuu. Tietysti täytyy sit huomata, millon ois kyseessä vaikka lisätilausta..mutta ainaki meillä se nälkäitku on erilaista kun tuo kurkku suorana-ilmavaivaitku.

Mulle sanottiin synnärillä muuten, ettei rintaruokittua tartte röyhtäyttää mutta kyllä meillä vaan oon huomannu että melkoset röyhtäykset sieltä tulee..oon alkanu sitten imetyksen välissäki röyhtäyttään, kun pitää siinä välissä vähän taukoa. Onhan se ainaki helpompi, kun se ilma tulis heti pois eikä kierrä sitten sielä suolistossa.

Kultapossu, kiva nimi tulossa teille. Meillä taas on tilanne se, ettei hirveesti uskalleta nimeä käyttää ettei vahingossa möläytellä..tosin meillä nyt muutenki varmaan ennen nimiäisiä ehkä jo nimi kerrotaan kun se ajankohta on niin epäselvä ja varmaan vähän vapaammat kahvittelut sitten. Mutta ei nyt ennen nimen hakemista haluttais kertoa nimeä:)

Ninnianneli, oon ite kans ymmärtäny että jossain vaiheessa pitäis alkaa herättelemään jos vauva meinaa liikaa nukkua. Aikaa en sen kummemmin tiedä, ehkä neuvolasta vois kysästä. Ite oon herätelly aiemmin 3h välein, kun meillä aluksi paino laski liikaa. Mut nykysin annan nukkua 4h tai vähän päällekki jos joskus niin tekee. Tää meidän kaveri heräilee kuitenki iteksee vähän turhanki aikasin noiden mahapurujen tähen, joten ei oo tuota tarvinnu miettiä. Ehkä herättäisin viimeistään 5h kohdalla, onhan se jo kova nälkäki sitten vauvalla ja vaipatki varmaan alkaa valskailee pikku hiljaa (tai no taidan vaan ite vaihdella vähän turhanki usein noita).

Melkosta ilmavaivatekstiä tämä mun juttu, mutta se taitaa olla nyt se ajankohtaisin juttu. Yrittäkää kestää:D Pikku hiljaa tähän vauva-arkeenkin alkaa tottumaan, enää noita ilmavaivoja ja itkuja ei hätäile ja "pelkää".

Mukavaa viikonloppua kaikille! Täällä ois ainakin tulossa vaunulenkkeilyä sallivia ilmoja vissiin:heart:

-metsis ja poju 18 vrk (jos oikein muistan)
 
tervehdys, täällä yritän sylikissan kanssa kirjotella; miten onkin et aina kun kuvittelee hetken pystyvänsä istahtamaan itsekseen, alkaa sitteristä parku :D täällä on todella tiheästi oltu rinnalla koko viikko, nyt vähän jo harvemmin. melkein meinasi pälli levitä alkuviikosta kun tuntui etten ehtinyt edes itselle puuroa keittää saati syödä :O pakko myöntää et kyllä tää imetyksen kokonaisvaltaisuus on yllättänyt ihan täysin. tosin nyt on kyllä varmaan joku tiheän imun kausi menossa..

ilmavaivathan ovat täälläkin valvottaneet mut nyt rupeaa jo ilma kiertämään, masujumpasta ja kunnon röyhyttämisestä on ollut apua. cuplatonitkin on ostettu mutta vasta kerran muistettu antaa kun yleensä se ruoka pitää saada mahaan ASAP niin ei ole oikein ehtinyt minkään tippojen ja lusikoiden kanssa väsätä. yöunet, tai unet ylipäänsä ovat aika lyhkäisiä, öisiin max 2-2.5h kerrallaan ja päivällä tuskin tuntiakaan ja kyllä sen ainakin mutsin silmäpusseista huomaa :p

ollaan pikkuhiljaa alettu käyttää myös kestovaippoja kun vaavikin on vähän isompi nyt, toistaiseksi taskuvaippoja vain vaikka mulla ois tuolla varastoituna muitakin. otetaan nyt rauhassa vaan yks asia kerrallaan kun tuntuu noidenkin kanssa olevan tarpeeksi säätöä :D aivot on niin maidossa ettei mihinkään kauhean haasteellisiin vaippavirityksiin nyt pysty hih. osakestoillaan muumi-vaippojen kanssa, ne on meillä osoittautuneet parhaiksi pitkän selkäosan vuoksi.

ristiäiset pidetään helmikuun puolivälissä. nimi on valmiina ja vain kummien tiedossa.

L-84 ja poika 3,5 vko
 
Ilmoittaudun mukaan keskusteluun. Poika syntyi siis 29.12.2010, 42+2 kolmen päivän käynnistelyn jälkeen hätäsektiolla, epäonnistunut käynnistys. Synnytyskertomusta en ole ehtinyt kirjoittaa ja nyt tuntuu jotenkin ettei enää jaksaisi palata niihin ajatuksiin vaan keskittyä nykyhetkeen ja tulevaan ihanaisen kanssa. Iso poika siis, 54 cm ja 4295 g ja kotiin päästiin viime sunnuntaina. aika kaaosta ollut tämä kotiutuminen, mutta onneksi mies on vielä ensi viikon torstaihin asti isyysvapaalla. Ihanaa ja väsyttävää ja hermostuttavaa ja onnea. Imetyksen kanssa oli alussa todella haasteellista, ja annetaan vieläkin koko ajan myös lisämaitoa, mutta nyt kun maito on noussut kunnolla ja tuntuu riittävän, vaikkei nyt ihan vuolasta olekaan, ollaan pikkuhiljaa vähentämässä lisämaidon osuutta. Tämä tosin tarkoittaa lisää aikaa tissillä ja äidillä vähemmän aikaa muuhun kuten nukkumiseen mutta kuulunee asiaan.

Kestovaippoja oli täälläkin tarkoitus käyttää, mutta äitiliinin toipuminen on vienyt aikansa, ja ollaan menty tähän asti kertakäyttöisillä. Katsotaan uudestaan kun elämä alkaa asettua uomiinsa.

Aika sekavaa tekstiä ja aivot pehmeinä, mutta pikkuhiljaa tästä eteenpäin. Oletteko muuten odottaneet ulkoiluun sen kaksi viikkoa? En ole vielä edes postilaatikolla käynyt (paitsi neuvolassa ovelta ovelle kyydillä kerran), sektiosta toipuminen vie aikansa.

Safiatou ja poika 9 vrk
 
Safiatou, onnea pojasta:heart: Kestot kyllä odottelee siellä kaapissa, niin meilläkin on aluksi menty kertiksillä ja sitten lähdetty kestoilemaan osana. Tällä hetkellä yöt mennään kertiksen vaihdolla, muuten kestoilla. Ja jos on oikeen väsynyt päivä, niin kertikset vaan mukaan. Tästäkin on jo iso hyöty lompakolle ja luonnolle:) Sektiosta toipumiseen tosiaan menee aikaa, ite kävin postilaatikolla vaan pari kertaa päivässä ja vaunulenkkeilyt alotin parin viikon iästä sekä siitä kun säät ovat sallineet. Tänään oli eka tunnin lenkki, nyt taitaa sektiosta olla jotain 18 vrk. Lisäksi eilen alotin neuvolan antamat vatsanpohjalihasjumpat, joissa vähän liikutaanki. Sektiohaavasta muuten sen verran, että mulle neuvolan th sano että kannattaa aina jännittää ne lantiopohjalihakset kun nousee/laskeutuu sängylle ja sohvalle jne..se kyllä oikeestikki auttaa paitsi siihen suoritukseen myös ettei siihen sektiohaavaan käy.

Tuli mieleen, että niin se itestäkin alusta tuntu että en ikinä selviä arjesta yksinään kun mies lähtee sitten töihin. Oli kans noita maito-ongelmia sekä imetysongelmia sekä sektiohaava teki omat vaikeutensa. Niin sitä vaan kuitenki huimasti se tilanne muuttuu päivittäin ja nyt nuo ajatukset tuntuuki jo hassuilta.

L-84, oon tiputellu Cuplatonit vaan suoraan pojan nassuun ilman lusikoita ja muita. Aluksi käytin noita, mut sit huomasin et ne tipat saa hyvin suoraan suuhunki ja tuo meillä jostain syystä vielä tykkää niistä:confused: Maistoin itekki ensin miltä maistuu ja ne on jännän makeita.

-metsis ja poju
 
Nyt tekis mieli mennä vaunuilemaan, mittari näyttäis että olis -1. Ainoa ongelma on se että en tiedä mitä pukisin vauvalle, sillä tämä on ensimmäinen lapseni. En ole toppahaalaria ostanut. Minulta löytyy vain ohut fleecehaalari, sitten vähän paksumpi karhuhaalari ja lämpöpussi.
Miten te puette vauvanne -1 viiva -10 asteen pakkasilla?
 
Varotus, taas tulee romaani, siis mikäli pikkuneiti nukkuu ja esikko viihtyy...

Ristiäisistä:
Kultapossun tytölle oli kaunis nimi tulossa, onnittelut siitä.
Kadak: Meillä on myös 29.1. ristiäiset, mut ihan kotosalla ja itte pitäs leipoilla=) Tai sit pyytää sisko kaveriksi leipoilemaan. Miellä on myös eka nimi aikalailla sovittu, mut muut sitten vielä mietinnässä.
Solmu: teillä oli nyt ristiäiset; miten meni, paljastatko nimen? MIllos teidän toinen typy on syntynyt, kun kasteet on samoihin aikoihin?

Neitoperho83: Meillä lapsi myös paisuu, löytyy tupla leuka ja reisimakkarat, et kermaa taitaa täältäkin tulla.

Metsätähti: Kuulostaapa edesvastuuttomalta neuvolta, et ei tartteis röyhtäyttää. Meillä esikko ei osannu röyhtäillä alkuun ja hirveitä vatsavaivoja tuli... Nyt tää kakkonen röyhtäilee hyvin ja isoja röyhtäisy tulee aina, kamala ees ajatella, jos ne kaikki ilmat jäis pyörimään mahaan =(

Hereillä ollessa pääsääntöisesti on varsin tyytyväinen tyyppi, aamupäivisin seurusteleekin, eilen jokelteli ensimmäisen kerran ja tänä aamuna sanoi jo jotain jopa 2 kertaa =) Ihanaa kun rupeaa "juttelemaan". Katselee ja töllistelee kaikkea ja pitää siitä, et äiti juttelee ihan höpöjä ja kyselee kaikkea... Niin ja opettelee matkimaan kielen näyttämistä, suuta aukookin kivasti matkien äitin mallista. Eilen viihtyi säkkituolissakin ihan hyvin katsellen esikon syömistä. Säkkituolia muuten suosittelen, on jotenkin ergonomisesti muotoutuva ja turvallinen "syli" vauvalle, esikkokin viihtyi paremmin säkkituolissa katselemassa kuin sitterissä =)

Lapintaika: onnittelut aattovauvasta =) Rintakumi on täälläkin käytössä, ja yksin kertaisesti kun nukkuu pitemmän pätkän päivällä tässä iltapäivällä (4h.) ja yöllä (4-6h.) niin niiden jälkeen ei saa tissistä oikeen ilman rintakumi kiinni, kun maitoa pakkaa tulla niin paljon ja on tietysti tissitkin paljon kovemmat. En osaa siihen sanoa, et miten sais vauvan aukaisemaan suunsa paremmin, se oikean imuotteen saaminen on hirmu tärkeää ja kannattaa kysästä apua neuvolasta.

Annimanni: tissiraivarit. Kuulostaa kamalalta. Voi olla et tissistä tulee liikaa maitoa, et vauvasta tuntuu et tukehtuu ja sit päästää irti ja jää nälkäseks kuitenki ja huutaa, eikä huoli tissiä. Vai jos ei ookkaan nälkänen, vaan esim. mahaan koskee... Vai mikä sit oiskaan syynä. Kannattaa jutella ja kysyä apua ja neuvoa neuvolasta.

Esikon ajoista tuttuja sekä cuplaton, että apteekin suosittelema rela-tipat. Kai ne osansa auttoikin. Nyt tämän vauvan kanssa ei pahemmin ole vatsan väänteitä ollutkaan, mut cuplatonia annetaan iltatankkauksen aikaan kerran turvaamaan yöunia, ja eipä oo yöhuutoja ollutkaan.

Hampiainen: tiheän imun kaudella vauva voi vaatia tissiä aivan koko ajan ja silloin sitä ei kyllä liikaa voi tarjotakkaan. Vatsavaivoihin itku on kyllä erilaista, aivan kuiten metsätähtönen laittoikin. Jos nälkä itkua, niin sinnikkäästi vaan tarjoa tissiä.

Ninnianneli: Kyllä vauvat voi alkuun varsinkin nukkua liikaakin. Sain neuvolasta ohjeen, että kuuden tunnin unien jälkeen kannattaa tosiaan herätellä syömään, muuten veransokerit voi laskea liikaa. Itse ei ole tarvinnut herätellä, kun tuossa 6 tunnin unien jälkeen heräilee jo aikas nälkäisenä itsekkin =)

Safitou: Odoteltiin ulkoilua siihen 2 vkon ikään, kun ei täällä noi pakkaset sallineet ulkoilua vasta kun 31.12., jolloin vauva oli jo 20 vrk vanha =) Nyt nämä kelit onneksi ovat jo helpottaneet, kyllä ulkoilu piristää kummasti ja hyvin vauva nukkuu ulkona ja jatkaa vielä useamman tunnin unia sisällä sitten.

Kadak ja Neitoperho83 valitti ainakin pätkäunista. Jaksamista teille ja kaikille muillekkin huonoilla unilla vauvaarjessa samoaville.:hug:

Juu, siinä kaikki tällä erää, täytyy lähteä suunnittelemaan ruokaa. Hauskaa päivän jatkoa.
 
Linnna: riippuen varmaan vähän lämpöpussista. meillä on käytössä eisbärchenin pikkujääkarhupussi, ns. kaukalopussi jota käytämme myös vaunuissa. vauvalle on puettu sisävaatteiden lisäksi kypärämyssy+villapipo, lapaset&sukat, tällä varustuksella on ulkoiltu vain alle tunnin mittaisia reissuja ja lämpömittarilla oon vielä seuraillut vaunukopan asteita. MUTTA riippuu varmasti aina lapsesta, meillä on aika lämminverinen poika. kaukalopussi on mun mielestä ainakin todella näppärä ja helppokäyttöinen JA LÄMMIN eikä vaikea vaihtaa kaukalosta vaunuihin tai päinvastoin.

L-84
 
Cuplatonit olleet meilläkin nyt käytössä eilisestä ja ainakin tuntuu, että niistä olisi ollut hyötyä. Mutta sen näkee tässä päivien kuluessa, oliko tämä vain ohimenevää tyytyväisyyttä :whistle: Nyt saattaa siis hereilläolojaksotkin mennä ihan tyytyväisissä merkeissä ja loppua spontaaniin väsähdykseen, eikä hirveään huutoon ja lohtutissittelyyn niinkuin monesti viime viikolla. Toivottavasti jatkuu näin!

Maidontuotanto ei vain tunnu edelleenkään kiihtyvän ja erityisesti aamuyöt on vaikeita, kun huomaa, että maitoa ei vain tule niin paljon, kuin pikkuinen söisi. Iltaisin ovat rinnat usein pinkeät ja täynnä, muuten vain tyhjät pussit. Olisiko kellään vinkkejä maitomäärän lisäämiseen? Suunnilleen 3h välein oon imettänyt, joten ei kai pitäisi olla tahtikaan liian harva. Korviketta oon antanut yleensä kerran päivässä lisänä, jos on näyttänyt siltä, ettei kertakaikkiaan saa mitään irti rinnoista ja jää kränäämään nälkää. Tuntuu vain hölmöltä, kun kerran paino nousee kuitenkin kunnolla :(

Kestovaippojen harjoittelu pitäisi aloittaa nyt kun arki on muuten saatu pyörimään kohtuu hyvin. Niitä olisi valmiinakin kassillinen lainassa, mutta en vain ole jaksanut tutustua käyttöön, pesuun ja säilytykseen. Mutta jospa vaikka ensi viikolla.

Tänään käytiin ekaa kertaa vaunuttelemassa, kun se kaksi viikkoa tuli täyteen ja sääkin salli. Tätä ennen oon käynyt vain itsekseni pienillä happihyppelyillä - nyt päästiin ulos koko perheen voimin. Tosin tehtiin vain 15min lenkki, mutta kuitenkin! Tuo pukeminen aiheutti meilläkin päänvaivaa. Päädyttiin laittamaan perusvaatteiden (body & potkuhousut) lisäksi kevyttoppahaalari (olisikohan peräti se äitiyspakkauksen jätti-iso), käsineet, sukat ja kypärämyssy ja koko komeus äp:n makuupussiin. Ja sitten pehmeän vaunukoppan suojaan. En yhtään tiedä, oliko tuossa liikaa vai liian vähän, mutta ainakin tuntui nukkuvan hyvin. Kaukalossa käytössä on tuo eisbärchenin lämpöpussi ja sinne tarvii tosiaan ilmeisesti vähän vähemmän vaatetta alle.

neitoperho & toukka 15vrk
 
Hei vaan :wave:

Mie kuulun varsinaisesti tonne marraskuisten pinoon mutta teidänkin juttuja lueskelen kun niin lähekkäin kuitenkin vaavit syntyneet. Sen verran nyt tänne haluan kommentoida että meillä on käytössä ilmavaivoihin disflatyl-tipat, toimivat samoin kuin cuplaton mutta ovat helpompi käyttää koska annostellaan 2-3 kertaa päivässä vauvan tarpeen mukaan. Meillä riittää aamulla ja illalla..
Lisäksi ovat mielestäni tehokkaammat kuin cuplaton.

Onnea kaikille omasta pienestä kääröstä!

MusuMuru ja Eemeli 2kk
 
MusuMuru, ajattelinkin hankkia Disflatyl-tipat kans kokeeseen. Tosin ei tietysti yhtä aikaa.

Neitoperho ja muitakin imetysongelmia: Imetystukilista.net - Imetystietoa . Tuolla on paljon juttuja, jossakin siellä oli että maitoa sais lisättyä jos viettäis ihokontaktissa paljon vauvan kanssa päivän pari. Itelle vaan tekemistä jne, en tiedä toimiiko.

Sitten nuo rintaraivarit ja muut tuttuja täälläkin, mulla kun maitoa heruu paljon ja tulee muutenki paljon. Nämä vissii aiheuttaa sitä, että poika pistää suun suppuu imetyksen aluksi ja yöllä kiukuttelee kans rinnalla. (Lisäksi tästä tulee niitä ilmavaivoja, kun joutuu hotkimaan.) Tässä kans toinen linkki: Babyidea - Imetyspalsta. Ja tuolla on noita suihkutissijuttuja ja muita (ei välttämättä tarkota, että sitä maitoa olis liikaa vaan se heruminen). Mut nuo raivarithan saattaa johtua jostakin muustakin.

Ennen kaikkea kokeilee oman tuntemuksen mukaan. Meillä väheni nuo ilmavaivat, kun oon suihkutellu alusta maitoa harsoon, välillä jos oon ehtiny oon saattanu pumpata siitä vähä aluksi pois ja välillä syötän pari kertaa peräkkäin samasta rinnasta (mut tämä ei välttämättä ole hyvä jos kovin meinaa pinkeeksi mennä ettei tule tulehdusta sitten). Lisäksi sitten tuo röyhtäilyn opettaminen, on jännä ettei vieläkään ihan osaa joka kerta vaikka tietää että siellä sitä ilmaa varmasti jonku verran on. Ja tietysti sitten tuo Cuplaton.

Ulkona ollaan oltu sen paksumman karhupussin kanssa, kun se kaukalopussi on meillä kaukalossa kii enkä jaksa irrottaa=) Alle laitellaan body, jotku pöksyt (esim puolipotkarit), sukat, fleecehaalari (ohut mutta lämmin) sekä sitten kypärämyssy+ä-pakkauksen paksumpi pipo ja tumppuset+töppöset. Sitten pussin sisään. Mut tuo meidän poika taitaa olla semmonen "hikipoika", kun olin alunperin laittanu vielä makuupussin tohon päälle niin raukka oli ihan hiessä. Jos on enemmän pakkasta (lähellä -10, niin sit laitetaan vielä kaulan ympärille kauluri. Sekään ei kyllä oo kauheen hyvä, että sitten siellä vaunussa ollaan hiestä märkänä, kun kyllähän sitä siihenki vilustuu. Kokeilulla ollaan siis menty, parempihan se on vähä liikaa.

Meillä ois nuo rela-tipat seuraavaksi tulossa mukaan, nyt ku oon vihdoni onnistunu joka päivä antamaan tota d-tippaa. Aluksi aattelin, et siitä tuli vatsavaivat (saattohan tullakki) mut taitaa tuo mun maitohomma olla isompi syyllinen. Ja tietysti ihan sitä suoliston opetteluakin, taitaa siellä käydä vähän ylimäärästä liikettä vielä näin aluksi. En vaan tiiä millon nuo relat uskaltais ottaa, kokeilin jo kerran ja meni melko sekasin massu ja pari tuntia itkeskeli. Pitää varmaan neki alottaa pikku hiljaa..

Aika nopeesti sitä muuttuu, nyt on aika kiva fiilis kun alkaa tottumaan. Ja vielä kun nuo vatsavaivat oli eilen kokonaan poissa, niin kyllä sitä on hyvillä yöunilla menty:) Täytyy sanoa, että on tämä vauva-arki ihan jotain muuta kuin oli ymmärtänyt vaikka kovasti yritti valmistautuakin.

-metsis ja poju 20 vrk (tai mitä lie:D)
 
heips!

täällä ristiäisiä vietettiin eilen. n.20 vierasta oli paikanpäällä. kaikki sujui hyvin isosisko nukahti kirkossa ja kuorsasi niin että papilla meni pasmat sekasin mutta sai sentään kastettua pikkusiskon. etunimeksi tuli Niia. juhlakalu nukkui koko toimituksen ajan kummisedän sylissä. juhlat juhlittiin kotona siskon ja äidin leipomuksia nauttien.
.
Leenu84 vanhempi tyttö syntyi lokakuussa 09 elikkä ikäeroa tuli kaksi päivää vajaa vuos ja kuus viikkoa. ristiäiset vietettiin siis samana päivänä vuosi väliä. kyseltiin jo että varataanko sama päivä myös ensi vuodeksi vapaaksi ristiäisiä varten mut lupasin ettei tarvi mun lasta ainakaan ristiä ensi tammikuussa!

nyt sitten juhlat juhlittu onneksi niin päästään aloittelemaan arjen pyörittäminen kahden lapsen kanssa oikeen kunnolla. kun olis ilmatkin semmoiset että voisi olla ulkona oikeen kunnolla.

huomenna olis neuvola ja läääkäri pikkusellä ja ittellä jälkitarkastus. onneksi hoituu samalla käynnillä ettei tarvi siellä koko ajan ravata.

nyt pitää mennä

solmu& tytöt
 
Huomenta kaikille.

Kiitos herättely kehotuksista :). Nyt meillä ollaa menty aika tasasesti neljän tunnin uni pätkiä joten ruokaa tyttö varmasti saa tarpeeksi kun ei nuku liikaa.

Täällä onkin tyttö vallan hyvässä kunnossa mut äitistä ei voi sanoa samaa. Eilen vuosin runsaasti verta ja päätin soittaa hyvinkäälle käskivät mennä näytille. Sairaalassa ultras ja lääkäri epäili et kohtuu ois jääny pala istukkaa (vaikka sitä epäiltii jo synnytyksen jälkee ja sillon mut jo kaavittii). Mukaan sain kahet antibiootit ja kohtua supistavaa lääkettä. Keskiviikkona takas näytille ja katootaa sit tarviiko kaapii TAAS. Hieman ottaa päähän.

Mut nyt meil huudetaa ruokaa.

Ninnianneli ja Nea
 
Heippa,
ihana lukea tätä Joulukuisten palstaa ja huomata, että muutkin pohdiskelevat samojen asioiden kanssa :)

Täällä tyttö on tänään 3vko vanha. Illat menee huutaessa, mutta onneksi yöllä saa nukuttua yleensä 2-4h putkeen. Ilmeisesti masu vaivaa ja aloitinkin tänään cuplatonien annon. Toivottavasti helppaa. Maitoa tulee aika paljon ja veikkaankin, että masuvaivat johtuvat osaksi hotkimisesta. Tyttö tankkaa normaalisti vaan tosi nopeasti (10-15min). Olenkin miettinyt, että saako tuossa ajassa tarpeekseen, mutta kun en oikein voi pakkosyöttääkään. Muutenkin puklailee aika paljon. Huomenna on neuvola niin tiedetäänpähän sitten painonkehitys. Illalla tyttö syö enemmän ja pidemmän ajan... ja valvoo. Kantelu ja kävely rauhoittaa. Pitäisi olla askelmittari niin tietäisi kuinka pitkä lenkki tulee heitettyä olohuone/keittiö-akselilla :)

Tänään on uusina asioina otettu käyttöön maidonkerääjä ja kantoliina. Ajattelin pakastaa maidon myöhempää käyttöä varten. Kuinkakohan paljon kannattaa laittaa yhteen satsiin?

t. Kii ja S (3vko)
 
Hei!

Ilmoittaudunpa minäkin tänne, kun kerrankin on rauhallinen hetki ja pääsee nettiin. Eli tyttö syntyi 18.12 viikolla 41+0

Imetys on meillä sujunut hyvin. Pientä ongelmaa on ollut minun runsaan maidontulon kanssa, tyttö saa ilmavaivoja kun sitä tulee niin vauhdilla. Mutta nyt on vähän taasaantunut, yritän syöttää aina useamman kerran samasta rinnasta ja lypsän toisesta sen verran ettei mene kovaksi. Jotain tiehyttukosongelmia oli myös silloin kun pystyin imettämään vain makuultaan, mutta nyt onneksi ei istumisessa ole enää ongelmaa. Itse olen lueskellut äitiysavustuspakkauksen imetysesitettä, siinä on minusta hyvää asiaa.

Tutti
on ollut käytössä nyt viikon verran. Tuntuu että jonkin verran on imuotteeseen vaikuttanut, vaikka muuta luulin. Nykyään välillä imee huonosti, maiskuttelee ja suussa on pelkkä nänni. Mutta saan sen korjattua kyllä kun vähän litistän rintaa. Tätä ei ollut ennen tutin antoa, mutta en toisaalta haluaisi siitä luopuakaan kun on kätevä autossa ja vaunuissa. Yöllä ei ole kelpuuttanut, vaan vaatii tissin.

Yöt menee kolmen tunnin välein syöden. Itse saa siis pari tuntia unta kerrallaan, mutta ihmeesti sitä jaksaa. Vatsavaivat yöllä on helpottaneet kun olen syöttänyt samaa rintaa useammin, muutamana päivänä on myös cuplatonia käytetty.

Mites tuo d-vitamiini, meillä on d-tipat mutta olisko tuo jekovit vatsalle ystävällisempi? En ole sitä ohjeen mukaista määrää vielä antanut, tänään nostin kolmeen tippaan.

Ninniannelille ja muillekin tarvitseville tsemppiä synnytyksestä toipumiseen!

Kestovaippoja opetellaan käyttämään. Nyt vielä yöt mennään kertakäytöillä, kun ei olla saatu riittävän pitävää pakettia yöksi ja ohivuotojen siivoaminen unenpöpperössä ei oikein innosta (no, vuotaa ne kertakäytötkin joskus).

Oma olo on nyt viikon verran ollut hyvä. Episiotomiahaava on vihdoin umpeutumassa, siitä petti tikit niin oli pitkään kipeä. Repeämät parani nopeammin. Kyllä sen haavan vieläkin huomaa, ja puutuolit ei oikein kiinnosta, mutta ei se enää elämää haittaa. Tänään tunnin vaunulenkillä!

donter ja tyttö 3 viikkoa 2 päivää
 
Viimeksi muokattu:
Kiitos donter. Stemppia täällä kyllä tarvitaanki.

Meikäläinen varmaa tarvis jonku kurssin et innostuis noista kestovaipoista :). Kiinnostusta kyl olis mut ei nyt tunnu olevan aikaa harjotella miten ne toimii. Hurjalta vaikuttaa toi vaippamäärä mitä tulee nii ois kyl varmaa syytä tunkeutua kestovaippojen maailmaa.

Ninnianneli ja Nea
 
Lillikka
Johan pitää kiirettä, eikä missään välissä kerkiä kunnolla koneelle. Mutta nyt vauveli EHKÄ nukkuu tovin ja pojat lähti asioille, joten täältä pesee ny pientä raporttia.

Ummetus tuntuu olevan päivän sana meillä. Mä vedän luumuja kaksin käsin ja tilanne alkaa olla aika lailla helpottunut, mutta vauva kakkaa ehkä vaan joka toinen päivä. Siinä välissä on kauheeta ähinää ja puhinaa ja se selvästi yrittää pungertaa kakkaa ulos, mutta mitään ei tule. Aloitin Cuplatonin noin viikko sitten kovaan ähinään ja relatipat pari pvää sitten ja tänään googlaan levolacia ja mallasuutetta… mutta taidan ekaksi kokeilla keitetyn veden antamista ja hieroa ja jumpata tota pientä vatsaa. Kiva vaan, kun päivisin tyttelillä on kaikki suht ok, mutta öisin ollaan hereillä kakkatalkoissa. En osaa oikeen yhdistää mihinkään, mitä olen itse syönyt, mutta ainakin sipulia nyt välttelen. Kahvista luovun vasta vikana keinona… :ashamed:, itse vetelen Gefilusta täydet satsit joka päivä. D-tippoja olen antanut pari viikkoa, kun ilmeisesti toi D3 ois parempi kuin D2 (jekovit), mutta jos jekovit on vatsaystävällisempi, niin pitäisköhän sitäkin sitten harkita vaihtaa…?

Röyhtäytys meillä onnistuu vaan joskus, enkä ole sitä kauheen systemaattisesti tehnyt. Pienet ei kuulemma vielä oikeen osaa röyhtäistä ja tuntuu, että sitä sitten yhtä tyhjän kanssa roikutaan olkapäällä. Paitsi että siinä tytteli kyllä viihtyy aika hyvin ilman röyhtäsyäkin.

Ristiäiset on 1,5 viikon päästä ja nimiasia on vielä ihan vaiheessa. Kai sitä kalkkiviivoilla taas tehdään ne isot päätökset! Me pidetään bileet kotona, kun nää lähialueen sopivat lukaalit oli kaikki varattuja. Tiivis tunnelma tulee, mutta sou not. Taidan tilata taas kakun leipomosta ja muuten on jotain suolasta piirakkaa ja sellasta, aika simppeleillä tarjoiluilla mennään. Sain ostettua neidille pari söpöä tunikaakin eilen, niin on sitten nättiä relaa vaatetta, mihin vaihtaa seremonioiden jälkeen :heart:

Tyttelillä on ollut ihan karmeet hormoninäpyt naamassa nyt pari viikkoa. Jouluaattona se oli vielä jotenkin siistin näkönen, mutta sitten räjähti. Olikohan mun syömillä suklailla jotain tekoa tän kanssa, en tiedä, mutta vähän on ollut pelko perseessä, että se raukka on ristiäisissä ihan rujon näkönen! Nyt onneksi alkaa naama seljetä, kun oon ahkerasti pyyhkinyt märillä lapuilla ja laittanut välillä Bepanthenia naamaan. Päästäkin löytyi kunnollinen karstakeskittymä, jota oon hoidellut öljyillä ja joka ilta ollaan rapsuteltu kammalla ja harjalla. Isoveljellä ehti kasvaa kauheen paksu karsta ennen kuin edes huomasin sitä, joten nyt oon ollut haukkana ja silti sitä ehti kasvaa sinne tukan keskelle. Aikamoisen rassukan näkönen tuo pieni nainen on ollut kyllä viime päivät. Naama ja pää ruvella ja vatsa kovalla, pieni raukka :heart: Muuten on kyllä tyyni neiti ja hymyileekin välillä mulle ja isille.

Pulauttelua meillä on ollut jonkin verran nyt alussa. Mä tarjoan tissiä ekana kaikkeen ininään ja sittenhän on mahdollista, että tuo ylensyö itsensä. Vai onko...? Mutta miten saisi vastahakoisen pienen syömään tuttia??? Mä olen kokeillut silikonista ja luonnonkumista Mam-tuttia ja sitten Ainun sellasta pientä mallia, missä on kielelle sellanen lokero, mutta kaikki tuo sylkäsee heti suustaan. Ilme on ihan, että MITÄ sä oikeen yrität tunkea mun kurkkuun. Onko kukaan onnistunut vielä tän ikästä opettamaan tutille vai onko peli menetetty, jos ei heti alusta onnistu? Ei vaan ole kiva olla itse aina tissi ojossa tutin korvikkeena, varsinkin, kun on noita vatsavaivoja. Automatkat on välillä aika hurjia, kun toinen karjuu hysteerisenä turvaistuimessa, eikä ole mitään, millä tyynnyttää.

Isoveli 2v on taas niin uhmakasta ukkelia, että oksat pois. Varsinainen Kuningas Ei on muuttanut meille ja ulkona pitää melkein aina kantaa tai hänen päästä vaunukyydillä. Sitten jos hän suostuu kävelemään, niin sitten kirmastaan heti pakoon kulman taakse. Kotona tekee pahojaan ja toteaa "tuhma" ja "jäähylle" ja kipittää itse jäähypenkille istumaan. Hohhhoi... kai se on vaan Reagointia Tähän Tilanteeseen ja sitten ihan sitä uhmaikää itseään. Onneksi se silittelee vauvaa edelleen ihan innoissaan, eikä ole osoittanut mitään selkeitä vihanpurkauksia vauvaa kohtaan. Täytyy vaan muistaa, että sekin on vielä kovin pieni :heart:

Nonniiiin, nyt spagetin tekoon. Jaksamisia kaikille imetys / pieru / yms -ongelmien kanssa!
Lillikka ja tytteli 1kk
 
On kyllä melko ihmeellistä, miten hyvin sitä jaksaa kuitenkin, vaikka yöt jää lyhyiksi ja katkottaisiksi. Ennen lapsensaantia viiden tunnin yöunien jälkeen olisi ollut täysin kuollut. Tosin vieraiden kanssa seurustelu ei meinaa onnistua ja mitään kauppalistaa monimutkaisempaa ei saa tehtyä, joten pientä väsymistä taitaa olla ilmassa ;)

Meillä aloitettiin tänään Gefilus+D3 -tipat, jos olisivat edes hiukan vatsaystävällisempiä kuin muut. Mutta saa nähdä.

Mulla on ihan sama fiilis noista kestovaipoista, kuin Ninniannelilla. Eli ajattelin kyllä ruveta käyttämään, mutta ei se kyllä ilman opastusta onnistu. Kassillinen lainavaippoja odottaa, mutta ekaksi pitäisi selvittää eri mallien erot, muu käyttö, pseu jne. Ei vaan tuu mitään ilman apua. Onneksi tuttuni on lupautunut tänne pitämään esittelyä. Muuten saattaisi jäädä kestoilu meidän osalta.

Ummetusta on myös täällä, onneksi tosin vain mulla. Ei auta luumut, mustikat, mansikat eikä kauraleseet. Apteekin troppeihin jouduin lopulta turvautumaan.

Meillä kyllä tutti maistuu (ainakin hetkittäin) ja on kyllä ollut ihan pelastus viime päivien huutokohtauksissa. Meillä on sellainen ainun ensitutti, silikoninen. Tuskimpa 1kk ikäinen on mikään liian vanha oppimaan tutille. Auttaisiko lillikka, jos kastaisit tutin pään esim. maitoon tai johonkin muuhun hyvänmakuiseen? Tai antaisit samalla tutin kanssa suupielestä maitoa niin että rupeaisi imemään?

Täällä ei vieläkään tuu maitoa kunnolla, paitsi jostain syystä iltaisin. Alkaa olla epätoivoinen olo, kun vaikka miten usen syöttäisi ja pumppaisi, niin tuloksena on vain kirkuvan punaiset arat rinnat, ahdistunut äiti ja nälkäänsä huutava lapsi. Vaikuttaakohan se,että yön aikana ei syö mitään?

neitoperho & toukka 18vrk
 
Pikaisesti imetysongelmista:

Maidon tulon lisääntymiseen vaikuttaa mm imetysväli, yöimetykset, rinnan saama stimulaatio (mm imuote, rintakumin käyttö ym) ja se, saako vauva lisämaitoa.

Jos on ongelmia maidon riittävyyden kanssa, niin rinnan stimulaatiota voi lisätä mm. imettämällä useammin ja etenkin öisin, tai jos vauva pitää pitkiä taukoja niin pumppaamalla välillä (huom. maitoa ei saa antaa vauvalle, koska silloin se pumppaus vaan vähentää vauvalta saatua stimulaatiota joka on parempaa kuin pumpun). Täällä mulla ainakin huomaa n. 12 tunnin viiveellä, jos vauva on viettänyt paljon aikaa rinnalla niin rinnat täyttyy. Mun vauva viettää melkein joka ilta 3 tuntia putkeen rinnalla, ja ei ole kyse siitä ettei maito riittäisi (vaikka toki illalla ne rinnat tuolla syöntimäärällä tyhjenee). Imetystuen sivuilta löytyy kyllä lisää tästä aiheesta.

Ja onhan se imetystukipuhelinkin, jonne voi soittaa!

Jostain luin, että juuri yösyötöt on oleellisia maidon määrän kasvussa, tiedä sitten miksi.

Alkuun olin vauvan kanssa myös paljon ihokontaktissa, senkin pitäisi lisätä maidon tuloa (siis vauva vaippasillaan mun rintakehällä)

Mukavaa päivää, täällä yritetään päästä lähtemään ulos.

donter + vauva
 
Heippa kaikille! Ilmottautuisin mukaan keskusteluun! :)

Meidän kuopus-tyttö syntyi 20.12 ja oli 4100 ja 53cm, eli aika iso. Meillä on myös poika 1v9kk, joten menoa ja melskettä riittää. Nämä ekat viikot ovat olleet aika kiireisiä ja onneksi mies on ollut kotona. Menee vasta ensi tiistaina töihin. En todellakaan halua edes ajatella, miten päivät rupeavat menemään, kun nyt tuntuu, että miehen apu on korvaamaton. Vauva on tissi suussa jatkuvasti ja esikoinen juoksentelee tekemässä pahojaan, enkä pysty muuta kuin seurailemaan tilannetta.

Yöt Alussa rytmi oli ihan syvältä, kun vauva nukkui koko päivän ja heräsi sitten seurustelemaan klo 23-01.30. Aika hajottavaa, kun pitää vanhemman lapsen kanssa nousta noin 8.30. Jos vauva olisi ainokainen, se ei haittaisi, kun sitten aamulla hän jaksaisi nukkua vaikka puoleen päivään. Nyt rytmi on hieman siirtynyt, kun yritän pitää vauvaa pitkin päivää ajoittain hereillä ja sitten taas illalla hiljentää ja pimentää ympäristöä. Esikoinen nukkui heti alusta yhdellä syötöllä läpi yön, nyt tämä uudempi herää ainakin neljä kertaa syömään ja sen lisäksi ähisee ja puhisee kaikki aamuyöt.

Ähinä on aika rasittavaa, kun en itse saa nukuttua. Aloitin cuplatonit mutama päivä sitten ja ne ehkä auttavat vähän.. Laitan ne kanssa suoraan suuhun, kun se maistuu näköjään ihan hyvin.. :)

Imetyksestä Käytin esikoisen kanssa rintakumia, kun synnärillä eivät tarjoutuneet muuten opettamaan imetystä. Antoivat vaan kumin ja törkkäsivät tissiin kiinni. Sitten imetin neljä kuukautta ja siirryin tutteliin, kun kumin kanssa oli vaikea imettää julkisilla paikoilla tai kylässä tai missään muualla kuin kotona. Tällä kerralla sanoin jo neuvolassa, että tarvitsen apua imetykseen ja he ovat nyt sitten tukeneet sitä, kun olemme käyneet siellä. Tällä kertaa sairaalassa opastettiin tosi hyvin imetyksen alkuun. Nyt on imetys sitten lähtenyt käyntiin ilman rintakumia tosi hyvin!

nimiäiset En tiedä, koska pitäisimme ne. Pitäis varmaan ruveta jo oikeasti miettimään niitä. Nimeä mietitään yhä. Olisin halunnut antaa esimerkiksi Matilda nimeksi, mutta nyt sisko meni sanomaan, että se on sitten varattu nimi ja se on myös naapurin tytön nimi. Huoh. Ei nimiä saisi varata. Siskon on paras sitten antaa tytölleen nimeksi Matilda, kun on kerta varannut sen. :D

Neitoperho
Mekin aloitettiin nuo d-tipat. On ainakin sitten yhdet tipat vähemmän annettavana päivisin. Ja maksoivat vähemmän, kuin pelkät Rela-tipat. Tosin ne d-tipat kestää viisi viikkoa ja Rela-tipat kai hieman pidempään..? Meillä ei huudeta ihan kauheasti mahavaivoja, mutta ähinä on ihan jatkuvaa, eikä se ole ainakaan vähentynyt tippojen myötä..

Tutti Annan heti, kun tuntuu tarvitsevan, mutta tähän asti ollaan pärjätty ilman. Tutti ei ole edes käynyt suussa. Mutta jossain vaiheessa jos esim. automatkoista tulee yhtä huutoa, niin sitten harjoitellaan tutin käyttöä. Poika suostui syömään tuttia vasta noin 8 viikoisesta eteenpäin. Ennen sitä sylki vaan pois. Tutista oli tosi paljon hyötyä eri tilanteissa, mutta nyt, kun se pitäisi saada lopullisesti pois, niin se on aika rasite... :) Poika syö öisin ja päikkäreillä tuttia ja nyt se pitäisi lopettaa, mutta voimat ei riitä siihen taistoon vielä.

Solmu
Teillä on tosi pieni ikäero lasten välillä. Kun tuntuu, että meilläkin on ja moni on kyllä sanonutkin, että teillähän tulee sitten lyhyt väli. Meillä suurin haaste on tällä hetkellä alkava uhma, joka vie kyllä hermot moneen otteeseen päivän aikana. Niin kiltistä pienestä pojasta on kasvanut kauhea kiljukaula, joka ei todellakaan tee niinkuin pyydetään tai sanotaan. :kieh:

No nyt alkaa perhe heräilemään. Kiva saada täältä vertaistukea pienen vauvan kanssa elämiseen. Heti helpotti, kun luki näitä teidän juttuja! Tuntuu, ettei nämä omat ongelmat olekaan niin isoja ja ainutlaatuisia, kun välillä tuntuu! :D

Mimmukka ja tyttäräinen n. 3vk
 
Heippa kaikille!

Kyllähän se Lillikka on mahdollista, että vauva syö liikaa. VArisnkin jos on ilmavaivoja, niin herkästi ainakin meillä vauva syö vaikka on jo vatsa täynnä ja tukala olo. Tuohon oon antanu sitten tutin ja ei meilläkään oikeen aluksi osannut sitä tuttia syödä. Mut lohtuunsa sitten nyt oppi. Muuten meillä ei tuttia oikeen käytetäkkään.

Neitoperho, en minäkään kyllä yöllä syö mutta voihan se tietysti vaikuttaakin. Ehkä enemmän vaikuttaa se, että juotko tarpeeksi vettä? Yöllä kyllä kittaan vettäkin, samalla kun käyn vessassa ja vaihtelen vaipat jne. Lisäksi nuo Donterin mainitsemat ihokontaktit vois auttaa. Ja varmaan syömisissäkin se säännöllisyys. Ja varmaan jo laitatki noihin rintoihin tota Bepanthenin punasta, välillä voi laittaa lanoliinia kans (ainakin markeiteis on Purelan ja apteekissa Lansinoh). Mulla kans rinnat ei hirveesti pumpuista tykkää. Kannattaa tuohon imetystukilistan verkkosivuihin tutustua, siellä on linkkejä. Taisin aiempaan viestiin laittaa sen osoitteen. Muistaakseni imetyskertoja piti olla 10-12, että maidontuotanto säilyis? Mut tämä varmaan koskee näin alkua.

Noista d-vitamiineista ehkä antaisin sitä d3sta jos se kuitenkin imeytyis paremmin? Onhan siinä aika paljon vaihtoehtoja. Ainakin neuvolakorttiin meille on merkattu seuraavat d3; d-tipat, minisun-tippa, disney d-tipat, gefilus+d3-tipat, dee-tabs, minisun (tabl)., devisol (tabl). Devitol ja Jekovit ois sitten d2. Miten teillä on tuota d-vitamiiniannoksen lisäämistä oikeen sanottu, missä aikataulussa suurinpiirtein? Kun en muistanut kysyä ja aiempi th ei sitä maininnut.

Kestoista ja kertseistä..meillä just ne kertsit valskaa jak estot ei? :D Kestoissa oon tykkäny sisävaippa+villahousut-yhdistelmästä. Mutta jos tuo meidän sinaappikone on kovasti käynnissä, niin sit laitan kertsiä kun saattaa tosiaan aika usein ja peräkkäin tulla uudet kakat taas. Nini tuntuu, ettei viitti kestoja sit laittaa kun olla kohta taas vaihtamassa. Noita kamalia päiviä on onneksi harvemmin, yöllä tosin vaihdan edelleen kertsin kun en viitti valoja laittaa päälle ja muuten en sit nää laittaa kunnolla. Sen verran oon huomannut, että kestoissa vauvan peppu ei punota ja ne ei haise pahalle toisin kuin kertseissä. Kannattaa varmaan pikku hiljaa ottaa noita käyttöön, vaikka yhen keston päivässä kokeilee ja niin edelleen. Sit sitä pikku hiljaa valitsee useammin sen keston. Ja jos ei nyt aina valitsekaan, niin onhan sekin jotain kun edes silloin tällöin=)

Luovuttaako joku maitoa? Ois ihan mielenkiintosta kuulla kokemuksia. Mulla tuota maitoa ois luovutettavaksikin.

Nimi meillä on jo haettu, en tiedä millon tulee sitten virallisesti. Ja nimiäiset pitäis kans järjestää..ehkä ens kuulle sitten. Ei mitään isoja ja erikoisia aiottu, joten en jaksa stressata sitten yhtään.

-metsis ja poju 3 viikkoa ja risat
 
Ilmoitan nyt tällekin puolelle, että meille syntyi 5.1. pieni poika, 49 cm ja 3220 g :heart:

Imetyksen kanssa on ollut taistelua, kun en ole saanut oikeaa imetysotetta aikaiseksi ja rinnat on ihan haavaiset ja rupiset. Kättärillä eivät opastaneet ollenkaan imetyksessä, katsoivat vain ja sanoivat, että hyvältä näyttää. Onneksi maitoa sentään tulee ja nyt on rintakumit kokeilun alla. Vauva taitaa nyt ensimmäistä kertaa nukkua toista tuntia putkeen, tähän mennessä rytmi on ollut pääasiassa tunti nukkumista ja tunti imetystä. Hirveän stressin olen onnistunut kehittämään tästä imetyksestä, kun ei ole yhtään hajua siitä, miten se pitäisi tehdä oikein. :'(

Onneksi vauva on sentään pysynyt onnellisena, eikä itkekään juuri koskaan. Tosin, olen koko ajan tunkemassa tissiä suuhun, jos vähänkin inahtaa...

Pingupongu ja Nasu 6 vrk
 
Terve kaikille pitkästä aikaa (ainakin siltä tuntuu!)

Täällä arki rullaa omaan tahtiinsa ja pitää tän mamman todella kiireisenä. Mies on aloittanut työt ja esikoinen jälleen esikoulunsa, joten siinäpä rytmitystä päivään kun yrittää saada pöperöä pöytään edes suunnilleen oikeina aikoina. Kauppaankin pitäis ehtiä ja pyykkiä pestä. Vauva tankkailee aika monta tuntia tissiä monesti päivässä, ilmavaivat tuntuis cuplatonin avulla helpottaneen - eilen yöllä sain nukuttua piiiiitkästä aikaa jopa 3h putkeen ja se tuntui luksukselta!

Mulla myös maitoa tulee suihkuumalla, monesti Valtsu irrottaakin sitten otteensa ja oon tehnyt samaa kuin Metsis, eli keräillyt ylimääräiset suihkut harsoon ja kun suihkuttelu tasaantuu, niin tarjonnut jälleen tissiä. Täällä ainakin uskoisin, että just toi maidon runsas tulo aiheuttaa noita ilmavaivoja ja sit tietysti se, että vauva syö tiheästi ja pitkiä aikoja. Oonkin kovasti miettinyt, että uskaltaisinko vaan joskus olla antamatta tissiä, jos edellisestä kerrasta on alle tunti. Toisaalta ei Valtsu tunnu rauhoittuvan ennen tisun saamista, vaan huutaa nälkäänsä, joten kai se sit oikeasti on nälkäinen?!

D-vitamiineina on meillä käytössä devitol, eikä ole aiheuttanut mahavaivoja. D-vitamiinia voi lisätä tippa/pvä tai sit kokeilla vaikka useammankin päivän ensin vähemmällä ja lisätä vaikka tipan kolmen päivän välein.

Kestoilla piti täälläkin, mutta pienimpien ulkokuorien osto jäi ja ootankin nyt, että toi kerää vielä vähän massaa, ennen kuin aloitellaan. Enää ei oo järkeä ostaa pienimpiä. Muumi-vaippoja ollaan käytetty ja oon ollut tosi tyytyväinen niihin kyllä! Varmaan tulevaisuudessakin yöt ja kyläilyt menee noilla kertseillä, näin ainakin nyt ajattelen.

Täällä ei vielä hymyillä, muutama äännähdys on tullut, mutta mielestäni ei mitenkään vielä tarkoituksellisesti? Tietysti siis sellaisia tahattomia hymyjä on tullut, mutta ei ne oo niitä oikeita vielä. :) Kovasti odottelen, että tulisi, mutta kun vauva on syntynyt aikaisemmilla viikoilla, niin saattaapi vielä hetken kestää. Esikoinen syntyi viikolla 32 ja hymyili muistaakseni vasta yli 2kk vanhana.

mamadread ja Valtsu 1kk 4pvä
 
Ristiäisiin varasin tänään papin ja paikan, nimestä sovittiin miehen kanssa alustavasti sunnuntaina. Hyvä fiilis kun sai sitä hommaa eteenpäin. :)

Imetyksestä tuli mieleen sellanen ehkä itsestäänselvyys kun että yrittää juoda vaan mahdollisimman paljon. Muutamalta oon myös saanut vinkkiä et kotikalja olis jotenkin erityisen hyvä apu maidon lisäämiseksi. Tiedä sitten pitääkö paikkansa mut ei se mitään ota jos ei annakaan. Itse juon päivittäin.

Meillä hymyillään kyllä jo täysillä, äitille varsinkin. :) Ollaan hymyilty jo jonkin aikaa. Välillä vähän
äänelläänkin.

Neuvolassa käytiin eilen ja poitsu oli kasvanut hienosti. :) Painoa oli 4,4kg joten oli tullut reilu 700g lisää 2,5 viikossa. Pituus oli noussut vielä huimemmin: 58 senttiä jo. Eipä ihme et osa 56 senttisistä vaatteista tuntuu jo pieniltä. Nopeasti ne tosiaan kasvaa..

Hampiainen + pikku nassukka 3vko 6pv
 

Yhteistyössä