Jouluavun väärinkäyttöä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Eräs tuntemani äiti on vuosittain pyytänyt netin jouluapua tarjoavissa ryhmissä apua perheelleen kun joka vuosi on rahat loppu.Totta on että monilapsinen yhden vanhemmanperhe elää tiukoilla.Kuitenkin varaa on tupakoida pari askia päivässä ja juopotella sekä pitää autoa.Kaikki on suhteellista.Mutta erikoista on se että vaikka kyseinen henkilö pyytää joululahoja lapsilleen niin hänellä on varaa ostaa useille ystäville ja naapureille lahjoja.Lisäksi kuvista näkyy kuinka lapsille on röykkiöittäin lahjoja ja pöydät notkuvat ruuasta jota tarjotaan ystäville sekä suvulle.Kuitenkin kyseinen ihminen vuosittain kerjää jouluapuryhmissä..Mielestäni ei ole oikein pyytää lahjoja netissä ja samaan aikaan ruokkia puoli sukua sekä ostaa ystäville kaliita lahjoja

• Tykkää
Reactions: Unicorn
Tämä on yksi hyvä syy olla lahjoittamatta yhtään mitään suomalaisille lapsiperheille. Tässä maassa ei kenenkään tarvitse kärsiä ja nähdä nälkää vaikkei kukaan antaisi ikinämitään. Ja silti sinisilmäiset höpsähtäneet pölvästimammat syytävät rahaa ja lahjoja tämäntapaisille perheille joissa rahaa riittää autoiluun ja jopa päihteisiin mutta toisaalla kehtaavat silti ulista kuinka lapsille tulee surullinen joulu kun ei ole varaa mihinkään. Ja mammathan lahjoittavat.

Pösilöt.

• Tykkää
Niinpä.
Meillä on suvussa yksi yh-äiti, joka pyytää kaikkia ostamaan lapsilleen jotain, kun hänellä ei ole varaa...hän käyttää omat rahansa heräteostoksiin, erikoisherkkuihin, tupakkaan ja kaljaan, tuhlaa siis heti kun saa pienen palkkansa, ei osaa yhtään säästää ja suunnitella.
Ostan, koska lapset on mukavia eikä se niiden vika ole että äiti tuhlaa:(

Meillä on kummityttö joka on sukulaiseni ja täyttänyt 18 v. Olen toiminut kaikkien kummilasten kohdalla niin etten osta enää joululahjoja kun tulevat aikuisiksi koska kummilapsia on 10. Tämän tytön vanhemmat ovat sitä mieltä että he ostavat lapsilleen vain yhden lahjan ja kummit ostavat loput. Pysyin periaatteessani enkä ostanut tänä vuonna, kohtelen kaikkia samalla tavalla. Vanhemmat suuttuivat kun heidän oli kuulemma pakko ostaa tälle tytölle kaksi lahjaa ja kuluttaa rahaa tyttöön enemmän. Itse annan aikaa kummilapsille, kutsun lomilla meille ja ostan silloin esim. vaatteita heille. Ja olen avannut jokaiselle kummitilin jo pienenä josta olen maksanut heille esim. ajokortin tai avustanut opinnoissa. Jos se ei riitä niin mikä sitten?

• Tykkää
Olen noissa jouluapuryhmissä huomannut hyvinkin räikeitä väärinkäytöksiä muutenkin.Lisäksi tiedän että joulun aikaan jaettavia joulupuupaketteja ja ruokalahjakortteja jaetaan perheisiin joissa on lasuasiakkuus kyllä mutta rahasta ei todellakaan pulaa.Jonkun ostama joulupuulahja on sitten siellä lahjaröykkiön keskellä.Samoin diakonian keräämät lahjat saattavat mennä perheisiin joissa esim.isovanhemmat maksaa ulkomaanmatkat ja elämisen sekä ostavat satasilla tavaraa.

• Tykkää
Mä en kehtaa edes kysyä niitä avustuksia. Olenkin saanut ne pyytämättä ja tänäkin jouluna itkin saadessani ne lahjat ja lahjakortit. Tänä vuonna ostin joululahjaksi vaan sukkia ja esikoiselle tavutetun kirjan. Ja kyllä, meillä on auto, sillä lähin linja-auto pysäkki löytyy 4km päästä. Ja kauppa 15km päässä. Pakastan jääneet ruuat myöhempää varten. Lahjapaperit säästetään jos niitä voi käyttää askarteluun jne. Saa taas kiittää väärinkäyttäjiä siitä, että vievät vähäisenkin ilon niiltä ketkä oikeasti näistä saa oikeaa apua.

Yhteistyössä