Joudun valehtelemaan lääkäreille, että syön uni- ja psyykenlääkkeeni.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja harmaaaaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

harmaaaaa

Vieras
Elämässäni on vaikea tilanne menossa ja tarvitsin sairaslomaa ja keskusteluapua. No oikeastaan olen ollut työttömänä, mutta tämän hetkisen tilanteen vuoksi en työkykyinen. Lääkäri sanoi, että jatkoa sairaslomaan ei tule jos en ole lääkityksen alaisena. Sain pillerit ja hainkin ne, mutta yhtään en ole ottanut. Keskusteluapuakin sain ja siitä ollut apua vaikka mitään pillereitä en ole ottanut. Elämäntilanteeni on psykiatrianpuolen mukaan sellainen, että sairasloma täysin tarpeellinen toistaiseksi. Kaikki lääkärit ja muut luulee, että otan lääkkeeni ja olen niitä nyt muka ostanut muutaman kerran(olen ostanut oikeasti, mutta jättänyt käyttämättä joka ikisen). Miksi ihmeessä minun pitäisi ottaa niitä jos keskusteluauttaa? En kerro mikä asia takana josta syystä olen sairaslomalla, mutta sanotaan näin, että se ahdistava asia edessäpäin. Ajatellaan vaikka, että hyvin läheinen ihminen kuolee ensi vuonna ja se edessä(tilanne ei tämä, mutta verrattavissa).
Voin juuri nyt hyvin kun voin avautua, mutta tiedän, että otin lääkkeitä tai en niin en voi olla työtön työnhakija, koska asia joka rassaa on edessä ja joudun käymään sitä läpi.
Lääkäri uhkaili ettei kela hyväksy sairaslomaani jos en ota pillereitäni, joten sen vuoksi ostin ne. En halua kuitenkaan turtua niillä vaan käydä tunteet läpi psykiatrinpuolen kanssa ja itkeä jos itkettää. Miksi pitäisi ottaa lääkkeet jos en halua? Ainoa vaihtoehto taitaa olla valehdella, että otan niitä säännöllisesti ja ostaa aina uusi paketti kaappiin.

Kela tosissaan näkee oletko ostanut lääkkeet vai et.

Pitäisikö sinun myös keskustella kunnolla niistä lääkkeistä? Kaikki lääkkeet eivät suinkaan turruta mitään..

Inhottavaa tuollainen lääkkeiden Pakkosyöttäminen. Toivottavasti siihen tulee muutos. Sairauslomaa voi saada ilman lääkkeitäkin, mutta onhan se epävarmaa, kun lääkärikin noin sanoo.

Oletko jo lukenut tämän:
Uutuuskirjat lyttäävät nykyajan psykiatrian - "Psykiatreista tuli lääketeollisuuden juoksupoikia"
Kaksi uutuuskirjaa kritisoi nykypsykiatriaa, psyykenlääkehoitoa ja psyykkisten häiriöiden ylidiagnosointia.
http://www.iltalehti.fi/mieli/2015051719710238_md.shtml

Mulla oli vähän samanlainen tilanne. En edes ostanut lääkkeitä. En sitten saanut Kelalta sairauspäivärahaa. Opiskelijana sain kuitenkin opintotukea, mutta joudun syksyllä tekemään Kelalle selvityksen mikseivät opintoni ole edistyneet, koska en aio palauttaa ylimääräisiä opintotukia. Viime vuonna selvitykseni hyväksyttiin, saas nähdä miten tällä kertaa käy.

Kieltämättä on typerä systeemi että lääkkeitä "pakotetaan" syömään tilanteessa, joka johtuu olosuhteista. Mulle yksi lääkäreistäkin sanoi, ettei tässä lääkkeet auta, vaan olosuhteiden pitää muuttua. Ja keskusteluapua pidettiin tärkeänä hoitomuotona. Mutta pari muuta lääkäriä taas kirjoittivat kaiken varalta reseptin, joten Kelalle ei kelvannutkaan, kun en syönyt.

Lääkäri voi määrätä sinusta lääkeaineen pitoisuusmääritykset otettavaksi verikokeena, siinähän asia selviää. Jos on e-resepti, näkee lääkäri joka tapauksessa, onko lääkettä haettu. Kela ei välttämättä hyväksy sairaslomaasi, vaikka olisit lääkkeet ostanutkin, kun kirjoituksesi perusteella kuulostaa siltä, ettet lääkittynäkään ole sairasloman tarpeessa.

Hilpuri Tilli; tuskin määrää lääkeaineen pitoisuusmääritykset otettavaksi. Olen hakenut aina kaikki lääkkeet ajallaan apteekista eli tiedoissani näkyy, että olen ostanut sen mitä olen tarvinnutkin. Tiedän, että lääkäri näkee olenko hakenut lääkkeeni vai en. Juurikin tuo mielialalääkkeiden pakkosyöttö risoo koska uskon monen voivan parantua ilman lääkkeitä. Itselläni on erittäin voimakas psyykkinen stressi, joka on helpottamaan päin koska saan avautua, mutta tämä stressi tekee minusta tavallaan hengenvaarallisen. Kärsin voimakkaista muistihäiriöistä tuosta tulevasta stressaavasta asiasta johtuen. Muistihäiriöt olleet mm. en muista osoitettani, en tiedä millä puolella tietä ajetaan, en muista äsken tapahtuneita asioita. Tämä on paranemaan päin hyvin paljon ja psykiatrian puolelta olen saanut tiedon että häiriöni ei ole pysyvää vaan tilapäistä ja tiedossa, että se todennäköisesti helpottaa sitten ensi vuonna kun asia joka tätä aiheuttaa on takana päin. Nyt en voi kuulemma kuin saada apua asian kestämiseen ja kun asia takana päin niin voin alkaa käsitellä sitä eli vasta ensi vuonna. Joka tapauksessa minut laitetaan sairaslomalle siihen asti kun tuo hetki on ohi.

Pointti on siinä että teetkö itse kaikkesi sen eteen että kuntoudut. Jos sinulla on unettomuutta, joka pitkään jatkuessaan aiheuttaa lisäongelmia, mutta "periaatteesta" et suostu lääkkeitä ottamaan, niin onhan se viittaus siihen ettet ole halukas yrittämään tosissasi - unettomuus pahentaa masennusta joka pahentaa unettomuutta. Tämä siis kelan tulkinta. Lääkitys on olemassa koska se tukee sitä keskusteluapua ja vapauttaa voimavaroja. Oletko edes kokeillut niitä lääkkeitä? Ja kyllä, tiedän mistä puhun. Sairasloma on ajanjakso jonka aikana on tarkoitus kuntouttaa itsensä työkykyiseksi. Hienoa että olet saanut keskusteluapua!

Siis niin täydellisen turhaa julkisten terveydenhuoltorahojen väärinkäyttöä käyttää lääkärin keskusteluaikoja johonkin tuollaiseen jumiin josta itsellä ei ole aikomustakaan liikahtaa minnekään, kunhan käy ruikuttamassa...

Kyllä jokainen voi kieltäytyä syömästä lääkkeitä. Diagnoosi on se, jolla saa sairauslomaa, eikä se, onko syönyt lääkkeitä. Mikäli joku pakottaa Teitä syömään lääkkeitä ja kiristää sairausloman perumisella, viekää asia oikeuteen.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Tahdonvastaisesti_toteutettu_hoitotoimenpide_tai_tutkimus_%28psykiatria%29

Ensimmäisiä lyhyitä pätkiä sairauspäivärahaa pitäisi kyllä saada kelalta vaikka ei lääkkeitä söisikään mutta tilanteen jatkuessa pitää kelalle tehdä kuntoutussuunnitelma ja jos siihen sisältyy lääkehoito niin silloin lääkkeistä kieltäytyminen on peruste päivärahan hylkäämiselle. En tiedä onko myöhäistä jos lääkehoito on jo suunnitelmaan kirjoitettu mutta voithan koittaa saada lääkärisi kirjoittamaan uuden suunnitelman johon lääkehoito ei sisälly?

Noin yleisellä tasolla, jos keskusteluapu auttaa niin pianhan olet taas työkykyinen eikä sairauspäivärahalle ole edes tarvetta? En siis näe mikä on ongelmana..

Yhteistyössä