Jouduin käymään miehen pankkisivuilla ja huomasin hänen pelaavan n. 300 eurolla kuussa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "pyhä jysäys"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja epäoleellista;26051918:
Tuo otsikon "jouduin" pistää silmään. Oliko se jotenkin anteeksi pyydeltävää ja kiellettyä käydä miehen pankkisivuilla?

Mies pyysi että käyn hoitamassa yhden asian hänen puolestaan. Ja sen asian vuoksi jouduin selaamaan myös hänen maksutapahtumiaan. Etsin tietoa hänen nettopalkastaan jota en tarkalleen tiennyt. Samalla jäin ihmettelemään jatkuvaa listausta Rayn tilisiirroista ja sen jälkeen ryhdyin laskemaan summia yhteen ja järkytyin.

En siis tahallani tai kielletysti käynyt tiliä katsomassa, mutta silti olo oli kuin urkkijalla. Ei ole aiemmin ollut syytä käydä miehen tilillä, joten asioiden todellinen tola selkeni minulle vasta tänään.

Alkuperäinen kirjoittaja epäoleellista;26051918:
Tuo otsikon "jouduin" pistää silmään. Oliko se jotenkin anteeksi pyydeltävää ja kiellettyä käydä miehen pankkisivuilla?

ei minulle tulisi mieleenkään käydä, enkä edes tiedä mikä olisi sellainen tilanne että pitäisi? ollaan oltu 14v yhdessä ja naimisissa

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;26051883:
Mielestäni on sama asia sanoa että pelaa yli varojen tai pelaisi vaikkei olisikaan varaa. En usko että hän niin tekisi. Mutta riippuvainen hän kyllä on ja sen on myöntänyt itsekin. On ollut riippuvainen jo todella kauan. Itse havahduin vasta nyt ymmärtämään miten valtavia onkaan ne summat joita on hakannut peliautomaatteihin. Ajattele, kymmenessä vuodessa 36 000€!!

No lakkaa sitten laskemasta rahoja ja miettikää miehelle hoitoa? Ja kyllä, oli sit peli- tai muu riippuvuus, sitä tekee vaikkei olisi varaakaan.

[QUOTE="vieras";26051917]jos ne rahat menisivät johonkin muuhun harrastukseen kuin pelaamiseen niin olisiko se ongelma?
mikäli säästötilille pitää laittaa rahaa, onko se, mihin ne rahat käytetään, yhteinen päätös vai ap:n haluamisista riippuva asia.
koska jos mies ei esimerkiksi näe mitään tarvetta remontille, on melkoisen kohtuutonta vaatia miestä tallettamaan sitä varten rahaa. siinä tapauksessa voisi yhtä hyvin vaatia miestä perustamaan vaimolleen oman kenkärahaston.[/QUOTE]

Miehellä on oma harrastuksensa ja sitä varten hankittu välineitä. En minä niistä välitä. Säästörahastoa jouduttiin nytkin käyttämään miehen hankintaa varten ja se hankinta oli hänen ilokseen. En todellakaan ole nipottaja raha-asioissa!

Olen vain sitä mieltä, että hyvä olisi jos säästössä olisi rahaa pahan päivän varalle. Mainitsemani hankinnat on ihan oikeasti pakollisia, heitin esimerkiksi tuon remontin. Olemme siis ehdottoman samaa mieltä että nuo hankinnat pitää tehdä ja niihin menee joitakin tuhansia. Mies oli myöntyväinen ajatukseen pankkilainasta, mutta olisihan se parempi säästää rahaa pelirahoista ja niillä tehdä tarvittavat hankinnat. Minä henkilökohtaisesti en siis millään lailla hyödy hankinnoistamme.

ei minulle tulisi mieleenkään käydä, enkä edes tiedä mikä olisi sellainen tilanne että pitäisi? ollaan oltu 14v yhdessä ja naimisissa

En ole minäkään ennen joutunut käymään, mutta nyt sellainen tilanne oli. Ja ihan mieheni pyynnöstä jouduin menemään. Mitäköhän merkitystä on sillä kauanko ollaan oltu yhdessä? No, aika tarkalleen yhtä kauan kuin te ja naimisissakin jo vuosikausia.

Meillä mies pelaa ihan järkyttäviä summia, juuri eilen sille paasasin kun pelaa minun veikkaustunnusten kautta+veikkauspisteissä ja pelkästään netin kautta oli tammikuussa pelattu 700e, Helmikuussa 600e ja Maaliskuussa 650e, Huhtikuun tämän hetkinen pelisaldo 280e.. Minun osuus noista ehkä 5-10e/kk..

Laitoin 50e viikkopeli rajoituksen, nostaapa ainakin kynnystä lähteä veikkauspisteelle tai ainakin toivon että ei sinne jaksaisi joka ilta hyppiä. Ei aikuista ihmistä voi holhota, mutta joku raja on laitettava.

Ja juu, mulle on sinänsä sama mitä rahoillaan tekee, minä ostelen kalliita lastenvaatteita hän pelaa. Mutta kun tuppaa hänellä käymään niin että ei riitä pakollisiin menoihin rahaa, kun menee siihen että no mä nyt pelaan nää loputki jos tulis se voitto ni sit olis nii ja nii paljon.. ja huoh, sitä huijaustahan toi koko juttu on oikein koukuttaja et kyllä mä kohta omani ja enemmän voitan takas kun oon nyt hävinny näin ja näin paljon/nyt on tullu niin pal voittoa et kyl nyt vielä sen ja sen verran.

[QUOTE="harmaana";26051967]No lakkaa sitten laskemasta rahoja ja miettikää miehelle hoitoa? Ja kyllä, oli sit peli- tai muu riippuvuus, sitä tekee vaikkei olisi varaakaan.[/QUOTE]

Uskomatonta mutta totta: mieheni on todella järkevä raha-asioissa noin ylipäätään. Ainoa heikkous on tuo pelaaminen ja luotan kyllä siihen ettei hän tekisi sitä yli varojen. Hän jättää vaan muuta ostamatta ja mieluummin pelaa.

Olen koittanut puhua että hakisi apua ja kiikuttanut tietoa numeroista ja nettiosoitteista. Mies ei ole ollut halukas ottamaan apua vastaan kun ei varmaankaan koe pelaamista ongelmaksi. Enkä ole kokenut minäkään ennen kuin ymmärsin tänään millaisia järkyttävän suuria summia siinä menee hukkaan.

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;26052016:
Uskomatonta mutta totta: mieheni on todella järkevä raha-asioissa noin ylipäätään. Ainoa heikkous on tuo pelaaminen ja luotan kyllä siihen ettei hän tekisi sitä yli varojen. Hän jättää vaan muuta ostamatta ja mieluummin pelaa.

selvä, ihan sama. Uskomatonta mutta totta: et ole vielä näköjään tarpeeksi kokenut mitä se riippuvuus on... ( jättää muut ostamatta ja pelaa? Kuulostaa tosi lupaavalta tuhon alulta )

Musta sä oot nyt kyllä vähän liian pehmeä tässä asiassa. Miehesi on siis sun tietämättä laittanut vuosien kuluessa kymmeniä tuhansia euroja rahaa pelaamiseen, sulle se olis ihan okei, jos säästöönkin laitettais jotain. Musta tuo peliongelma on jo niin paha, että pelaaminen pitää lopettaa nyt heti. Ja oikeesti, pidä vähän puoliasi, äläkä kokoajan kirjoita, että "en mä välitä vaikka mies tuhlaa". Se on teidän PERHE yhteinen yritys, jossa ei todellakaan ole sama, miten paljon rahaa kukin menoihin käyttää. Kyse on vastuusta ja sen ottamisesta. Myös taloudellisesta vastuusta. Sun pitää vaatia tasa-arvoa tässäkin. Ei se muuten toteudu.

[QUOTE="harmaana";26052035]selvä, ihan sama. Uskomatonta mutta totta: et ole vielä näköjään tarpeeksi kokenut mitä se riippuvuus on... ( jättää muut ostamatta ja pelaa? Kuulostaa tosi lupaavalta tuhon alulta )[/QUOTE]

Miten voi olla tuhon alkua kun sama on jatkunut yli 10 vuotta? Enkä todellakaan puolustele miestäni, onhan tuo ihan järjetöntä. Mutta kun en siitä oikeastaan itse kärsi. Tulen toimeen omillani ja mies hoitaa taloudellisen vastuunsa. Nyt vaan alkoi tuntua järjettömältä ajatukselta hakea lisää yhteistä velkaa samalla kun mies leikkii pelikoneella satojen eurojen edestä kuukaudessa.

Alkuperäinen kirjoittaja Alkuperäinen;26052097:
Miten voi olla tuhon alkua kun sama on jatkunut yli 10 vuotta? Enkä todellakaan puolustele miestäni, onhan tuo ihan järjetöntä. Mutta kun en siitä oikeastaan itse kärsi. Tulen toimeen omillani ja mies hoitaa taloudellisen vastuunsa. Nyt vaan alkoi tuntua järjettömältä ajatukselta hakea lisää yhteistä velkaa samalla kun mies leikkii pelikoneella satojen eurojen edestä kuukaudessa.

Levitän käteni.

[QUOTE="muruseni";26052048]Musta sä oot nyt kyllä vähän liian pehmeä tässä asiassa. Miehesi on siis sun tietämättä laittanut vuosien kuluessa kymmeniä tuhansia euroja rahaa pelaamiseen, sulle se olis ihan okei, jos säästöönkin laitettais jotain. Musta tuo peliongelma on jo niin paha, että pelaaminen pitää lopettaa nyt heti. Ja oikeesti, pidä vähän puoliasi, äläkä kokoajan kirjoita, että "en mä välitä vaikka mies tuhlaa". Se on teidän PERHE yhteinen yritys, jossa ei todellakaan ole sama, miten paljon rahaa kukin menoihin käyttää. Kyse on vastuusta ja sen ottamisesta. Myös taloudellisesta vastuusta. Sun pitää vaatia tasa-arvoa tässäkin. Ei se muuten toteudu.[/QUOTE]

Olen ajatellut olevani tasa-arvoinen juuri siten että kannan oman vastuuni taloudesta. Olen pitänyt suorastaan kunnia-asiana sitä että mieheni ei joudu laittamaan penniäkään rahaa minuun.

[QUOTE="harmaana";26052111]Levitän käteni.[/QUOTE]

Miksi? Mitä haluat minun sanovan tai tekevän? En ymmärrä. Olen myöntänyt että ongelma on olemassa, olen kertonut että olen yrittänyt tarjota apua ja olen tänne kirjoittanut kysyäkseni voinko vaatia miestä laittamaan säästöön rahaa. Mitä siis teen mielestäsi väärin?

Alkuperäinen kirjoittaja näen kaikki tilit;26052155:
Meillä on yhteiset tunnukset tai siis minun tili on miehen tunnisteiden alla. Näen omani, mieheni ja lasten tilit kaikki samalla kertaa.
(ja yhdessä oltu yli 20v jos tällä jotain merkitystä. :D )

Olisikohan meilläkin ollut pelaaminen vähäisempää jos olisi ollut tilit yhteisiä? Sitä en voi tietää. Oli aivan puhdas sattuma että ne nyt vahingossa näin.

Alkuperäinen kirjoittaja Alkuperäinen;26052140:
Miksi? Mitä haluat minun sanovan tai tekevän? En ymmärrä. Olen myöntänyt että ongelma on olemassa, olen kertonut että olen yrittänyt tarjota apua ja olen tänne kirjoittanut kysyäkseni voinko vaatia miestä laittamaan säästöön rahaa. Mitä siis teen mielestäsi väärin?

Sä kirjoitit ettet usko miehen pelaavan jos rahaa ei olisi käytössä. Mitä jos miehesi onkin jo velkaa peleistään, velkaa josta sä et tiedä? Tai mitä jos teille tulee aika, jolloin rahaa on paljon vähemmän ja miehes pelaa silti?

Sä olet toki myöntänyt ongelman, mutta et sitä miten vakava se on. Jopa puolustelit kun kirjoitit että mies ei pelais jos... sitä kun sä et voit tietää. Minkä ikäinen sä olet?

[QUOTE="harmaana";26052663]Sä kirjoitit ettet usko miehen pelaavan jos rahaa ei olisi käytössä. Mitä jos miehesi onkin jo velkaa peleistään, velkaa josta sä et tiedä? Tai mitä jos teille tulee aika, jolloin rahaa on paljon vähemmän ja miehes pelaa silti?

Sä olet toki myöntänyt ongelman, mutta et sitä miten vakava se on. Jopa puolustelit kun kirjoitit että mies ei pelais jos... sitä kun sä et voit tietää. Minkä ikäinen sä olet?[/QUOTE]

En voi tietää jos miehellä on omia salaisia velkoja, se on totta. Uskoisin tuntevani mieheni, mutta toisaalta en uskonut miten paljon rahaa meneekään hukkaan. En kuitenkaan tiedä mitä voisin tehdä. Miten voisin varautua siihen että mies joskus saattaa pelata yli varojensa? Olen kertonut mielipiteeni että hänellä on ongelma. Olen myös ehdottanut että hakisi siihen apua. Olen kantanut auttavan puhelimen numeron ja etsinyt soveltuvat nettiosoitteet. Mitä muuta voisin tehdä?

Olen reilusti yli 30- vuotias ja yhteistä taivalta miehen kanssa on yli 10 vuotta takana. Miten niin?

Alkuperäinen kirjoittaja Alkuperäinen;26052725:
En voi tietää jos miehellä on omia salaisia velkoja, se on totta. Uskoisin tuntevani mieheni, mutta toisaalta en uskonut miten paljon rahaa meneekään hukkaan. En kuitenkaan tiedä mitä voisin tehdä. Miten voisin varautua siihen että mies joskus saattaa pelata yli varojensa? Olen kertonut mielipiteeni että hänellä on ongelma. Olen myös ehdottanut että hakisi siihen apua. Olen kantanut auttavan puhelimen numeron ja etsinyt soveltuvat nettiosoitteet. Mitä muuta voisin tehdä?

Olen reilusti yli 30- vuotias ja yhteistä taivalta miehen kanssa on yli 10 vuotta takana. Miten niin?

Kysyin ikää koska vaikutit nuorelta mielipiteinesi. Mies on voinut myöskin avata tilin josta et tiedä, ei aikuisia voi valvoa. Toivon jaksamista!

[QUOTE="harmaana";26052775]Kysyin ikää koska vaikutit nuorelta mielipiteinesi. Mies on voinut myöskin avata tilin josta et tiedä, ei aikuisia voi valvoa. Toivon jaksamista![/QUOTE]

Olen ajatellut että mieheni on aikuinen ihminen ja tasa-arvoinen kanssani. Siksi en ole kokenut tarpeelliseksi syynätä hänen tilejään, velkojaan tai rahan kulutusta ylipäätään. Mielestäni on riittänyt se että on hoitanut oman osuutensa laskuista, eikä ole tyhjentänyt säästötiliämme.

Nyt tilanne on kuitenkin eri, sillä käsittääkseni emme tarvitsisi lisälainaa jos mies lopettaisi pelaamisensa ja siirtäisi rahat säästöön. Se alkaa jo tuntumaan epäreilulta, sillä velka on toki myös minun niskassa samalla kun rahaa palaa pokeriin.

Voi toki olla että vaikutan nuorelta ja sinisilmäiseltä kun olen halunnut luottaa mieheeni. Toisaalta olisi aika raskasta pelätä koko ajan josko joskus miehen rahankäyttö riistäytyy käsistä. Sitä en kaiketi pysty ede välttämään kuin eroamalla.

Jatkoa seuraa. Tänään selvittelin miehen luottokortin tilannetta. Hänellä on luottoraja 1500€ ja rahaa käytettävissä 270€. Jonnekin on siis hävinnyt yli 1000€! En nähnyt tapahtumia kuin joulukuulle asti, mutta silti löysin ainakin neljä tapahtumaa, joissa oltiin nostettu 40 euroa tililtä. Korkoa mennyt joka kerta 2,80-3,00€. Nuo rahat ovat menneet aivan varmasti pelaamiseen, käyttötililläkin oli lukuisia 40€:n nostoja, eikä miehellä ole koskaan käteistä rahapussissaan. Ilmeisesti vakiosumma pelaamiseen.

Sama mies motkotti minulle kun tilasin osamaksulla maton. Maksoin matosta viitisen euroa enemmän kun maksoin maton osissa. Ja sain sentään sen maton. Mies on maksanut/maksaa vähintään 10 euroa korkoa siitä että saa pelata 160 eurolla.

Nyt kylmii ihan oikeasti.

Alkuperäinen kirjoittaja Alkuperäinen;26056388:
Jatkoa seuraa. Tänään selvittelin miehen luottokortin tilannetta. Hänellä on luottoraja 1500€ ja rahaa käytettävissä 270€. Jonnekin on siis hävinnyt yli 1000€! En nähnyt tapahtumia kuin joulukuulle asti, mutta silti löysin ainakin neljä tapahtumaa, joissa oltiin nostettu 40 euroa tililtä. Korkoa mennyt joka kerta 2,80-3,00€. Nuo rahat ovat menneet aivan varmasti pelaamiseen, käyttötililläkin oli lukuisia 40€:n nostoja, eikä miehellä ole koskaan käteistä rahapussissaan. Ilmeisesti vakiosumma pelaamiseen.

Sama mies motkotti minulle kun tilasin osamaksulla maton. Maksoin matosta viitisen euroa enemmän kun maksoin maton osissa. Ja sain sentään sen maton. Mies on maksanut/maksaa vähintään 10 euroa korkoa siitä että saa pelata 160 eurolla.

Nyt kylmii ihan oikeasti.

Näin mä vähän epäilin, eli se todellinen summa on ihan jotain muuta kuin mainitsemasi 300e. Puhu miehen kanssa vakavasti mutta muista ettei hän ole aluksi rehellinen..eikä ehkä koskaan. Pelaaminen on vakava ongelma.

Peliriippuvuus on sairaus ja siihen ei auta muu, kun se, että peliriippuvainen itse haluaa ja hakee apua. Mä oon tosi läheltä seurannut peliriippuvaisen elämää... :( Tosi surullista katseltavaa! Osaa kyllä käyttää tarvittaessa vaikka kavereiden postilaatikkoa, että saa uuden luottokortin. On siis todella ovela, eikä pystynyt myöntämään, että mitään ongelmaa edes on... Kaiken omaisuuden oli myynyt/pantannut, että sai pelata. Onneksi halusi itse parantua ja sai apua, lääkkeet ja terapian. Peliriippuvainen kun tosi usein masentuu, niin tarvitsee oikeesti avun. Nykyään tämä ihminen on muuttunut ja hänellä on oma perhe. Monta vuotta tätä kesti, ennenkun pääsi "kuiville", lääkkeitä on vasta nyt pystynyt vähentämään, terapian sai lopettaa muutaman vuoden käyntien jälkeen. Kävi myös ryhmässä, jossa on monia, jotka päässeet pelaaamisesta eroon. Eli ei ole todellakaan mikään pikkujuttu... Äkkiä rupee tulemaan suurempia ja suurempia velkoja. Onneksi tämä ihminen, josta kerroin, niin menetti luottotietonsa, eikä sen jälkeen saanut pikavippejä, luottokortteja ym. Nyt hänellä on asiat kunnossa, onneksi! Tsempit ap:lle!!!

[QUOTE="harmaana";26056425]Näin mä vähän epäilin, eli se todellinen summa on ihan jotain muuta kuin mainitsemasi 300e. Puhu miehen kanssa vakavasti mutta muista ettei hän ole aluksi rehellinen..eikä ehkä koskaan. Pelaaminen on vakava ongelma.[/QUOTE]

Onhan se summa ollut koko ajan yli 300 euroa. Laskin että tuo summa menee kuukausittain. Todellisuudessa ehkä vieläkin enemmän. Puolessa vuodessa on mennyt ainakin yli 2000 euroa pelkästään pelaamiseen.

[QUOTE="Vieras";26056465]Peliriippuvuus on sairaus ja siihen ei auta muu, kun se, että peliriippuvainen itse haluaa ja hakee apua. Mä oon tosi läheltä seurannut peliriippuvaisen elämää... :( Tosi surullista katseltavaa! Osaa kyllä käyttää tarvittaessa vaikka kavereiden postilaatikkoa, että saa uuden luottokortin. On siis todella ovela, eikä pystynyt myöntämään, että mitään ongelmaa edes on... Kaiken omaisuuden oli myynyt/pantannut, että sai pelata. Onneksi halusi itse parantua ja sai apua, lääkkeet ja terapian. Peliriippuvainen kun tosi usein masentuu, niin tarvitsee oikeesti avun. Nykyään tämä ihminen on muuttunut ja hänellä on oma perhe. Monta vuotta tätä kesti, ennenkun pääsi "kuiville", lääkkeitä on vasta nyt pystynyt vähentämään, terapian sai lopettaa muutaman vuoden käyntien jälkeen. Kävi myös ryhmässä, jossa on monia, jotka päässeet pelaaamisesta eroon. Eli ei ole todellakaan mikään pikkujuttu... Äkkiä rupee tulemaan suurempia ja suurempia velkoja. Onneksi tämä ihminen, josta kerroin, niin menetti luottotietonsa, eikä sen jälkeen saanut pikavippejä, luottokortteja ym. Nyt hänellä on asiat kunnossa, onneksi! Tsempit ap:lle!!![/QUOTE]

Huh! Onneksi on tuntemasi peliriippuvainen päässyt kuiville.

Tähän mennessä mieheni ei ole sotkenut luottotietojaan, ei ottanut pikavippejä tai muutakaan vastaavaa. Mutta ilmeisesti luottokorttinsa limittiä on käyttänyt aika paljonkin pelkkään pelaamiseen. Ja tietysti kaiken "ylimääräisen" rahan myös. Tämä kaikki on ristiriidassa sen tosiasian kanssa, että mieheni on todella tarkka rahoista, säästäväinen ja järkevä. Eikä hän pysty onneksi myymään omaisuuttaan, sillä kaikki on puoliksi kanssani. Enkä vieläkään usko että hän sellaista tekisikään.

Nyt täytyy kuitenkin todella keskustella vakavasti miehen kanssa. Ajattelin ehdottaa hänelle vakavasti avun hakemista. Ja vähintään saa siirtää kortittomalle tilille palkkansa, josta siirrän hänen tililleen bensa- ja työpaikkaruokailurahaa. Muut tarpeensa saa ilmoittaa ja sitä mukaa siirretään rahaa. Onhan tuo kuin lapsen holhousta, mutta näköjään mieheni ei itse pysty käyttäytymään kuin vastuullinen aikuinen.

Uskomattominta tässä on se, että mies on jo vuosia syöttänyt minulle pajunköyttä miten huono ja holtiton rahankäyttäjä minä olen. Enkä todellakaan ole. Olen kuitenkin jo kauan tuntenut syyllisyyttä jos olen ostanut itselleni joskus uuden paidan, hiusvärin, lapsille jotain jne. Olen aina vähentänyt rahat ruokaostoista, enkä ole tarvinnut mieheltä rahaa. Silti minä olen ollut se holtiton rahankäyttäjä, eikä suinkaan mieheni.

Yhteistyössä