Jouduin käymään miehen pankkisivuilla ja huomasin hänen pelaavan n. 300 eurolla kuussa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "pyhä jysäys"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Nyt tiukka keskustelu miehen kanssa ja hänen täytyy lopettaa pelaaminen vielä hyvän sään aikana. Tuo summa on jo aika iso pelattavaksi ja se tulee vain kasvamaan ajan kuluessa, pelaaminen vain pahenee. Jonkun ajan päästä hän ottaa lainaa pelatakseen ja sitten ollaan sellaisella tiellä, ettei sieltä ole enää helppo palata. Moni on pelannut koko omaisuutensa, perheensä ja on kamalissa veloissa loppuelämänsä.

[QUOTE="Vieras";26056567]Nyt tiukka keskustelu miehen kanssa ja hänen täytyy lopettaa pelaaminen vielä hyvän sään aikana. Tuo summa on jo aika iso pelattavaksi ja se tulee vain kasvamaan ajan kuluessa, pelaaminen vain pahenee. Jonkun ajan päästä hän ottaa lainaa pelatakseen ja sitten ollaan sellaisella tiellä, ettei sieltä ole enää helppo palata. Moni on pelannut koko omaisuutensa, perheensä ja on kamalissa veloissa loppuelämänsä.[/QUOTE]

Tiukka, mutta asiallinen keskustelu on tiedossa heti kun se on mahdollista. Voi olla että olen vieläkin sinisilmäinen, mutta en edelleenkään usko että hän ottaisi lainaa tai pelaisi omaisuutensa. Hän kun on_ihan oikeasti_ aika tarkan markan mies. Luulen että tässä on enemmän nyt kyse itsensä kusettamisesta. Ei ole suostunut ymmärtämään millaisia summia heittää kankkulan kaivoon. Ei tuo luottokorttikaan ole oikeastaan ongelma. Hän sitä maksaa omista rahoistaan. Ja voihan olla että on nyt joutunut käyttämään johonkin isomman summan. Sitä en tiedä. Maksutapahtumissa ei ollut mitään suurempaa ja kuitenkin tasaisesti oli tehnyt myös maksusuorituksia. En osaa olla konkurssista huolissani kun pelaamista on jatkunut kuitenkin reilusti yli 10 vuotta ilman että konkurssia on tullut. Mutta jatkuva penninvenytys ja tällä hetkellä myös säästöjen hupeneminen ja lisälainan tarve ovat asioita, jotka oltaisiin ehkä voitu välttää ilman miehen pelaamista. Minä kun en pysty enempää venymään omien tulojeni kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;26056550:
Huh! Onneksi on tuntemasi peliriippuvainen päässyt kuiville.

Tähän mennessä mieheni ei ole sotkenut luottotietojaan, ei ottanut pikavippejä tai muutakaan vastaavaa. Mutta ilmeisesti luottokorttinsa limittiä on käyttänyt aika paljonkin pelkkään pelaamiseen. Ja tietysti kaiken "ylimääräisen" rahan myös. Tämä kaikki on ristiriidassa sen tosiasian kanssa, että mieheni on todella tarkka rahoista, säästäväinen ja järkevä. Eikä hän pysty onneksi myymään omaisuuttaan, sillä kaikki on puoliksi kanssani. Enkä vieläkään usko että hän sellaista tekisikään.

Nyt täytyy kuitenkin todella keskustella vakavasti miehen kanssa. Ajattelin ehdottaa hänelle vakavasti avun hakemista. Ja vähintään saa siirtää kortittomalle tilille palkkansa, josta siirrän hänen tililleen bensa- ja työpaikkaruokailurahaa. Muut tarpeensa saa ilmoittaa ja sitä mukaa siirretään rahaa. Onhan tuo kuin lapsen holhousta, mutta näköjään mieheni ei itse pysty käyttäytymään kuin vastuullinen aikuinen.

Uskomattominta tässä on se, että mies on jo vuosia syöttänyt minulle pajunköyttä miten huono ja holtiton rahankäyttäjä minä olen. Enkä todellakaan ole. Olen kuitenkin jo kauan tuntenut syyllisyyttä jos olen ostanut itselleni joskus uuden paidan, hiusvärin, lapsille jotain jne. Olen aina vähentänyt rahat ruokaostoista, enkä ole tarvinnut mieheltä rahaa. Silti minä olen ollut se holtiton rahankäyttäjä, eikä suinkaan mieheni.

Joo, on se kurjaa vierestä katsella! :( Mutta nykyään onneksi hän on perheellinen. Hänenkin pelaaminen silloin ilmeni puolisolle ihan vahingossa, heillä meni suhde poikki, koska puoliso ei enään pystynyt luottamaan... Mutta jos toinen olis heti hakenut apua, niin suhde olis ehkä pysynyt kasassa. Hän ei vaan pystynyt myöntämään, että on mitään ongelmia.

Eipä tuossa tosiaan taida muuta vaihtoehtoa olla, kun rajoittaa tuota rahan saamista... Eipä se ole kivaa, kun joutuu tosiaan vahtia toista, kun pikkulasta. Mutta jos kuitenkin haluaa, että perhe saa ruokaa ym. niin ehkä tuo ainoa mahdollisuus. Ihan aiheesta kyllä keskustelette! Ja jos itse suostuu apua hakemaan, niin hyvä juttu! Toivottavasti pääsette asiassa eteenpäin ja miehesi saa avun. Koska mitä pidemmälle tuo menee, niin sitä enempi tekee mieli pelata... On se kyllä niin tosi koukuttavaa! Toki se koukuttava asia voi olla ihan mikä tahansa.

Tämä mun tuntema peliriippuvainen asui yksin silloin, kun aloitti tän juttunsa. Niin oli mahdollisuus myydä ihan kaikki irtain, mitä oli. Vaatteista lähtien... Kun asia selkeni ihan täydessä mittakaavassa, niin olihan se aikamoinen järkytys! Ja siitä, kun asia ilmi tuli, niin meni tosiaan muutama vuosi ennenkun pystyi myöntämään riippuvuutensa ja hakemaan avun. Onneksi edes silloin ymmärsi! :) Mutta masentui niin pahasti, että oli muutaman viikon sairaalahoidossakin.

Kovasti mä toivon tsemppiä teille ja että saatte asian keskusteltua ja pääsette yhteisymmärrykseen asiasta!!

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;26056590:
Tiukka, mutta asiallinen keskustelu on tiedossa heti kun se on mahdollista. Voi olla että olen vieläkin sinisilmäinen, mutta en edelleenkään usko että hän ottaisi lainaa tai pelaisi omaisuutensa. Hän kun on_ihan oikeasti_ aika tarkan markan mies. Luulen että tässä on enemmän nyt kyse itsensä kusettamisesta. Ei ole suostunut ymmärtämään millaisia summia heittää kankkulan kaivoon. Ei tuo luottokorttikaan ole oikeastaan ongelma. Hän sitä maksaa omista rahoistaan. Ja voihan olla että on nyt joutunut käyttämään johonkin isomman summan. Sitä en tiedä. Maksutapahtumissa ei ollut mitään suurempaa ja kuitenkin tasaisesti oli tehnyt myös maksusuorituksia. En osaa olla konkurssista huolissani kun pelaamista on jatkunut kuitenkin reilusti yli 10 vuotta ilman että konkurssia on tullut. Mutta jatkuva penninvenytys ja tällä hetkellä myös säästöjen hupeneminen ja lisälainan tarve ovat asioita, jotka oltaisiin ehkä voitu välttää ilman miehen pelaamista. Minä kun en pysty enempää venymään omien tulojeni kanssa.

Tiedätkö, noin ne kaikki peliongelmat ovat AINA alkaneet. Pikkuhiljaa. Myös sellaisilla ihmisillä, joista ei olisi koskaan uskonut. Riippuvuus on katala vieras, se kietoo miehesi pikkuhiljaa pikkurillinsä ympärille, tiukasti. Oikeasti tarkan markan mies ei laittaisi rahaa tuollaiseen turhuuteen, vaan ymmärtäisi, että loppujen lopuksi niissä aina häviää. Nyt mahdollisimman pian homma seis, ennen kuin olette syvällä suossa josta ei niin vain pääsekään ylös. Oma ex pelasi sen kymmenen vuotta kohtuudella, kunnes pelaaminen vei mukanaan ja alkoi ottaa lainaa tietämättäni. Onneksi "jäi kiinni" ja suostui heti pyytämään ammattiapua ja homma saatiin pysäytettyä ennen kuin mitään peruuttamatonta tapahtui. Nyt ne ruusunpunaiset lasit pois silmiltä!

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;26056550:
Uskomattominta tässä on se, että mies on jo vuosia syöttänyt minulle pajunköyttä miten huono ja holtiton rahankäyttäjä minä olen. Enkä todellakaan ole. Olen kuitenkin jo kauan tuntenut syyllisyyttä jos olen ostanut itselleni joskus uuden paidan, hiusvärin, lapsille jotain jne. Olen aina vähentänyt rahat ruokaostoista, enkä ole tarvinnut mieheltä rahaa. Silti minä olen ollut se holtiton rahankäyttäjä, eikä suinkaan mieheni.

Kuulostaa tutulta. Oma mieheni, kun oli syvimmillään ahdistuksen ja masennuksen suossa (jota sitten "hoiti" pelaamalla) syytti minua siivellä elämisestä, kun olin siihen aikaan kotihoidon tuella, ja valitti että rahat ovat aina tiukilla eikä mitään ylimääräistä jää.

Kyllä ketutti kun myöhemmin huomasin hänen pelanneen vuodessa yli 6000 euroa eli suurin piirtein saman summan minkä minä sain kotihoidon tukea.

Minunkin mieheni on olevinaan säästäväinen, ostaa vaatteensa vain alesta ja syynää ruokakaupan kuitit, mutta pelaamisen kohdalla hänellä on sokea piste. Todennäköisesti tuolla sääsätäväisyydellä hän yrittää vain hyvittää huonoa omaatuntoaan pelaamisesta.

[QUOTE="Nimetön";26057447]
Kyllä ketutti kun myöhemmin huomasin hänen pelanneen vuodessa yli 6000 euroa eli suurin piirtein saman summan minkä minä sain kotihoidon tukea.

[/QUOTE]

Tuli kirjoitettua väärin, eli siis mieheni pelasi paljon enemmän kuin mitä minä sain kotihoidon tukea.

Yhteistyössä