Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;26056550:
Huh! Onneksi on tuntemasi peliriippuvainen päässyt kuiville.
Tähän mennessä mieheni ei ole sotkenut luottotietojaan, ei ottanut pikavippejä tai muutakaan vastaavaa. Mutta ilmeisesti luottokorttinsa limittiä on käyttänyt aika paljonkin pelkkään pelaamiseen. Ja tietysti kaiken "ylimääräisen" rahan myös. Tämä kaikki on ristiriidassa sen tosiasian kanssa, että mieheni on todella tarkka rahoista, säästäväinen ja järkevä. Eikä hän pysty onneksi myymään omaisuuttaan, sillä kaikki on puoliksi kanssani. Enkä vieläkään usko että hän sellaista tekisikään.
Nyt täytyy kuitenkin todella keskustella vakavasti miehen kanssa. Ajattelin ehdottaa hänelle vakavasti avun hakemista. Ja vähintään saa siirtää kortittomalle tilille palkkansa, josta siirrän hänen tililleen bensa- ja työpaikkaruokailurahaa. Muut tarpeensa saa ilmoittaa ja sitä mukaa siirretään rahaa. Onhan tuo kuin lapsen holhousta, mutta näköjään mieheni ei itse pysty käyttäytymään kuin vastuullinen aikuinen.
Uskomattominta tässä on se, että mies on jo vuosia syöttänyt minulle pajunköyttä miten huono ja holtiton rahankäyttäjä minä olen. Enkä todellakaan ole. Olen kuitenkin jo kauan tuntenut syyllisyyttä jos olen ostanut itselleni joskus uuden paidan, hiusvärin, lapsille jotain jne. Olen aina vähentänyt rahat ruokaostoista, enkä ole tarvinnut mieheltä rahaa. Silti minä olen ollut se holtiton rahankäyttäjä, eikä suinkaan mieheni.
Joo, on se kurjaa vierestä katsella!

Mutta nykyään onneksi hän on perheellinen. Hänenkin pelaaminen silloin ilmeni puolisolle ihan vahingossa, heillä meni suhde poikki, koska puoliso ei enään pystynyt luottamaan... Mutta jos toinen olis heti hakenut apua, niin suhde olis ehkä pysynyt kasassa. Hän ei vaan pystynyt myöntämään, että on mitään ongelmia.
Eipä tuossa tosiaan taida muuta vaihtoehtoa olla, kun rajoittaa tuota rahan saamista... Eipä se ole kivaa, kun joutuu tosiaan vahtia toista, kun pikkulasta. Mutta jos kuitenkin haluaa, että perhe saa ruokaa ym. niin ehkä tuo ainoa mahdollisuus. Ihan aiheesta kyllä keskustelette! Ja jos itse suostuu apua hakemaan, niin hyvä juttu! Toivottavasti pääsette asiassa eteenpäin ja miehesi saa avun. Koska mitä pidemmälle tuo menee, niin sitä enempi tekee mieli pelata... On se kyllä niin tosi koukuttavaa! Toki se koukuttava asia voi olla ihan mikä tahansa.
Tämä mun tuntema peliriippuvainen asui yksin silloin, kun aloitti tän juttunsa. Niin oli mahdollisuus myydä ihan kaikki irtain, mitä oli. Vaatteista lähtien... Kun asia selkeni ihan täydessä mittakaavassa, niin olihan se aikamoinen järkytys! Ja siitä, kun asia ilmi tuli, niin meni tosiaan muutama vuosi ennenkun pystyi myöntämään riippuvuutensa ja hakemaan avun. Onneksi edes silloin ymmärsi!

Mutta masentui niin pahasti, että oli muutaman viikon sairaalahoidossakin.
Kovasti mä toivon tsemppiä teille ja että saatte asian keskusteltua ja pääsette yhteisymmärrykseen asiasta!!