Jotenkin haikea olo tulee kun katselee kuvia Suviseuroista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja yh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mulla on yksi (varmaan tosi tyhmä) kysymys. Voiko lestadiolaisnainen olla muutakin kuin äiti? Vai onko perhe-elämä se hänen koko elämänsä? (olettaen siis, ettei lapsia tule joka vuosi) Siis tarkoitan, että voiko lestadiolaisnainen tehdä uraa esimerkiksi juristina?

Toivottavasti en nyt loukkaa ketään, tuli vaan tällainen juttu mieleen.

minä koin ilon ja rauhan evankeliumijuhlilla raahessa, sinne saapui noin parikymmentä tuhatta ihmistä, suviseuroissa ahdistun kun eivät hyväksy toisia uskovia vaan pitävät omaa uskoaan ainoana oikean uskona, lisäksi heidän ehkäisy, meikki, korvakoru, musiikki, televisio ym kiellot eivät tunnu tekevän uskosta kovin iloista vaan lähinnä ankeaa ja väritöntä. Aito ilo löytyy sieltä missä ei tuomita toisia eikä ole näitä lukuisia sääntöjä. Kovin yksipuolinen ohjelmatarjonta suviseuroissa myös on, vain virsiä ja saarnoja, evankeliumijuhlilla oli monipuolista ohjelmaa tarjolla kaikenikäisille, nuorille ja lapsille paljon kaikenlaista ohjelmaa..

[QUOTE="uskovainen";24114314]minä koin ilon ja rauhan evankeliumijuhlilla raahessa, sinne saapui noin parikymmentä tuhatta ihmistä, suviseuroissa ahdistun kun eivät hyväksy toisia uskovia vaan pitävät omaa uskoaan ainoana oikean uskona, lisäksi heidän ehkäisy, meikki, korvakoru, musiikki, televisio ym kiellot eivät tunnu tekevän uskosta kovin iloista vaan lähinnä ankeaa ja väritöntä. Aito ilo löytyy sieltä missä ei tuomita toisia eikä ole näitä lukuisia sääntöjä. Kovin yksipuolinen ohjelmatarjonta suviseuroissa myös on, vain virsiä ja saarnoja, evankeliumijuhlilla oli monipuolista ohjelmaa tarjolla kaikenikäisille, nuorille ja lapsille paljon kaikenlaista ohjelmaa..[/QUOTE]
Siinäpä hulvatonta tekstiä uskovaisen suusta :D

Mulla on yksi (varmaan tosi tyhmä) kysymys. Voiko lestadiolaisnainen olla muutakin kuin äiti? Vai onko perhe-elämä se hänen koko elämänsä? (olettaen siis, ettei lapsia tule joka vuosi) Siis tarkoitan, että voiko lestadiolaisnainen tehdä uraa esimerkiksi juristina?

Toivottavasti en nyt loukkaa ketään, tuli vaan tällainen juttu mieleen.

Voi toki tehdä. Lastenhoito on sitten vaan järjestettävä jotenkin muuten. Mä tunnen läheisesti neljä lestadiolaisnaista, heistä kaikki on työelämässä. Kolmella on lapsia.

[QUOTE="uskovainen";24114314]minä koin ilon ja rauhan evankeliumijuhlilla raahessa, sinne saapui noin parikymmentä tuhatta ihmistä, suviseuroissa ahdistun kun eivät hyväksy toisia uskovia vaan pitävät omaa uskoaan ainoana oikean uskona, lisäksi heidän ehkäisy, meikki, korvakoru, musiikki, televisio ym kiellot eivät tunnu tekevän uskosta kovin iloista vaan lähinnä ankeaa ja väritöntä. Aito ilo löytyy sieltä missä ei tuomita toisia eikä ole näitä lukuisia sääntöjä. Kovin yksipuolinen ohjelmatarjonta suviseuroissa myös on, vain virsiä ja saarnoja, evankeliumijuhlilla oli monipuolista ohjelmaa tarjolla kaikenikäisille, nuorille ja lapsille paljon kaikenlaista ohjelmaa..[/QUOTE]

hyvin sanottu

[QUOTE="aloittaja";24113989]Ihan hienolta kuulostaa :) Saako kysyä että onko siellä kuinka pakollista osallistua siihen ohjelmaan (vaimitäsenyton?) Eli oletetaanko että koko päivä lapsien kera kuunneellaan saarnaa (?) ja laulellaan virsiä? Jotenkin jäi sellainen käsitys kun kuvateksteissä mainittiin jotain että "tauolla tavattiin ystäviä".[/QUOTE]

Me oltiin kolmen lapsen ja miehen kanssa siellä neljö päivää, eikä käyty yhtään puhetta kuuntelemassa isossa teltassa. Mukavasti istuskeltiin omassa teltassa tai tuttujen vaunuilla, pikkuset leikki yhdessä ja aina hetken sai itsekin istahtaa ja kuunnella mitä sieltä kovaäänisistä kuuluu. Ja illalla kun lapset olivat nukkumassa oli mukava istua rauhassa ja kuunnella lauluja ja esim. iltahartauden. Eli ei siellä kukaan pakota mitään tekemää, kuunneltua tulee kuitenkin koska kovaäänisistä kuuluu puheet ja laulut aina jos ei vietetä kahvi- tai ruokataukoja :)

Ihan vapaana siellä saa olla, tutut ja tuntemattomatkin! Menkäähän huomenna vielä käymään!

[QUOTE="Nii";24114354]Me oltiin kolmen lapsen ja miehen kanssa siellä neljö päivää, eikä käyty yhtään puhetta kuuntelemassa isossa teltassa. Mukavasti istuskeltiin omassa teltassa tai tuttujen vaunuilla, pikkuset leikki yhdessä ja aina hetken sai itsekin istahtaa ja kuunnella mitä sieltä kovaäänisistä kuuluu. Ja illalla kun lapset olivat nukkumassa oli mukava istua rauhassa ja kuunnella lauluja ja esim. iltahartauden. Eli ei siellä kukaan pakota mitään tekemää, kuunneltua tulee kuitenkin koska kovaäänisistä kuuluu puheet ja laulut aina jos ei vietetä kahvi- tai ruokataukoja :)

Ihan vapaana siellä saa olla, tutut ja tuntemattomatkin! Menkäähän huomenna vielä käymään![/QUOTE]

Kiitos vastauksesta! Ihan mukavalta vaikuttaa. Voisin vaikka poiketakin jos ei olis niin pitkä matka :)

Mikä tässä oli hulvatonta?
Jotenkaan en jaksa uskoa, että tuossa mainitussakaan alalajissa suorastaan käsiä taputettaisiin homoavioliiton, avioeron ja naispappeuden puolesta. Siitä huvittuneisuuteni "ei tuomita eikä ole lukuisia sääntöjä" -kommentille. Koko kristinuskon pyhä kirja on täynnä sattumanvaraisia sääntöjä ja tuomiolla uhkailua, takkaanko ne on heitetty?

Mutta eihän vanhoillislestadiolaisilla suinkaan mitään varsinaisia kieltoja ole. Heidän elämänkatomuksensa vaan on erilainen. Jos haluaa sen elämänkatsomuksen mukaan elää, ihminen haluaa noudattaa näitä niinsanottuja muiden mielestä "sääntöjä" . lestadiolainen kokee paremmaksi olla haluamatta toimia tietyllä tavalla, ettei ne johda loppujenlopuksi pidemmälle ja lopuksi eroon uskostaan. Ehkäisyä ei haluta käyttää, koska ajatellaan, että kaikki lapset on tarkoitettu, jotka tulevat. Elämän on tarkoitus mennä niin, otetaan vastan se mitä tulee. Kun ei halua katsoa televisiota, aikaa jää silloin paljon parempiin asioihin, eikä ole pelkoa, että ajautuu pian pois tästä uskostaan innostumalla asioista, jotka johtaa yleensä moniin muihin asioihin. Synnit on mahdollisuus saada anteeksi aina kun on uskossa ja siihen voi luottaa, kun uskoo. Eivät he kiellä muita uskontoja, he uskovat vain omaan maailmankatsomukseensa vahvasti, niinkuin jokainen toivottavasti omaansa. TAi tuomitse? Mutta jos usko omaan maailmankatsomukseen alkaa horjua, on silloin ehkä vaihdettava seurakuntaa omanlaiseen, eikä voi elää siinä samassa seurakunnassa. On ihan oikeasti varmaan katsottu, että alkoholi, tietty musiikki, meikkaaminen, tietty pukeutuminen johdattaa helposti uskosta pois päin, ja heidän elämään kuuluu kuitenkin suurena osana se usko, perhe, suku.

[QUOTE="vieras";24114436]Mutta eihän vanhoillislestadiolaisilla suinkaan mitään varsinaisia kieltoja ole. Heidän elämänkatomuksensa vaan on erilainen. Jos haluaa sen elämänkatsomuksen mukaan elää, ihminen haluaa noudattaa näitä niinsanottuja muiden mielestä "sääntöjä" . lestadiolainen kokee paremmaksi olla haluamatta toimia tietyllä tavalla, ettei ne johda loppujenlopuksi pidemmälle ja lopuksi eroon uskostaan. Ehkäisyä ei haluta käyttää, koska ajatellaan, että kaikki lapset on tarkoitettu, jotka tulevat. Elämän on tarkoitus mennä niin, otetaan vastan se mitä tulee. Kun ei halua katsoa televisiota, aikaa jää silloin paljon parempiin asioihin, eikä ole pelkoa, että ajautuu pian pois tästä uskostaan innostumalla asioista, jotka johtaa yleensä moniin muihin asioihin. Synnit on mahdollisuus saada anteeksi aina kun on uskossa ja siihen voi luottaa, kun uskoo. Eivät he kiellä muita uskontoja, he uskovat vain omaan maailmankatsomukseensa vahvasti, niinkuin jokainen toivottavasti omaansa. TAi tuomitse? Mutta jos usko omaan maailmankatsomukseen alkaa horjua, on silloin ehkä vaihdettava seurakuntaa omanlaiseen, eikä voi elää siinä samassa seurakunnassa. On ihan oikeasti varmaan katsottu, että alkoholi, tietty musiikki, meikkaaminen, tietty pukeutuminen johdattaa helposti uskosta pois päin, ja heidän elämään kuuluu kuitenkin suurena osana se usko, perhe, suku.[/QUOTE]

LOL :D

Vuosien kuluessa TV:stä on jäänyt mieleen pari vl:istä kertovaa ohjelmaa. Toisen perheen äiti oli ollut hammaslääkäri ja oli hyvin väsynyt viidennen tai kuudennen lapsen jälkeen eikä olisi halunnut enää yhtään lasta. Nainen päätti päivänsä.

Toisessa ohjelmassa oli Suomen nuoreksi valokuvaajaksi (jos nyt muistan oikein) valittu mies. Hän oli niin ahdistunut uskosta ja erityisesti lauseesta "Jeesuksen veressä", että 8-vuotiaana valeli kodin bensiinillä ja aikoi polttaa kodin ja perheen siinä samalla. Isä ehti väliin, eikä isompia vahinkoja syntynyt.

Mä oon kans alkanu kaipaamaan yhteisöllisyyttä aiempaa enemmän nykyään. :) Meillä oli lapsuudessa aivan ihana naapurusto, kun asuttiin rivitalossa. :heart: Kaikki tunsi toisensa ja auttoi toinen toisiaan. Nyt yksin asuessa (kerrostalossa, jossa en tunne ketään) on jotenkin semmonen olo, ettei tää ole pidemmän päälle mun juttu. Olen onnellisin, kun on paljon ihmisiä ympärillä. Joskus tulevaisuudessa olis ihanaa kokeilla jonkinlaista yhteisöasumista. Pitäis kuitenkin olla reilusti omaa tilaakin, muuten en kestäis. :D Yhdessä tekemistä, mutta myös yksityisyyttä. Musta olis ihanaa laittaa ruokaa jonkun kanssa ja tehdä muitakin hommia, kun olen aika laiska tekemään yksin. :p Kaikki auttais toisiaan, lastenhoidosta lähtien ja illat pohdittais syntyjä syviä. :D

Pesky on toivottavasti messissä? ;)

Ilmoittaudu BB:hen.

Mua suorastaan ahdistaa noi kuvat seuroista. Ahdistavaa, että noin moni menee uskonnolliseen herätysjuhlaan, että Suomi on näin uskonnon kangistama maa. Kylmät väreet meni selkäpiissä, kun näin ne ihmismassat ja kuinka ihmiset täälläkin haikailevat sellaiseen meininkiin.

Mua suorastaan ahdistaa noi kuvat seuroista. Ahdistavaa, että noin moni menee uskonnolliseen herätysjuhlaan, että Suomi on näin uskonnon kangistama maa. Kylmät väreet meni selkäpiissä, kun näin ne ihmismassat ja kuinka ihmiset täälläkin haikailevat sellaiseen meininkiin.
Joo-o. Arkipäivässä Suomessa ihmiset kun eivät juuri uskontoaan ilmoittele, asia pääsee joskus unohtumaan. Mutta kesäaikaan kun näkee kuvia kaikenlaisista jumaltenpalvontakokoontumisisista.. Muistaapa taas, ettei tuo mielen myrkyttäminen ole länsimaisuudesta ja tietoyhteiskunnasta huolimatta Suomessakaan sukupuuttoon kuollut.

kuvat voivat olla silkkaa harhaa. Mikä väsymys,tuska, voimattomuus piiloutukaan suurien aurinkolasien taa. Äiti viimeisillä voimillaan työntää kaksostenrattaita pitkin peltoa. Vatsassa potkii kymmenes "toivottu"lapsi.
Äidin sydän täynnä tuskaa,miksi elämä menikään näin et muut ympärillä sanelee mikä on oikein ja mikä on väärin. Vain muutaman tunnin yöuni suo rauhan.

Mulle tuli sama fiilis, kun katsoin nuo kuvat. Olen lestadiolaisperheestä, mutta kymmenen vuotta sitten sen liikkeen taakseni jättänyt. Oman kokemukseni pohjalta sanoisin, että kulissit on kyllä näyttävät. Jälleen kerran. Karua, mutta näin.

[QUOTE="vieras";24114553]Mulle tuli sama fiilis, kun katsoin nuo kuvat. Olen lestadiolaisperheestä, mutta kymmenen vuotta sitten sen liikkeen taakseni jättänyt. Oman kokemukseni pohjalta sanoisin, että kulissit on kyllä näyttävät. Jälleen kerran. Karua, mutta näin.[/QUOTE]

Kunnioitan rehellistä mielipidettäsi.

[QUOTE="vieras";24114436]Mutta eihän vanhoillislestadiolaisilla suinkaan mitään varsinaisia kieltoja ole. Heidän elämänkatomuksensa vaan on erilainen. Jos haluaa sen elämänkatsomuksen mukaan elää, ihminen haluaa noudattaa näitä niinsanottuja muiden mielestä "sääntöjä" . lestadiolainen kokee paremmaksi olla haluamatta toimia tietyllä tavalla, ettei ne johda loppujenlopuksi pidemmälle ja lopuksi eroon uskostaan. Ehkäisyä ei haluta käyttää, koska ajatellaan, että kaikki lapset on tarkoitettu, jotka tulevat. Elämän on tarkoitus mennä niin, otetaan vastan se mitä tulee. Kun ei halua katsoa televisiota, aikaa jää silloin paljon parempiin asioihin, eikä ole pelkoa, että ajautuu pian pois tästä uskostaan innostumalla asioista, jotka johtaa yleensä moniin muihin asioihin. Synnit on mahdollisuus saada anteeksi aina kun on uskossa ja siihen voi luottaa, kun uskoo. Eivät he kiellä muita uskontoja, he uskovat vain omaan maailmankatsomukseensa vahvasti, niinkuin jokainen toivottavasti omaansa. TAi tuomitse? Mutta jos usko omaan maailmankatsomukseen alkaa horjua, on silloin ehkä vaihdettava seurakuntaa omanlaiseen, eikä voi elää siinä samassa seurakunnassa. On ihan oikeasti varmaan katsottu, että alkoholi, tietty musiikki, meikkaaminen, tietty pukeutuminen johdattaa helposti uskosta pois päin, ja heidän elämään kuuluu kuitenkin suurena osana se usko, perhe, suku.[/QUOTE]

Aivan niin. Kysymykseen "entä jos haluaakin tehdä sitä tai tätä" vastaus on: uskovainen ei halua. Jos haluaa, on uskossaan heikko (epäilykset), ja jos tekee kuten haluaa, on uskoton. Vähintäänki toisten uskovaisten mielessä. Jos olet uskossa, teet ja haluat niinkuin "on hyväksi katsottu". Jos haluaa lammaslaumassa pysyä, ni onhan se tehtävä kuten muutkin lampaat, siten kuten paimen sanoo.

Mun kotona ei vaan puhuttu haluamisista. Puhuttiin synneistä, että tuo ja tuo on synti ja sitä ei tehdä. Kieltoja ja käskyjä. Ja pakko käydä seuroissa, pyhäkoulussa ja raamattuluokassaki. Vaikken ollu ees enää vl, oikeastaan koskaan ollu, koska kielsin sen heti ku aloin jotain tajuamaan varhaisteini-iässä.
En tiedä sitte mitkä on ohjeet lasten kasvatukseen.

[QUOTE="vieras";24114553]Mulle tuli sama fiilis, kun katsoin nuo kuvat. Olen lestadiolaisperheestä, mutta kymmenen vuotta sitten sen liikkeen taakseni jättänyt. Oman kokemukseni pohjalta sanoisin, että kulissit on kyllä näyttävät. Jälleen kerran. Karua, mutta näin.[/QUOTE]

Niin, sitä ei todellakaan voi tietää että mitä sielä normaalilta näyttävän perheessä tapahtuu, ties vaikka seksuaalista hyväksikäyttöä. Sitä ei todellakaan voi aina nähdä ulkoa päin.

hah! Jo oli Lumijoen kaupat tyhjennetty kortsuista, röökistä ja kaljasta. Vanhemmat siis todellakin kuuntelevat rauhassa asuntovaunun ulkopuolella iltahartautta.. Keppanat käsissä vissiin! :D

Yhteistyössä