Nainen, kokonainen

Avuton Anne
Yritetään uudestaan...

Mikä sanomassasi on erityisen radikaalia? En oikein saanut siitä kiinni aloituksesi tai kommenttiesi perusteella. Sekö, ettei naisten olisi hyvä mennä liikaa niille alueille, jotka ovat perinteisesti olleet miesten vahvuuksia? Ja mikä sitten on "liikaa"?

Itse olen ehkä siinä mielessä ns. perinteinen nainen, että olen melko lailla avuton kaiken teknisen kanssa, kuten autot, tietokoneet jne. Renkaat osaan vaihtaa ja tsekata autosta tietyt perusasiat, mutta esim. tietokoneen kanssa olen täysin avuton. Remppajuttujakaan en kovin hyvin hallitse, vaikka remontoituja neliöitä alkaa ympärillä olla jo ihan riittävästi. En siis todellakaan tallo miehen varpaita loistamalla näillä alueilla, mutta taidottomuus harmittaa minua itseäni. Konkreettista haittaa siitä ei ole vielä ollut, kun vierellä on mies, joka on hoitanut asiat. Jos kuitenkin joskus tulee eteen sellainen paikka, että pitäisikin pärjätä omin voimin, olen tietyissä jutuissa vähän heikoilla. Sen vuoksi olen sitä mieltä, ettei naisten kannata heittäytyä täysin avuttomiksi millään osa-alueilla vain miehistä egoa hivelläkseen, vaan pitää huolta siitä, että hanskaavat vähintäänkin arjen sujuvuuden kannalta tärkeät asiat. Ja olla myös esimerkkinä tyttärilleen siinä, ettei naisellinen tarkoita samaa kuin avuton.
Siis mikä on se (liian?) radikaali ajatus, jonka olet ketjussa esittänyt?
 
dhfsdf
Vapaus on vapautta



Kierkegaard on ehkä tuossa vapaassa kategoriassa, Levinas opettavassa. Netistä voit hyvin löytää heidän tekstejään, ja edellistä on käännetty suomeksikin. :) Mutta tekstit eivät ole helppoja minullekaan. Sofien valinta -nimisessä kirjassa on muistaakseni filosofian pohdintoja niin, että maallikon on helpompi ymmärtää.
Täytyypä kahvia juodessa lukasta :) Huomaa että oot ollu markkinoinin puolella kun sait ton sofien valinta kirjan kuullostamaan jali ja suklaa tehtaalta tai liisa ihmemaassa seikkailulta. Myönnän toki että sinun tapasi provosoida on selkeä vähän sama kun mulla taas tarinan keronta puolella Siis sellasta ihan yli menevää että on se selkeää leikkiä :)

Sit toi sun alentavuus komentti toi että maalikkokin ymmärtää niin otan sen vain oppia ikä kaikki meininkinä eikä kirjallisuuden lukemisessa pahaa olekkaan vaan haatavaa :)..

Toki se ei ole ominaista itselle. puhetyylissä paitsi tein virheen se miten vastasin sinulle echo anteeksi :).
 
Alkuperäinen kirjoittaja Äidin blogi;30187778:
Mä jotenkin ajattelen, että kun teen niitä tyttöjen juttuja, hoidan itseäni samalla. SIIS se hän voi olla mitä tahansa kullekin. Minulle nää "pitsit, meikit ja vyöt" on sielunhoitoa, Pidän estetiikasta ja siksi mös vaatteista yms.

Ooteko naiset ajatelleet sitä mitä aikaisemmin heitin, että me tukitaan liikaa miesten reviirille? Ja nyt ei saa tarttua niihin työkaluihin kirjaimellisesti, vaan siihen asenteeseen.

Oonks mä ainut nainen, joka heittätyy miehen edessä avuttomaksi? Ihan mielelläni annan miehen auttaa, vaikka olisinkin selvinnyt itse.
Esim: kerran eräs kohtelias mies tuli auttamaan vaunujen kanssa ja kokosi ne jotenkin hullusti, ei ollut sdäntä asettaa häntä huonoon valoon, vaan kiitin ja kokosin ne itse kun oli poistunut paikalta.

Minusta se oli kaunis ele. Halusin kiittää häntä, sillä enää niin harvoin mies uskaltautuu auttamaan..tosin en missään hädässä ollu..ainakaan omasta mielestäni..
Tottakai on kaunis ele pyrkiä auttamaan, mutta miksi sukupuolet täytyy aina vetää tuohon mukaan? Jos vaunuja olisi koonnut väärin joku toinen nainen, mitä sitten olisit tehnyt - olisitko silloin korjannut häntä? En tiedä, mitä itse tekisin - jos vaunujen uudestaan kokoaminen ei olisi iso homma, saattaisin tehdä myös noin miten sinä, mutta ei siinä olisi kyse mistään muusta kuin siitä, että pyrkisin olemaan kohtelias toiselle ihmiselle enkä haluaisi nolata toista, joka haluaa auttaa. Mutta toimisin ihan samoin naisten kuin miesten kohdalla.

Aina ei ole kyse siitä, että saa apua siksi, että on nainen - kyllä ne miehetkin voivat auttaa ihan ilman mitään flirttiajatuksia. Minä olen usein saanut apua eri ikäisiltä naisilta tai vaikka pariskunnilta enkä näe siinä mitään eroa siihen, jos auttaja olisi mies. Ihmiset tykkäävät olla kivoja ja kohteliaita. Ei kannata sotkea sukupuolia joka asiaan.

Mutta mitä konkreettisesti tarkoitat miesten reviirillä? Perinteisesti Suomessa ei kauhean tiukkoja reviireitä ole ollutkaan, vaan kaikki ovat tehneet töitä samoilla pelloilla - ja tarvittaessa naisten on täytynyt tehdä miestenkin työt näiden ollessa vaikka sairaana tai sodassa. Onko nykymiehille oma reviiri samaa kuin jokin sukupuoliroolin mukana tuoma velvollisuuksien tai töiden lista? Minusta tuntuu, että ihmiset ovat nykyisin yksilöllisempiä ja nykymies kokee omaksi reviirikseen jotain ihan muuta. Ja toisaalta niin miehet kuin naisetkin haluavat olla monipuolisempia.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Äidin blogi;30188783:
Me olemme kaikki " ennen kaikkea ihmisiä", kuten "nisäkkäitä"..eikä se ole mielestäni kiinnostavaa. En katso puolisoanikaan "ennen kaikkea ihmisenä" vaan miehenä.
Minä katson puolisoani ennen kaikkea sinä ihmisenä ja persoonana, mikä hän on. Miehet sukupuolena eivät ole minusta yhtään kiinnostavia, eivätkä naisetkaan - vain jotkut tietyt (ja harvat) persoonat ovat.
 
  • Tykkää
Reactions: AivanSama
Ensi kerran kun näin mieheni, en ajattellut VAU MIKÄ PERSOONA!
Ennen kuin hän avasi suunsa, katsoin ryhtiä, vahvoja hartioita ja käsiä, jotka heti näytti käsiltä joissa on voimaa ja osaamista.

Hänen rentoutensa ja tapansa katsoa minua, tyyli millä hän kohteli minua ja ihana ihana suu, joka suuteli minua.

Olimme tunteneet mahdollisesti kolme tuntia, kun häivyimme paikalta kuhertelemaan keskenämme. Nyt onkin jo menossa 18 vuosi yhdessä, eikä tee tiukkaa katsoa miestäni. Hänen kehonkielensä yhä viettelee minut. Haluan häntä vieläkin, mutta hän onkin alfauros.

Hän tietää mitä haluaa. Ja minä tiedä mitä minä haluan. Sattui olemaan hyvä juttu, että toimivan biologiamme ja vetovoiman lisäksi, ajatusmaailma ja elämänarvot vastasivat toisiaan.
Mutta niillä ei juuri sillä hetkellä ollut mitään takemistä pariutumisen kanssa.


Tosin naisen kanssa rakastellessani toisen persoonan tuntemisella oli merkitystä. Mutta se on ihan eri juttu. Ai no miksi olen sitten olen miehen kanssa, no sanotaan näin, että valtasuhteet miehen kanssa on paremmassa jamassa ja se on osa seksuaalisuutta..(kuten ollaan palstalla huomattu, yhdet haluaa piiskaa ja toiset tulla piiskatuiksi). Kun kohtaan toisen alfanaaraan..siitä voi tulla kiinnostava kohtaaminen..kaikella tavalla.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Äidin blogi;30191626:
Ensi kerran kun näin mieheni, en ajattellut VAU MIKÄ PERSOONA!
Ennen kuin hän avasi suunsa, katsoin ryhtiä, vahvoja hartioita ja käsiä, jotka heti näytti käsiltä joissa on voimaa ja osaamista.

Hänen rentoutensa ja tapansa katsoa minua, tyyli millä hän kohteli minua ja ihana ihana suu, joka suuteli minua.

Olimme tunteneet mahdollisesti kolme tuntia, kun häivyimme paikalta kuhertelemaan keskenämme. Nyt onkin jo menossa 18 vuosi yhdessä, eikä tee tiukkaa katsoa miestäni. Hänen kehonkielensä yhä viettelee minut. Haluan häntä vieläkin, mutta hän onkin alfauros.

Hän tietää mitä haluaa. Ja minä tiedä mitä minä haluan. Sattui olemaan hyvä juttu, että toimivan biologiamme ja vetovoiman lisäksi, ajatusmaailma ja elämänarvot vastasivat toisiaan.
Mutta niillä ei juuri sillä hetkellä ollut mitään takemistä pariutumisen kanssa.


Tosin naisen kanssa rakastellessani toisen persoonan tuntemisella oli merkitystä. Mutta se on ihan eri juttu. Ai no miksi olen sitten olen miehen kanssa, no sanotaan näin, että valtasuhteet miehen kanssa on paremmassa jamassa ja se on osa seksuaalisuutta..(kuten ollaan palstalla huomattu, yhdet haluaa piiskaa ja toiset tulla piiskatuiksi). Kun kohtaan toisen alfanaaraan..siitä voi tulla kiinnostava kohtaaminen..kaikella tavalla.
Sori vaan, mutta mun mielestä on epäilyttävää se, miten sä korostat itseäsi, täydellisyyttäsi, täydellistä parisuhdettasi ym. ym. ym.

Käytkö sä kehuskelemassa itseäsi täällä siksi, että toivoisit muidenkin ymmärtävän miten täydellinen ja ihana sinä omasta mielestäsi olet?
 
:LOL:

Lupaava alku tyrehtyi AP:n kokemattomuuteen keskustelupalstoista.

Nyt ne pikkuhousut pois rusetista ja jättää ne ad hominemit omaan arvoonsa.

Tosin on vain inhimmillistä loukkaantua erilaisista mielipiteistä, ilmeisestikin. Ainakin keskustelupalstoilla. Niin usein se tapahtuu täällä ainakin.

Älykästä suhtautumistahan se ei ole. Ei minua kyllä häiritse millään tasolla se miten joku elää elämäänsä, niin kauan kun ei pilaa muiden elämää konkreettisesti siinä samalla.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Äidin blogi;30191626:
Ensi kerran kun näin mieheni, en ajattellut VAU MIKÄ PERSOONA!
Ennen kuin hän avasi suunsa, katsoin ryhtiä, vahvoja hartioita ja käsiä, jotka heti näytti käsiltä joissa on voimaa ja osaamista.

Hänen rentoutensa ja tapansa katsoa minua, tyyli millä hän kohteli minua ja ihana ihana suu, joka suuteli minua.

Olimme tunteneet mahdollisesti kolme tuntia, kun häivyimme paikalta kuhertelemaan keskenämme. Nyt onkin jo menossa 18 vuosi yhdessä, eikä tee tiukkaa katsoa miestäni. Hänen kehonkielensä yhä viettelee minut. Haluan häntä vieläkin, mutta hän onkin alfauros.

Hän tietää mitä haluaa. Ja minä tiedä mitä minä haluan. Sattui olemaan hyvä juttu, että toimivan biologiamme ja vetovoiman lisäksi, ajatusmaailma ja elämänarvot vastasivat toisiaan.
Mutta niillä ei juuri sillä hetkellä ollut mitään takemistä pariutumisen kanssa.


Tosin naisen kanssa rakastellessani toisen persoonan tuntemisella oli merkitystä. Mutta se on ihan eri juttu. Ai no miksi olen sitten olen miehen kanssa, no sanotaan näin, että valtasuhteet miehen kanssa on paremmassa jamassa ja se on osa seksuaalisuutta..(kuten ollaan palstalla huomattu, yhdet haluaa piiskaa ja toiset tulla piiskatuiksi). Kun kohtaan toisen alfanaaraan..siitä voi tulla kiinnostava kohtaaminen..kaikella tavalla.
Sanan "persoona" voi korvata jollain muullakin, kun se ei sinänsä pidä sisällään tätä fyysistä puolta. Joka on toki todella tärkeää parisuhteen kannalta. Mutta käsitit pointtini ihan väärin - tarkoitin sitä, että en ajattele miestäni ensisijaisesti sukupuolensa edustajana, vaan ihmisenä, joka sytyttää minut. Ja kyllä, se pitää sisällään myös fyysisen puolen. Mutta kuten kirjoitin, miehet sukupuolena eivät ole minusta ollenkaan kiinnostavia (tai naisetkaan) - vasta yksilötasolla tilanne on toinen.

Mitä tarkoitat alfauroksella? Olen kuullut sitä käytettävän vähän eri merkityksissä, joskus aika negatiivisena ilmauksena. Sinulla lienee sille jokin toinen merkitys. Normaalisti ihmiset eivät käsittääkseni tuota termiä edes käytä.
 
Olihan tuossa paljon asiaa josta voin olla samaa mieltä. Mutta kukaan mies ei ole koskaan tullut esittämään minulle, että pitäisi "heittää porakone syrjään" vai miten se nyt olikaan. Tai että tunkisin reviirille. Päinvastoin. Useimmiten saan sahan käyttööni, koska olen meistä kahdesta se jolla on enemmän viitseliäisyyttä katsoa että sahaus tulee tarkkaan ja suoraan. Sitten on paljon helpompi koota se, mitä milloinkin ollaan tekemässä. Yhdessä. Mikä on kivaa myöskin, molempien mielestä, koska kaikki mitä tehdään yhdessä sattuu menemään muotoa "hyvää pyritään tekemään mutta priimaa pukkaa tulemaan" ainakin omasta mielestä.
Eikä se minusta ole uhka naiseudelleni. Libidokin on kunnossa. Saan myös pukeutua miten haluan, mieheni mielestä kaikki vaatekappaleet jäävät toiseksi alastomalle vartalolle. En tarvitse niitäkään ollakseni nainen.

Ja täällä "landella" tosiaan on parhaimmillaan peltotöissä 2 sukupolvea yhtäaikaa, sekä miehet että naiset. Se onkin sitten sellaista työntekoa että heikompia hirvittää. Ei kannata parhaita hepeniä laittaa päälle niihin juttuihin. Eikä siellä kaivata kitiseviä hempukoita. :rolleyes:

Oon tehnyt kaikenlaista. Olen myös työnjohtaja ja esimies rapiat 30 hengelle, miehiä ja naisia. Mies luottaa mun työhön ja että voi lähteä omiinsa kentälle.
 
Viimeksi muokattu:
no joo
Lukematta muuta kuin apn kaks ekaa viestiä: keistä se kirjoittaa? Ketkä ei osaa nauttia naiseudestaan, ketkä häpeää seksuaalisuutta?

Ei ainakaan näillä huudeilla pyöri tuo tyyppi.
 
hnfckswr
Lukematta muuta kuin apn kaks ekaa viestiä: keistä se kirjoittaa? Ketkä ei osaa nauttia naiseudestaan, ketkä häpeää seksuaalisuutta?
Oletettavasti kaikki muut kuin ap, ja varsinkin ne naiset, jotka hairahtavat naiseuden kaidalta polulta raavaiden urosten reviirille esimerkiksi vaihtamalla palaneen hehkulampun. Tai tekemällä aloitteen seksiin. Tai - herra paratkoon - syyllistymällä loogiseen ajatteluun.

Ei ainakaan näillä huudeilla pyöri tuo tyyppi.
Ei muuten pyöri näillä huudeilla sekään tyyppi, joka haluaa hylätä sukupuolet ja tappaa ihmiskunnan sukupuuttoon tekemällä maailmasta sukupuolineutraalin.
 
nhyfvsxv
No se on vain eräs niistä. Pointtina, ettei sitäkään raja-aitaa voi, tai ehkä ole hyväksi tai tarpeenkaan, kaataa. Öitä!
Ei kyllä pitäisi, mutta nyt alkoi ihan oikeasti kiinnostamaan. Millaisia raja-aitoja mielestäsi siis sukupuoli asettaa ihmiselle?

Esim. mitä nainen ei mielestäsi voi tehdä, koska on sattunut syntymään naiseksi?

Itse en ainakaan äkkiseltään keksi muita perustavanlaatuisia rajoitteita kuin keskimääräisesti heikomman fyysisen suorituskyvyn ja kenties hankaluuden pissiä seisaaltaan. Näistä tekijöistä kumpikaan ei onneksi ole sellainen maailmaa kaatava asia, ettäkö se minun elämääni naisena rajoittaisi.

Mutta ihan aikuisten oikeasti, mitä muita rajoitteita sukupuoli mielestäsi asettaa naiselle (tai miehelle)?

Ja miksi näistä mahdollisista sukupuolen asettamista rajoitteista ei pitäisi pyrkiä eroon? En minä ole antanut esimerkiksi aiemmin mainittujen kansallisuuden tai kielenkään rajoittaa elämääni, vaan olen mm. oppinut hallitsemaan vieraan kielen tullakseni toimeen muuallakin kuin sukuhistoriani ja/tai perimäni rajaamalla ahtaalla elinalueella.
 

Yhteistyössä