Jos yksi tulee joka aamu kouluun myöhässä vähintään 40 minuuttia...

Scarlett O Harava

Tunnettu jäsen
17.08.2004
61 304
187
63
...niin ei kai tuollainen nyt käy päinsä? Siis kyse toisen asteen koulutuksesta ja 2-3 aamuna viikossa ollaan keittiöllä. Keittiöllä pitäisi olla tasan klo:8 työvaatteet päällä, jos tunnit silloin alkaa.

Yksi kuitenkin linja-auton takia tulee joka aamu (siis niinä päivinä kun kouluun tulee... ) myöhässä vähintään 40 minuuttia. Aiemmin hän asui isoäitinsä luona, mutta nyt toisella paikkakunnalla. Koululla olisi asuntolakin missä voisi asua. Ollaan mietitty, että miksi hemmetissä ei voi siellä isoäitinsä luona asua, kun kerran linja-autot ei kulje sopiviin aikoihin. Samainen ihminen kun monta kertaa sitten vielä lähtee etuajassa koulusta.

Tuo ei mun mielestä kyllä mene niinkuin pitäisi. Kyllä pitäisi olla ajoissa paikalla ja nuo myöhästymiset käytännön tunneilta pitäisi korvata.

Toinen mikä kyrsii on se, että kun ollaan vain oman luokan kanssa ravintolakeittiöllä, niin porukkaa voi tulla sinne aamun aikana ripottelemalla. No me ajoissa paikalla olleet olemme aloittaneet tekemään ruokaa vain sille porukalle joka oli heti aamusta paikalla. Kun periaatteena on, että ylimääräistä ei tehdä. Sitten tullaan siihen määkymään, että mäkin haluan syödä. Voidaan olla jopa puolikuntoinen, tästä syystä koneella tekemässä tehtäviä ja sitten yhtäkkiä keksitään, että mä tuunkin teidän kanssa syömään.

Mun mielestä pitäisi vain kylmästi opettajan sanoa, että menee koulun ruokalaan syömään, kun ei kerran voida ilmoittaa, että tullaan ravintolaan syömään.

Ja kyse siis ihan täysikäisistä ihmisistä, osa yli 20v....

Mun mielestä sitten, jos bussilla haluaa kulkea, niin pitää tulla sitten sellaisella bussilla joka on ainakin ennen kahdeksaa koululla...oli se sitten vaikka jo klo 6 tai klo 7 siellä. Ei tuo kyllä vetele, että tulee aina myöhässä. Eikö opettaja puutu asiaan mitenkään?

Kyse on koulusta, ei työpaikasta. Ja varsinkin kun on kyse toisen asteen koulusta, jossa suurin osa on turhaa, niin koulun tulee joustaa. Meillä oli aikoinaan sääntönä kauppaoppilaitoksessa, että kolmasosan sai olla poissa. Ja saapahan muut enemmän opetusta, kun tämä yksi on poissa. Eli miksi valitat, kun saat enemmän?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mun mielestä sitten, jos bussilla haluaa kulkea, niin pitää tulla sitten sellaisella bussilla joka on ainakin ennen kahdeksaa koululla...oli se sitten vaikka jo klo 6 tai klo 7 siellä. Ei tuo kyllä vetele, että tulee aina myöhässä. Eikö opettaja puutu asiaan mitenkään?

Mä en tiedä onko luokanvalvoja puhunut tuolle ihmiselle, mutta tässä ollaan nyt melkein kuukausi käyty koulua ja sama tyyli jatkuu edelleen...En tiedä sitäkään, että onko se ainoa auto mikä sieltä suunnalta tulee aamulla. Mutta kun kerran kaksi ekaa vuotta asui isoäitinsä kanssa, niin miksei nyt ja asuntolakin on.

Luulis hänellä olevan joku hyvä syy siihen, että on muuttanu muualle? Toisaalta ymmärrän sen, että joskus ne bussiyhtyedet saattaa olla tosi mahdottomat, mut kyllähän poissaolojen korvaus on ihan normaali käytäntö.

Tuo ruokahomma on kyllä ihan totta.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kyse on koulusta, ei työpaikasta. Ja varsinkin kun on kyse toisen asteen koulusta, jossa suurin osa on turhaa, niin koulun tulee joustaa. Meillä oli aikoinaan sääntönä kauppaoppilaitoksessa, että kolmasosan sai olla poissa. Ja saapahan muut enemmän opetusta, kun tämä yksi on poissa. Eli miksi valitat, kun saat enemmän?

Meidän koulussa voi joutua korvaamaan vaikka olisi yhden päivän käytännöntunnit pois...

Joo kyse koulusta, mutta vituttaa se keittiöllä kun ei tiedä tuleeko tämä yksi edes myöhässä ja joku homma odottaa tekijäänsä.

Alkuperäinen kirjoittaja No:
No jos sieltä ei aiempia busseja tule, ja on sopinut reksin kanssa että korvaa sitten jollain ne puuttuvat tunnit?

Parempi onkin korvata, koska osalle nuristaan heti poissaoloista ja kyllä pitää korvata. Samat säännöt kaikille, mutta se ei tunnu aina toteutuvan...

Alkuperäinen kirjoittaja Malviina:
Oikeesti, ketä voi kiinnostaa toisen aikuisen ihmisen koulunkäynti noin paljon??? :o

Koitappa itte olla keittiöllä ja miettiä tuleeko yksi myöhässä vai tuleeko ollenkaan. Kun sitten jollekin tulee enemmän hommia jos ei yksi tule ja häntä varten jätetty joku homma, että aloittaa sitten kun tulee.

Kuulostaa ihan mun koulunkäynniltä! :laugh:
En tosin kulkenut bussilla, mutta oli niin ärsyttävää käydä muka "oppimassa jotain uutta" joten alkoi loppumetreille mennä ihan lusmuiluiksi..
Mutta siis joo, ärsyttävää se on teille muile ja opettajan tehtävä olisi asiaan puuttua, ja pätevä opettaja niin tekisikin!

Kannattaa kysyä siltä isoäidiltä, miksei siellä voi asua =) Kun en ole ko isoäiti, en osaa vastata. >Mutta keksin äkkiäkin monta syytä, miksi ei voi asua. Tilapäismajoitus on asia erikseeen, mutta ei pysyväismajoitus. Jos mummeli on pienituloinen, saattaa hänen oma toimeentulonsa alentua lapsenlapsen muutettua samaan huusholliin. Ja opiskelijoillahan tunnetusti on varaa maksaa ihan sikamukavasti asumisestaan.

Minusta Helsingin Hakaniemestä oli hiljattain erittäin hyvä ja puhutteleva kuva opiskelijoiden asuntotilanteesta. Kuvassa oli huopa, pari tyynyä, räsymatto ja aamutohvelit. Penkillä Hakaniemen torilla. Mutta eipähän siitä ainakaan opiskelija myöhästy koulusta, koska täällä julkinen liikenne toimii. Jossain muualla päin Suomea julkinen liikenne ei toimi.

Mitäs jos te ryhmässä keskustelisitte opettajan kanssa mitä tuolle ruokailutilanteelle voisi tehdä. Kyllä hänen pitäisi pystyä ratkaisemaan tilanne jotenkin järkevästi. Jos muut perustelee mielipiteensä hyvin niin on kumma, jos opettaja ei pysty mitään kantaa ottamaan.

Kyllä mä ymmärrän scarlettin ärsytyksen. Mua ärsyttäis jo sekin, jos pelkästään teoriatunneilta olis joku aina myöhässä ja häiritsisi muita. Toisen asteen koulutus on kuitenkin vapaaehtoinen, ja mikä sen parempi paikka opetella ajoissa oloa kuin koulu? Töihin kun menee niin eipä auta tulla miten sattuu. Jos opiskella haluaa, niin pystyy järjestämään asiat niin, että on siellä koulussa kuten suunnitelmaan kuuluu. Minun mielestä näin.

Ja jos on sopinut rehtorin kanssa, niin vois mun mielestä ilmoittaa ja kertoa että tulee joka aamu myöhässä, mutta on tulossa ja ruokaa pitäis alkaa tehdä myös hänelle.

Alkuperäinen kirjoittaja Ögonblick:
Kuulostaa ihan mun koulunkäynniltä! :laugh:
En tosin kulkenut bussilla, mutta oli niin ärsyttävää käydä muka "oppimassa jotain uutta" joten alkoi loppumetreille mennä ihan lusmuiluiksi..
Mutta siis joo, ärsyttävää se on teille muile ja opettajan tehtävä olisi asiaan puuttua, ja pätevä opettaja niin tekisikin!

Yliopistossa tuollainen oli ihan normaalia. Se kuuluu oikeastaan kulttuuriin. Tärkeintä on oppiminen, ei se miten oppii.

Entäs jos se isoäiti on vaikka menehtynyt? Eikä ole pystynyt maksamaan vuokraa yksin? Ainoa bussi mikä koululle kulkee aamulla? Jos asia on sovittu opettajan tai rehtorin kanssa?

Mua kanssa ihmetyttää että mikä sinä olet siitä mussuttamaan, kun et voi toisen ihmisen tilannetta tietää.

Jos tunneilla ei ole läsnäolopakkoa, niin mitään ei ole tehtävissä. Ja vaikka olisikin, uskoisin, että linja-automatka on riittävän pätevä syy tulla myöhässä.

ymmärrän ton ärsytyksen. aikoinaan omalla luokalla oli samanlaisia tapauksia, jotka jatkuvasti myöhästelivät, tai ruikuttivat aina, että pitää päästä lähtemään aikaisemmin, että ehtii junaan/ bussiin tms. ei siinä mitään, jos kyse olis ollu parista kerrasta, mutta jos hakee kouluun, jonne tietää joutuvansa kulkemaan julkisilla, niin sopeutuis sitte tilanteeseensa. ja tosiaan, huvittavaa muutenkin yli parikymppisiltä..

Alkuperäinen kirjoittaja näinpä:
ymmärrän ton ärsytyksen. aikoinaan omalla luokalla oli samanlaisia tapauksia, jotka jatkuvasti myöhästelivät, tai ruikuttivat aina, että pitää päästä lähtemään aikaisemmin, että ehtii junaan/ bussiin tms. ei siinä mitään, jos kyse olis ollu parista kerrasta, mutta jos hakee kouluun, jonne tietää joutuvansa kulkemaan julkisilla, niin sopeutuis sitte tilanteeseensa. ja tosiaan, huvittavaa muutenkin yli parikymppisiltä..

musta paljon huvittavampaa on se, että aikuiset ihmiset kyttää toisten tuloja ja menoja.

keskittyisivät vaan omaan hommaansa ja tekisivät sen kunnolla.

Anteeksi, mutta en oikeen edelleenkään ymmärrä miten tämä on sinun ongelmasi? (Sitä ruokajuttua lukuunottamatta, siihen pätevä opettaja kyllä ratkaisun keksisi.) Oletko keskustellut suoraan kyseisen ihmisen kanssa edes? Ehkä hänellä on joku sopimus asiasta, ehkä aamun ensimmäinen bussi tulee tuohon aikaan, ehkä kaikilla ei ole varaa asua asuntolassa....
Harvemmin jaksan tätä sanoa mutta nyt sanon: get a life!

Mun aikana ravintolakoulussa "pääsi" loppupäiväks tiskaamaan jos oli myöhässä. 5 min, 15 min tai 2 tuntia, sillä ei ollu väliä. Toimiva systeemi, kuka niitä kattiloita huvikseen haluaa jynssätä?!

Eikö tällasessa koulutuksessa pitäis valmisttautua työelämään? Ei sillon voi myöhästellä ihan miten vaan.

Mua ei muussa tapauksessa jaksa kiinnostaa muiden tulemiset tai menemiset, paitsi silloin jos ne tekemiset jää mun niskoille siksi kun toinen tull myöhässä tai lähtee aikasin.

Alkuperäinen kirjoittaja näinkin:
Alkuperäinen kirjoittaja näinpä:

musta paljon huvittavampaa on se, että aikuiset ihmiset kyttää toisten tuloja ja menoja.

keskittyisivät vaan omaan hommaansa ja tekisivät sen kunnolla.

eipä niitä kytätä tarvinnut, kyllä näkyi ja kuului ihan muutenkin. mulle esim ihan sama, jos joku lähtee aiemmin pois, mutta sitä en ymmärrä, että kesken tunnin aletaan opettajalta ruikuttaa, että saako lähteä jo, ettei siitä vain tule mitään vaikutusta arvosanaan tms. :D

ja eipä olisi niin häirinnyt sitä OMIIN HOMMIIN KESKITTYMISTÄ, jos nämä myöhään tulijat ja aikaisin lähtijät eivät olisi yrittäneet sysätä aina niitä omia hommiaan tämän varjolla muille. omat hommani hoidankin mielellään ihan kunnolla, toisten en.

tuohon sinun ihmettelemiseesi on vain yksi vastaus: Puhu!
Aukaise suusi mene puhumaan opettajalle tai jollekin niistä asioista mitkä on sinusta epäkohtia ja kysy suoraan siltä oppilaalta mikä eri vapaus hänellä on tulla myöhässä.

Ensinnäkin, asia on tämän oppilaan ja luokanvalvojan/rehtorin välinen asia. Koko luokalle syyt ja järjestelyt eivät kuulu.

Miksi ei voi asua isoäidin luona, se taas kuuluu isoäidille ja tälle opiskelijalle, siitä on turha muiden märehtiä.

Yhteistyössä