Jos yksi tulee joka aamu kouluun myöhässä vähintään 40 minuuttia...

Meillä kun on työnharjoitusta koulussa niin joka ikinen poissaolominuuttikin korvataan lomilla tai viikonloppuna. Ei auta lääkärintodistukset eikä mikään meno ole sellainen että poikkeuksia tehdään. Oikeastaan se on tosi hyvä, kaikki on samalla viivalla ja itse kärsii jos lusmuilee. Toisaalta aika inhottavaa jos on vaikka hammaslääkäri tai muu pakollinen meno niin korvaamaan joutuu :/

Muoksis, saa niitä tunteja korvata viikollakin jos se vaan lukujärjestykseen ja opettajille sopii.

Alkuperäinen kirjoittaja Cinnamon Lee:
Eikö tällasessa koulutuksessa pitäis valmisttautua työelämään? Ei sillon voi myöhästellä ihan miten vaan.
Varmaan pitääkin. Mutta onko silloin oikealla alalla, jos jo koulu on sellaisen matkan päässä, että sinne ei julkinen liikenne kulje? Mahtaako niitä työpaikkojakaan sitten löytyä, jos ko koulusta valmistuu?

Mä olen asunut ikäni - kohta siis 47 vuotta - pääkaupunkiseudulla, ja jos tää palsta ei ole mulle viimeisen 7 vuoden muuta hyödyllistä antanut, niin ainakin ymmärryksen siihen, että kaikilla suomalaisilla ei bussit kulje 10 minuutin välein kutakuinkin kotiovelta. En kuitenkaan näe ristiriitaa siinä, että opiskelu suoritetaan paikkakunnalla, jossa julkinen liikenne ei pelaa, ja työ aikanaan onkin paikkakunnalla, jossa julkinen liikenne pelaa.

Mulla ja systerillä on kummallakin 2 lasta, joista tänä syksynä kaikki opiskelee. Kyllä tässä on mietitty, mitä sitten, jos opiskelupaikkaa ei saakaan lähistöltä. Mistä asunto, mistä rahat asunnon vuokraamiseen jne. Onni on, että kaikki nyt opiskelee niin, että voivat kodeistaan käsin käydä HYVIEN JULKISTEN KULKUYHTEYKSIEN avulla koulussa. Mutta tiedostan kyllä sen, että kaikkialla Suomessa ei liikenne pelitä kuten täällä meidän kulmilla.

Kun tutkontotodistus on kourassa, voi ruveta miettimään, mihin itsensä sijoittaa maailmankartalla. Ja silloin varmaan sinne, missä se työkin on.

Ap: varmaan opettajan asia järjestää tuo asia, ei kurssikavereiden =)

Aika ajoin tälläkin palstalla ihmetellään, miksi joku on niin hullu, että maksaa itsensä kipeäksi asumisestaan pääkaupunkiseudulla. Ehkä tässä on yksi syy...bussit kulkee jo kukonpiaraisun aikaan.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Yliopistossa tuollainen oli ihan normaalia. Se kuuluu oikeastaan kulttuuriin. Tärkeintä on oppiminen, ei se miten oppii.

Yliopistossa muiden työt eivät kärsi siitä, että joku ei tule luennolle, joten kyse on aika tavalla eri asiasta.

Ei minulla ainakaan ollut kuin muutamia ns. käytännön kursseja, joissa EHKÄ olisi ollut merkitystä sillä, että joku olisi lusmuillut. Mutta yliopistossa opiskelumotivaatio on ehkä korkeampi, ja ainakin minun yliopistokaverini tuntuivat käyvän varsin ahkerasti luennoilla.

Alkuperäinen kirjoittaja näinpä:
ymmärrän ton ärsytyksen. aikoinaan omalla luokalla oli samanlaisia tapauksia, jotka jatkuvasti myöhästelivät, tai ruikuttivat aina, että pitää päästä lähtemään aikaisemmin, että ehtii junaan/ bussiin tms. ei siinä mitään, jos kyse olis ollu parista kerrasta, mutta jos hakee kouluun, jonne tietää joutuvansa kulkemaan julkisilla, niin sopeutuis sitte tilanteeseensa. ja tosiaan, huvittavaa muutenkin yli parikymppisiltä..

Ja minkälaisia ihmisiä nämä ovat, jotka sopeutuvat eivätkä pyri muuttamaan olosuhteitaan? Ehkä tämä myöhästelijä kouluttautuu päälliköksi, eikä pyri seuraamaan sokeasti sääntöjä.

En ole ikinä tajunnut kouluissa läsnäolopakkoa. Koulussa on tarkoitus oppia, ei tehdä töitä. Vai onko tosiaan niin, että jotkut eivät osaa työelämän pelisääntöjä, jos koulussa ei olla eletty niiden mukaan?

Alkuperäinen kirjoittaja evita:
Yliopistossa tuollainen oli ihan normaalia. Se kuuluu oikeastaan kulttuuriin. Tärkeintä on oppiminen, ei se miten oppii.

Yliopistossa muiden työt eivät kärsi siitä, että joku ei tule luennolle, joten kyse on aika tavalla eri asiasta.

Ei minulla ainakaan ollut kuin muutamia ns. käytännön kursseja, joissa EHKÄ olisi ollut merkitystä sillä, että joku olisi lusmuillut. Mutta yliopistossa opiskelumotivaatio on ehkä korkeampi, ja ainakin minun yliopistokaverini tuntuivat käyvän varsin ahkerasti luennoilla.

Haittaako muiden töitä se, että hän tulee myöhässä vai se, että tähän myöhästelyyn ei varauduta? Opettajan pitäisi tehdä selvät pelisäännöt, joissa otetaan huomioon tälläiset yksilölliset tarpeet.

Töissä saat palkan ja siksi sinulla on varaa autoon jolla tehdä työmatkat. Opiskelijan tilanne on aivan erilainen.

Minulle ei ole koskaan tullut mieleenkään, että opiskelupaikassa käydään silloin kun viitsitään tai päästään tai ehditään, vaan ilman muuta silloin kun opetusta järjestetään. Yllättävät tapaukset erikseen.

No joo:).. Normitouhua. "Mind your own busines" on paras ajattelumalli. En usko että sinä saat numeronalennuksen tai huonon maineen toisen ihmisen käyttäytymisestä. En käsitä miksi murehdit noin pienestä?

Alkuperäinen kirjoittaja fanta:
Minulle ei ole koskaan tullut mieleenkään, että opiskelupaikassa käydään silloin kun viitsitään tai päästään tai ehditään, vaan ilman muuta silloin kun opetusta järjestetään. Yllättävät tapaukset erikseen.

Minä en ole taas ikinä käsittänyt, miksi koulussa pitäisi olla jos hallitsee opetettavat asiat. Itse olin täyden kolmanneksen poissa tunneilta ja loppuajan olin pääasiassa netissä. Jos oli minulle tuntematon asia, niin kuuntelin, mutta yleensä senkin oppi 10 minuutissa. Siitä huolimatta arvosanani olivat kiitettävät.

Minä en ole taas ikinä käsittänyt, miksi koulussa pitäisi olla jos hallitsee opetettavat asiat. Itse olin täyden kolmanneksen poissa tunneilta ja loppuajan olin pääasiassa netissä. Jos oli minulle tuntematon asia, niin kuuntelin, mutta yleensä senkin oppi 10 minuutissa. Siitä huolimatta arvosanani olivat kiitettävät.

No joo, myönnän että olen opiskellut vain sellaisissa paikoissa,joissa on ollut välttämätöntä olla paikalla,sitä oppia ei ole voinut omin päin hankkia =) Ja se on ollut hyvää valmennusta siihen, että töihin tullaan silloin kuin vuoro alkaa, ei silloin kun ehtii, viitsii tai huvittaa, tai pääsee, ei vaan silloin kun vuoro alkaa =)

Mulle on siis aivan sama jos kyseisen ihmisen numerot laskee tuosta touhusta ja hänellä vaikea korvata poissaoloja, mutta se ottaa päähän, kun toisille sysätään tuollaisten työt. Eräänkin kerran tämä ihminen ilmoitti toisen luokkakaverin kautta, että tulee mutta myöhässä. Eipä kyllä näkynyt tätä ihmistä koko päivänä...Ja siitä isoäidistä; me ollaan siis keskenään mietitty että miksi ei asu siellä, ei meille ole mitään sanottu ettei voi asua siellä.

Ja viimeksi tänään sanoin tuosta ruokailusta, että ei tuollainen vetele. Mä ainakin viimeksi tein kylmänrauhallisesti just sen 9 alkupalaa joita olin alunperin ruvennut tekemään ja se tietokoneella kipeänä tehtäviä tehnyt ihminen jäi ilman. Kun ei voitu sitten ajoissa ilmoittaa, että tulee syömään.

Ja meillä on läsnäolopakko. Saa nähdä kuinka Ruokamessu viikonloppuna, että onko kaikki paikalla. Jos ei ole, niin sitten homma voi kusta ja muille tulee aina vain enemmän tekemistä ja kiirettä. Messujen aikaiset poissaolot joutuu sitäpaitsi korvaamaan kaksinkertaisena :whistle:

Ihmetyttää kovin noin välinpitämättömät ihmiset, siis kun ei voi ilmoittaa. Kyydilleen nyt ei voi mitään, ja oma on ratkaisunsa asua muualla kuin mummillaan. Mutta itsepähän siitä loppupeleissä kärsii.

Alkuperäinen kirjoittaja evita:

Haittaako muiden töitä se, että hän tulee myöhässä vai se, että tähän myöhästelyyn ei varauduta? Opettajan pitäisi tehdä selvät pelisäännöt, joissa otetaan huomioon tälläiset yksilölliset tarpeet.

Töissä saat palkan ja siksi sinulla on varaa autoon jolla tehdä työmatkat. Opiskelijan tilanne on aivan erilainen.

En tiedä kumpi haittaa enemmän, koska vastaukseni käsitteli eri asiaa. =)

Mutta se on totta, että pelisääntöjen laatimisessä on ap:n tapauksessa opettajalla enemmän kuin vähän vielä työtä, jos tuollainen sekoilu on mahdollista.

Ja minkälaisia ihmisiä nämä ovat, jotka sopeutuvat eivätkä pyri muuttamaan olosuhteitaan? Ehkä tämä myöhästelijä kouluttautuu päälliköksi, eikä pyri seuraamaan sokeasti sääntöjä.

En ole ikinä tajunnut kouluissa läsnäolopakkoa. Koulussa on tarkoitus oppia, ei tehdä töitä. Vai onko tosiaan niin, että jotkut eivät osaa työelämän pelisääntöjä, jos koulussa ei olla eletty niiden mukaan?

heh, joo todella selvää päällikköainesta :D just se pentumainen ruikutus oli varsinkin selvä merkki tästä

itsellänikään ei ole ikinä ollut tapana seurata sokeasti sääntöjä, mutta asioita voi kyseenalaistaa aika monella tavalla. itse tykkään tehdä sen niin, että sillä on jotain tehoakin. tuollainen ruikutus tuskin vaikuttaa muuten kuin ärsyynnyttävästi.

ja ei, en minäkään tajua läsnäolopakkoa, mutta jos päätin olla pois joltain tunnilta, niin olin, jos päätin lähteä aiemmin niin lähdin. Ei olisi mieleenkään tullut saapua lähes päivittäin myöhässä kyselemään muilta, mitä ensimmäisen tunnin aikana on kerrottu, tai jo lähes valmiiksi tehtyyn tehtävään tulla laittamaan viimeisellä minuutilla omaa nimmariani. pointti onkin siinä, että ottaa sen vastuun itselleen.

Alkuperäinen kirjoittaja näinpä:

heh, joo todella selvää päällikköainesta :D just se pentumainen ruikutus oli varsinkin selvä merkki tästä

itsellänikään ei ole ikinä ollut tapana seurata sokeasti sääntöjä, mutta asioita voi kyseenalaistaa aika monella tavalla. itse tykkään tehdä sen niin, että sillä on jotain tehoakin. tuollainen ruikutus tuskin vaikuttaa muuten kuin ärsyynnyttävästi.

ja ei, en minäkään tajua läsnäolopakkoa, mutta jos päätin olla pois joltain tunnilta, niin olin, jos päätin lähteä aiemmin niin lähdin. Ei olisi mieleenkään tullut saapua lähes päivittäin myöhässä kyselemään muilta, mitä ensimmäisen tunnin aikana on kerrottu, tai jo lähes valmiiksi tehtyyn tehtävään tulla laittamaan viimeisellä minuutilla omaa nimmariani. pointti onkin siinä, että ottaa sen vastuun itselleen.

No tuollainen henkilö on jo eri asia. Eli hän ei osaa huolehtia asioistaan eikä ole sopinut opettajan kanssa mitään. Minä otin selvää paljon sai olla poissa ja laskin tarkkaan että ei mennyt yli. Otin huomioon sairastumiset laskuissani. Minä yleensä ilmoitan mitä teen ja sitten hiljaisuus on myöntymisen merkki. Varaan kyllä mahdollisuuden esittää eriäviä mielipiteitä, jolloin selvitetään perusteet päätösten takana.

No joo, myönnän että olen opiskellut vain sellaisissa paikoissa,joissa on ollut välttämätöntä olla paikalla,sitä oppia ei ole voinut omin päin hankkia =) Ja se on ollut hyvää valmennusta siihen, että töihin tullaan silloin kuin vuoro alkaa, ei silloin kun ehtii, viitsii tai huvittaa, tai pääsee, ei vaan silloin kun vuoro alkaa =)

Minä taas olen aina ollut töissä, missä on liukuva työaika :) Oppisopimus tai harjoittelujaksot ovat sellaisia missä ei myöhästytä ilman eri sopimuksia.

No minulle kyllä on. Olen nimittäin elänyt ajan, jolloin täältä meidä nurkilta bussi työpaikalleni lähti klo 06:32. Tarha, joka sijaitsi noin 100 m päässä bussipysäkistä, aukesi klo 06:30. Voit varmaan arvata, mitä tapahtui, jos tarhan eka täti oli minuutin myöhässä =) Eikä siinä olisi auttanut se, että oltaisiin istuttu klo 5 junnun kanssa tarhan pihassa. Jos ei aukee, niin ei aukee. Sama juttu siinä, että jos bussia ei tule, sitä ei tule. Aika harva meistä ihmisistä osaa lentääkään.

Tietty voi ajatella niin, että kun opiskelemaan lähtee, sitten hankkii sen asunnon sellaisesta paikasta, jossa kulkuyhteydet kouluun pelittää. Mutta usko vaan, kaikilla ei ole sekllaisiin ratkaisuihin varaa. Sinä ja minä ollaan onnekkaita siinä, että meidän lastemm ei varmaan koskaan tarvitse myöhästyä koulusta julkisten liikennevälineiden takia. Mutta kaikilla ei ole yhtä hyvä tilanne.

Tietysti voit miettiä myös siltä kantilta, että jos sinun toivomasi jatko-opiskelupaikka sattuisikin olemaan 40 min myöhässä olevan kulkuyhteyden varassa -tai sitten joutuisit viemään lapsesi hoitoon jo klo 5 tjtn- niin toivoisitko suvaitsevaisuutta myöhästymisiisi opiskelutovereiltasi, haluaisitko havaita kyräilyä selkäsi takana ("joo joo, lapsen hoitoonvienti, seli seli") vaiko että sulle todettaisiin, että parempi kun lopetat.

jos ne bussit ei muuten kulje niin ne ei kulje. tuo tapaus on varmaankin sovittu että voi toimia noin, kun vaihtoehtoja ei ole. kohteliasta olisi kuitenkin ilmoittaa noista syömisistä ja poissaoloista jotta ylimääräistä ruokaa ei tarvitsisi tehdä, tai sitten tyytyä johonkin muuhun ruokailuun kuin ko. jos ei kerran vaivaudu ajoissa ilmoittamaan aikooko syödä.

mutta minua ärsyttää se että ns. aikuiset ihmiset eivät osaa korkeakoulutasolla kunnioittaa luennoitsijaa ja muita opiskelijoita sen vertaa että SULKISIVAT PUHELIMEN luennon ajaksi. joka hiivatun luento jonkun puhelin pitää ärsyttävää mölyä eikä luennoitsija puheesta saa silloin selvää.

Alkuperäinen kirjoittaja viiras:
mutta minua ärsyttää se että ns. aikuiset ihmiset eivät osaa korkeakoulutasolla kunnioittaa luennoitsijaa ja muita opiskelijoita sen vertaa että SULKISIVAT PUHELIMEN luennon ajaksi. joka hiivatun luento jonkun puhelin pitää ärsyttävää mölyä eikä luennoitsija puheesta saa silloin selvää.

Missä olit opiskelemassa? Meillä ei ollut tuollaisia, kun opiskelin Joensuussa yliopistossa.

mä ymmärrän sun ärsytyksen. Jos se myöhästely ei häiritsisi muiden opiskelua niin eihän siinä sitten olis mitään ongelmaa. Mutta useimmiten se vaikuttaa myös muihin. Mua ainakin ärsyttää se jos porukkaa lappaa kouluun ihan mihin aikaan sattuu ja sitten puolet tunneista menee siihen kun käydään samoja asioita uudestaan läpi että kaikki varmasti kuulee. Ja silti on yleensä aina joku joka on ihan pihalla että mitä pitäis tehdä..

mä ymmärrän sun ärsytyksen. Jos se myöhästely ei häiritsisi muiden opiskelua niin eihän siinä sitten olis mitään ongelmaa. Mutta useimmiten se vaikuttaa myös muihin. Mua ainakin ärsyttää se jos porukkaa lappaa kouluun ihan mihin aikaan sattuu ja sitten puolet tunneista menee siihen kun käydään samoja asioita uudestaan läpi että kaikki varmasti kuulee. Ja silti on yleensä aina joku joka on ihan pihalla että mitä pitäis tehdä..
Mutta tää lienee opettajan ratkaistavissa oleva ongelma?

SINÄ SANOT ETTÄ TEILLE EI OLE SANOTTU SYYTÄ MIKSEI VOI ASUA MUMMO LUONA.
MITÄ VITTUA SE TEILLE KUULUU!!HEI HALOO!!
taidan oikeesti olla tyhmä kun oletat että sulle kuuluu toisten asiat missä asuu yms!d

Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett-:
Alkuperäinen kirjoittaja Malviina:
Oikeesti, ketä voi kiinnostaa toisen aikuisen ihmisen koulunkäynti noin paljon??? :o

Koitappa itte olla keittiöllä ja miettiä tuleeko yksi myöhässä vai tuleeko ollenkaan. Kun sitten jollekin tulee enemmän hommia jos ei yksi tule ja häntä varten jätetty joku homma, että aloittaa sitten kun tulee.

sit pitää aloittaa siten, kuin se ei siellä olisi, se on hänen ongelmansa mitä hän sit tekee tai on tekemättä.

Yhteistyössä