Jos tuntematon lapsi tervehtii sinua, VASTAATKO hänelle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Gallupppi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";26580881]Se kiire ei ehkä kuitenkaan estä tervehtimästä, se kun vie yhtään aikaa, ja sujuu vieläpä kävellessä, fiksuimmilta jopa juostessakin.

Kysymykseen: tottakai vastaan aina kun minua tervehditään, olipa kyseessä lapsi tai aikuinen. Tervehdin usein myös itse ensimmäisenä, tilanteissa joissa käytöstavat sitä edellyttävät: kaupan kassalla, metsäpolulla, hissiin noustessa, pihalla... Vähintäänkin katson silmiin ja nyökkään tai hymyilen. Kyse on kuitenkin ihan alkeellisista käytöstavoista.[/QUOTE]

Ei mun mielestä kyllä suomalaisessa kulttuurissa kuulu käytöstapoihin tervehtiä ihmisiä hissiin noustessa. Ei silleen että siinä mitään vääräkään olisi, mutta ei se kyllä mihinkään alkeellisiin käytöstapoihin kuulu. Nyt kun oikein mietin niin en varmaan koskaan ole törmännyt ihmiseen, joka olisi tervehtinyt hissiin noustessa.

molemmissa tapauksissa vastaan tietysti! harmittaa joskus oman lapsen puolesta, joka on innokkaana ottamassa kontaktia vieraisiin ihmisiin, jotka eivät sitten vastaakaan mitään. Lapsilta toki ihan ymmärrettävää, mutta yllättävän monet aikuisetkin jättävät reagoimatta.

[QUOTE="vieras";26581950]Ei mun mielestä kyllä suomalaisessa kulttuurissa kuulu käytöstapoihin tervehtiä ihmisiä hissiin noustessa. Ei silleen että siinä mitään vääräkään olisi, mutta ei se kyllä mihinkään alkeellisiin käytöstapoihin kuulu. Nyt kun oikein mietin niin en varmaan koskaan ole törmännyt ihmiseen, joka olisi tervehtinyt hissiin noustessa.[/QUOTE]

En asu Suomessa. Ja pidän muuten suomalaista tapakulttuuria ihan älyttömän töykeänä. Eihän käytöstapoihin kuulu edes pyytää anteeksi, jos pyrkii tungoksessa ohi, sen kun vaan tönitään ohi. Ehkä parhaimmillaan vähän rykäistään.

[QUOTE="vieras";26581950]Ei mun mielestä kyllä suomalaisessa kulttuurissa kuulu käytöstapoihin tervehtiä ihmisiä hissiin noustessa. Ei silleen että siinä mitään vääräkään olisi, mutta ei se kyllä mihinkään alkeellisiin käytöstapoihin kuulu. Nyt kun oikein mietin niin en varmaan koskaan ole törmännyt ihmiseen, joka olisi tervehtinyt hissiin noustessa.[/QUOTE]

Väärin. Suomalaisilta vaan on tupannut unohtua käytöstavat.. Säälittävän, naurettan, junttimaisen surullista, että joku vielä luulevan ettei tervehtiminen kuulu käytöstapoihin! Noloa..

Jep, olen luultavasti ottanut hänestä joskus röntgenkuvan, mutten vain muista häntä. Sama juttu aikuisten kohdalla. Hirmuisen huono kasvomuisti, mikä vain auttaa vaitiolovelvollisuuden täyttämisessä.

1. Jos lapsi on äidin seurassaan ja kulkee ohi ja sanoo: "Moooi!!!!!" ja katsoo sinua, tervehditkö?

2. Jos ei ole vanhempien lähettyvillä ja sanoo: "Mooi!" tervehditkö?

Molemmissa tapauksissa kyllä.

Tervehdin kyllä myös aikuisia, jotka tervehtivät minua. Vaikken aina tiedä, keitä he ovat. Yleensä oletan, että ehkä ovat jotain tuttuja, minulla on vaikeuksia tunnistaa ihmisten kasvoja vieraissa tilanteissa.

Kyllä tervehdin. Ja huiskauta kättä jos joku lapsi jää vain töllistelemään (yllensä alkavat nauraa tai juoksevat karkuun :laugh: ).

Vaikka kyllä minä yleensä vähä hämmennyn tuollaisissa tilanteissa totaalisesti :D

[QUOTE="vieras";26619950]Väärin. Suomalaisilta vaan on tupannut unohtua käytöstavat.. Säälittävän, naurettan, junttimaisen surullista, että joku vielä luulevan ettei tervehtiminen kuulu käytöstapoihin! Noloa..[/QUOTE]

Tuntemattomia "ei ole pakko" tervehtiä. Riippuu vähän tilanteesta, onko se noloa vai ei. Mielestäni on ihan hyvä tervehtiä tuntematonta työkaveria esimerkiksi työpaikalla, kun tietää, että hänen kanssaan tulee olemaan tekemisissä ja työskentelemään paljon ja häneen tulee tutustumaan. Mutta en näe mitään väärää siinä, että kadulla olevia tuntemattomia ei tervehditä. Omasta mielestäni sellainen on jopa tungettelevaa käytöstä.

Onhan tästä tehty tutkimustakin. 84% suomalaisista ei tervehdi tuntematonta.

Harva tervehtii vierasta vastaantulijaa - Päijät-Häme - ESS.fi

Yhteistyössä