Jos teidän 3-vuotiaalla on pissahätä yöllä niin herääkö hän, nousee sängystä ja menee potalle?

Mua järkyttää tämä ajattelutapa mitä jopa kastelevien lasten äidit viljelee :o Jos täällä hakkaa päätään seinään niin pystyykö sitä olla kotona näyttämättä lapselle. Tuskin. Enpä tahtoisi olla se lapsi, jonka äitiä ärsyttää kantaa vaippoja kotiin "Isolle" lapselle tms. Olisko joskus aika astua lapsenkenkiin ja ajatella että ei se lapsellekaan ole kovin mieluisaa saati että siitä ylpeä olisi.

Alkuperäinen kirjoittaja säästöpossu:
Alkuperäinen kirjoittaja Kirsikka:
Muistathan että yökuivuutta ei voi opettaa, sitä ei opi ilman erästä hormoninerittymistä. Sivusto www.yokastelu.fi on hyvä sivusto kaikille tutustua.

Meillä ei todellakaan kolmonen 3v herää yöllä potalle ja vaipoissa on öisin kun taas kakkonen oppi jo 2.5vuotiaana yökuivaksi, esikoinen oli 4v9kk ennenkuin oppi. Mikä ihme hätä ihmisillä on tässä asiassa, ottakaa rennosti ja antakaa lapselle aikaa. Kaikenmaailman yöllä pissalle herättämiset ja juomisen rajoittamiset on ihan turhia, pissaa alkaa erittyä vähemmän yöllä vasta kun hormonia erittyy.

no aina kun joku kuulee/näkee että hän käyttää öisin vaippaa tulee aina sama kysymys: käyttääkö ****** VIELÄKIN vaippaa? ja sitten yleensä vielä sanoo pojalle tyyliin mikä vauva sä oot? :headwall: |O
Ja syy siihen että poikani käyttää vielä vaippaa on tietysti mun, nuori äiti kun olen niin se on aina syy siihen miksi mun lapset ei kehity samaan tahtiin kun muut lapset :headwall: ainakin yhteiskunnan mielestä |O
Ja mä oon niin väsynyt siihen.

Meijän tyttöä on kaikki tutut ja sukulaiset jaksaneet ihmetellä, kun 3v. synttäritkin oli ja meni ja tytöllä vaan oli vaippa :ashamed:
Tuntui että KAIKKI muut lapset oppivat nopeammin, ja meijän tyttö on joku friikki (miun syytä tietty, kun en alkanu pakottamaan..kiinnostusta pottaa/pönttöä kohtaan ei ennen löytynyt)

Juu ei herää vaan kusta losottaa sänkyyn, tai siis vaippaan. Poika täyttää ensi kuussa 4v eikä toivoakaan että voisi pitää ilman vaippoja. On pidetty muutamia kertoja mutta aina saa sitten pestä lakanapyykkiä ja kusi löyhkää, niin ei kiitos.

3 vuotialla yövaippa ei ole mikään harvinaisuus. Herääkö muuten kun vahinko on tullut?
Jos herää, niin ykx vaihtoehto on yöksi tämä...
http://www.babyidea.fi/kestovaipoista/bummis/bummitrainingpant.html

Pitää yhdet pissat hyvin, ja tuntuu märemmältä kuin kertisvaippa

Älkää jättäkö vaippaa liian ajoissa pois lapselta, ettei yöunet kärsi siitä, että sänky kastuu ja lapsi huomaa varmasti, jos äitiä harmittaa sängyn siivoominen. Kuten edellä on jo mainittu toisilla vain tuo hormoonin eritys alkaa myöhemmin. Meillä on esikoinen vieläkin joskus kastellut sänkynsä vaikka on 6v Se tosin johtuu jo liian sikeästä unesta. Hän oppi päiväkuivaksi jo hyvin varhain mutta öisin käytti vaippaa pitkään.

herää meillä myös.
Se ehdoton mikä tähän auttaa on se ettei anna sitä juotavaa enää n. 1,5 tuntiin ennen kuin menee nukkumaan. Jos jano niin ihan vaan erittäin pieni hörppäsy. Näin meillä kaikki olleet yökuivia kun lopetin sen iltajuomisen vielä sillon kun oli vaippa.

Mua järkyttää tämä ajattelutapa mitä jopa kastelevien lasten äidit viljelee :o Jos täällä hakkaa päätään seinään niin pystyykö sitä olla kotona näyttämättä lapselle. Tuskin. Enpä tahtoisi olla se lapsi, jonka äitiä ärsyttää kantaa vaippoja kotiin "Isolle" lapselle tms. Olisko joskus aika astua lapsenkenkiin ja ajatella että ei se lapsellekaan ole kovin mieluisaa saati että siitä ylpeä olisi.

Mulla menee hermot vasta iltaisin kun poika on nukkumassa, ja silloin puhun ukon kaa. Jos pojalla tapahtuu vahinko, en todellakaan näytä sille että mua ärsyttää, sehän vaan pahentais asioita.
Pojan kanssa ollaan kyllä keskusteltu että vaipat pitäisi jättää pois jo ja että pikkusisko voi vielä käyttää mutta poika ei koska hän on jo iso poika.

Mutta kiitos kaikille :flower: taidan antaa asian olla vielä ja haistattaa pitkät niille jolla on jotain sanottavaa että 3-vuotias käyttää vieläkin vaippoja
Ja itse asiassa en tiennyt että tämä periytyy, itse olin yökastelija niin kai se on sitten "normaalia" että poika ei ole vielä valmis olla yöt ilman vaippa, ja jos tulee muhun hän ei ole valmis vielä pitkään aikaan.

Mun 2.5v käyttää päivälläkin vaippoja. Ei vaan suostu tekeen asioita pottaan saati pönttöön. Ja vaikka jotkut ottaa asiakseen tiedustella vähän väliä meidän potta-asioita, niin minä annan lapseni olla lapsi ja käyttää vaippoja. Eiköhän lapsi ala käydä potalla kunhan sen aika tulee. Yövaipan pois ottamista alan suunnitella vasta, kun hän on päivä kuiva.

Mikä siinä muuten on, että pitää udella jatkuvasti toisen pottahommia ja sit ihmetellä päälle ku kuulee ettei käy potalla. Miks lasten pitäis nykyään 3v osata jo kaikki ja käydä yksin ulkoilemassa jne? Sit toisista tuntuu et oma lapsi on joku friikki ku ei osaakaa niinku naapurin eino.

Alkuperäinen kirjoittaja säästöpossu:

Mulla menee hermot vasta iltaisin kun poika on nukkumassa, ja silloin puhun ukon kaa. Jos pojalla tapahtuu vahinko, en todellakaan näytä sille että mua ärsyttää, sehän vaan pahentais asioita.
Pojan kanssa ollaan kyllä keskusteltu että vaipat pitäisi jättää pois jo ja että pikkusisko voi vielä käyttää mutta poika ei koska hän on jo iso poika.

Mutta kiitos kaikille :flower: taidan antaa asian olla vielä ja haistattaa pitkät niille jolla on jotain sanottavaa että 3-vuotias käyttää vieläkin vaippoja
Ja itse asiassa en tiennyt että tämä periytyy, itse olin yökastelija niin kai se on sitten "normaalia" että poika ei ole vielä valmis olla yöt ilman vaippa, ja jos tulee muhun hän ei ole valmis vielä pitkään aikaan.

Tuohon periytymiseen en oikein usko. Itse olin vielä 5 vuotiaana yökastelija ja silti tyttö oppi jo ennen kolmen vuoden ikää yökuivaksi.

:D

meil jäi yövaippa ja pvä vaippa samaa aikaa pois ja ikää oli sillon 2,5v ja ei kertaakaa o käyny yöl pissal eikä pissannu sänkyy*koputtaa puuta*,mut ongelmia o kyl muute eli kakkaa housuu päivisi,mut kai siiitäki joskus pääsee!

Alkuperäinen kirjoittaja Nipsuliina:

Tuohon periytymiseen en oikein usko. Itse olin vielä 5 vuotiaana yökastelija ja silti tyttö oppi jo ennen kolmen vuoden ikää yökuivaksi.

:D

Yökastelu on periytyvää, mutta jos toinen vanhemmista on ollut kastelija ja toinen ei ... siinä on siis se 50% :)

Mulla on kolme lasta joista 1. oppi yökuivaksi 6,5 vuotiaana minirinin kanssa 5 vuotiaana kokeiltiin ei apua, mutta vuosi ikää lisää niin sitten auttoi. 2. oppi yökuivaksi noin 5 vuotiaana 5.v neuvolassa sovittiin että katsellaan vuosi -> kun isommalla oli ollut samaa ongelmaa, 5v synttäreiden jälkeen ei oo vahinkoja sattunut ikää on nyt 7v
tää kolmonen oli päivä ja yökuiva alle kaksi vuotiaana :)

Niin samoista vanhemmista kaikki (mies on ollut kastelija mä en ) joten ...

Mulle ainakin silloin sanottiin että pissalle herättämisestä ei oo mitään vastaavaa hyötyä, ok sänky ehkä pysyy kuivana, mut ei sen paremmin "opi" koska se johtuu hormooneista toisilla vaan tuota hormoonia alkaa kehittyä aikaisemmin toisilla myöhemmin.

Näiden kokemusten myötä, en pitäisi mitään kiirettä vielä vuoteen pariin

Alkuperäinen kirjoittaja Moi:
Mun 2.5v käyttää päivälläkin vaippoja. Ei vaan suostu tekeen asioita pottaan saati pönttöön. Ja vaikka jotkut ottaa asiakseen tiedustella vähän väliä meidän potta-asioita, niin minä annan lapseni olla lapsi ja käyttää vaippoja. Eiköhän lapsi ala käydä potalla kunhan sen aika tulee. Yövaipan pois ottamista alan suunnitella vasta, kun hän on päivä kuiva.

Mikä siinä muuten on, että pitää udella jatkuvasti toisen pottahommia ja sit ihmetellä päälle ku kuulee ettei käy potalla. Miks lasten pitäis nykyään 3v osata jo kaikki ja käydä yksin ulkoilemassa jne? Sit toisista tuntuu et oma lapsi on joku friikki ku ei osaakaa niinku naapurin eino.

Hyvä periaate sinulla. Meillä tuota vanhempaa yritettiin opettaa potalle hyvin pienenä kun ne muutkin kävi saimme "palkaksi" kroonisen ummetuksen kun rupesi pelkäämään kakaamista ja panttasi sitä.
Nuoremman kanssa annoin sitten ihan omaa tahtiin opetella ja mentiin ihan lapsen ehdoilla ja hän olikin päivä-ja yökuiva ennen 3v synttäreitä.
Vanhempi oli hieman yli 3v, mutta vasta nyt kun on jo 6v ollaan päästy siitä ummetukseta ja kakkaamisen pelosta eroon.

Meillä vanhempi poika sai yövaipan pois 6-vuotiaana.
Keskimmäinen (tyttö) yövaippa pois 3-vuotiaana ei vahinkoja tullu.
Pienimmällä pojalla yövaippa pois 3-vuotiaana, vahinkoja tulee joskus sänkyyn.
Kiirehtiminen ei auta, eikä herättelykään ole lapselle hyväksi.
Aika korjaa kyllä asian. Turha kiirehtiä lapsen kehitystä.
Lapset ovat erilaisia ja ihmiset ahdasmielisiä, jotka ajattelee että tiettyyn ikään mennessä on oltava vaippa pois. Itse pidin lapsilla mieluummin vaippaa,
kuin joka h*lvetin yö nousin kuivattamaan sänkyä.

Tsemppiä ja jaksamista sinulle, tuo on raskas vaihe.

Voi, niin yksilöllistä. Ei vielä kannata hätäillä. Meiän kolme vuotias poika oli yökuiva, mutta taas tyttö alkoi oppia vasta 5-vuotiaana, silloinkin herätettiin yöllä vessaan. Se on tosiaan kiinni hormoonista, jota toisilla on ilman kehittämistä ja toisilla ei.

Suomessa on noin 30.000 yli viisivuotiasta lasta, jotka kastelevat öisin. Nelivuotiaista lapsista vielä noin joka neljäs kärsii ajoittaisesta tai toistuvasta yökastelusta, ja vielä seitsenvuotiaista noin joka kymmenes kastelee ainakin ajoittain. Yökastelijoista noin viidesosa kastelee myös päivisin

Yökastelu on myös jossain määrin perinnöllistä. Yli puolella yökastelijoista ainakin toinen vanhemmista, useimmiten isä, on ollut yökastelija.
Yökastelijasuvuista onkin eristetty kolme geeniä.

Kotikonstit
***Kokeile, auttaako iltainen neste- tai ruokarajoitus.
Varsinkin kofeiinia sisältävät juomat, kuten kola-juomat, mutta myös esimerkiksi suklaa, lisäävät virtsaneritystä. Pienellä suolapalalla, kuten chipseillä, on taas virtsaneritystä vähentävä vaikutus.
***Kokeile, auttaako WC:ssä käynti ennen nukkumaanmenoa.
Tämän voi tehdä jopa kaksi kertaa ennen nukkumaanmenoa - ensimmäisen kerran noin puoli tuntia ennen ja toisen kerran välittömästi ennen nukkumaanmenoa.
Kokeile, onko yöllisestä WC:hen herättämisestä apua. Tämä ei varsinaisesti paranna yökastelua - joskin aika voi sen samanaikaisesti tehdä - mutta se auttaa sängyn pysymisessä kuivana. Vaipan käyttöä ei myöskään ole syytä pelätä, jos vain lapsi suostuu niitä käyttämään.

Kyllä menee itse potalle.

En tiedä miten se onistuu. Noi kaikki vanhimat on yökuivaksi opittuaan oppineet myös itse käymään yöllä vessassa. Tosin se on hyvin harvinaista, että yöllä käyvät. Ei illalla paljoa juotavaa ennen nukkumaan menoa ja iltapisut ennen sänkyyn menoa... näillä eväin meillä on menty, ei tarvitse yöllä laukkoa vessassa. En oikeastaan muuta osaa sanoa.

Meillä käy niin, että tuo 3v herää pissahätään, tepastelee herättämään minut ja vien muksun vessaan ja takaisin sänkyynsä. Ja sitten en saakaan enää itse unenpäästä kiinni :kieh:

Olen monet monituiset kerrat selittänyt muksulle että menee ihan omatoimisesti vessaan ja takaisin sänkyyn, mutta ei. Joka kerta kömpii herättämään mut, siitä huolimatta että menee vessan ohi ja kävelee pidemmän matkan mun luokseni. Vaikka veskin ovi on yöksi avattu ja valotkin jätetty päälle. :/

Herää ja menee yksin pissalle ja sen jälkeen jatkaa uniaan mukisematta. Joskus 2v sattui pari kertaa yöllä pissavahinko sänkyyn, ilmeisesti märät lakanat ja pikku suihku yöllä on niin inhottava tapa herätä että oppi parin vahingon jälkeen nousemaan vessaan.

Onko lapsi muuten hyvä nukkumaan? Kun terve lapsi harvemmin pissii sikeässä unessa, jos uni on hataraa ja katkonaista niin niitä pissejä saattaa tulla yöllä sänkyyn. ( pois suljetaan selkeät yökastelijat ) . Meillä on lapset yhtä lukuunottamatta oppineet ensin yökuivaksi ja sen jälkeen päivä, tosin meidän lapset on perineet varmaan unenlahjat isältään...

Alkuperäinen kirjoittaja NäinMeillä:
Potta sängyn viereen ja jos lapsi ei itse herää pissalle ja sänky märkänä joka yö, herätellään pissalle yölläkin.

Tähän sanoisin, että ei todellakaan lasta ruveta herättämään keskellä yötä pissalle. Miksi ihmeessä pitäisi häiritä kasvulle ja kehitykselle tärkeää unta?
Jos lapsi ei itse herää hätäänsä, hän ei ole vielä yökuiva ja silloin pidetään vaippoja.

Oma 3 v herää yleensä ja huutaa että on pissahätä. Menisi varmaan potalle, jos olisi sängyn vieressä. Mutta vessaan ei mene yöllä itse. Aina ei herää ja sitten saattaa sänky olla märkä, mutta tosi harvoin näin tapahtuu.

Iltajuomisen kontrollointi tuntuu tässä asiassa olevan a ja o. Kaverin lapsi 4 v on vielä yövaipoissa ja juo juuri ennen nukkumaan menoa 2 dl velliä, mistä johtuen vaippa on aamulla ihan märkä. Jos luopuisi tuosta iltajuomisesta, varmaan poika pääsisi yövaipoista eroon.

Mikään kiire tällä asialla ei todellakaan ole, kukin omassa tahdissaan.

Yhteistyössä