Jos syö liian vähän niin laihtuuko?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "daa"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
D

"daa"

Vieras
Siis kun joka paikassa on että pitää saada kaloreita sen ja sen verran päivässä niin laihtuu, niin miksi muka ei laihdu jos syö vähemmän kaloreita? Ja toisaalla sitten on että pitää kuluttaa enemmän kuin syö. Miten sitten jos kuluttaa liikunnalla 400 kaloria niin pitääkö syödä alle 400? :D anteeksi pöljyyteni mutta miten tää oikein menee?

pitää kuluttaa enemmän kuin syöt. mutta sun pitää syödä ja syödä oikein.
Aineenvaihdunta elimistössä ei toimi oikein, jos ei syö tarpeeksi. Se on tosiasia.

Mua vähän huvittaa ne ainaiset "syöt liian vähän, siksi et laihdu"-lätinät. Viime aikoinakin näkynyt aika kamalia kuvia Somaliasta ihmisistä, jotka syövät varmasti liian vähän. Laihtuneet ovat.
Tottakai laihtuu, jos syö näkkärin päivässä. Fiksua tai tervellistä se ei tietty ole.

[QUOTE="daa";24371670]Mistä tietää mikä on oma perusaineenvaihdunta?[/QUOTE]

Ei sitä voikaa tietää. Siihen vaikuttaa niin moni asia, esim. hormonit, lääkkeet, sukupuoli...

[QUOTE="daa";24371709]Laskin jollakin laskurilla että perusaineenvaihduntani on 1600 kcal.[/QUOTE]

Kuulostaa ihan oikeanlaiselta.
Ainakin Kiloklubissa jossa mä pudotan painoa, ei suositella alle 1500 kcal jotta elimistö toimii hyvin.

[QUOTE="daa";24371709]Laskin jollakin laskurilla että perusaineenvaihduntani on 1600 kcal.[/QUOTE]

Peruskulutus voikin sitten olla enemmän, koska tuo perusaineenvaihdunta tarkoittaa sitä, minkä elimistö kuluttaa lepotilassa.

[QUOTE="alma";24371683]Mua vähän huvittaa ne ainaiset "syöt liian vähän, siksi et laihdu"-lätinät. Viime aikoinakin näkynyt aika kamalia kuvia Somaliasta ihmisistä, jotka syövät varmasti liian vähän. Laihtuneet ovat.
Tottakai laihtuu, jos syö näkkärin päivässä. Fiksua tai tervellistä se ei tietty ole.[/QUOTE]

Ja mua huvittaa aina yhtä paljon nämä jonkun muka omakeksimät älynväläykset kehitysmaiden lapsista. Tietenkään ne eivät liho koska eivät koskaan elämänsä aikana ole saaneet ruokaa kunnolla.
On eri asia jos on lihava. Kun syö liian vähän, elimistö pitää tiukemmin kiinni siitä mitä on saanut.
Jos ei tajua mitä eroa näissä tapauksissa, en voi sanoa kuin huhhuh.

Kuulostaa ihan oikeanlaiselta.
Ainakin Kiloklubissa jossa mä pudotan painoa, ei suositella alle 1500 kcal jotta elimistö toimii hyvin.

Kyllä esim. 1200 kcal dieetti on ihan ok. Jos perusaineenvaihdunta on 1600 kcal ja liikuntaa ei harrasta juuri yhtään, niin tuolla 1500 kcal dieetillä kestää kyllä pieni ikuisuus, ennen kuin tulee yhtään mitään tuloksia! Puolen kilon laihtuminen viikossa vaatii nimittäin 500 kcal päivävajeen.

Kyllä mä itse aikoinaan laihduin paljonkin sillä, että söin aivan liian vähän. Liikuin tosin myös. MUTTA koska sitä ei voi jatkaa loputtomiin, paino palaa vähitellen kun alkaa syödä normaalisti. Lisäksi siinä tulee aika huono olo.

Siksi mieluummin nyt syön vaan vähemmän hiilareita, huolehdin että saan tarvittavat vitamiinit yms., liikun riittävästi ja voin muutenkin paremmin. Kummasti on paino alkanut pudota taas.

Ja mua huvittaa aina yhtä paljon nämä jonkun muka omakeksimät älynväläykset kehitysmaiden lapsista. Tietenkään ne eivät liho koska eivät koskaan elämänsä aikana ole saaneet ruokaa kunnolla.
On eri asia jos on lihava. Kun syö liian vähän, elimistö pitää tiukemmin kiinni siitä mitä on saanut.
Jos ei tajua mitä eroa näissä tapauksissa, en voi sanoa kuin huhhuh.

Meinaatko sä nyt siis ihan tosissas, että jos minä alan nyt syömään näkkärin päivässä niin en ole kuukauden päästä laihempi?

[QUOTE="eee";24371816]Kyllä esim. 1200 kcal dieetti on ihan ok. Jos perusaineenvaihdunta on 1600 kcal ja liikuntaa ei harrasta juuri yhtään, niin tuolla 1500 kcal dieetillä kestää kyllä pieni ikuisuus, ennen kuin tulee yhtään mitään tuloksia! Puolen kilon laihtuminen viikossa vaatii nimittäin 500 kcal päivävajeen.[/QUOTE]

Tiedän, olen 18 kg pudottanut painoa.
Mutta mielelläni käytin siihen ikuisuuden koska ei kilot hetkessä tulleetkaan.

[QUOTE="alma";24372054]Meinaatko sä nyt siis ihan tosissas, että jos minä alan nyt syömään näkkärin päivässä niin en ole kuukauden päästä laihempi?[/QUOTE]

Ehkä olet, ehkä et. Voit toki koittaa. Ainakin olet tosi sairas kun et saa mitään ravintoaineita. Ihan kuin paino olisi ainoa asia jota ruokailuissa kannattaa miettiä.
En vaan ymmärrä miksi pitää vetää tällaisia ääripäävertauksia kun harvassa varmaan ne jotka haluaa noin elää.

Jos on paljon energiavajetta, niin kyllä elimistä säästöliekille menee. Painon lasku hidastuu tai pysähtyy. Ja sitten joskus kun kuitenkin on pakko alkaa syödä enemmän kuin se näkkäri päivässä, paino nouseekin tosi äkkiä, kun elimitstö on valmiustilassa säästämään ja varastoimaan joka ainoan saamansa kalorin. Paljon jörkevämpää siis on pudottaa panioa vain pienellä energiavajeella ja ruokailutottumuksia muuttamalla. Syömällä järkevästi omalle keholle sopivaa ravintoa, paino kyllä asettuu sopiviin lukemiin ilman varsinaista laihdutustakaan.

Totta on, että aineenvaihdunta hidastu, mutta ei se nyt sentään pysähdy! Tuota asiaa usein liiotellaan ihan älyttömästi. Sillä aineenvaihdunnan hidastumisen vaikutus energiatarpeeseen on muistaakseni todellisuudessa n. 100 kaloria/vrk.
Terveellisestä tai järkevästä laihdutuksesta ei aloittaja kysynyt mitään.
Itsellä kokemusta vähän kaikenlaisesta laihduttamisesta, (valitettavast myös lihomisesta), ja voin kyllä kokemuksesta kertoa, että liian vähällä syömisellä kyllä ihan takuulla laihtuu.

Kokemuksesta voin sanoa että laihtuu. painonpudotus loppuu siihen kun elimistö on saavuttanut energiatankulutusta vastaavan painon. Tämän takia monen laihduttajan painonpuhotus hiipuu - kun paino laskee pitää energiansaantia entisestään vähentää. Niin se vaan menee.

Yhteistyössä