Jos sun lapsi joutuisi teholle heti syntymän jälkeen..

• Viestiketjun aloittaja Pohdin
  • Ensimmäinen viesti
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Pesky Pixie:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
tuli itselle todella typerä olo. Itse en ole ollut vastaavassa tilanteessa, niin paha sanoa miten käyttäytyisin, mutta musta oli omituista että se mies soitti ja kuulosti melko vihaiselta. Sitten vaan sano ettei vauvalla oo mitään vakavaa.:/
No olipa eka kerta elämässä kun pyysin anteeksi onnittelujani.
No mun mielestä sä et ole tehnyt mitään väärää. Ethän ilkeyksissäsi mitään onnitteluviestiä laittanut, vaan tarkoitus oli onnitella niin kuin tapana on. Vanhempien reagointi on ihan ymmärrettävää shokkivaiheen reagointia, älä ota siitä itseesi. :)
En mä ottanut itseeni, mutta kummastutti vaan käytös. Tosin en tiedä miten käyttäytyisin ko.tilanteessa, etten nyt suoralta kädeltä tuomitse..:)

No mä en ainakaan ottanut nokkiini. Oli mukava kun onniteltii vauvasta vaikka vähän kuoppanen alku elämään olikin.
Ja meidän ipana nyt ei minkään ihan suunnattoman kauhean asian takia sinne teholle joutunut ja pikaisesti pääsikin lastenosastolle tarkkailuun ja vikakin korjaantui ihan itsestään, pidettään pelkästään seurannassa ja teholle vietiin lähinnä varmuuden vuoksi.

Täh?! Mä nyt en oikein älyä, että mitä suuttumista tuossa on?
Mun lapsi vietiin heti synnytyssalista samantien elvytettäväksi ja sen jälkeen oli teholla 3päivää. Ja mulla ei todellakaan tullut mieleen, että ei saisi onnitella!

Mä olin onnellinen, että lapsi oli kovan koettelemuksen jälkeen hengissä.

Äiti
Meidän kolmas lapsi joutui yllättäen teholle syntymänsä jälkeen. Itse olin heräämössä sektion jälkeen kun sain vauvan pituuden ym. tiedot ja samalla tiedon että vauva ( 9/9 pisteillä syntynyt ) on viety teholle hengitysvaikeuksien vuoksi.
Tunteet oli niin sekavat etten oikein edes muista mitä kaikkea siinä tuli ajateltua ja muistikuvat parilta ekalta päivältä muutenkin tosi hatarat. On kuin olisi elänyt unessa.

Mutta minulle oli tärkeää että vauvasta silti onniteltiin. Laitoin viestin läheisille missä vauvan syntymäaika, paino, pituus, sukupuoli ja perään lisäsin vielä että vauva teholla hengitysvaikeuksien vuoksi. Minusta oli tärkeää että ihmiset tiesivät siitä heti eivätkä laittaneet viestiä tyyliin "onnea vauvasta. Nyt sinulla on ihana nyytti siinä kainalossa". Se olisi tuntunut pahalta kun tosiaan itkin ja surin sitä etten saanut lasta syliini kuin vasta muutama vuorokauden ikäisenä.

Mutta jotenkin tuntuu että muuten ihmiset ovat vähän kauhistuneet tapahtumaa. Ainakaan tämä kolmas lapsi ei saanut postista onnittelukortteja eikä lähetti tuonut kaukana asuvilta sukulaisilta kukkakimppua niin kuin vanhemmat lapset ovat saaneet.

Ja kun tarkasti mietin niin en tiedä itsekään miten toimisin jos saisin esim. ystävältäni viestin että vauva on syntynyt mutta teholla. Tietysti onnittelisin mutta ehkä se kukkakimppu jäisi viemättä? Veisin sen varmaan vasta sitten kun vauva on tervehtynyt ja äitinsä hoivissa :)

Mun esikoinen joutui teholle heti syntymän jälkeen. Asustelikin sairaalassa tiiviisti pari vuotta. Mutta kyllä mua onniteltiin ja otin kaikki onnittelut onnellisena äitinä vastaan.
Kaikki ei kuitenkaan kykene käsittelemään asioita samoin kuin toinen. Jos hän ei kykene siihen niin ehkä sitä sitten kannattaa kunnioittaa..

asdf
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Älä ota itseesi, et tehnyt mitään väärää.
Minusta on kummallista käytöstä tuoreilta vanhemmilta jos ruvetaan ihan kieltämään onnittelut - olisiko hormonihuuruista kyse..
Näin mä luulisin.

Ja tosiaan tehollehan voi joutua pienemmästäkin syystä vaikka tarkkailtavaksi. Minun lapsenikin joutui joksikin aikaa ihan vain sydämen monitorointiin varmuuden vuoksi, lääkärit varoittelivat ettei saa huolestua, että on ihan normaali proseduuri.

asdf
Alkuperäinen kirjoittaja kookosta:
No mä en ainakaan ottanut nokkiini. Oli mukava kun onniteltii vauvasta vaikka vähän kuoppanen alku elämään olikin.
Ja meidän ipana nyt ei minkään ihan suunnattoman kauhean asian takia sinne teholle joutunut ja pikaisesti pääsikin lastenosastolle tarkkailuun ja vikakin korjaantui ihan itsestään, pidettään pelkästään seurannassa ja teholle vietiin lähinnä varmuuden vuoksi.
No siis just näin, eihän kaikki vauvat oo teholla sen vuoksi että ne muuten heti kuolisivat.

Ihan kumma suhtautumistapa äidillä, mutta tuossa tilanteessa kyllä tajuan että voi olla aika sekaisin.

vieras
Meidän ensimmäinen lapsi joutui teholle heti synnyttyään. Ilmoitin vauvan syntymästä sukulaisille ja tutuille ja kerroin samalla vauvan joutuneen teholle. Tuntui kivalta saada onnitteluja. Hyvin itkuherkkä kuitenkin olin, kun näin osastolla kuinka muut äidit opettelivat hoitamaan vauvojaan ja itse en saanut niin perusteellista ohjausta lapsen muutaman viikon tehohoitojakson vuoksi.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja kaisa:
EN todellakaan suuttuisi... mut siinä vaiheessa varmasti on tunteet niin pinnassa, et elä välitä vaik onki suuttunu. Kun vauvan vointi parempi ni varmasti hoksaa äiti itekki käyttäytyneensä typerästi
Joo, siis tää lapsen isä soitti mulle ja sanoi etteivät tahdo onnitteluviestejä ja ettei vauvan syntymästä saa kertoa..
Mä olin vaan että anteeks. En oikein muutakaan osannu sanoa..:/
Sinulla ei ole mitään ongelmaa. Aika moukalta vaikuttaa tuore isä...

dmd
Alkuperäinen kirjoittaja nia:
voi ei, on vähän ylireagoinut vissiin se tuore äiti. ja miten niin ei saa kertoa syntymästä, eiköhän sen suurin osa tiedä lähipiirissä ainakin
No jostain kumman syystä he salasivat raskaudenkin loppuun asti. Kertoivat tuleville isovanhemmille n.2viikkoa sitten.
On tää nuori pari hiukan huomionhakuista sakkia..vaimo varsinki.
No tuskin. Jos olisivat huomionhakuisia, niin eikö raskaudella olisi huomiota saatu mielin määrin?
Ehkä on epäilty olevan jotain vikaa, ehkä on joku syy, miksi ovat pitäneet asiaa vakan alla ja lapsen syntymästä ei juhlita. Ehkä on jokin vakava vamma, ja harkitsevat että kykenevätkö hoitamaan lasta, vai onko laitoshoito ainoa vaihtoehto. Silloin onnittelut tuntuu varmasti tosi pahalta.

musta
Meillä molemmat joutuneet teholle, kumpikin syntynyt pikkukeskosina (rv32 ja rv28). Kyllä onnittelut lämmitti mieltä, yhtä innoissaan olitiin tulokaista vaikka alku olikin kuoppaista.

Mutta yksi puolituttu pariskunta suututti meidät. Mies oli laittanut heillekin viestin et pikku prinsessa syntyi. No tää pariskunta alkoi pommittaa meitä puheluilla, 12 kertaa soittivat. Ei tietty vastattu, olinhan toipumassa leikkauksesta ja mies vietti aikaa lapen luona. Viimeinen niitti oli se että tuli tekstiviesti: Miksette voi vastata?

Tuo oli törppöä...

vieras
Minua onniteltiin ja se ilahdutti. Mutta mitään uteluita en olisi halunnut. Oli rasittavaa, kun puheluita tuli ties keneltä ja kaikki halusivat kuulla tarinan karmeasta synnytyksestä, kun itse olisi halunnut vain kerätä voimia. Lopulta en vastannut puheluihin.

Alkuperäinen kirjoittaja dmd:
Alkuperäinen kirjoittaja nia:
voi ei, on vähän ylireagoinut vissiin se tuore äiti. ja miten niin ei saa kertoa syntymästä, eiköhän sen suurin osa tiedä lähipiirissä ainakin
No jostain kumman syystä he salasivat raskaudenkin loppuun asti. Kertoivat tuleville isovanhemmille n.2viikkoa sitten.
On tää nuori pari hiukan huomionhakuista sakkia..vaimo varsinki.
No tuskin. Jos olisivat huomionhakuisia, niin eikö raskaudella olisi huomiota saatu mielin määrin?
Ehkä on epäilty olevan jotain vikaa, ehkä on joku syy, miksi ovat pitäneet asiaa vakan alla ja lapsen syntymästä ei juhlita. Ehkä on jokin vakava vamma, ja harkitsevat että kykenevätkö hoitamaan lasta, vai onko laitoshoito ainoa vaihtoehto. Silloin onnittelut tuntuu varmasti tosi pahalta.
Jotain tuollaista minullakin tuli mieleen, ei missään tapauksessa huomionhakuisuutta.

Raskaana ollessaan on todella herkkä ja itse olen paljon miettinyt sitä tilannetta että jo itse tiedät lapsella olevan jotain vakavaa vikaa tai vammaa niin kuinka suhtautua toisten iloisiin onnittelluihin ja sen päälle noihin toivotuksiin "eihän muulla ole väliä kunhan vaan on terve!". Ne on varmasti rankkoja tilanteita.

Jos tuossa tilanteessa se isä saanoi ettei ole mitään hätää/vakavaa n iin ehkä tarkoitti sillä ettei ole hengenvaaraa. Mutta kuitenkin voi olla jootain muuta mitä eivät vielä jaksaisi tai haluaisi vielä jakaa kaikille tutuille. Se selittäisi kyllä omalta osaltaan sitä salailua ja hermostumista.

ap
Vauvalla ollut tulehdusarvot hiukan koholla, siksi teholla saamassa antibioottia.
Raskaudesta eivät olleet kertoneet sen takia, että "halusivat nähdä kuinka juoru kulkee." Itse meille näin sanoivat.
Ja salaisuutena on pysynyt siksi, että vaimo on todella pyöreä ja raskautta ei huomannut ollenkaan.

Yhteistyössä