Jos sisaresi olisi lapsenvahtina

• Viestiketjun aloittaja 1234
  • Ensimmäinen viesti
vieras
JOS ny tolis tilanne, että mun sisko hoitais mun lapsia, niin sehän hoitaisi samalla omiaankin. Eli 4 lasta välillä 6kk -eskarilainen. En usko, että ottaisi yhtään. Ja päinvastoin, jos siskon lapset olis mulla, en ottaisi yhtään. Tai molempien siskojen lapset, eli 2+2+2, ei tulisi mieleenikään.

Kun taas omat lapset nukkuu, vaikka olisin yksin kotona heidän kanssaan, voin ottaa yhden. Tai tänään, otettiin miehen kanssa vähän, mä yhden ison siiderin aj mies kaksi olutta.

Se on aika ERI vahtiiko OMIA lapsiaan vai TOISEN lapsia.

S
Alkuperäinen kirjoittaja Just:
Alkuperäinen kirjoittaja meah:
Kiinnostaa tietää, että mikä on sitten promilleraja, jos saa juoda muutaman lasten kanssa kotona ollessa. 0,8 promillea? Onko promillen humala ok?
Taidat kuulua niihin, joita me nätisti kutsutaan exceltaulukkoihmisiksi....

Miksi pitää olla määritelty promilleraja? Miksi kaikkeen tässä maailmassa pitäisi olla joku taulukko, tiukka raja, tarkka viiva, linja tai luku?

Mä tiedän, että että voin ottaa yhden. Sen yhden jälkeen tiedän ihan omasta olostani, voinko ottaa toisen. Ja sen toisen otettuani tiedän taas ihan omasta fiiliksistäni, voinko vai enkö voi ottaa vielä puolikkaan jos mieli tekee.
Ja vaikka tekisikin, jätän ottamatta jos fiilis on sillä hetkellä sellainen ettei, pidä ottaa.

Ei mulla ole olemassakaan edes sellaista puhallustuuttaa johon voisin sitten puhkua, ja todeta että tää oli nyt tässä.
Onko tullut mieleen, että löysentyneellä alkoholimoraalilla voisi olla jotain tekemistä perheiden pahoinvoinnin kanssa...
Et sinä, eikä hentun Liisa varmaan otakaan sitä kolmatta ja neljättä ja viidettä. Mutta asiasta keskustellaan muitten kanssa: voihan sitä nyt muutaman ottaa. Ei se ole niin tiukkaa. Ja kappas muutama tarkoittaa jollekkin toiselle neljää, kun ei se ole niin ihmeellistä.
Nuoret äidit miettii, että se on ihan normaalia, että voi vähän ottaa, vaikka on vauvan kanssa kotona. Kuinka paljon se vähän on, sitä hän ei ehkä itse käsitä. Jos olisi kuullut päinvastaista viestiä, mikä olis tulos.

Tämä on se juttu, mikä tekee siitä huonon asian.
Enkä ole absolutisti, mutta kyllä eroperheen lapsi, jossa uusi poikaystävä otti ja aiheutti lapsille kummallisella käytöksellään pelkoja.
Suomessa tuntuu oikeasti hyvin tiukalta tuo "alkoholimoraali" verrattuna muihin maihin joissa olen asunut.

Taalla on normaalia juoda viinia, riippumatta onko lapsia vai ei. Ei se tarkoita etta ihmiset ajattelisivat etta on ok juoda kannit lapsia hoitaessa.

S
Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Alkuperäinen kirjoittaja S:
Alkuperäinen kirjoittaja just:
Alkuperäinen kirjoittaja kop kop:
Mie oon aina miettiny näissä ketjuissa kun vedotaan siihen että jos joutuu yöllä lääkäriin lapsen kanssa niin taksilla pitää mennä... Että moniko on yöllä IKINÄ lähteny lapsen kanssa lääkäriin? Ja jos ei ole ajokorttia (aika monilla ei oikeesti ole ) tai autoa (vielä useammilla ei ole vaikka kortti oliski ) nii että :eek: :eek:

Itsellä on neljä lasta ja vanhin on jo teini-iässä eikä ole koskaa tullu sellasta tilannetta että keskellä yötä olis tarvinnu sairaalahoitoa :whistle: no koputan nyt puuta täällä :D
Mä olen muuten lähtenyt. Ja se oli sitten sellainen reissu, että ei siinä autoa käynnistelty tai taksia soitettu, vaan ambulanssi ihan suorilta.
Jos lapsi on siinä määrin kipeä, että voisin kuvitella lääkärintarvetta jossain vaiheessa olevan, en joisi sitä yhtäkään ja pyrkisin lääkäriin ajoissa.

Jos taas jotain äkillistä ihmeellistä tulee, niin eipä siinä välttämättä tarvitse tosiaan omalla autolla tai taksillakaan lähteä, vaikka kuinka olisi ajokunnossa.
Ja siinä tilanteessa pitää olla selvä, ei humalassa, vaikka ei joutuis ajamaankaan. Ja seuraavaan joku vastaa: no enhän minä ole yhtään humalassa, vaikka otankin 2-4 siideriä.
Eli 18 vuotta vanhemmat joutuvat olemaan taysin selvinpain kotona, jos sattuisi vaikka terveyskeskusreissu :D...
Apua, kauheeta, mun pitää olla selvin päin, ajokunnossa, kotonani, kun lapset on kotona!!!
Siis anteeksi. Minä olen yleensä selvin päin kotonani. Lapset on hoidossa muualla, jos istutaan iltaa kotona. Jos lähdetään muualle, lapsenvahti tulee kotiin yöksi. Tämä on joillekkin ilmeisesti liian vaikeaa tai tiukkaa.
Annas kun arvaan, että justilla on ne hoitohalukkaat isovanhemmat ja kummit kulman takana. Eli kun vain vinkkaa, niin sieltä löytyy hoitopaikkaa.
Ja kun ei ole, niin voi sitten juoda useammankin hyvällä omalla tunnolla kotona?

Kiinnostaa tietää, että mikä on sitten promilleraja, jos saa juoda muutaman lasten kanssa kotona ollessa. 0,8 promillea? Onko promillen humala ok?
Jos niitä hoitopaikkoja on tarjolla, niin silloin voi varmaan ajoittaa sen parinkin oton sellaiselle päivälle, että ne lapset eivät ole kotona. Jos sitä hoitopaikkaa ei ole tarjolla, niin minusta ei ole mitään pahaa, jos vanhemmat esim. tyhjentävät viinipullon illan mittaan. Toivottavasti siinä sivussa lapsetkin oppivat kohtuukäytönmallia. Kännejä ei kai kukaan järkevä vedä lasten nähden, vaikka paikalla olisi se selvä aikuinenkin.
Ehka jotkut suomalaiset eivat todellakaan kasita kohtuukayttoa kun kaikenlaisia keinotekoisia rajoja pitaa asettaa?

Viinipullo illan mittaan on varmasti taysin ok.

just

Miksi pitää olla määritelty promilleraja? Miksi kaikkeen tässä maailmassa pitäisi olla joku taulukko, tiukka raja, tarkka viiva, linja tai luku?

Mä tiedän, että että voin ottaa yhden. Sen yhden jälkeen tiedän ihan omasta olostani, voinko ottaa toisen. Ja sen toisen otettuani tiedän taas ihan omasta fiiliksistäni, voinko vai enkö voi ottaa vielä puolikkaan jos mieli tekee.
Ja vaikka tekisikin, jätän ottamatta jos fiilis on sillä hetkellä sellainen ettei, pidä ottaa.

Ei mulla ole olemassakaan edes sellaista puhallustuuttaa johon voisin sitten puhkua, ja todeta että tää oli nyt tässä.
Onko tullut mieleen, että löysentyneellä alkoholimoraalilla voisi olla jotain tekemistä perheiden pahoinvoinnin kanssa...
Et sinä, eikä hentun Liisa varmaan otakaan sitä kolmatta ja neljättä ja viidettä. Mutta asiasta keskustellaan muitten kanssa: voihan sitä nyt muutaman ottaa. Ei se ole niin tiukkaa. Ja kappas muutama tarkoittaa jollekkin toiselle neljää, kun ei se ole niin ihmeellistä.
Nuoret äidit miettii, että se on ihan normaalia, että voi vähän ottaa, vaikka on vauvan kanssa kotona. Kuinka paljon se vähän on, sitä hän ei ehkä itse käsitä. Jos olisi kuullut päinvastaista viestiä, mikä olis tulos.

Enkä ole absolutisti, mutta kyllä eroperheen lapsi, jossa uusi poikaystävä otti ja aiheutti lapsille kummallisella käytöksellään pelkoja.
Suomessa tuntuu oikeasti hyvin tiukalta tuo "alkoholimoraali" verrattuna muihin maihin joissa olen asunut.

Taalla on normaalia juoda viinia, riippumatta onko lapsia vai ei. Ei se tarkoita etta ihmiset ajattelisivat etta on ok juoda kannit lapsia hoitaessa.
Niin, se on jännä, kun Suomi on eri maa, jossa on eri kulttuuri, jossa ei edelleenkään osata ottaa alkoholia. Tiukkapipoisuus on tässä kohtaa minusta huomattavasti parempi kuin leväperäisyys. Kyseessä on kuitenkin lapset, joita pyritään suojelemaan semmoiselta, joka häiritsisi kasvua ja kehitystä.
Minusta kehityksen näkee hyvin selvästi, naisten juominen ja maksakirroosit on lisääntyneet tosi paljon. Ja se tarkoittaa, että myös lapset seurailevat sitä äidin naukkailua usein. Eikä tämä tarkoita, että ne on vaan ne juopot. Kun monelta perheenäidiltäkin menee riskikulutuksen raja jo rikki...

vieras
Niin, se on jännä, kun Suomi on eri maa, jossa on eri kulttuuri, jossa ei edelleenkään osata ottaa alkoholia. Tiukkapipoisuus on tässä kohtaa minusta huomattavasti parempi kuin leväperäisyys. Kyseessä on kuitenkin lapset, joita pyritään suojelemaan semmoiselta, joka häiritsisi kasvua ja kehitystä.
Minusta kehityksen näkee hyvin selvästi, naisten juominen ja maksakirroosit on lisääntyneet tosi paljon. Ja se tarkoittaa, että myös lapset seurailevat sitä äidin naukkailua usein. Eikä tämä tarkoita, että ne on vaan ne juopot. Kun monelta perheenäidiltäkin menee riskikulutuksen raja jo rikki...
Jeps jeps. Olen suomalainen ja tasan varmasti osaan juoda kohtuudella. Ikävää jos sinä et sitä osaa, mutta ei se sitä tarkoita, että kaikkien muidenkin täytyisi puhallella alkometriin viiden minuutin välein nähdäkseen ettei promillerajat mene rikki. Ei nimittäin ole mitään tarvetta kännejä vetää vaikka viiniä useamman kerran viikossa juonkin. =)

S

Taalla ollaan suoraan sanoen levaperaisia sitten tuon alkoholin kayton suhteen ja varmasti useilta paukkuu riskirajat, mutta silti hyvin tervetta kansaa, johtunee ruokavaliosta? Mutta oikeasti luulen etta suurin osa suomalaisista osaa ottaa alkoholia lasten kanssa ollessa ihan ilman keinotekoisia rajoja.

En alkaisi tassa puhumaan maksakirrooseista, niin harvinainen sairaus kuitenkin kyseessa ja vaatii jo aivan erilaista alkoholikayttoa kuin kohtuukayttajat pystyvat juomaan.

vieras
En jaksanut lukea koko ketjua,mutta jos itse olen vastuussa muiden lapsista niin en joisi pisaraakaan,enkä sitä hyväksy lastenvahdiltakaan,oli hän sisko tai ei. Itse oman viinapääni tuntien voin ottaa useamman,koska tiedän omat rajani ja osaan lopettaa jos siltä tuntuu. Mutta toki jos olen vastuusa muiden lapsista, niin en ota yhtään.

Jos joku tulis mulle lapsenvahdiksi, niin silloin ei olisi kyllä syytä juoda. Mutta ei se nyt niiiiin paha olisi, jos muutaman lasin viiniä tai pari siduu ottaisi, kun lapset on nukkumassa. Mutta miksi ottaisi, jos kerran olisi lapsenvahdiksi suostunut.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Joopanoo:
miksi ottaisi, jos kerran olisi lapsenvahdiksi suostunut.
No jos vaikka mun sisko olisi lapsia vahtimassa sillä aikaa kun me oltais iltaa viettämässä tms, niin ei mulla ainakaan todellakaan olisi mitään sitä vastaan että hän saatuaan lapset nukkumaan ottaisi vaikkapa lasillisen viiniä tai siideriä ja rentoutuisi. =)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
miksi ottaisi, jos kerran olisi lapsenvahdiksi suostunut.
No jos vaikka mun sisko olisi lapsia vahtimassa sillä aikaa kun me oltais iltaa viettämässä tms, niin ei mulla ainakaan todellakaan olisi mitään sitä vastaan että hän saatuaan lapset nukkumaan ottaisi vaikkapa lasillisen viiniä tai siideriä ja rentoutuisi. =)
Mmm, ei mullakaan...periaatteessa... Mie kun hoidan systerin ipanoita, niin rentoudun vasta sen jälkeen kun olen saanut muksut takasin vanhemmilleen. Tosin mun pitää silloin herätä yöllä monesti kun ne ipanat on, ja mulla tulee jo yhdestä pullosta siideriä/olutta krapula :snotty:

vieras
Mmm, ei mullakaan...periaatteessa... Mie kun hoidan systerin ipanoita, niin rentoudun vasta sen jälkeen kun olen saanut muksut takasin vanhemmilleen. Tosin mun pitää silloin herätä yöllä monesti kun ne ipanat on, ja mulla tulee jo yhdestä pullosta siideriä/olutta krapula :snotty:
Voi ei... Mulla ei tule siideristä eikä oluesta krapulaa, mutta viinistä tulee nykyään heti päänsärky vaikka vain lasin joisin...ja mä kun rakastan viiniä... :( :(

bibi
Minulla ei ole siskoa, mutta jos miehen sisko on lapsenvahtina, niinluotan siihen että osaa ottaa kohtuudella jos jotain ottaa. Minusta siinä ei ole mitään pahaa, että ottaa esim. saunaoluen tai vasttaavaa. Lapseni oli kerran ystäväperheemme mukana, kun he olivat ravintolassa syömässä ja aikuiset joiovat lasit viiniä ruoan kanssa. Olisiko pitänyt pitää moraalisaarna?

Ylipäätään en ymmärrä tätä suomalaista alkoholikasvatusta. Saunaoluenkin saa ottaa vasta kun lapset ovat nukkumassa ja sekin pitää salata. Minun lapsuuden kodissa vanhempani saattoivat silloin tällöin juoda saunaoluen ja muutamina juhlapäivinä oli viiniä ruoan kanssa. Yli 10- vuotiaana saimme myös me lapset maistaa viiniä lasin pohjalta, mutta meistä jokainen koki sen pahan makuiseksi. Olen kerran saanut maistaa yläasteikäisenä viskiä, kun ihmettelin miksi sitä pitää juoda vesilasin kanssa. Niin pahaa oli sekin, ettei kielenkärjellistä enempää olisi voinutkaan juoda. Ja näin moraalittomista vanhemmista kasvoi kolme aikuista, jotka osaavat käyttää alkoholia kohtuudella. Ei meillä ollut mitään kiinnostusta esim. teinijuopotteluun, kun meille alkoholi oli tuttu asia. Samaa periaatetta aion käyttää myös omaan lapseeni.

vieras
Minkä takia lapsenhoitajan pitäisi juoda mitään? Hänhän on lupautunut hoitamaan lapsia eli aktiivisesti olemaan heidän kanssaan. Jos lapsenhoitaja ei pysty yhtä iltaa olemaan juomatta, niin kumma on!

Alkuperäinen kirjoittaja Haloo!:
En pistäisi pahakseni.
Ja se on sentään mun sisko. Luotan siihen melkein yhtä paljon kuin hevoseeni.
Se kyllä varmaan määränkin kanssa osaisi käyttää harkintaa oman viinapäänsä ja olonsa mukaan, en lähtisi sanelemaan tarkkaa rajaa.
Ei tarvi sitten ihmetellä jos sossuntädit tulee kolkuttelemaan, kun siskos on joutunut viemään lapsen taksilla terveysasemalle korvakivun yms. takia, koska ei ole selvin päin ajellakseen itse autoa.
Miten pöljä voi olla?
:LOL: :LOL:
Jep. Se pahamaineinen örveltäjäsisko olen minä :wave:

Mä muuten juon todellatodella vähän ja olen ajokunnossa n. 364,5 päivää vuodessa. Totta h*lvetissä mä katson, ettei sen mun vuosittaisen puolikkaan päivän aikana mulla ole ainuttakaan lasta vastuullani, ei omia saati meahin.

Aloitusviesti oli kirjoitettu väärin, mikäli tarkoitus oli keskustella yleisesti alkoholista ja lapsista. Viestissä kysytään nimenomaan yksilökohtaisesti, jolloin jokainen ketjuun vastaava ihminen vastaa hyvin suppeasti omasta tilanteestaan oman/omat siskonsa tuntien. Silloin on ihan tulla jeesustelemaan mitään "sossun tätit noutaa samantien", se on itse asiassa melkein loukkaavaa.

Oman harkintansa mukaan täälläkin. Veikkauksena voisin sanoa kyllä että nuorempi sisko ei varmasti ottaisi mitään. Hänellä ei ole omia lapsia ja jos nyt päätyisi lapsiani hoitamaan varmasti se olisi hänelle sen verran iso juttu ettei tulisi mieleenkään ottaa mitään, varsinkaan kun ei muutenkaan ole viimevuosina käyttänyt alkoholia lainkaan.

Toinen sisko taas osaa varmasti itsekin pieneten lasten äitinä miettiä mitä tekee. Hänen miehensä on oluen ystävä ja oman kulttuurinsa mukaan on tottunut siihen että sen oluen tai pari voi ottaa ihan hyvin illalla ilman että sillä on mitään tekemistä juopottelun tai humaltumisen kanssa. Jos sisko haluaisi hänen seurakseen ottaa myös sen oluen niin siitä vaan.

tt
Yks siideri tms jos lapset hereillä. Kaks jos lapset nukkuu.

Tosin mun sisko on absolutisti joten en kattois kovin hyvällä mikäli tulis meille hoitamaan lapsia ja nauttis siinä nyt sitten sen elämänsä ekan siiderin.

merianna ejk
Alkuperäinen kirjoittaja 1234:
pistäisitkö pahaksesi jos hän nauttisi siideriä illan aikana, montako olisi sallittu määrä?

Kysymys lähinnä niille, jotka saattavat itsekin nauttia hieman lasten läsnäollessa.
olin jo vastaamassa kun hoksasin ettei kysymys koskenutkaan mua

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Minkä takia lapsenhoitajan pitäisi juoda mitään? Hänhän on lupautunut hoitamaan lapsia eli aktiivisesti olemaan heidän kanssaan. Jos lapsenhoitaja ei pysty yhtä iltaa olemaan juomatta, niin kumma on!
No tätä minäkin ihmettelen. Mutta silti en pidä paria siideriä tai lasia viiniä pahana, jos lasten nukkumaanmenon jälkeen ottaa. Jos pystyy jättää sen nauttimisen siihen.
Minä rentoudun vasta sitten, kun lapsenvahtikeikka on kokonaan ohi. En näe mitään mieltä omalla kohdallani ottaa ollenkaan alkoholia, kun olen lupautunut lapsia koitamaan.

Yhteistyössä