jos olisitte oikeitettu toimeentulotukeen

  • Viestiketjun aloittaja "aapee"
  • Ensimmäinen viesti
"aapee"
toi on kyllä totta. mekin ollaan vähemmällä totuttu pärjäämään niin se tuntuu niin isolta rahalta 200e ja enemmänkin laittaa syrjään. mut toisaalta, just elämäntapa työttömät ym laittavat sen rahan tupakkaan viinaan ym turhaan. mut taidanpa alkaa joka kk hakeen niin on pahan päivän varalle jos lapset sattuu tarviin joskus.
 
[QUOTE="aapee";28676862]toi on kyllä totta. mekin ollaan vähemmällä totuttu pärjäämään niin se tuntuu niin isolta rahalta 200e ja enemmänkin laittaa syrjään. mut toisaalta, just elämäntapa työttömät ym laittavat sen rahan tupakkaan viinaan ym turhaan. mut taidanpa alkaa joka kk hakeen niin on pahan päivän varalle jos lapset sattuu tarviin joskus.[/QUOTE]

Kunhan pistät sen säästöön käteisenä, sossu ei diggaa jos tilillä muhii rahaa.
 
"aapee"
juu purkkiin purkkiin. voiko lapsille esim mummu tai kummi avata tilin jonne ei käyttöoikeuksia vai huomioiko sossu semmosetkin tilit? siis että lapsellakin vasta täysi ikäisenä oikeudet käyttää rahoja?
 
"vieras"
[QUOTE="aapee";28676885]juu purkkiin purkkiin. voiko lapsille esim mummu tai kummi avata tilin jonne ei käyttöoikeuksia vai huomioiko sossu semmosetkin tilit? siis että lapsellakin vasta täysi ikäisenä oikeudet käyttää rahoja?[/QUOTE]Tottakai huomioi kaikki tilit. Ja koko omaisuus pitää myydä ennenkuin on mahdollista jotain avustusta saada. Tosin silloinkin sossu voi evätä avustuksen, perustelujakaan kun he eivät liiemmälti tarvitse :)
 
"vieras"
Minulla on kalliita lääkkeitä joihin joudun hakemaan toimeentulotukea, sossussa on sanottu jopa että kannattaa miettiä mitä lääkkeitä käyttää ja voisiko jotain jättää pois...
 
Työssä Käyvä
[QUOTE="aapee";28676862]toi on kyllä totta. mekin ollaan vähemmällä totuttu pärjäämään niin se tuntuu niin isolta rahalta 200e ja enemmänkin laittaa syrjään. mut toisaalta, just elämäntapa työttömät ym laittavat sen rahan tupakkaan viinaan ym turhaan. mut taidanpa alkaa joka kk hakeen niin on pahan päivän varalle jos lapset sattuu tarviin joskus.[/QUOTE]

Sillä lailla, pistähän purkkiin, ja muistakkin toitottaa kaikille yhteisille tuttavillenne, ettette ole mitään "elämäntapa -työttömiä" ja muita surkeita luusereita jotka pistävät rahansa "kaikkeen turhaan" hyi hyi..
 
"aapee"
Alkuperäinen kirjoittaja Työssä Käyvä;28677049:
Sillä lailla, pistähän purkkiin, ja muistakkin toitottaa kaikille yhteisille tuttavillenne, ettette ole mitään "elämäntapa -työttömiä" ja muita surkeita luusereita jotka pistävät rahansa "kaikkeen turhaan" hyi hyi..
ei mun tarvi tutuille toitottaa raha asioistani :D kunhan nuorin 3 niin toinen meistä lähtee takaisin töihin, se joka ei ole eläkkeellä ;)
 
"poikia3"
Minä en kovin helposti hakisi. Olen kotona oppinut, että itse on rahat tienattava. Ap:n tilanteessa, jos olisin kotihoidontuella itse, ja tuntuu, etteivät rahat riittäisi, lähtisin itse töihin. Jos haluaisin olla kotona, ja rahat riittäisivät, niin en hakisi tukea. Mulla siinä olisi enemmän kyse itsekunnioituksesta.
 
"jeh"
[QUOTE="poikia3";28677092]Minä en kovin helposti hakisi. Olen kotona oppinut, että itse on rahat tienattava. Ap:n tilanteessa, jos olisin kotihoidontuella itse, ja tuntuu, etteivät rahat riittäisi, lähtisin itse töihin. Jos haluaisin olla kotona, ja rahat riittäisivät, niin en hakisi tukea. Mulla siinä olisi enemmän kyse itsekunnioituksesta.[/QUOTE]

Samalla linjalla, näin itsekin toimisin.
Lisäksi en halua olla tilivelvollinen jokaisesta käyttämästäni eurosta jollekin sossutätille. Ja juuh, mun taloudessa ei ole mitään salattava, mutta pankkitilini on yksityinen asiani.
Pakkotilanne on pakkotilanne, jos lapset meinaisi nähdä nälkää niin kyllä silloin toki hakisin. Mutta ei varuiksi tai säätöjä kartoittamaan.
 
[QUOTE="vieras";28676623]Hakisin. Eikö todellisuudessa tuki olisi vielä isompi kuin 200e, kun sossu ilmeisesti maksaisi jotain laskuja (esim. lääkkeet, sähkölasku tmv?) ja joskus olisi mahdollista saada harkinnanvaraista tukea, jos tulee jotain tarpeita? En ole varma, mutta näin olen käsittänyt. Kannattaa hakea ihan lasken takia :)[/QUOTE]

Tämä :) saat sähkö- ja vesilaskut maksatettua, reseptilääkkeistä korvaukset, lääkärimaksut ja lasten harrastusmenoihinkin mahdollisesti tukea.
 
"Vieras"
Olisin jo muutaman vuoden ajan saanut sossusta tt-tukea 12e/kk mutta en jaksanu nähä joka kuukaus sitä paperirumbavaivaa tuon rahan takia (nyt kun laskee niin oisha sitä 3 vuoden aikana tullu reilu 400, jos ois aina säästöö laittanu sen 12e/kk).

Mut siis nyt just eilen työkkärissä kävin ja oli puhetta osa-aikatyöstä, 4h/pv ja käteen jäävä palkka olis karvaa vaille täyden työmarkkinatuen. Eli miinuksellle jäis muutamia euroja. No työkkäri sanoi että niin, se on tosi nurinkurista et työttömänä et tarvii sossua mut työssä käyvänä tarviit.

Ja laskin laskurilla niin työttömänä olessa edelleen saisin sen 12e, mut jos saan saman verran palkkatyöstä niin saisin laskurin mukaan 155e tt-tukea!
Kyllä tosiaan pisti harkitsemaan että otankin vastaan sen 4 tunnin työn ja haen sossusta loput.
 
[QUOTE="Vieras";28677227]Olisin jo muutaman vuoden ajan saanut sossusta tt-tukea 12e/kk mutta en jaksanu nähä joka kuukaus sitä paperirumbavaivaa tuon rahan takia (nyt kun laskee niin oisha sitä 3 vuoden aikana tullu reilu 400, jos ois aina säästöö laittanu sen 12e/kk).

Mut siis nyt just eilen työkkärissä kävin ja oli puhetta osa-aikatyöstä, 4h/pv ja käteen jäävä palkka olis karvaa vaille täyden työmarkkinatuen. Eli miinuksellle jäis muutamia euroja. No työkkäri sanoi että niin, se on tosi nurinkurista et työttömänä et tarvii sossua mut työssä käyvänä tarviit.

Ja laskin laskurilla niin työttömänä olessa edelleen saisin sen 12e, mut jos saan saman verran palkkatyöstä niin saisin laskurin mukaan 155e tt-tukea!
Kyllä tosiaan pisti harkitsemaan että otankin vastaan sen 4 tunnin työn ja haen sossusta loput.[/QUOTE]

Totta, mutta kun tuohon laskee mukaan sen, että sossu maksaa vesi- ja sähkölaskut, tuleekin jo se tukimuoto entistä hyödyllisemmäksi. Ja kyllä, olen Itsekin aikoinaan joutunut hakemaan toim.tulotukea pienen palkan päälle. Ei se harmittanut koska kuitenkin tein töitä ja silloinen pieni palkka ei ollut oma vikani.
 
Alkuperäinen kirjoittaja näintekisin;28676779:
En hakisi.
Olen jättänyt muitakin etuuksia hakematta, samoin valmistumiseen liittyen yhden tarjotun stipendin, josta sanottiin, että varmasti sen saisin.

Otan rahaa vastaan, jos sitä pyytämättä annetaan, mutta hakenut olen vain ihan oikeaan tarpeeseen.

Olen jo nyt alle kolmikymppisenä käyttänyt sen verran julkisia palveluita, että minun elinikäisillä verotuloillanikaan ei niitä maksella. Lapsuudessa alkanut pitkäaikaissairaus sairaalahoitoineen, koulut ja koulutukset nyt alkuun. Minulla ei ole mitään tarvetta ottaa verojani takaisin.
Tällainen nyt on aika turhaa sädekehän kiillottamista - ihan kuin olisi jotenkin sankarillista, että köyhät ihmiset tyytyvät vieläkin vähempään, kun samaan aikaan varakkaammat käyttävät hyväkseen kaikkia mahdollisia kotitalousvähennyksiä, verovähennyksiä, yms.

Ei sosiaaliturvan tarkoitus olekaan, että se pitää pystyä "maksamaan takaisin" joko ennen tai jälkeen. Hyvinvointivaltion idea on, että apua tarvitsevaa autetaan jotakuinkin pyyteettömästi vain siksi, että se on inhimillistä. On aika julma ja epäinhimillinen ajatus, että pitkäaikaissairaalla ei olisi samanlaista oikeutta sosiaaliturvaan vain siksi, että sairaus aiheuttaa "kuluja yhteiskunnalle" :O
 
  • Tykkää
Reactions: hallittu kaaos
[QUOTE="Vieras";28677227]Olisin jo muutaman vuoden ajan saanut sossusta tt-tukea 12e/kk mutta en jaksanu nähä joka kuukaus sitä paperirumbavaivaa tuon rahan takia (nyt kun laskee niin oisha sitä 3 vuoden aikana tullu reilu 400, jos ois aina säästöö laittanu sen 12e/kk).

Mut siis nyt just eilen työkkärissä kävin ja oli puhetta osa-aikatyöstä, 4h/pv ja käteen jäävä palkka olis karvaa vaille täyden työmarkkinatuen. Eli miinuksellle jäis muutamia euroja. No työkkäri sanoi että niin, se on tosi nurinkurista et työttömänä et tarvii sossua mut työssä käyvänä tarviit.

Ja laskin laskurilla niin työttömänä olessa edelleen saisin sen 12e, mut jos saan saman verran palkkatyöstä niin saisin laskurin mukaan 155e tt-tukea!
Kyllä tosiaan pisti harkitsemaan että otankin vastaan sen 4 tunnin työn ja haen sossusta loput.[/QUOTE]

No kyllähän tuo työn vastaanottaminen varmaan kannattaa muutenkin, toki riippuu työstä. Mutta sossuhan ei vähennä ihan koko palkkaa toimeentulotuesta ja lisäksi olet oikeutettu työmatkakuluihin, eli siinä mielessä on ihan loogista, että saat sossusta enemmän rahaa työssäkäyvänä, jos palkka suunnilleen sama kuin työmarkkinatuki.
 
[QUOTE="jeh";28677124]Samalla linjalla, näin itsekin toimisin.
Lisäksi en halua olla tilivelvollinen jokaisesta käyttämästäni eurosta jollekin sossutätille. Ja juuh, mun taloudessa ei ole mitään salattava, mutta pankkitilini on yksityinen asiani.
Pakkotilanne on pakkotilanne, jos lapset meinaisi nähdä nälkää niin kyllä silloin toki hakisin. Mutta ei varuiksi tai säätöjä kartoittamaan.[/QUOTE]

Ethän sä olekaan tilivelvollinen. Voit nostaa kaikki rahat kerralla pois eikä sossussa kukaan tiedä, mihin olet ne laittanut. Eikä kukaan niitä kysele. Ja vaikka tilillä näkyisi, että olet pistänyt kaikki rahasi vaikka veikkaukseen, ei sitäkään kukaan kysele.
 
[QUOTE="vieras";28676995]Minulla on kalliita lääkkeitä joihin joudun hakemaan toimeentulotukea, sossussa on sanottu jopa että kannattaa miettiä mitä lääkkeitä käyttää ja voisiko jotain jättää pois...[/QUOTE]

Tuosta kannattaisi tehdä muistutus - pyydä apua sen tekoon vaikka sosiaaliasiamieheltä. Nimittäin tuollaiset puheet ovat tietenkin täysin asiattomia ja jopa laittomia.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;28677299:
Tuosta kannattaisi tehdä muistutus - pyydä apua sen tekoon vaikka sosiaaliasiamieheltä. Nimittäin tuollaiset puheet ovat tietenkin täysin asiattomia ja jopa laittomia.
Näin on. Ja jos et ap ole hakenut maksusitoumusta lääkkeisiin, niin kannattaisi hakea. Sen kun viet apteekkiisi, niin jatkossa lääkkeet (resepti) ei maksa mitään.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;28677295:
Ethän sä olekaan tilivelvollinen. Voit nostaa kaikki rahat kerralla pois eikä sossussa kukaan tiedä, mihin olet ne laittanut. Eikä kukaan niitä kysele. Ja vaikka tilillä näkyisi, että olet pistänyt kaikki rahasi vaikka veikkaukseen, ei sitäkään kukaan kysele.
Sillä tavalla tilivelvollinen sitä sit kuitenkin on että jokaisen tiliotteen sinne joutuu toimittamaan ja kaikki muut paperit..
 
"Vieras"
Hakisin, jos tarvitsisin.

Pitää olla käsittääkseni melko huonot tulot perheessä, jotta saa toimeentulotukea ja todellakin hakisin, jos minulla oikeus siihen olisi ja rahaa esimerkiksi ruokaan tarvitsisin.

Nykyisillä tuloilla en hakisi, tosin en sitä saisikaan. Mutta vaikka saisin :D
 
"aapee"
[QUOTE="Vieras";28677528]Hakisin, jos tarvitsisin.

Pitää olla käsittääkseni melko huonot tulot perheessä, jotta saa toimeentulotukea ja todellakin hakisin, jos minulla oikeus siihen olisi ja rahaa esimerkiksi ruokaan tarvitsisin.

Nykyisillä tuloilla en hakisi, tosin en sitä saisikaan. Mutta vaikka saisin :D[/QUOTE]

perusosat jotka jäis vielä asumiskulujen ja lääke ym kustannusten jälkeen meidän 5 henkiselle perheelle olis yli 1600. tuo tuntuu valtavalta summalta :D eli ei ne tulot meilläkään mitenkään erityisen huonot. suomessa pidetään asukkaista hyvää huolta. mut kyllähän ruuan polttoaineiden ym hinnat nousee jatkuvasti.
 

Yhteistyössä