jos olisitte oikeitettu toimeentulotukeen

  • Viestiketjun aloittaja "aapee"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Yh-isä;28677214:
Tämä :) saat sähkö- ja vesilaskut maksatettua, reseptilääkkeistä korvaukset, lääkärimaksut ja lasten harrastusmenoihinkin mahdollisesti tukea.
Vai että oikein maksatettua, no ei todellakaan. Sähkölaskusta hyväksytään tietty summa kuukautta kohti ja ylijäävä maksetaan itse. Minulla on isot sähkölaskut, jää ihan riittämiin vielä itsekin maksamista. Lääkärimaksuista hyväksytään ainoastaan kunnalliset lääkärit, ei yksityisten lääkäriasemien palveluita. Niitä on kyllä kiristetty todella paljon että mitä menoja kenellekin hyväksytään, toki onhan se pärstäkertoimestakin kiinni :)
 
"vieras"
[QUOTE="aapee";28676698]kyllä oon varma että saadaan. 2 krt tänä vuonna oon hakenu ku meni auton korjaukseen.[/QUOTE]

Ai oman auton korjaukseen voi saada muilta rahaa?
 
"vieras"
[QUOTE="Vieras";28677227]Olisin jo muutaman vuoden ajan saanut sossusta tt-tukea 12e/kk mutta en jaksanu nähä joka kuukaus sitä paperirumbavaivaa tuon rahan takia (nyt kun laskee niin oisha sitä 3 vuoden aikana tullu reilu 400, jos ois aina säästöö laittanu sen 12e/kk).

Mut siis nyt just eilen työkkärissä kävin ja oli puhetta osa-aikatyöstä, 4h/pv ja käteen jäävä palkka olis karvaa vaille täyden työmarkkinatuen. Eli miinuksellle jäis muutamia euroja. No työkkäri sanoi että niin, se on tosi nurinkurista et työttömänä et tarvii sossua mut työssä käyvänä tarviit.

Ja laskin laskurilla niin työttömänä olessa edelleen saisin sen 12e, mut jos saan saman verran palkkatyöstä niin saisin laskurin mukaan 155e tt-tukea!
Kyllä tosiaan pisti harkitsemaan että otankin vastaan sen 4 tunnin työn ja haen sossusta loput.[/QUOTE]

Älä ruikuta, saat tuohon päälle sovitellun päivärahan.
 
"vieras"
[QUOTE="aapee";28677651]perusosat jotka jäis vielä asumiskulujen ja lääke ym kustannusten jälkeen meidän 5 henkiselle perheelle olis yli 1600. tuo tuntuu valtavalta summalta :D eli ei ne tulot meilläkään mitenkään erityisen huonot. suomessa pidetään asukkaista hyvää huolta. mut kyllähän ruuan polttoaineiden ym hinnat nousee jatkuvasti.[/QUOTE]

:eek: Meillä molemmat töissä eikä jää lähellekään tuota eikä ole edes ns. turhia laskuja.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;28677293:
No kyllähän tuo työn vastaanottaminen varmaan kannattaa muutenkin, toki riippuu työstä. Mutta sossuhan ei vähennä ihan koko palkkaa toimeentulotuesta ja lisäksi olet oikeutettu työmatkakuluihin, eli siinä mielessä on ihan loogista, että saat sossusta enemmän rahaa työssäkäyvänä, jos palkka suunnilleen sama kuin työmarkkinatuki.
Mutta onhan tuo systeemi ihan älytön kaiken kaikkiaan, ettei työnteko oikeasti kannata. Kyllähän sitä mieluummin nostelee työkkärikorvausta kuin on päivät töissä, järjestelee lasten hoidot ja sitten vielä päälle päätteeksi täyttelee pumaskoita toimeentulotukea varten.
Kyllähän moni sanoo, että kannattaa ottaa vastaa työ kuin työ, pääasia että on töitä, mutta kyllä käytännössä vaan aika harva oikeasti ottaa vastaan työn, jonka palkka on sama tai jopa huonompi kuin työkkärikorvaukset. Enkä minä ainakaan tuosta ketään syyllistä.
 
"aapee"
[QUOTE="vieras";28680233]:eek: Meillä molemmat töissä eikä jää lähellekään tuota eikä ole edes ns. turhia laskuja.[/QUOTE]

onko teillä velallinen omistusasunto? toimeentulotuessa ei huomioida kuin korot asuntolainasta.
 
"aapee"
[QUOTE="vieras";28680196]Ai oman auton korjaukseen voi saada muilta rahaa?[/QUOTE]

lueppa tarkemmin mitä muuta oon kirjoittanu. :) hain siis tänä vuonna kahdesti siitä syystä kun auto meni rikki. ja oltaisiin oikeutettuja toimeentulotukeen kuukausittain.
 
"vieras"
[QUOTE="aapee";28680334]onko teillä velallinen omistusasunto? toimeentulotuessa ei huomioida kuin korot asuntolainasta.[/QUOTE]

Toki enkä mä edes alentuisi hakemaan tt-tukea, mutta jos vuokra+muut kustannukset olisi saman verran niin onhan tuo jo naurettavan suuri summa.
 
"aapee"
[QUOTE="vieras";28680373]Toki enkä mä edes alentuisi hakemaan tt-tukea, mutta jos vuokra+muut kustannukset olisi saman verran niin onhan tuo jo naurettavan suuri summa.[/QUOTE]

niinhän tuo tuntuu isolta summalta mikä jäisi laskujen jälkeen käteen.
 
[QUOTE="vieras";28680108]Vai että oikein maksatettua, no ei todellakaan. Sähkölaskusta hyväksytään tietty summa kuukautta kohti ja ylijäävä maksetaan itse. Minulla on isot sähkölaskut, jää ihan riittämiin vielä itsekin maksamista. Lääkärimaksuista hyväksytään ainoastaan kunnalliset lääkärit, ei yksityisten lääkäriasemien palveluita. Niitä on kyllä kiristetty todella paljon että mitä menoja kenellekin hyväksytään, toki onhan se pärstäkertoimestakin kiinni :)[/QUOTE]

Hmm, kyllä ne sähkölaskut pitäisi hyväksyä kokonaan. Jos sinulla on esim. sähkölämmitys, se pitäisi käsitellä asumismenoina.
 
[QUOTE="vieras";28680234]Mutta onhan tuo systeemi ihan älytön kaiken kaikkiaan, ettei työnteko oikeasti kannata. Kyllähän sitä mieluummin nostelee työkkärikorvausta kuin on päivät töissä, järjestelee lasten hoidot ja sitten vielä päälle päätteeksi täyttelee pumaskoita toimeentulotukea varten.
Kyllähän moni sanoo, että kannattaa ottaa vastaa työ kuin työ, pääasia että on töitä, mutta kyllä käytännössä vaan aika harva oikeasti ottaa vastaan työn, jonka palkka on sama tai jopa huonompi kuin työkkärikorvaukset. Enkä minä ainakaan tuosta ketään syyllistä.[/QUOTE]

En minäkään syyllistä, ymmärrän oikein hyvin. Älytön systeemi on siltä osin, että niin pieniä palkkoja maksetaan, ettei niillä tule toimeen.
 
Rollolainen
[QUOTE="aapee";28676885]juu purkkiin purkkiin. voiko lapsille esim mummu tai kummi avata tilin jonne ei käyttöoikeuksia vai huomioiko sossu semmosetkin tilit? siis että lapsellakin vasta täysi ikäisenä oikeudet käyttää rahoja?[/QUOTE]

kaikki tilit huomioisaan, vain teinit saavat kesätyörahat pitää eikä niitä huomioisa, koska ne on nuoren tienaamia rahoja.
 
"aapee"
joissain kaupungeissa, ainakin eräässä täälläpäin sijaitsevassa kaupungissa nuortenkin kesätyörahat otetaan huomioon tulona. mut siitä lasketaan vaan se nuoren perusosa ja loppu jää extraksi tälle nuorelle. tajuskohan kukaa sepustusta. puoliunissaan kirjoittaa :))
 
[QUOTE="vieras";28680108]Vai että oikein maksatettua, no ei todellakaan. Sähkölaskusta hyväksytään tietty summa kuukautta kohti ja ylijäävä maksetaan itse. Minulla on isot sähkölaskut, jää ihan riittämiin vielä itsekin maksamista. Lääkärimaksuista hyväksytään ainoastaan kunnalliset lääkärit, ei yksityisten lääkäriasemien palveluita. Niitä on kyllä kiristetty todella paljon että mitä menoja kenellekin hyväksytään, toki onhan se pärstäkertoimestakin kiinni :)[/QUOTE]

Näin toki voi olla, itsellä siitä on jo hieman aikaa kun tukea olen tarvinnut.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;28677299:
Tuosta kannattaisi tehdä muistutus - pyydä apua sen tekoon vaikka sosiaaliasiamieheltä. Nimittäin tuollaiset puheet ovat tietenkin täysin asiattomia ja jopa laittomia.
On sanottu suoraan että ei kannata. Myöskään toimeentulotukipäätöksen viivästyessä ei saa apteekin maksusitoumusta aikaisemmin vaan joutuu olemaan ilman lääkkeitä, koska maksusitoumuksen lähettämisestä aiheutuu kuulemma liikaa lisätyötä. Näin viime kuussa. (Lääke on niin kallis että ei ole mahdollista sitä ensin ostaa itse ja hakea jälkikäteen rahoja sossusta)
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;28680453:
Hmm, kyllä ne sähkölaskut pitäisi hyväksyä kokonaan. Jos sinulla on esim. sähkölämmitys, se pitäisi käsitellä asumismenoina.
Siinä tapauksessa kuulemma hyväksytään, jos on lääkärin määräämä sähköinen apuväline, muuten ei.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";28683114]On sanottu suoraan että ei kannata. Myöskään toimeentulotukipäätöksen viivästyessä ei saa apteekin maksusitoumusta aikaisemmin vaan joutuu olemaan ilman lääkkeitä, koska maksusitoumuksen lähettämisestä aiheutuu kuulemma liikaa lisätyötä. Näin viime kuussa. (Lääke on niin kallis että ei ole mahdollista sitä ensin ostaa itse ja hakea jälkikäteen rahoja sossusta)[/QUOTE]

Niin ja kun kysyin, onko minun siis oltava ties kuinka kauan ilman lääkkeitäni, käskettiin mennä pyytämään terveyskeskuksesta (!) :O Samainen nainen myös vaahtosi, miten minun on ennakoitava nämä tilanteet. Kun kysyin, miten se ennakointi tapahtuu kun kyseessä on iteroitu resepti, ei osannutkaan enää antaa neuvojaan.
 
[QUOTE="vieras";28683114]On sanottu suoraan että ei kannata. Myöskään toimeentulotukipäätöksen viivästyessä ei saa apteekin maksusitoumusta aikaisemmin vaan joutuu olemaan ilman lääkkeitä, koska maksusitoumuksen lähettämisestä aiheutuu kuulemma liikaa lisätyötä. Näin viime kuussa. (Lääke on niin kallis että ei ole mahdollista sitä ensin ostaa itse ja hakea jälkikäteen rahoja sossusta)[/QUOTE]

Kyllä muistutuksen tekeminen kannattaa. Lisäksi voit tehdä valituksen tuosta eduskunnan oikeusasiamiehelle. Tuo lääkeasia ei kyllä saa viivästyä sen vuoksi, että toimeentulotukipäätös tulee myöhässä.

No, ennakoi asia jatkossa ja lähetä uusi hakemus heti edellisen kuun alussa - eli elokuun hakemus ja nyt heinäkuun alussa jne. Jos tulee urputusta, niin sanot että teillä on käsittelyajat niin pitkät, että pitää tuo lääkkeen saaminen varmistaa...

Tosin ehkä tuollaisessa tapauksessa voisi lääkkeeseen saada rahaa diakoniasta tms?
 
[QUOTE="vieras";28683159]Niin ja kun kysyin, onko minun siis oltava ties kuinka kauan ilman lääkkeitäni, käskettiin mennä pyytämään terveyskeskuksesta (!) :O Samainen nainen myös vaahtosi, miten minun on ennakoitava nämä tilanteet. Kun kysyin, miten se ennakointi tapahtuu kun kyseessä on iteroitu resepti, ei osannutkaan enää antaa neuvojaan.[/QUOTE]

Tee valitus.
 
[QUOTE="vieras";28683119]Siinä tapauksessa kuulemma hyväksytään, jos on lääkärin määräämä sähköinen apuväline, muuten ei.[/QUOTE]

Kuulostaa tosi oudolta. No mitä ne hyväksytyt sähkömenot sitten ovat? Ja mitä ne pitävät sisällään - onko sulla sähkölämmitys vai onko kyse pelkästä käyttösähköstä?
 

Yhteistyössä