Jos olisi pakko valita:olisiko lapsesi kiusaaja vai kiusattu?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ??
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja xy:
vastauksista näkee totuuden, kiusaajien vanhemmat harvoin syyttävät itseään asiasta ja kuvittelevet että se loppuu sanomalla. eihän se nyt niin vakavaa kuitenkaan ole...

En vähättele sitä, enkä sano että välttämättä loppuisi vaikka mitä tekisin. Mutta silti uskon että minulle on paremmat vaikutusmahdollisuudet oman lapseni kuin kaikkien hänen luokkakavereidensä käytökseen ja toimintaan. Kiusaajan äitinä todelliset toimintamahdollisuudet ovat aika heikot ja aika kuluu oman lapsen haavoja paikatessa - samalla kun toiset lapset vaan tekevät niitä lisää.

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Mielummin kiusaaja, koska kiusaaja varmaan kärsii ja pelkää vähemmän kuin kiusattu.

Mieluiten ei kumpaakaan....

Sun lapsia ei oo onneksi kiusattu. Eikä niiden oo tarvinnu pelätä potkimista, kuristamista, lyömistä, haukkumista. Mitäs silloin, kun lapsi pelkää niin paljon, ettei uskalla mennä kouluun taksilla, koska kiusaaja kulkee samalla, ja lapsesi istutetaan kuskin viereen, "turvaan", ja näin osoitetaan kiusaajalla, että hänen toimintansa on ok.

Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä:
Mielummin kiusaaja, koska kiusaaja varmaan kärsii ja pelkää vähemmän kuin kiusattu.

Sun lapsia ei oo onneksi kiusattu. Eikä niiden oo tarvinnu pelätä potkimista, kuristamista, lyömistä, haukkumista. Mitäs silloin, kun lapsi pelkää niin paljon, ettei uskalla mennä kouluun taksilla, koska kiusaaja kulkee samalla, ja lapsesi istutetaan kuskin viereen, "turvaan", ja näin osoitetaan kiusaajalla, että hänen toimintansa on ok.

Siinä vaiheessa mies menis pitämään puhuttelun kakaralle ja pitäisi huolta ettei jatku enää.

Alkuperäinen kirjoittaja just:
Tarviiko ihmetellä miksi on olemassa kiusaajia? 90% äideistä pitää parempana, että heidän lapsensa olisi kiusaaja.
Tämähän on tyylipuhdas dilemma. Minusta on aika ymmärrettävää kahdesta pahasta se, jolle voisi ainakin yrittää tehdä jotain heti.

Alkuperäinen kirjoittaja ccc:
Siinä vaiheessa mies menis pitämään puhuttelun kakaralle ja pitäisi huolta ettei jatku enää.

Voi kuule... On pidetty puhuttelua ja vaikka mitä..Mutta jos kiusaajan vanhempia ei kiinnosta puuttua lapsensa käytökseen, niin ei sille kukaan mitään voi.

Juuri tuossa on se syy miksi mielummin toivoisin lapseni olevan se kiusaaja. Olisi kuitenkin aivan erilaiset mahdollisuudet vaikuttaa siihen kiusaamiseen.

Alkuperäinen kirjoittaja ccc:

Voi kuule... On pidetty puhuttelua ja vaikka mitä..Mutta jos kiusaajan vanhempia ei kiinnosta puuttua lapsensa käytökseen, niin ei sille kukaan mitään voi.

no siinä vaiheessa mies menisi vanhempien luokse. jollei sanominen auta niin kurkusta kiinni.

Nimenomaan kaiken tuollaisen takia mä valitsisinkin sen, että lapseni olisi kiusaaja. Kiusaaja ei kärsi, ei pelkää...enkä mä halua lapselleni pelkoa ja kärsimystä, en tosin sitä että hän kiusaisikaan, mutta tässä ajatusleikissä piti valita jompikumpi.
Ja on mun lapsia kiusattu. Ei tosin koulussa koska eivät ole vielä kouluikäisiä, eikä kovin vakavassa mittakaavassa, mutta silti.

Alkuperäinen kirjoittaja Madicken04:
Tarviiko ihmetellä miksi on olemassa kiusaajia? 90% äideistä pitää parempana, että heidän lapsensa olisi kiusaaja.

Olihan se toisaalta vähän outoa toivoa lapsensa olevan kiusattu... :/

no en mä tiedä..rankkaa on ollut mut valoa on tunnelin päässä.mä tiedän et mun lapsi selviää tästä ja sen elämästä tulee vielä jotain hienoa.
mä en haluais elää tietäen en mun kasvattama lapsi on ehkä tuhonnut jonkun toisen elämän, ja elää itse elämäänsä onnellisena.

mut niinhän se on, molemmat "toiveet" on omalta osaltaan outoja, ja jokainen ajattelee niinkuin ajattelee.

ideaali tilannehan on, et molemmat vaihtoehdot katoais sukupuuttoon, ja sen eteen meidän aikuisten pitäisi ponnistella, eikä miettiä kumpi on parempi vaihtoehto.. (ja tähän perään sit veisataan John Lennonin Imaginea :laugh: :xmas: )

Oletko sä rehellisesti sitä mieltä että jos jostain kumman syystä olisi pakko valita, sä haluaisit mielummin että lapsesi olisi kiusattu?

Ei kai kukaan niin tyhmä ole että välttämättä haluaa lapsensa olevan kiusaaja, älä ota niin tosissasi tällaisia teoria-galluja..

tosi pelottavaa..jos kukaan edes valitsee KIUSAAJAN, siksi niitä siis on.ei kiusatuksi tuleminen ole ollenkaan niin pelottavaa, jos lähellä tukea ja apua, mutta kuka auttaa kiusaajaa?? hänellä kuitenkin ongelmat jo niin syvällä...

Alkuperäinen kirjoittaja helen:
tosi pelottavaa..jos kukaan edes valitsee KIUSAAJAN, siksi niitä siis on.ei kiusatuksi tuleminen ole ollenkaan niin pelottavaa, jos lähellä tukea ja apua, mutta kuka auttaa kiusaajaa?? hänellä kuitenkin ongelmat jo niin syvällä...

Kuule, esikoista on kiusattu aika rankasti...ja ihan varmasti haluaisin hänen olevan kiusaaja, koska silloin voisin vaikuttaa, ja saada sen kiusaamisen loppumaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Empuuu:
Mieluummin sitten kiusattu, vaikka pahalta tuntuisikin. :( Kiusaajalla on lähes aina ongelmia kotona/käytöksessään ym., kiusattu ei tee mitään väärää.

Liekö aina noin? Varmaan niiden pahinmpien kiusaamispukareiden kpohdalla usein on taustalla jotain ongelmaa, mutta usein tuntuu etä siihen kusaamiseen lähtee mukaan ihan tavallisia lapsia ihan tavallisista perheoloista. Kuinka paljon sitten merkitystä lienee sillä että kiusaajaksi ryhtymällä voi välttää itse kiusatuksi tulemisen? Tällaisilla kanssakiusaajilla tuo kiusaamisura ei välttämättä ole edes niin pitkä, voivat tulla järkiinsä jos ihan vanhempien/opettajien puuttumisesta tai muuten kaveriporukan vaihtumisesta tms. Jonkun vuoden päästä eivät juuri edes muista koko juttua.

Kiusatulla taas on paljonkin ongelmia, niin kaverisuhteissa kuin koulussakin. Koulussa ei viihdy vaikka olisikin monissa aineissa hyvä ja uusia kavereita on vaikea saada eikä ole helppoa enää luottaa kehenkään. Ei muihin lapsiin eikä opettajiin. Koulutyökin voi helposti kärsiä. Teki väärää tai ei, kiusaamisella ja sen aiheuttamilla kärsimyksillä voi olla pitkät ja rankat seuraukset aina aikuisuuteen asti. Niistä eroon pääseminen on varmasti vaikeampaa kuin kiusaajalla oman käytöksen muuttaminen.

Kuule, esikoista on kiusattu aika rankasti...ja ihan varmasti haluaisin hänen olevan kiusaaja, koska silloin voisin vaikuttaa, ja saada sen kiusaamisen loppumaan.

:hug:

Ehkä ja ehket. Yhtä vaikeaa on saada loppumaan sae kiusaaminen ja kiusaaja on kuitenkin aina väärässä, vääristynyt ihminen. kiusautulla kuitenkin terveet lähtökohdat kehittyä, jos muuten elämä ok

Ehkä ja ehket. Yhtä vaikeaa on saada loppumaan sae kiusaaminen ja kiusaaja on kuitenkin aina väärässä, vääristynyt ihminen. kiusautulla kuitenkin terveet lähtökohdat kehittyä, jos muuten elämä ok

Karu totuus: niin on kiusaajallakin. Siis mahdollisuudet kehittyä vaikka miksi, pärjätä elämässä, yms. Kaikilla ei ole taustalla huonoa kotia, mielenterveysongelmaa yms.
Ja aika usein myös kiusatuista tulee kiusaajia (kun muistelen omaa lapsuuttani ja nuoruuttani).

kiusattu. nimittäin mä en tahdo joutua siihen tilanteeseen et mä joudun tekeen sen mitä mä oon päättäny tehdä jo ennen kuin minulla edes oli lapsia. sinä päivänä kun lapseni paljastuu kiusaajaksi niin hän kokee sellaisen herätyksen ettei ole tosikaan. kerron nimittäin kaunistelematta oman kokemukseni. myös painottaen sen miten lähellä oli etten tappanut itseäni sen seurauksena.

Mä sain kiusaamisen loppumaan, esikko kiusas kaveriaan, ja se loppui, kun sain siitä tietää. Asiaan tartuttiin, ja esikoisen huonoa käytöstä ei katsottu läpi sormien.

Karu totuus: niin on kiusaajallakin. Siis mahdollisuudet kehittyä vaikka miksi, pärjätä elämässä, yms. Kaikilla ei ole taustalla huonoa kotia, mielenterveysongelmaa yms.
Ja aika usein myös kiusatuista tulee kiusaajia (kun muistelen omaa lapsuuttani ja nuoruuttani).

ei ja ei. paljon huonommat lähtökohdat kiusaajilla on, ok - ne voi pärjätä jotenkin, mutta menestyjiä niistä ei koskaan tule. Aina on taustalla se paha, minkä joskus on tehnyt toiselle- vaikkei itse sitä ole ymmärtänytkään

Yhteistyössä