Jos olisi pakko valita:olisiko lapsesi kiusaaja vai kiusattu?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ??
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
mieluummin kiusaaja, koska tilanteeseen voisi puuttua, jotain voisi tehdä.. muuta kuin seurata avuttomana vierestä kun lapsen itsetunto ja elämänilo viedään...

Alkuperäinen kirjoittaja Cosmopolitan:
Olisin mielummin kiusatun lapsen vanhempi. Tuntisin valtavaa syyllisyyttä ja epäonnistumista kasvattajana, jos olisin kiusaajan äiti.

Mä kärsisin silti mielummin itse ne syyllisyydentuskat kuin sälyttäisin ne lapselle. Kiusatun asema voi pahimmassa tapauksessa johtaa niinkin radikaaleihin tekoihin kuin itsemurha tai koulusurmat. Saa siinä varmasti vanhempi yhtälailla itseään syyttää ja syyllistää :(

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Mielummin kiusaaja, koska kiusaaja varmaan kärsii ja pelkää vähemmän kuin kiusattu.

Mieluiten ei kumpaakaan....

Itseasiassa kiusaaja ei kärsi eikä pelkää vaan saa positiivista palautetta ja tyydytystä kiusaamisesta.

Alkuperäinen kirjoittaja mii:
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Mielummin kiusaaja, koska kiusaaja varmaan kärsii ja pelkää vähemmän kuin kiusattu.

Mieluiten ei kumpaakaan....

Itseasiassa kiusaaja ei kärsi eikä pelkää vaan saa positiivista palautetta ja tyydytystä kiusaamisesta.

sori oon vammanen näköjään enkä ymmärrä luettua

Ennenkin olen vastannut tähän ja olen edelleen samaa mieltä.
Se KIUSAAJA. :ashamed:

Itse koulukiusaamisen uhrina olleena voin sanoa, että hirveät traumat siitä tulee, kun koulussa kiusataan. :kieh:

Mieluummin kiusattu.

Silloin voisin edes taistella viimeiseen hengenvetoon lapseni ja oikeuden puolesta. Jos lapseni olisi kiusaaja, murtuisin varmaan syyllisyyteen - miten minun kasvattamani ihminen voi pilata toisten loppuelämän?

mä toisaalta ymmärrän tuon ajatuksen et kiusaajan äitinä olis helpompaa, mut oikeesti ootteko miettinyt kuin monen lapsen elämän se kiusaaja saattaa ehtiä pilaamaan ennenkuin sitä äiti huomaa..ja kun tässä vuosien varrella on tullut huomattua, et ei ne kaikki äidit huomaa vaikka niille suoraan siitä on sanottu, useammankin kerran..

Alkuperäinen kirjoittaja keppälerttu:
mä toisaalta ymmärrän tuon ajatuksen et kiusaajan äitinä olis helpompaa, mut oikeesti ootteko miettinyt kuin monen lapsen elämän se kiusaaja saattaa ehtiä pilaamaan ennenkuin sitä äiti huomaa..ja kun tässä vuosien varrella on tullut huomattua, et ei ne kaikki äidit huomaa vaikka niille suoraan siitä on sanottu, useammankin kerran..

Varmasti näin, mutta tälläisessä joko/tai valinta tilanteessa minä ainakin ajattelen ennemmin oman lapseni parasta ja kiusattuna koen, että lapseni kärsisi vähemmän kiusaajana. Minä en voisi laittaa kymmentä muuta lasta omani edelle, jos pitäisi valita toinen kahdesta pahasta.

vastauksista näkee totuuden, kiusaajien vanhemmat harvoin syyttävät itseään asiasta ja kuvittelevet että se loppuu sanomalla. eihän se nyt niin vakavaa kuitenkaan ole...

Alkuperäinen kirjoittaja TeylaEmmagan:
Alkuperäinen kirjoittaja keppälerttu:

Varmasti näin, mutta tälläisessä joko/tai valinta tilanteessa minä ainakin ajattelen ennemmin oman lapseni parasta ja kiusattuna koen, että lapseni kärsisi vähemmän kiusaajana. Minä en voisi laittaa kymmentä muuta lasta omani edelle, jos pitäisi valita toinen kahdesta pahasta.

mut ajatteletko sä sitä, et kun sulla varmasti on vahvoja vihan/inhon/halveksunnan tunteita niitä kiusaajia kohtaan, et miltä susta tuntuis jos joku pitäis sun lasta samanlaisena?

mä siis ihan mielenkiinnosta kyselen :D

Alkuperäinen kirjoittaja xy:
vastauksista näkee totuuden, kiusaajien vanhemmat harvoin syyttävät itseään asiasta ja kuvittelevet että se loppuu sanomalla. eihän se nyt niin vakavaa kuitenkaan ole...

juu, täytyy myöntää et vähän kirpaisee lukea noita..kiusatun vanhemmat vaan kieltää lasta ja sit kaikki on ok..mut onko? se kiusattu on jo hajoitettu, ei se kieltäminen sitä enää paranna..

Jaa-a. Toki kiusattu saa kaikki sympatiani puoleensa, miutta siltikin sanoisin kiusaaja. Ihan jo siitä syystä että silloin riittäisi kun saisi taottua järkeä sen oman muksun päähän, joskus jo ihan ikä ja kaveripiiri voivat tuoda muutosta tuohon käytökseen.

Jos taas on kiusattu niin minunhan pitäisi muuttaa yhtäkkiä ehkä useamman kymmenen vieraan lapsen käytöstä, vaikkei minulla edes olisi mitään oikeutta puuttua heidän kasvatukseensa ja siinä perässä korjailla niitä jälkiä mitä kiusamainen on omaan lapseeni jättänyt.

Alkuperäinen kirjoittaja xy:

Monien kiusaajien vanhemmat varmasti ajattelevat noin, vielä useammat eivät vain halua uskoa että oma lapsi muka voisi tehdä jotain ilkeää. "Eihän se meidän pikku Petteri, sitä on varmasti ärsytetty että se on vetänyt turpaan tota Tomppaa.."

Silti lapsen kannalta ajattelen erittäin itsekkäästi että kiusaajan asema on monella tapaa helpompi kuin kiusatun ja kiusattu kantaa elinikäiset arvet sisällään, pahimmassa tapauksessa se tosiaan syö koko elämänhalun. Kuinka monelle kiusaajalle käy samoin?

Toivon ettei mun lapset joudu kumpaankaan asemaan, mutta jos kahdesta pahasta olisi pakko valita niin mielummin se minkä takia lapsi ei halua itse päiviään päättää. Mä otan mielummin vanhempana sen kamalan syyllisyyden kuin avuttomuuden kun ei pysty tilannetta ja lapsen oloa parantamaan :'(

Yhteistyössä