Jos lapsesi ei mene koulun konserttiin niin mitä tekee sen aikaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vakavavakaumus:
Lapsiahan näissä tapauksissa just käy sääliksi, kun eihän ne voi mitenkään ymmärtää, että miksi muut saa ja itse ei saa mennä. Vähän surullista että lapset joutuu sitten tavallaan kärsimään vanhempien vakaumuksen takia.

Aivan samaa mieltä.

Tässä ketjussa joku ex-vl jo hyvin valaisikin asiaa, että miksi joku asia on kielletty ja joku ei. Monet vanhoillislestadiolaisten piirissä kielletyiksi katsottavat asiat ovat lähinnä kulttuurisidonnoisia. Sotien jälkeen kun yhteiskunta ja ihmisten elämä on paljon muuttunut, liikkeen sisälläkin on jatkuvasti käyty keskustelua sopivista ja sopimattomista asioista. Kaikki eivät ole yksimielisiä. Toiset käyvät klassisen musiikin konserteissakin, toisin kuin tämän ketjun aloittaja.

Monissa asioissa kyse onkin siitä, että raja on vain vedettävä johonkin. Esimerkiksi permanentti on sallittu, mutta hiusten värjääminen ei. Mitään järjellistä perustelua ei muuten ole kuin että kihartaminen on vanha tapa ja siihen maailman aikaan sitä ei ole katsottu niin pahaksi. Vuosien saatossa kaikenlainen ulkonäön muuttelu ja parantelu on yleistynyt ja silloin on haluttu laittaa raja, että sille tielle ei ole sopivaa lähteä.

60-luvulla päätettiin, että televisio ei ole sopiva vl-kotiin, koska ohjelmat eivät sovi uskovaiselle. Nykyään asia ei ole enää niin yksiselitteinen, koska monen mainitsema internet tarjoaa ties minkälaista sisältöä. Liikkeessä on kuitenkin ymmärretty, että internetin käyttö on nykymaailmassa välttämätöntä, mutta samalla ollaan hyvin huolissaan sen tarjoamista vääristä mahdollisuuksista. Toimintamallit eivät ole suoraan ylhäältä ladeltuja, vaan ainakin osasta käydään jatkuvasti keskustelua ja pohditaan, missä menee oikean raja.

Eivät vanhoillislestadiolaiset itsekään osaa perustella kaikkia tapojaan ja tottumuksiin. Kuten sanoin, monissa asioissa on kyse lähinnä kulttuurillisesti muotoutuneista asioista, joiden uskonnolliset perustelut ovat saattaneet unohtua. Kyseisessä liikkeessä eläville on kuitenkin useimmiten melko selvää, mikä on sosiaalisesti hyväksyttävä tapa elää. Silti moni varmasti kyseenalaistaa asioita mielessään ja pohtii, miten Raamatussa perustellaan kukin asia.

Alkuperäinen kirjoittaja v:
Ei kai sillä ole mitään merkitystä mitä luokka oli menossa katsomaan ja kuulemaan, vaan sillä mitä ne koululle jääneet lapset tekevät. Luulen että suurin ongelma on se, että opettajien on vaikea arvioida mitä lapsesi saa tehdä, kun ei kerran saa osallistua jo ennestäänkin tarkkaan harkittuun ja harkinnan jälkeen lapsille sopivaksi ja hyödylliseksi katsottuun tapahtumaan. Kun ei saa katsoa elokuvia tai näytelmiä, onko sopivaa antaa kirjaakaan? Esim. oma luokkatoveri aikoinaan poistui koulun kirjastoon kun muu luokka katsoi elokuva ja hän luki siellä kirjastossa elokuvasta tehtyä kirjaa (huom. nimenomaan niin päin, että kirja oli tehty elokuvasta). Hieman sitä ihmeteltiin kavereiden kanssa miksi se oli sopivaa, eikä tämä oppilas itse osannut asiaa selittää mitenkään, niin vain oli.

Tämä on ainakin meidän koulussa ongelmana. Vanhemmilta tulee vain ilmoitus, ettei heidän lapsensa saa osallistua konsertti/elokuva/näytelmä/yms reissuun ja ainut perustelu on uskonto. On aika vaikea opettajana joka ei ko uskonnolliseen ryhmään kuulu, koittaa arvata mikä voisi olla sopivaa, jos kerran lasten näytelmä, joka on koko perheelle sallittu opettavainen tarina, ei ole sovelias. Jos vanhemmilta ei tule mitään ehdotuksia, niin ei voi kuin antaa lapselle tehtäviä. Aiemmin on tullut koululla ongelmia, kun oppilaalle on annettu kirja, josta näytelmä on tehty, samoin lautapeleistä on tullut sanottavaa. Eipä jää paljon vaihtoehtoja.

Mutta siis ollaan lestadiolaisia. ja siis on musiikkia mitä ei kuunnella ja mitä kuunnellaan. vaikea mitään selvää rajaa vetää mut siis lähinnä klassinen (ja sen tyylinen) musiikki on sitä mitä kuunnellaan. Mutta ei käydä edes klassisen musiikin konserteissa.[/quote]

Alkuperäinen kirjoittaja Kamala:
Alkuperäinen kirjoittaja vakavavakaumus:
Lapsiahan näissä tapauksissa just käy sääliksi, kun eihän ne voi mitenkään ymmärtää, että miksi muut saa ja itse ei saa mennä. Vähän surullista että lapset joutuu sitten tavallaan kärsimään vanhempien vakaumuksen takia.

Aivan samaa mieltä.

Juuri näin, samaa mieltä..

Alkuperäinen kirjoittaja ihmettelee:
Mutta siis ollaan lestadiolaisia. ja siis on musiikkia mitä ei kuunnella ja mitä kuunnellaan. vaikea mitään selvää rajaa vetää mut siis lähinnä klassinen (ja sen tyylinen) musiikki on sitä mitä kuunnellaan. Mutta ei käydä edes klassisen musiikin konserteissa.

[/quote]

Sinulle ja muille kiinnostuneille joitakin näkökulmia asioihin:

http://freepathways.wordpress.com/2010/01/02/kaksinaismoralismi/

Vastaanpa ep:n kysymykseen lasteni koulun osalta.

Ainakin ev.-lut. tilaisuuksien aikana (kirkot väh. 2x vuosi, veisuutunnit väh. 2x vuosi) niihin osallistumattomat oppilaat saavat valita tekevätkö tehtäviä, värittävätkö kuvia tai pelaavatko keskenään erilaisia lauta- ja korttipelejä. Itse olen omille lapsilleni antanut vielä oman vaihtoehdon, silloin kun se minun puolestani on ollut mahdollista, eli ovat saaneet olla satunnaisesti kotona riippuen koulupäivän muusta ohjelmasta.

Sääliksi käy noita lapsia, joiden vanhemmat estävät kaiken kivan vain ja ainoastaan tyhmän vakaumuksen takia, jossa ei ole mitään järkeä. Minusta tärkeintä on antaa lapsen kokea erilaisia elämyksiä ja sitä nuo konsertitkin on. En todellakaan arvosta tuollaisia vanhempia, jotka kieltävät kaiken kivan, jota lapsi voisi kokea, kun ei siitä kuitenkaan ole sille lapselle mitään haittaa, päinvastoin.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
siis ei katota näytelmiä ym. Itse tehdyt on eriasia.

Joo, teatteri on suuri synti. Näytelmää ei saa mennä katsomaan vaikka olisi Seitsemän veljestä, taikka lastennäytelmä Prinsessa Ruusunen tai Lumikki.

Oma SRK-teatteri riittää lestadiolaiselle uskovaiselle (Lue tuo Ellin laittama linkki).

Yhteistyössä