Jos lapsesi ei mene koulun konserttiin niin mitä tekee sen aikaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Meillä siis tilanne että lapset eivät käy vakaumuksellisesta syystä konserteissa. Ensi viikolla tulossa taas yksi ja lapset alkoi kyselemään että miksi he joutuu sitten tekemään aina tehtäviä?
Aloin tuota itekkin miettimään. Ja ihmetyttää kyllä. Ei kovin reilua lapsia kohtaan. En tarkoita että pitäisi jotain ekstraa olla.
Mutta eivätkö voisi pelata pelejä, lukea kirjoja, askarrella tms? Kun kuitenkin heitä pitää jonkun jäädä koululle valvomaan. Mistä tuo on edes saanut alkunsa että sen aikaa tehdään tehtäviä? Muistan omasta lapsuudestanikin että jäätiin luokkaan istumaan ja tekemään monisteita.
Niin ja aion kyllä ehdottaa opettajalle et voisivat tehdä muuta kuin monisteita.

Luulisi, että nykyaikana voisi jonkun DVD:n laittaa pyörimään tai jos haluaa, niin voi lukea kirjaa jne. mutta ei tehtäviä kun eivät muutkaan niitä siellä konsertissa tee. Sano ihmeessä opettajalle, mutta mieti miten asia kannattaa ilmaista.

mikäli meillä ravatataan koulupäivinä kirkkokonserteissa ja vaihtoehtona sitt tehdään tehtäviä, kun koulu tulee ajankohtaisekai niin kyllä ottaisin puheeksi asian. haluiaisin perustelut.

Alkuperäinen kirjoittaja ..:
Alkuperäinen kirjoittaja vakavavakaumus:
Mikä vakaumus estää konsertit? Vai onko ne kirkkokonsertteja?

lestat ei kai ainakaan käy konserteissa

Olisi kiva kuulla, että mikä niissä on syntiä. Saako itsekseen laulaa tai soittaa? Entä kuunnella kaverin laulamista ja soittamista? Entäs CD-levyt, ovatko ne suoraan paholaisesta?

En nyt välttämättä tarkoita ap:ta, mutta ihmettelen suuresti näitä ns. vakaumuksia, joissa on jotain ihan hihasta vedetyn oloisia sääntöjä. Kuten just se, että tv:tä ei voi katsoa. Mutta entä jos katsoo näytelmää? Onko sekin syntiä? Tai lasten jotain esitystä tms. Eihän näillä ole oikeastaan mitään eroa tv:seen, mutta jossain kohtaa homma muuttuukin synniksi... Oikeesti, mistä luulette tällaisten sääntöjen tulevan? Ehkä joku kirkonisä on ehtoollisviinit nautittuaan vitsinä keksinyt ja joku raukka on ottanut tosissaan ja kirjannut ylös! :)

nukutin lapsia tässä välissä. Ei mun mielestä tässä oleellisinta ollu tuo että miksi ne lapset ei sinne konserttiin mene vaan että mitä tekevät sen aikaa. Ja siis koululta tulee automaattisesti kysely että voiko lapsesi osallistua konserttiin.
Mutta siis ollaan lestadiolaisia. ja siis on musiikkia mitä ei kuunnella ja mitä kuunnellaan. vaikea mitään selvää rajaa vetää mut siis lähinnä klassinen (ja sen tyylinen) musiikki on sitä mitä kuunnellaan. Mutta ei käydä edes klassisen musiikin konserteissa.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
nukutin lapsia tässä välissä. Ei mun mielestä tässä oleellisinta ollu tuo että miksi ne lapset ei sinne konserttiin mene vaan että mitä tekevät sen aikaa. Ja siis koululta tulee automaattisesti kysely että voiko lapsesi osallistua konserttiin.
Mutta siis ollaan lestadiolaisia. ja siis on musiikkia mitä ei kuunnella ja mitä kuunnellaan. vaikea mitään selvää rajaa vetää mut siis lähinnä klassinen (ja sen tyylinen) musiikki on sitä mitä kuunnellaan. Mutta ei käydä edes klassisen musiikin konserteissa.

No mutta kuka sen määrää, mikä on "pahaa" musiikkia? Ja onko se se musiikki vai se tilaisuus, joka on paha juttu?

Alkuperäinen kirjoittaja vakavavakaumus :
En nyt välttämättä tarkoita ap:ta, mutta ihmettelen suuresti näitä ns. vakaumuksia, joissa on jotain ihan hihasta vedetyn oloisia sääntöjä. Kuten just se, että tv:tä ei voi katsoa. Mutta entä jos katsoo näytelmää? Onko sekin syntiä? Tai lasten jotain esitystä tms. Eihän näillä ole oikeastaan mitään eroa tv:seen, mutta jossain kohtaa homma muuttuukin synniksi... Oikeesti, mistä luulette tällaisten sääntöjen tulevan? Ehkä joku kirkonisä on ehtoollisviinit nautittuaan vitsinä keksinyt ja joku raukka on ottanut tosissaan ja kirjannut ylös! :)

Anteeksi mutta mulla ei ole nyt aikaa alkaa tästä tappelemaan. Mutta siis ei katota näytelmiä ym. Itse tehdyt on eriasia. Ja koulussa osallistutaan kyllä välillä sellaseenki mitä kotona ei tehtäis. kun ei ihan kaikesta voi pois olla.

Alkuperäinen kirjoittaja vakavavakaumus :

Anteeksi mutta mulla ei ole nyt aikaa alkaa tästä tappelemaan. Mutta siis ei katota näytelmiä ym. Itse tehdyt on eriasia. Ja koulussa osallistutaan kyllä välillä sellaseenki mitä kotona ei tehtäis. kun ei ihan kaikesta voi pois olla.

En halua tapella, ihmettelen vaan suuresti, miten jotkut tekee vapaaehtoisesti elämästään vaikeaa... Musiikki on kuitenkin aika iso juttu ihmisten elämässä ja historiassa, niin onhan se vähän hassua, jos se onkin sitten joku synti! Eihän tietenkään kaikesta musiikista pidä tykätä, mutta joku yleinen kielto tms. on kyllä ihan hupsua.

Mulla olis ollu vapaus olla poissa kirkollisista jutuista mutta kyllä mä kaikissa kävin. Ihan senkin takia että kaikki kaverit oli siellä. Ehkä silloin 20 vuotta sitten ei korostettu niin sitä erilaisuutta yms koska ei mulle ikinä annettu vaihtoehtoakaan. Sitten vähän vanhempana saatiin tehdä melkolailla mitä tahansa, tulla kouluun vasta kirkon jälkeen tms. Eikö lapsetkaan halua mennä konserttiin vai onko tuo teillä sitä että vanhemmat ei halua lapsen menevän? Mä ainaki halusin olla tuollaisissa erikoisjutuissa kavereideni kanssa, viis siitä sanomasta mitä siellä oli =)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Oletko ollut yhteydessä opettajiin, heillä voi olla vaikea keksiä korvaavaa sallittua toimintaa.

En vielä. Mutta aion olla. Esim viime keväänä toiset oli lähdössä 80 km:n päähän linja-autolla teatteriin. Koulun ehdotus oli että lapset jää koululle tekemään tehtäviä. Itse ehdotin että eivätkö voi mennä linja-autolla muiden mukana ja teatterin sijasta kirjastoon. Viikon opettajat miettivät ja ehdotus meni läpi. Mun mielestä tässä on kyse siitä että ei edes mietitä vaihtoehtoja.

Mä en tajua, mutta sun oma tapasi ja vakaumuksesi, ja ei todellakaan ollut olenaista sun kysymyksessä,kyllä munkin mielestä lapset vois kivaa tehdä sen aikaa. Mikähän sitte kelpais, ettei vaan menis synnin puolelle. Olen nyt tietty vähän ilkeäkin , mutta miten joku konsertti vois tuhota lapsen uskon?

Mielestäni sen koululla tekemisen pitää olla "tylsempää" kuin se meno minne mennään. Muutoin koulun normaaliin ohjelmaan osallistuvien into osallistua kärsii. Jos yläkouluikäisilel sanotaan, että toiset jää kouluun katsomaan leffaa ja teidän on pakko mennä konserttiin niin kohta niihin koulun järjestämiin tapahtumiin ei ole yhtään osallistujia.

Oletko ollut yhteydessä opettajiin, heillä voi olla vaikea keksiä korvaavaa sallittua toimintaa.

En vielä. Mutta aion olla. Esim viime keväänä toiset oli lähdössä 80 km:n päähän linja-autolla teatteriin. Koulun ehdotus oli että lapset jää koululle tekemään tehtäviä. Itse ehdotin että eivätkö voi mennä linja-autolla muiden mukana ja teatterin sijasta kirjastoon. Viikon opettajat miettivät ja ehdotus meni läpi. Mun mielestä tässä on kyse siitä että ei edes mietitä vaihtoehtoja.

Ehkä ne ei vaan osaa katsoa sivuille, on joko-tai. Tai luulisin että jos teet vaikka listaa mikä on sallittua, voivat poimia sieltä vaikka yllättävissä tilanteissa sopivaa tekemistä. =)

Alkuperäinen kirjoittaja vakavavakaumus:

No mutta kuka sen määrää, mikä on "pahaa" musiikkia? Ja onko se se musiikki vai se tilaisuus, joka on paha juttu?

Vähän molemmat. eikä sitä kukaan määrää. Osa samaa vakaumusta olevia menee sinne konserttiin itse katsoin paremmaksi jättää väliin (ei liittynyt mitään opetuksellista sisältöä siihen). Ja en ala nyt väitteleen noista musiikista ja televisiosta ym.

Miksi mennä kirjastoon 80 kilometrin päähän?

Mitä ne lapset tekee jotka eivät osallistu jumalanpalveluksiin tai vastaaviin juttuihin?
Tekeekö hekin tehtäviä sillä aikaa?

Me pelattiin liikuntasalissa jotain tai keksittiin jotain muuta kivaa opettajan kans.

Yhteistyössä